Luther, Deutsche Messe 1526, käännös-luonnostelma:
...mutta kolmas tapa järjestää (jumalanpalvelus)menot evankeelisesti, ei pitäisi tapahtua niin julkisesti, kaikenlaisten ihmisten kesken. Vaan he, jotka tahtovat olla tosi kristittyjä ja tunnustaa evankeliumia suullaan ja käsillään, heidän pitäisi kokoontua keskenään johonkin taloon/kotiin rukoilemaan, lukemaan, kastamaan, saamaan sakramenttia ja harjoittamaan kaikkea kristillistä toimintaa.
Tällaisen järjestyksen mukaisesti voitaisiin heitä, jotka eivät käyttäydy niin kristillisesti, tuntea, nuhdella, parantaa, ulossysiä tai laittaa pannaan Kristuksen säännön mukaisesti Matteus 18.15-17
Siinä voitaisiin myös jakaa almuja kristityille yhteisesti, almuja annettaisiin köyhille halukkaasti, Pyhän Paavalin Korinttolaiskirjeen mukaisesti 2 Kor 9:1.
Siinä ei pitäisi olla paljoa eikä suurta laulamista.
Siinä voitaisiin myös lyhyellä ja hienolla (?) tavalla toimittaa kaste ja sakramentti (ehtoollinen?) ja kaiken ohjeena olisi sana, rukous ja rakkaus.
Siihen pitäisi olla hyvä, lyhyt katekismus sisältäen: usko, 10 käskyä ja isämeidän.
Lyhyesti: jos löytyisi porukkaa, ihmisiä jotka haluaisivat tosissaan olla kristittyjä, nämä systeemit saataisiin äkkiä aikaan. Mutta minä en pysty tällaista seurakuntaa järjestämään. Minulla ei ole siihen porukkaa eikä näy monia joita voisin siihen vaatia.
Jos kuitenkin niin tapahtuisi, että toimisin näin ja näin olisi tehtävä - tätä en voi jättää tekemättä hyvällä omallatunnolla - haluaisin tehdä osuuteni mitä parhaiten ja auttaa niin paljon kuin kykenen.
Siihen saakka saavat kaksi edellämainittua jumalanpalvelustapaa olla kansan käytössä....
http://www.maartenluther.com/19_werkekritischege19luthuoft_bw.pdf (sivu 85pdf)
http://books.google.fi/books?id=QjdbAAAAcAAJ&pg=PT38&lpg=PT38&dq=Deudsche Messe und ordnung Gottis diensts&source=bl&ots=pO_U4Kedzl&sig=cbvD1_w4pWGezoz7mXMA0aAiOzk&hl=fi&sa=X&ei=nB_HU_u7OOLnygPK94KoAw&ved=0CDoQ6AEwBA#v=onepage&q=Deudsche Messe und ordnung Gottis diensts&f=false
Luther halusi koti-kirkonmenoja
50
176
Vastaukset
- Nichtlappenprediger
Propaganda. Tiedämmehän mihin tällä tähdätään :(
- miten surkeata
Tätä provokaatiota tekevä henkilö ei todellakaan tiedä mitä tekee.
Mikä utopistinen ajatus. Joka suvulla tai klaanilla olis oma kirkko. Milläs likka takaat että oppi pysyisi oikeana tällä tavalla, kun pari kolme sukupolvea on mennyt. Kun nysse ei pysy kuosissa isommassakaan firmassa ja tiukemmallakaan kurilla.
Huomaa milloin tuo saksalainen messu on kirjoitettu. Luther oppi vielä paljon kaikenlaista seuraavan 20 vuoden aikana.- vapaa meininki
On kyse ehtoollisen paikkasidonnaisuuden katkaisemisesta. Kaste kotona on jo totuttu tapa ja aviopareja vihitään kodeissa ja missä vaan.
Tässähän ei tarkoiteta sitä, että kunkin omakotitalo muuttuisi kirkoksi, vaan kirkossa oleva toiminta siirretään koteihin ja mihin tahansa rakennuksiin. Jo nyt on siirretty sana, virret ja rukous ja synninpäästö. - sotkee sotkemistaan
Tahallaan sotkettu asioita. Kotihartaudet ja kotiseurat on tykkänään eri asia kun seurakunnan yhteinen Kristus-ateria HPE.
- vapaa meininki
sotkee sotkemistaan kirjoitti:
Tahallaan sotkettu asioita. Kotihartaudet ja kotiseurat on tykkänään eri asia kun seurakunnan yhteinen Kristus-ateria HPE.
Ne voidaan yhdistää.
- oikein hyvä asia...
Tämä on juuri se oikea tapa jota tuleekin kehittää- Tämä nykuinen suunta on juuri se mihin ollaan siirtymässä ja varmasti aivan oikeaa Luterialaista kristillistä suuntaa. Tämä on hienoa ja oikeaa evankilistä toimintaa herran pyhä ehtoollinen jaettaisiin kanssapuheillan päätteeksi. Mutta nämä ehtoollisen vastustajat nostvat tietenkin metelin että eihän tämä peli vetele kun ei papinkauhtana ole mukana jakamassa. Ihmettelen jos vielä joku on vastaan ehtoollisen jakoa. Ei Jeesus laittanut mitään rajoitteita ehtoolliselle.
- eivät edes häpeä
Ensinnäkin on kysymys Herran Pyhästä Ehtoollisesta. Ja luterilaisuudesta.
Avauksella ei ole mitään tekemistä luterilaisuuden kanssa, eikä myöskään esikoislestadiolaisten kanssapuheilla. Syö ehtoollisesi missä tykkäät, mutta älä tule tänne pilkkaamaan Herran Pyhää Ehtoollista, joka on koko kristikunnan yhteinen Kristus- ateria.
Paatunutta on iisakssonin porukka. - jään alle sanoi lutt
eivät edes häpeä kirjoitti:
Ensinnäkin on kysymys Herran Pyhästä Ehtoollisesta. Ja luterilaisuudesta.
Avauksella ei ole mitään tekemistä luterilaisuuden kanssa, eikä myöskään esikoislestadiolaisten kanssapuheilla. Syö ehtoollisesi missä tykkäät, mutta älä tule tänne pilkkaamaan Herran Pyhää Ehtoollista, joka on koko kristikunnan yhteinen Kristus- ateria.
Paatunutta on iisakssonin porukka.Koko kristikunnan...plaa pla... kerro ketä siihen "koko kristikuntaan" kuuluu !`?
Nekö suomalaisetkin jotka ryyppää ja ..raa joka viikonloppu ja kaikki mahdollsiet festrarit ja muut remuporukan kokoontumisissa hilluvat kirkkoon kuuluvat !!
Ovatko nekin sitä "kristikuntaa "?
Eikö ole vielä selvinnyt että luterilaisuudella ei ole pennin vertaa merkitystä kun puhutaan RAAMATULLISESTA seurakunnasta, jossa vain ja ainoastaan on ehtoollisenkin paikka. - etsivä
jään alle sanoi lutt kirjoitti:
Koko kristikunnan...plaa pla... kerro ketä siihen "koko kristikuntaan" kuuluu !`?
Nekö suomalaisetkin jotka ryyppää ja ..raa joka viikonloppu ja kaikki mahdollsiet festrarit ja muut remuporukan kokoontumisissa hilluvat kirkkoon kuuluvat !!
Ovatko nekin sitä "kristikuntaa "?
Eikö ole vielä selvinnyt että luterilaisuudella ei ole pennin vertaa merkitystä kun puhutaan RAAMATULLISESTA seurakunnasta, jossa vain ja ainoastaan on ehtoollisenkin paikka."Jään alle....", kertoisitko mistä voin löytää tämän raamatullisen seurakunnan? Se on nyt velvollisuutesi ohjata sinne kun erilaisia seurakuntia ja yhteisöjä on pilvin pimein. Mistä löytyy?
eivät edes häpeä kirjoitti:
Ensinnäkin on kysymys Herran Pyhästä Ehtoollisesta. Ja luterilaisuudesta.
Avauksella ei ole mitään tekemistä luterilaisuuden kanssa, eikä myöskään esikoislestadiolaisten kanssapuheilla. Syö ehtoollisesi missä tykkäät, mutta älä tule tänne pilkkaamaan Herran Pyhää Ehtoollista, joka on koko kristikunnan yhteinen Kristus- ateria.
Paatunutta on iisakssonin porukka."älä tule tänne pilkkaamaan Herran Pyhää Ehtoollista"
Missä sitä pilkattiin?
- Ehtoollisvieras
Olet periaatteessa ihan oikeassa, ei Raamattu todellakaan kiellä tai sano ylipäätään missä tai mitenkä Ehtoollinen otetaan. Luterilaisilla on kaksi sakramenttia, Ehtoollinen ja Kaste. Kaste on jo totuttu viettämään kodeissamme. Menee jonkin aikaa, niin käytäntö Ehtoollisen nauttimisesta rukoushuoneilla on ihan normaalia toimintaa - ja hyvä niin. Myös perhejuhlissa kodeissa voisi hyvinkin viettää Ehtoollista tai missä ylipäätäänkin Kristittyjä kokoontuukin, niin voisi pitää Ehtoollista Herramme Jeesuksen Kristuksen muistoksi ja syntiemme sovinnoksi.
- vapaa meininki
On selvää, että kastejuhlaan osallistujat ovat lapsen vanhempien valitsemat, pieneen kotiin ei paljoa mahdu.
Siksi olisi ongelmallista järkätä yksiössä tai kaksiossa ehtoollinen seurakunnalle, kuka pääsisi ja kuka ei, millä perusteella?
Pitäisi olla isommat tilat, maaseudulla kotiseuroihin riittää talo ja se riittäisi tähänkin, kun seurat ja ehtoollinen yhdistetään.
Kaupungissa kuten Hesa, Tampere, Turku, tämä ei onnistuisi, eikä tarvitsekaan kun on rukoushuoneet. - oikein hyvä asia...
Ehtoollisvieras
Kiitos tervehenkisestä kannanotosta.
Ehtoollinen on ollut niin kuin baabelinvankeudessa kuolleessa kirkossamme, mutta on jälleen palaamassa omalle Herran seurakunnalle. Jo Paavin valtakunnassa Lutherin kertomana heillä oli ehtoollista halvennettu asetussanoissa "leipä olet ja leipänä pysyt" ehtoollisen jaon yhteydessä. Katoliset saavat tänäkin päivänä ehtoollisessa vain leivän eli kristusen ruumiin ja jakaja pappi juo itse ehtoollisviinin. Meidänkin kirkossamme ehtoollisen asetusanat ovat muutettu katoliseen suuntaan uhria merkitsevään muotoon. Mutta nyt tulevaisuudessa saamme sen oikeassa ja Herramme itsensä asettamassa asetusanoissa. "Menee jonkin aikaa, niin käytäntö Ehtoollisen nauttimisesta rukoushuoneilla on ihan normaalia toimintaa - ja hyvä niin."
Hyvä? Paraneeko se ehtoollinen siitä? Ja mitäs kaikkea muuta uudistus tuo tullessaan, pitkällä tähtäimellä?- ettes häppee saasta
oikein hyvä asia... kirjoitti:
Ehtoollisvieras
Kiitos tervehenkisestä kannanotosta.
Ehtoollinen on ollut niin kuin baabelinvankeudessa kuolleessa kirkossamme, mutta on jälleen palaamassa omalle Herran seurakunnalle. Jo Paavin valtakunnassa Lutherin kertomana heillä oli ehtoollista halvennettu asetussanoissa "leipä olet ja leipänä pysyt" ehtoollisen jaon yhteydessä. Katoliset saavat tänäkin päivänä ehtoollisessa vain leivän eli kristusen ruumiin ja jakaja pappi juo itse ehtoollisviinin. Meidänkin kirkossamme ehtoollisen asetusanat ovat muutettu katoliseen suuntaan uhria merkitsevään muotoon. Mutta nyt tulevaisuudessa saamme sen oikeassa ja Herramme itsensä asettamassa asetusanoissa.SInä ja sun kuolleessa kirkossasi. Kuinka naamasi väännät, kun aikanaan vastaat tästäkin kirjoituksetasi kaikkivaltiaan Jumalan edessä. Kyllä piru tekee ihmisen rohkeaksi pilkkaamaan Jeesuksen kalliilla verellä JUmalan omiksi lunastettuja.
Omanvanhurskauden perkele on saanut 20 vuotta ihan rauhassa lihoa ja vahvistua esikoislestadiolaisuudessa, ja massa vanhurskaudessaan pullistuneet käyvät yhä röyhkeämmiksi pilkka puheissaan ja kirjoituksissaan. - rauhoitu jo
vapaa meininki kirjoitti:
On selvää, että kastejuhlaan osallistujat ovat lapsen vanhempien valitsemat, pieneen kotiin ei paljoa mahdu.
Siksi olisi ongelmallista järkätä yksiössä tai kaksiossa ehtoollinen seurakunnalle, kuka pääsisi ja kuka ei, millä perusteella?
Pitäisi olla isommat tilat, maaseudulla kotiseuroihin riittää talo ja se riittäisi tähänkin, kun seurat ja ehtoollinen yhdistetään.
Kaupungissa kuten Hesa, Tampere, Turku, tämä ei onnistuisi, eikä tarvitsekaan kun on rukoushuoneet.Kirkot ovat juuri sitä varten Jumalan huoneksi vihittyjä rakennuksia joissa sana ja Sakramentit toimitetaan ja jaetaan. Tehtäviin vihittyjen henkilöiden toimesta.
Kotiseurat on tykkänään eri asia, niitä on järjestetty liikkeen piirissä yli 100 vuoden ajan.
Älä sinä ryhdy seurakuntien toimintojen järjestelijäksi, koska sinusta ei siihen toimeen ole. Kiitos. ettes häppee saasta kirjoitti:
SInä ja sun kuolleessa kirkossasi. Kuinka naamasi väännät, kun aikanaan vastaat tästäkin kirjoituksetasi kaikkivaltiaan Jumalan edessä. Kyllä piru tekee ihmisen rohkeaksi pilkkaamaan Jeesuksen kalliilla verellä JUmalan omiksi lunastettuja.
Omanvanhurskauden perkele on saanut 20 vuotta ihan rauhassa lihoa ja vahvistua esikoislestadiolaisuudessa, ja massa vanhurskaudessaan pullistuneet käyvät yhä röyhkeämmiksi pilkka puheissaan ja kirjoituksissaan.Ja nimimerkkinä 'ettes häppee saasta' ...
- vapaa meininki
rauhoitu jo kirjoitti:
Kirkot ovat juuri sitä varten Jumalan huoneksi vihittyjä rakennuksia joissa sana ja Sakramentit toimitetaan ja jaetaan. Tehtäviin vihittyjen henkilöiden toimesta.
Kotiseurat on tykkänään eri asia, niitä on järjestetty liikkeen piirissä yli 100 vuoden ajan.
Älä sinä ryhdy seurakuntien toimintojen järjestelijäksi, koska sinusta ei siihen toimeen ole. Kiitos.Rakennusten vihkiminen keksitiin pimeällä keskiajalla paavin kirkossa, vihkiminen oli maksullinen toimenpide, näin tuli kassavirtaa. Vihittiin laivojakin, siitä jäänne laivan kastaminen viinapullolla.
Jeesus ei vihkinyt ehtoollishuonettaan.
Lestasaarnaajia ei ole "vihitty", en tiedä onko jokin rituaali, kuten esim Raattamaa laittoi kätensä Joonas Purnun päälle kun Raattamaa tunsi voimainsa vähenevän ja aavisti lopun lähenevän.
Yhdentekevää, mitä kirkon herrat tuumaavat, heillähän meni vuosia ja vuosikymmeniä hyväksyä se, että maallikot saarnaavat synnit anteeksi, missä vain. Tämä kaihersi Kuopion piispa Johanssonnia yli 100 v sitten.
Nopeaa on ollut kirkossa ihka uuden hyväksyntä tai pimeän keskiajan tuotosten uusiokäytön aloittaminen taas tai saumaton jatkaminen.
Pyhä Henki on ilmoittanut Lutherille v 1526 kuinka tulee toimia.
Sama Pyhä Henki on jälleen ilmoittanut kristityille, kuinka nyt tulee toimia. oikein hyvä asia... kirjoitti:
Ehtoollisvieras
Kiitos tervehenkisestä kannanotosta.
Ehtoollinen on ollut niin kuin baabelinvankeudessa kuolleessa kirkossamme, mutta on jälleen palaamassa omalle Herran seurakunnalle. Jo Paavin valtakunnassa Lutherin kertomana heillä oli ehtoollista halvennettu asetussanoissa "leipä olet ja leipänä pysyt" ehtoollisen jaon yhteydessä. Katoliset saavat tänäkin päivänä ehtoollisessa vain leivän eli kristusen ruumiin ja jakaja pappi juo itse ehtoollisviinin. Meidänkin kirkossamme ehtoollisen asetusanat ovat muutettu katoliseen suuntaan uhria merkitsevään muotoon. Mutta nyt tulevaisuudessa saamme sen oikeassa ja Herramme itsensä asettamassa asetusanoissa.oikein hyvä asia.. kirjoittaa: "Meidänkin kirkossamme ehtoollisen asetusanat ovat muutettu katoliseen suuntaan uhria merkitsevään muotoon."
Tämä on tahallista valehtelua ja harhaanjohtamista. Asetussanoja ei ole muutettu uhria merkitsevään muotoon.
Roomalaiskatoliset eivät opeta noin kun sanoit. Ota selvää asioista.
Luther muuten opettaa Isossa Katekismuksessa: "Kun edellä puhuimme kasteesta, opetimme, ettei se ole tavallista vettä. Samoin opetamme nyt, että ehtoollinen on leipää ja viiniä, mutta ei tavalliseen ateriaan kuuluvaa leipää ja viiniä." ja Schmalkaldenin opinkohdissa: "Parhaiten Raamatun mukaista on sanoa, että leipä pysyy leipänä, joksi sitä pyhä Paavalikin nimittää: "Leipä, jonka murramme..." ja "...niin syököön tätä leipää...""
Leipä ja viini pysyy siis luterilaisilla leipänä ja viininä, eikä muutu miksikään. Sana vain YHDISTYY niihin, jolloin leipä ja viini ON Kristuksen ruumis ja veri.
.. ota siis selvää asioista äläkä puhu muunneltua totuutta. Lue vaikka katekismusta.
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
Kirkko ei ole mihinkään kuollut - tosin suuri näkyvä osa siitä on eksynyt.
Sen sijaan opetus esikoisten seurakunnassa on erkaantunut kauaksi alkuperäisestä evankelisluterilaisesta opetuksesta. Ei opeteta Augsburgin tunnustuksen mukaan, torjutaan Nikean tunnustus, ja opetetaan tahallaan väärin useista tärkeistä opinkohdista. Luuletko tosiaan että esikoislestadiolainen liike on yksin Jumalan seurakunta.
Paksua PUPPUA kirjoitit. Toivottavasti et tahallasi- Ehtoollisvieras
h0xe0f2ecd6 kirjoitti:
"Menee jonkin aikaa, niin käytäntö Ehtoollisen nauttimisesta rukoushuoneilla on ihan normaalia toimintaa - ja hyvä niin."
Hyvä? Paraneeko se ehtoollinen siitä? Ja mitäs kaikkea muuta uudistus tuo tullessaan, pitkällä tähtäimellä?Ei se parane, eikä huonone siitä. Jeesuksen Kristuksen työtä onneksi ei kukaan voi huonontaa, tai parantaa... Vaan se on täydellinen lunastustyö tehty meidän edestämme. Siksi myös Jeesus asetti meille Ehtoollisen.
Ainoastaan Ehtoollisen vietosta neuvotaan näin:
Herran aterian oikea vietto
17 Näitä ohjeita antaessani minun on moitittava teitä siitä, että yhteiset kokoontumisenne ovat teille pikemmin vahingoksi kuin hyödyksi. 18 Olen ensinnäkin kuullut, että teillä seurakunnan kokouksissa ilmenee hajaannusta, ja osittain sen myös uskon. 19 Täytyyhän teillä ollakin keskuudessanne ryhmäkuntia, jotta nähtäisiin, ketkä teistä osoittautuvat luotettaviksi. 20 Teidän kokoontumisenne eivät ole oikeaa Herran aterian viettämistä, 21 koska jokainen syö omia ruokiaan, niin että toinen on nälissään ja toinen juovuksissa. 22 Ettekö voi syödä ja juoda kotonanne? Vai halveksitteko te Jumalan seurakuntaa niin että häpäisette niitä, joilla ei ole ruokaa? Mitä minun pitäisi sanoa teille? Kiittääkö teitä? Tässä asiassa en teitä kiitä.
23 Olen saanut Herralta tiedoksi tämän, minkä olen myös opettanut teille: Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, 24 kiitti Jumalaa, mursi leivän ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni." 25 Samoin hän otti aterian jälkeen maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni. Niin usein kuin siitä juotte, tehkää se minun muistokseni."
26 Niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tästä maljasta, te siis julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kun hän tulee. 27 Niinpä se, joka arvottomalla tavalla syö tätä leipää ja juo Herran maljasta, tekee syntiä Herran ruumista ja verta vastaan. 28 Jokaisen on tutkittava itseään, ennen kuin syö tätä leipää ja juo tästä maljasta. 29 Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys on Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen tuomion. 30 Sen vuoksihan teidän joukossanne on paljon heikkoja ja sairaita ja monet ovat jo nukkuneet pois. 31 Jos me itse tutkisimme itseämme, emme joutuisi tuomittaviksi. 32 Rangaistessaan Herra kuitenkin kurittaa meitä, jotta meitä ei yhdessä maailman kanssa lopullisesti tuomittaisi.
33 Veljeni, kun siis kokoonnutte aterioimaan, odottakaa toisianne. 34 Se, jolla on nälkä, syököön kotonaan, jotteivät kokoontumisenne tuottaisi teille rangaistusta. Muusta annan ohjeet sitten kun tulen. Ehtoollisvieras kirjoitti:
Ei se parane, eikä huonone siitä. Jeesuksen Kristuksen työtä onneksi ei kukaan voi huonontaa, tai parantaa... Vaan se on täydellinen lunastustyö tehty meidän edestämme. Siksi myös Jeesus asetti meille Ehtoollisen.
Ainoastaan Ehtoollisen vietosta neuvotaan näin:
Herran aterian oikea vietto
17 Näitä ohjeita antaessani minun on moitittava teitä siitä, että yhteiset kokoontumisenne ovat teille pikemmin vahingoksi kuin hyödyksi. 18 Olen ensinnäkin kuullut, että teillä seurakunnan kokouksissa ilmenee hajaannusta, ja osittain sen myös uskon. 19 Täytyyhän teillä ollakin keskuudessanne ryhmäkuntia, jotta nähtäisiin, ketkä teistä osoittautuvat luotettaviksi. 20 Teidän kokoontumisenne eivät ole oikeaa Herran aterian viettämistä, 21 koska jokainen syö omia ruokiaan, niin että toinen on nälissään ja toinen juovuksissa. 22 Ettekö voi syödä ja juoda kotonanne? Vai halveksitteko te Jumalan seurakuntaa niin että häpäisette niitä, joilla ei ole ruokaa? Mitä minun pitäisi sanoa teille? Kiittääkö teitä? Tässä asiassa en teitä kiitä.
23 Olen saanut Herralta tiedoksi tämän, minkä olen myös opettanut teille: Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, 24 kiitti Jumalaa, mursi leivän ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni." 25 Samoin hän otti aterian jälkeen maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni. Niin usein kuin siitä juotte, tehkää se minun muistokseni."
26 Niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tästä maljasta, te siis julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kun hän tulee. 27 Niinpä se, joka arvottomalla tavalla syö tätä leipää ja juo Herran maljasta, tekee syntiä Herran ruumista ja verta vastaan. 28 Jokaisen on tutkittava itseään, ennen kuin syö tätä leipää ja juo tästä maljasta. 29 Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys on Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen tuomion. 30 Sen vuoksihan teidän joukossanne on paljon heikkoja ja sairaita ja monet ovat jo nukkuneet pois. 31 Jos me itse tutkisimme itseämme, emme joutuisi tuomittaviksi. 32 Rangaistessaan Herra kuitenkin kurittaa meitä, jotta meitä ei yhdessä maailman kanssa lopullisesti tuomittaisi.
33 Veljeni, kun siis kokoonnutte aterioimaan, odottakaa toisianne. 34 Se, jolla on nälkä, syököön kotonaan, jotteivät kokoontumisenne tuottaisi teille rangaistusta. Muusta annan ohjeet sitten kun tulen.Hyvä, olemme samaa mieltä ehtoollisesta.
Sitä, että ehtoollista vietetään rukoushuoneella, ei voi pitää negatiivisena asiana itsessään. Jos kyse olisi pelkästään siitä, voisin itsekin sanoa, että hyvähän tuo vain on.
Ongelmana tässä ovatkin päätöksen muut seuraukset, tapa, jolla päätös tehtiin, ja päätöksen takana oleva henki.- kunhan kysyn?
rauhoitu jo kirjoitti:
Kirkot ovat juuri sitä varten Jumalan huoneksi vihittyjä rakennuksia joissa sana ja Sakramentit toimitetaan ja jaetaan. Tehtäviin vihittyjen henkilöiden toimesta.
Kotiseurat on tykkänään eri asia, niitä on järjestetty liikkeen piirissä yli 100 vuoden ajan.
Älä sinä ryhdy seurakuntien toimintojen järjestelijäksi, koska sinusta ei siihen toimeen ole. Kiitos.Eli, oletko sitä mieltä, että vain teologisen koulutuksen saaneet papit saisi saarnata ja kaikki rukoushuoneet olisi suljettava. Myöskin Kaste olisi tapahduttava VAIN kirkossa? Miksi kotiseurat on kuitenkin eri asia?
- Ehtoollisvieras
h0xe0f2ecd6 kirjoitti:
Hyvä, olemme samaa mieltä ehtoollisesta.
Sitä, että ehtoollista vietetään rukoushuoneella, ei voi pitää negatiivisena asiana itsessään. Jos kyse olisi pelkästään siitä, voisin itsekin sanoa, että hyvähän tuo vain on.
Ongelmana tässä ovatkin päätöksen muut seuraukset, tapa, jolla päätös tehtiin, ja päätöksen takana oleva henki."Ongelmana tässä ovatkin päätöksen muut seuraukset, tapa, jolla päätös tehtiin, ja päätöksen takana oleva henki. "
Päätös on tehty samalla tavalla kuin muutkin päätökset seurakunnassa. Jos oikein olen ymmärtänyt, niin päätös on ollut yksimielinen saarnaajien, lähetysmiesten ja vanhimpien kesken. Ainakin suurimmalta osin. Enkä ole vielä kuullut yhdenkään kristityn sitä vastustavan - päin vastoin. Ainoastaan täältä netistä olen lukenut, että jotkut ovat ajatusta vastaan. Kuka mistäkin syystä. Ehtoollisvieras kirjoitti:
"Ongelmana tässä ovatkin päätöksen muut seuraukset, tapa, jolla päätös tehtiin, ja päätöksen takana oleva henki. "
Päätös on tehty samalla tavalla kuin muutkin päätökset seurakunnassa. Jos oikein olen ymmärtänyt, niin päätös on ollut yksimielinen saarnaajien, lähetysmiesten ja vanhimpien kesken. Ainakin suurimmalta osin. Enkä ole vielä kuullut yhdenkään kristityn sitä vastustavan - päin vastoin. Ainoastaan täältä netistä olen lukenut, että jotkut ovat ajatusta vastaan. Kuka mistäkin syystä."os oikein olen ymmärtänyt, niin päätös on ollut yksimielinen saarnaajien, lähetysmiesten ja vanhimpien kesken."
No, "pienempien" saarnaajien mielipidettä kukaan ei kai edes kysynyt. Yksimielisyys on tämän suhteen harhaa, ja sekin tässä häiritsee, ettei sitäkään voida seurakunnalle tuoda julki.
Tulee mieleen, että onkohan taka-ajatuksena, että vähemmän tulee kritiikkiä kun piiloudutaan yksimielisyyden verhoon.
"Enkä ole vielä kuullut yhdenkään kristityn sitä vastustavan - päin vastoin."
Kyllä täällä on paljon meitäkin, jotka emme pidä tätä hyvänä ja oikeana päätöksenä.- Ehtoollisvieras
h0xe0f2ecd6 kirjoitti:
"os oikein olen ymmärtänyt, niin päätös on ollut yksimielinen saarnaajien, lähetysmiesten ja vanhimpien kesken."
No, "pienempien" saarnaajien mielipidettä kukaan ei kai edes kysynyt. Yksimielisyys on tämän suhteen harhaa, ja sekin tässä häiritsee, ettei sitäkään voida seurakunnalle tuoda julki.
Tulee mieleen, että onkohan taka-ajatuksena, että vähemmän tulee kritiikkiä kun piiloudutaan yksimielisyyden verhoon.
"Enkä ole vielä kuullut yhdenkään kristityn sitä vastustavan - päin vastoin."
Kyllä täällä on paljon meitäkin, jotka emme pidä tätä hyvänä ja oikeana päätöksenä."Yksimielisyys on tämän suhteen harhaa, ja sekin tässä häiritsee, ettei sitäkään voida seurakunnalle tuoda julki."
On vain hyvä, että mahdolliset eripurat jäävätkin saarnaajien kokoukseen, eikä tulisikaan tuoda seurakunnan tietoon, koska ei siitä mitään hyötyä ole seurakunnalle.
"Kyllä täällä on paljon meitäkin, jotka emme pidä tätä hyvänä ja oikeana päätöksenä."
Jos ei puututa enää tähän itse päätöksentekotapaan, niin mikä tässä päätöksessä on huonoa ja väärää? Ehtoollisvieras kirjoitti:
"Yksimielisyys on tämän suhteen harhaa, ja sekin tässä häiritsee, ettei sitäkään voida seurakunnalle tuoda julki."
On vain hyvä, että mahdolliset eripurat jäävätkin saarnaajien kokoukseen, eikä tulisikaan tuoda seurakunnan tietoon, koska ei siitä mitään hyötyä ole seurakunnalle.
"Kyllä täällä on paljon meitäkin, jotka emme pidä tätä hyvänä ja oikeana päätöksenä."
Jos ei puututa enää tähän itse päätöksentekotapaan, niin mikä tässä päätöksessä on huonoa ja väärää?Nyt ei päätetty yksistään ehtoollisesta vaan myös kasteesta.
Molemmista opetetaan väärin: Augsburgin tunnustuksen eli Lutherin opin vastaisesti, vaikka yhdistyksen säännöissä pitää noudattaa Lutherin oppia.
Osallistumalla ehtoolliseen osallistut epäluterilaiseen sakramenttiin ja tunnustat sen väärän opin, jota seurakunnassa opetetaan. Rehellinen kristitty ei voi milloinkaan osallistua lahkojen ehtoollisiin.Ehtoollisvieras kirjoitti:
"Yksimielisyys on tämän suhteen harhaa, ja sekin tässä häiritsee, ettei sitäkään voida seurakunnalle tuoda julki."
On vain hyvä, että mahdolliset eripurat jäävätkin saarnaajien kokoukseen, eikä tulisikaan tuoda seurakunnan tietoon, koska ei siitä mitään hyötyä ole seurakunnalle.
"Kyllä täällä on paljon meitäkin, jotka emme pidä tätä hyvänä ja oikeana päätöksenä."
Jos ei puututa enää tähän itse päätöksentekotapaan, niin mikä tässä päätöksessä on huonoa ja väärää?"Jos ei puututa enää tähän itse päätöksentekotapaan, niin mikä tässä päätöksessä on huonoa ja väärää?"
Katkaisemme välimme kirkkoon, eristäydymme omaksi pieneksi ryhmäksemme, omaksi lahkoksemme. Nähtäväksi jää, millainen on oppi tässä uudessa lahkossa. Epäilen, että suunta on sama kuin se, mihin tällä hetkellä ollaan menossa. Luterilaisesta opista hylätään se, mikä ei tunnu hyvältä. Seurakuntalaisten tulee lapsen uskolla nöyrästi ottaa vastaan kaikki, mitä saarnataan, ja puhtaan evankeliumin sijasta kuullaan lakihenkistä puhetta, syntien nimeämistä, ja ihmisten tuomitsemista. Ylimpänä ohjenuorana ei ole Jumalan ilmoitus, Raamattu, vaan vanhimpien omat tulkinnat.
Taustalla tuntuu olevan kesän lähetyksessä näkynyt "vain me" -henki. Se ei ole Jumalan Henki. Se ei ole rakkauden henki. Se on itsekkyyden ja lainalaisuuden henki.
Tämä päätös jakaa ihmisten mielipiteet, ja repii meitä hajalle. Seurakunnan rakentamisen sijaan se tuhoaa.h0xe0f2ecd6 kirjoitti:
"Jos ei puututa enää tähän itse päätöksentekotapaan, niin mikä tässä päätöksessä on huonoa ja väärää?"
Katkaisemme välimme kirkkoon, eristäydymme omaksi pieneksi ryhmäksemme, omaksi lahkoksemme. Nähtäväksi jää, millainen on oppi tässä uudessa lahkossa. Epäilen, että suunta on sama kuin se, mihin tällä hetkellä ollaan menossa. Luterilaisesta opista hylätään se, mikä ei tunnu hyvältä. Seurakuntalaisten tulee lapsen uskolla nöyrästi ottaa vastaan kaikki, mitä saarnataan, ja puhtaan evankeliumin sijasta kuullaan lakihenkistä puhetta, syntien nimeämistä, ja ihmisten tuomitsemista. Ylimpänä ohjenuorana ei ole Jumalan ilmoitus, Raamattu, vaan vanhimpien omat tulkinnat.
Taustalla tuntuu olevan kesän lähetyksessä näkynyt "vain me" -henki. Se ei ole Jumalan Henki. Se ei ole rakkauden henki. Se on itsekkyyden ja lainalaisuuden henki.
Tämä päätös jakaa ihmisten mielipiteet, ja repii meitä hajalle. Seurakunnan rakentamisen sijaan se tuhoaa.On vielä muistettava, että ehtoollista ei tee ehtoolliseksi pelkät asetussanat, vaan kokonaisuus. Ehtoollisen käyttöön kuuluvat myös ihmiset ja seurakunnan opetus. Ehtoollinen on ykseyden merkki ja todistus.
- Näin se vaan on...
tyhmelin kirjoitti:
Nyt ei päätetty yksistään ehtoollisesta vaan myös kasteesta.
Molemmista opetetaan väärin: Augsburgin tunnustuksen eli Lutherin opin vastaisesti, vaikka yhdistyksen säännöissä pitää noudattaa Lutherin oppia.
Osallistumalla ehtoolliseen osallistut epäluterilaiseen sakramenttiin ja tunnustat sen väärän opin, jota seurakunnassa opetetaan. Rehellinen kristitty ei voi milloinkaan osallistua lahkojen ehtoollisiin.TÄRKEIN ASIAHAN TÄSSÄ ON ETTÄ SAAMME EHTOOLLISEN SILLOIN KUN SEN ITSE HALUAMME JA NIILLÄ ASETUS SANOILLA KUN ITSE HALUAMME.
SAAMME EHTOOLLISEN RAAMATUN MUKAISELLA JÄRJESTYSTYKSELLÄ ILMAN ETTÄ TAVITSEE OHJEISTAA KUKA JAKAA JA MILLÄ SANOILLA EHTOOLLINEN TOIMITETAAN.
KUN NÄIN TAPAHTUU, JA HERRAN PYHÄ EHTOOLLINEN USKOSSA NAUTITAAN, NIIN SE ANTAA SEN MITÄ SANASSA ON LUVATTU. Näin se vaan on... kirjoitti:
TÄRKEIN ASIAHAN TÄSSÄ ON ETTÄ SAAMME EHTOOLLISEN SILLOIN KUN SEN ITSE HALUAMME JA NIILLÄ ASETUS SANOILLA KUN ITSE HALUAMME.
SAAMME EHTOOLLISEN RAAMATUN MUKAISELLA JÄRJESTYSTYKSELLÄ ILMAN ETTÄ TAVITSEE OHJEISTAA KUKA JAKAA JA MILLÄ SANOILLA EHTOOLLINEN TOIMITETAAN.
KUN NÄIN TAPAHTUU, JA HERRAN PYHÄ EHTOOLLINEN USKOSSA NAUTITAAN, NIIN SE ANTAA SEN MITÄ SANASSA ON LUVATTU.Niin kuin itse haluamme.
- teu,
Näin se vaan on... kirjoitti:
TÄRKEIN ASIAHAN TÄSSÄ ON ETTÄ SAAMME EHTOOLLISEN SILLOIN KUN SEN ITSE HALUAMME JA NIILLÄ ASETUS SANOILLA KUN ITSE HALUAMME.
SAAMME EHTOOLLISEN RAAMATUN MUKAISELLA JÄRJESTYSTYKSELLÄ ILMAN ETTÄ TAVITSEE OHJEISTAA KUKA JAKAA JA MILLÄ SANOILLA EHTOOLLINEN TOIMITETAAN.
KUN NÄIN TAPAHTUU, JA HERRAN PYHÄ EHTOOLLINEN USKOSSA NAUTITAAN, NIIN SE ANTAA SEN MITÄ SANASSA ON LUVATTU.""Näin se vaan on ""
Minusta kun kuulostaa että tärkeimpää asiaa ei tulekkaanm Ensinnä saamme
Ehtoollista silloin kun haluatte , miten niin ja vielä niilla asetus sanoilla kun haluatte,
Asia on kovasti jo pielessä , sillä on vain yhdet asetus sanat , joita sinä etr5 ople kai koslkaan lukenut ,.
Se ei anna mitään , sanon minä , epäilen että Herrasn Pyhää ehtoollista ei uskossa
nautittaisiin noilla sanoilla ei tule Nautintaa , olette LAHKOSSA. Mitä se on ?
SE on sitä että kun on erotytu Valta kirkosta , tulos on Lahko.,..
- Mirnami
On niin helppoa arvostella, mutta niin vaikeaa on rakastaa!
- kuuntelija etelästä
Ihan vain muistin virkistykseksi: Yhdistyksen (Esikoislestadiolaisetry) säännöissä sanotaan yhdistyksen toiminnan tarkoituksena olevan hartauskokousten järjestäminen ja tilojen ylläpito ko tarkoitusta varten, sekä että pitäydymme Luterilaisessa tunnustuksessa ja että olemme luterilaisen kirkon sisällä toimiva herätysliike.
Nyt jos otetaan kirkolliset toimitukset omiin käsiin, toimitaan noita mainitsemiani kolmea kohtaa vastaan.
Miksi? - sääntökirja?
kuuntelija etelästä kirjoitti:
Ihan vain muistin virkistykseksi: Yhdistyksen (Esikoislestadiolaisetry) säännöissä sanotaan yhdistyksen toiminnan tarkoituksena olevan hartauskokousten järjestäminen ja tilojen ylläpito ko tarkoitusta varten, sekä että pitäydymme Luterilaisessa tunnustuksessa ja että olemme luterilaisen kirkon sisällä toimiva herätysliike.
Nyt jos otetaan kirkolliset toimitukset omiin käsiin, toimitaan noita mainitsemiani kolmea kohtaa vastaan.
Miksi?Eikö ehtoollinen ja kaste ole hartauskokous? Tampereella kirkko oli evakossa ja järkkäsi ehtooliset ruksalla, kukaan ei vedonnut sääntöihin että ei käy, kun ehtoollismenot ei olisi hartauskokous.
Jos säännöissä on, että olemme kirkon sisällä, ja toimiva kirkon sisällä, sehän edellyttäisi jäsenyyden edellytykseksi kirkon jäsenyyden. Silloin pitäisi potkaista itäsuomalaiset ortodoksit pois, jos säännöissä on mainittu että evlut kirkko. - 8@19
sääntökirja? kirjoitti:
Eikö ehtoollinen ja kaste ole hartauskokous? Tampereella kirkko oli evakossa ja järkkäsi ehtooliset ruksalla, kukaan ei vedonnut sääntöihin että ei käy, kun ehtoollismenot ei olisi hartauskokous.
Jos säännöissä on, että olemme kirkon sisällä, ja toimiva kirkon sisällä, sehän edellyttäisi jäsenyyden edellytykseksi kirkon jäsenyyden. Silloin pitäisi potkaista itäsuomalaiset ortodoksit pois, jos säännöissä on mainittu että evlut kirkko.Hartauskokoukset ovat jotain muuta kuin kirkolliset toimitukset.
Ehkä olisi hyvä hiukan tutkia kirkkolakia, ennenkuin tehdään korjaamattomia virheitä - voi itkut
8@19 kirjoitti:
Hartauskokoukset ovat jotain muuta kuin kirkolliset toimitukset.
Ehkä olisi hyvä hiukan tutkia kirkkolakia, ennenkuin tehdään korjaamattomia virheitäahhaah ja mitähän tekemistä jollain kirkkolailla on uskovien elämässä !?
missä Apostolit puhuvat kirkkolaista, voi hyvänen aika tätä käsittämisen määrää ja laatua. - 14@18
voi itkut kirjoitti:
ahhaah ja mitähän tekemistä jollain kirkkolailla on uskovien elämässä !?
missä Apostolit puhuvat kirkkolaista, voi hyvänen aika tätä käsittämisen määrää ja laatua.Niinpä. Lait ja asetukset eivät kristityille kuulu. Voidaan niistä välittämättä toimia.
Millaisen kuvan se antaa muille uskoviksi itseään väittävistä.
Taitaa itse s... nauraa. - Pulinat pois
14@18 kirjoitti:
Niinpä. Lait ja asetukset eivät kristityille kuulu. Voidaan niistä välittämättä toimia.
Millaisen kuvan se antaa muille uskoviksi itseään väittävistä.
Taitaa itse s... nauraa.Teille kirkonpojille on maallinen kirkkolaki lakina teidän tunnossanne hallitsvana eli olette sen lain alla orjina.
Kristusen rakkaudenlaki on teillä hyljättynä, vaikka tämän pitäisi olla voimassa olevana hallita teidän sydämiä. Siitä teidät tuunnetaan että te toisianne rakastatte. Onko näin??? Ehkä ei siltä näytä täällä olevan.
Luuletteko tosiaan että maallistunut kirkkolaitos hallitsee maallisen lain kautta kristittyjen sydämiä estämällä hengellistä elämää ylläpitävää sakramenttien käyttöä. Pulinat pois kirjoitti:
Teille kirkonpojille on maallinen kirkkolaki lakina teidän tunnossanne hallitsvana eli olette sen lain alla orjina.
Kristusen rakkaudenlaki on teillä hyljättynä, vaikka tämän pitäisi olla voimassa olevana hallita teidän sydämiä. Siitä teidät tuunnetaan että te toisianne rakastatte. Onko näin??? Ehkä ei siltä näytä täällä olevan.
Luuletteko tosiaan että maallistunut kirkkolaitos hallitsee maallisen lain kautta kristittyjen sydämiä estämällä hengellistä elämää ylläpitävää sakramenttien käyttöä.Ajatteletko sinä, että kirkosta irtaantuminen koituu suureksi siunaukseksi meille?
- kuuntelija eyelästä
Pulinat pois kirjoitti:
Teille kirkonpojille on maallinen kirkkolaki lakina teidän tunnossanne hallitsvana eli olette sen lain alla orjina.
Kristusen rakkaudenlaki on teillä hyljättynä, vaikka tämän pitäisi olla voimassa olevana hallita teidän sydämiä. Siitä teidät tuunnetaan että te toisianne rakastatte. Onko näin??? Ehkä ei siltä näytä täällä olevan.
Luuletteko tosiaan että maallistunut kirkkolaitos hallitsee maallisen lain kautta kristittyjen sydämiä estämällä hengellistä elämää ylläpitävää sakramenttien käyttöä.Minusta nuo edellä olleet kirjoitukset koskevat lähinnä kristityn esikuvaa , ja sitä, miten herätysliikkeen ulkopuoliset sen näkevät.
Voitko väittää, että ulkoisten lakien rikkominen kirkastaa Kristusta? - Höpinät pois
kuuntelija eyelästä kirjoitti:
Minusta nuo edellä olleet kirjoitukset koskevat lähinnä kristityn esikuvaa , ja sitä, miten herätysliikkeen ulkopuoliset sen näkevät.
Voitko väittää, että ulkoisten lakien rikkominen kirkastaa Kristusta?Jos ja kun maallinen laki on vastoin Jumalan Pyhää sanaa ne voidaan heittää roskakoppaan.Jumalan sana on aina se mitä kristitty noudattaa ja tuleekin noudattaa. Enemmän tulee peljätä Jumalaa kuin ihmistä.
Höpinät pois kirjoitti:
Jos ja kun maallinen laki on vastoin Jumalan Pyhää sanaa ne voidaan heittää roskakoppaan.Jumalan sana on aina se mitä kristitty noudattaa ja tuleekin noudattaa. Enemmän tulee peljätä Jumalaa kuin ihmistä.
Tässä tapauksessa maallinen laki ei ole Jumalan Sanaa vastaan, vai onko minulta mennyt jotain ohi?
- 1+8
Höpinät pois kirjoitti:
Jos ja kun maallinen laki on vastoin Jumalan Pyhää sanaa ne voidaan heittää roskakoppaan.Jumalan sana on aina se mitä kristitty noudattaa ja tuleekin noudattaa. Enemmän tulee peljätä Jumalaa kuin ihmistä.
"Höpinät pois"
Kuuntelija etelästä kysyi sinulta: "Voitko väittää, että ulkoisten lakien rikkominen kirkastaa Kristusta?"
Voisitko vastata?
Kiinnostaisi kuulla - vapaa meininki
1+8 kirjoitti:
"Höpinät pois"
Kuuntelija etelästä kysyi sinulta: "Voitko väittää, että ulkoisten lakien rikkominen kirkastaa Kristusta?"
Voisitko vastata?
Kiinnostaisi kuullaKirkon lakeja on muokattu sekä hengellisiin että yhteiskunnallisiin tarpeisiin. Yhtenäisyys kirkossa on ollut väline ylläpitää vakaata yhteiskuntaa.
Tästä se suomalainen "yhden totuuden" yhteiskunta, ihan maallismielessäkin on tullut.
Täytyisi selvittää milloin on tullut lakiin tai säädöksiin se, että ehtoollista saa viettää vain tarkoin määritetyssä paikassa ja että jakaja on pappi. Se vie muutamia viikkoja, sillä kirkkolakeja ei löydy netistä kuin tämä nyky. Löytääkö joku?
Hyvä seloste täällä:
http://plus.edilex.fi/teema/kirkko-oikeus/artikkelit/9105.pdf - Höpinät pois
1+8 kirjoitti:
"Höpinät pois"
Kuuntelija etelästä kysyi sinulta: "Voitko väittää, että ulkoisten lakien rikkominen kirkastaa Kristusta?"
Voisitko vastata?
Kiinnostaisi kuullaEi vaan ole kysytty,ehkä joltain muulta.
- teu,
""Mirjami""
Niin ,kuka on sanonut , että meidän sanomisemme on .
kuin olisimme niitä ,jotka ei voi tehdä mitään sen suhteen että aro
valtakirkosya tekee meistä Lahkon .
- Luteerus
Takkinen sanoo että Lutheerus joutuu luterialaisille teille. Mitä hän tarkoittaa sillä?
Silti, nyt päästään luterilaisuuden ytimeen, käytännön tasolla kun tämä toteutuu ruksalla.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1801929Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin671666Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä771457En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1331346- 481294
90-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik1171050- 173987
Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke200881Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat60774Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja43754