Operaattorin väkivalta

Mokkula-ukko

Saunalahti myy minulle väkisin jotain tuotetta sanoen että tämä on päivitys jonka he tekevät eikä sitä kysytä asiakkaalta. Kyseessä on uusi 4G-mobiililaajakaistaliittymä joka myös vaatii uuden entistä paljon isomman ja tietysti hintavan mokkulan. 3G muka vanhentuu ja ruuhkautuu ja kaikki siirtyy pikkuhiljaa uuteen. Tosiasiassa 3G-verkko jää hyvinkin käyttöön ja operaattorit jopa laajentavat sen käyttöaluetta, enkä näe ruuhkautumistakaan niin pahana koska moni varmaan siirtyy mielellään 4G:hen ja siten vapauttaa tilaa 3G:stä, joten en näe syytä mennä tähän uuteen ainakaan vielä ennenkuin näkee miten tässä käy. Netistä luettua: "Kaikissa langattomissa yhteyksissä on periaatteessa samat lainalaisuudet eli käyttäjämäärä ja maaston esteet vaikuttavat yhteyteen todella paljon." Eli myös 4G tulee ruuhkautumaan vaikka Saunalahti ylistää sitä vallan loputtoman tilavaksi. No, en tiedä oliko tuo vain jonkun mielipide.

Myyjä teki tilauksen puhelimessa vaikka en oikeastaan tainnut siinä sanoa suostumustanikaan siihen. Olen sitäpaitsi mielenterveyspotilas eikä minulla ole resursseja käydä puhelinkeskustelun aikana mielessäni läpi monimutkaisia hintataulukoita ja nippelitietoja megabiteistä ym alan sanastosta ostoksesta johon minulla ei ole mitään kiinnostustakaan. En voi priorisoida tällaista aivotoimintani kärkeen, vaan keskityn elämässäni elossa pysymiseen ja sen vaatimiin toimintoihin. Ylipuhumiseni pakottamalla on muita helpompaa ja tunnen joutuneeni hyväksikäytetyksi. Kaiken ohessa en muistanut ettei tuloni ole lainkaan selvillä tällä hetkellä vaan odotan kahta Kelan päätöstä jotka voivat periaatteessa olla kielteisiäkin ja silloin en missään tapauksessa suostuisi tällaiseen.

Minulle piti tulla tilausvahvistus sähköpostiin jossa voin vielä ajatella kaiken uudelleen ja käsittääkseni sitten vahvistaa tilauksen tai olla vahvistamatta, mutta laite onkin jo saapunut postiin. Tuote on varmaankin hyvä mutta hinnat nousee pilviin ja joudun sitoutumaan pitkäksi ajaksi maksumieheksi, mikä on mielestäni viheliäistä kun juuri nautin siitä ettei tällä hetkellä ole näitä sitoumuksia. Aika on liittymän osalta 2 vuotta, mutta mokkulan osalta onkin 3 vuotta, mitä en myös hoksannut. Voi mokkulan tosin maksaa ehkä kertamaksullakin jos nyt osaa ja jaksaa ruveta muuttamaan sopimusta. Tottakai hinnatkin jäivät mielessäni alakanttiin puhelinkeskustelun perusteella. Oikeasti nettikuluni jopa tuplaantuisivat, mikä on kyllä iso harppaus mokoman nopeuden noston takia. Paraneekohan edes käyttöalue vai nouseeko vain nopeus?

Jatkuu...

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mokkula-ukko

      ...Sanokaa onko 4G "pakollinen" hankinta kuten myyjä antoi ymmärtää? Miksen jäisi 3G-käyttäjäksi kun se on minulle ainakin tähän asti riittänyt? Kun kävin Saunalahden nettisivulla, huomaan että he myyvät 3G-liittymää edelleenkin ja 2 v. sopimuksella, johon siis he itse myös sitoutuvat! Hankkivat lisää 3G-netin käyttäjiä pitkäksi ajaksi samaan aikaan kun soittelevat vanhoille asiakkaille että tämä ei käy, 3G-verkkoon ei saa enää jäädä! Ilmeisesti myyjät painostaa netin käyttäjiä 4G-verkkoon vain saadakseen hyvällä omallatunnolla myytyä laitteita muille riittävän 3G-yhteyden kanssa ja niin heidän bisneksensä kukoistavat. 3G:tä mainostetaan "Nopea liittymä sujuvaan internetselailuun!" Miksi puhelinmyyjä sanoi minulle aivan päinvastaista, "ruuhkautuneeseen ja takkuilevaan selailuun"? Kuka valehtelee? "Liittymä esimerkiksi reitittimeen, nettitikkuun tai tablettiin." Eli myös tietokoneisiin vaikka puhelinmyyjä antoi ymmärtää 3G:n olevan nykyään vain kännyköihin ym pieniin lähinnä tilapäiskäyttöisiin mobiililaitteisiin, tai 4G-verkon varaverkoksi.

      Wikipedia kertoo että kaikki 4G:ksi sanottu ei tarkalleen ottaen ole oikeaa 4G:tä. Herääkin huoli että jos minulle nyt myydään valheellinen 4G niin tullaanko myöhemmin ilmoittamaan että kyseessä oli vain rahankeruu varsinaista 4G-systeemin rakentamista varten ja joudun sitten ostamaan sen oikean 4G:n? Miksen odottaisi että tekniikka kehittyy aivan valmiiksi ja sitten siirry turvallisin mielin 4G:hen tai vaikka 5G:hen jos sellainen silloin on? Ei minua kiinnosta käydä kaikkia pieniä välivaiheita läpi, varsinkaan maksumieheksi petkutettuna. Entä roskiinko heittäisin vanhan mokkulani, ihmisten tekemän työn? Sille pitäisi löytää uusi käyttäjä ennenkuin ostaisin uutta. Oikeastaan operaattori saisi ottaa vastaan vanhoja mokkuloita ja etsiä niille käyttäjät.

      Kiitos kun sain avautua... Ymmärrän kyllä kaiken hyvänkin tässä kehityksessä ja haluaisin sitä tukea. Tunnen kuitenkin olevani joko väärä ihminen tähän tai ainakin väärään aikaan. Ja jonkun puhelinmyyjän tekemien päätösten alistamana. On ollut iso työ perehtyä tähän pakolla näin tarkkaan ja kirjoittaa tämäkin vuodatus, vaikka minulla olisi muutakin tekemistä. En ole varma mielipiteistäni. Osa minusta haluaa tuota 4G:tä, mutta järki sanoo kyllä mutta että ei vielä vaan parin vuoden päästä. Kommentoi ja auta minua eteenpäin. Tai taaksepäin.

    • Hei Mokkula-ukko,

      olen pahoillani tapahtuneesta. 4G ei ole pakollinen hankinta. Voit edelleen halutessasi käyttää 3G:tä. Jos haluat, voisimme katsoa tilauksesi ja sopimuksesi läpi sekä samalla saisimme palautteet eteenpäin myyntitilanteesta oikeille tahoille. Tätä varten tarvitsemme asiakastietojasi ja niitä emme voi näin julkisesti käsitellä. Voisitko kirjautua Saunalahden Palstalle? Lisää asiakasnumero profiiliisi ja laita yksityisviestiä moderaattorille, vaikka minulle elisa.to/mosnimoderaattori.

      Mari / Saunalahden Palstatiimi
      http://palsta.saunalahti.fi

    • 4G:llä netissä

      Hei Mokkula-ukko,

      saitko tilanteen ratkaistua Saunalahden kanssa? Itselläni on vähän vastaava kokemus. Pärjäsin hienosti 3G:llä ja mokkulalla. Kunnes tuli päivitys ja mokkula lakkasi kokonaan toimimasta. Siitä sitten alkoi tuskien taival. Tuuppasivat uuden mokkulan kouraan, mutta tietokoneessa oli tapahtunut jotakin eikä se enää tunnistanut mitään mokkulaa. Menin sitten uudelleen paikan päälle tällä kertaa tietokoneen kanssa, jolloin pitikin lähteä toiseen toimipisteeseen hoitamaan asiaa. Siellä sitten alkoi juuri tuo sama jankutus jota sinullekin pitivät. 3G poistuu, mokkuloita ei enää saa ja blaa blaa. Kas kun samaan aikaan Saunalahden sivuilla myytiin mokkuloita ja 3G-liittymiä kuitenkin. Olisin halunnut, että korjaavat mun tietokoneen niin että saan sen uuden mokkulan toimimaan siinä jolloin voin estää päivityksen lataamisen. Eivät suostuneet. Sitten sanoin että siinä tapauksessa perusteet sopimuksen irtisanomiselle täyttyvät, koska eivät pysty toimittamaan sovittua palvelua. Eivät suostuneet siihenkään. Ainoa tarjous joka mulle tehtiin oli, että mokkulasta vielä maksamatta oleva hinta vähennettäisiin uuden reitittimen hinnasta. Heidän mielestään tämä oli erittäin hyvä tarjous ja ihmettelivät suuresti kun en tarttunut siihen vaan totesin että asiaan palataan tavalla tai toisella ja poistuin ovet paukkuen. Loppujen lopuksi mokkulan maksamatta oleva hinta mitätöitiin ja reitittimestä saatiin reilu alennus, mutta olen silti sitä mieltä että tämä asia olisi voitu hoitaa tyylikkäämminkin. Ensinnäkin, jos mokkuloita ei ole tarkoitettukaan kestämään 4G-käyttöä niin miksi niitä siihen päivitetään? Eikö näitä päivityksiä kokeilla missään ennen kuin ne tuupataan jakoon? Eli ihan rehellisesti, eikö muka kukaan missään vaiheessa todellakaan tiennyt, että kaikki mokkulat ei tätä päivitystä tule kestämään ja jos tiesi niin miksei siitä varoitettu? Miksei mokkuloiden olisi voitu antaa pysyä 3G:ssä ja pikkuhiljaa niiden hajotessa sitten siirtyä tuohon reitittimeen? Sehän on ihan loistava keksintö, olen tosi tyytyväinen siihen kyllä, mutta tapa jolla siihen pakotettiin siirtymään kyrsii.

      Jos siis Mokkula-ukko olet tuon reitittimen jo ostanut niin älä missään nimessä sitä peruuta. Kun olet vähän aikaa käyttänyt niin et halua palata mokkulaan. Kritisoin tässä vain tapaa jolla sitä pakotetaan meille. Keksintönä tuo on loistava. Netti toimii kuin unelma. Ei pätki eikä jumita kuten mokkulalla eikä se 4G-liittymäkään ole merkittävästi kalliimpi kuin 3G. Kyllä tätä voi suositella.

    • Mokkula-ukko

      Heipä hei.
      Olen ollut aikeissa kirjoittaa tänne asiani edistymisestä, mutta mielipiteeni eivät ole selvät. Uusi mokkulani odotteli postissa joitain päiviä, tai mikä reititin onkaan nimeltään. Minulla ei riittänyt mielenkiintoa hakea sitä enkä saanut päätöksiä selväksi että mitä tekisin. Soittivat sitten Saunalahdelta ja puhuin siinä joitain asioita läpi, mm. tuon Wikipedian jutun tarkistin eli kun pelkäsin että minulle myydään tekniikkaa joka kohta ehkä vanhenisi niin se on kuulemma turha pelko. Myyjällä oli vielä ässä hihassa mistä en sano muuta kuin vinkkaan Marille silmää ;) ja kun Kela oli äskettäin ollut minulle myötämielinen niin otin sitten nyt tosissani tämän 4G:n vastaan hyvin perehtyneenä ja täydessä ymmärryksessä.

      Uusi reititin on 3 kertaa isompi kuin vanha mokkula mikä on tavallaan miinuspuoli mutta ymmärrettävää. Pienempiäkin 4G-mokkuloita tosin on tarjolla mutta olkoon nyt tämmöinen kaikilla ominaisuuksilla. Nettiyhteys alkoi toimimaan vaivatta ja on nyt entistä nopeampi ja onhan se mukavaa. Mutta! Yhteys katkeilee monta kertaa päivässä, mitä ei kyllä ennen tapahtunut. Siksi en ole saanut kirjoitettua tähän mielipidettäni kun ei tämä vielä ole ihan selvillä. Ohjekirja neuvoo lukitsemaan 4G-yhteyden käyttöön jos pätkimistä esiintyy, mutta en onnistu sitä tekemään. Löydän tarkoitetun valikon mutta se on harmaana, merkaten että valintaa ei voi tehdä.

      Välillä systeemi kyselee jotain salasanoja ja niiden kanssa olen myös vähän ihmeissäni mutta tähän asti selvinnyt. Kokeilin laitetta myös mökillä missä kuuluvuus on usein heikkoa. Sillä kertaa ainakin toimi hyvin. Saunalahden toiminnasta on nyt kohtuullisen hyvä mieli, ovat olleet minulle ihan reiluja. En koskaan tarkoittanut että Saunalahti olisi mitenkään huonompi operaattori kuin joku muu. Puhelinmyynti ylipäätään vain on luonteeltaan aika ärsyttävää tuputtamista ja epämiellyttävien faktojen piilottelua, ja kun kyseessä on tuote missä maallikolle viljellään termejä wi-fi, wlan, 3G, megabitti jne. ja lyödään erilaisia numerotietoja hinnoista ja kuukausista jne. niin tuntuu tietenkin sotkuiselta kaikki.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      2970
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2079
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1852
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe