Uutinen israelista

Ihan jumalankansaa?

Kunnioitusta turha odottaa? JERUSALEM — Female Mossad agents can relax. That classic spy tool, the honey trap, is kosher after all.

Rabbi Ari Shvat, an expert on Jewish law and modern politics, says Israeli women can sleep with the enemy in the interests of national security.

The scholar has found that it is not a breach of Jewish law for a woman to seduce terrorists and other dangerous enemies in order to gain vital intelligence to save lives.

The scholar’s views on “Illicit Sex for the Sake of National Security” were published in Tehumin, the annual journal of the Zomet Institute in the West Bank, which researches the application of Jewish law to such modern-day issues as technology, medicine, politics and security.

Orthodox Judaism generally frowns on premarital sex, but it is not explicitly forbidden. However, Jewish law says there are technical problems if a female agent is married.

Shvat says it is preferable for a woman setting a honey trap to be single. If she is married, he suggests a technical solution: getting a quickie divorce from her husband before each mission and then re-marrying afterward. Otherwise, she is guilty of adultery, no matter how vital the asset.

He suggests obtaining a paper divorce that can be used for each mission to avoid the embarrassment — and possible security leak — of repeatedly returning to the rabbinical court.

Shvat takes as a precedent the case of Queen Esther, who married the Persian King Ahasuerus — believed to be another name for Xerxes — and saved the Jewish people from genocide. He also cites the story of Yael, a married woman mentioned in the Book of Judges, who seduces the enemy general Sisera and then drives a tent peg through his head in order to save her people.

Shvat says orthodox Jewish law has much to say about “initiating and making use of illicit sex in isolated and extreme cases when it is clear that this is the fastest and most efficient solution to acquire vital information or to prevent an act that endangers national security.”

The Mossad’s most famous honey trap was sprung by a seductive agent named Cheryl Bentov, who posed as an American named “Cindy” to lured atom spy Mordechai Vanunu from London to Rome in 1986.

Shvat is not the first rabbi to consider spy seduction. Ancient Jewish sages argued in the Talmud more than 1,000 years ago that it was praiseworthy to have sex with a non-Jew in the pursuit of vital national interests. “Our sages of blessed memory elevate such acts of dedication to the top of the pyramid of commandments in Jewish law,” Shvat says.

Israeli women who now feel that volunteering for the Mossad would be a welcome break from their boring routine should bear in mind that sleeping with a non-Jew will bar them in the future from marrying a Cohen — a member of the Jewish priestly tribe. The wives of priests are likewise banned from using the divorce get-out since priests are also forbidden from marrying divorcees.

5

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1213

      Melko tekopyhää.

      • niin se vaan on

        Ihminen ei osaa ajatella niinkuin Jumala, koska ihmisen aivot on luotu käsittämään asioita vai tiettyyn rajaan asti, eivät ne kestäisikään viisautta liikaa. Eri asia on ne yliälykkäät, mutta hekään eivät kestä liikaa viisautta, koska Jumala loi ihmisen aivot rajallisiksi.


      • maailman teot...!
        niin se vaan on kirjoitti:

        Ihminen ei osaa ajatella niinkuin Jumala, koska ihmisen aivot on luotu käsittämään asioita vai tiettyyn rajaan asti, eivät ne kestäisikään viisautta liikaa. Eri asia on ne yliälykkäät, mutta hekään eivät kestä liikaa viisautta, koska Jumala loi ihmisen aivot rajallisiksi.

        Ja sen jälkeen Jeesus vaelsi ympäri Galileassa; sillä hän ei tahtonut vaeltaa Juudeassa, koska juutalaiset tavoittelivat häntä tappaaksensa.
        Ja juutalaisten juhla, lehtimajanjuhla, oli lähellä.

        Niin hänen veljensä sanoivat hänelle: "Lähde täältä ja mene Juudeaan, että myös sinun opetuslapsesi näkisivät sinun tekosi, joita sinä teet;
        sillä ei kukaan, joka itse tahtoo tulla julki, tee mitään salassa. Koska sinä näitä tekoja teet, niin ilmoita itsesi maailmalle."
        Sillä hänen veljensäkään eivät häneen uskoneet.

        Niin Jeesus sanoi heille: "Minun aikani ei ole vielä tullut; mutta teille aika on aina sovelias.

        Teitä ei maailma voi vihata, mutta minua se vihaa, sillä minä todistan siitä, että sen teot ovat pahat.

        http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Joh.7.html


      • ihmiset ihmettelivät
        maailman teot...! kirjoitti:

        Ja sen jälkeen Jeesus vaelsi ympäri Galileassa; sillä hän ei tahtonut vaeltaa Juudeassa, koska juutalaiset tavoittelivat häntä tappaaksensa.
        Ja juutalaisten juhla, lehtimajanjuhla, oli lähellä.

        Niin hänen veljensä sanoivat hänelle: "Lähde täältä ja mene Juudeaan, että myös sinun opetuslapsesi näkisivät sinun tekosi, joita sinä teet;
        sillä ei kukaan, joka itse tahtoo tulla julki, tee mitään salassa. Koska sinä näitä tekoja teet, niin ilmoita itsesi maailmalle."
        Sillä hänen veljensäkään eivät häneen uskoneet.

        Niin Jeesus sanoi heille: "Minun aikani ei ole vielä tullut; mutta teille aika on aina sovelias.

        Teitä ei maailma voi vihata, mutta minua se vihaa, sillä minä todistan siitä, että sen teot ovat pahat.

        http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Joh.7.html

        Eikö Mooses ole antanut teille lakia? Ja kukaan teistä ei lakia täytä. Miksi tavoittelette minua tappaaksenne?"
        Kansa vastasi: "Sinussa on riivaaja; kuka sinua tavoittelee tappaaksensa?"
        Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Yhden teon minä tein, ja te kaikki kummastelette.
        Mooses antoi teille ympärileikkauksen - ei niin, että se olisi Moosekselta, vaan se on isiltä - ja sapattinakin te ympärileikkaatte ihmisen.
        Sentähden: jos ihminen saa ympärileikkauksen sapattina, ettei Mooseksen lakia rikottaisi, miksi te olette vihoissanne minulle siitä, että minä tein koko ihmisen terveeksi sapattina?

        Älkää tuomitko näön mukaan, vaan tuomitkaa oikea tuomio."

        Niin muutamat jerusalemilaisista sanoivat: "Eikö tämä ole se, jota he tavoittelevat tappaaksensa?
        Ja katso, hän puhuu vapaasti, eivätkä he sano hänelle mitään. Olisivatko hallitusmiehet tosiaan saaneet tietoonsa, että tämä on Kristus?
        Kuitenkin, me tiedämme, mistä tämä on; mutta kun Kristus tulee, niin ei kukaan tiedä, mistä hän on."

        Niin Jeesus puhui pyhäkössä suurella äänellä, opetti ja sanoi: "Te tunnette minut ja tiedätte, mistä minä olen; ja itsestäni minä en ole tullut, vaan hän, joka minut on lähettänyt, on oikea lähettäjä, ja häntä te ette tunne.

        Minä tunnen hänet, sillä hänestä minä olen, ja hän on minut lähettänyt."

        Niin heillä oli halu ottaa hänet kiinni; mutta ei kukaan käynyt häneen käsiksi, sillä hänen hetkensä ei ollut vielä tullut.
        Mutta monet kansasta uskoivat häneen ja sanoivat: "Kun Kristus tulee, tehneekö hän enemmän tunnustekoja, kuin tämä on tehnyt?"

        Fariseukset kuulivat kansan näin kiistelevän hänestä; niin ylipapit ja fariseukset lähettivät palvelijoita ottamaan häntä kiinni.
        Mutta Jeesus sanoi: "Minä olen vielä vähän aikaa teidän kanssanne, ja sitten minä menen pois hänen tykönsä, joka on minut lähettänyt.

        Silloin te etsitte minua, mutta ette löydä; ja missä minä olen, sinne te ette voi tulla."

        Niin juutalaiset sanoivat keskenään: "Minne tämä aikoo mennä, koska emme voi löytää häntä? Eihän vain aikone mennä niiden luo, jotka asuvat hajallaan kreikkalaisten keskellä, ja opettaa kreikkalaisia?
        Mitä tämä sana on, jonka hän sanoi: 'Te etsitte minua, mutta ette löydä', ja: 'Missä minä olen, sinne te ette voi tulla'?"

        Mutta juhlan viimeisenä, suurena päivänä Jeesus seisoi ja huusi ja sanoi: "Jos joku janoaa, niin tulkoon minun tyköni ja juokoon.
        Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."

        http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Joh.7.html


      • ...
        ihmiset ihmettelivät kirjoitti:

        Eikö Mooses ole antanut teille lakia? Ja kukaan teistä ei lakia täytä. Miksi tavoittelette minua tappaaksenne?"
        Kansa vastasi: "Sinussa on riivaaja; kuka sinua tavoittelee tappaaksensa?"
        Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Yhden teon minä tein, ja te kaikki kummastelette.
        Mooses antoi teille ympärileikkauksen - ei niin, että se olisi Moosekselta, vaan se on isiltä - ja sapattinakin te ympärileikkaatte ihmisen.
        Sentähden: jos ihminen saa ympärileikkauksen sapattina, ettei Mooseksen lakia rikottaisi, miksi te olette vihoissanne minulle siitä, että minä tein koko ihmisen terveeksi sapattina?

        Älkää tuomitko näön mukaan, vaan tuomitkaa oikea tuomio."

        Niin muutamat jerusalemilaisista sanoivat: "Eikö tämä ole se, jota he tavoittelevat tappaaksensa?
        Ja katso, hän puhuu vapaasti, eivätkä he sano hänelle mitään. Olisivatko hallitusmiehet tosiaan saaneet tietoonsa, että tämä on Kristus?
        Kuitenkin, me tiedämme, mistä tämä on; mutta kun Kristus tulee, niin ei kukaan tiedä, mistä hän on."

        Niin Jeesus puhui pyhäkössä suurella äänellä, opetti ja sanoi: "Te tunnette minut ja tiedätte, mistä minä olen; ja itsestäni minä en ole tullut, vaan hän, joka minut on lähettänyt, on oikea lähettäjä, ja häntä te ette tunne.

        Minä tunnen hänet, sillä hänestä minä olen, ja hän on minut lähettänyt."

        Niin heillä oli halu ottaa hänet kiinni; mutta ei kukaan käynyt häneen käsiksi, sillä hänen hetkensä ei ollut vielä tullut.
        Mutta monet kansasta uskoivat häneen ja sanoivat: "Kun Kristus tulee, tehneekö hän enemmän tunnustekoja, kuin tämä on tehnyt?"

        Fariseukset kuulivat kansan näin kiistelevän hänestä; niin ylipapit ja fariseukset lähettivät palvelijoita ottamaan häntä kiinni.
        Mutta Jeesus sanoi: "Minä olen vielä vähän aikaa teidän kanssanne, ja sitten minä menen pois hänen tykönsä, joka on minut lähettänyt.

        Silloin te etsitte minua, mutta ette löydä; ja missä minä olen, sinne te ette voi tulla."

        Niin juutalaiset sanoivat keskenään: "Minne tämä aikoo mennä, koska emme voi löytää häntä? Eihän vain aikone mennä niiden luo, jotka asuvat hajallaan kreikkalaisten keskellä, ja opettaa kreikkalaisia?
        Mitä tämä sana on, jonka hän sanoi: 'Te etsitte minua, mutta ette löydä', ja: 'Missä minä olen, sinne te ette voi tulla'?"

        Mutta juhlan viimeisenä, suurena päivänä Jeesus seisoi ja huusi ja sanoi: "Jos joku janoaa, niin tulkoon minun tyköni ja juokoon.
        Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."

        http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Joh.7.html

        1800-luvulta lähtien osa tutkijoista on kyseenalaistanut käsityksen apostoli Johanneksesta tekstin kirjoittajana, ja tekstintutkimuksella on pyritty todistamaan, että evankeliumi olisi kirjoitettu useita vuosikymmeniä siinä kerrottuja tapahtumia myöhemmin. Tekstistä käy selvästi ilmi, että se on kirjoitettu Jerusalemin temppelin tuhoamisen vuonna 70 jälkeen, ja myös juutalaiskristittyjen ja paavalilaisten kristittyjen oppiriitojen alkamisen jälkeen. F. C. Bauer on esittänyt jopa niin myöhäistä kirjoitusajankohtaa kuin 160. Nykyään useimmat tutkijat ovat sitä mieltä, että evankeliumi on kirjoitettu kahdessa tai kolmessa osassa, alkaen vuosina 50-70 ja päättyen viimeiseen, tänään tuntemaamme versioon joskus vuosien 95-100 välillä. Ajoituksen päättyminen näihin vuosiin johtuu siitä, että evankeliumin luku 21, evankeliumin eräänlainen "liite", puhuu "rakastetun opetuslapsen" kuolemasta. Jos tämä "Johannes" oli ollut Jeesuksen opetuslapsi tai jonkun opetuslapsen seuraaja, hän olisi todennäköisesti kuollut joskus vuosien 90-100 välillä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      361
      4274
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1799
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      1539
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1370
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1341
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1329
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1325
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1215
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    Aihe