ilmaisia merikarttoja

markan suutari

Hei,

Olen etsinyt pätevää ilmaista navigointisoftaa esim. Androidille.Onhan niitä moniakin, ja rannat, satamat, väylät sun muut on hienosti esillä. Mutta yksi olennainen asia, syvyydet, puuttuvat.

Onko niin että jos aikoo jollain tietokoneella, läppärillä, puhelimella tai tabletilla navigeerata niin maksullinen kartta ohjelmineen on hankittava?

51

4004

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hämmästynyt

      itse olen etsinyt ilmaista ankaroliinaa ja muita veneilyvarusteita, mutta joku tässä hommassa kyllä mättää kun kaikki ei ole ilmaista. osaisko joku neuvoa? kiitos

      • varat on

        Netissä KAIKKI on ilmaista!


      • markan saituri

        Älä käsitä väärin - en toki vohki veneilyvarusteita ja kävin tuolta Sörnäisten rantatieltä ostamassa "oikean" merikartan. Olisin valmis maksamaan tästä karttapalvelusta, mutta kännykkäni vetelee viimeisiä. Siksi olisi fiksumpaa kokeilla esim. jotain vapaan lähdekoodin ohjelmaa ja karttaa, kuten juuri Openseamaps. Ikävä kyllä, siitä puuttuu syvyydet, eikä se sellaisenaan taida käydä.


    • on on jo on

      Kättä vaan taskuun syvemmälle, köyhälle ne vaan tuntuu kalliilta.

    • Sea Clearilla.

      Täällä Länsi-Suomessa kiertää CD-karttoja, jotka ovat muutettu Sea Cleariin, toimii vain W9n 98, XP ja Win 7 järjestelmillä. Niissä on aidot merikortit syvyystietoineen. Mulla on vanha XP-kone paatissa, käytän sitä vain navigointiin, näin on menty jo 12v, -06 karttauudistuksen jälkeen muutettiin siniset kartat.

    • 35 lit bensan hinnal

      Se on se 60 euroa siitä Loisto- ohjelmasta helpoin lopulta maksaa. Yritin itsekin etsiä sellaista ilmaiseksi mutta tuloksetta. Se tulee mikro sd kortilla postiin muutamassa päivässä kun tilaa. Se on ikuinen kun varmuuskopioi sen sisällön johonkin muualle vielä ittelle. Pieni hinta loppuelämän merikartoista koko suomen alueelta verattuna miten paljon rahaa pelkän oman maanosan merikarttoihin mennyt vuosien varrella kun kastunut ja sivuja revennyt.

    • varttu

      puhelikopeista voi käydä repimässä karttasivut. ovat hyviä ja tarkkoja ja päivitys tulee joka vuosi luukusta vaikket haluaisi!

      • Slaaki

        Joo..vedä vessapaperia ja nuole reimareita Urpo


    • Bossu

      Ennen vanhaan peruskartassa oli syvyydet, ei nykyisin. Mericd:t löytää ehkä torrentteina, mutta niiden tiedot on jo melkein 10 vuoden takaa. Niitä kun ei enää myydä, ei ehkä ole moraalitonta käyttää niiden karttoja netistä imuroituna. Androzic näyttää esim. Mericd-karttojan ilmaiseksi Androidissa.

    • Mace66

      Navigoin pääasiassa paperikartalla, mutta nyt olen löytänyt sen tueksi "köyhän miehen plotterin", eli ilmaisen Maastokartta-sovelluksen Lumialle. Siinä on myös merikartat, merimerkit, väylät ja syvyydet, jopa kivet näkyvät. Se osaa näyttää paikkasi kartalla ja myös seurata sitä, myös kun sovellus on taustalla. Lisäksi kartan voi vaihtaa hetkessä tarkaksi maastokartaksi josta näkyy esim. jokaisella saarella oleva mökki yms. Satelliittikuvat tietysti myös.

      Käytän sitä aina välillä paperikartan tukena tarkistaakseni esim. sijaintini. Esim. keskellä selkää oleva matalikko on yllättävän vaikea paikantaa pelkällä kartalla ja kompassilla. Tuon avulla se on helppoa eikä maksa mitään, eikä tarvitse investoida ja asennella varsinaista plotteria. Kännykkä on mukana aina kuitenkin.

      • Bossu

        Kiitos vinkistä, näköjään androidillekin löytyy ohjelma, joka näyttää peruskartan syvyystiedot. Sen nimi on Karttaselain.


      • Mace66
        Bossu kirjoitti:

        Kiitos vinkistä, näköjään androidillekin löytyy ohjelma, joka näyttää peruskartan syvyystiedot. Sen nimi on Karttaselain.

        Kartta-aineistohan on nykyään ilmaista. Minun piti muuten ostaa uusi paperikartta Karttakeskuksesta kunnes selvisi että ovat lopettaneet kokonaan liikkeensä Helsingissä! Älytöntä, siellä oli hienoa käydä tutustumassa uusiin karttoihin. Nyt pitäis vaan tilata netistä, mutta olisin halunnut nähdä kartat fyysisesti ja halunnut ne heti mukaani, en parin päivän päästä. No, näin menetetään asiakkaat. Nyt taidan vain tehdä päivitykset käsin vanhaan karttaan netin ilmaisen aineiston perusteella. Karttakeskus voi pitää tunkkinsa.


      • mulukuja
        Mace66 kirjoitti:

        Kartta-aineistohan on nykyään ilmaista. Minun piti muuten ostaa uusi paperikartta Karttakeskuksesta kunnes selvisi että ovat lopettaneet kokonaan liikkeensä Helsingissä! Älytöntä, siellä oli hienoa käydä tutustumassa uusiin karttoihin. Nyt pitäis vaan tilata netistä, mutta olisin halunnut nähdä kartat fyysisesti ja halunnut ne heti mukaani, en parin päivän päästä. No, näin menetetään asiakkaat. Nyt taidan vain tehdä päivitykset käsin vanhaan karttaan netin ilmaisen aineiston perusteella. Karttakeskus voi pitää tunkkinsa.

        On ne kyllä epäreiluja, kun eivät pidä myymälää Helsingin keskustassa sitä varten, että ihmiset voisi siellä katsomassa ilmaiseksi ilmaisia karttoja! Mikä niitä vaivaa? Olisiko tulleet karttakeskuksen myynnin Ruotsalaisille jälkeen ihan vaan tällaiset asiat,kuin taloudelliset realiteetit vastaan.


        ilmaista lounasta ei ole


      • Mace66
        mulukuja kirjoitti:

        On ne kyllä epäreiluja, kun eivät pidä myymälää Helsingin keskustassa sitä varten, että ihmiset voisi siellä katsomassa ilmaiseksi ilmaisia karttoja! Mikä niitä vaivaa? Olisiko tulleet karttakeskuksen myynnin Ruotsalaisille jälkeen ihan vaan tällaiset asiat,kuin taloudelliset realiteetit vastaan.


        ilmaista lounasta ei ole

        Et nyt ihan ymmärtänyt. Maksan kyllä mielelläni hyvin painetuista kartoista, mutta siinä maksetaan fyysisestä materiaalista, ei karttadatasta joka on ilmaista. Silloin kun ostan fyysistä niin mieluummin haluan ensin nähdä painojäljen, värit, materiaalin, nidonnan/sitomisen/kierteiden laadun, painon, pintakäsittelyn yms. yms. Ja ennen kaikkea haluan kokeilla tuntumaa, miten karttalehtien kääntö onnistuu, miten ne on sijoiteltu yms.

        Uskon että pk-seudun yli miljoonan asukkaan väestöpohjalla olisi kysyntää fyysiselle karttakaupalle. Kyllähän niitä jälleenmyydään jossain, mutta kun parissa listatussa paikassa ei ollut mitään, niin luovutin. Ehkä Akateemisessa on, en tiedä.


      • fyysisesti
        Mace66 kirjoitti:

        Et nyt ihan ymmärtänyt. Maksan kyllä mielelläni hyvin painetuista kartoista, mutta siinä maksetaan fyysisestä materiaalista, ei karttadatasta joka on ilmaista. Silloin kun ostan fyysistä niin mieluummin haluan ensin nähdä painojäljen, värit, materiaalin, nidonnan/sitomisen/kierteiden laadun, painon, pintakäsittelyn yms. yms. Ja ennen kaikkea haluan kokeilla tuntumaa, miten karttalehtien kääntö onnistuu, miten ne on sijoiteltu yms.

        Uskon että pk-seudun yli miljoonan asukkaan väestöpohjalla olisi kysyntää fyysiselle karttakaupalle. Kyllähän niitä jälleenmyydään jossain, mutta kun parissa listatussa paikassa ei ollut mitään, niin luovutin. Ehkä Akateemisessa on, en tiedä.

        Käy John Nurmisella.


      • köli vinossa
        Mace66 kirjoitti:

        Et nyt ihan ymmärtänyt. Maksan kyllä mielelläni hyvin painetuista kartoista, mutta siinä maksetaan fyysisestä materiaalista, ei karttadatasta joka on ilmaista. Silloin kun ostan fyysistä niin mieluummin haluan ensin nähdä painojäljen, värit, materiaalin, nidonnan/sitomisen/kierteiden laadun, painon, pintakäsittelyn yms. yms. Ja ennen kaikkea haluan kokeilla tuntumaa, miten karttalehtien kääntö onnistuu, miten ne on sijoiteltu yms.

        Uskon että pk-seudun yli miljoonan asukkaan väestöpohjalla olisi kysyntää fyysiselle karttakaupalle. Kyllähän niitä jälleenmyydään jossain, mutta kun parissa listatussa paikassa ei ollut mitään, niin luovutin. Ehkä Akateemisessa on, en tiedä.

        Tuotteen tarkistaminen kotimaisten veneilykarttojen kohdalla on tavallaan turhaa, sillä jos kartan välttämättä tarvitsee niin se on pakko ostaa vaikka laatu olisi vessapaperia. Valinnanvaraa on huonosti varsinkin selattavissa/nidotuissa, niitä veneilykartan irtolehtisiä taisi saada joskus laminoituinakin.


      • Maastokartat

        Itsellä myös Lumiassa Maastokartat -sovellus.

        Online-versio on ilmainen, ja jos Visalla on katetta niin 1,99 €:n hintaan saa ladata vaikka koko kartaston ikiomaksi puhelimen muistiin - sitten se toimii ilman datayhteyttäkin. Ei ihan ilmainen, mutta kuitenkin naftalitran hinnalla.


    • Toimii hyvin

      Navionics Europe saa Androidille 35eurolla.

    • Paattisekoilija

      Itse pidän siitä, että navigointilaitteessa on samannäköinen kartta kuin paperilla. Tämän osaavat sekä Karttaselain että Sailmate. Molemmat ymmärtääkseni kotimaisia ja molemmat maksavat n 40€.

      Sailmaten päivitysta olen odotellut kovasti, mutta kun sellaista ei ruvennut kuulumaan lupauksista huolimatta, oli pakko ostaa karttaselain. Vähän erilaiset ominaisuudet, mutta riittävän toimiva.

      Lisätään nyt tähän vielä puristeille sun muille mukaville veneilytovereille: navigoin paperikartan, kompassin ja kiikarin kanssa. Kännykkää vilkuilen kun haluan saada toisenkin mielipiteen :)

    • android apk

      Navionics Europe saa Androidille 35eurolla

      saako tälle palstalle kirjoittaa miten ton saa ilmaiseksi ? sillä olen sen ilmaiseksi hankkinut .

      • kympin kpl

        Anna olla. Taisin maksaa Navionicsista ainakin viis kymppiä Android-tablettiin. Mutta samalla hinnalla se latautui myös kännykkään. Ja latautuu joskus seuraavaankin kännykkään ja seuraavaan tablettiin. Vieläpä kartat ovat juuri päivittymässä, kunhan olen taas kunnon yhteyden piirissä.


    • copyright-rikkoja

      Karttaselaimen ilmaisversio näyttää, kuten Open Sea Mapskin, rannat ja väylät muttei syvyyksiä.

      Kesällä tuli näitä katseltua mutta niin vaatimaton on vanhan kännykän näyttö ettei auringonpaistessa näkynynt mitään.

      Ratkaisin asian niin että ostin kaupasta paperisen karttalehden ja otin siitä eri reittejä varten A4-osasuurennoksia. Ne sitten muovikuoreen ja päällekäin. Karttalehti on iso ja könpelö eikä niin isoa muovitaskua ole keksitykään.

      Syyllistyinkoö copyright-rikokseen, kun karttaa ei sillaikaa hyödynnetä muun venekunnan käyttöön?

    • uh8yhuuhi8

      Taskuloisto maksaa noin 60 euroa, paperikartat 20 euroa,
      isoloisto jotain 300 euroa. Rahastako nuo on kiinni oikeasti,
      itselläni on taskuloisto läppärissä ja olen ollu ihan tyytyväinen siihen.

      Käytännöllisempi saattaa loppujenlopuksi olla varmaan tabletti.
      Läppärille on hankalempi saada paikkaa veneessä, läppärin oman
      hiiren käyttö on vähän hankalaa heiluvassa veneessä ja erilliselle
      hiirelle pitäisi taas olla jokin taso. En tiedä käykö loiston softat tabletille,
      ei kai sillä ole väliäkään kun niistä joutuu maksaa.

    • oivapeli.

      Toista vuotta karttaselain tabletissa kun virta ongelma tuli ratkaistua ei parempaa systeemiä ole.
      Saimaalla kun liikun ja kalastelen miksei maissakin suunnistaen.
      Säkki pimeällä olen ajanut pitkiä matkoja tuntui alussa hurjalta luottaa gps paikannukseen mut hyvin sillä pääsi perille.

      • yökkönen

        Vaarallista on luottaa pelkkään GPS:n. Sen tarkkuus on kyllä 95% ajasta siellä 3-10 m, mutta ajoittain saattaa heittää useita kymmeniä metrejä. Käytä hakuvaloa apuna varmistaaksesi sijaintisi. Yksi kallis apuväline on pimeänäkökiikari, jota sotavoimat käyttävät.


      • 3wdwqe2121121
        yökkönen kirjoitti:

        Vaarallista on luottaa pelkkään GPS:n. Sen tarkkuus on kyllä 95% ajasta siellä 3-10 m, mutta ajoittain saattaa heittää useita kymmeniä metrejä. Käytä hakuvaloa apuna varmistaaksesi sijaintisi. Yksi kallis apuväline on pimeänäkökiikari, jota sotavoimat käyttävät.

        Arvioitko silmämääräisesti edes päinvalossa tarkemmin kuin se 3-10m?
        Jossain paikoissa se onnistuu mutta jos paikka mistä mennään on 100 metriä leveä niin on aika hankala millään mittarilla mennä mennä 10 metrin tarkkuudella ellei ole laser etäisyysmittarilla etäisyyttä rannasta.

        Väylillä pärjää, gps kartoilla ja paperikartoilla, viimekädessä se paperikartta on
        hyvä fyysisesti olemassa oleva kartta. Sekin paperikartta edellyttää vaan
        sen että karttaa lukevan pitää olla kartalla, paperikartta ei ole kartalla vaan
        karttaa lukevan pitää olla kartalla, tässä se arkinen ero
        näillä gps- ja paperikartoilla.

        Tyhmä ja sokeasti luottava ei saa olla, no omapahan on veneensä ja
        terveytensä ja puhumattakaan muiden turvallisuudesta jos kyydissä muitakin on.

        JOS minä ajan täysin tuntemattomilla alueilla, enkä ole ns kartalla niin silloin
        mulla on paperikartta aina mikä viimekädessä on se minkä mukaan seuraan.
        Ajan gps kartalla ja teen paperikarttaan sinitarralla merkin missä olin äsken..

        Navikointivirhe on todellinen riski, vähän kokeneemmallekkin veneilijälle
        mutta ei nykytekniikkaa tarvii pelätä ainakaan.

        Mulle gps kartta maksoi uuden kannettavan tietokoneen verran kartta ja gps vastaanotin yht n. 500 euroa. alun murheiden jälkeen on systeemi toiminut hyvin, ei putoo kartalla missään.


      • yökkönen
        3wdwqe2121121 kirjoitti:

        Arvioitko silmämääräisesti edes päinvalossa tarkemmin kuin se 3-10m?
        Jossain paikoissa se onnistuu mutta jos paikka mistä mennään on 100 metriä leveä niin on aika hankala millään mittarilla mennä mennä 10 metrin tarkkuudella ellei ole laser etäisyysmittarilla etäisyyttä rannasta.

        Väylillä pärjää, gps kartoilla ja paperikartoilla, viimekädessä se paperikartta on
        hyvä fyysisesti olemassa oleva kartta. Sekin paperikartta edellyttää vaan
        sen että karttaa lukevan pitää olla kartalla, paperikartta ei ole kartalla vaan
        karttaa lukevan pitää olla kartalla, tässä se arkinen ero
        näillä gps- ja paperikartoilla.

        Tyhmä ja sokeasti luottava ei saa olla, no omapahan on veneensä ja
        terveytensä ja puhumattakaan muiden turvallisuudesta jos kyydissä muitakin on.

        JOS minä ajan täysin tuntemattomilla alueilla, enkä ole ns kartalla niin silloin
        mulla on paperikartta aina mikä viimekädessä on se minkä mukaan seuraan.
        Ajan gps kartalla ja teen paperikarttaan sinitarralla merkin missä olin äsken..

        Navikointivirhe on todellinen riski, vähän kokeneemmallekkin veneilijälle
        mutta ei nykytekniikkaa tarvii pelätä ainakaan.

        Mulle gps kartta maksoi uuden kannettavan tietokoneen verran kartta ja gps vastaanotin yht n. 500 euroa. alun murheiden jälkeen on systeemi toiminut hyvin, ei putoo kartalla missään.

        Kyllä sillä 3-10m tarkkuudella varmaan selviäsi, mutta toisinaan se saattaa heittää useita kymmeniä metrejä. Jos silloin olet jossain kapeikossa niin voi kivet olla jo lähellä. Itse käytän pilkkopimeällä tehokasta hakuvaloa apuna paikan määrityksessä - viitat ja kummelit löytyy sillä helposti. Kun vertaa plotterin näyttöä ja näköhavaintoja keskenään niin pysyy selvillä vesillä. Tietenkin paperikartta on aina samanaikaisesti käytössä ja kun noita kolmea tarkkailee pysyy varmasti väylällä/reitillä.


    • €ero

      Merellä on tietysti vähän eri juttu ko järvillä.
      Itse liikun saimaalla, käytän karttaselainta toista vuotta etu päässä uistelussa vajaa 6 m. Veneessä.
      Voin sanoa että tuntuisi orvolta lähteä ilman gps kun siihen on tykästynyt ja kohta lähes 50 v. Lotrannu merikorttien kans.

      Tosta gps tarkkuudesta ei oo haaveria vielä sattunut, vähäisiä heittoja saattaapi olla. Nyt kun alkaa olla yöllä pimeää niin uskaltaako sokkeloissa luottaa gps, periaatteessa jos toimii tarkasti sillä pystyisi ajamaan säkkipimeässä vaikka satakilometriä ...uskaltaako luottaa ettei löydä itteään rantapusikosta he he....

      • €ero

        Ps. Vielä karttaselaimesta viime syksynä ajelin jonkun verran pimeässä laivareitillä, hyvin vei perille säkkipimeässä tosin meinasi alussa vähän kammoksuttaa, kuin ois ollu pimeässä huoneessa ilman valoa.


    • särki570dc

      Hommasin TaskuLoiston 60,- € ja Tabletin, siihen telineen ja kyl pelittää.
      Tänä kesänä 6-700 mailia takana, en ole vielä laskenut yhteen ajettuja maileja, ja tarkkuuskin hyvä. Väylien ulkopuolella näytti matalikot tosi tarkasti kun tsuumas isoksi näytön. Ja mukana maastokartta, pääsee parempaan käsitykseen ennakolta rantautumis paikoista. Suosittelen.
      Mitä hintaan tulee, niin ei toi paha hinta, jättää muutamat oluet ja viinit/viinat väliin,,,,,
      Hommaahan sitä autoonkin talvirenkaat jos meinaa ajella ????

      • Itselläkin Taskuloisto Android Sonyn tabletissa. Muuten erinomainen peli mutta päivittyy vain n. 5 sekunnin välein joka ei aina oikein riitä 24 solmun matkanopeudessa.

        Toisena laitteena Garmin GpsMap 551 joka sitten pelaakin kuin Buicki. Päivittyy monta kertaa sekunnissa, eli käytännössä reaaliaikainen.

        Sitten on tietysti paperikartat mutta niitä katsellaan lähinnä reittejä suunnitellessa. Niin se maailma muuttuu 30 vuodessa.


    • markan suutari

      No niin, aloittaja on nyt joutunut uusimaan puhelimensa. Onneksi ei tullut ostettua siihen vanhaan mitään.

      Nyt siis kpohdin: Taskuloista, karttaselain, Navionics vai joku muu?

      käyttö hidas moottorivene/hidas purjevene. Etusija sovellukselle jota voi käyttää myös tabletissa.

      Käytössä Android-puhelin ja Android-tabletti.

      • Bossu

        Taskuloiston saa asennettua vain yhteen laitteeseen, mikä rajoittaa meikäläistä aika paljon. Karttaselaimen saa moneen vehkeeseen, mutta onko siinä ominaisuudet yhtä hyvät? Tilaus on siinä voimassa vuoden, mutta ei noissa muissakaan varmaan karttojen päivitys ikuisesti ilmaista ole. Ehkäpä jatkan Navionicsilla ja Androzicilla. Tosin aika paljon eroja on jo androzicin vanhojen cd-merikarttojen ja uusimman paperikartan välillä. Täytyy varmaan katsoa keväällä, mihin vehkeeseen saa AISin mukaan ja valita sitten.


    • karttaselain

      Karttaselain on kunnollinen, ei pahan hintainen ja käy neljässä laitteessa. Ikävä kyllä pitää ostaa joka vuosi uudestaan tai sitten mennä vanhalla kartalla. Ladattua karttaa saa kyllä käyttää offlinenä, joten ehkä perusteltua ostaa pariksi kuukaudeksi vuodessa ja sitten käytellä offlinenä lopun aikaa, monet ajaa vanhemmallakin kartalla.

    • kartanselaaja

      karttaselaimelle ääni täältäkin, toisaalta muita en ole kokeillut :)

    • -Mika-

      OpenCPN on hyvä softa, joka osaa lukea kaikkia tunnettuja karttaformaatteja. Myös vektorikarttoja. Versioita löytyy niin windowsille kuin muillekin käyttöjärjestelmille. Toimivuutta androidissa en ole kokeillut, mutta koska android on vaan linuxin eräs versio, niin pitäisi toimia siinäkin.

      Tuolta lisää tietoa: http://opencpn.org/ocpn/

      Olen saanut tuon lukemaan suoraan myös C-mapin karttoja ongelmitta.

      • ft768

        Joo, mutta 'ongelmahan' on ilmaisten suomalaisten karttojen saanti.


      • MitaanTietamaton

        Linuksissa (opensuse) mulla on ollut OpenCpn ja lukee nyt myös C-mapin CM93-formaattia. Kiitos Mikalle vinkistä.

        Jos ihan oikein ymmärsin, niin Android pitää ensin rootata, jotta siellä voi ajella erillistä linuksia (chroot), jossa sitten pyörii OpenCpn. Miten tuo sitten lukee gepsun NMEA-lauseet sisään, näytti olevan oma taiteenlajinsa.

        Summarum: multa jäisi OpenCpn Androidiin asentamatta ja laittaisin mieluummin muutaman kympin johonkin natiivisoftaan.


    • ClosedCPN

      OpenCPN löytyy mutta suomalaista merikarttaa ainakaan kaikilla herkuilla ei tunnu siihen olevan, vai onko? Luulen että jos haluaa joka kiven ja syvyyskäyrän niin maksullinen on otettava. Jännä juttu, maastokartat on kuitenkin vapautettu tavalliselle rahvaalle. Ehkä merikartoissa pyörii liian isot rahat?

    • -Mika-

      No mulla se opencpn huoli suoraan C-mapin kartat. Ja niitä nyt löytyy netistäkin helposti.
      Aiemminhan on ollut se ongelma (seaclearin ja oziexplorerin ym. kanssa), että nämä aiemmat vapaat ohjelmat on huolineet vaan rasterikarttoja. Opencpn huolii myös vektorikarttoja joita taas löytyy netistä helposti ihan mille vesialueelle vaan.

    • hinuxlippi

      Niin siis tuo C-map on maksullinen siinä missä muidenkin karttaohjelmien kartat, eiks niin? Eli avoimen lähdekoodin ilmaisohjelma toimii mutta vaatii kalliit kartat?

    • -Mika-

      Juuri näin.
      Mutta:
      Aiemminhan moni kehui käyttävänsa seaclearia ja meri-CD:n karttoja.
      No nyt tuo yhdistelma opencpn ja C-mapin kartat vaan on tullut korvaamaan sen. Ei kai se sen enempää ole luvallista kopioida netistä tai kaverilta niitä C-mapin karttoja, mutta sen voi tehdä ja ne toimii. Aivan kuten aiemmin toimi ne kirjastosta (luvatta) kopioidut meri-CD:n kartat ja seaclear.

      • Bossu

        Mericdtä ei enää myydä, joten sen kopsailu ei ole sen myyjältä pois.


    • markansutari

      Kiitos näistä kiinnostavista ideoista. Kiusaus c-mapien kopiontiin on onneksi helppo välttää kun se edellyttää vähän vaivannäköä. Eli jäämme odottamaan avoimen kartan ilmestymistä ja siksi aikaa downloadaamme merikortit tuon karttaselaimen kautta. Ne ilmeisesti pysyvät koneessa ja toimivat offlinessä niin että kympin maksulla saa vuodksi käyttöön?

      Kattoo sitten kun tulee järeämpi vene niin ostetaan "oikea" karttaplotteri.

      • Mihin tarvitset plotteria? Haluatko upottaa veneesi helpommin, vai onko fetissinä eksyminen merellä?

        Paperisilla merikorteilla voi navigoida turvallisesti, plottereiden karttapohjat ovat vain halpa kopio niistä.


      • 8+2
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Mihin tarvitset plotteria? Haluatko upottaa veneesi helpommin, vai onko fetissinä eksyminen merellä?

        Paperisilla merikorteilla voi navigoida turvallisesti, plottereiden karttapohjat ovat vain halpa kopio niistä.

        Kyllä se kuuluu nykyaikaan, että veneessä on useita toisistaan riippumattomia suunnistus järjestelmiä. Tarkoitus ei ole olla vain yhden systeemin varassa, vaan eri laitteet / välineet tukevat toisiaan.

        Vastakkain asettelu karttaplotterin ja paperikartan välille on joutavaa kohinaa ja täysin turhaa. Ei kenenkään pidä navigoida pelkän plotterin varassa - eikä etenkään väylien ulkopuolella. Vastuuntuntoinen veneilijä käyttää kaikki saatavilla olevan informaation kulkuansa varmistamaan.


      • revi siitä
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Mihin tarvitset plotteria? Haluatko upottaa veneesi helpommin, vai onko fetissinä eksyminen merellä?

        Paperisilla merikorteilla voi navigoida turvallisesti, plottereiden karttapohjat ovat vain halpa kopio niistä.

        Plotterin hankinnan jälkeen ei ole tullut ainoatakaan pohjakosketusta. Ei niitä paperikartallakaan joka vuosi tullut, mutta silloin tällöin kuitenkin, lähinnä kartan virheiden takia. Plotterin avulla osaa myös kryssillä sijoittaa vendat paljon täsmällisemmin oikeisiin paikkoihin. Että kysy vielä, mihin plotteria tarvitaan.


      • Anonyymi
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Mihin tarvitset plotteria? Haluatko upottaa veneesi helpommin, vai onko fetissinä eksyminen merellä?

        Paperisilla merikorteilla voi navigoida turvallisesti, plottereiden karttapohjat ovat vain halpa kopio niistä.

        Senkin hölmö! Miksi upottaisin veneen!!!!!!!!!!!!!!!!!!Q
        Oletko Lähitapolan paskamuna kun asiakkaitasi herjaat ja syyllistät homo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Sun kattookapullissa on paskoo
        t. markansutari


      • Anonyymi
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Mihin tarvitset plotteria? Haluatko upottaa veneesi helpommin, vai onko fetissinä eksyminen merellä?

        Paperisilla merikorteilla voi navigoida turvallisesti, plottereiden karttapohjat ovat vain halpa kopio niistä.

        Millainen HINARI LUKEE VARESTA
        "apaa kuvaus

        Monen vuoden kokemuksen omaava Kiinteistönvälittäjä (LKV-pätevyys) Pääkaupunkiseudulta."

        Paskannatko talojesi seinälle ja pidät sitä sitten apstestitaiteena? hahaah

        kattoo sihit kun kakka valuu SEINILTÄ-markansutari


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millainen HINARI LUKEE VARESTA
        "apaa kuvaus

        Monen vuoden kokemuksen omaava Kiinteistönvälittäjä (LKV-pätevyys) Pääkaupunkiseudulta."

        Paskannatko talojesi seinälle ja pidät sitä sitten apstestitaiteena? hahaah

        kattoo sihit kun kakka valuu SEINILTÄ-markansutari

        Onkohan sinulla kaikki hyvin?
        Ei tuollaista tuotosta odota terveeltä ihmiseltä.
        Miksi käytät toisen nimimerkkiä? Se nyt on ainakin hyvin sopimatonta.


    • markansuutari

      Olen samoilla linjoilla tuon 8 2:n kanssa. Osaan käyttää paperikarttaa, harppia ja kulmaviivainta ja kompassia omistan sellaiset, ja vilkuilen kyllä eteen ja ympärille ihan tarpeeksi. Ei haitanne jos hankin kännykkäsoftan lisäksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4463
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      94
      4454
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      4066
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      2997
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2611
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2163
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      342
      2115
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      204
      2079
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1705
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1462
    Aihe