Tässä vähän

eräs4

tutkistelua mormoonien kirkosta.

Mormonismi

Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko eli mormonikirkko sai Suomessa osakseen paljon julkisuutta Helsingin temppelin avaamisen ansiosta vuonna 2006. Kirkon kristilliseltä kuulostavat opit ja miellyttävältä vaikuttavat lähetyssaarnaajat saavat monet kiinnostumaan mormonismin saloista. Tarkempi tutkiskelu osoittaakin mormonismin olevan täynnä salaisuuksia, joita uusille tuttavuuksille ei aivan heti kerrota. Joskus niitä ei ole kerrottu vielä mormoneille itsellekään.

Mormonismin Jumala(t)

Mormonit kuulostavat tutun kristillisiltä, kun he puhuvat yhdestä Jumalasta, taivaallisesta Isästämme, hänen Pojastaan Jeesuksesta Kristuksesta, Pelastajastamme, sekä Pyhästä Hengestä. Näiden käsitteiden taakse kätkeytyy kuitenkin valtava määrä monimutkaisuuksia ja ristiriitoja, joista käsittelemme tässä vain murto-osaa.

Mormonismin Jumala on Jumalaksi korotettu ihminen, joka on joskus elänyt jollain planeetalla tavallisena miehenä ja edennyt omaa Jumalaansa hyvin palveltuaan meidän maailmamme Jumalaksi. Jumalalla on ruumis, lihaa ja luita, ja hän asuu konkreettisessa paikassa jossain lähellä Kolob-nimistä tähteä. Jumalia on siis monia, mutta meidän tulee palvella vain yhtä Jumalaa eli omaa taivaallista Isäämme. Jos onnistumme, voimme itsekin tulla Jumalaksi.

On sanomattakin selvää, että tällaiset opit ovat täysin epäkristillisiä. Ne muistuttavat paholaisen houkutuksesta: ”Ei, ette te kuole… teistä tulee Jumalan kaltaisia…” (1. Moos. 3:4–5) Raamattu, jota mormonit pitävät Jumalan ilmoituksena, opettaa Jumalasta jotain aivan muuta kuin mormonismi. Mielenkiintoisinta on kuitenkin se, että itse Mormonin kirja, jota mormonit pitävät evankeliumin täyteytenä, opettaa Jumalan luonteesta päinvastoin kuin nykyinen utahilainen mormonismi.

Jeesus sanoi, että ”Jumala on henki” (Joh. 4:24) ja että ”ei hengellä ole lihaa eikä luita” (Luuk. 24:39). Mormonin kirjassa Jumala on ”Suuri Henki”, joka on luonut ”kaiken” (Alma 22:8–11). Myöhemmässä eli nykyisessä mormoniopissa Jumala ei ole luonut kaikkea, koska ennen hänen jumaluuttaan ennen on ollut lukemattomia muita jumalia, jotka kaikki ovat järjestäneet omat maailmansa ikuisesta materiasta.

Raamatussa Jumala sanoo: ”Minä olen Jumala enkä ihminen.” (Hoos. 11:9) ”Ennen minua ei ole jumalaa syntynyt eikä ollut eikä minun jälkeeni tullut eikä tule. Minä, minä yksin olen Herra…” (Jes. 43:10–11) Jumala ilmaisee tässä täydellisen erimielisyytensä mormoniopin kanssa. Mormonit uskovat Jeesuksen olleen Vanhan testamentin Jumala, mikä tekee siteeratusta jakeesta heille vielä ongelmallisemman, sillä hänen jälkeensä meidän Jumalaksemme on tullut hänen Isänsä.

Mormonin kirja todistaa nykyistä mormonioppia vastaan, että on olemassa vain yksi Jumala ja että muita jumalia ei ole (Alma 11:27–31). Mormonin kirjan mukaan Jumala asuu vanhurskaiden sydämissä (Alma 34:36), mutta myöhempi mormonioppi tuomitsee tämän ”lahkolaisen” eli kristillisen ajatuksen (Opin ja liittojen kirja [LK] 130:3). Mormonin kirja opettaa toisaalta kristillistä kolminaisuutta (Mormon 7:77, 3 Nefi 11:27, Alma 11:44) tai harhaoppista modalismia (Eter 3:14, Moosia 16:15), kun taas nykyään mormonit uskovat Isän, Pojan ja Pyhän Hengen olevan keskenään täysin eri olentoja.

Mielenkiintoisimmat Jumalaa kuvaavat kohdat Mormonin kirjassa ovat varmasti ne, jotka painottavat hänen ikuisuuttaan ja muuttumattomuuttaan (Mormon 9:9, Moroni 8:18, 1 Nefi 10:18). Mormonilähetyssaarnaajilta kannattaa ehkä kysyä, miten nämä jakeet ovat sovitettavissa Jumalaan, joka ei ensin ollut Jumala lainkaan ja joka sitten on vuorotellen ollut ruumiiton henki ja ruumiillinen, kolminaisuus ja moninaisuus, yksi ainoa ja yksi muiden joukossa.

Mormonien oppi Jeesuksesta ei ole yhtään vähemmän ongelmallinen. Jeesus oli ensin taivaallisen Isä Jumalan ja hänen taivaallisen vaimonsa synnyttämä henkilapsi, Saatanan ja meidän muiden veli (mormonismin mukaan olimme olemassa ennen syntymäämme henkiolentoina). Millä tavalla Jeesus on sitten Jumalan ainosyntyinen Poika? Monet mormonit eivät edes tiedä, että kirkon virallisen opetuksen mukaan Jumala on Jeesuksen (ja vain Jeesuksen – siksi ainosyntyinen) Isä ”lihan mukaan”.

2

87

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5+5

      Mistäs olet näin läpinäkyvästi puolueellista tietoa löytänyt?
      " Kirkon kristilliseltä kuulostavat opit ja miellyttävältä vaikuttavat lähetyssaarnaajat saavat... " On todella vaikeata arvata kirjoittajan mielipidettä MAP kirkosta.
      Sen kappaleen loppu on jo täysin antimormonismia, tai siitä lainattua. Lähetystyöntekijöiden tarkoituksena ei ole muu, kuin niiden ihmisten löytäminen ja kastaminen, jotka uskovat Jeesukseen Kristukseen vapahtajanaan ja jotka haluavat kuulua hänen kirkkoonsa.
      ... "Näiden käsitteiden taakse kätkeytyy kuitenkin valtava määrä monimutkaisuuksia ja ristiriitoja, joista käsittelemme tässä vain murto-osaa." Vainoharhaista. Joku näkee peikkoja auringossakin . "Näiden käsitteiden taakse kätkeytyy kuitenkin valtava määrä monimutkaisuuksia ja ristiriitoja, joista käsittelemme tässä vain murto-osaa." Hehehehe. Mitähän ne ovat?
      "Mormonismin Jumala on Jumalaksi korotettu ihminen, joka on joskus elänyt jollain planeetalla tavallisena miehenä ja edennyt omaa Jumalaansa hyvin palveltuaan meidän maailmamme Jumalaksi." MAP kirkko ei opeta tätä. Se voidaan mainita opetuksen ohella, jotta ei taas joku kiljuisi että sitä ei ole kerrottu, mutta se mainitaan vain ohimennen. Asiasta saa jokainen olla mitä mieltä haluaa. Jotta kirkko niin opettaisi, tulisi useamman kirkon johtajan olla opetuksen takana, näin ei tässä asiassa ole, vaan vain yksi tai kaksi aiemmista johtajista on näin aprikoinut. Ajatteleminen on luvallista MAP kirkossa. Ajatus siitä, että Jumala olisi ollut ihminen tullee tietenkin mieleen siitä kun; ihminen aikanaan korotetaan Jumalan kaltaiseksi. Tietenkin on helppoa päätellä, että Jumalakin olisi myös kerran ollut korottamaton ihminen, sekä että Jumalan Jumalaksi eteneminen olisi tapahtunut samoin, kuin meidän, mutta tuota asiaa ei opeteta oppina.
      Oikee sillisalatti oikeita oppeja ja vääriä oppeja tai muuten vaan ei oppia.
      "Jumalalla on ruumis, lihaa ja luita," Oliko Kristus Jumala? Jos oli, niin oliko hän luuta ja lihaa? MItä mieltä oli Tuomas epäilijä. Mitä mieltä olet, koskiko Tuomas Jumalan luita ja lihaa, koskiseeaan tämän haavoja vai mitä se oli? Mikäli Jeesus Kristus on Jumala, niin mormonit ovat oikeassa. Miten ihminen olisi voitu luoda Jumalan kuvaksi, jollei Jumala olisi lihaa ja luuta? Vaan muodoton henkikö?
      "hän asuu konkreettisessa paikassa jossain lähellä Kolob-nimistä tähteä." Miksi ei asuisi, tai sillä hetkellä olisi voinut siellä oleskella, oleskelihan Jumala maankin päällä. Missä Kolob siten taas on, on eriasia.
      " Jumalia on siis monia, mutta meidän tulee palvella vain yhtä Jumalaa eli omaa taivaallista Isäämme. Jos onnistumme, voimme itsekin tulla Jumalaksi."Eeeh huomaatteko kuinka kirkoittaja vaihtaa yhtäkkiä mormonit muotoon "me"... hänellä taitaa olla halu tulla jumalaksi hänelläkin :P
      Se, että uskotaan jumalia oleen useampia on myös yksi on alkukristillinen oppi. Isä Jumala on alkukristillinen oppi jota jopa kirkonisät opettivat, kuten se että ihmisistä voi tulla jumalia. Joh 10: 34-36
      "On sanomattakin selvää, että tällaiset opit ovat täysin epäkristillisiä. " Ei kukaan arvaa kirjoittajan mielipidettä, todella objektiivista tutkistelua! No tuosta lauseesta seuraa että alkukristityt olivat epäkristillisiä. Kristillisyys siis alkoi vasta n. 500 jKR (JAA)?
      Käärmeen sanojen väärinkäytöä Mooseksen kirjasta.
      " Raamattu, jota mormonit pitävät Jumalan ilmoituksena, opettaa Jumalasta jotain aivan muuta kuin mormonismi" ??? eikös Raamattu opetakkaan että ihminen tehtiin Jumalan kuvaksi? (MIeheksi ja naiseksi) ja vielä syötyään hedelmää he tulivat enemmäkin Jumalan kaltaisiksi: he tieivät hyvän ja pahan eron.
      MK on kirjoitettu alueella jossa Jumalaa kutsuttiin usein Suureksi Hengeksi. Tuo nimitys esiintyy usein Laamanilaisten tai väärään uskoon sortuneiden joukossa ... lueppas tarkemmin!
      Tietenkin Jumalalla on myös Henki, ei vain Lihaa ja luuta! Mutta missään ei sanota hänen olevan VAIN henki!
      Kyllä sia on niin, että useimmat Raamatun tutkijat ovat myös havainneet Jeesuksen oleen VTn Jumala.
      Kirjoittajan olisi aiheellista syventyä siihen miten MAP kirkko käsittelee Jeesusta ja Jumalaa VTssä. Aina ei ole edes aina heillekään selvää, kumpi kullonkin on kyseessä, mutta kyllä heidän ajatuksensa ovat samansuuntaiset kuin Raamatuntutkijoiden yleensä. Mistähän tässäkin kenkä puristaa... Raamatun tutkimuksen tuntemattomuudestakohan?
      Kyllä kirjoittajalla nyt ihan heittää koko Jumala käsitys! Jeesuksin rukoili Isää ja meitä on käsketty rukoilemaan Isää Jeesukse Kristuksen vapahtajamme ollessa välittäjänä, siksi aloitamme rukouksen osoittella joka vie sen Jumalalle ja lopetamme JKn nimessä.
      Jippii löyty yksi kohta usean seasta, jossa sanotaan niin, että asian voi ymmärtää väärinkin! Mutta ei se tarkoita että opettaisimme väärin, puolesta on paljon enenmmän todisteita.

      • 5+5

        MK ei opeta kolminaisuutta, vaan se tunnustaa, että jumaluuteen kuuluu kolme erillistä olentoa Jumala, Jeesus Kristus sekä Pyhä Henki joista PH on henki ja Isällä ja Pojalla on ruumis, käsin kosketeltava, lihaa ja luuta, vaikkakaan ei tavallista vaan ylösnoussutta liha ja luuta!
        Ether 3 14 Katso, minä olen se, joka olin valmistettu maailman perustamisesta asti lunastamaan kansani. Katso, minä olen Jeesus Kristus. Minä olen Isä ja Poika. Minussa on koko ihmissuku saava elämän, ja sen ikuisesti, nimittäin ne, jotka uskovat minun nimeeni; ja heistä tulee minun poikiani ja tyttäriäni.
        Moosia 16: 15 opettakaa heille, että lunastus tulee Kristuksen, Herran, kautta, joka on todellinen iankaikkinen Isä. Aamen.
        Eikös Jeesus ole Isä siinä mielessä että me saamme elämän vain ja ainoastaan hänen kauttaan tullen täten hänen lapsikseen. JUmalahan antaa maan Kristukselle ja kaikki häntä seuraavat maan asukkaat hänelle lapsiksi.
        "Mielenkiintoisimmat Jumalaa kuvaavat kohdat Mormonin kirjassa ovat varmasti ne, jotka painottavat hänen ikuisuuttaan ja muuttumattomuuttaan (Mormon 9:9, Moroni 8:18, 1 Nefi 10:18). Mormonilähetyssaarnaajilta kannattaa ehkä kysyä, miten nämä jakeet ovat sovitettavissa Jumalaan, joka ei ensin ollut Jumala lainkaan ja joka sitten on vuorotellen ollut ruumiiton henki ja ruumiillinen, kolminaisuus ja moninaisuus, yksi ainoa ja yksi muiden joukossa."
        Ensinnäkin osoittaa todellista ilkeämielisyyttä ja mauttomuutta yritää yrittämällä keksiä joitakin, jota voisi kysyä, kuin piru vietellen nuorukaisia, jotka eivät paljoa vielä ole elämästä ehtineet oppia... vaikka usein he ihmeesti antavat hyviä vastauksia :)
        9 Sillä emmekö me lue, että Jumala on sama eilen, tänään ja ikuisesti eikä hänessä ole vaihtelevaisuutta eikä muuttumisen häivää?
        18 Sillä minä tiedän, ettei Jumala ole puolueellinen Jumala eikä muuttuvainen olento, vaan hän on muuttumatonkaikesta iankaikkisuudesta kaikkeen iankaikkisuuteen.
        18 Sillä hän on sama eilen, tänään ja ikuisesti; ja tie on ollut raivattuna kaikille ihmisille maailman perustamisesta asti, jos he tekevät parannuksen ja tulevat hänen luoksensa.
        Kysymyksessä on oletusvirhe... se virhe on että kysymys on oikein tehty... mutta se ei ole oikein tehty, kuinka siihen kukaan voisi vastata oikein kun: Ensinnäkin kuten sanoin suurin osa ei ymmärrä kysymystä, koska emme opeta noita asioista, koska ne eivät ole oppiamme. Usein käsketään kysymään kysymyksiä koska luullaan mormonien uskovan jotakin ja kun heiltä kystään he ovat sanattomia, koska he eivät ymmärrä kysymystä... sitten aletaan selittää mormonille heidän omaa oppiaan ihan väärin, Siihen lisätään asioita, jolla ei ole mitään tekemistä mormonin opin kanssa ja on täten täysin irrationaalista. Ensinnäkin me opetamme että Jumala on AINA ollut Jumala. Jeesus taasen on vanhin henkiveljemme, joten hän on ollut ruumiiton, kunnes tuli maanpäälle vauvana, kuten kaikki muutkin. Kolminaisuudesta emme puhu, vaan jumaluudesta ja sen kolmesta osasesta. Loppu olikin jo ihan sekoa.
        Kuka tahansa voi nähdä, missä tahansa opissa ongelmia, ongelmatonta oppia ei olekkaan, siksi hengellisyys on tärkeää, jotta voi erottaa asiat, joita ei tiedä, mutta jotka ovat totta.
        Sinä sitten tykkää synnyttämisestä... mistä tiedät että henkilapset on synnytetty? Nyt uskot sitten ihan sanasta sanaan sen, kun puhumme että olemme Jumalalle syntyneitä henkilapsia? No jos henget syntyvät kuten ihmiset, niin ainakin synnytys oli kivutonta HAH!
        Ajatuksesi ovat merkillinen uskon ja kuulopuheen sotku. Itsepäisesti haluat uskoa sen mikä ei ole oikein tai oppia ja kaivaa kaikki millä vaan voi mormoneja osotella sormellaan ja ilkkua. En usko että niin ymmärtämätön olet, kuin minkä kuvan annat itsestäsi.

        Jäin edelleen odottamaan niitä salaisuuksia....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      164
      2783
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2011
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      88
      1816
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      68
      1557
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe