Yliopiston Humanistisesta Ammattikorkeaan?

tusinahumanisti

Hei!

Opiskelen tällä hetkellä Yliopistossa humanistisessa tiedekunnassa uskontotiedettä opettajalinjalla, sivuaineenani psykologia. Aluillaan on kolmas vuosi. Tähtäimessä olisi siis aineenopettajan työ. Olen kuitenkin lähiaikoina alkanut epäröimään, että kannattaako minun jatkaa opintojani. Olen kuullut ja lukenut paljon siitä, miten epävarmaa aineenopettajan vakituisen työn saanti on, ja kuinka valmistuneet FM:t hakevat ympäri suomea pikkupaikkakunnilta töitä tuloksetta ja joutuvat kärsimään työttömyydestä monia vuosia, kunnes kyllästyvät pätkätöihin ja hakeutuvat muihin töihin. Pitkäaikainen pätkätöiden ja sijaisuuksien teko on alkanut herättää negatiivisia ajatuksia tutkinnostani. Olen myös tullut siihen tulokseen, että mielummin työskentelen alalla jossa minulla on hyvät mahdollisuudet saada töitä haluamaltani alueelta, ja mahdollisuus vakinaistua, kuin välttämättä sillä kivimman oloisella, mutta epävarmalla alalla. Palkallakaan ei ole niin väliä, kunhan nyt sinne 2000/kk edes lähentyisi. Olen kiinnostunut AMK: n tarjoamista koulutuksista eniten sosiaalialan ja hoitoalan töistä, kuten röntgenhoitajan tai suuhygienistin ammatista. Olen kuitenkin melko toivoton matikassa ja fysiikassa, enkä ole kirjoittanut lukiossa kumpaakaan, joten pelkään että mahdollisuuteni rajoittuvat sen vuoksi. Seuraavat haut ovat vasta keväällä, joten en ole varma kannattaisiko aloittaa kandi nykyisessä opiskelupaikassa vai ei....Osaako joku kertoa mielipidettään, tai vaikka esimerkiksi tuosta suuhygienistin ammatista tai pääsykokeista, kuinka vaikea päästä jne.?

2

56

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tohtori2013

      Tee nyt ihmeessä kandivaihe valmiiksi, jolloin sinulla on tiedekorkeakoulusta alempi tutkinto, jota voit varmasti halutessasi täydentää myöhemmin maisteriksi. Kandin tutkinnolla voinet hakea ja saadakin myös opettajan sijaisuuksia, jos sellainen tulee joskus ajankohtaiseksi ja osuu sopivasti kohdalle.

      Ammattikorkeakouluun haet, jos se sinua erityisesti kiinnostaa, aivan normaalisti ensi kevättalvella, mutta päästyäsi sisään aloitat opinnot vasta sen lukukauden alussa, kun sinulla on kandiopinnoista todistus kädessä, eli sinun kohdallasi asia lienee järjestyksessä jo vuoden kuluttua syksyllä.

      Ei mikään ole niin väärää opinto-oikeuden käyttöä kuin jättää tutkinto, eli sinun tapauksessasi kandivaihe, kesken. Silloin sinua voidaan oikeasti ja perustellusti osoittaa sormella ja syyttää opiskelupaikan viemisestä sellaiselta, joka paikallesi olisi oikeasti halunnut.

      Siispä; nyt ryhtiä ja alempi tutkinto valmiiksi.

    • austerism1

      Samaa mieltä kuin ed. kirjoittaja. Vähintään se kandi valmiiksi.

      Toisaalta itse en kyllä jättäisi yliopisto-opintoja kesken. Kannattaisi miettiä, onko osaamista mahdollista lisätä esim. sivuaineilla hankkia jonkinlainen opintoja tukeva työpaikka tai edes harrastus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      192
      3291
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2151
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1925
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe