Oikikseen 2015

Iloinenoikkari:)

Tervehdys kaikki oikikseen 2015 pyrkivät - paikkakunnasta riippumatta!
Tässä teille pieni infopaketti juuri stadiin päässeeltä tulevalta oikkarilta!
Itse opiskelin toista tutkintoa pääkaupunkiseudulla, koska en alunperin päässyt ensi yrittämällä sisään oikikseen 2012. Tiesin kuitenkin, että se on SE mitä haluan. Päätin loppusyksystä 2013, että haen stadiin ja pääsen sisään. Olin kirjoittanut itselleni A4:lle muutamia tsemppilauseita muistuttamaan, miksi haen. Tärkein ja viimeinen lause minulla oli seuraava: "Muista, pääset sisään jos haluat!" Minulla on perushyvä ylppäritodistus, mutta en ollut laskenut lähtöpisteitäni sitten ensimäisen hakukerran jälkeen vuonna 2012 - keskityin 110% pääsykokeeseen eli oleelliseen.. Talvella kun ystäville ja tutuille kerroin, että haen Helsinkiin oikikseen, ensimmäinen ja yleisin reaktio oli, että "aaa, no hae vaan, aika hankala päästä..." tai "et muuten tuu pääseen" tai jotain muuta yhtä raflaavaa. Mutta nuo kommentit vain lisäsivät haluani ja motivaatiotani, vaikkakaan perimmäinen syy ei ollut kenellekkään näyttää että pystyn siihen, vaan se että pääsen opiskelemaan alaa, joka lievästi sanottuna kiinnostaa. Nyt tuntui ihanalta, kun he joutuivat nöyrtymään ja toteamaan, että pääsinkin sisään - he olivat väärässä. Minä uskoin itseeni, he eivät minuun. Onneksi perhe ja läheiset tukivat kuitenkin koko matkan ajan.
No mitä tulee itse luku-urakkaan, niin valmennuskurssilla en käynyt. Opiskelutekniikat ovat yksilöllisiä, joten niihin on turha paneutua sen tarkemmin - pyrkikää löytämään omat tekniikat ja tavat oppia ja muistaa: väriä, ääntä, kuvaa, kirjoitusta, puhumista - taivas on rajana. Keskittykää kuitenkin itse asioihin kun kirjat julkaistaan, ja olkaa jo siinä vaiheessa tietoisia, miten luette ja opitte. Ei siihen mitään penaalillista värikyniä tarvita - ainakaan itse en tarvinnut. Tärkeintä on kuitenkin on kokeessa osata 1)kokonaisuus yleisellä tasolla 2)yksityiskohdat tarkasti - ei mahdotonta. Tämän vuoden kokeessa oli itselle ainakin enemmän tuota yleisellä "meta"tasolla pyörimistä kuin yksityiskohtaisuutta. Ja jos menet jollekin kurssille, älä tuudittaudu siihen, että pääsist helpommin - sisäänpääsy on sinusta kiinni. Kurssi ei ole edellytys eikä tae sisäänpääsylle. Minä olen esimerkki. Muista kuitenkin kuunnella kroppaasi ja päätäsi. Rytmitä lukeminen ja vapaa-aika.
Päästäksesi sisään, ota näistä vaari:
1)motivaatio ja halu lukea ja päästä sisään on kaiken lähtökohta - se on vain 2 kuukautta keväästä.
2)jos on motivaatiotakin, löytyy sitä lukuintoakin, vaikka pitäisi lukea patentoinnin edellytyksistä - jos ne ovat sinulle vaikeita, ovat ne todennäköisesti ihan kaikille muillekin vaikka välillä tulisikin epätoivon hetkiä.
3)lue, lue ja lue - mitään aikaa tai määrää en itselle asettanut, menin tunteiden mukaan ja oman tason (alkuun 4-6h ja loppuvaiheessa noin 8h)
4)opi näkemään metsä puilta ja opettele jokainen puu ulkoa - vanha klisee toimii!
5)vielä kerran: motivaatio
6)pääset sisään, jos uskot ja haluat.

Tsempit kaikille, jotka suunnittelevat oikikseen hakemista - mikseipä jopa samat neuvot kaikille muillekin muualle hakeville! :)

56

3902

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toisinnettava

      Täältä huutaa tänä keväänä ensi kertaa yrittänyt ja heti ensi kerralla sisään päässyt. En käynyt valmennuskurssia. Tein samalla töitä ja opiskelin toista tutkintoa. Raskas kaksi kuukautta oli toki, mutta sisään pääseminen ei vaadi muuta kuin lukemista.

      • Täällä jauhanut

        Vaatii se muutakin kuin lukemista, se vaatii oppimista ja kykyä vastata relevantilla tavalla. Minä luin n. 6-12 tuntia päivässä (pidin kyllä lepopäiviä) ja tein hirveästi töitä pääsykokeen eteen, enkä silti päässyt sisään. Itse asiassa sain kokoon vain 39 pistettä, mikä oli ihan oma mokani: Esim. patenttikysymyksessä menin jotenkin puihin, vaikka olisin osannut hyvinkin selittää patentin myöntämisperusteet - ne jäivät nyt kirjoittamatta ja muutenkin homma köpsähti juuri siihen kysymykseen, sain siitä vain kaksi (!!) pistettä. Aivan hävettää. Monivalinnassa olin näköjään sössinyt myös jotain: Luulin saavani 8 pistettä, sainkin 6.
        Juu, ja toinen tutkinto on mullakin tehtynä. Gradusta arvosana laudatur! Opiskelutekniikka on aina ollut mielestäni hallussa. Että eipä se akateeminen ajattelu kyllä minua auttanut. Vtuiksi meni oikein kunnolla. Olen TODELLA pettynyt itseeni ja mitättömään saavutukseeni. Olin itse laskenut, että yli neljänkymmenen pisteen pitäisi päästä mutta että jäin alle - todella surkea tulos. Pettymyksen määrä on nyt valtava. Suorastaan hävettää näin onneton tulos. Ei helvetti.


      • 12+4
        Täällä jauhanut kirjoitti:

        Vaatii se muutakin kuin lukemista, se vaatii oppimista ja kykyä vastata relevantilla tavalla. Minä luin n. 6-12 tuntia päivässä (pidin kyllä lepopäiviä) ja tein hirveästi töitä pääsykokeen eteen, enkä silti päässyt sisään. Itse asiassa sain kokoon vain 39 pistettä, mikä oli ihan oma mokani: Esim. patenttikysymyksessä menin jotenkin puihin, vaikka olisin osannut hyvinkin selittää patentin myöntämisperusteet - ne jäivät nyt kirjoittamatta ja muutenkin homma köpsähti juuri siihen kysymykseen, sain siitä vain kaksi (!!) pistettä. Aivan hävettää. Monivalinnassa olin näköjään sössinyt myös jotain: Luulin saavani 8 pistettä, sainkin 6.
        Juu, ja toinen tutkinto on mullakin tehtynä. Gradusta arvosana laudatur! Opiskelutekniikka on aina ollut mielestäni hallussa. Että eipä se akateeminen ajattelu kyllä minua auttanut. Vtuiksi meni oikein kunnolla. Olen TODELLA pettynyt itseeni ja mitättömään saavutukseeni. Olin itse laskenut, että yli neljänkymmenen pisteen pitäisi päästä mutta että jäin alle - todella surkea tulos. Pettymyksen määrä on nyt valtava. Suorastaan hävettää näin onneton tulos. Ei helvetti.

        Onnea sisään päässeille! Tästä huomaa taas, että valmennuskurssit eivät ole välttämättömiä vaan usein se motivoitunein jengi hakeutuu kurssille "varmuuden vuoksi", vaikka pääsisivät sisään ilmankin.

        Itse pääsin sisään toisella yrittämällä, enkä käynyt lainkaan kursseja kumpanakaan vuonna.

        "Täällä jauhanut"-nimimerkille: Ymmärrän harmituksesi. Mutta: älä lannistu. Itse sain ekalla yrittämällä vaivaiset 36 pistettä ja olin ihan ällikällä lyöty, että näinkö huonosti se meni. Pari viikkoa surkuttelin juttua, sit rauhassa "perkasin" omat vastaukseni läpi ja vertasin mallivastauksiin ja huomasin, mitä mokia olin tehnyt. Tämä auttoi varmaan eniten itseäni seuraavaan pääsykokeeseen, jolloin menin kirkkaasti läpi.
        Mutta älä nyt ihan heti tähän ryhdy, itse olin niin harmissani huonosti menneestä kokeesta, etten todellakaan kyennyt koskemaan paperiin ainakaan pariin viikkoon.


    • Iloinenoikkari:)

      Täällä jauhanut: Lukemista ja ymmärtämistä. "Opi näkemään metsä puilta ja opettele jokainen puu ulkoa."
      Annan sellaisen vinkin, tsekkaat mikä meni pieleen ja minkä takia et onnistunut tavoitteissasi - virheet korjaamalla varmistat sen, ettet mene samanlailla puihin jossain toisessa kyssärissä.
      Ja tietenkin paljon puhuttu vastausteknikka on hyvä hallita. Niille, jotka ensi kertaa uumoilevat hakea ensi vuonna, se tarkoittaa pelkistetysti kysymykseen vastaamista. Ja hieman tarkemmin se tarkoittaa lähinnä oikeudellista ratkaisutoimintaa, jota sovelletaan pääsykokeissa oikeustapauksissa. Aiheesta löytyy kyllä netistäkin tietoa, joten sen takia ei tarvitse mielestäni valmennuskurssia käydä. Kunhan sisäistää loogisen tavan vastata. Ja lienee kaikille päivän selvää, etteivät 20 vuotiaat maistereiksi haluavat voi vastata kokeessa tarinoiden niin kuin 11-vuotiaat alakoululaiset kesästään syksyn ensimmäisenä koulupäivänä. Eli pitää olla kielellisesti ja asiallisesti täsmällistä ja loogista.
      Sanoit myös, että olit sössinyt monivalinnassa. Näin niitä eroja tulee. Monivalinnat tehdään usein kiperiksi vaihtamalla tai lisäämällä yksittäisiä sanoja vaihtoehtoihin, jotta ne kuulostaisivat samalta kuin kirjassakin. Kuten yllä sanoin, tulee vastata kysymykseen. Jos vastaa väärin tai epähuomiossa väärin, voimme spekuloida sillä, osasiko asiat tarpeeksi hyvin vai ei. Tsemppiä kuitenkin! Nyt kannattaa jättää oikis jälkipuinnin jälkeen tauolle ja miettiä talvella uusiksi! :)

    • Iloinenoikkari:)

      Samaa mieltä kuin 12 4 nimimerkillä kirjoittanut ja allekirjoitan sen myös:)

      • Hoo.tee.

        Onpas hyvä lukea tällaista ketjua, jossa joku ei-valmennuskurssilainen on päässyt sisään! Onnittelut, Iloinen oikkari! Minä kävin etäkurssin, josta ei kyllä ollut juurikaan hyötyä. Ja pääsykokeista tuli pisteitä 42, ekaa kertaa pyrin.

        Iloinen oikkari, paljonko sait pisteitä mistäkin kysymyksestä? Itselläni huonoiten meni patentti (5) ja yllättäen hallinnollinen sääntely, siitäkin vain 5 pistettä.


    • huono ruotsissa

      Ihan uteliaisuuttani haluisin kysyä että tarviiko turkuun kirjoittaa pakollisena ruotsi että saa lähtöpisteitä?, vai onko äidinkieli ainoa pakollinen

    • iloinenoikkari:)

      Kurssista voi olla toisille hyötyä, toisille ei. Mutta hyvä on jokaisen ensi kertalaisen sisäistää, ettei valmennuskurssi ole tae sisäänpääsylle! Minullekin moni sanoi talvella, että oletko jo varannut paikan kurssilta. Vastasin, että en. Mutta kurssista on kylläkin hyötyä paljon, sen allekirjoitan. Voit keskustella hankalista asioista muiden hakijoiden ja proffien kanssa, saat vertaistukea ja ehkä jopa lisää motivaatiota kun tiedät että siellä on tuhat muutakin kurssillasi samoissa aikessa. Samalla tulee reenattua vastaamista kokeeseen. Tänä vuonna uskalla sanoa, että monella saattoi olla aika kortilla koska oli kuitenkin 6 sivua kirjoitettavaa (katsokaa 2013 vuoden koe ja verratkaa).
      Tehtäväkohtaisista pisteistä en tiedä, mutta epäilen että immateriaalioikeuden tehtävät meni heikoimmin. Sisällä kuitenkin ollaan. Onnittelut muille ja tsempit ensi vuonna hakeneille.

    • chokolokoooo

      Yrittäisittekö mun tilanteessa vielä hakemista oikikseen? Kovasti kyseinen ala kiinnostaisi mutta hitto kun aina jää pari pistettä uupumaan :( Yhteensä viisi kertaa olen kokeeseen osallistunut, kaksi ekaa kertaa ei ollut tosissaan hakemista. Kolmannella kerralla 4p päähän, neljännellä 2p ja nyt taas 2p. ARGH!!! Motivaatiota kyllä löytyy, mutta paineet kasvaa kerta kerralta ja pinna kiristyy. Lähinnä Turkua tai Vaasaa olen miettinyt vaihtoehtoina, Vaasa nyt ainakin vertailukelpoinen kun sinne sama koe ja parina viime vuonna sinne jo pisteet riittäneet...

    • ifeelyoubro! :)

      Kukaan muu ei sinulle päätöstä voi antaa - se on asia, joka sinun täytyy tietää. Ja jos tiedät mitä haluat, on sinulla varmasti motivaatiota lukea, olipa se sitten Joensuu tai Helsinki. Ja sisälle pääsee, jos on "ihan omilla aivoilla ajatteleva" yksilö, jolla on 110% motivaatio päästä sisään. Fakta on, että eihän sinne hakijoista pääse kuin murto-osa, ja jonkun on jäätävä pisteen päähän sisäänpääsystä. Mutta mikset sinä muka voisi olla yksi sisäänpäässeistä? Uskon, että voit jos kovalla motivoituneella työnteolla sen saat sen ensi keväänä aikaan - ilmaiseksi se ei tule. Mitä tulee aiempiin kokemuksiisi, osaatko luetella mitkä (ainakin siis yksi virhe / hakukerta) 5 virhettä olet tehnyt? Jos et, et todennäköisesti ole itselle edes purkanut, mikä meni pieleen, mitä teen etten tee enää samaa virhettä uusiksi. Mistä on jäänyt uupumaan aiempina vuosina? Yleisin syy on varmasti se, että monikaan ei todella ymmärrä sitä kuinka paljon ensinnäkin työtä, lukemista ja eritoten muistamista noin 600-1000 sivun hallitesminen vaatii. Ja toisekseen, että osaa tämän vielä ansiokkaasti hyödyntää koetilanteessa, nin vaaditaan todellakin sitä motivoitunutta asennetta, mikä on paistanut läpi sinusta jo viimeiset puoli vuotta, treenia vastaamiseen (5h aikaa ja 6 sivua täyttä asiaa monivalinta, ei treenaamatta helppoa), mutta ei välttämättä suinkaan valmennuskurssia, sillä ilmankin sitä pärjää jos on itse aktiivinen ja motivoitunut. Tsemppiä!

    • rohkeastivaan

      Chokolokoooo, yritä ihmeessä uudelleen. Mutta suosittelisin hakemaan muualle kuin Helsinkiin. Itse hain 3 kertaa Helsinkiin, nyt sitten viimeiseksi Lappiin ja pääsin. Ei kannata tehdä pakkomiellettä tiettyyn kaupunkiin, vaan lähteä rohkeasti yrittämään muualle. Tsemppiä.

    • opiskeluonkivaa

      Kaikille yhteisesti ja erikseen, hakekaa sinne minne haluatte ja unelmoitte - ihan se ja sama onko se lääkikseen, oikikseen, tekuun, vai hortonomiaan. Yksi elämä, lukekaa ja tehkää sitä mitä olette halunneet tai ehkä unelmoitte haluavanne - ja erityisesti opiskelkaa, se on elämän parasta aikaa! :) Älkää liikaa kuunnelko esimerkiksi suomi24-palstan kommentteja, kuka pääsee oikikseen, millainen palkka juristeilla on tms., vaan tehkää niin kuin sydän sanoo! :)

    • Löytyykö jostain (ilmaiseksi) vanhoja pääsykokeita VASTAUKSINEEN? Olis kiva treenata niillä.

    • oikkari

      Ei kannata treenata vanhoilla kirjoilla. Kirjat voi vaihdella kun yö ja päivä, vanhoista ei ole hyötyä muuten kun jos olet käynyt koko lukuprosessin läpi. Ja silloinkin paras hyöty tulee kun oppii hallitsemaan hermoja ja ajankäyttöä.
      Jos haluat, niin selaile pääsykoekysymyksiä ja vastauksia netistä yliopiston sivuilta. Siitä saat enemmän hytötyä.

      • epäreilua

        eikö pääsykoekirjoja tosiaankaa saa lukee kun maksimissaan ton pari kuukautta ennen pääsykoetta?


      • Ilmeisesti mulla on valkoiva näkö, meinaan en sitten millään löydä yliopiston sivuilta vanhoja pääsykokeita vastauksineen? Saisko sokeelle suoraa linkkiä?

        Oonko ymmärtäny oikeen, että joka pääsykoe aina käsittelee samaa aihealuetta laista? Itte oon kiinnostunein rikoslaista, mutta ellei se satu oleen ens vuoden pääsykokeen aihe, niin se on sitten kyynel?

        Tänks!


      • ...?
        epäreilua kirjoitti:

        eikö pääsykoekirjoja tosiaankaa saa lukee kun maksimissaan ton pari kuukautta ennen pääsykoetta?

        Ketä kohtaan se on epäreilua?


    • vanhempi oikkari.

      Sieltä vaan etsimään, kyllä löytyy. :)

      Oikiksen pääsykoekirjoja Helsinkiin on YLEENSÄ 3. Aiheet vaihtelevat joka vuosi, eikä pysty mitenkään ennustamaan mikä tulee aiheeksi. Se on kyynel jos ei tule sitä, mitä haluat. Oikiksessa joudut kuitenkin opiskelemaan kaikkia lain eri aloja, joten jos olet kiinnostunut vain rikoslaista, ja et halua hakea jos ei sitä ole pääsykokeissa - oikis ei ole ehkä sinun paikkasi. Sitä paitsi: monilla muuttuu kiinnostus aika monesti kun pääseekin sisään tutkimaan mitä se lain opiskelu ihan oikeesti on.

      Esim. viime vuonna oli historia, velvoiteoikeus ja insolvenssi. Tänä vuonna teoria, hallinto-oikeus ja immateriaalioikeus.

      Pääsykokeissa ei ole väliä sillä, mikä kiinnostaa. Pääsykoe mittaa sitä pystytkö opiskelemaan ja omaksumaan juuri sen tekstin mitä pitää - olkoon se ihan mitä tahansa maan ja taivaan välillä. Kaksi kuukautta on todella pitkä aika. Oikiksessa tekstiä on kymmenen kertaa enemmän, ja aikaa ehkä viikko. Jos on tuuria.
      Koe testaa sitä, pystytkö opiskelemaan lakia.

      Näytä tiedekunnalle, että pystyt.

    • ihmettelijä

      olen hakemassa 2015 keväällä oikikseen, valmistuin lukiosta viime keväänä ja pidän nyt välivuotta tarkoituksella. Haluaisin kysyä, että onko mahdollista aloittaa lukemaan pääsykokeisiin jo aiemmin kuin kaksi kuukautta enempään? Tietääkö kukaan mahtaako nuo oikiksen pääsykoekirjat olla joka vuosi melko samoja? Minulla olisi nimittäin hyvä mahdollisuus aloittaa jo helmikuussa lukeminen :)

      • Urpo69

        Ei tietenkään ole mahdollista, koska kirjat vaihtuvat joka vuosi ja ovat myös eri oikeudenaloilta. Kaikki tiedot löytyvät tiedekunnan sivuilta.


      • oikologi
        Urpo69 kirjoitti:

        Ei tietenkään ole mahdollista, koska kirjat vaihtuvat joka vuosi ja ovat myös eri oikeudenaloilta. Kaikki tiedot löytyvät tiedekunnan sivuilta.

        Itseään ei kannata uuvuttaa tankkaamalla keväällä kamalasti muuta juridiikkaa kuin pääsykoekirjoja. Voihan sitä toki tietysti lämmitellä ennen kirjojen ilmestymistä ja opetella yleisiä perusasioita oikeustieteestä. Säädöksen ja säännöksen ero, oikeussäännön ja oikeusperiaatteen ero jne., ei tarvitse sitten tuhlata sellaisiin aikaa varsinaisia kirjoja lukiessa.


    • motivoitunut_

      Onks kellää tietoo millon ne pääsykoekirjat niinku tarkallee tulee ja mistä ne löytää?

    • tipitiii

      Mihin paikkoihin ootte hakemassa? Itse punnitsen nyt Joensuun ja Vaasan välillä,kumpihan mahtaa olla helpompi tänä vuonna :D

      • Hankala sanoa

        Joensuuhun pääsi tänä vuonna 31 %, joten ainakin tänä vuonna se oli selvästi helpoin. Toisaalta sisäänpääsyprosentit voivat vaihdella paljonkin vuodesta toiseen juuri taktikoinnin vuoksi.


      • 412
        Hankala sanoa kirjoitti:

        Joensuuhun pääsi tänä vuonna 31 %, joten ainakin tänä vuonna se oli selvästi helpoin. Toisaalta sisäänpääsyprosentit voivat vaihdella paljonkin vuodesta toiseen juuri taktikoinnin vuoksi.

        Se oli poikkeustapaus, kuten täältäkin voi lukea. Eikä prosentit kerro hakijoiden tasosta. Ratkaisevaa on niiden määrä jotka lukee 4-8 tuntia päivässä, ei niiden jotka hakee moneen paikkaan ja käy kokeilemassa onneaan luettuaan kirjat kolmesti ja saa kolmasosaa pisteistä.

        Tietääkö kukaan onko Joensuun ja Lapin välillä mitään oleellisia eroja opiskelijan kannalta?


    • eskonen

      Näin minäkin ajattelin,moni varmasti nyt heittää paperit Joensuuhun.Jostain myös satuin lukemaan,että vuodelle 2015 on Joensuuhun on myönnetty 30 lisäpaikkaa.Tarkoittaen 100 aloituspaikkaa..

      • ampukaamuapäähän

        Lähteitä, kiitos. Tänä vuonna myönnettiin 30 lisäpaikkaa. Siis 2014. Kuulostaa aika urpolta että niitä ensi vuodelle olisi tulossa myös.

        Uskoisin myös, että viimeaikaisissa Lakimiesliiton illanvietoissa olisi asiasta mainittu.


      • phuksi14
        ampukaamuapäähän kirjoitti:

        Lähteitä, kiitos. Tänä vuonna myönnettiin 30 lisäpaikkaa. Siis 2014. Kuulostaa aika urpolta että niitä ensi vuodelle olisi tulossa myös.

        Uskoisin myös, että viimeaikaisissa Lakimiesliiton illanvietoissa olisi asiasta mainittu.

        Opetusministeriön huhti-toukokuussa tekemässä päätöksessä kävi ilmi myönnettyjen opiskelupaikkojen määrät. Asiasta keskusteltiin täällä jo keväällä. Löydä linkin, jos etsit vaivaudut vähän etsimään. Joensuuhun tulee ne 30 paikkaa ja HY:n Vaasan oikisyksikköön suunnilleen saman verran.


    • Hain viime keväänä ensimmäistä kertaa enkä päässyt sisään. Koskaan aiemmin en ollut kyseistä alaa lukenut, joten sen mukaan sujuivat pääsykokeetkin. ;) Mutta ei se mitään - sen oli tarkoituskin olla sellanen katsaus kyseiseen alaan ja katsoa säilyykö kiinnostus yllä. Ja säilyihän se. Tällä hetkellä suoritan kurssia avoimessa, joka toivon mukaan auttaa ensi kevään kokeissa.

      Onko täällä muita Turkuun hakijoita?

    • tässäpä tietoa

      Lisäpaikkoja Joensuuhun myönnettiin vuosille 2014-2016 yhteensä 60 eli 30 vuonna 2014 ja 30 vuonna 2015. Ensi syksynä siis sisään pääsee jälleen 70, kuten tänäkin vuonna.

      • Tietämätön

        Moikka! Ensimmäistä kertaa nyt hakemassa keväällä oikikseen ja tuli tossa äskön huomattua, että turun ja helsingin valintakoepäivät ovat samat ja samat kellonajat? Tarkoittaako tämä sitä, että jos yhteishaussa olet laittanut ensimmäiseksi hakukohteeki turun oikiksen ja toiseksi vaikka helsingin oikiksen niin et voi osallistua kuin vain toiseen valintakokeeseen? Mitä järkeä tuossa on?


      • oikkari

        Et tietenkään voi jos ovat samana päivänä. Lisäksi oikikseen on hyvin vaikea päästä sisään jos lukee kahteen eri paikkaan sisään. Kirjat ovat nimittäin eri joka yliopistoon.
        Jos haluat oikikseen tee valinta mihin oikikseen haluat ja pistä kaikki paukut siihen. Voin sanoa varmuudella, että jos et tee niin et tule pääsemään sisään.
        Kannattaa oppia ottamaan asioista selvää myös itse ja käyttämään loogista päättelykykyä.


    • Janus15

      Olen hakemassa tänä vuonna Turun oikeustieteelliseen. Mietityttää, kuinka moni on hahmotellut jo tässä kohtaa alustavasti lukujärjestystä? Itse olen työn ohella hakemassa, mutta käytän lomat lukemiseen. Vähänhän se menee oman mukavuusalueen ulkopuolelle, polttaa lomat jo keväällä, mutta se on asennekysymys :)

    • slur

      Ihan mahtava tsemppaus alkuperäisessä viestissä!

      Onko muita Turku/Itä-Suomen yliopistoon hakevia? Onko kirjoja mahdollista mennä julkasu päivänä kirjaimellisesti jonottamaan vai onko vain utushopista mahdollista tilata? En haluaisi tuhlata postitukseen kuluvaa aikaa vaan mennä ihan hakemaan kirjat.

      • turkuturku

        Jep, tilaat kirjat vain utushopista etukäteen ja voit hakea ne heti niiden ilmestymispäivänä :) (Viime vuonna ei ollut edes jonoa)


    • 2016oikikseenhakeva

      Missä kaikkialla suomessa on oikiksia?

      • OikkariRane

        Turussa ja Helsingissä. Muropakettiopistot löytyvät sitten Lapista ja Joensuusta


      • YlpeänäLappiin

        Huoh, jotenkin jo niin väsynyttä tuo Lapin ja Joensuun mollaaminen. Eiköhän se todellinen ero oikkareiden välille tehdä siellä työelämässä, enkä usko, että siellä on sijaa yläasteikäisten ajatusmaailmaan jämähtäneille koulupaikkaegoilijoille. ;) Tosin uskon, että tämä on tahallinen provo, ei kukaan voi olla noin typerä. :D


    • xsd

      Kerrotko OikkariRane mihin perustat väitteesi? Ja pliis, ihan kato tieteelliseltä näkökulmalta, kiitos. Ei mitään luin suomi24.fi-keskustelupalstalta tai musta vaan tuntuu tältä. Jos on valmis arvostelemaan, on oltava valmis myös perustelemaan.

    • Tehokurssi

      Hei! Täälä olisi yksi Pykälän tehovalmennuskurssipiakka tajolla, jonne en itse pääse osallistumaan. Kiinnostuneet ottakaa yhteyttä mahdollisimman pian
      [email protected]

    • haenpa-Lappiin

      Ei hitto mitkä kirjat pitäisi lukea Turun oikeustieteellisen pääsykokeisiin. Ei mitään järkeä...

      • Turkuun2015

        Mitä vikaa noissa kirjoissa?


    • hannahu

      Myydään Artiklan etäkurssimateriaalit Lappiin tälle keväälle (sis. muutaman lähipäiväopetuksen yms.) Myydään myös Lapin pääsykoekirjat tälle keväälle!!

      yht. otot. [email protected]

    • juupajuumara

      On sulla paniikki saada matsku myytyä! Kuka ostaa enää tässä vaiheessa, ku Lappin luku-urakka on edenny jo yli puolen välin.

    • salisali

      Vuoden 2015 oikiksen koe tehty, positiivisin mielin menin ja lähdin kokeesta. Ensimmäistä kertaa hain alalle, ekalla kerralla hain kauppikseen mutta pääsykoekirjat saadessani ja niitä lukiessani huomasin, että kauppakorkeakoulu ei oo todellakaan mua varten, ei vastaa mun omaa arvomaailmaa eikä ollut kovin mielenkiintoista ja teksti oli tylsää.. Kauppatase, oligolpolit, strategiat, hyvä osata perusasiat omassa elämässä, mutta senkaltainen työputki.. Joten oikis, koe oli mielestäni tänä vuonna melko helppo, kunhan osasi suhteuttaa kirjan tiedot koekysymyksen kontekstiin ja omaa jonkinnäköisen oikeustieteellisen pohjan, oli se sitten valmennuskurssien tai avoimen yliopiston kautta. Muuten mahdotonta vastata ainakaan täysin oikein kysymyksiin jos ei oo treenannut niitä., poikkeuksena abc vaihtoehdot. :) Mielestäni oikeustieteen koe ei kuitenkaan vastaa sitä, mitä kirjat antavat olettaa, eli koetta ei ole tehty kirjoja varten, vaikka kirjat on tehty juuri pääsykoetta varten.
      Epäoikeidenmukaista heitä kohtaan jotka muistavat lauseet rivi riviltä ja kovalla motivaatiolla harjottelevat sen 8viikkoa, ja sitten kirjoissa ei kuitenkaan millään tavalla valmenneta pääsykokeeseen -Toisin kuin esim. kauppiksen tai biologian/kemian pääsykokeissa. Muilla millaisia fiiliksiä? :)

    • Lukenut

      Paskat

      • EOPHry

        Älä vedä


    • BoxIntheJack

      Melkein repesin näihin kirjoituksiin. Varsinkin ensimmäinen oli hilarious. Kuka tahansa vähintään tervejärkinen pääsee mihin ikinä haluaakaan. Työtä sen vähän teettää, eli lue ja sisäistä.

    • BoxIntheJack

      No hei Okis.een 2015. Itsellä LKV-tutkinto -opiskelut meneillään, koska perhefirma. En tiedä miksi, mutta kerron kuitenkin. Opiskelin Kauppakorkeassa Helsingissä ja saman alan koulussa Tallinnassa, sitten lähdin surffaamaan.

      • KuulutkohanTänne

        Mitä tekemistä supermerkonomikouluilla on oikiksen kanssa? Hieman eri kaliiperin oppilaitoksia sekä opiskelijamateriaalia.


      • BoxIntheJack
        KuulutkohanTänne kirjoitti:

        Mitä tekemistä supermerkonomikouluilla on oikiksen kanssa? Hieman eri kaliiperin oppilaitoksia sekä opiskelijamateriaalia.

        LKV-tutkinnossa täytyy vähän pykäliä opiskella, ystäväni katkera ihminen. ja KTM olen


      • KuulutkohanTänne

        Nimenomaan kauppakorkeaa tarkoitinkin. LKV ei siitä ainakaan haastavampi ole. Kauppakorkeaan ja oikikseen pääsemisen ja pääsykokeiden vertaaminen on vähän kuin vertailisi ammattikoulun lähihoitajakoulutusta ja lääkistä.


    • BoxIntheJack

      Hyvää yötä ystävät, ja vähemmän ystävät.

    • konetai

      Haastavinta on päästä oikikkseen ja lääkikseen.

    • oikeustieteidenkoksu

      En päässyt ekalla yrittämällä, jäi vissiin 2 pisteen päähä. Juoduin inttiin vuodeks ja luin sieltä itteni sisään, että ei mikään mahdotonta ole.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      1888
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe