Miten mahtaa olla, kuinka suuri riski on että salama hakeutuu veneeseen?
Vai onko esimerkiksi lähistön saaret salamaa houkuttelevampia.
Salama riski veneilyssä
14
223
Vastaukset
- mitä nyt?
Välittäjä_LKV on täällä joka kesä naureskellut salaman pelkääjille. Hän on kuulemma isin kanssa veneillyt jo tuhat vuotta, eikä salamaa ole näkynyt!
- Juhaföhr
Juuri radiossa ilmatieteenlaitoksen isoherra sanoi että purjevene on turvallinen koska masto maadoittaa. Mastottomasta veneestä en tiedä, ja onko esim. alumiinivene vaarallisempi kuin lasikuituvene.
- "maadoittaa"
Onko masto maadoitettu
- Korkeajännite
"maadoittaa" kirjoitti:
Onko masto maadoitettu
Vanhoissa purjeveneissä ei mastoa useinkaan ole "maadoitettu" köliin. Maadoitus tarkoittaa että mastosta vedetään paksu kuparikaapeli kölipulttiin kiinni. Myös vantit, kaiteet, metalliset poltto- ja vesisäiliöt, moottori ja muut suuret metalli esineet tulisi yhdistää köliin. Ei siis ole mikään helppo työ tehdä salamasuojausta vanhempaan muoviveneeseen.
Teräs- ja alumiiniveneet ovat turvallisia jos ne ovat katettuja - toisin sanoen ruffi on metallista eikä sisällä oliat pääse koskemaan metallirakenteisiin. Maadoitettu masto muodostaa eräänlaisen suojasateenvarjon veneen lähelle - kunhan pysyy muutaman metrin päässä mastosta, sillä siinä on aina sivuiskun vaara. Myös istumalaatikossa puomin alla on vaarallista olla ukkosella, sillä siinä sivuiskun vaara on erityisen suuri. - Yleisradiossa
Korkeajännite kirjoitti:
Vanhoissa purjeveneissä ei mastoa useinkaan ole "maadoitettu" köliin. Maadoitus tarkoittaa että mastosta vedetään paksu kuparikaapeli kölipulttiin kiinni. Myös vantit, kaiteet, metalliset poltto- ja vesisäiliöt, moottori ja muut suuret metalli esineet tulisi yhdistää köliin. Ei siis ole mikään helppo työ tehdä salamasuojausta vanhempaan muoviveneeseen.
Teräs- ja alumiiniveneet ovat turvallisia jos ne ovat katettuja - toisin sanoen ruffi on metallista eikä sisällä oliat pääse koskemaan metallirakenteisiin. Maadoitettu masto muodostaa eräänlaisen suojasateenvarjon veneen lähelle - kunhan pysyy muutaman metrin päässä mastosta, sillä siinä on aina sivuiskun vaara. Myös istumalaatikossa puomin alla on vaarallista olla ukkosella, sillä siinä sivuiskun vaara on erityisen suuri.Toisinsanoenko "Ilmatieteenlaitoksen iso herra" puhuu radiossa pötyä työkseen?
- salamaltahan se käy
Korkeajännite kirjoitti:
Vanhoissa purjeveneissä ei mastoa useinkaan ole "maadoitettu" köliin. Maadoitus tarkoittaa että mastosta vedetään paksu kuparikaapeli kölipulttiin kiinni. Myös vantit, kaiteet, metalliset poltto- ja vesisäiliöt, moottori ja muut suuret metalli esineet tulisi yhdistää köliin. Ei siis ole mikään helppo työ tehdä salamasuojausta vanhempaan muoviveneeseen.
Teräs- ja alumiiniveneet ovat turvallisia jos ne ovat katettuja - toisin sanoen ruffi on metallista eikä sisällä oliat pääse koskemaan metallirakenteisiin. Maadoitettu masto muodostaa eräänlaisen suojasateenvarjon veneen lähelle - kunhan pysyy muutaman metrin päässä mastosta, sillä siinä on aina sivuiskun vaara. Myös istumalaatikossa puomin alla on vaarallista olla ukkosella, sillä siinä sivuiskun vaara on erityisen suuri.> Myös vantit, kaiteet, metalliset poltto- ja vesisäiliöt, moottori ja muut suuret metalli esineet tulisi yhdistää köliin.
...
> istumalaatikossa puomin alla on vaarallista olla ukkosella, sillä siinä sivuiskun vaara on erityisen suuri.
Jälkimmäinen riski on suuri erityisesti silloin kun tuota ensimmäistä neuvoa on noudatettu.
Ts riski sivu iskuun puomin kautta ihmiseen kasvaa oleellisesti, kun reilun metrin etäisyys jaloista huonosti johtavaan mereen vaihdetaan muutaman kymmenen sentin etäisyyteen moottoriin tai muuhun huolella maadoitettuun metalliin jalkojen alla. Salamasuojauksen kannalta sellaista maadoitusta ei siis todellakaan kannattaisi tehdä, vaan maadoittaa tulee masto ja vantit, eli sellaiset kohteet joiden kautta salama ei kulje ihmisen läpi ja jotka oikosulkevat sähkökentän suurelta matkalta korkeussuunnassa.
Ei ole myöskään mitään syytä galvaanisesti maadoittaa paksulla kuparilla alumiinimastoa HST-kölipultteihin, sillä saa aikaiseksi korroosio-ongelmia.
Alumiinikaapeli on tässä parempi, eikä maadoitusta tarvitse edes viedä pulttiin saakka, vaan millin ilmaraonkin voi jättää, silloin ei ole galvaanista korroosiota. Salama osaa kyllä tehdä siihen kohtaan läpilyönnin ihan helposti, aivan kuten sytytystulpassakin käy.
Kaapelin ei myöskään tarvitse olla tolkuttoman paksu. Ohuempikin kaapeli johtaa sähköä huomattavasti paremmin kuin merivesi kölistä eteenpäin, joten suuri osa jännitteestä muodostuu joka tapauksessa veteen ja ilmaan ennen mastoa, eikä maadoituksessa käytettyyn metalliin. - salamaturvallisuus
Yleisradiossa kirjoitti:
Toisinsanoenko "Ilmatieteenlaitoksen iso herra" puhuu radiossa pötyä työkseen?
Riippuu tietysti ihan siitä mitä on radiossa väittänyt.
Alumiinimasto oikosulkee joka tapauksessa sähkökentän pitkältä matkalta olipa se sitten maadoitettu tai ei.
Se lisää riskiä että salama osuu juuri mastoon.
Mitä seurauksia tästä on turvallisuudelle riippuu monistakin seikoista, myös siitä mihin tilannetta verrataan.
Varmasti kaikista alumiinimastoisista purkkareista löytyy paikka jossa on ukonilmalla salaman iskun kannalta turvallisempaa kuin avoveneessä istuminen.
Ideaali tilanne on ainostaan faradayn häkin sisällä, siis kokonaan metallista tehdyn matkaveneen sisätiloissa, kunhan metalliin ei kosketa, ja kaikki metalli on sähköisessä kontaktissa keskenään. Laivoissa tällainen tilanne on helppo saavuttaa. - tämäkö?
Yleisradiossa kirjoitti:
Toisinsanoenko "Ilmatieteenlaitoksen iso herra" puhuu radiossa pötyä työkseen?
Ilmatieteenlaitoksen tutkija Antti Mäkelä kertoo missä piilevät ukkosen vaaranpaikat:
http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/201407160141509_v0.shtml?utm_source=telkku&utm_campaign=iltv
Tätäkö tässä tarkoitettiin??? - Juhaföhr
tämäkö? kirjoitti:
Ilmatieteenlaitoksen tutkija Antti Mäkelä kertoo missä piilevät ukkosen vaaranpaikat:
http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/201407160141509_v0.shtml?utm_source=telkku&utm_campaign=iltv
Tätäkö tässä tarkoitettiin???Ei.
- Korkeajännite
salamaltahan se käy kirjoitti:
> Myös vantit, kaiteet, metalliset poltto- ja vesisäiliöt, moottori ja muut suuret metalli esineet tulisi yhdistää köliin.
...
> istumalaatikossa puomin alla on vaarallista olla ukkosella, sillä siinä sivuiskun vaara on erityisen suuri.
Jälkimmäinen riski on suuri erityisesti silloin kun tuota ensimmäistä neuvoa on noudatettu.
Ts riski sivu iskuun puomin kautta ihmiseen kasvaa oleellisesti, kun reilun metrin etäisyys jaloista huonosti johtavaan mereen vaihdetaan muutaman kymmenen sentin etäisyyteen moottoriin tai muuhun huolella maadoitettuun metalliin jalkojen alla. Salamasuojauksen kannalta sellaista maadoitusta ei siis todellakaan kannattaisi tehdä, vaan maadoittaa tulee masto ja vantit, eli sellaiset kohteet joiden kautta salama ei kulje ihmisen läpi ja jotka oikosulkevat sähkökentän suurelta matkalta korkeussuunnassa.
Ei ole myöskään mitään syytä galvaanisesti maadoittaa paksulla kuparilla alumiinimastoa HST-kölipultteihin, sillä saa aikaiseksi korroosio-ongelmia.
Alumiinikaapeli on tässä parempi, eikä maadoitusta tarvitse edes viedä pulttiin saakka, vaan millin ilmaraonkin voi jättää, silloin ei ole galvaanista korroosiota. Salama osaa kyllä tehdä siihen kohtaan läpilyönnin ihan helposti, aivan kuten sytytystulpassakin käy.
Kaapelin ei myöskään tarvitse olla tolkuttoman paksu. Ohuempikin kaapeli johtaa sähköä huomattavasti paremmin kuin merivesi kölistä eteenpäin, joten suuri osa jännitteestä muodostuu joka tapauksessa veteen ja ilmaan ennen mastoa, eikä maadoituksessa käytettyyn metalliin.Nuo edellä mainitut salamasuojausohjeet olen lukenut ABYC:n (American Boat and Yacht Council) paperista. Siellä neuvotaan sähköäjohtamattoman maston (puu ym. ) - myös hiilikuitumaston - varustamista kaapelilla AVG 4 (21,2 mm2) pohjanläpi vähintään 1sq ft levyyn (tai köliin), joka on pultattu veneen pohjaan.
Kaikki suuret matalli esineet, jotka ovat lähempänä kuin 1,8m pääjohtimesta tulee yhdistää ko. maadoitukseen - tämä siis sivuiskun välttämiseksi. Sitten siellä on kaapelit keulasta ja perästä tuohon keskusmaahan.
Amerikassa on jo vuosia ollut myynnissä eräänlaisia sähkökentän purkajia mastonhuippuun, mutta niiden tehosta ei tunnu olevan yksimielisyyttä. Toinen koulukunta pitää kaikenlaista salaman huomionherättämistä vaarallisena ja jättävät suojauksen tekemättä - joka ainakin Floridassa tuntuu hullun hommalta.
- ei kalaan
ikävä lähteä pidemmälle reissulle kun se maadoituspiuha on niin lyhyt, ei millään yllä maista ensimmäistä saarta pidemmälle vaikka kuinka iso kela on mukana, no mitäpä sitä merta edemmäs...
- yttyyuj
Ka Männäntappipoika taas!
- Tuskin vaan
yttyyuj kirjoitti:
Ka Männäntappipoika taas!
Ei se kerkee
Ainakin eilen se oli vielä senaatintorilla tekemässä moottoripisneksiä.
- ...
On purjehdittu kymmeniä vuosia purjeveneellä ja koskaan ei ole salama iskenyt
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.2442662Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin691806- 621693
Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä881660En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1741631Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke270133690-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik1491329- 1731017
Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja57961Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat62867