Viisaita sanoja ja vinkkejä ensireissulle aikoville

BacjaNut

Tervehdys arvon purjehtijat,

Rohkeasti purjehduksen maailmaan (ilman minkäänlaista kokemusta) tänä kesänä loikannut nuori pari olisi vailla vinkkejä ja kokemuksen syvää rinta-ääntä. Olemme nyt purjehtineet tällä 24- jalkaisella ensiveneellämme tänä kesänä Helsingin ja Espoon edustoilla. Homma alkaa hiljalleen olemaan hallussa, koska vesille on tullut lähdettyä harvase ilta. Olemme myös ope-telleet merikartasta navigoinnin, vaikka plotterikin kaiken varalle löytyy.

Nyt olemme intoa puhkuen lähdössä ensimmäiselle pidemmälle seikkailul-le, ja suuntana on länsi (Porkkala - Hanko - Parainen - Turun saaristo). Ai-kaa on kolmisen viikkoa, mutta katsellaan ihan rauhaksiin fiiliksen mukaan. Kiire ei ole minnekään. Olen hommannut myös partiolaisten satamakirjat, ja väijynyt sieltä kivoja luonnonsatamia. Veneemme matala syväys (alle 1,4m) mahdollistaa luonnonsatamien käytön. Nyt on tullut mieleen muuta-mia asioita, joihin haluaisin teiltä senioreilta kommentteja. Myös kaikki muut vinkit / neuvot, jotka mielestänne ovat ensi kertaa reissuun lähtevälle tarpeen, otetaan kiitollisena vastaan. Palkkioksi tarjotaan lämmintä kaljaa, jos satutaan naapureiksi reissun päällä .

- Mikä on kokemuksenne perusteella realistinen ja mukava päivämatka reittisuunnitelmaa tehdessä, ja pääseekö vierassatamiin näin pienellä ve-neellä yleensä myös iltapäivisin / iltaisin? Veneemme kulkee moottorilla sen Jos teillä on suositella mukavaa reittiehdotusta / tai erityisen kivoja ja rauhallisia paikkoja, niin kertokaa ihmeessä. Alun perin ajatuksenani oli pysytellä varmuuden vuoksi pääasiassa runkoväylän liepeillä. Kertokaa myös, jos reitillä on erityisen hankalia paikkoja tai keliherkkiä selkiä, joita ensikertalaisen olisi hyvä tiedostaa.

- Mitä (muuta kuin syvyys, tuulensuunta ja suoja sekä ankkurointimahdolli-suus) tulisi huomioida luonnonsatamien käytön osalta? Onko esimerkiksi kalliokiilat tai muut varusteet tarpeen, joista olisi syytä tietää? Onko ole-massa joitain niksejä / vinkkejä kiinnittymiseen? Voitteko suositella koke-mukseen perustuen kivoja paikkoja?

- Vierassatamat. Tarkoitus on olla mahdollisimman paljon luonnonsatamis-sa, mutta noin joka kolmas yö pitäisi piipahtaa satamassa. Käykö satamis-sa jo yleensä kortti, vai onko syytä varata myös käteistä mukaan? Onko ol-lut tapana soitella etukäteen satamia läpi ja "varailla" paikkoja, vai ajetaanko vaan sisään ihmettelemään? Löytyykö satamista yleensä tankkaus-mahdollisuus / huoltsikka läheltä? Entä onko yleensä soveliasta huudella kylkikiinnityksen perään, jos paikat on täynnä? Emme vierasta sosiaalista elämää tai säikähdä pientä härdelliä. Jos on joitain hienoja satamia (näh-tävyyksiä, upeaa luontoa, hyvä ravintola tms), niin valistakaa meitä!

- Ruokahuolto. Veneessämme ei ole jääkaappia, eikä 12v loota houkuta sähkönkulutuksensa vuoksi. Kokemusta on telttailusta ja eräilystä, mutta kaikki venereissun safkaamiseen ja muonaan liittyvä kokemusperäinen oppi kiinnostaa. Keittomahdollisuus löytyy ja kalavehkeet on mukana. Saa-ko vierassatamista esimerkiksi kylmäkalleja ja elintarvikkeita? Eli onko sa-tamien yhteydessä yleensä jonkinlaista kioskia / kauppaa tms.? Lähinnä mietin sitä, että paljonko tuota kuivamuonaa kannattaa hamstrata. Vieras-satamissa tuemme mielellämme sataman palveluja, ja käymme ravintelis-sa syömässä, jos sellaisia on tarjolla.

- Sähkölaitteet. Veneessä on kaksi akkua, joilla pärjäämme kyllä pitkään-kin, mitä veneen varustelun kulutukseen liittyy. Kyse onkin lähinnä muiden laitteiden (kuten puhelin, tietokone) lataamisesta. Onko kokemusta oikeasti hyvistä ja toimivista aurinkokennolatureista / varaavista matkalatureista, joilla vaikka luurin voi ladata pariin kertaan (Iphone, IPad, Macbook)? Löy-tyykö pienimmistäkin vierassatamista sähköpisteet?

- Onko jotain muuta (varustuksen tms) suhteen, jota kannattaisi huomioida ennen reissua? Trossi löytyy jo.

Kiitämme kaikista vinkeistä ja suosituksista!

10

338

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kohta purjehtimaan

      Hei,

      Olen itse joskus aikoja sitten kiertänyt saaristomerella (pääkaupunkiseudulta) 24 jalkaisella. (nyt 33 jalkainen)
      Tekstisi on pitkä, mutta muutama kommentti/vastaus:
      - Noin pieneellä ei ole ongelma saada laituripaikka vaikka tulee myöhään, aina löytyy joku väli, tai sitten niin matalalla että isot ei pääsee. Tultiin usein satamiin vasta 19-21 aikoihin. Nöyräällä, kiltillä ja kysyvällä asenteella ei tulee ongelmia.
      -Vaikka kalliokiiloja aina on ollut mukana niin harvoin käytetty. Nopein on ollut kantaa keula-ankkuri saareen ja löytää sille sopiva paikka. Etu on että jos se irtoo niin painava ankkuri ehkä tarttuu johonkin kiinni, irronut kiila ei?
      -Päivämatka pitää suunnitella sään mukaan. 15 mailia sateessa vastatuuleen voi olla jo ihan riittävä (kryssillähän voi olla että pääsee vaan noin 3 solmua kohti tavoitepaikka). Sopivalla sivumyötäisellä 50 mailia ja 10 tuntia voi mennä ihan helposti.
      -Kaikissa kaupoissa ja kioskeissa käy kortti, mutta voi olla muutama pikkusatama jossa käy vaan käteistä. Ja jos jossain on tarjoilla tuore kala niin käteisellä.
      -Noin pienellä veneellä ei ole tapaa varata paikkoja etukäteen. Isomman veneen kylkeen voi hyvin pyytää jos ei ole vapaita paikkoja.
      -Helsinki-Parainen välillä löytyy hyvin tankkauspaikkoja (esim Porkkala, Barösund, Tammisaari, Hanko, Rosala, Kasnäs, Parainen, Nauvo). Varakanisteri voi olla hyvä. Itse pidän mukana 10l kanisteri, ei sen takia että olisi liian pieni tankki vaan että voi olla helpompaa jättää oma vene vieraslaiturissa ja kävellä kanisterin kanssa 50-100m tankkaamaan.
      -Kaupoissa voi yleensä vaihtaa kylmäkalleja. Kannattaa ostaa "Käyntisatamat 2014" kirja (~20€) siellä on jokaisen sataman kohdalle merkitty jos on kauppa tai kuinka monen sadan metrin päästä on.
      -Jos veneessä on kiinteät akut niin kätevin on hankkia tupakasytytin pistokkeeseen menevä USB laturi (alle 20€). Sillä saa helposti kännykkä, tabletti ja kamera ladattu. Tietokoneelle oma 12v laturi tai sitten joku 100W invertteri (oma oli jotain 39,90€). Maasähköstä on Käyntisatama kirjassa kerrottu.

      -Hyvä tapa saada tietoa on kysyä satamanaapureilta. Sillä tavalla olen saanut valtavasti hyviä vinkkejä.

      Onnea reissuun!

      S/Y Alexandra
      (Voidaan vaihtaa lämmin kalja kylmään jos sattumalta ollaan samassa laiturissa :) )

    • Bossu

      Lisätään vähän asioita, jotka puuttuvat erinomaisesta aiemmasta vastauksesta.

      Satamia on kolmea eri päätyyppiä: luonnonsatamat, kyläsatamat ja vierasvenesatamat. Vain vierasvenesatamissa voi luottaa luottokorttiin, muissa käteinen. Eli 20-40 eur/päivä. Isoimmissa tai suosituimmissa 20 satamassa voi olla täyttä 18 aikaan heinäkuussa.

      Joka kolmas päivä kannattaa varata lepopäiväksi. Päivässä jaksatte purjehtia ehkä 6-10 tuntia. Kauppoja on harvakseltaan, eli varatkaa vara-annoksia mukaan paljon. Metwursti säilyy lämpimässä.

      Satamissa kannattaa kokemattoman ajaa pari ympyrää ja käydä rantautuminen läpi mielikuvaharjoituksina.

    • 12+9

      Mullakaan ei ole jääkaappia, mutta 2*1.5 litran vesipullo paras kylmäkalle. Ei ole koskaan kukaan ravintoloitsija tai minkään paikan pitäjä kieltäytynyt niitä jäädyttämästä. Styrox laukku säilyy 3 vrk jääkaappikylmänä. Kun ne pvat sulanneet jää vielä juomavettä kivasti.

      Tupakansytinlaturi kannattaa laittaa puhelimeen ja tietenkin veneeseen. Tietokone ja muut rensselit ladataan verkkovirralla, kun siihen tulee tilaisuus. Käytetään niitä sen verran, että akku ei lopu.

      Otatta rauhassa tulon satamiin. Haetta paikan laitureiden matalimmasta päästä rannan läheltä. Jätät syvemmät paikat muille. Tällainen rauhallinen käytös auttaa siihen, että joku haluaa teidät naapurikseen ja tarjoaa jopa kiinnitysapua. Ainakaan minä en halua viereeni hätäistä, minä ensin ja mulle heti kaveria. Helpompaa on kiertää pieniä laiturillisia satamia, kuin aivan luonnon rantoja.

      • 12+9

        Ottaa polttoainetta tankit täyteen aina, kun on mahdollista. Vaikka olisi vielä yli puolet jäljellä.


    • sääli

      kirjota lyhyemmin niin ehkä joku jaksais lukeakin ne, nyt tarinas jäävät ilma lukjoita...

      • Sailor49

        Eikä muuten jää. Itse ainakin luin tekstin mielenkiinnolla. Kirjoittaja oli miettinyt hyviä kysymyksiä ja asenne tuntui olevan kohdallaan.

        Kieltämättä kysymyksiä oli paljon ja vastaaminen vaatisi pitkät selitykset. Itselläni nousi mieleen pari asiaa.

        Tuollaisen kokoluokan veneellä on kiva purjehtia, koska tilaa tosiaan aina löytyy. Jos satama näyttää täydeltä, kannattaa rohkeasti ajaa mahdollisimman lähelle rantaa. Sieltä löytyy usein kummasti tilaa. Suurempien veneiden omistajat kun syväysmurheiden lisäksi karttavat ahtaita manoveeripaikkoja.

        Jänskä ilmiö on, se että veneiden koon kasvaessa monissa käynti- ja luonnonsatamissa on aikaisempaa paremmin tilaa. Porukka ahtautuu suurempiin vieras- ja palvelusatamiin.

        Ankkuroinnin kohdalla tekee mieli korostaa kunnon ja riittävän pitkien köysien merkitystä. Vierasvenedatamien poijut voivat olla joskus hyvinkin kaukana. Riittävä köysi ja toimiva poijuhaka ovat tärkeitä!

        Kalliokiilatkin on hyvä olla mukana, mutta aika usein pärjää myös riittävän pitkillä köysillä. Luonnonsatamista löytyy usein joku kivi tai puu, johon kiinittäytyä.

        Itse olen purjehtinut vuodesta -78 ja vieläkään veneessä ei ole jääkaappia. Ilman sitäkin pärjää, mutta toki joskus olisi kiva saada bisset ja kuoharit kylminä. Satamassa nämä juomat voi näpsäkästi jäädyttää veteen upottamalla. Muutaman metrin syvyydessä on tänä kesänä ollut mukavan viileetä..

        Toivon hyvää purjehduslomaa. Päivämstkat kannattaa pitää kohtuullisina ja suoda itselleen myös välipäiviä.

        Rantautumisissa ja muissa manöveerauksisss hyvät etukäteisvalmistelut ovat tärkeät. Onko riitävän pitkät ja hyvin vyyhdetyt köydet kunnossa? Tietääkö gastit, mitä pitää tehdä? Kipparin kannattaa etukäteen selvittää, mikä on lähestymisproseduuri ja mitä hän toivoo gasteiltaan.

        Olisi mukava aikanaan kuulla, miten reissu sujui!


    • Jotain vinkkiä

      Tuon kokoisella mahtuu vierassatamiin mihin aikaan tahansa, toisin kuin isommilla ja syvemmällä uivilla veneillä. Ei ole siis tarvetta ottaa osaa "kuka ensin seuraavassa satamassa" -kisaan, joka on varsinkin Saaristomerellä käynnissä koko kesän ajan. Samasta syystä voitte myös rauhassa purjehtia. Kisailijat ajavat poikkeuksetta koneella.

      Jos satama sattuisi olemaan aivan täynnä, on täysin soveliasta kiinnittyä toisen veneen kylkeen, jos siinä on tilaa. Silloin on tapana kulkea laiturille aina keulakannen kautta mahdollisimman vähin äänin.

      Veneeseenne mahtuu 100 watin aurinkopaneeli, joka riittää pädien ja kännyköiden lataukseen hyvin.

      Porkkalanselän ylitys on yli 7 m/s länsi/lounaistuulella haastavaa korkean aallokon vuoksi. Yli 10 m/s tuulella samoista suunnista kannattaa pienellä veneellä harkita odottelua esim. Varubodenin rannassa tai Lähteelässä. Kovalla itätuulella kannattaa samasta syystä mennä Upinniemen kautta luoteeseen sisäväylälle.

      Hangon itäisellä on itätuulella reipas aallokko. Kannattaa mennä ulompaa Jussarön väylää.

      Taalintehtaalta pääsee pienemmällä veneellä Lövön sillan alta oikaisemaan länteen. Ei tarvitse kiertää Kasnäsiä, joka on muutenkin satamana melko vastenmielinen, isojen moottoriveneiden kansoittama.

      Saaristomerellä Brännskär on viehättävä purjehtijoiden paikka, samoin Utö.

      Paraisten Stor Mälö Airiston kupeessa kannattaa kiertää kaukaa, samoin Nauvo.

    • sy Snoopy

      Hyvä hyvä. Olin itsekin samassa tilanteessa 24 jalkaisella 26 v sitten. Sen jälkeen on tapahtunut paljon. Luultavasti teillekin tapahtuu. Minulle tapahtuneesta voi lukea sivuilta www.snoopy.fi

    • konkarius

      Hienoja neuvoja tuossa onkin jo kosolti. Lisäisin vain sen että päivämatkan vaativin kohta on yleensä rantautuminen. Varsinkin jos matka on ollut pitkä tai väsyttävä rantaantulo kannattaa valmistella kunnolla.

      Pieni välipala noin puoli tuntia ennen antaa energiaa ja on hyvä ottaa purjeet alas ja sitoa ne ajoissa. Näin saatte keulakannelle työtilaa eikä isopurje ole kipparin edessä näköesteenä.

      Ennen laituriin/rantaan tuloa valmistellaan kiinnitysköydet ja fendarit ennakkoon ja tarpeen vaatiessa jos on vaikka tuulista, käydään yhdessä läpi kuka tekee mitäkin ja missä järjestyksessä köydet kiinnitetään. Hyvä tavoite on että varsinaisessa rantaan/laituriin tulossa ei enää tarvitse puhua tai huudella, keulahenkilö vain osoittaa lopussa montako metriä on vielä matkaa. Joskus on hyvä kiinnittyä ensin nopeasti tilapäiskiinnityksin lähimpiin lenkkeihin ja vaihtaa ne parempiin kiinnityksiin kunhan vene on ensin turvallisesti paikallaan.

      Tämä oman vireystason varmistaminen on ns. kantapään kautta opittua. Viimevuonna sattui nimittäin niin että pitkän päiväetapin jälkeen pää oli jo sen verran väsynyt että etelä- ja pohjoisviitan tulkinnat meni sekaisin.. onneksi tuli vain pehmeä kolahdus. Tänä vuonna ei sellaisia murheita ollut. ;-)

      • Sailor49

        Konkarius kirjoittaa asiaa. Vireystilan varmistaminen purjehduksen loppuvaiheess on todella tärkeää. Itsellenkin on sattunut kämmejä, kun tarkkaavaisuus on loppumetreillä herpaantunut väsymyksen vuoksi.

        Alusta lähtien on syytä omaksua tietyt rutiinit, joilla toimitaan. Yllättävän usein rantautumisessa näkee ongelmia, kun köydet ovat sekaisin, poijuun kiinittyminen ei onnistu tai käskytys on epäselvää.

        Jos esim. poijuhaka ei tartu, kannattaa tehdä uusi lähestyminen suosiolla. Muuten on pursi helposti poikittain ja sen jälkeen köydet potkurissa.

        Jos on hankalampi keli, kannattaa olla varalla pitkä köysi, jonka voi heittää mahdollisille vastaanottajille ja myöhemmin kiinittää varsinaiset laituriköydet. Samoin hankalilla tuulilla on hyvä saatella pursi irti laiturista irtoköysillä. Säästyy monilta kolhuilta..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1645
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1509
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      68
      1419
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      38
      1373
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      49
      1314
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1248
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1126
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe