KESÄVIERAAT

tyyskä

Luin juuri viestiketjua, jossa mökkiläiset purkivat tuntojaan . Mökeille näyttää olevan yhä tunkua, vaikka asiasta on puhuttu vuosikausia.

Minulla ei ole mökkiä, mutta samanlainen ongelma on ollut suvusta ja tutuista, kun muutin toiselle puolen Suomea.

Perheet tulivat noin neljä viisi kertaa vuodessa ja noin 2-3 yötä kerrallaan. Mitään eivät tuoneet, ei lakanoita tai pyyhkeitä, tai toivathan he omia tuttaviaan, meille kylläkin tuntemattomia ihmisiä, jotka oli ruokittava ja jopa matkaeväätkin vaativat matkaan.

Joskus oli niin paljon tulijoita, että edellisten jälkeen ei ehtinyt istahtaa, kun seuraavat porhalsivat paikalle. Yhtenä touko- kesäkuun vaihteessa oli niin paljon vieraita, että pyykkiikone oli koko ajan päällä, nurmikkoa ei ehtinyt leikata ja kesäkukat odottivat penkiin pääsyä ja aina vain tuli porukaa. Minä olin jo aivan rähähdys pisteessä, mutta ukko käski kestämään.

Yksi muori tuli ja oli lähes viikon, tuskin olisi lähetyt ollenkaan, mutta kerroimme, että meillä osioita Hesaan, niin pääsisi siinä sopivasti kotiinsa. Aamusta iltaan sairaskertomusta ja vihjeitä kuinka köyhä on ja mitä niin kipeästi tarvisi juuri nyt.

On kiva tavata ystäviä, mutta taloksi en halua kenenkään jäävän ja minä kutsun, kutsumatta ei kannata tulla.

16

123

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mökki-höperö

      Miksi annatte käyttää itseänne hyväksi?

      Me olemme rauhassa mökillä. Harvat vieraat käyvät kahvilla, eivät majoitu meille.

    • Miksi et sitten kirjoittanut sinne?
      Siellä olisivat varmaan olleet kaikki vastauksetkin.

      H.

      • sinultako lupa?

        Mikse se sinua hiertää?


      • sinultako lupa? kirjoitti:

        Mikse se sinua hiertää?

        "sinultako lupa?"

        Ei minulta lupaa heru.
        Minulla ei ole siihen oikeutta.
        Aloin vain nauramaan, kun aloittaja kertoi lukeneensa aiheesta ketjua ja sitten
        kirjoitti tänne.
        Lieneekö pelkäsi hän hukkuvansa siihen vanhaan massaan.


        H.


    • ...

      Ei tuollaisessa asiassa pidä esittää kohteliasta. Ilmoittaa vaan, että ei käy.

      Itsellä oli aikanaan vastavuoroisuusperiaate. Meillä aidosti käytiin tarkoitushakuisesti "kylästelemässä", mutta itsekin, kun tarvittiin majoitusta, mentiin samalla periaattella jonnekin muullalle tarvittaessa. Elämä oli liikkuvaa, sopi kaikille, jokainen tarvitsi välillä majoitusta jossain. Koski siis ykkösasuntoa.

      Ongelmaa tuli kesämökin suhteen. Kaikilla kun ei ole, eikä voi tehdä vaihtareitakaan. Mökillä muutenkin haluaa olla rauhassa, vieraita vain sopivasti, silloin kun itselle sopii. Nykyaika ihan hyvää aikaa, ei minnekään voi mennä etukäteen sopimatta. Ja kun on eoäsäännöllisesti jommassa kummassa asunnossa, tai sitten jossain muualla, mennyt ihan järkeväksi. Kukaan ei tunge, jos ei erikseen pyydetä, silloinkin vierailut pitää sopia jokaiselle sopivien aikataulujen mukaisiksi. Ihan rauhallista nykyisin jo, aikanaan joillain tosiaan oli käsitys, että mökile voi tulla täyshoitoon, kalasteleeen, saunomaan ja juopottelemaan milloin tahansa ja tietenkin isäntöväen piikkiin.

      Ajattelemattomuuttahan se usein on, mutta mun mielestä oli paljon takoitushakuista hyötymisajatteluakin takana. Vaan, kun muutaman kerran käännyttää portilta, eivätpä ole ihan heti änkeämässä "vieraisille". Täytyy myöntää eräänlaista koirakoulun pitämistä se pahimmillaan oli.

      Nyt lähinnä ongelmana naapurit, jotka ei oikein ymmärrä sitä, että kesämökillä kotirauha ja rajansa, kuten vakituisellakin asunnolla. Enpä muista, milloin olisin mennyt ongelle naapurin piharantaan, naapurin mielestä mun piharanta onkin sitten jokamiehen aluetta. jeejee.

      =DW=

      • "..."

        Oliks tää sun aloitus!?
        Ei kai...

        H.


      • ...
        hunksz kirjoitti:

        "..."

        Oliks tää sun aloitus!?
        Ei kai...

        H.

        katos humkki,

        Aika harva suomalainen elää tsadilaisessa slummissa vuokralla, monilla ihmisillä oikeitakin ongelmia, ei pelkästään nettipalstan poliisina toimiminen ja arkistojen plärääminen. Kesävieraat on kesto ongelma, ne muuten aika usein änkee jostain kaupungista toisten kesämökeille, koska ei niillä edes ole varaa vuokrata itselleen muutamaksi päiväksi sellaista. Tavallisista ihisistä ei paljoakaan haittaa, osaavat tiedustella, että käykö ja jos käy, niin milloin käy. Eivät ehkä maksa majoituksesta, mutta tuovat omat ruokansa ja tuliaisia. Perua siltä ajalta, kun mökit oli tiettömien taipaleiden takana ja kaupoissa käyminen ei ollut edes joka viikkoista, kaikki tiesi, että ei toisten ruokia voi mennä syömään. Nykyisin käytännön takan ihan yksinkertainen asia, tavanomainen kohteliaisuus. Mitä kaikilla ei ole.


      • ... kirjoitti:

        katos humkki,

        Aika harva suomalainen elää tsadilaisessa slummissa vuokralla, monilla ihmisillä oikeitakin ongelmia, ei pelkästään nettipalstan poliisina toimiminen ja arkistojen plärääminen. Kesävieraat on kesto ongelma, ne muuten aika usein änkee jostain kaupungista toisten kesämökeille, koska ei niillä edes ole varaa vuokrata itselleen muutamaksi päiväksi sellaista. Tavallisista ihisistä ei paljoakaan haittaa, osaavat tiedustella, että käykö ja jos käy, niin milloin käy. Eivät ehkä maksa majoituksesta, mutta tuovat omat ruokansa ja tuliaisia. Perua siltä ajalta, kun mökit oli tiettömien taipaleiden takana ja kaupoissa käyminen ei ollut edes joka viikkoista, kaikki tiesi, että ei toisten ruokia voi mennä syömään. Nykyisin käytännön takan ihan yksinkertainen asia, tavanomainen kohteliaisuus. Mitä kaikilla ei ole.

        "..."

        Et vastannut kysymykseen.
        Minulla ei ole täällä minkäänlaisia valtuuksia.
        En myöskään plaraa arkistoja.
        Minulla on hyvä muisti.
        Muu kommentointisi olikin sitten siitä vanhasta aloituksesta.
        Minä en ole aina odottanut sinulta tämän-kaltaista kommentointia.
        Edelleen, toivottavasti aloitus ei ollut sinun tekemäsi.

        H.


      • ...
        hunksz kirjoitti:

        "..."

        Et vastannut kysymykseen.
        Minulla ei ole täällä minkäänlaisia valtuuksia.
        En myöskään plaraa arkistoja.
        Minulla on hyvä muisti.
        Muu kommentointisi olikin sitten siitä vanhasta aloituksesta.
        Minä en ole aina odottanut sinulta tämän-kaltaista kommentointia.
        Edelleen, toivottavasti aloitus ei ollut sinun tekemäsi.

        H.

        Ja miten kommenttisi liittyi aloituksen aiheeseen, hankala tajuta.

        Hyvin hankala normaalin ihmisen tajuta, miksi sulla, muillakin ihmisillä on tarkoitus sotkea kaikki vähäisetkin asiapitoiset keskustelut joltain keskustelupalstalta. Kaitpa siitä jotain tyydytystä saa, parempi kai sekin, jos mistään muualta tyydytystä enää ei voi saada.

        =DW=


      • ... kirjoitti:

        Ja miten kommenttisi liittyi aloituksen aiheeseen, hankala tajuta.

        Hyvin hankala normaalin ihmisen tajuta, miksi sulla, muillakin ihmisillä on tarkoitus sotkea kaikki vähäisetkin asiapitoiset keskustelut joltain keskustelupalstalta. Kaitpa siitä jotain tyydytystä saa, parempi kai sekin, jos mistään muualta tyydytystä enää ei voi saada.

        =DW=

        "..."

        Tiedät varsin hyvin, että minusta on inhaa, jos vanhoja aletaan kaivella.
        Yrittäen olla ylpeä siitä että tää on mun, uusi aloitukseni.
        Sinä kommentoit aloitukseen epäillyttävän nopeasti.
        Jotenkin kuin mimmillä on tapana aamulla aikaisin kierrellä kaikki.
        Joskus eri nimmareillakin.
        Kuten olet itsekin huomannut, täällä on helppoa olla ihmisessä väärässä.
        64V. omaa samat tyydytykset kuin nuoretkin.
        Sillee ikäisesti.
        60 pulina sisältää tietenkin enemmän asiaa.
        Ainakin pitäisi sisältää.

        H.


    • .mollis

      Pykii.

    • mökkiläiskä

      Kummallista ... ei meidän mökille tulla ellei ole edeltäkäsin sovittu. Jos joku reissunpäällä kyselee ollaanko tontilla ja voiko tulla niin ilmoitan aina että omilla eväillä ja aitassa voi yöpyä jos on makuupussit mukana. Kutsutut kestitsen, en kutsumattomia.

      • äly hoi

        Kala ja vieraat alkaa haiseen kolmessa päivässä.En kyllä pidä yllätysvieraista edes ykkös-asuntoon.Meillä kävi yhteen aikaan usein yllätysvieraita usein,onneksi lopettivat,annoin kai ymmärtää...


      • ...

        Ei meillekkään, enää.

        Ja noin kaveriapu tms asioissa saapi meidän mökille kyllä tulla. Sopiminen aika pakollista, mutta yllätysvieraat kyllä tervetulleita. Siis vieraat, ei pummit.

        Alkoi hikiällä patittamaan, naapurit kun hokas, että olen ilmaantunut maisemiin, alkoikin yllätysvieraita ilmestymään. Ihmisiä, joita en ole tavannut vuosikymmeniin, ihmisiä, jotka ikinä ei ennen ole käyneet meillä vieraissa, siis jostain kummallisia ihmisiä menneisyydestä.

        Aika pian selvisi kuvio. Met kun ollaan varakkaita kesämökkiläisiä ja meistä ei tiedä kukaan oikein mitään. Uteliaisuus, juorupuheiden puute jne. Ne kävi utelemassa ja ihan oikeasti tenttaamassa, meidän asioita, että voivat kylillä juoruta, kun ei muutakaan puheen aihetta. Lisäksi oli jengiä, jotka alkoi tunkemaan meille mökille, koska niitten käsitys oli(osin oikeakin), että mulla on jatkuvasti grillimurkinaa ja keskiolutta ja tarjoan mielelläni tutuille. Elikkäs änkesivät "kylään" perus tarkoituksenaan saada ilmaiset ruuat ja keskikaljat. Sekä siis juorut kaupan tekijäisiksi.

        Noo, sen sai loppumaan, kun sanoi suoraan, että osta omat makkarasi ja tuo tuliaiskaljasi, jos meinaat ängetä iltaa istumaan. Eipä ne sitten niin paljoa enää ole käyneetkään. Rajansa kohteliaisuudellakin. Nyt tarjoan yllätysvieraille perinteiset korppukahvit. Naapurin potunviljelijöille sekamehua, jos päästän niitä sisälle.

        Möki kyllä kiva asia. Vähän myöhäistä nyt, mutta jos tulisi tilaisuus hankkia kesämökki uudemman kerran, hankkisin sen todellakin mahdollisimman kaukaa kotiseudulta, joltain alueelta, missä kesämökkiläisiä enenpikin, siis naapureina, eikä olisi mitään entisiä tuttuja tai tuntemattomia sukulaisia. olisi niinkuin normaali mökkeily meininki, paljon vähemmän lieveilmiöitä.

        =DW=


    • Raijjaisia

      Taas on kesä tullut ja kannattaa hieman kirjoitella tänne,ettei ne uunot,ajattelemattomat sukulaiset änkee kesäpaikalle passattavaksi ilman kutsua.Nämä on juuri niitä,jotka ei ymmärrä itse kutsua ja pitää vieraana ,vaikka kuinka hyvin olisi passanut.Ihanat,kutsutut vieraat tervetuloa.

    • kaisa.kulke.vainen

      Voihan näitä vanhojakin nostella jos ei joku uutta jaksa/viitsi/osaa tehdä.
      Menisivät vaan tutut tai vaikka sukulaiset meidän mökille saareen. Pesisivät 'palkaksi' vaikka saunan, mieluusti mökinkin. Tai ainakin laiturin! Siinä kun on monen vuoden isokoskelon- ja lokinpaskat sun muut.
      Onkohan vene vielä rannassa? No jos on niin siitä vaan hosimaan vaikka pihlajanoksilla muutama sata metriä, toisesta oksasta kätevästi voi tehdä tapin. Airoja ei siis ole. Siellä. Niin ja se vene on myös syytä pestä, kiitos!
      Tuon kaiken jos tekee ja omia eväitään syö niin senkun ovat vaikka kuukauden. Sitten me tullaan hosimaan vieraat sieltä hiiteen. Jokkii tolokku!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      1888
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe