Miten teillä meni teoriakoe ja inssi?

Uusi kuski

Pääsittekö inssin ensimmäisellä kerralla läpi? Miten teoriakoe meni? Paljon tuli virheitä?

Itse pääsin sekä teoriakokeen että inssin ensimmäisellä kerralla läpi.

Keljuttaa vieläkin se, että vastasin teoriakokeessa erittäin yksinkertaiseen kysymykseen ihan väärin. En tiedä mikä aivokatkos tuli, mutta suututtaa!! Olisin halunnut saada teoriakokeesta mahdollisimman vähän virheitä. Vaikka oikeastaan sehän on se pääasia että läpi meni, mutta olisi ollut kiva ettei olisi ollut virheitä. Tulokset oli siis että sanallisissa 1 virhe ja kuvallisissa 2. Kuvallisissakin huomasin vasta nappia painettua että sieltähän tuli raitiovaunu. Kuvat oli melko helppoja ja ennätin painaa nappia niin aikaisin että se kone ei ehtinyt ottaa vastaustakaan niin nopeasti. Äh, harmittaa vieläkin nuo mokat, mutta onneksi on kortti taskussa! :)

Inssissä auto sammui kerran. Ei oikeastaan muita virheitä tullut. Olin ihan varma, että en pääse ensimmäisellä kerralla sitä läpi koska ajotunneilla meni vielä melko huonosti. En jännittänyt yhtään ja ajattelin että tämä on vain tavallinen ajotunti.

103

6448

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • inssi2

      Hei sinä voitko auttaa, mulla on inssi edessä ja ahdistaa se aika paljon osaisitko antaa jotain vinkkejä? Että miten ei jännittäisi jne

      • toinen oli asiallinen

        Ajelin ilman korttia 10v kävin autokoulun inssi oli pikkutarkka jolla pomppasi joka toinen


      • Yeuwyeheveheheu
        toinen oli asiallinen kirjoitti:

        Ajelin ilman korttia 10v kävin autokoulun inssi oli pikkutarkka jolla pomppasi joka toinen

        Oppimisen kannalta saattoi olla parempikin tehdä muutama virhe. Kokeet ja tentit ovat parhaimmillaan oppimistilanteita. Se, että et huomannut kuvassa raitiovaunua, ei tarkoita, ettet havaitsisi raitiovaunua tositilanteessa tai tietäisi niitä väistää. Se, mikä huolettaa, on asenteesi. Jos olet pyrkimässä korkeakouluun, opiskelu voi olla vaikeaa, jos olet orientoitunut vain ulkoaoppiseen ja virheettömyyteen. Parempi aina keskittyä itseasiaan ja sen pohtimiseen eri näkökulmista kuin siihen, kuinka monta pistettä sai tai, mikä arvosana tuli.


      • jännitystä elämässä

        kävin ensimmäisen kirjallisen kokeen 1970,kortti tuli.seuraavan ajoin 1973 kortti tuli,seuraavan ajoin 1974 kortti tuli,seuraavan kortin hommasin 1982 kortti tuli,seuraavan sain 1995,kortti tuli.joka kerta on jännittänyt luokan lisäys korttiin.nyt jännittää kovasti josko laskisi luokkaa jännittää enemmän kuin luokan nosto.


      • kortiton eka vuosi
        toinen oli asiallinen kirjoitti:

        Ajelin ilman korttia 10v kävin autokoulun inssi oli pikkutarkka jolla pomppasi joka toinen

        ensimmäisen vuoden ajoin ammatikseni,ilman korttia.ja kun sain kortin jo heti olin ratsiassa korttia kyselivät.


      • AjamaanVain

        Paras neuvo inssiin on se, että otat rauhassa liikenteessä. Inssien välillä voi olla suurikin ero. Autokoulun opettaja kertoi pikaiseen tahtiin ajelleesta nuoresta miehestä jonka inssin aikana ajettu matka oli rauhallisesti ottanutta tyttöä huomattavasti pidempi. Hyvä on myös muistaa ettei inssin vastaanottaja ole kuin ihminen. Harvoin löytyy tiukkapipoja jotka pienistäkin virheistä inssin hylkäävät. Itselläni oli kuulemma v*ttumaisin inssin vastaanottaja jota löytyy. Ajoin kerran liian lujaa (50kmh alueella käväisi kiihdyttäessä nopeus vähän alle 60kmh) Toinen virhe oli tasa-arvoisessa risteyksessä vasemmalta tulevan auton odottaminen. Näistä huolimatta katsastuskonttorin mies sanoi:

        Sen verran rauhallista, vakaata ja keskittynyttä ajo oli, että nuo pikkuvirheet on helppo unohtaa, niitä kun sattuu jokaiselle.

        Inssin epäonnistumista ei kannata jäädä vatvomaan. Yleensä se on tahaton moka joka vain jostain syystä tuli tehtyä, eikä sitä toista enää toista kertaa. Kukaan ei pakota ajamaan inssissä lujaa. Kiihdytä rauhallisesti, jarruta ajoissa ja aja siihen tahtiin että ehdit tsekkailla liikennemerkit. Ole oma-aloitteisesti antamassa "tilaa" jalankulkijoille jne vaikka muut pyyhältäisivät ohi suojateistä. Näillä neuvoilla pääsee jo pitkälle :)


      • rekkanainen
        Yeuwyeheveheheu kirjoitti:

        Oppimisen kannalta saattoi olla parempikin tehdä muutama virhe. Kokeet ja tentit ovat parhaimmillaan oppimistilanteita. Se, että et huomannut kuvassa raitiovaunua, ei tarkoita, ettet havaitsisi raitiovaunua tositilanteessa tai tietäisi niitä väistää. Se, mikä huolettaa, on asenteesi. Jos olet pyrkimässä korkeakouluun, opiskelu voi olla vaikeaa, jos olet orientoitunut vain ulkoaoppiseen ja virheettömyyteen. Parempi aina keskittyä itseasiaan ja sen pohtimiseen eri näkökulmista kuin siihen, kuinka monta pistettä sai tai, mikä arvosana tuli.

        yeuwye.....
        Sulla oli erittäin asiallinen vastaus, kiitos siitä. Nuorien pitäisi opiskella elämää.
        Itse olisin vain kertonut, kuinka joskus 18v:na sain abc-kortin, mutta vasta toisella yrittämällä läpäisin inssiajon. Teorian osasin, käytäntöä en.

        -kun kuorma-auto talvikelissä lähtee alamäessä pysähdyttyessä liukumaan, mitä voi tehdä?
        -ohitin jotain liian läheltä?
        -katsastusasemalle tullessa en hallinnut ns.taskuparkkia

        Aloittajalle;
        seuraava katsastaja oli paljon naisystävällisempi, ajeltiin vaan ympäri kaupunkia, käytiin välillä ostamassa munkkipossuja ja juteltiin mukavia.
        Eka kerran paniikki oli hävinnyt ja osasin jopa ajaa autoa.


      • kortiton eka vuosi kirjoitti:

        ensimmäisen vuoden ajoin ammatikseni,ilman korttia.ja kun sain kortin jo heti olin ratsiassa korttia kyselivät.

        Pääsin ekalla yrittämällä kirjalliset läpi (39 asteen kuume oli vielä) Samoin ekalla yrittämällä ajokokeen myös ja ajoin silloin kuorma-autokortin, ja myöhemmin yhdistelmäkortin.


      • rekkamies vaikka mies
        rekkanainen kirjoitti:

        yeuwye.....
        Sulla oli erittäin asiallinen vastaus, kiitos siitä. Nuorien pitäisi opiskella elämää.
        Itse olisin vain kertonut, kuinka joskus 18v:na sain abc-kortin, mutta vasta toisella yrittämällä läpäisin inssiajon. Teorian osasin, käytäntöä en.

        -kun kuorma-auto talvikelissä lähtee alamäessä pysähdyttyessä liukumaan, mitä voi tehdä?
        -ohitin jotain liian läheltä?
        -katsastusasemalle tullessa en hallinnut ns.taskuparkkia

        Aloittajalle;
        seuraava katsastaja oli paljon naisystävällisempi, ajeltiin vaan ympäri kaupunkia, käytiin välillä ostamassa munkkipossuja ja juteltiin mukavia.
        Eka kerran paniikki oli hävinnyt ja osasin jopa ajaa autoa.

        Voiko rekkaa/kuorma-autoa laittaa taskuparkkiin? :D jos voi niin tuski ainakaa helsingi keskustas :D


      • rekkanainen
        rekkamies vaikka mies kirjoitti:

        Voiko rekkaa/kuorma-autoa laittaa taskuparkkiin? :D jos voi niin tuski ainakaa helsingi keskustas :D

        rekkamiehelle:
        Anteeksi epätarkkuuteni sanavalinnoissa.

        Väännetäänkö rautalangasta uudestaan;
        eka inssissä mäkilähtö epäonnistui (voisiko joku ammattilainen kertoa, miten se onnistuu jäätiköllä?)
        ja jossain pihassa piti pysäköidä kahden kuorma-auton väliin, sivupeili hipaisi viereistä autoa ja peli oli menetetty!

        Ja en siis ole rekkanainen, mulla on vain abc-kortti. Rekkoja olen siirrellyt pihalla, en tykkää /osaa ajaa niin raskasta kalustoa.

        Oma nykyinen autoni on iso, automaattivaihteinen, kulkee kuin juna. Rattiin voisi vaikka nukahtaa...

        Nuorille: Liikenteessä pitää AINA pysyä hereillä!
        Vaikka sinä osaisit hallita autosi, kaikki toiset kuskit eivät osaa tai tielle pomppaavat pikkulapset, kissat, koirat, hirvet ja sitten lähtee..................


    • Uusi kuski

      Minuakin alkoi jännittämään juuri ennen inssiä, mutta minun ajo-opettajani oli hyvin rauhallinen ja sanoi että älä ajattele hirveästi että tämä on inssi. Yritin olla mahdollisimman rauhallinen ja ajattelin että olen tavallisella ajotunnilla. Ei mitään paniikkia, hyvin se menee. Keskity vain tarkkailemaan liikennettä ja toimimaan sääntöjen mukaan. Kyllä se hyvin menee kunhan et vain liikaa mieti koko "koetta". Rauhallisin mielin vain ja keskity ajamiseen! :) Inssissähän saa tehdä kyllä virheitä. Ei haittaa jos mokaat! Älä jää miettimään mahdollisia virheitäsi. Itsekin siis mokasin silloin, mutta ajattelin että ei se mitään. Ei se inssi kaadu siihen jos teet virheitä. Onnea inssiin, hyvin se menee!

      • varmaan vaihtelee

        Ai saa tehdä virheitä inssissä? Mä tein pari virhettä aikanaan ja eikä mennyt inssi ekalla läpi. No toisella sitten meni, mutta se olikin virheetön inssi. Teoria meni ekalla ja inssi tokalla yrittämällä läpi. Kai se riippuu inssistäkin, että paljonko ja millaisia virheitä saa tehdä. Toiset hyväksyy enemmän virheitä ja toiset sakottaa rajusti jo yhdestä virheestäkin.

        Mutta yksi tuttu pääsi inssistä joskus viidennellä tai kuudennella yrittämällä läpi. Se taitaa olla ennätys kaikista tuntemistani henkilöistä. Toki varmaan Suomen tasolla ennätykset ovat vielä tuostakin reilusti korkeammat.


      • Uusi kuski
        varmaan vaihtelee kirjoitti:

        Ai saa tehdä virheitä inssissä? Mä tein pari virhettä aikanaan ja eikä mennyt inssi ekalla läpi. No toisella sitten meni, mutta se olikin virheetön inssi. Teoria meni ekalla ja inssi tokalla yrittämällä läpi. Kai se riippuu inssistäkin, että paljonko ja millaisia virheitä saa tehdä. Toiset hyväksyy enemmän virheitä ja toiset sakottaa rajusti jo yhdestä virheestäkin.

        Mutta yksi tuttu pääsi inssistä joskus viidennellä tai kuudennella yrittämällä läpi. Se taitaa olla ennätys kaikista tuntemistani henkilöistä. Toki varmaan Suomen tasolla ennätykset ovat vielä tuostakin reilusti korkeammat.

        Kysyin asiasta ajo-opettajaltani, että saako inssissä tehdä virheitä. Ajo-opettajani vastasi että saa. Se on jotain 3 virhettä -luokkaa niin voi vielä saada kortin. kaipa se riippuu ihan tutvosta, mutta näin täälläpäin kävi.


      • näinkin voi käydä
        Uusi kuski kirjoitti:

        Kysyin asiasta ajo-opettajaltani, että saako inssissä tehdä virheitä. Ajo-opettajani vastasi että saa. Se on jotain 3 virhettä -luokkaa niin voi vielä saada kortin. kaipa se riippuu ihan tutvosta, mutta näin täälläpäin kävi.

        Yksi virhekin riittää, jos se on tarpeeksi vakava. Esimerkiksi väistämisvelvollisuuden rikkominen tai lätäköstä veden roiskuttaminen toisten ihmisten päälle on sellaisia virheitä, että ne kun tulee, niin ei muuta kuin tervetuloa uusintainssiin silloin, vaikka inssiajo olisi muuten täysin virheetön.

        Itse tiedän yhden tapauksen, jossa inssiajo oli juuri alkanut. Melkein heti lähdettyään tuli tilanne päälle, kun kuljettaja rikkoi väistämisvelvollisuutta ja inssi joutui painamaan jarrua. Inssi oli sanonut silloin, että aja takaisin lähtöpaikkaan. Siellä lähtöpaikassa sanoi, että joo eiköhän tämä ollut tässä, tervetuloa uusintainssiin sitten. Koko sen inssiajon kesto oli huikeat 5 minuuttia jos sitäkään.


      • ajokortillinen
        varmaan vaihtelee kirjoitti:

        Ai saa tehdä virheitä inssissä? Mä tein pari virhettä aikanaan ja eikä mennyt inssi ekalla läpi. No toisella sitten meni, mutta se olikin virheetön inssi. Teoria meni ekalla ja inssi tokalla yrittämällä läpi. Kai se riippuu inssistäkin, että paljonko ja millaisia virheitä saa tehdä. Toiset hyväksyy enemmän virheitä ja toiset sakottaa rajusti jo yhdestä virheestäkin.

        Mutta yksi tuttu pääsi inssistä joskus viidennellä tai kuudennella yrittämällä läpi. Se taitaa olla ennätys kaikista tuntemistani henkilöistä. Toki varmaan Suomen tasolla ennätykset ovat vielä tuostakin reilusti korkeammat.

        Vaikka inssisäännöt ovat periaatteessa valtakunnalliset, niin jokainen inssi "tulkitsee" niitä eri tavoin: jotkut eivät juuri välitä ns. pikkumokista, jotkut taas saattavat "rähjätä" tai jopa hylätä jonkun pienen töppäyksen takia... Kaikilla on sitten tietysti, että jos inssi joutuu painamaan jarrua jostain syystä ja / tai ajaa kolarin, on inssi hylätty ilman muuta...
        Vaikka "näinkin voi käydä" kirjoitti 5 minuuttia kestäneestä inssistä on sellainen kyllä aikamoinen harvinaisuus - silloin kun itse olin autokoulussa (ajokortti on ollut jo 22 vuotta - ja läpi ekalla yrittämällä, sekä teoriakoe että ajaminen..., olivat tosin keskenään eri päivinä... ;) ) sanottiin meille että mahdollisista möhlingeistä huolimatta pitää ajaa koko ajokoe - tietysti se kolaritapaus olisi ihan eri juttu... ! ;)


    • KasariKone

      Itellä teoriakoe 8 virhettä kuvallisissa ja sanallisissa 0... kyllä tuo 8 virhettä oli aivan liikaa.. mutta ei sillä nyt väliä ja sitten inssissä tuli pari virhettä vaihoin 2 vaihteelta vahingossa 5 vaihteelle ja vielä kaupan päälle rupesin ''kiihdyttämään''.. enkä vaihtanut pienemmälle Ja sitten vielä lapsi meinas yllättäen lähes juoksemalla suojatien yli tulla mutta sen äiti otti sitä kädestä kiinni ja vetäs pois ja jatkoivat matkaa toiseen suuntaan... Mutta tutvalle tuli tuo myös minun lisäkseni yllätyksenä niin hyväksyi mun inssin. Vähän tuo viimene juttu vieläki pelottaa ku ajattelee et ei kaukana ois ollu hylätty inssi ja auton alle jäänyt lapsi..

    • kiva_tietää

      Paljonko ajokortti maksaa nykyään? Siis ihan henkilöauton kortti.

      • onnea matkaan

        Eiköhän se pari tonnia ole,et ei mkään halpa !


      • Sain kortin
        onnea matkaan kirjoitti:

        Eiköhän se pari tonnia ole,et ei mkään halpa !

        Ajokorttihan muuttui 3-vaiheiseksi. Minun ajokortti maksoi n. yli 1800€. Ns. 2:s ja 3:s vaiheiden hinnasta en ole varma, mutta minun oletuksen mukaan nekin maksavat jotain. Luulen että maksaa jotain parituhatta euroa. Hinnat vaihtelevat eri paikkakunnilla, jossain saattaa olla kolmekin tuhatta euroa, jossain taas parituhatta euroa. Ei ole mitenkään halpaa lystiä se. Eli ajakaahan varovasti ja liikennesääntöjen mukaan, niin ei mene rahat hukkaan! :P


    • Ekasta laakista läpi

      Ekalla läpi kaikista insseistä ja teoriakokeista jotka olivat jo melkein 30 vuotta sitten. Ensin prätkäkortti ja pari vuotta myöhemmin autokortti. Molemmat inssit menivät mielestäni miten sattuu, kävi huonoa tuuriakin. Se prätkäkortin inssiajo oli kakkein haastavin, koska inssi ei meinannut pysyä autolla perässä. Sitä "inssiä" taidetaan nykyään sanoa tutvoksi (tutkinnon vastaanottaja).

      • syhbsbv

        suunnilleen yhtä kauan sitten, teoria läpi täysillä pisteillä ja inssikin ekalla, E-kortissa sitten inssi vasta toisella kerralla, pomppasin pujottelukokeessa kaadettuani pari keilaa sen verran kapea rata oli, tokalla kerralla sen sijaan olikin taskuun peruutus mikä meni betoniporsasta hipoen, inssinkin piti hypätä syrjään mutta totesi vaan että saahan se lähelle mennä kun ei osunut.


      • 1978 v

        Minä sain kortin 1978 kesäkuun ekapäivä, pari päivää siitä kun täytin 18 vuotta.
        Silloin prätkä alla, niinkuin nytkin.


      • 1978 v
        1978 v kirjoitti:

        Minä sain kortin 1978 kesäkuun ekapäivä, pari päivää siitä kun täytin 18 vuotta.
        Silloin prätkä alla, niinkuin nytkin.

        Silloin kortti maksoi opetusluvalla kaikkineen 300 markkaa.


      • Ekasta laakista läpi
        1978 v kirjoitti:

        Silloin kortti maksoi opetusluvalla kaikkineen 300 markkaa.

        Eli suurin piirtein yhtä iso uhraus kuin se on nytkin.


      • Rekkanainen
        syhbsbv kirjoitti:

        suunnilleen yhtä kauan sitten, teoria läpi täysillä pisteillä ja inssikin ekalla, E-kortissa sitten inssi vasta toisella kerralla, pomppasin pujottelukokeessa kaadettuani pari keilaa sen verran kapea rata oli, tokalla kerralla sen sijaan olikin taskuun peruutus mikä meni betoniporsasta hipoen, inssinkin piti hypätä syrjään mutta totesi vaan että saahan se lähelle mennä kun ei osunut.

        E- kortissa mitään pujottelua ja taskuun peruuttamista?! Lie sinulla edes ole sellaista taskussa...hahhah! Hyvät naurut sain!


      • srtg v
        Rekkanainen kirjoitti:

        E- kortissa mitään pujottelua ja taskuun peruuttamista?! Lie sinulla edes ole sellaista taskussa...hahhah! Hyvät naurut sain!

        kyllä mulla ainakin 80-luvulla oli käsittelykokeessa taskuparkki, nykyään taitaa olla tilalla kulmaanperuutus ja taskusta löytyy E-kortti


      • 1 rahtari
        1978 v kirjoitti:

        Silloin kortti maksoi opetusluvalla kaikkineen 300 markkaa.

        Minulla maksoi kuorma-autokortti v 1966 alennushintaan 600mk isän tuttavan autokoulussa.


    • Muksu2

      Inssin pääsin ekalla mut teoriakokeessa seitsemännellä.. ei vissiin ollu mun juttu hehheh

    • 11+11

      Kertokaa mitä se kortti maksaa.

      • Kaikkinensa 2500-3000 €, B-kortti.


    • korttitaskussa

      Ekalla meni teoriakoe läpi, samoin inssi... joskin säikähdin inssin jälkeen, kun ajattaja kysyi että koskas nähdään seuraavan kerran. Luulin, että joudun uusimaan kokeen, mutta se pyysikin mut kahville :-)

    • Jos ei henkilöautolla pääse inssiä ekalla läpi niin ei kannata siirtyä auton rattiin ollenkaan. Ihan vaan kaikkien turvallisuuden takia. Inssiajo on toisaalta aikamoinen vitsi, sillä ei kukaan aja arkiliikenteessä niin kuin inssissä.

      • ....................

        mitäs vittua sä lada mies suollat ..???


      • adfasdfdfasasdf

        puhuu mersumies jolla on kortti kuivumassa tai et oo ees ite korttia hommmannu.. kateellinen :D t. 2006 vuodesta ollu kortti itellä


    • Woot?

      Minulla meni teoria ekalla (virheitä sanallisessa 0 ja kuvissa ehkä 3?) läpi, inssi kolmannella. Hyvin on sujunut ajo jo vuoden, ei ole tullut sakkoja/kolareita tms. Nyt käyn toista vaihetta.

      Miksi sun olisi pitänyt suoriutua täydellisesti kaikesta? Mitä vikaa on, jos auto sammuu? Ajamisessa riittää se että et ole vaaraksi itsellesi tai muulle liikenteelle. Miten sen hoidat on up to you, mutta niin kauan kun ei kukaan loukkaannu/ole vaarassa loukkaantua, niin se on minun mittapuullani täydellistä ajoa.

      • Uusi kuski

        En tiedä miksi se harmitti, mutta ei minun pidä jäädä niitä virheitä miettimään. :) Eikä kenenkään muiden. Eihän sitä inssissäkään vaaditakaan ihan täydellistä suoritusta. Kyllä minä sen tajuan. Kunhan ajokokemusta tulee lisää niin kyllä se siitä paranee. Totta tuo, että ei pidä tähdätä täydellisyyteen, kun liikenteessä olemisessa on kaiken pääasia se että on turvallista liikkua, ei aiheuta vaaraa itselle tai muille tielläliikkujiin.


      • ajokortillinen
        Uusi kuski kirjoitti:

        En tiedä miksi se harmitti, mutta ei minun pidä jäädä niitä virheitä miettimään. :) Eikä kenenkään muiden. Eihän sitä inssissäkään vaaditakaan ihan täydellistä suoritusta. Kyllä minä sen tajuan. Kunhan ajokokemusta tulee lisää niin kyllä se siitä paranee. Totta tuo, että ei pidä tähdätä täydellisyyteen, kun liikenteessä olemisessa on kaiken pääasia se että on turvallista liikkua, ei aiheuta vaaraa itselle tai muille tielläliikkujiin.

        Harva sitä oikeasti ajaa "täydellisesti" liikenteessä. Vuosien myötä on kyllä tullut törmättyä jos mihin törttöilijään / törttöilyyn - toki on joskus itsekin tullut möhlittyä - onneksi ei kuitenkaan ole mitään pahempaa käynyt ;)


    • Juu.. pääsin mutta aikaa siitä on kulunut jo 30 vuotta. Tosin se inssi napoleonkompleksia poteva pieni mies haukkui ajon päätteeksi ensin minut ja sitten perään silloinsen aviomiehen joka opetti minut ajamaan. Seistiin vähän aikaa pihalla suut auki ja mietittiin et reputinko vai en.. no konttorilla selvisi et läpi meni. Mutta en kehottaisi ottamaan maanantain ensimmäistä aikaa.. useat eivät ole silloin parhaimmillaan. Kortti maksoi noin 300 mummonmarkkaa muutamat avioero uhkailut ja muutaman bussilipun ja taksikyydin kun tuli jätettyä ajot välillä kesken ja kuski vaihtui ;) Ei yhtään kolaria ja yksi sakko.. joten pitää koputtaa puuta.

    • ajokortillinen pimu

      Teoriakokeessa kaksi virhettä ja ajoin ajokokeessa punasia päin. Onneksi oli ajo-opettaja mukana niin inssin tarkastaja ei huomannut sitä.

    • gustavo_1987

      enpä ole käynyt inssiä ollenkaa enkä , mopo koulua saati scootteri koulu,a tai auto koulua, hym. mutta täytyypä tässä totuuden nimissä, sanoa, että onpahan tässäkin, jutussa taas koira haudattuna, vai mites se asia nyt menikää? ps valoisia öitä kaikille ja mukavat kesän jatkot .muistakaa olla, sitten kesä illa riippu matoilla ja grillata lihaa jne jne...

    • meikätytsy

      Pääsin läpi heti ekalla täysin puhtaasit kirjallisista ja myös inssistä. Vähäkö hieno fiilis. Ihmeelistä kaikesta teki se, että vaikka sain täysin puhtaasti kaiken läpi niin se ei ollut mitään vaan ikäiseni poika sai kirjallisen virheillä läpi ja inssissäkin oli jotain häikkää ja hänen suorituksensa kuulosti olevan parempi kuin minun!?!? :o

    • ajava neiti

      Se miten suoriutuu inssistä tai siis millä pisteillä sen läpäisee ei kerro mitään siitä onko hyvä kuski vai ei :D kokemusta se hyvä ajo vaatii ja malttia, ja sitä tulee vain ajaes. Ja ajaes ei ne omat taidot aina riitä, kun siel liikentees on muitakin jotka voi aiheuttaa niitä vaaratilanteita tai se hirvi joka ilmestyy pimeellä tiellä yhtäkkiä etee... Joten unohda virheet inssissä, ja keskity ajokokemuksen hankkimiseen! :)

      Itekin vielä nuori ja muistan inssin vielä hyvin :D ekalla meni läpi mutta inssinvalvojaksi sattui paikkakunnan kusipäisin inssimies :) hakkasi nyrkillä ikkunaa koko matkan ja huusi ja räyhäsi :) ihme etten mennyt paniikkiin koska olen arka ratissa, mutta pisti vaan niin vihaksi mokoma käytös kun mitään virhettä en ollut edes tehnyt :) hänestä vaan en kiihdyttänyt tarpeeksi nopeasti ja yhdessä kohtaa olis pitänyt stopmerkin takaa mennä risteävälle tielle vaikken nähnyt tuleeko autoja... että :D siinä ajon jälkeen kuuntelin pitkän listan haukkuja ja virheitä, kunnes totesi että läpi meni :D huh hu mikä tyyppi

      Autokoulun opettaja totesi tullessani että olen ensimmäinen tyttö joka ei tullut kyseisen valvojan inssistä itkien pois, oli saanut kortin tai ei :D

    • ajan paljon

      Ajoin kortin jo vuonna 1967 kesäkuussa, meni ensimmäisellä molemmat läpi.
      Kortin uusiminen on vuonna 2018

      • KSmatkailija

        Molemmat sain ilman virhepisteitä elokuussa -67. Ja ei onneks vahinkoja oo tapahtunnu. Ajan paljon. Jatkamme näin hienosti, eiks vaan ?


    • hyvin nuo meni

      Teoria kokeessa tasan yksi virhe kuvallisessa, inssissä ei yhtään, kumpaakin yritin kerran.

    • Piece of cake

      Ensimmäisellä ja ensimmäisellä. Virheitten määrää en muista, mutta melkein nollilla oli teoriakoe.

    • 2 virhettä

      Vaimoni ajoi inssin 80-luvun alutta H:gin Kalliolla. Inssi pyysi kääntymään oikealle. Vaimo kääntyi juuri vastakkaiseen suuntaan. Arvaatkaapa saiko kortin. Sai, koska ei kuitenkaan ollut tehnyt yhtään varsinaista ajovirhettä liikenteessä. Tosin lopuksi sai pienen huomautuksen jännityksen piikkiin menneestä asiasta.
      Itse ajoin v. 69 Riihimäellä ajokortin kuorma-autolla heti kun täytin 18 v. Ajokoe meni aivan moitteettomasti läpi, kun olin ajanut maatilalla traktoria jo 5-vuotaasta lähtien. Teoriakokeessa tuli 2 virhettä.

    • Tytsi Tampereelta 21

      Laitoin pikku minimekon päälle ku inssiajo...ja hymyilin nätisti inssille joka sattui kuin sattuikin olemaan mies, aikas..hmmm;);) ! Läpi meni koe!:) Välillä inssin katse kyllä harhaili kun mekko nous vesirajaan...ah:) Kumman paljon katseli vaemmalle kun ajettiin

      • sdfadfassdfadffsd

        ah.. tyypillinen ämmä :)


    • majoke6

      Minä pääsein toisell kummatki

    • pässimpi
    • Eightees

      Ekalla molemmat, teorissa yksi virhe ja insissä 0-1. Lukuunottamatta sitä että ajoin pelkillä huomiovaloilla, juhannusaattona klo 12. Inssiin kuuleman kuuluu laittaa ajovalot päälle huolimatta siitä missä ajaa tai mikä keli. Se jos joku on pilkun viilaamista.
      Näin lähes 30 vuotta sitten

    • 1rahtari

      Itsellä vieläkin keskikokoisen kaupungin ennätys voimassa. Kuorma-autokortin kirjallinen koe 6,5 minuuttia ilman yhtäkään virhettä.
      Ajokoe sujui niin hyvin, että ajettiin vain kortteli ympäri. Tosin siihenkin sisältyi jyrkässä mäessä suoritettu peruutus- ja pysäköintikoe. Ajettuani 3 vuotta kuorma-autoa sain ABCE-ajokotin, mikä on edelleen 46v ja yli 2 miljoonan vahingottoman km jälken voimassa, kunnes täytän 70v. Opetin jopa vaimoni opetusluvalla ajamaan ilman avioeroa. Vaimo läpäisi kokeet ensiyrittämällä.

    • Kyllä pääsin jo vuonna 1963 jolloin hankin kuorma-auton ajoon oikeuttavan ajoluvan eli kortin.

    • .....

      Mitä väliä, jos kerran on kortti perstaskussa O.o!

    • aikuinen nainen

      Olin melkein 50v.kun ajoin ajokortin. Siellä sitä olin "karoiden" kanssa.Sain niin teoriankuin inssiajon ensimmäisellä kerralla.
      Ei jännittänyt yhtään koska olin varma,että osaan teoriakokeet ulkoa,niin myös liikennemerkit. Autokoulun kannattaa ottaa tosissaan,ei mitään muuta ohjelmaa vapaa aikaan kuin sääntöjen lukemista jne.

      Kyllä se siitä, pois jännitys ,luota vain itseesi.

    • vbhuni

      Itse pääsin myös molemmat kerralla läpi helposti, kun B-kortin ajoin. Muilla tuntemillani sen puoleen meni useampi kerta teoriakokeessa/inssissä, kunnes nekin saivat hutaistua korttinsa itselleen.

    • Näin mulla

      Ajoin kortin vasta aikamiehenä, 46 - vuotiaana. Teoriakoe meni ekalla läpi ja inssi toisella kerralla.
      Mutta kun sain sitten sen kortin niin se lähti ylinopeuden takia jo kuukauden kuluttua pois ja oli hyllyllä 8 viikkoa. Nyt kun kortti on ollut pois ja mulla on vielä suorittamatta nää muut vaiheet ( kakkos ja kolmosvaihe) niin joudun suorittamaan myös inssiajon uudestaan kun ekan vaiheen kortti on ollut hyllyllä. Vittu että vituttaa ja jos inssi hylkää sen niin kolautan inssiä turpaan.

    • Kauko Säädin

      Itselle tuli mieleen otsikosta että olisikin aiheena se kuinka jotkut ihmiset ovat saaneet kortin verratessa ajotaitoon... Jostierätmitätarkoitan. hooh

      Toki sehän onkin se että vuosien varrella se taito karttuu tai hioutuupi ofc, useimmin kertaus ajokoe olisi poikaa ja vaikka tyttöäkin.

    • Pun. paholainen

      Teoriapuoli oli selvä yhdellä kerralla. Mutta ajamaan jouduin toisen kerran ja arvatkaas miksi: mulla oli korkkarit jalassa ja kun keskikaupungilla risteyksessä piti jarruttaa, korko olikin kiinni matossa eikä jalka irronnut nopeasti jarrupolkimelle.

      Onneksi vieressä olevallakin oli jarru. Eikä yhtään hävetä tunnustaa ajatelleeni että jos en selviä ajosta muuten 'puhtain' paperein, niin korkkarit ja pikkuhamonen auttavat asiaa. Heh.

    • Hermanni 12

      Ennätysrahtari tuolla latelee paskaa. Itsekin hankin k-a-kortin vuonna 1968.Inssissä samana päivänä kun täytin 18v. Kirjallisen olin suorittanut jo etukäteen. Myöhemminkin olen kirjallisen suorittanut kahesti kun olen alkanut opettaa vaimoani ja tytärtäni. Niin se rahtarin vale on se että ei siellä kirjallisessa mitään aikaa oteta,joten ettäs kehtaat vanha mies houria tuollaista tyhjää.Mahdatkohan olla enään turvallinen liikenteessä jos aivosi tuottaa tuollaista harhaa?

      • 1rahtari

        Minä itse otin kokeen suoritusajan ja autokoulun opettaja valvojainssin kanssa ihmetteli myös nopeaa suoritustani ja vahvistivat ajan. Paikkakunta oli Hyvinkää ja autokoulu oli silloin keskustassa sijainnut L Ylönen.

        Eivätköhän nuo yli 2 miljoonaa kilometriä ympäri maailmaa erilaisilla ajoneuvoilla ilman vahinkoja todista jotain ajotaidoistani ja kyvyistäni liikenteessä, joten pysyhän mollaaja nahoissasi.
        Minäkin jouduin muuten suorittamaan sen kirjallisen silloin uudelleen, kun haettiin opetuslupaa.
        Kyseinen autokoulu oli todella erinomainen opetukseltaan ja henkilökunta oli vielä erittäin mukavaa ja huumorintajuista.
        Kävimme laitakaupungilla riipimässä pihlajista marjoja ja sitten keskikaupungilla pysähdyimme aina suojatien eteen päästämään kauniita naisia yli tien ja heitimme K-auton avatuista ikkunoista heitä niillä pihlajanmarjoilla. Ja kaikilla oli niiin muukaavaa!
        Mahtaakohan kyseinen opettaja olla vielä hengissä, varmaan nyt jo n 80-90v. Autokoulu on siirtynyt ajat sitten nuoremman polven omistukseen. Kuorma auto, jolla opettelin, oli vihreä tylppänokkainen Mersu. Tapahtui siis v 1966.


    • kokemusta

      1 virhe kirjallisessa kokeessa ja se jäi sinällään "harmittamaan" ,koska mielestäni kyse oli tulkinnasta ja aina näen sen siten!

      No se samainen tulkintani tuli kortinsaamisen jälkeen todettua virheeksi jota ei saa tehdä!

      Keltaisia liikennevaloja päin ajaminen eli keltaisen valon palaessa et saa mennä risteyksen "sisätilaan" eli ns. vanhoilla vihreillä!

      Ainoa sakkoni siis kyseesssä likennerikkomuksesta, kaksi muuta sakkoa on parkkiasakkoja, joista toinen sään aiheutama suuri lumimäärä jolloin auto "jäi" kadun reunaan yöksi koska muuta voinutkaan. Toinen oma moka parkkikiekon kanssa ajatusvirhe, koska lähdin töistä tuntia aiemmin , joku omituinen kämmi rutiineissa? :(

      niin kortti oli ollut päivän... heh, heh vitsi, vitsi! Kortti ja auto ollut vuodesta 1979 ja sakkojen välit keskiarvoltaan n.10v eli jatkuvasti?

      Olkaa huolellisia liikenteessä ja antakaa tilaa röyhkeille iloisesti hymyillen! Turvallista matkaa ja asennetta, nimittän perille on aina mukava päästä ilman sakkoja saati kolaria!

    • Määpä

      pääsin myös ekalla läpi molemmista kokeista. Mutta ajokokeesta vain juuri ja juuri. MEinasi jäädä siihen kun en näyttänyt vilkkua kun jouduin menemään toiselle kaistalle väistäessäni tien reunaan pysäköityjä autoja. Tosin tajusin tuon virheen sen tehtyäni ja onneksi ennen testin loppua tuli samallainen tilanne vielä kerran niin se valvoja päästi mut läpi vaikkakin tunsi tarvetta vielä läksyttää tilanteesta minua :P Teoriastakin tuli virheitä tehtyä jonkin verran, muistaakseni 3 virhettä sanallisessa ja 2 kuvallisessa...

    • heh heh

      Tuolla tien päällä näkee nykyään niin paljon sellaisia suhareita, että ainakaan nykyisillä liikennetietämyksellään sekä ajotaidoillaan he eivät varmasti pääsisi teoriaa eivätkä inssiä ainakaan ensimmäisellä kerralla läpi. Niin no tiedä vaikka eivät ole päässeet ensimmäisellä silloinkaan kun autokoulua kävivät.

    • OpetusluvanOpettaja

      Sain jokaisella neljällä kerralla kirjallisen tutkinnon ja ajokokeen läpi ensi yrityksellä ilman virheitä ja ongelmia.

      Samoin opettamani tyttäreni ja veljeni saivat korttinsa heti ensiyrityksellä, mutta tyttäreni lukiokaveri joku poika oli samaan aikaan koeajolla ja tuli ajosta hylättynä vaikka oli autokouluoppiskelija.

      Ei ne näköjään autokoulutkaan kovin varmasti takaa kortin saantia.

    • cars

      teoriakoe ekalla ja inssiajo kolmannella kerralla. Onneks joku keksi automaattivaihteet, ni ei tarvi jännittää kytkintä ja vaihteiden vaihtoa vaan voi keskittyä ajamiseen.

    • muuan mimmi ,,,,

      Pääsin läpi ensimmäisellä kerralla, kaikesta,
      kokeissa olin valmis puolituntia aikasemmin kuin kaikki muut ,
      autossa me sitten odottelimme muitten tuloa kokeista,
      kokeissa oli lähes sata muuta oppilasta yhteensä , eri autokoulista, pisteitten lopputulos 10- siis melkein täydet pisteen, vain kolmiosaisesta kysymyksestä oli ollu yksi osa väärin, siitäki oli 2 oikein ja sitten aivan kaikki muut täydelisesti oikein,
      ulos mentyäni opettajani kysyi mihin ne toise jäi,
      ohoh , siinä vasta hämmästyin kuinka nopee olin ollu,
      ope kehui, että mitä mä sanoin, sinusta tulee erittäin hyvä kaupunki kuski, otteet kuulemma oli ollu sen kaltaiset,
      noon, hyvin on menny,
      kunnioitan sataprosentisesti muuta liikennettä,
      kunnioitan myös omaa liikenne käyttäytymistä,
      kaikessa noudatan liikenne sääntöjä, muutenhan liikenne menee sekasi,
      liikenteessä ei koskaa saa olla ylimielinen, eikä tyhmän rohkee,
      " yhteispelillä se sujuu " sanoi joku viisas aikoinaan,

    • jännitti joo!

      Ekalla molemmat. Inssissä alkoi jostain syystä jännittää aivan kamalasti, ja sen jälkeen, kun olin kolmesti sammuttanut auton siihen parkkiruutuun, josta oli tarkoitus lähteä liikkeelle, inssimies kehotti vain rauhoittumaan. Hyvinhän se sitten meni. Olen vain tuollaisissa tilanteissa aika jännittäjätyyppi. :P

    • Henri Jr

      teoria ja inssi meni molemmat rimaa hipoen ekalla läpi.
      teoriakokeessa sain just sen vähimmäismäärän millä pääs siitä kokeesta läpi.

      kun olin päässyt läpi teoriasta, alettiin miettimään ajo-opettajan kanssa, koska olisin valmis inssiin. mulla oli vielä pieniä vaikeuksia joillain osa-alueilla autoa ajaessa kaupungissa. opettaja sanoi että pitäiskö vielä ottaa pari lisätuntia,mutta päätyi sitten tilaamaan ajan siihen inssiin. inssi alkoi hyvin, inssinä oli vieläpä nainen, josta saattoi stereotyyppisesti ajatella, että "kokeen pääsee helpommin läpi, kun on nainen inssinä". kaikki meni ihan hyvin, kunnes tuli mäkilähdön aika. mulla oli ollu just siinä vaikeuksia muutenki. ei se siinä inssissäkään putkeen mennyt. auto sammui ainakin kaks kertaa, ennen kuin pääsin kolmannella liikkeelle ;) loppuinssin olin varma, että en pääse sitä mäkilähtö mokailun takia läpi. mua alkoi jännitäämään ihan helvetisti, mutta onneksi loppuosa meni hyvin viimeistä peruutusparkkeerausta ruutuun lukuunottamatta, joka meni sekin päin helvettiä, johtuen tosta jännityksestä.
      olin ihan varma että inssi hylkää mun ajon, mutta se sanokin että mä pääsin inssin läpi! :) sit se kertoi niitä mun tekemiä virheitä, mutta lopuksi sano, että mun perusajo oli tarpeeksi hyvällä tasolla, että sain vihdoinki sen ajoluvan.

      tän jälkeen autokoulun "sihteeri" haki mut pois sieltä ja vei mut autokoululle, jossa mun ajo-opettaja oli menossa just ajotunnille toisen oppilaan kanssa.
      sen suu loksahti auki ja naama näytti muutenki epäuskoiselta, kun näytin sille ajolupaa ;) ei varmaa uskonut, että pääsen inssin ekalla läpi :D

      nykyään olen paljon parempi kuski kilometrien tuoman ajokokemuksen myötä :)
      kaikki te joilla on ajokortti, mutta pelkää ajaa autoa, niin mekää ajamaan ja mielellään niihin paikkoihin, joissa ette viihdy. vain sillä tavalla oppii paremmaksi kuskiksi. :)

    • Manboobsman!

      Ei mennyt, nyt menen rintojen suurennukseen.

    • Hagel82

      Lukiossa arvosanat olivat aikoinaan kieli– ja taideaineita lukuunottamatta pääsääntöisesti ihan mitä sattuu, ja armeijassakin oli ihme, jos tää jätkä suoriutui palvelustehtävistä edes joskus keskitasoisesti (kiitettävistä suorituksista oli turha haaveilla), mutta autokoulun teoriakokeen kuin myös ajokokeen läpäisin ensimmäisellä yrittämällä!

      Teoriakokeessa mulla oli 4 virhettä – 11 oli suurin sallittu määrä. Ajokokeen aikana inssi merkitsi virheen liittyen ajoneuvon sijaintiin kiertoliittymässä sekä opasteiden havainnointiin.

      Meikäläisittäin siis ainakin se on elämässäni mennyt putkeen, jos ei mikään muu.

      Kahdet rikesakot olen saanut unohdettuani käyttää pysäköintikiekkoa kuljettajanurani aikana. Ja yhdessä kolarissa olen ollut osallisena – syyttömänä osapuolena. Mun auton perään ajettiin.

    • Hyvin meni

      Eka kerralla meni läpi, Ka kortti v.1982
      Pikkasen jännitti kun se inssi räpelti sen puhelimen kanssa siinä vieressä

    • EmiliaBkorttiBkuppi

      En meinannut päästä eka kerralla kun ajoin päin punaisia, mutta sitten inssi sanoi että vaimolla on iso löysä pillu ja se pihtaa koko ajan eikä anna, ja pääsen läpi jos annan pillua. Joten annoin, pysäköitiin auto melkein tyhjään parkkihalliin ja se pani mua siellä ilman kumia ja sillä lailla sain ajokortin eka kerralla ja olin hyvä pano, parempi kun sen vaimo!

    • Kortillinen

      Tein teoriakokeessa yhden virheen kuvissa, inssi meni läpi vaikka odotin hylättyä. Aiemmin ajotunnit menivät vaihtelevasti: välillä todella huonosti, välillä todella hyvin. Ennen inssiä ajoin kuitenkin yhden ajotunnin ja sain siinä kysyttyä kaiken epäselvän ja tehtyä kaikki virheet, niin ei inssiin jäisi. :) Ja kuten yllä todettiin, oppimistilanne on parhaimmillaan, kun tekee virheitä.

    • kortti kohta 10v

      Suosittelen, että otat jonkun ammattikuskin pelkääjän paikalle pariksi vuodeksi (Rekkakuski, taksikuski) Mulla kesti opetella Helsingissä ajamaan 3 vuotta.

    • Sellainen tarina

      Sain kortin kun olin 18-v ja kirjalliset ensimmäisellä ja inssi ensimmäisellä läpi vuonna 1997. Sitten kun tuli toinen vaihe niin kirjoitin kansanedustajille että miksi pitää maksaa siitäkin vielä. No vastaukset oli tyypillisiä että asioille ei voi mitään ja blaa blaa. Sitten ajattelin että perkele olkoon ja helvetti taas maksa ajokortista sitten ja jätin toisen vaiheen käymättä. Olin varmaan 8 vuotta ilman korttia ja sitten kävin autokoululla kysymässä että pitääkö ajaa ja mennä koko autokoulu läpi uudestaan. No muutama ajotunti ja sitten kirjalliset ja inssi. Silloin meni toisella kerralla kirjalliset läpi ja ekalla inssi ja sain taas uudestaan väliaikaisen kortin ja sitten siitä heti kun pääsi suorittamaan toisen vaiheen niin lusin sen läpi ja nyt on ollut sitten se kokoaikainen kortti ja onneksi ei tarvii mitään helvetin kolmatta vaihetta ajaa.

    • isot km-määrät ajett

      Kirjalliset läpäisin toisella kerralla ja ajokokeen vasta neljännellä kerralla. Jännitin niitä kokeita ihan pirusti. Toisaalta mitäpä se merkitsee, että monennellako pääsee läpi, koska ajokortti on ollut jo yli 30 vuotta enkä ole ajanut vielä ainuttakaan kolaria. Läheltä piti -tilanne on ollut hirven kanssa. Ylinopeussakkojakaan ei ole tullut, mutta yksi huomautus. Parkkisakkoja on tullut pari epähuomiossa.

      Rauhallinen ajotyyli ja tieliikennelain noudattaminen merkitsevät enemmän kuin se, monennellako on päässyt inssistä läpi. Itse asiassa inssistä ekalla läpi voi antaa turhan optimistisen käsityksen omista ajotaidoista.

      • Hagel82

        Kuten ajo-opettajani (nykyään TV:stäkin tuttu Tuomo Nikkola) aikanaan sanoi, että vaikka inssistä pääsisi läpi vasta neljännellä yrittämällä, kokelaasta voi silti tulla tosi hyvä kuljettaja.

        Niinkuin sinullekin näyttäisi käyneen. :)


    • keravan pajatso

      Ei en päässyt inssiä ekalla läpi veinasin ajaa mm suojatielle pysähtymättä ennen ja se helvetin opettaja joutu ennen risteystä vetää ne pirun polkimet alas. Ja toinen moka oli taskuperuutukseen tulossa mutta sen mä sentää hanskasin. nyt on kortti ollu taskussa 18 vuotta eikä yhtään liikenne rikettä taustalla.

    • kesäkoulu

      Kortti vuodelta 77. Teoria ja ajo ekalla läpi. Jos teoriakoe meni virheettä, autokoulu tarjosi pullakahvit. Ja jukeboxissa soi "Tahdon olla sulle hyvin hellä".

    • Kuskivanhus

      Pääsin kyllä, vuosi oli 1997.
      Sadasta kuvakysymyksestä mulla oli 4 väärin, 8 olisi saanut olla. 8 tavallisesta kysymyksestä mulla oli yksi väärin, en nyt muista monta siinä sai olla väärin.
      Mutta kuitenkin, aika nappisuorituksella opettajankin mukaan hoitui nuo kirjalliset.
      Inssikin meni hyvin, kaksi pikkuvirhettä/yksi isompi sai olla ja ainoa virhe mulla oli lievä ylinopeus liikenneympyrään tultaessa. Rajoitus oli 30km/h ja mulla oli 32km/h. Olin kyllä pienessä paniikissa, kun suurin piirtein kaikki sanoivat, että ylinopudesta inssiajosta reputtaa automaattisesti.
      Mulla kyllä auttoi ylipäätäänkin tuota itse ajamista se, että maaseudun kasvattina mulla oli jo hyvä ajokokemus pohjilla autoistakin. Siis tää auton hallinta, hallinta laitteiden omaksuminen ym tähän käytäntöön liittyvä oli tuttua ja helppoa.
      Eka kommentti autokouluopelta olikin, että "Sä olet ajanut sitten ennenkin?", kun eka ajotunnilla lähdettiin pihasta ajelemaan.
      Sitten kun vastasin myöntävästi, niin hän vain totesi, että ajellaan nyt sitten, kun on pakko koulutuksen puolesta ja hän neuvoo sitten vielä kaikki, mitä tarvitsee liikennekäyttäytymisen ja sääntöjen puolesta.

      • 1 rahtari

        Minullakin opettaja kysyi heti alkuu, olenko ajanut ennenkin, kun vastasin myöntävästi, niin hän kysyi edelleen, että 10 vai sata km. Vastasin totuudenmukaisesti, että ehkä n 10000km. Isälläni oli ollut joitain sydänoireita ja hän opetti meitä lapsia ajamaan heti, kun yletimme polkimille ja samalla näimme ikkunasta ulos. Tämä oli hätätilanteitten varalle, jos vaikka mökillä sattuu jotain , niin lapsetkin saa apua paikalle.
        Isä matkusti paljon autolla ympäri Suomea, ja koulun kesälomilla pääsimme mukaan. Sen ajan hiljaisilla pääteilläkin oli helppo opetella ajoa. Isä kokeneena kuskija neuvoi kaikenlaisia niksejä mm yöajoon. Kerran jouduimme ratsiaan, mutta kun meillä oli tuliterä auto, niin isä tuumasi, ettei ne meistä ole kiinnostuneita. Niin olikin, poliisi seisoi auton vieressä ja vinkkasi vaan jatkamaan matkaa. Kaikki meni hyvin, mutta kyllä jännitti. Jos olisin kärynnyt silloin 17v kortitta ajosta, olisi ajokortin saantia lykätty vuodella eteenpäin.


    • Opetuslupa kannattaa

      Ekalla läpi enkä käynyt edes autokoulua, paitsi ne pakolliset löpinät. Omilla luvilla opeteltiin ja omille lapsille opetan myös itse. Inssi kyllä testasi huolella ja kierrettiin kaupungin kaikki "ansapaikat" mutta kehujen kanssa selvittiin. Silloin säästi aika monta markkaa ja euroja taitaa säästää nykyään yhtä lailla.

    • heh :D

      mopoinssin suoritin puhtaasti, sekä teoria- että käsittelykoe ekoilla läpi :)

    • urts

      Joo pääsin! Ihanaa!!! Hanaa!!!!

      • urts

        Sitten aloitin kananmuna valkoviini dieetin ja jätin kananmunat pois, koska niissä on kolestrolia, niin lähti melkein heti 100 grammaa kun lähti ajokortti. Naapurilta lähti 90 kiloa kun siltä lähti muija.


    • osasin kaikki

      Annoin pillua inssille sen jälkeen sai ajelle miten huvitti, kortti tuli käytiin kahvillakin.

    • Unto vaan

      Ekalla läpi.

    • ……………..

      Ekalla läpi molemmat. Inssiajo oli juhannuksen aatonaattona, joten ajelin sen ruuhkassa ja kiukkuisten lomallelähtijöiden seassa. Katsastaja käytti enemmän aikaa muitten autoilijoiden virheiden moittimiseen kuin minun tarkkailemiseeni :)

    • Kolmannellakerralla

      Teoriakoe meni kerrasta läpi, mutta ajokoe vasta kolmannella yrittämällä. Liikaa itsevarmuutta, menin jopa omalla autolla autokouluun... Palautti kivasti maanpinnalle, kun katsastusinssi vei takuu varmaan reputuspaikkaan, toisella kerralla juuri vaihdetun ryhmitysmerkin kaistalle... kolmannella kerralla normaali ajolenkki kaupungilla. Voi sen vaikeaksikin tehdä!
      Seuraavaa ajokorttia ajaessa (lisää kirjaimia) oli niin helppo ajokoe, että siinä ei ollut mitään. Kyllä se ajokoe on aika paljon katsastusmiehestä kiinni, että mihin ajattaa, vaikka Suomessa ei luulisi pahoja paikkoja olevankaan, niin jokaisesta kaupungista löytyy ne OIKEASTI hankalat paikat ajaa.
      Joskus oikein ihmettelen, että miten joku on ylipäätään voinnut saada ajokortin, kun niin surkeita kuskeja on tienpäällä ja joitakin tuttaviakin. Heille on varmaan jo järjestetty helppo reitti ajokokeeseen. Sitten on myös niitäkin, jotka eivät käy ajokokeessa lainkaan, minullakin oli töissä yksi tyttö, joka opetteli minun autollani ajamaan hieman pihalla ja yhdellä sivutiellä, "suoritti" ajokortin Venäjällä Aunuksessa ja vaihtoi sitten kortin täällä Suomessa suomalaiseksi, kaksi todistajaa vain ajokyvystä ja siinä se, hintaa ajokortille tuli viranomaismaksujen lisäksi muutama kymmenen euroa!

      • 1 rahtari

        Siinä taas nähtiin kuinka rehellistä meininkiä Venäjällä on. Onneksi en joutunut koskaan Venäjän reitille rekka-aikoinani, koska siellä joutuu täysin korruptoituneitten viranomaisten armoille.
        Niinhän siellä Venäjällä "suoritetaan" lääkärintutkinnotkin samalla tavalla kuin ajokortit. Maksetaan hieman pimeetä viranomaiselle ja homma selvä.


      • Kolmannellakerralla
        1 rahtari kirjoitti:

        Siinä taas nähtiin kuinka rehellistä meininkiä Venäjällä on. Onneksi en joutunut koskaan Venäjän reitille rekka-aikoinani, koska siellä joutuu täysin korruptoituneitten viranomaisten armoille.
        Niinhän siellä Venäjällä "suoritetaan" lääkärintutkinnotkin samalla tavalla kuin ajokortit. Maksetaan hieman pimeetä viranomaiselle ja homma selvä.

        Hurjaltahan tuo kuulostaa, mutta näin vaan homma meni. Oikein itsekin ihmettelin tuota ajokortin hankintaa, kaverit oli neuvoneet, Onneksi toinen niistä kahdesta todistajasta ei laittanut nimeään heti siihen paperiin, vaan vaati tämän tytön ajamaan kuskina autollaan 200km reissun, "enhän mä niin hullu ole, että nimeni olisin muuten kirjoittanut". Yhden rekkakortti/linja-autokortin tiedän Virossa "suoritetun", mutta siinä kaveri joutui suorittamaan ajokokeen linja-autolla ja sitten vaan viranomaismaksut päälle, tietty linja-auton vuokra myös. Halpa kortti sekin, tosin muutama vuosi sitten.


    • kortti tuli

      Teoriassa mä väitin että ratikka pitää aina ohittaa oikealta puolen.
      Ei pidä. Tosin täälälpäin ei sitten olekaan ratikoita.

      Insiissä mun moottori pysähtyi.
      ... tosin se tapahtui paikassa jossa piti miettiä (käskikö inssi ajamaan kilettyyn ajosuuntaan? - ei käskenyt....mutta kuitnekin... paikka oli hämäävä)

    • m12v

      Moi

      • adsgg

        Et sä täält niit naisii löydä


    • wrummm

      Ekalla läpi,ensimmäisten lumipyryjen alettua!Aamulla ennen inssiä otin ylimääräisen ajotunnin,sai hieman tuntumaa.

    • usko pois

      voin kokemuksesta sanoa että sillikiljukrapulassa ei kannata mennä inssiin

      www.riekale.com/etc/sillikilju-ohje.txt

    • jojojojo95

      kävin autokoulun vuonna 1978 meni inssi ja teoriakoe ensimäisellä kerralla läpi . hyvä tuuri.

    • Pappia kyydissä

      Meidän kylän pappi sai moottoripyöräkortin, vaikka ei hermostuksisaan saannut edes sitä moottoripyörää käyntiin.

      Kyllä jotkut saa armosta kortin!

    • ei4

      Autokoulun ajotunneille kannattaa valmistautua juomalla pari kolme tuoppia keskiolutta samoin kuin inssiajoonkin se kuitenkin rentouttaa ja turha jännitys jää pois, Kolme inssiajoa ja kaikki ekalla läpi. Tosin keskimmäisen olisin itse hylännyt kun inssi sanoi liikenneympyrässä et lähdetään takaisin konttorille päin ni ajoin täyden ympyrän ja samaa reittiä takaisin, vaik toista kautta olis ollut lyhyempi matka.

    • tiia.v

      Teoriakokeessa kuvallisissa 1 virhe ja kysymyksissä 1. Molemmista ekalla läpi.

      Inssissä 3 virhettä ja 1 hyvä -merkintä. Yks niistä oli olevinaan se kun pidin vilkkua liian pitkään päällä kun käännyin risteyksestä oikealle.
      Kaistanvaihdosta sain siks virheen, kun ei onnistunut ruuhkassa vaihtamaan kun toisella kaistalla ei ollut tilaa, oikea kaista (millä ajoin) johdatti sitten pikku lenkin kautta, mutta onnistuin kuitenkin ajamaan oikeeseen paikkaan. Kolmas virhe oli sitten se kun ajoin peruuttaen parkkiin vähän huonosti.

      H:n, eli hyvä -merkinnän sain auton käsittelystä.

      Kyllä ja opetusluvalla nämä ;).

    • Teoriakokeen läpäisin heti ensimmäisellä kerralla, virheitä muistaakseni sanallisissa 1 ja kuvissa 6. Inssin sain ajaa kahteen kertaan, kun ekalla ei kaikki mennyt ihan putkeen.

      1. inssissä ohitin suojatien eteen pysähtyneen auton pysähtymättä sen rinnalle, en huomioinut tasa-arvoisia risteyksiä, käännyin yksisuuntaiselta tieltä väärälle kaistalle ja havainnointi yleensä oli puutteellista.

      2. inssin ajoin tänään aamupäivällä ja pääsin läpi, virheetön suoritus ja 4 H-merkintää. Erityisen vahva alue oli kevyen liikenteen huomiointi (5) ja kaikista muista sain 4. Kehityskohteena taloudellinen ajaminen, mutta muuten oli sujuvaa ja itselläkin koko ajon aikana paljon varmempi olo kuin ensimmäisessä inssissä.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1388
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1251
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1195
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1145
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      20
      1114
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1038
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1033
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1023
    Aihe