Nuoren kotityöt?

Kohta lukioon

Olen 16- vuotias tyttö ja asun yhdessä äitini ja kahden pikkuveljeni kanssa (8 ja 9).
Kaikki tuttuni ovat huolestuneet kotitöideni määrästä, joten halusin tulla nyt kysymään täältä, että miten teidän perheissä kotityöt tehdään.

Omiin kotitöihinni kuuluu:

- Roskien vieminen
- Tiskikoneen tyhjentäminen ja täyttäminen.
- Keittiön siistinä pitäminen
- Vessojen siivous
- Oman huoneen siivous
- Omien pyykkien pesu
- Silloin tällöin myös muiden pyykkien ripustus ja kaappeihin latto.
- imurointi
- pölyjen pyyhkiminen
- lattioiden pesu tarvittaessa
- veljien hoitaminen kun äiti on töissä. Äiti menee yleensä töihin kolmelta, kun me muut päästään koulusta.
- Joskus ruoan laitto
- Veljieni lakanoiden vaihto
- Kohta kissan hoito (Vaativa persialainen turkki, mutta kissa tulee kyllä itselleni omasta tahdostani)

Kaikki lisätyöt joita nyt tulee aina välillä, kuten mansikoiden putsaus, ruokakaapin siivous, lähikaupassa, apteekissa, parturiliikkeessä, kirjastossa tai vaikka leikkipuistossa käynti, roskiskaapin siivous, kellarissa käynti yms. mitä äitillä nyt tulee mieleen.

8

178

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kohta lukioon

      Ainiin ja sitten vielä on tuo veljieni leikkien siivous ja iltaisin iltasadun lukeminen.

    • kohta lukioon

      Ja sitten on vielä kukkien kastelu ja joskus äitin työpapereiden järjestely ja paikoilleen laitto.

    • kohta lukioon

      Kerrostalossa siis asutaan

      • hei kohta lukioon

        Onko sinun äitisi yh äiti? Ajattelin jos minä tulisin auttaa sinua siivoomaan,ehkä minä saan nukkua samassa sängy sitten sinun äitisi kansa?
        minä olen kiltti mies,älä murehdi jos minä myöhemmin tulee ollamaan sinun isäpuoli!


    • Jo lukiossa

      Vuoden vanhempana voin sanoa, että aloittajan kotitöiden määrä kuulostaa ihan kohtuulliselta. Itekkin olen tehnyt noita samoja juttuja jo monta vuotta - ja teen ne ihan mielelläni.

      Minunkin äitini on yksinhuoltaja ja vielä päiväkodinhoitaja joten hänen työnsä on todella rankkaa. Ja töiden lisäksi hän on vielä jaksanut minustakin huolehtia. Ihan omasta tahdosta haluan olla avuksi kotona, jotta en olisi niin suuri taakka äidilleni. Kunnioitan hänen panostaan minuun ja siksi haluan jotenkin maksaa vuosien kiitollisuuden velan.

      Ja yli 16-vuotias voi jo ihan hyvin ottaa ja pitäisikin ottaa vastuuta talouden hoidosta. Ja jos aikaa ja mahdollisuus on niin voi käydä töissä, jotta voi osallistua kulujen maksuun, vaikka ei osa-aikatöiden tienesteillä edes kaikkia lukiokirjoja saa hankittua, mutta on se edes jotain.

      Minusta aloittaja on kunnollinen ja ahkera äitiään kunnioittava nuori.

      • svensken

        Hei sinä Jo lukiossa!

        Kyllä te olette viisaita,ahkereita kilttejä tyttöjä!

        Sinä olet jo 17 vuotiana yhtä viisas ja aikuinen kun minä tulin vasta 50 v

        En minä tekii yhtään mitään täällä vaikka äitini oli navetassa aamulla ja illalla ja kaikki kotityöt ja hän oli mukana levittämään paska pellolla katsoin sanakirja talikkolla!

        Minä haluan kehua teistä!Minun äitini kuoritti perunoita minulle vielä kun olin 40v


    • äiti minäkin

      Tämä asia vain tuli mieleeni, että tosi kiva kun autat äitiäsi, mutta milloin saat omaa aikaa,jolloin voit elää teinin elämää?

      • svensken

        Hyvää äiti!


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      1888
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe