Nautitko pyöräilystä/tuntuuko se hyvältä?

pakkopullaaa

Minulle se on vain pakkopullaa päästä töihin tai vaikka kauppaan.

Minulle ihan helvettiä se polkeminen, varsinkin jos tulee eteen ylämäki. Alla on kuitenkin noin tuhannen euron pyörä ja kunto on kova.

Ja kesällä nämä hyönteiset haittavat paljon!!

30

325

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • läski ajelija

      ajoittain olen turhautunut kun kestävyys ei riitä ja nousut vievät voimat. täällä nousuja riittää. mutta pyöräily on kivaa ja harrastan sitä huvin ja terveyden vuoksi mahdollisimman paljon ympäri vuoden.

      painoa on 140 kg, kunto huono ja alla 3500 euron pyörä.

      sen olen huomannut, että pidemmät reissut menevät paljon helpommin, kun syön paria tuntia ennen 500 kcaloria. sillä ajelen monta tuntia ja jopa nousut rupeavat sujumaan.

      sinänsä ei ihme jos pyöräily ei tunnu kivalta, kun ajat vain työ- ja asiointimatkoja. siinä saattaa olla ongelman ydin. toinen saattaa olla yksin ajaminen. itsekin ajan yksin, koska olen nolo läski.

    • Äijän käpynen

      Vajaan tonnin cyclolla, jossa on lokarit ja tarakka ajan aikaisesta keväästä myöhään syksyyn 20-30km lähes päivittäin kuntolenkkinä. Nautin ajamisesta, kun en sotke #yrpä otsassa, vaan n 25 keskaria. Välillä raskaan työpäivän jälkeen tuntuu välillä pakkopullalta, mutta taas seuraavana kulkee mukavasti. Upean hieno ja halpakin harrastus ja hyvä kuntoilulaji. Olen 50 vuotias äijä, 188cm/85kg ja suht hyvä kuntoinen. Talvella joka päivä reipasta kävelyä vähintään 45 min.

      • cyclisti

        päivittäin poljen duunimatkat 12.5km suuntaansa ympäri vuoden ...ja silloin tällöin teen lenkkejä 30-250km päiväretkiä.....ja täytyy sanoa että halpaa huumetta toi fillarointi. nautin varsinkin noista pitkistä yli 100km ajoista.välillä ajan reilummilla nopeuksilla mutta yleensäkin keskari pyörii ainakin liki 30kmh.joskus ns tempo ajoissa keskari voi olla n. 35kmh......mutta tykkään ja kalustona on cyclo työmatkajyränä ja kuitu maantiepyörä on lenkkien vauhdittajana...ikä lähenee neljää kymppiä ja kunto on kai ainakin keskinkertaista aavistuksen parempi


    • Yli puoli vuosisataa

      pyörän päällä ohitettu jo ajat sitten ja mukavaa on edelleen ihan päivittäin parinkymmenen kilometrin verran nykyään noin 360 päivänä vuodessa.

      Pyöriä on kulunut käytössä epälukuisa määrä ja enimmäkseen halvimmasta päästä. Kellarissa on entisten pyörien raatoja aika paljon, joista voi nappailla varaosia tarvittaessa.

      Nyt alla kuluu kolmensadan mummopyörä koreineen ja veri vetää pieniin kilpa-ajoihin lähes päivittäin. Kyllä sitä ikämiehelläkin puhtia riittää pumpussa tasaväkiseen varttimailin kiihdytyskisaan vuosikymmeniä nuorempien maantiepyöräilijöiden kanssa.

    • Asennekysymys

      Jos kaikenaikaa yrittää mahdollisimman nopeasti perille, siis ajaa yli voimien.
      Pois liika yritys, niin pyöräily on helppoa, kunnon noustessa vauhtikin itsestään paranee.
      Vaihdepyörillä ajatte, niin vaihtakaa ajoissa riittävän pienelle:)

      • Cyclo kaj

        Kertakaikkiaan loistavasti kirjoitettu.
        Minä aloitin aktiivi pyöräilyn 8 vuotta sitten 44 vuotiaana. lenkit piteni ja pyörät keveni ja joka päivä piti polkea aina ¤itutukseen saakka. Onneksi polvi alkoi kiukuttelemaan 4 vuotta sitten johtuen rasituksesta. Lääkäri sanoi, että pyöräily loppuu, jollei vauhti hidastu ja vaihteet pienene. Viesti meni perille. maantiepyörä vaihtui cycloon, keskarit tippui kymenellä kilometrillä liki ja käytin pienempiä vaihteita, pyöräily alkoikin tuntua todella mukavalta, kun välillä voikin pysähtyä kellosta välittämättä. Tällä opilla ajan edelleen lähes joka päivä 15 -25km, Nyt saa olla lokasuojat ja tarakkakin ja katsella luontoa samalla, kun polkee, kaffee pausseja unohtamatta.


      • vääntäjä
        Cyclo kaj kirjoitti:

        Kertakaikkiaan loistavasti kirjoitettu.
        Minä aloitin aktiivi pyöräilyn 8 vuotta sitten 44 vuotiaana. lenkit piteni ja pyörät keveni ja joka päivä piti polkea aina ¤itutukseen saakka. Onneksi polvi alkoi kiukuttelemaan 4 vuotta sitten johtuen rasituksesta. Lääkäri sanoi, että pyöräily loppuu, jollei vauhti hidastu ja vaihteet pienene. Viesti meni perille. maantiepyörä vaihtui cycloon, keskarit tippui kymenellä kilometrillä liki ja käytin pienempiä vaihteita, pyöräily alkoikin tuntua todella mukavalta, kun välillä voikin pysähtyä kellosta välittämättä. Tällä opilla ajan edelleen lähes joka päivä 15 -25km, Nyt saa olla lokasuojat ja tarakkakin ja katsella luontoa samalla, kun polkee, kaffee pausseja unohtamatta.

        Minä aloitin aktiivi pyöräilyn 8 vuotta sitten 44 vuotiaana. lenkit piteni ja pyörät keveni ja joka päivä piti polkea aina ¤itutukseen saakka. Onneksi polvi alkoi kiukuttelemaan 4 vuotta sitten johtuen rasituksesta. Lääkäri sanoi, että pyöräily loppuu, jollei vauhti hidastu ja vaihteet pienene. Viesti meni perille. maantiepyörä vaihtui cycloon, keskarit tippui kymenellä kilometrillä liki ja käytin pienempiä vaihteita, pyöräily alkoikin tuntua todella mukavalta, kun välillä voikin pysähtyä kellosta välittämättä. Tällä opilla ajan edelleen lähes joka päivä 15 -25km, Nyt saa olla lokasuojat ja tarakkakin ja katsella luontoa samalla, kun polkee, kaffee pausseja unohtamatta.

        Et sitten voinut sillä kevyellä pyörällä polkea pienemmillä vaihteilla. Jokainen saa polvensa rikki, jos ja kun polkee 50-7 kierroksen kadenssilla, oli pyörä mikä hyvänsä. Painavalla pyörällä tulee vielä helpommin eteen tuo vääntäminen isolla välityksellä, kevyt menee saman kinkaman huomattavasti helpommin. Äly hoi, älä jätä !!!


      • niinpä...
        Cyclo kaj kirjoitti:

        Kertakaikkiaan loistavasti kirjoitettu.
        Minä aloitin aktiivi pyöräilyn 8 vuotta sitten 44 vuotiaana. lenkit piteni ja pyörät keveni ja joka päivä piti polkea aina ¤itutukseen saakka. Onneksi polvi alkoi kiukuttelemaan 4 vuotta sitten johtuen rasituksesta. Lääkäri sanoi, että pyöräily loppuu, jollei vauhti hidastu ja vaihteet pienene. Viesti meni perille. maantiepyörä vaihtui cycloon, keskarit tippui kymenellä kilometrillä liki ja käytin pienempiä vaihteita, pyöräily alkoikin tuntua todella mukavalta, kun välillä voikin pysähtyä kellosta välittämättä. Tällä opilla ajan edelleen lähes joka päivä 15 -25km, Nyt saa olla lokasuojat ja tarakkakin ja katsella luontoa samalla, kun polkee, kaffee pausseja unohtamatta.

        "Lääkäri sanoi, että pyöräily loppuu, jollei vauhti hidastu ja vaihteet pienene."

        Tyypillinen aloittelijan virhe johon syyllistyin itsekin, pitää polkea niin että se tuntuu ja ajaa sitten aina liian isolla vaihteella... Pyöräily muuttuu kevyemmäksi kun kadenssi on kohdallaan eikä nopeuskaan siinä putoa kyllä, polkeminen on vain tehokkaampaa. Vaikka ei siitä kadenssista nyt orjallisesti tarvitse kiinni aina pitää, ei se mikään kaikkivaltiaan määräys ole josta pitäisi kiinni pitää joka tilanteessa.

        Itse sain riuhtomisesta hermopinne nimisen vaivan:

        http://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=jal00109

        Sattui saatanasti, vie liikuntakyvyn, jalalla ei poljettu eikä astuttu. . Ja se iski 30 minuutissa ensioireista totaalisesti. Vaimo haki autolla pois. Vei unenkin moneksi yöksi. Kipulääkkeet auttoivat hiukan. Meni kyllä ohi muutamassa päivässä kuten perhetuttu lääkäri puhelimessa konsultoi kun kysyin onko vakavaakin. Tuskallinen se vaiva oli. Laahasin itseni persillään käsien varassa paskallekin.

        Silloin kun harrastetaan urheilua kunnon kohottamiseksi ja mielihyvän vuoksi se tietenkin loppuu jos siitä tekee itselleen kärsimystä. Mulle tulee kilometrejä viikolla töiden jälkeen illalla n. 35 joka päivä, vkl sitten pidempiä lenkkejä. Mutta jos tuntuu ettei huvita niin se lenkki voi olla vaikka 10 kilometriä tai en lähde ollenkaan. Yleensä huvittaa koska menen niillä ehdoilla miltä tuntuu.

        Ja lenkillä turhin kapine on kello.


      • niinpä...
        niinpä... kirjoitti:

        "Lääkäri sanoi, että pyöräily loppuu, jollei vauhti hidastu ja vaihteet pienene."

        Tyypillinen aloittelijan virhe johon syyllistyin itsekin, pitää polkea niin että se tuntuu ja ajaa sitten aina liian isolla vaihteella... Pyöräily muuttuu kevyemmäksi kun kadenssi on kohdallaan eikä nopeuskaan siinä putoa kyllä, polkeminen on vain tehokkaampaa. Vaikka ei siitä kadenssista nyt orjallisesti tarvitse kiinni aina pitää, ei se mikään kaikkivaltiaan määräys ole josta pitäisi kiinni pitää joka tilanteessa.

        Itse sain riuhtomisesta hermopinne nimisen vaivan:

        http://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=jal00109

        Sattui saatanasti, vie liikuntakyvyn, jalalla ei poljettu eikä astuttu. . Ja se iski 30 minuutissa ensioireista totaalisesti. Vaimo haki autolla pois. Vei unenkin moneksi yöksi. Kipulääkkeet auttoivat hiukan. Meni kyllä ohi muutamassa päivässä kuten perhetuttu lääkäri puhelimessa konsultoi kun kysyin onko vakavaakin. Tuskallinen se vaiva oli. Laahasin itseni persillään käsien varassa paskallekin.

        Silloin kun harrastetaan urheilua kunnon kohottamiseksi ja mielihyvän vuoksi se tietenkin loppuu jos siitä tekee itselleen kärsimystä. Mulle tulee kilometrejä viikolla töiden jälkeen illalla n. 35 joka päivä, vkl sitten pidempiä lenkkejä. Mutta jos tuntuu ettei huvita niin se lenkki voi olla vaikka 10 kilometriä tai en lähde ollenkaan. Yleensä huvittaa koska menen niillä ehdoilla miltä tuntuu.

        Ja lenkillä turhin kapine on kello.

        Ja sekin on ihan vain fiiliskysymys millaisen lenkin heittää, asfalttipyrähdyksen vai rantalenkin hiekkatiellä.


    • Toikka (

      Mikään vaatteet päällä tehtävä asia ei suo mulle suurempaa nautintoa, kun aamusta aikaisin maaseudun kapeilla teillä kesällä joka aamuinen fillari lenkki. Samoin syksyn ruskan aikaan ja aikaisin keväällä päivän alettua valkenemaan tulee lähdettyä parin tunnin lenkille. Tämä on aamuisin mulle mahdollista, kun teen jatkuvaa iltavuoroa työssä. Syklo krossari sieltä halvimmasta päästä mullakin kulkimena kunnollisilla trekking varusteilla tietysti ja normaalia leveämmillä kummeilla.

    • 200fgtee5

      Tuo olisi paljon nautinnollisempaa jos alapää ei tulisi niin älyttömän kipeäksi. Nyt voi pyöräillä töihin vain kahdesti viikossa 12km suunta, enempään en puutumisen vuoksi pysty.

    • cyclo man

      kai sulla on semmoinen kapea satula?? ne leveät mummis satulat voi unohtaa niistä todellakin takapuoli puutuu....kunnon kapoisella satulalla ajoon tottuu hyvinkin nopeasti ja sen jälkeen puutumista ei pitäisi tulla

      • 25252

        Ja kannattaa vielä olla sellainen kapea satula missä on reikä keskellä, silloin ei ainakaan puudu. Tilasin just uuden saksasta.


    • 352525

      Minulla on 200e pyörä, olen ylipainoinen ja kunto on huono mutta silti tykkään pyöräilystä. Lähinnä takapuolen hiertyminen on pitkillä matkoilla ollut ongelma kun painoni on noussut. Toki kuntoni ei kestä kovaa vauhtia mutta sen takia pyöräilen rauhallisesti.

      • manu1

        pyöräilyä kun kerran harrastaa niin on ihan oikein et ajelee niin kuin hyvälle tuntuu. eihän siitä nauti jos se on verenmaku suussa.
        talkki on ihan hyvä tai perinteinen perunajauho, laittaa lähtiessä ja voipi sitä pöllyytellä matkallakin jossahi puskas.


    • Ensi kesänä taas

      4 tkm poljettu hybrillä kohta puoliin tälle suvelle ja on jo tylsää, lopetan tältä kesältä siihen.

    • felt1234

      Hieno laji. Kevyt maantiepyörä alle ja pehmustetut housut, kypärä ja lukkopolkimet. Satula vaateriin ja oikealle korkeudelle ja etäisyydelle. Pysyy lonkat ja polvet kunnossa. Lenkit 35-65 km kolme kertaa viikossa alkuun, kunnon mukaan reippaasti. 1000 km jälkeen muutama reilu 100 km lenkki. Toimii kaikille ja joka lenkistä nauttii. Sateella lepoa tai muuta urheilua.

    • jaa mää vai?

      Todellakin nautin!

      Maasturilla kangasmetsän polkuja kovaa vauhtia kiidän. Tai kivikkoista juurakkoa etenen melkein kävelyvauhdilla. Mahtavia maisemia on nähty pyörän päältä.

      Maantiekiiturilla kimppalenkillä tiuhassa jonossa; siinä saa kokea vauhdin hurmaa.

      Ja normipyörällä työmatkalla voi sisäisesti naureskella autojonossa istuville tyypeille. Saa halutessaan vetää itsensä hapoille mennen tullen.

      Ja pyräilytapahtumissa tutustuu mukaviin ihmisiin, nuorempiin ja vanhempiin

    • vahe

      Useimmiten nautin. Oon ajanut yläkoulu ajoista saakka säännöllisesti, nyt oon parikymppinen.

      Viime aikoina pyörälenkkini on ollut osittain aika kamalia. Selkä jo lenkin alussa totaali märkänä, joten osittain sen takia ajan tuhatta ja sataa jotta nopeasti pääsisin pois itteäni nolaamasta. Häpeän siis hikoiluani, vaikka se on maailman luonnollisin asia.. Ja kun ajan liian kovaa, tulen siitä vähän vihaiseksi, muutaman kerran näyttäny keskari autoille jotka töötänny mulle. Pari koiraakin meinannu jäädä mun alle.
      Lenkin jälkeen sitten kadun käytöstäni ja harmittaa etten omista nyrkkeilysäkkiä kun tekis mieli purkaa turhautumistani.

      Siis mitä ihmettä mä tekisin ett saisin selän hikoilun vähentymään?? Oon normaalipainoinen ett mistään ylipainosta se ei johdu eikä huonosta kunnosta.

      • kyllä vain

        Hikoilu on minunkin ongelma vaikka paino on normaali eikä kuntokaan ihan kuralla.

        Aja ilman paitaa ja jos on mahdollisuus ajella meren rantoja niin aja, siellä käy mukava viilentävä tuuli tai puiden varjostamia pyöräteitä.


      • vahe
        kyllä vain kirjoitti:

        Hikoilu on minunkin ongelma vaikka paino on normaali eikä kuntokaan ihan kuralla.

        Aja ilman paitaa ja jos on mahdollisuus ajella meren rantoja niin aja, siellä käy mukava viilentävä tuuli tai puiden varjostamia pyöräteitä.

        Ihan varteenotettavia vinkkejä, mutta olen nainen, joten en mielellään ilman paitaa ulos lähde saatikka pyörällä ajamaan ;) Ja meren ääreen aika pitkä matka Itä-Suomesta. Silloilla tuulee, niillä tykkäänkin pyöräillä.

        Aurinkoisia reittejä olen pyrkinyt välttämään, mutta ei sekään taida auttaa, sillä vaikka lähtisin täysin pilvisellä säällä niin silti hikoan.

        Ja mitä oon muiden selkiä katellu, vain muutamalla miesjuoksijalla on ollut märkä paita eli hikoileeko niin harva muu vai onks kaikilla jotkut tosi hyvät hiostamattomat vaatteet?


      • kyllä vain
        vahe kirjoitti:

        Ihan varteenotettavia vinkkejä, mutta olen nainen, joten en mielellään ilman paitaa ulos lähde saatikka pyörällä ajamaan ;) Ja meren ääreen aika pitkä matka Itä-Suomesta. Silloilla tuulee, niillä tykkäänkin pyöräillä.

        Aurinkoisia reittejä olen pyrkinyt välttämään, mutta ei sekään taida auttaa, sillä vaikka lähtisin täysin pilvisellä säällä niin silti hikoan.

        Ja mitä oon muiden selkiä katellu, vain muutamalla miesjuoksijalla on ollut märkä paita eli hikoileeko niin harva muu vai onks kaikilla jotkut tosi hyvät hiostamattomat vaatteet?

        Vähemmän trendikkäät löysät luonnonkuituiset vaatteet saattavat toimia paremmin joskus kuin huipputekniset. Vähemmän hikoilee kun ilma kulkee ihon ja vaatteen välissä ja ilmavirta myös kuivattaa riepuja.


      • läski ajelija

        itse olen hirveä läski joten kärsin lihavuudestani, hikoilustani, hitaudestani jne eli liiallisesta negatiivisesta itsetietousuudesta.

        toiset hikoilevat paljon, toiset eivät lainkaan. kuten sanoit se on aivan luonnollista. ei voi olla terveellistä estää tai huomattavasti rajoittaa hikoilua. en missään tapauksessa pidä terveellisenä nykyään valitettavan muodikkaita "liikahikoilun" "hoitoja" kaikenlaisilla alumiineilla, hermomyrkyillä, lääkkeillä jne.

        nopeasti kuivuvia ja tuulettuvia materiaaleja on hyvin saatavilla urheiluvaatteissa, niitä kannattaa käyttää.

        tarpeen vaatiessa kannattaa pitää vaihtovaatteita ja jopa pyyhettä mukana. pyörälaukku on tähän tarkoitukseen kätevä. se on sitten eri asia missä virkistäytymisen voi suorittaa.

        varsinainen ongelmasi on liiallinen negatiivinen itsetietoisuus, jolle annat koko ajan lisää valtaa ajatuksissasi ja tunteissasi. et voi ajaa itsekriittisyyttäsi karkuun. yritä jättää pois itsekriittinen ajattelukierteesi. maailmasta löytyy muutakin ajateltavaa kuin omat "virheet". se voi auttaa jos opettelet vähän röyhkeämpää ja itsevarmempaa tunnetta siihen että sinulla on täysi oikeus olla juuri sellainen kuin luonnollisesti olet missä tahansa tilanteessa.

        muut ihmiset tuskin edes huomaavat hikoiluasi ja jos huomaavat niin heitä harmittaa vain se etteivät itse kuntoile yhtä kovasti.

        joitain ihmisiä se voi viihdyttää, mutta se on heidän häpeänsä.


    • kyllä vain

      Nautin. Mutta en aja kelloa enkä keliä vastaan.

    • Pyörällä päästään

      Nautinko? No joo, ainakin hetkittäin, kun tajuaa kunnon kesän aikana kohonneen. Aloittelin kautta maaliskuussa, ja nyt työmatkakilometrejä on kertynyt n. 1800. Sen verran on reipas pyöräily mennyt veriin, että viiveet liikennevaloissa tai muut hidastavat tekijät ärsyttävät. Vastatuuli pitkillä suorilla ei enää lannista kuten keväällä, vaan sisuunnuttaa polkemaan lujemmin.

      Ajelen 7-vaihteisella kaupunkipyörällä vakiorenkain, joten minua ei pidetä tosiharrastajana. Siksi onkin kiva huomata, että ohittelijoita on nykyään varsin harvassa. Niistäkin osa jatkaa matkaansa vauhdilla, jota on/olisi täysin mahdollista peesata.

      Ylämäki on pyöräilijän mitta! Jokainen ajaa nousun kovaa, mutta kuka jatkaa reippaasti tasamaalla sen jälkeenkin? Ylämäen päätyttyä hapottaa heikkokuntoista niin, että vauhti ei kasva vaikka maasto sen mahdollistaisi. Tästä näkee esimerkkejä silloin tällöin, ja olenpa ollut tiukkojen nousujen uhrina itsekin.

      Pyöräilijöitä on mielenkiintoista arvioida yksityiskohtien pohjalta, esimerkiksi näin. Reppu selässä: yleensä rauhallinen vauhti, tai jos ajaa nopeasti, on lyhytmatkalainen. Maastorenkaat asvaltilla: ei yleensä nopea, mutta poikkeukset saattavat todella yllättää vauhdillaan. Ylipainoinen pyöräilijä: hidas. Kapeat renkaat, ketjuvaihteet, pyöräilyasu, kypärä, ei sivulaukkua tai muutakaan tavaraa: menee karkuun - ei kannata repiä keuhkojaan yrittämällä pysyä kyydissä.

    • näintäällä

      Enkait mä muuten pyöräilisi jos en siitä jotain saa. Työn ja perhe-elämän vastapainoa. Hetki jolloin saa heittää asioita tienpenkalle ja ilmaa. Todella nautin :)

      • pyöräilijätär

        Todellakin nautin. Ehdottomassti miellyttävin liikkumisen muoto. Työmatkapyöräilyssä tulee myös päivän liikunta suoritettua. En ymmärrä, miksi joku pyöräilee, jos se on ikävää.


    • Anonyymi

      Minulla on 50euron Cresent, huono kunto ja hiertävä penkki, mutta ehkä tästä se kunto kohenee kuitenkin. Sitten vasta ostan paremman pyörän.

      • Anonyymi

        Minulla on varusteineen noin 200 euron hyväkuntoinen ja kestävä pyörä. Nyt olen polkenut kahteen päivään 70 kilsaa. Tällä viikolla tulee 100..150 kilsaa hyötyajoa.

        Jos tulee hyötyajoa, niin ajan vain sitä. Saatan ajaa myös 10..50 km lenkin huvin vuoksi.

        Jos tulee palautumisen tai satulassa istumisen kanssa ongelmaa, niin silloin pyöräily ei kiinnosta. Ajaisin enemmän jos ukko kestäisi. Eli tykkään ajaa.


    • Anonyymi

      Ha ha. Tämä on vanha, mutta hauska pyöränketju. Itsekin päälle satakiloisena sotken pahimmillaan päälle satasen lenkkejä. Kerran innostuin polkaisemaan yli kaksisataa kilometrisen siivun. Kyllä trikoo on riskillä ruma. Vaan mitäpä siitä välitän. Antaa mennä vaan. Ajattelin vielä tässä kesähelteillä painella henkselivaippatrikoosortseilla, tai mitä lateksia lienevät, vailla paitaa. Se on jo rivoa, ja kansalla katselemista sillon, jos halua on. Läskimakkarat hyllyen kuin mikäkin ylipainoinen Borat. Niin, ja tänä vuonna täynnä vasta noin tuhatviisisataa kilometriä. Pyörä raskas halpishybridi, mutta ilo on painella menemään. Lukkopolkimet on tietenkin oltava myös. Mikä pakko? Ei mikään, mutta auttaa tuossa kiertosnopeuksien ylläpidossa. Polvia pyrittävä säästelemään.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe