Ilmainen kuvankäsittelyohjelma, jossa seuraavat ominaisuudet...

Etsijälöytääehkä

Hei, tietääkö kukaan ilmaista kuvankäsittelyohjelmaa jossa on seuraavat ominaisuudet:

- Punasilmäisyyden poisto.

- Croppaus käyttäen omavalintaista aspect ratiota.

- Kloonaustyökalu.

- Zoomaus kuvaan ja kuvasta poispäin käyttäen hiiren rullaa.

- Kuvan pienennys tiettyyn pikselikokoon, säilyttäen kuitenkin oikea kuvasuhde.

- Kuvan tallennus jpg-muodossa niin että voi valita minkä laatuisena sen tallentaa prosentuaalisesti (1% - 100%). Ja niin että tallennusikkuna vielä näyttäisi arvion tulevan tiedoston koosta

Esimerkiksi Photo-Brush -ohjelmassa ovat nämä ominaisuudet, mutta se ei ole ilmaisohjelma... Tietääkö kukaan ilmaisohjelmaa josta juuri nuo toiminnot löytyisivät? Kiitän jos joku linkkaisi hyvän ohjelman!

115

4438

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokeilepa FastStone Image Viewer josta uusin taitaa olla v5.1. Siinä on hyvin pitkälti nuo ominaisuudet ja itse käytän sitä perussäätöihin jpg kuvissa. Se avaa ja näyttää myös nef (Nikon RAW) kuvat kuten useimmat muutkin RAW muodot mutta ei mielestäni ole sillä alalla mikään mestari.

    • kjafhgha
    • Etsijälöytääehkä

      Gimppiä olen kokeillut jo, mutta se ei oikein tunnu käyttöliittymältään kovin hyvältä ja lisäksi siitä puuttuu noita hakemiani ominaisuuksia.

      Tuo FastStone Image Viewer on muuten ihan hyvä, mutta puuttuu vain se että voi itse valita oman aspect ration, millä croppaa.

      Lisää ehdotuksia saa laittaa :)

      • Kyllä FastStonessa on vapaa valintainen rajausmahdollisuus kiinteiden kuvasuhteiden lisäksi. Ei tosin liene mahdollista määritellä muita suhteita kiinteiksi kuin ne vakiot 1:1, 3:2, 4:3 ja 16:9 mutta kun hiukan laskeskelet saat tehtyä vaikka 15:3 rajauksen.

        Näin ainakin minun ohjelmassani on! Rajaus ei ole koskaan tuottanut ongelmia minun kohdallani.


      • Gimpillä onnistuu kyllä nuo kaikki. Käyttöliittymä siinä on hyvä, onhan se ammattikäyttöön tehty ohjelmisto.


      • ätmi
        M-Kar kirjoitti:

        Gimpillä onnistuu kyllä nuo kaikki. Käyttöliittymä siinä on hyvä, onhan se ammattikäyttöön tehty ohjelmisto.

        Se ei ole laajalti ammattikäytössä käytetty ohjelmisto, koska sen käyttöliittymä on niin huono.


      • pillipiipariiii
        M-Kar kirjoitti:

        Gimpillä onnistuu kyllä nuo kaikki. Käyttöliittymä siinä on hyvä, onhan se ammattikäyttöön tehty ohjelmisto.

        Jokaisessa kuvankäsittelyohjlelmasa on nuo toiminnot, joissakin ne vain omituisissa paikoissa. Gimpiä minäkin suosittelen.


      • fdsgsdfasdfadsadfa
        M-Kar kirjoitti:

        Gimpillä onnistuu kyllä nuo kaikki. Käyttöliittymä siinä on hyvä, onhan se ammattikäyttöön tehty ohjelmisto.

        no gimp on jotenkin CAD-tyylinen. töissä joudun eri CADejä käyttämään, niin GIMPiä osasikin pienen kokeilun jälkeen käyttää kuin itsestään!
        Photoshopia käyttänyt joskus ja se oli mielestäni vaikeampi käyttölogiikaltaan.


      • kiiti.h

        photoshoppi rules


      • kfhwjehj
        kiiti.h kirjoitti:

        photoshoppi rules

        Ja maksaa maltaita, tai kuten ruotsalaiset sanoo, paidan päältä.


      • QWAESRTYHJ
        kfhwjehj kirjoitti:

        Ja maksaa maltaita, tai kuten ruotsalaiset sanoo, paidan päältä.

        Photo shop elements taitaa olla ilmanen, tosin vain englannin kielellä. Sumo paint on hyvin samanlainen ja toimii netissä eli ei tarvi asentaa koneelle.


      • kuvat iloksi
        M-Kar kirjoitti:

        Gimpillä onnistuu kyllä nuo kaikki. Käyttöliittymä siinä on hyvä, onhan se ammattikäyttöön tehty ohjelmisto.

        Gimp ei todellakaan ole ammattilaisen ohjelma. Ei mikään ilmaisohjelma ole ammattilaisen työkalu. Ammatikseen kuvankäsittelyä tekevän ohjelmana parhain on Photoshop, kallis mutta sujuva ja saa kuvat moneen tarpeeseen. Itse tarvitsen painotöihin kuvankäsittelyohjelmaa ja värierottelut ja resoluutiomääritykset ovat Photarissa vaivattomat tehdä. Lisaksi se toimii muidenkin ohjelmien kanssa kitkattomasti ja tämähän on ammattilaiselle tärkeää. Gimp ei millään tasolla vastaa kuvakäsittely-ammattilaisen vaatimuksia. Se on harrastelijan työkalu ja toimii siinä mutta kankeahan se on käyttää.


      • totuus7
        ätmi kirjoitti:

        Se ei ole laajalti ammattikäytössä käytetty ohjelmisto, koska sen käyttöliittymä on niin huono.

        Katsoppas, pikkuiseni. Ammattilaiset, jotka siis tietävät mitä tekevät, käyttävät gimppiä. Toisaalla tavikset maksavat ja käyttävät photoshoppia tms.


      • sdfhsdj
        QWAESRTYHJ kirjoitti:

        Photo shop elements taitaa olla ilmanen, tosin vain englannin kielellä. Sumo paint on hyvin samanlainen ja toimii netissä eli ei tarvi asentaa koneelle.

        Photoshopin CS2 versio on nykyään ilmainen ja varmasti ihan sopiva aloittajan tarpeisiin. En sen tarkemmin tiedä kun kerran sen olen vasta pyöräyttänyt päälle


      • har har har har
        totuus7 kirjoitti:

        Katsoppas, pikkuiseni. Ammattilaiset, jotka siis tietävät mitä tekevät, käyttävät gimppiä. Toisaalla tavikset maksavat ja käyttävät photoshoppia tms.

        Tavikset ei maksa kun saa ilmatteeks, työnantaja ostaa ammattilaiselle kaikki työkalut tai sitten verottaja maksaa osan jos on itse työnantaja. Totuus on sulla kuten x filesissä, tuolla ulkona (eli olet pihalla kun et kuitenkaan tajunnut har har har har)


      • Laillisuus,
        sdfhsdj kirjoitti:

        Photoshopin CS2 versio on nykyään ilmainen ja varmasti ihan sopiva aloittajan tarpeisiin. En sen tarkemmin tiedä kun kerran sen olen vasta pyöräyttänyt päälle

        Ei taatusti ole Cs2 ilmainen ja varsinkaan Elements ei ole ilmainen.


      • vähempi riittää
        kuvat iloksi kirjoitti:

        Gimp ei todellakaan ole ammattilaisen ohjelma. Ei mikään ilmaisohjelma ole ammattilaisen työkalu. Ammatikseen kuvankäsittelyä tekevän ohjelmana parhain on Photoshop, kallis mutta sujuva ja saa kuvat moneen tarpeeseen. Itse tarvitsen painotöihin kuvankäsittelyohjelmaa ja värierottelut ja resoluutiomääritykset ovat Photarissa vaivattomat tehdä. Lisaksi se toimii muidenkin ohjelmien kanssa kitkattomasti ja tämähän on ammattilaiselle tärkeää. Gimp ei millään tasolla vastaa kuvakäsittely-ammattilaisen vaatimuksia. Se on harrastelijan työkalu ja toimii siinä mutta kankeahan se on käyttää.

        Kaikki kuvankäsittelyn ammattilaiset eivät välttämättä tee ammatikseen painotöitä.

        Photoshop on kyllä hyvä mutta voi olla turhan suuri, monimutkainen ja kankea.

        Eikä aloittajallakaan tainnut olla mielessä sen kaikkien kalleimman ja massiivisimman kuvankäsittelyohjelman hankkiminen.


      • kuvat iloksi kirjoitti:

        Gimp ei todellakaan ole ammattilaisen ohjelma. Ei mikään ilmaisohjelma ole ammattilaisen työkalu. Ammatikseen kuvankäsittelyä tekevän ohjelmana parhain on Photoshop, kallis mutta sujuva ja saa kuvat moneen tarpeeseen. Itse tarvitsen painotöihin kuvankäsittelyohjelmaa ja värierottelut ja resoluutiomääritykset ovat Photarissa vaivattomat tehdä. Lisaksi se toimii muidenkin ohjelmien kanssa kitkattomasti ja tämähän on ammattilaiselle tärkeää. Gimp ei millään tasolla vastaa kuvakäsittely-ammattilaisen vaatimuksia. Se on harrastelijan työkalu ja toimii siinä mutta kankeahan se on käyttää.

        "Ei mikään ilmaisohjelma ole ammattilaisen työkalu."

        Hah!

        GCC, Eclipse, Java, MySQL, Hadoop, MongoDB, AngularJS, Putty, WinSCP, KeepassX, Cinepaint, Audacity, Ardour, nmap...

        Mitäs nämä ovat muuta kuin ammattilaisen työkaluja?

        "Ammatikseen kuvankäsittelyä tekevän ohjelmana parhain on Photoshop, kallis mutta sujuva ja saa kuvat moneen tarpeeseen."

        Gimp:llä tekee jokseenkin saman. Niissähän on kivaa kilpailua kun välillä tulee ominaisuus ensiksi Gimppiin ja välillä taas Photoshoppiin ja se sitten kopioidaan toiseen.

        "Itse tarvitsen painotöihin kuvankäsittelyohjelmaa ja värierottelut ja resoluutiomääritykset ovat Photarissa vaivattomat tehdä."

        Painotyöt on vain murto-osa kaikesta kuvankäsittelystä. Milläs ne tekstuurit sitten tehdään vaikka erikoistehostepajassa? Tai pelin käyttöliittymägrafiikat vaikka?

        "Lisaksi se toimii muidenkin ohjelmien kanssa kitkattomasti ja tämähän on ammattilaiselle tärkeää."

        Kuten toimii Gimp.

        "Se on harrastelijan työkalu ja toimii siinä mutta kankeahan se on käyttää."

        Valhetta. Gimp on tunnettu työkalu ammattilaisten kuvankäsittelyssä ja on sujuva käyttää.


      • ätmi kirjoitti:

        Se ei ole laajalti ammattikäytössä käytetty ohjelmisto, koska sen käyttöliittymä on niin huono.

        Onhan. Sitä käytetään laajalti ammattikäytössä ja siinä on hyvä käyttöliittymä. Ehkä kannattaisi käyttää eri ikkunamanageria vaikka.


      • Tarkennus
        sdfhsdj kirjoitti:

        Photoshopin CS2 versio on nykyään ilmainen ja varmasti ihan sopiva aloittajan tarpeisiin. En sen tarkemmin tiedä kun kerran sen olen vasta pyöräyttänyt päälle

        Photoshop CS2 version sai ainakin hetkin sitten kuka tahansa ladattua. Se ei kuitenkaan tee siitä ilmaista. Lisenssi pitää hankkia.


    • Etsijälöytääehkä

      Joo, vapaavalintainen näyttäisi olevan. Mutta tarkoitan juuri sitä että voi valita kiinteän aspect ration itse, vaikkapa sitten 16:3, 1:7 tai 41:2 ja niin edelleen. Noh, laitoin ohjelman tekijälle vinkkiä ja ehdotusta tuon ominaisuuden lisäämisestä, toivottavasti ehdotukseni otetaan vastaan :) Kiitos sinulle tuon ohjelman ehdottamisesta, olen useita ohjelmia käynyt läpi ja tuo tuntuu tähän mennessä parhaalta vaihtoehdolta.

      Mutta, muitakin ehdotuksia otetaan vastaan, jos jollakin on jokin toinen ohjelma mielessä niin saa ehdottaa.

      • FastStoneen aspect ratio

        FastStoneen (katson versiota 5.1) voi lisätä oman aspect ration seuraavasti:
        - Mene "Rajaukset" -ikkunaan.
        - Paina "Paperin koko"-valinnassa "..." nappia.
        - Siitä avautuvassa "Paperin asetukset"-ikkunassa paina "Lisää"
        - Syötä haluamasi leveys/korkeus-suhteet, paina "OK".


      • 5+14

        Menee off-topiciksi, mutta joko FastStonessa on hakuominaisuus? Lähetin ehdotuksen kehittäjälle joskus 10 vuotta sitten...


    • Etsijälöytääehkä

      Ai, katos vaan! Tuohan on oikeastaan kätevästi tehty kun ne vielä jäävät muistiinkin talteen! Hieno homma! Kiitos!

      • Pakollinen tieto

        Irfan View.


    • Oisko hyvä

      paint.net?

      • EN TIIJÄ TIIJÄTKÖ?

        MINÄ EN TIIJÄ?


      • Lessus2

        Minä käytän Paint.net. En tiedä onko siinä kaikki kysyjän halotut ominaisuudet, mutta ainakin minulle toimii.


    • Itse tarvitsen videon editointi ohjelman. Ehdotuksia?

      • 0hm0

        Kdenlive


      • epäilenpä että...
        0hm0 kirjoitti:

        Kdenlive

        ...Linux-ohjelma ei taida toimia windowsissa ilman hirveää räpeltämistä kaiken maailman cygwinien kanssa.


      • epäilenpä että... kirjoitti:

        ...Linux-ohjelma ei taida toimia windowsissa ilman hirveää räpeltämistä kaiken maailman cygwinien kanssa.

        Parempi sitten käyttää toista käyttöjärjestelmää.

        Minusta aika outoa ostaa joku Windows ja sitten etsiä ilmaisia kunnon ohjelmia kuvien/videoiden käsittelyyn vaikka ne ilmaiset kunnon ohjelmat löytyy yleensä Ubuntusta ja Debianista.

        Olisi ehkä kannattanut miettiä niitä käyttötarkoituksia vähän etukäteen.


    • Gimp 2.8.4 mulla

      Kyllä onnistuu gimpilläkin kuvan rajaus haluamassaan kuvasuhteessa.
      1. tekee ensin valinnan (suorakulmainen)
      2 valinnan lisäasetuksista valitsee ruksin kohtaan: kiinteä
      3. sen vieressä olevasta pudotusvalikosta: Näyttösuhde
      4. tämän alapuolella tekstikentässä taisi lukea oletuksena: nykyinen mutta siihen voi kirjoittaa kuvasuhteeksi vaikka 16:9 tai 4:3 ja valinta muuttuu sen suhteen mukaiseksi ainakin vähän liikauttamalla.
      5. sitten vaan siirtelee valinnan haluamaansa kohtaan ja säätelee kokoa.
      6. kuva -valikosta valitsee sitten että rajaa valintaan.

    • apina maurice

      Gimp ainakin sisältää tietääkseni nuo kaikki mitä listasit.

    • Oletkos kokeillut IrfanViewiä?

      • - Punasilmäisyyden poisto.
        ON
        - Croppaus käyttäen omavalintaista aspect ratiota.
        Jos tarkoittaa suomeksi rajausta vapaasti esimääriteltävällä kuvasuhteella, niin
        ON
        - Kloonaustyökalu.
        ON
        - Zoomaus kuvaan ja kuvasta poispäin käyttäen hiiren rullaa.
        on (vaatii CTRL-painallusta)
        - Kuvan pienennys tiettyyn pikselikokoon, säilyttäen kuitenkin oikea kuvasuhde.
        ON
        - Kuvan tallennus jpg-muodossa niin että voi valita minkä laatuisena sen tallentaa prosentuaalisesti (1% - 100%). Ja niin että tallennusikkuna vielä näyttäisi arvion tulevan tiedoston koosta
        ON

        Jos on tottunut raskaampiin kuvankäsittelyohjelmiin, niin ihan hyvä. Itse olen kokenut esim. GIMPin niin vaikeaksi oppia, ettei sitä tule juuri käytettyä. IrfanView on kevyt ja mielestäni suhteellisen looginen. Lisäksi se on suomeksi, eikä siellä ole harhauttavia suomennoksia kuten GIMPissä (jossa esim. peittävyys = opacity on suomennettu vastakohdakseen läpinäkyvyys). Ärsyttää joka kerta.


    • käytän itse

      PhotoFiltre on paras, kokeile.

      www.photofiltre.com

      • entiiänoistamuista..

        ..mutta käytetään ihan työkäytössäkin pixlr nimistä. www.pixlr.com/photoeditor tai jotain sinnepäin. Siinä on ainakin riittävät ominaisuudet ja on ihan ilmainen..Kandee kokeilla, ei tartte latailla kun toimii selaimessa suoraan..


      • hyi pois nuo
        entiiänoistamuista.. kirjoitti:

        ..mutta käytetään ihan työkäytössäkin pixlr nimistä. www.pixlr.com/photoeditor tai jotain sinnepäin. Siinä on ainakin riittävät ominaisuudet ja on ihan ilmainen..Kandee kokeilla, ei tartte latailla kun toimii selaimessa suoraan..

        ... ja aina kun tuonne uploadaa kuvan käsittelyä varten, palvelun ylläpitäjät jemmaavat sen palvelimelleen talteen määrittelemättömän pitkäksi ajaksi ties mitä käyttötarkoitusta varten. En edes ihmettelelisi, vaikka jossain päin sivua lukisi, että käyttäjä menettää kaikkien palvelulla käsittelemiensä kuvien oikeudet palvelun ylläpitäjille.


    • it-pummi

      Mitä jos maksaisit ohjelmasta joka on mielestäsi hyvä, ja johon joku on nähnyt paljon aikaa ja vaivaa sen tehdäkseen ja voi olla elantokin siitä kiinni.

      • ilmaisohjelmatrules!

        Hullua maksaa jos on ilmaisohjelmia saatavilla! Itsellä on todella monia ilmaisohjelmia eri tarkoituksiin ja jos ostelisin maksullisia vaihtoehtoja niihin niin hintaa kertyisi useita satoja euroja... Ei kiitos! Ilmaisohjelmat ovat myös siksi hyviä kun niitä voi vapaasti asentaa useaan koneeseen eikä tarvitse ostaa samaa ohjelmaa moneen kertaan eri koneelle eikä tarvi pelleillä typerien lisenssien ja käyttöoikeuksien kanssa!


      • ilmaisohjelmatrules!
        ilmaisohjelmatrules! kirjoitti:

        Hullua maksaa jos on ilmaisohjelmia saatavilla! Itsellä on todella monia ilmaisohjelmia eri tarkoituksiin ja jos ostelisin maksullisia vaihtoehtoja niihin niin hintaa kertyisi useita satoja euroja... Ei kiitos! Ilmaisohjelmat ovat myös siksi hyviä kun niitä voi vapaasti asentaa useaan koneeseen eikä tarvitse ostaa samaa ohjelmaa moneen kertaan eri koneelle eikä tarvi pelleillä typerien lisenssien ja käyttöoikeuksien kanssa!

        Ja jos ei elantoa tule niin silloin fiksu vaihtaa alaa eikä jää ilmaisohjelmien tekijöille ruikuttamaan!


      • lmfksgjh

        Kannattaahan sitä maksaa, jos on rahaa ja tarvetta. Mitään kameran hintoja ei kuitenkaan harrastajan kannata maksaa, joku kymppi, tai ehkä satanen kuitenkin, varsinkin, kun ohjelmat vanhenee nopeasti.


    • Kokemuksella..
    • Ilmaisia lähes kaikk

      Riippuu mitä tarkoitetaan ilmaisella kuvankäsittelyohjelmalla.

      Internetin ihmeellisestä maailmasta löytyy hyvin kyllä ilmaisia ohjelmia jotka alunperin oli tarkoitettu maksullisksi.

      Tavallaan niiden "ilmaisten" hinta tulee sitten siitä että toimivuus on vähän niin ja näin. Maksettu ohjelma ei koskaan petä täysin.

      Jos olet ammattilainen niin silloin kyllä tiedät mitä ostaa ja miten sitä käyttää. Jos et ole ammattilainen niin mitä sillä sitten on väliä mitä käytät?

      • samalla logiikalla

        Ja jos et sinä ole ammatiltasi autokuski niin mitä välisä sillä sitten on millä autolla ajat vai?


      • har har har har
        samalla logiikalla kirjoitti:

        Ja jos et sinä ole ammatiltasi autokuski niin mitä välisä sillä sitten on millä autolla ajat vai?

        No kuule logiikkasi pettää, se on oikeasti ihan sama millä autolla ajat. Kunhan menee eteenpäin ja tarvittaessa taaksepäinkin. Kohteesta A kohteeseen X. Vai onko sun mielestä jokin pakko olla joku määrätty auto?


      • harhar
        har har har har kirjoitti:

        No kuule logiikkasi pettää, se on oikeasti ihan sama millä autolla ajat. Kunhan menee eteenpäin ja tarvittaessa taaksepäinkin. Kohteesta A kohteeseen X. Vai onko sun mielestä jokin pakko olla joku määrätty auto?

        har har har sinä fiksuna kaikki tietävänä poikkesit asiasta.


      • Ja sitten on ilmaisia joiden toimivuus on parasta mitä löytyy. Vaikka nyt esimerkiksi se GCC.


    • hgtfre

      Gimp on paras ja ei maksa!

    • gimpittäjä

      Gimp on tosi hyvä ja monipuolinen ilmainen softa, saa Linuxiin ja Windowsiin.

    • Hekeke

      Miten olisi, että waretat suosiolla Photoshopin? Saat kerralla ilmaiseksi kunnollisen kuvienkäsittely-ohjelman.

      • Osaava.

        Enää ei niin vain wareta Photoshopia. Käyttö vaatii Adobe-tilin eli rekisteröimisen Adobelle. Adoben nykyinen lisensointi systeemi on syvältä.

        Ilmaisia löytyy Picasa, Gimp, paindotnet, jne.
        Gimpin käyttöliittymä oli alkuvaiheessa huono Windowsilla. Nyt se on parempi.
        PainDotNet on peruskuvankäsittelyohjelma.
        Molempiin saa erikseen haettua plugineja.

        Osa kuvankäsittelyohjelmista vaativat koneelta tehoja.
        Itse suosittelin kevyeen käyttöön paint.netiä. Raskaaseen käyttöön joko Photoshopia ja piirtämiseen Corelin painteriä.

        Kannattaa kokeilla asentaa eri ilmaisiaohjelmia ja kokeilla mikä on paras. Joskus kahden eriohjelman käyttäminen voi toimia paremmin kuin yhden.


      • Ostakaa ohjelmanne.
        Osaava. kirjoitti:

        Enää ei niin vain wareta Photoshopia. Käyttö vaatii Adobe-tilin eli rekisteröimisen Adobelle. Adoben nykyinen lisensointi systeemi on syvältä.

        Ilmaisia löytyy Picasa, Gimp, paindotnet, jne.
        Gimpin käyttöliittymä oli alkuvaiheessa huono Windowsilla. Nyt se on parempi.
        PainDotNet on peruskuvankäsittelyohjelma.
        Molempiin saa erikseen haettua plugineja.

        Osa kuvankäsittelyohjelmista vaativat koneelta tehoja.
        Itse suosittelin kevyeen käyttöön paint.netiä. Raskaaseen käyttöön joko Photoshopia ja piirtämiseen Corelin painteriä.

        Kannattaa kokeilla asentaa eri ilmaisiaohjelmia ja kokeilla mikä on paras. Joskus kahden eriohjelman käyttäminen voi toimia paremmin kuin yhden.

        Tuo on loistava idea jos se vähentää laittomia ohjelmistoja.


    • Jere7008

      Gimp on hyvä. Vaatii vaan vähän perehtymistä, mutta monipuolinen.

      • Hmm...

        No onkos se yhtään samanlainen kuin pimp..pi ?


      • Lerppa Fagerström
        Hmm... kirjoitti:

        No onkos se yhtään samanlainen kuin pimp..pi ?

        On se, nimittäin se haisee (It Stinks!). Käytettävyys on huono eikä ole maksullisten versioiden hienouksia saatavilla. Tietysti kun olet muokannut sitä riittävästi, se alkaa sopia omaan käyttöön. Aivan kuten pim..ppi


    • fefewwef

      Miksi pitäisi olla ilmainen? Ihmiset tekevät työkseen hienoja kuvankäsittelyohjelmistoja hiki hatussa, testailevat, suunnittelevat, koodaavat tunteja ja taas tunteja. Sitten tulee tavallinen tallaaja, ja tahtoo senkin ilmaiseksi. Jep jep...

      • kupletinjuoni

        Siis herätys arkeen!
        On olemassa ilmaisia ohjelmaversioita valmistajien toimesta ja lisäosioilla tehdään se tili mainosten ohessa!...

        Ilmaisen version idea on saada ihmisiä dikikuvaamaan ja käyttämään niitä ohjelmia!


      • IT-pummi
        kupletinjuoni kirjoitti:

        Siis herätys arkeen!
        On olemassa ilmaisia ohjelmaversioita valmistajien toimesta ja lisäosioilla tehdään se tili mainosten ohessa!...

        Ilmaisen version idea on saada ihmisiä dikikuvaamaan ja käyttämään niitä ohjelmia!

        Hyvin uskottelet itsellesi että se raha tulee aina jostain muualta että sun tai mun ei tarvi maksaa.


      • lolololo

        Jos joku tekee ohjelman ilmaiseksi hyvää hyvyyttään ja tahtoo sen jakaa kaikille ihmisille niin eiköhän se ole hänen oma asiansa.


    • käsitelty kuva

      GIMP ja Paint.NET
      Voihan niitä PhotoShopin vanhempia vers. saada tuolta kirjastojen poistomyynnissä eurolla...Varmasti päteviä ovat ja ohjekirjan kanssa!

    • Ilm,ainen ja todella hyvä on gimp,. lataa se ja sieltä löytyy erinäisen laaja valikoimaa, on todella monipuolinen

    • Ensin ostetaan joku hemmetin kallis tabletti tai macbook air ja sitten ei ole varaa kunnolliseen kuvankäsittelyohjelmaan???

      • Eikös kameran mukana tule joku softa jolla noi perustoiminnot onnistuu. Softa joka tulee kameran mukana tekee yleensä ainakin sen mitä kamerakin. Kuvien editointi on aika työlästä ja aikaa vievää touhua. Investointi vaikka LR:ään ei oe älytön. Mainitaan nyt LR:n ilmainen vastine DigiKam.


      • lolololo

        Kuka täällä on ostanut tabletin tai macbook airin? Mutta hullua se on ostaa jotain maksullista jos on ilmainenkin vaihtoehto saatavilla!


      • Kuraattien pinkku
        lolololo kirjoitti:

        Kuka täällä on ostanut tabletin tai macbook airin? Mutta hullua se on ostaa jotain maksullista jos on ilmainenkin vaihtoehto saatavilla!

        En minä osta enää edes ruokaa. Sitähän jaetaan ilmaiseksi siellä sun täällä kun vain oikeaan paikkaan menee syömään.


      • Ei niitä roskaohjelm
        kuvaaja_tku kirjoitti:

        Eikös kameran mukana tule joku softa jolla noi perustoiminnot onnistuu. Softa joka tulee kameran mukana tekee yleensä ainakin sen mitä kamerakin. Kuvien editointi on aika työlästä ja aikaa vievää touhua. Investointi vaikka LR:ään ei oe älytön. Mainitaan nyt LR:n ilmainen vastine DigiKam.

        Kameroiden ja muiden laitteiden mukaan tungetut ohjelmat ovat yleensä surkeita räpellyksiä jotka eivät kelpaisi muuten, monessa tapauksessa ne vielä asennetaan puoliväkisin. Varsinkin tulostimien kanssa ajuria asennettaessa asentuu monesti mukaan sullottu umpisurkea kuvankäsittelyohjelman irvikuva ja sen asentumista ei aina voi edes estää vaan sen roskan joutuu jälkikäteen poistamaan.

        Noiden mukaan tungettujen roskien takia ne alkuperäiset mukana tulevat levyt kannattaakin heittää suoraan roskiin ja ladata valmistajan nettisivulta ajurit, saa suoraan uusimmat ajurit ja ennenkaikkea ilman niitä roskaohjelmia.

        Muutama kamera tullut hankittua vuosien aikana, digijärkkäreitä ja digivideokameroita (laatumerkkejä eli Canon, Nikon yms.), yhdessäkään noista mukana tulleet ohjelmat eivät ole olleet oikeasti käyttökelpoisia. Ei ole kyllä tulostimienkaan mukana tullut mitään käyttökelpoisia ohjelmia.


      • Kirvesmiehen Harri
        Kuraattien pinkku kirjoitti:

        En minä osta enää edes ruokaa. Sitähän jaetaan ilmaiseksi siellä sun täällä kun vain oikeaan paikkaan menee syömään.

        Joo, käyn naimassa naapurin Tiinaa, samalla saan myös ruokaa ilmaiseksi.


      • ei aivan roskaa
        Ei niitä roskaohjelm kirjoitti:

        Kameroiden ja muiden laitteiden mukaan tungetut ohjelmat ovat yleensä surkeita räpellyksiä jotka eivät kelpaisi muuten, monessa tapauksessa ne vielä asennetaan puoliväkisin. Varsinkin tulostimien kanssa ajuria asennettaessa asentuu monesti mukaan sullottu umpisurkea kuvankäsittelyohjelman irvikuva ja sen asentumista ei aina voi edes estää vaan sen roskan joutuu jälkikäteen poistamaan.

        Noiden mukaan tungettujen roskien takia ne alkuperäiset mukana tulevat levyt kannattaakin heittää suoraan roskiin ja ladata valmistajan nettisivulta ajurit, saa suoraan uusimmat ajurit ja ennenkaikkea ilman niitä roskaohjelmia.

        Muutama kamera tullut hankittua vuosien aikana, digijärkkäreitä ja digivideokameroita (laatumerkkejä eli Canon, Nikon yms.), yhdessäkään noista mukana tulleet ohjelmat eivät ole olleet oikeasti käyttökelpoisia. Ei ole kyllä tulostimienkaan mukana tullut mitään käyttökelpoisia ohjelmia.

        Ei ne nyt aivan roskaa ole.

        Canonin ZoomBrowser Ex:ssä on aivan käyttökelpoinen, joskin hieman kankea ja alkeellinen videoeditori, formaatit AVI ja MOV.

        Joku aika sitten oli hakusessa ilmainen MOV/H.264 editori. Yksikään löytämistäni ei joko toiminut kunnolla tai sitten ei ollutkaan oikeasti ilmainen, tai molempia. Mutta sitten se, mikä löytyi kovalevyltä asennettuna eli ZB Ex, oli sekä oikeasti ilmainen että toimiva, ja kaiken lisäksi tekee hyvää jälkeä eikä pilaa videon laatua.


      • ei aivan roskaa kirjoitti:

        Ei ne nyt aivan roskaa ole.

        Canonin ZoomBrowser Ex:ssä on aivan käyttökelpoinen, joskin hieman kankea ja alkeellinen videoeditori, formaatit AVI ja MOV.

        Joku aika sitten oli hakusessa ilmainen MOV/H.264 editori. Yksikään löytämistäni ei joko toiminut kunnolla tai sitten ei ollutkaan oikeasti ilmainen, tai molempia. Mutta sitten se, mikä löytyi kovalevyltä asennettuna eli ZB Ex, oli sekä oikeasti ilmainen että toimiva, ja kaiken lisäksi tekee hyvää jälkeä eikä pilaa videon laatua.

        Mac OS:n mukana tulee iMovie, se on oikein hyvä.


      • 920
        Ei niitä roskaohjelm kirjoitti:

        Kameroiden ja muiden laitteiden mukaan tungetut ohjelmat ovat yleensä surkeita räpellyksiä jotka eivät kelpaisi muuten, monessa tapauksessa ne vielä asennetaan puoliväkisin. Varsinkin tulostimien kanssa ajuria asennettaessa asentuu monesti mukaan sullottu umpisurkea kuvankäsittelyohjelman irvikuva ja sen asentumista ei aina voi edes estää vaan sen roskan joutuu jälkikäteen poistamaan.

        Noiden mukaan tungettujen roskien takia ne alkuperäiset mukana tulevat levyt kannattaakin heittää suoraan roskiin ja ladata valmistajan nettisivulta ajurit, saa suoraan uusimmat ajurit ja ennenkaikkea ilman niitä roskaohjelmia.

        Muutama kamera tullut hankittua vuosien aikana, digijärkkäreitä ja digivideokameroita (laatumerkkejä eli Canon, Nikon yms.), yhdessäkään noista mukana tulleet ohjelmat eivät ole olleet oikeasti käyttökelpoisia. Ei ole kyllä tulostimienkaan mukana tullut mitään käyttökelpoisia ohjelmia.

        Canonin DPP ei ole pelkkää roskaa vaan sillä ihan oikeasti voi tehdä töitäkin, hinta/laatusuhde on kohdallaan.

        Photoshop Elements tai Lightroom ovat kohtuuhintaisia kunnon kuvankäsittelyohjelmia joihin kannattaa tutustua.


    • Photari
      • Ei ole laillista käyttää tätä ellei ole ostettua lisenssiä.

        Kyseinen aktivointiavain ja image on tarkoitettu Adobe Photoshopista maksaneille asiakkaille ja se on ladattavissa koska Adobella kävi joku tekninen häikkä joka esti aktivointeja. Se ei siis ole mikään ilmaisohjelma, ja ei Adoben mukaan toimi kaikilla nykyisillä käyttöjärjestelmillä.


      • mitähähhh
        M-Kar kirjoitti:

        Ei ole laillista käyttää tätä ellei ole ostettua lisenssiä.

        Kyseinen aktivointiavain ja image on tarkoitettu Adobe Photoshopista maksaneille asiakkaille ja se on ladattavissa koska Adobella kävi joku tekninen häikkä joka esti aktivointeja. Se ei siis ole mikään ilmaisohjelma, ja ei Adoben mukaan toimi kaikilla nykyisillä käyttöjärjestelmillä.

        " Ei ole laillista käyttää tätä ellei ole ostettua lisenssiä."

        Täh? Tuolla sivullahan sanotaan hyvin selvästi: "Adobe has released this legacy version of the ever popular Photoshop as freeware. Download and enjoy."

        Eli suomeksi: Adobe on julkaissut suositun Photoshop-ohjelman vanhan version ilmaisjakeluun. Lataa ja nauti.

        Sivulta löytyy myös aktivointiavain.


      • mitähähhh kirjoitti:

        " Ei ole laillista käyttää tätä ellei ole ostettua lisenssiä."

        Täh? Tuolla sivullahan sanotaan hyvin selvästi: "Adobe has released this legacy version of the ever popular Photoshop as freeware. Download and enjoy."

        Eli suomeksi: Adobe on julkaissut suositun Photoshop-ohjelman vanhan version ilmaisjakeluun. Lataa ja nauti.

        Sivulta löytyy myös aktivointiavain.

        Tuo ei ole Adobe sivu. Adobe ei tälläistä ole sanonut missään vaan Adobe ilmoittanut tämän latauksen olevan Adobe CS2 ostaneille asiakkaille.

        Ne ketkä eivät ole tästä maksaneet, käyttävät siis piraattiohjelmaa.


      • mitähähhh
        M-Kar kirjoitti:

        Tuo ei ole Adobe sivu. Adobe ei tälläistä ole sanonut missään vaan Adobe ilmoittanut tämän latauksen olevan Adobe CS2 ostaneille asiakkaille.

        Ne ketkä eivät ole tästä maksaneet, käyttävät siis piraattiohjelmaa.

        Laita linkkiä tuohon ilmoitukseen.



    • GIMP 2 taitaa olla jo jaossa - kyllähän wanhempia Photoshopin versioita saa sieltä täältä.

    • Opeit

      Tietotekniikan opettajana suosittelen Gambia.

    • ohjeistaja viitasaar
    • valokuvaajaKIN

      Lataa Picasa kuvankäsittelyohjelma! Ehdottomasti paras ja ilmainen!

    • kuvaajaX

      Photoshop on hyvä ammattilaisen väline kunhan sen maksaa työnantaja. Gimp sopii valokuvausta harrastavalle kotikäyttäjälle ilmaisuutensa vuoksi.
      Toki Gimpin käyttö vaatii osaamistason nostamista eli se ei ole mikään satunnaisen kuvanäppäilijän ohjelma.
      Oman lukunsa muodostaa nämä ilmaiset "kevyet" kuvankäsittelyohjelmat joita jo onkin muutama mainittu. Yksi ominaisuus jota itse arvostan on "raw" kuvien käsittely.

    • käytän maksullista

      >Tietääkö kukaan ilmaisohjelmaa josta juuri nuo toiminnot löytyisivät?

      Tietää.

    • tarviiko käsittelyä?

      Noista monesta maksullisestakin saa ladata "ilmaiseksi" "kokeiluversion" määräajaksi.
      Kokeile ja testaa nii voit huomata eroja.
      Itte en nykyään ihan mihin vaan kelle vaan kuviani alkaisi latailemaan=lahjoittamaan vaikka ois ilmaisohjelma.

    • il-mainen

      Miten olisi XN View? Käyttölogiikan oppii suht nopeasti.

    • Maali Kauppa toimii

      > Gimppiä olen kokeillut jo, mutta se ei oikein tunnu käyttöliittymältään
      > kovin hyvältä ja lisäksi siitä puuttuu noita hakemiani ominaisuuksia.

      Täysin samanlaiset on kokemukset. Olen parin vuoden välein kokeillut aina uusimpia versioita, kun jotkut niin kehuu Gimpin kätevyyttä ja ilmaisuutta.
      Ei vaan istu Gimp käteen minulle millään, on Windows-ihmiselle jotenkin Linuxmaisen kökkö ja kankea käytellä.

      Ikivanhalla Paint Shopilla pärjäilen paljon paremmin. Siinä vaan ei ole punasilmäisyyden poistoa, sen joudun tekemään erillisellä RedEye ohjelmalla, joka ei tee mitään muuta kuin poistaa punasilmät.

      Kaupallista Photo Shop CS:ää olen kokeillut. Mutta se vaatisi viikon kurssituksen, ennen kuin sillä oppisi tekemään samat kuvamuunnokset ja editointiduunit kuin Paint Shopilla.

      • Kotimaista silloin

        Itellä monta vuotta käytössä Nokia Lifeblog 2.1, jonka sain kännykän mukana (N95). Minulle riittää, kun saa valita tärkeimmät valokuvan käsittelyasiat. Ehkä vois jo päivittääkin uudempaan ohjelmaan, ja ostaa uudempi kännykkäkin?


      • Se Photoshop on Gimpin tapaan "kökkö, kankea ja Linuxmainen".

        Eli tehty ammattikäyttöön millä saa tehtyä asiat. Kameroiden mukana tulevat lelut tulee ja menee ja ovat rajoittuneita ja jatkuvasti saa olla opettelemassa käyttämään uudestaan.


    • nimimerekki

      supi suomalainen sumopaint

    • Jämähtänyt paikoilleen

      >> Eli tehty ammattikäyttöön millä saa tehtyä asiat.

      En oikein usko että mitään ilmaisohjelmia alun alkaen aletaan tehdä sillä lähtökohdalla että niistä tulisi ammattikäyttöön (ei harrastajakäyttöön) suunniteltuja kikkareita.

      Olen ällikällä lyötu jos joku tietää nimetä Suomesta tai maailmalta jotakin ammatikseen kuvankäsittelyä tekeviä firmoja taikka ammattimaisia freelancereita, jotka käyttäisivät editointihommaansa päätyökaluna Gimpiä.

      Onhan se niin harrastelijamaisen oloinen kuitenkin. Siihen "ammattilaiskäyttöön" vedoten ei välitetä kehittää ohjelman käyttömukavuutta. Ilmiselvät kökköisyydet roikkuu täysin samoina vuodesta toiseen.

      On vähän kuin Linux työasemiin. Vuodesta toiseen ihmetellään että mikä kumma on kun ei leviä käyttöön, vaikka on täysin ammattilaisen hyvä ja vakaa työkalu tässä.

      • "En oikein usko että mitään ilmaisohjelmia alun alkaen aletaan tehdä sillä lähtökohdalla että niistä tulisi ammattikäyttöön (ei harrastajakäyttöön) suunniteltuja kikkareita."

        Todella moni ilmaisohjelma on tehty ammattikäyttöön. Esim. GCC on ylivoimaisesti eniten käytetty kääntäjä, ja se on maksuton.

        "Olen ällikällä lyötu jos joku tietää nimetä Suomesta tai maailmalta jotakin ammatikseen kuvankäsittelyä tekeviä firmoja taikka ammattimaisia freelancereita, jotka käyttäisivät editointihommaansa päätyökaluna Gimpiä."

        Yleensä kuvankäsittely ei ole mikään päätoimi missään vaan se liittyy johonkin suurempaan kokonaisuuteen. Kuvia käsitellään vaikka elokuvia tehtäessä, mainoksia tehtäessä, verkkopalveluita tehtäessä, pelejä ja sovelluksia tehtäessä jne.

        Katsos kun ihmiset kun avaavat sen tietoteknisen vempaimen, jonkun älypuhelimen, pöytäkoneen tai minkä tahansa ja sieltä tulvii graafista sisältöä niin sovelluskaupoista, WWW-palvelusta ja ties mistä paikoista. Lähes 90%:sti tämä sisältö on tehty toimimaan linuxeilla pyörivässä infrastruktuurissa ja se porukka kuka tätä kaikkea tekee, käyttää tietysti linuxeja, ja kuvat käsitellään hyvin usein tietysti GIMP:llä.

        Sitten on tämä väki on mainostoimistossa jotka tekevät käyntikortit, flyerit, nettisivua, lehtimainokset jne. niin näillähän sitten on tavallisesti Applet joihin ostettu Photoshopit.

        "Onhan se niin harrastelijamaisen oloinen kuitenkin."

        Ei kyllä ole. Tätä selittää vain joku sellainen mikä käyttää jotain Windowsia tai Applea. GIMP:n kehittäjät saavat palkkaa siitä, että se toimii heidän palkanmaksajien tuottamissa järjestelmissä, esim. Red Hat Enterprisessä, Ubuntussa jne. GIMP on tehty teknologialle jota ei jossain Windowsissa edes ole. Se on säädetty sitten toimimaan jossain Windowsissa lähinnä harrastusvoimin, kun on laitettu GIMP:n käyttämät ohjelmistorajapinnat toimimaan ikivanhan Win32 rajapinnan päällä ja sitten käännetty siihen. Ei ketään kiinnosta miten kivalta se näyttää ja tuntuu jossain Applessa ja Windowsissa, kukaan ei saa rahaa siitä eikä ketään oikein kiinnosta.

        Kannattaa muutenkin ymmärtää se, että Windows on tarkoitettu nykyään HTML5 sovellusten ja Microsoftin kaupasta ladattavien WinRT sovellusten käyttöä varten, ja vanhanmallisia työpöytäsovelluksia hävitetään hyvää tahtia. Jos tosiaankin haluaa maksutta, omaan hallintaan ammattitason sovellukset niin Windows on vähän väärä valinta. Windows on jatkossa kokoajan enemmän kuukausimaksullisille ohjelmistoille. Windowsissa näkisin jatkuvuuden lähinnä Microsoftin omalle kuvankäsittelyohjelmalle, Adobe Photoshopille ja se mitä sovelluskaupasta löytyy. Paintshop Pro, kameroiden mukana tulevat kikkareet jne. varmaankin häviävät, vähä niinkuin Borlandin ohjelmistokehitysvälineet vaikka olivat niin suosittuja ja käytettyjä silloin joskus.

        "On vähän kuin Linux työasemiin. Vuodesta toiseen ihmetellään että mikä kumma on kun ei leviä käyttöön, vaikka on täysin ammattilaisen hyvä ja vakaa työkalu tässä. "

        Ööh.. Linux on hyvin laajassa käytössä työasemissa. Muista että ylivoimaisesti suurin osa ohjelmista tehdään linuxeilla ja tehdään linuxeille.


      • Sam. Pask. Kaik.

        Myös joihinkin asioihin tottuu ja se on sitten "hyvä" kun siihen on tottunut.

        Tuttu ja turvallinen kökkö on kivempi kuin vieras ja vähemmän tuttu kökkö.


      • Sam. Pask. Kaik. kirjoitti:

        Myös joihinkin asioihin tottuu ja se on sitten "hyvä" kun siihen on tottunut.

        Tuttu ja turvallinen kökkö on kivempi kuin vieras ja vähemmän tuttu kökkö.

        Totta. Parempi tottua sellaiseen millä on jatkuvuutta. Pilvipalveluna ostettu Photoshop, GIMP tai Microsoftin oma valokuvajuttu siellä sovelluskaupassa ovat hyviä vaihtoehtoja.


      • Joopa joo

        "En oikein usko että mitään ilmaisohjelmia alun alkaen aletaan tehdä sillä lähtökohdalla että niistä tulisi ammattikäyttöön (ei harrastajakäyttöön) suunniteltuja kikkareita."

        Ainakin kaikki suuret Hollywood studiot käyttävät animaatioihinsa ja tehosteisiinsa linuxpohjaisia renderöintiserverifarmeja joissa yhtenä osana työkalupalettia on mm. blender ja gimp.


      • Joopa joo kirjoitti:

        "En oikein usko että mitään ilmaisohjelmia alun alkaen aletaan tehdä sillä lähtökohdalla että niistä tulisi ammattikäyttöön (ei harrastajakäyttöön) suunniteltuja kikkareita."

        Ainakin kaikki suuret Hollywood studiot käyttävät animaatioihinsa ja tehosteisiinsa linuxpohjaisia renderöintiserverifarmeja joissa yhtenä osana työkalupalettia on mm. blender ja gimp.

        Red Hat Enterpriseä käyttävät ja Autodeskin Mayaa, sillähän ne leffat tehdään.

        Blenderiä on käytetty esituotanto vaiheessa kun visualisoitu kohtaukset, on ilmeisen näppärät leikkaus yms. editointivälineet ja animoinnit.

        GIMP ja Cinepaint ollut leffapuolella käytössä ikuisuuden. Adobe Photoshopia käytetään myös paljon Winen kautta. Googlen ohella Disney mättänyt rahaa siihen että se toimii kun hommat tehdään linuxeilla.


      • Joopa joo kirjoitti:

        "En oikein usko että mitään ilmaisohjelmia alun alkaen aletaan tehdä sillä lähtökohdalla että niistä tulisi ammattikäyttöön (ei harrastajakäyttöön) suunniteltuja kikkareita."

        Ainakin kaikki suuret Hollywood studiot käyttävät animaatioihinsa ja tehosteisiinsa linuxpohjaisia renderöintiserverifarmeja joissa yhtenä osana työkalupalettia on mm. blender ja gimp.

        Pienemmän budjetin leffoja, kuten 300 spartans on tietääkseni tehty aika pitkälti Applen tekniikalla. Mac Pro ja Final Cut laulaa.

        Sitten ne megaleffat tehdään linuxeilla ja yleensäkin enemmistö leffoista. Titanicista lähtien. Siellä kun ne jännät 4K yms. kamerahässäkät, editointipöydät, renderöintifarmit yms. mitkä on kaikki Linux-tekniikkaa.

        Siellä on paljon ilmaisohjelmaa.

        Tosiasiassa sitä ei moni tajua kuinka paljon huippuluokan ohjelmistoja saa nykyään maksutta ja että kuinka paljon samaa tekniikkaa mitä käytetään kuluttajienkin vehkeissä, käytetään myös astetta tärkeämmissäkin kohteissa ja on varsin edullista. Sitä on sellaisia pitkään korjattua, hyvin toimivaa perustekniikkaa mitä on vaan kuorrutettu kaikella roskalla mitä urpotkin käyttää.


    • Peukalo keskellä...

      On totta, että GIMPissä on korkea aloituskynnys. Itse pähkäilin kauan ennen kuin sain juuri mitään aikaiseksi (ei, en ole graafikko). Hanki ihmeessä avuksi jokin kirja. Itselleni oli suurta hyötyä kirjasta nimeltä "The Artist's Guide to GIMP", jonka sain Amazonista varsin edullisesti.

    • mr.supermiäs

      Eikös jo Google Picasa sisällä AP:n vaatimat ominaisuudet?
      Ilmainen ainakin siinä mielessä ettei rahaa tarvitse antaa, ja saapahan kasvonsa ja tuttujensakin kasvot jonnekkin NSA-rekisteriin :)

      Hyvästä softasta kannattaa ehkä muutama kymppi maksaa.
      Adoben Lightroom on varmaan valokuvaajalle ihan passeli.
      Vaihtoehtoja lienee aika paljon jos tuon kummempia tarpeita ei ole.

      Adoben Photoshop
      Adoben Lightroom
      PaintShop Pro

      Siinä lienee vaihtoehdot joita itse harkitsisin.

    • HelppoaONLINE
    • Linuxin WS-markkinaosuus

      >> Lähes 90%:sti tämä sisältö on tehty toimimaan linuxeilla pyörivässä infrastruktuurissa ja se porukka kuka tätä kaikkea tekee, käyttää tietysti linuxeja, ja kuvat käsitellään hyvin usein tietysti GIMP:llä.>>

      Ne sivut tosiaan tehdään toimimaan *nix pohjaisissa web-purkeissa, mutta sivistoja ei valmisteta Linux-pohjaisilla ohjelmilla.
      Tämä on pääteltävissä jo siitä yksinkertaisesta tosiasiasta, että Linux-työasemakäyttäjiä on vain vaivaiset 1.74% kaikista maailman työasemien käyttäjistä. http://en.wikipedia.org/wiki/Usage_share_of_operating_systems

      Jopa v. 2005 julkistettu ja paljon parjattu Windows Vista, vielä nykyiselläänkin, se hakkaa Linuxin markkinaosuuden melkein 100%:lla.

      >>GIMP on tehty teknologialle jota ei jossain Windowsissa edes ole. Se on säädetty sitten toimimaan jossain Windowsissa lähinnä harrastusvoimin,>>

      Siltä harrastajapohjaisuuudelta se Windowsissa myös tuntuu. Ja koska maailma 98%:sti EI OLE HALUAMASSA siirtyä Linuxin käyttöön työasemissa, niin kuvienkäsittelyuohjelmaksi pitää ihan oikeasti harkita jotakin muuta kuin Linuzmaisen kömpelöä GIMP:iä.

      ___
      Nimimerkki "M-Kar" on monella muullakin saitilla jankuttanut ja vängännyt aivan olemattomia asioita, jotka on helppo osoittaa virheellisiksi. Nyt jankutuksen kohteena on näämmä Linuxin Gimp tällä kertaa.

      • "Ne sivut tosiaan tehdään toimimaan *nix pohjaisissa web-purkeissa, mutta sivistoja ei valmisteta Linux-pohjaisilla ohjelmilla."

        "Tämä on pääteltävissä jo siitä yksinkertaisesta tosiasiasta, että Linux-työasemakäyttäjiä on vain vaivaiset 1.74% kaikista maailman työasemien käyttäjistä."

        "according to Net Applications", eli huuhaata. Kyseessä on mainostenklikkaustilaston, ei käyttötilasto. Wikimedian omissa kävijätilastoissa, jos lasketaan pelkästään työasema käyttö eikä mobiili niin linuxeja on noin 5,4%. Se on muuten valtavasti enemmän kuin mitä ohjelmisto- ja kehityspuolella on väkeä.

        Sen lisäksi on sellainen juttu kuin "etäkäyttö" mitä urpo ei tunnu edes tajuavan, eli toisessa käyttöjärjestelmässä voidaan hyvin etäkäyttää toisen käyttöjärjestelmän ohjelmia, esim. X palvelimella käyttää linuxeissa toimivia sovelluksia vaikka se nettiselain olisi vaikka Mac OS:ssa.

        "Siltä harrastajapohjaisuuudelta se Windowsissa myös tuntuu. Ja koska maailma 98%:sti EI OLE HALUAMASSA siirtyä Linuxin käyttöön työasemissa, niin kuvienkäsittelyuohjelmaksi pitää ihan oikeasti harkita jotakin muuta kuin Linuzmaisen kömpelöä GIMP:iä."

        Microsoftia haluaa vain 14%: http://www.geekwire.com/2014/microsoft-exec-admits-new-reality-market-share-longer-90-14/

        Tuntuu olevan joku urpojen uskonto kuvitella että ohjelmia erityisesti haluttaisiin tehdä Windowsille vaikka tosiasiassa viimeisen 2.5v aikana ei ole uusia natiivi työpöytäsovelluksia tehty Windowsille käytännössä yhtään muita paitsi jotain pelejä. Ei Windows ole erityisen merkittävä tai kiinnostava eikä se ole ohjelmistokehittäjien suosiossa. Johan sen näkee siitäkin, että ohjelmistokehitysvälineet yleensä on tehty ensisijaisesti muualle kuin Windowsille.


      • Mutta joo, siitä olen samaa mieltä, että Windowsiin ei kannata ilmaiseksi tai halvalla odottaa ammattitason sovelluksia. Windowsille sopivia on Adobe Creative Cloud 2014, Microsoftin oma kuvaohjelma siellä kaupassa tai jotain edullisempia Windowsin ohjelmakaupan sovelluksia, näillä on jatkuvuutta.

        Ne ketkä haluaa ammattitason ohjelmistot edullisesti niin niille on sitten ihan muut järjestelmät kuin Windows.


    • hsfg

      Photofiltrellä pärjää pitkälle, kun kyse on pienestä kuvien parantelusta ja rajaamisesta yms. Ei ole ammattilaistason ohjelma, mutta aika harvoin kaipaa sellaisia hienouksia mitä sillä ei onnistu.

    • deetsaPRKL

      Photoshop CS2 näytti olevan nykyään ilmainen, lataa se.

    • deetsaPRKL

      Hittoako tämä luuri temppuilee..

      Mut Photoshop CS2 siis on nykyään ilmainen.

      • Ei ole.


    • Artweaver

      Kokeilkaa Artweaveria. Minulla on nyt tämän niminen kuvankäsittelyohjelma (free versio) kokeiltavana Windows Vistassa. Kannattaa kokeilla ennen tyrmäystä.

    • Kylmät kädet

      Kaikkihan ne on ilmaisia, kun hakee torrenteilla. PSP pro 9 on mun kestosuosikki.

      •  Kk

        Tottunut käyttämään Paint Shop Pro:ta. Photoshoppauksesta kaikki puhuu, mutta se on vain siitä kiinni, mitä on tottunut käyttämään. Paint Shop Pro on mun juttu.


    • P. Öhkiäinen

      GIMP on hyvä. Ja tietokoneen käyttöjärjestelmäksi joku Linuxeista, esim. Linux Mint. Windows edustaa menneisyyttä. Nykyään hyvät järjestelmät ja sovellusohjelmat ovat ilmaisia.

    • Picasa 3

      Picasa on hyvä, nopea ja ilmainen.
      Harmi vaan että Google perusti Google jutut ja Picasaweb ei ole enään helposti käytettävissä. Kuvien jako ei ole niin kätevää kuin aikaisemmin.

    • Coj

      Hei! Onko tuo PhotoFiltre turvallista ladata tuolta Download.fi sivulta.Minä kun en osaa englantia, niin en saanut selvää mistä kohtaa ja miten se tuolta www.photofiltre.com sivulta ladataan.

      • A. Adams

        Ulkoiselle kiintolevylle Ubuntu ja Gimp. Kun kuvia haluaa käsitellä niin käynnistää tietokoneen siltä ulkoiselta kiintolevyltä. Boottaava laite on tosi helppoa tarvittaessa vaihtaa biosista.
        Windows -käytössä Ubuntu - kiintolevyä voi käyttää tiedostojen varmistukseen.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      101
      1497
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1154
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      84
      1064
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      976
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      573
      942
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      877
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      822
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      654
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      630
    Aihe