Rakennustekniikan vai sähkötekniikan insinööriksi?

NuoriYrittajaBurnout

Olen Datanomi ja tehnyt heti valmistumisen jälkeen n. 5v sitten rohkean moovin ja ruvennut yrittäjäksi. Muut luokkakaverit meni joko aivan eri alojen paskahommiin tai jatko-opiskelemaan. Nyt on käynyt niin, että yritys ei tuota itselleni tarpeeksi ja tahtoisin kouluttautua jollekkin rahakkaammalle alalle ( 3000e/kk min, ei pks..). Tiedän, että sieltä nyt huutelee joku, jotta tavoittelen pilvilinnoja mutta työttömäksikkään en halua jäädä.

Olen tutkinut paljon aloja joihin voisin kouluttautua nykyisen yrittäjyyteni ohella avoimessa ammattikorkeakoulussa ja paikkakunnallani alkaa syksyllä rakennus- ja yhdyskuntatekniikan ja sähkö- ja automaatiotekniikan insinööriopinnot. Kysymykseni kuuluukin, että kumpi ala on työllistävämpi ja suuri palkkaisempi?

Olen kääntymässä rakennus- ja yhdyskuntatekniikan Insinöörin puoleen siksi, että saisin varmaan sillä tutkinnolla töitä "aina", jos yritykseni toiminta rupeaakin taas kasvamaan enkä haekkaan heti valmistumisen jälkeen koulutukseni alan hommiin. Sähkötekniikka taitaa kehittyä aika huimaa vauhtia, mutta rakennustekniikan opitut perusteet pysyy aina samoina, vai?

Stressaa tosi paljon tämä oma tilanne, koska yritykseni tekee puhelin/atk/pienlaitehuoltoja/käyttötukea paikallisille kuluttajille ja yrityksille. Välillä tuloa voi tulla hyvinkin, mutta tulee myös pitkiä kuivia jaksoja. Yrittämiseen kuuluva stressi ei varmasti sovi minulle, vaikka en sitä ulkopuolisesti uskaltaudu näyttämäänkään. Tahtoisin kouluttautumisella säilyttää yrityksen palkkatyön rinnalla niin, että se olisi harrastuspohjalla. Henkinen terveys järkkyy muuten. :D

Rakennusala vai sähköala? Palkka, työllisyys ja työn mielekkyys.

6

161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eräs it-inssi

      Molemmat ovat hyviä työllisyyden kannalta (tarkista vielä mol.fi), mutta raksapuoli on vieläkin varmempi ja siltä alalta onnistuu helpommin myös oman firman perustaminen.

    • Nuoriyrittajaburnout

      Kiitos vastauksesta. Lisää kommenttia?

    • NuoriYrittajaBurnout

      Laitoinko tämän jonnekkin väärään aiheeseen tms. kun tulee niin vähän keskustelua?

      • ........

        kokeile ammattikorkeakoulut palstaa tai jotain?


    • 115+1884

      Hae diplomi-insinööriksi jos rahaa haluat.

      • Paskiaine

        Jooh, datanomin pohjatiedoilla DI:ksi. Insseillä on kans aika hyvät palkat loppupeleissä, yli 3000 € / kk helposti. Toki alkupalkka on vaan sen 2500 € / kk useimmilla, mutta kun hoitaa hommat kunnolla, niin hyvinkin nopeassa tahdissa menee 3k€ / kk rikki.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1545
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1315
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1112
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1045
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    9. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    Aihe