IB-LUKIO

jjhkkk

Olen tässä pohdiskellut, jos menisin peruskoulun jälkeen turun normaalikoulun ib-linjalle. Yhtenä suunnitelmana lähteä lukion jälkeen Saksaan ehkäpä lääkikseen. Lukuaineiden keskiarvo tällä hetkellä on tasan 10, joten sisäänpääsyssä tuskin tulisi ongelmaa. Muutama kysymys kuitenkin askarruttaa...
Jääkö jäljelle lainkaan vapaa-aikaa vai menevätkö viikonloputkin opiskellessa?
Pääseekö normilukiosta paljonkin helpommalla?
Onko ib-lukio vuosia mahdollista suorittaa ulkomailla?
Jos kirkoittaa normilukiosta hyvät paperit, pääseekö helposti ulkomaille opiskelemaan?

Ib-lukio kiinnostaisi, mutta lähimpään on bussilla yli tunnin matka enkä tahdo heittää sosiaalista elämää pois...

7

2292

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dtld

      Miksi ihmeessä haluat IB-lle opiskelemaan englanniksi, jos aiot jatkaa opiskeluja Saksassa? Tarvitset siihen erinomaisen saksantaidon ja Sparchdiplom-tutkinnon.

      Hae mieluummin normilukioon ja lähde lukion aikana vaihtoon Saksaan. IB ei helpota pääsyä yhtään.

    • myöskin kiinnostunut

      Samoja kysymyksiä olen itsekkin tässä miettinyt, joskin olisin menossa yliopistoon britteihin jos vain rahkeet riittävät. Keskiarvo mulla ei oo ihan yhtä hyvä, 9.4, mutta luulisin sillä pääsevän jos ei nyt tule ihan mokattua koko pääsykoetta. Olisiko täällä ketään IB-linjalaista vastailemaan kysymyksiin?

    • exIB

      Se, kuinka paljon opiskeluun kuluttaa aikaa, on aika yksilöllistä. Toisilla jää aikaa harrastuksiin ja kavereihin, toiset joutuvat lukemaan viikonloputkin. Riippu aika pitkälti niistä tiedoista, jotka peruskoulussa on hankittu. Samoin opiskelutekniikka merkitsee. Tämä pätee kaikkiin lukioihin.
      Normilukiosta päässe ehkä vähän helpommalla, koska opiskelu vieraalla kielellä on ainakin alkuvaiheessa haastavampaa.
      Ulkomaille opiskelemaan on laaja käsite, eri maissa on erilaiset vaatimukset esim. kielitaidon suhteen. Suomalainen yo-tutkinto on samalla viivalla IB-tutkinnon kanssa.
      IB jakautuu 1. vuoden pre-IB:hen ja niihin kahteen varsinaiseen vuoteen. Ulkomaille ei kannata lähteä.

      Yli tunnin koulumatka on aika pitkä ja rajoittaa jo sinällään liikaa sosiaalista elämää.

      Kannattaa ottaa yhteyttä sen kiinnostavan lukion IB-ohjaajaan ja kysellä tarkemmin. Eri lukioiden IB-ohjelmat eroavat jonkin verran toisistaan.

      • hulava

        Itse olen menossa ysille, ja olen melkoisen varma siitä, että Ressuun aion hakea ensivuonna.
        Vielä kuitenki on epäselvää, menisinkö normi-vai IB-linjalle. Kai sen ehtii vielä päättää.
        Ressussa olis kuitenki tarkoitus olla vaan sen yhden vuoden, jos onnetar ja opettajat minua suosivat, koska UWC-koulut on ollu niin pitkäaikainen haave.
        Kuulemani mukaan vuonna 2014 (tänä vuonna) pitäisi Saksaankin ilmestyä koulu, tosin luulen, että jos sinne suomesta stipenditaatteja lähetetään,niin lähetetään sitten aikaisintaan vuonna 2015.
        UWC-kouluihin voi siis hakea lukion ensimmäisellä luokalla oleva nuori, joka on 16-17 vuotias.
        Siellä opiskellaan kuutta ainetta (jotkut koulut hyväksyvät seitsemännen aineen, mutteivät sitä suosittele) sekä suoritetaan vapaaehtoistyötä se 200-300 tuntia vuodessa. UWC-kouluissa on myös harrastepakote, mutta harrastuksia löytyy koulusta riippuen lintujenbongauksesta laskuvarjohyppyyn.
        UWC:ssä tietenkin suoritetaan IB-tutkinto.
        Siellä opiskelet sitä mikä sinua kiinnostaa, etkä niitä turhia aineita joita et tarvitse elämässäsi tavoitteestasi riippuen.
        En osaa sanoa, auttaisiko UWC sinua pääsemään lääkikseen, mutta se on varmasti hieno kokemus, ja sitä kannattaa harkita vakavasti.
        Stipenditaatiksi pääsy ei varmasti tule olemaan helppoa, eikä varmastikkaan myöskään UWC-elämä, mutta UWC:stä tulisi varmasti hieno kokemus.
        (Viestin tarkoituksena ei ollut markkinoida UWC:tä, ja tosiaan kannatan katselemaan UWC:n sivuja, voit vaikka kiinnostua.)


    • SHRCA5

      No se miten paljon aikaa käytät opiskeluun riippuu pitkälti itsestäsi.
      Sinänsä olen sitä mieltä että kannattaa vahvasti harkita normilukiota, sillä IB:llä vaikka tiedeäineet menevätkin syvemmälle, HL tiedeaineiden (jos otat kaikki kolme, mitkä ainakin suomessa vaaditaan) kanssa et voi opiskella saksaa.
      Tai ainakin sun pitäis silloin jättää suomi tai enkku pois, jos se on edes siellä turussa mahdollista.
      Ja ei ole niin etteikö ulkomaille voisi päästä ilman IB:täkin.
      IB on epäilemättä hyvä vaihtoehto, mutta onko se sinulle hyvä vaihtoehto, se on toinen asia.
      IB tai ei IB, sanoisin silti että kannattaa pyrkiä hyvään kouluun. Kun on samanhenkistä porukkaa, ja opettajia jotka on tottuneet sellaiseen porukkaan, voi saada koulusta irti huomattavasti enemmän.
      Itseäni ei sen suuremmin haitannut pitkä matka, kulutin päivässä jopa kolme tuntia kolmen vuoden ajan koulumatkoihin, mutta kyllä kaikelle löytää aikaa kun etsii, ja siihen tottuu oikeesti tosi nopeesti. :D

      Onnea matkaan, mihin sitten päädytkin. :)

    • valmistunut

      Kävin itse Turun IB-lukiota ja valmistuin joitakin vuosia sitten. Opiskelu IB:llä on vaativaa. Moniin aineisiin perehdytään paremmin IB:llä kuin normilukiossa sekä IB-tutkintolla on simppelimpää hakea opiskelemaan ulkomaille.

      Itse opiskelen tällä hetkellä Iso-Britanniassa ja IB-tutkinto antoi paljon paremmat valmiudet yliopisto-opiskeluun kuin normilukiotutkinto olisi antanut. Hakeminen oli helppoa, ei tarvi tehdä kielitestejä sun muita jos haet Iso-Britanniaan, eikä dokumenteista tarvi tehdä kaikenlaisia ihmekäännöksiä. Ulkomaiset yliopistot myös ymmärtävät IB-arvosanoja paremmin. Jos hakee mm. Saksaan niin German HL olisi hyvä vaihtoehto ja tunnen ihmisiä, jotka ovat menneet lukiovaihtoon IB:lläkin, joten se ei ole mahdotonta.

      IB-tutkinto on haastava, joillekin enemmän tai vähemmän. Ystäviä ainakin tulee saamaan koska IB:läiset usein hengaavat yhdessä, johtuukohan siitä että kaikki ovat samassa suossa ja meitä on aika vähän..

      Kaikkiaan aikani IB:llä oli rankkaa, työntäyteistä ja osittain stressaavaakin. Normilukiossa pääsee helpommalla, mutta uskon että IB oli kuitenkin kaikkine hyvine ja huonoine puolineen sen arvoista.

      • valmistunut

        Lisäisin vielä, että UWC-koulussa opiskelu vie sen 2 vuotta eli pre-ib UWC = 3 vuotta lukio-opiskeluja. Jos menee normivaihtoon, niin se tietysti viivästyttää valmistumista sen vuoden. IB-vaihdot ovat melko harvinaisia, joten useat ovat menneet vaan ihan normaaliin lukiovaihtoon ulkomaille ja jatkaneet opintojaan palatessaan takaisin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1841
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1759
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      115
      1705
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1551
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1528
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      23
      1426
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1415
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1222
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe