Selkeitä virheitä perukirjassa?

Jassååoh

Jos perukirjaan on merkitty väärin vainajan tilitietoja, siis perukirjan tekijä (lakimies) on lukenut tiliotteita silmät ristissä ja tehnyt muutaman kymppitonnin virheen ilmoittamalla tilinsaldoksi huomattavasti isomman summan mitä tilillä oikeasti on rahaa niin...

Pitääkö perukirja teettää uudestaan?
Jos pitää, niin meneekö sen teko lakitoimiston piikkiin?

20

4716

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juristi1

      No siitä perukirjasta voi korjata ihan sen sivun jossa se virhe on yhteenlaskusivun ja toimittaa ne korjatut paprut verotoimistoon ja osakkaille.

      Eipä ole kummoinen ongelma. Ja eiköhän se lakimies korjaa hutinsa iihan samaan hintaan.

    • Oikaisuperukirja on syytä tehdä, ja jos virhe on lakitoimiston, niin luonnollisesti toimisto huolehtii asiasta veloituksetta.

      Toki osakaskin voi olla aktiivinen verottajaan nähden ja käydä tiliotteiden kera selvittämässä virheet. Nykyäänhän tiliotteita ja kuitteja ei tarvitse toimittaa verotoimistoon perukirjan liitteenä, toisin kuin ennen - joten niitä verottajalla tuskin on ennen kuin ne sinne erikseen toimitetaan.

      • Juristi1

        Eipä tarvitse tehdä täydennysperukirjaa. Varsinkaan jos perintöverotuspäätöstä ei ole vielä ehditty tehdä.

        Eikä niitä tiliotteita tarvitse sinne verottajalle toimittaa tässäkään tapauksessa ellei niitä jostakin syystä erikseen pyydetä.


      • Juristi1 kirjoitti:

        Eipä tarvitse tehdä täydennysperukirjaa. Varsinkaan jos perintöverotuspäätöstä ei ole vielä ehditty tehdä.

        Eikä niitä tiliotteita tarvitse sinne verottajalle toimittaa tässäkään tapauksessa ellei niitä jostakin syystä erikseen pyydetä.

        Ei ole kysymys täydennysperukirjasta, kun virhe oikaistaan. Selvintä on kirjoittaa koko perukirja uusiksi eikä vain muutamia sivuja.

        Kun virhe on kymmenien tuhansien luokkaa ja kun tiliotteet, jotka sen osoittavat, on hankittu, jälleen selvintä on toimittaa nuo tiliotteet oikaisun liitteenä. Miksi niitä tulisi pantata???

        Miksi mennä yli sieltä, missä aita on matalin, kun ei ole iso vaiva hoitaa asia kuntoon kunnolla - ja virheen tehneen piikkiin?


      • Lakinainen
        nix_nax kirjoitti:

        Ei ole kysymys täydennysperukirjasta, kun virhe oikaistaan. Selvintä on kirjoittaa koko perukirja uusiksi eikä vain muutamia sivuja.

        Kun virhe on kymmenien tuhansien luokkaa ja kun tiliotteet, jotka sen osoittavat, on hankittu, jälleen selvintä on toimittaa nuo tiliotteet oikaisun liitteenä. Miksi niitä tulisi pantata???

        Miksi mennä yli sieltä, missä aita on matalin, kun ei ole iso vaiva hoitaa asia kuntoon kunnolla - ja virheen tehneen piikkiin?

        Ei ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa korjata perukirjan virheitä.

        Minustakin noiden virheellisten sivujen korjaaminen ja lähettäminen asianosaisille ja verohallinnolle riittää. Tiedot muuttuvat todennäköisesti vain parilla sivulla, joten ei sitä perukirjaa sentään kokonaan uusiksi tarvitse kirjoittaa - eikä tulostaa.

        Jos suku on iso ja perunkirjoitukseen osallistuneet asuvat eri paikkakunnilla, voi olla lisäksi työlästä hankkia uudet allekirjoitukset perukirjaan.

        Verottajan ohje joka tapauksessa on, että perukirjan liitteenä ei toimiteta tiliotteita. Tuskin niitä tullaan tässäkään tapauksessa kysymään. Saatekirjeeseen on hyvä kirjoittaa, että kyseessä oli kirjoitusvirhe.

        Kyse ei ole mitenkään dramaattisesta asiasta. Kun tehdään töitä, niin virheitä tulee, ja sitten ne korjataan. Ei sen kummoisempaa.


      • Niin..
        Lakinainen kirjoitti:

        Ei ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa korjata perukirjan virheitä.

        Minustakin noiden virheellisten sivujen korjaaminen ja lähettäminen asianosaisille ja verohallinnolle riittää. Tiedot muuttuvat todennäköisesti vain parilla sivulla, joten ei sitä perukirjaa sentään kokonaan uusiksi tarvitse kirjoittaa - eikä tulostaa.

        Jos suku on iso ja perunkirjoitukseen osallistuneet asuvat eri paikkakunnilla, voi olla lisäksi työlästä hankkia uudet allekirjoitukset perukirjaan.

        Verottajan ohje joka tapauksessa on, että perukirjan liitteenä ei toimiteta tiliotteita. Tuskin niitä tullaan tässäkään tapauksessa kysymään. Saatekirjeeseen on hyvä kirjoittaa, että kyseessä oli kirjoitusvirhe.

        Kyse ei ole mitenkään dramaattisesta asiasta. Kun tehdään töitä, niin virheitä tulee, ja sitten ne korjataan. Ei sen kummoisempaa.

        Vuosia siten kommentoin kanssa vastaavaa keskustelua ja sain silloin täyden tyrmäyksen.
        Väitettiin kiven kovaan ettei virheen korjausta voi tehdä kevyemmällä tavalla.
        No onneksi mulla oli henk.koht. kokemusta joten itse tiesin miten asia on, valitettavasti muille jäi väärä luulo.

        Hyvä Lakinainen kun tuot oikeaa tietoa tälle palstalle.


      • Niin.. kirjoitti:

        Vuosia siten kommentoin kanssa vastaavaa keskustelua ja sain silloin täyden tyrmäyksen.
        Väitettiin kiven kovaan ettei virheen korjausta voi tehdä kevyemmällä tavalla.
        No onneksi mulla oli henk.koht. kokemusta joten itse tiesin miten asia on, valitettavasti muille jäi väärä luulo.

        Hyvä Lakinainen kun tuot oikeaa tietoa tälle palstalle.

        Jospa muistisi pettää, ikääkin kun on melko tavalla? Ainakaan minä en ole vuosia sitten sinua täystyrmännyt mistään tämän tapaisesta tulkinnallisesta asiasta. Sen sijaan olen useinkin oikonut selvästi virheellisiä neuvojasi. Miksikäs et malliksi laita linkkiä tuohon muistelemaasi täystyrmäykseen?

        Hauska nähdä, että vielä palstaa seuraat, vaikka et olekaan antanut aikoihin itsestäsi kuulua!


      • Heh heh....
        nix_nax kirjoitti:

        Jospa muistisi pettää, ikääkin kun on melko tavalla? Ainakaan minä en ole vuosia sitten sinua täystyrmännyt mistään tämän tapaisesta tulkinnallisesta asiasta. Sen sijaan olen useinkin oikonut selvästi virheellisiä neuvojasi. Miksikäs et malliksi laita linkkiä tuohon muistelemaasi täystyrmäykseen?

        Hauska nähdä, että vielä palstaa seuraat, vaikka et olekaan antanut aikoihin itsestäsi kuulua!

        Mistä tiedät että tarkoitin sinua?
        Vai oletko itsekkin huomannut että olet ihan periaattesta vängännyt joihinkin vastauksiin kun ne nyt eivät ole sattuneet sopimaan sinun ajatusmaailmaan.

        Ps. olen kirjoitellut tänne jatkuvasti, olet jopa antanut mulle ohjeita kysymyksiini, se hyvä puoli anonyymina on että et voi vi**uilla koko ajan kun et tiedä kuka kirjoittaa.
        Nyt vain sattuu olemaan oikeasti asioista tietävä henkilö jota vastaan yrität "kapinoida" ja saada oman reviirisi takaisin.

        Lakinainen on todella piristävä lisä tähän keskustelupalstaan, osaa suhtautua hankaliinkin tinkaajiin neutraalisti eikä polta päreitä.
        Se on muuten ammattilaisen merkki.


      • Heh heh.... kirjoitti:

        Mistä tiedät että tarkoitin sinua?
        Vai oletko itsekkin huomannut että olet ihan periaattesta vängännyt joihinkin vastauksiin kun ne nyt eivät ole sattuneet sopimaan sinun ajatusmaailmaan.

        Ps. olen kirjoitellut tänne jatkuvasti, olet jopa antanut mulle ohjeita kysymyksiini, se hyvä puoli anonyymina on että et voi vi**uilla koko ajan kun et tiedä kuka kirjoittaa.
        Nyt vain sattuu olemaan oikeasti asioista tietävä henkilö jota vastaan yrität "kapinoida" ja saada oman reviirisi takaisin.

        Lakinainen on todella piristävä lisä tähän keskustelupalstaan, osaa suhtautua hankaliinkin tinkaajiin neutraalisti eikä polta päreitä.
        Se on muuten ammattilaisen merkki.

        Olethan sinä varmaan parhaan kykysi mukaan yrittänyt vittuilla, mutta ne yrityksesi jokseenkin toivottomina ovat valuneet hiekkaan. Luulet pysytelleesi kaikki vuodet anonyyminä, mutta kun ei se koira mihinkään karvoistaan pääse, niin ... Mutta kuten sanoin, kiva, että olet vielä elossa.

        Lakinainen on ihan hyvä tyyppi. Jo oli aika saada vähän asiantuntevaa uutta verta näille palstoille. Oikeita asiantuntijoita ei olekaan pitkään aikaan näkynyt (toki hankala änkyrä ja sitä ennen -LW), sen sijaan pseudosellaisia aina väliin tuppautuu tänne joksikin aikaa vänkäilemään. Ja yleensä joku vakioihailijoistani lähtee näitä peesaamaan.


      • kyllästynyt
        nix_nax kirjoitti:

        Olethan sinä varmaan parhaan kykysi mukaan yrittänyt vittuilla, mutta ne yrityksesi jokseenkin toivottomina ovat valuneet hiekkaan. Luulet pysytelleesi kaikki vuodet anonyyminä, mutta kun ei se koira mihinkään karvoistaan pääse, niin ... Mutta kuten sanoin, kiva, että olet vielä elossa.

        Lakinainen on ihan hyvä tyyppi. Jo oli aika saada vähän asiantuntevaa uutta verta näille palstoille. Oikeita asiantuntijoita ei olekaan pitkään aikaan näkynyt (toki hankala änkyrä ja sitä ennen -LW), sen sijaan pseudosellaisia aina väliin tuppautuu tänne joksikin aikaa vänkäilemään. Ja yleensä joku vakioihailijoistani lähtee näitä peesaamaan.

        nix_nax eikös tämä pitäisi olla asiallinen palsta ja sinä toisia syyttelet parempi kun kysyt suoraan lakimiehiltä/naisilta etkä täältä.


      • Lakinainen
        nix_nax kirjoitti:

        Olethan sinä varmaan parhaan kykysi mukaan yrittänyt vittuilla, mutta ne yrityksesi jokseenkin toivottomina ovat valuneet hiekkaan. Luulet pysytelleesi kaikki vuodet anonyyminä, mutta kun ei se koira mihinkään karvoistaan pääse, niin ... Mutta kuten sanoin, kiva, että olet vielä elossa.

        Lakinainen on ihan hyvä tyyppi. Jo oli aika saada vähän asiantuntevaa uutta verta näille palstoille. Oikeita asiantuntijoita ei olekaan pitkään aikaan näkynyt (toki hankala änkyrä ja sitä ennen -LW), sen sijaan pseudosellaisia aina väliin tuppautuu tänne joksikin aikaa vänkäilemään. Ja yleensä joku vakioihailijoistani lähtee näitä peesaamaan.

        Itse asiassa minä olen -LW. :)

        Kirjoittelin sillä nimimerkillä viimeksi joskus alkuvuodesta 2013. Huomasin joskus pääsiäisen 2013 tienoilla, että joku oli käyttänyt nimimerkkiäni, mutta en enää palstaa seurannut, enkä viitsinyt kommentoida.

        Nyt kun innostuin taas uudelleen kirjoittelemaan tänne, enkä tiennyt, kuinka paljon tuo "-LW" oli ollut "väärissä käsissä", niin päätin ottaa uuden nimimerkin.

        Heippa siis vaan nix_nax ja muut vanhat tutut!


      • Lakinainen kirjoitti:

        Itse asiassa minä olen -LW. :)

        Kirjoittelin sillä nimimerkillä viimeksi joskus alkuvuodesta 2013. Huomasin joskus pääsiäisen 2013 tienoilla, että joku oli käyttänyt nimimerkkiäni, mutta en enää palstaa seurannut, enkä viitsinyt kommentoida.

        Nyt kun innostuin taas uudelleen kirjoittelemaan tänne, enkä tiennyt, kuinka paljon tuo "-LW" oli ollut "väärissä käsissä", niin päätin ottaa uuden nimimerkin.

        Heippa siis vaan nix_nax ja muut vanhat tutut!

        No heippa!

        Luulin -LW:tä mieheksi, joten paljastuksesi oli hieman hämmentävä. Naisnäkökulma onkin tervetullut, tuskinpa täällä asiantuntevaa sellaista on juurikaan nähty.


      • Lakinainen
        nix_nax kirjoitti:

        No heippa!

        Luulin -LW:tä mieheksi, joten paljastuksesi oli hieman hämmentävä. Naisnäkökulma onkin tervetullut, tuskinpa täällä asiantuntevaa sellaista on juurikaan nähty.

        Parempi yllättää kuin vastata odotuksia. ;)

        Itse asiassa parhaat tuntemani lakimiehet ovat naisia.

        Ja voihan olla, että tämän palstankin nimimerkkien takana lymyilee useampikin nainen. Naisethan käyttävät muutenkin enemmän nettiä tai ainakin erilaisia yhteisöpalveluita, kuten Facebookia.


      • Lakinainen kirjoitti:

        Parempi yllättää kuin vastata odotuksia. ;)

        Itse asiassa parhaat tuntemani lakimiehet ovat naisia.

        Ja voihan olla, että tämän palstankin nimimerkkien takana lymyilee useampikin nainen. Naisethan käyttävät muutenkin enemmän nettiä tai ainakin erilaisia yhteisöpalveluita, kuten Facebookia.

        Esimerkki naisemansipaatiosta muulla alalla: Kapellimestarit ovat tähän asti olleet liki yksinomaan miehiä. Viime vuosina Suomessa on noussut maailmanlaajuiseenkin tunnettuuteen myös naiskapellimestareita. Tuorein tulokas (29-v) tällä saralla johti viikko sitten Kerimäen puukirkossa Mozartin Requiemin. Hieno esitys! http://areena.yle.fi/tv/2243682


      • Lakinainen
        nix_nax kirjoitti:

        Esimerkki naisemansipaatiosta muulla alalla: Kapellimestarit ovat tähän asti olleet liki yksinomaan miehiä. Viime vuosina Suomessa on noussut maailmanlaajuiseenkin tunnettuuteen myös naiskapellimestareita. Tuorein tulokas (29-v) tällä saralla johti viikko sitten Kerimäen puukirkossa Mozartin Requiemin. Hieno esitys! http://areena.yle.fi/tv/2243682

        Portsarit ja palomiehet taitavat olla nykyään ainoita (lähes) täysin miesvaltaisia aloja. :)

        Täytyykin katsoa/kuunnella tuo Requiem, se on ikisuosikkini! Kiitos linkistä!


    • einäitäymmärrä

      Meillä virkamies ei suostunut tekemään uutta perunkirjaa vaikka omistus tiedot menneet väärin koneen osalta. Kirjattu leskelle vaikka oli aiemmin kuolleen omaisuutta (osituskin tekemättä)

      • einäitäymmärää

        Vastasi vain viestiini kun tiedotin virheestä että "ei tiedä kuka omistaa" ja että toinen pesäkän osakas ilmoitti tiedot..


    • einäitäymmärrä

      Lisäksi kysyinen lakimies antoi lesken myydä edesmenneen puolisonsa omaisuuden.
      Ja rahat antoi yhdelle sisaruksista.
      Kaikki paperit laati sama lakimies.

    • Anonyymi

      Menkää hörhot ja hankkikaa huone. Asiat versoaa siihen malliin aoheesta💪😎

    • Anonyymi

      Puuttuu, puuttuu, puuttuu, puuttuu.
      Tästä jurristin taivas ja helvetti sekoaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2418
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1968
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1948
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      86
      1743
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe