Mitä turhaa vääntää

EEEEEE

Olen tässä kummeksuen seurannut tällä palstalla tätä käyttö- ja näyttelyvääntöä. En oikein ymmärrä että mistä tässä loppujen lopuksi väännetään? Mitä väliä sillä on jos käyttölinjan koirien väitetään olevan poikkeuksellisen vietikkäitä ja tämän myötä soveltuvan erityisen hyvin suojeluharrastamiseen ja viranomaisten suosimia? Ihan vastaavasti näyttiksien väitetään olevan luonteeltaan rauhallisempia ja helpompia, soveltuvan samalla hyvin monenlaiseen harrastamiseen aina näyttelyistä erilaisiin pk-lajeihin ja ovat myös suuren yleisön suosiossa. Elikkä ihan kelpoja koiria löytyy molemmilta tahoilta. En ymmärrä, että miksi, jos kerran sellainen mahdollisuus on olemassa, jokainen ei saisi hankkia juuri sellaista saksanpaimenkoiraa minkä kokee itselleen parhaiten sopivaksi? Eihän tuommoisen valinnan tekeminen kuulu kenellekkään muulle kuin koiranhankkijalle itselleen. Kummeksun täällä harrastettavaa koiralinjojen osoittelua. Jos sillä tavoin on tarkoitus tehdä jotain linjaa toista paremmaksi niin laihat on eväät.

29

1137

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sakun kanssa herkkää

      Käsittääkseni täällä ovat vängätty näiden "paremmuuksista". Olen samaa mieltä että yleislinjaus on se mitä sanoit, käyttikset ja sekalinjaiset viettikkäämpiä yleisetetysti, mutta näyttiksissäkin voi löytyä vietikkäitä ja ilmeisesti palstalla muutama vietikkään näyttiksen omistaja sitten puolustaa näkemystään että yhtä hyvä koira heillä käytössä.
      Eli se mikä on yleistys ei päde kaikkiin, mitä siitä riitautumaan. Mutta palsta on riitainen, tiettyjä asioita ei kannata sanoa, kuten puhua kenneleistä tai linjojen paremmuuuksista.
      Sitten on harrastuksia ja "harrastuksia". Minä en tiedä muusta kuin siitä että yhteistyö pelaa ja virikkeistä elämää on, meidänlaista elämää.

      • uunoturhapuro9

        Enpä ole mitään varsinaista tutkimusta noista vietikkyyksistä nähnyt, eipä semmosta taida ollakkaan? Oma kokemukseni on se, että noita viettipommeja ei moni käyttisihminenkään halua ja taas toisaalta ei sen koiran mikään lapatossukaan tarvi olla, elikkä semmonen keskitien saksanpaimenkoira on varmasti kiva.


      • ?????????????
        uunoturhapuro9 kirjoitti:

        Enpä ole mitään varsinaista tutkimusta noista vietikkyyksistä nähnyt, eipä semmosta taida ollakkaan? Oma kokemukseni on se, että noita viettipommeja ei moni käyttisihminenkään halua ja taas toisaalta ei sen koiran mikään lapatossukaan tarvi olla, elikkä semmonen keskitien saksanpaimenkoira on varmasti kiva.

        Onko viettipommi sellanen jolla on palkon saalista, vai aggressiota? Kumpaa ei haluta? Miksi?


      • pösöö
        ????????????? kirjoitti:

        Onko viettipommi sellanen jolla on palkon saalista, vai aggressiota? Kumpaa ei haluta? Miksi?

        saksanpaimenkoiran kuuluisi olla kaksiviettinen, eli sekä agrea että saalista pitäisi löytyä, hyvältä koiralta molempia löytyy kiitettävästi. eli kumpaakin viettiä halutaan koiralle. agre on jostain syystä saanut ihmisten keskuudessa "mörkövietin" maineen vaikka usein unohdetaan että se on koiran moottori. ilman sitä eläin kuolisi (tai no ainakin luonnonvarainen eläin)


      • söpöö
        pösöö kirjoitti:

        saksanpaimenkoiran kuuluisi olla kaksiviettinen, eli sekä agrea että saalista pitäisi löytyä, hyvältä koiralta molempia löytyy kiitettävästi. eli kumpaakin viettiä halutaan koiralle. agre on jostain syystä saanut ihmisten keskuudessa "mörkövietin" maineen vaikka usein unohdetaan että se on koiran moottori. ilman sitä eläin kuolisi (tai no ainakin luonnonvarainen eläin)

        Saksanpaimen ei ole luonnonvarainen eläin. Vaikka koirani on saalispainotteinen, se kuitenkin tositilanteissa puolustaa minua ilman mitään suojelukoulutuksia. Alussa kun sen 7 viikkoisena otin, se ei ollut edes saalispainotteinen vaan sen sille opetin, kaiken olen saalisvietin kautta sille opettanut, mikä on sillä mahtava. Koirani on ei-vietitön näyttis. Eikä onneksi vielä yli 10 vuotiaana kuollut eikä vahingoittanut ketään hengenvaarallisesti. Ei aggre ole koiran moottori.


      • pösöö
        söpöö kirjoitti:

        Saksanpaimen ei ole luonnonvarainen eläin. Vaikka koirani on saalispainotteinen, se kuitenkin tositilanteissa puolustaa minua ilman mitään suojelukoulutuksia. Alussa kun sen 7 viikkoisena otin, se ei ollut edes saalispainotteinen vaan sen sille opetin, kaiken olen saalisvietin kautta sille opettanut, mikä on sillä mahtava. Koirani on ei-vietitön näyttis. Eikä onneksi vielä yli 10 vuotiaana kuollut eikä vahingoittanut ketään hengenvaarallisesti. Ei aggre ole koiran moottori.

        jaahas.... lainattu täältä (http://paxastop.blogspot.fi/2014/02/koiran-vietit-reaktiivinen-aggressio.html)
        "....Viettitiloista aggressio on se jonka koetaan usein nimenomaan haastavana; sekä käsitellään negatiivisena käyttäytymisenä koirissamme; yleensäkin aggressio on nykyään aika negatiivisena pidetty ilmiö. Omasta mielestäni elämistä ylipäätään ei ole ilman aggressiota. Arjessa tähän törmäämme erilaisissa koirien kanssa tapahtuvissa kohtaamisissa - koiraa hoidettaessa tai sen kanssa elettäessä normaalissa arjessa. Viettitilana nykymaailmassa tämä kuten kaikki muukin aggressio koetaan hyvinkin negatiivisena - ymmärtämättä että nämä ovat elämässä selviämisen ja elämisen voiman elementtejä. Ilman aggressiota ei ole elämässä mausteita eikä laatua. jos elämää ollenkaan."
        esim. sinun koirasi on ilmentänyt reaktiivista aggressiota puolustaessaan sinua


      • pösöö
        söpöö kirjoitti:

        Saksanpaimen ei ole luonnonvarainen eläin. Vaikka koirani on saalispainotteinen, se kuitenkin tositilanteissa puolustaa minua ilman mitään suojelukoulutuksia. Alussa kun sen 7 viikkoisena otin, se ei ollut edes saalispainotteinen vaan sen sille opetin, kaiken olen saalisvietin kautta sille opettanut, mikä on sillä mahtava. Koirani on ei-vietitön näyttis. Eikä onneksi vielä yli 10 vuotiaana kuollut eikä vahingoittanut ketään hengenvaarallisesti. Ei aggre ole koiran moottori.

        ja laitetaas vielä kennel bacteroidesin sivuilta lisää teoriaa:
        .."Aggressio on erittäin tärkeä koiran hengissä selviytymisen kannalta luonnossa. Ellei koira ole aina valmis puolustamaan itseään (reaktiivinen aggressio eli puolustusvietti), kun se kohtaa uhkaa, niin koiran elämä loppuu kyllä aika nopeasti.... Aggressio on olennainen osa luonnollista koiraa ja sitä kautta koiran perimää.... Aggressio vapauttaa koirassa energiaa..... Aggressiota ei voida kouluttaa koiraan, vaan voidaan vain vahvistaa koiran perimässä olevaa aggressiota..."
        ja ihan pikkuvinkkinä, ellet ole joku uus cesar millan, niin ei kannata itteänsä nolata ja lähteä väittämään vastaan mitä tämän kennelin sivuilla kirjoitellaan.


      • sakun kanssa herkkää
        pösöö kirjoitti:

        ja laitetaas vielä kennel bacteroidesin sivuilta lisää teoriaa:
        .."Aggressio on erittäin tärkeä koiran hengissä selviytymisen kannalta luonnossa. Ellei koira ole aina valmis puolustamaan itseään (reaktiivinen aggressio eli puolustusvietti), kun se kohtaa uhkaa, niin koiran elämä loppuu kyllä aika nopeasti.... Aggressio on olennainen osa luonnollista koiraa ja sitä kautta koiran perimää.... Aggressio vapauttaa koirassa energiaa..... Aggressiota ei voida kouluttaa koiraan, vaan voidaan vain vahvistaa koiran perimässä olevaa aggressiota..."
        ja ihan pikkuvinkkinä, ellet ole joku uus cesar millan, niin ei kannata itteänsä nolata ja lähteä väittämään vastaan mitä tämän kennelin sivuilla kirjoitellaan.

        Tottahan se että spk on kaksiviettinen. Minulla taasen sekalinjainen, pääpainotteisesti käyttis sakupoika, joka ilmeisemmin vahvasti saalisviettinen mutta ei kauhean suojeluviettinen. Tosin, vaikea arvioida tuota jälkimmäistä kun nuori koira ja oma osuuteni ollut ratkaisevaa eli olen pennusta pitäen harjoituttanut ei-aggresiota aktivoivaa kasvatus/koulutusta. Olen tehnyt ison työn sosiaalistamisen eteen ja näin ollen koira sitten onkin ns. joka paikan höylä. Mutta erilaisella kasvatuksella/koutuksella koira olisi erilainen, tosin luontaisia viettejä voi vaan herättää, jalostaa jne eli geenistö kasvatus/koulutus on summa summarum, tosin siinä on liikumavaraa, heikkoviettisen voi saada hyvä kouluttaja/kasvattaja toimimaan parhaimman mukaan opetusti ja viettejään optimiin katsoen, vahvaviettisen voi saada muokattua/kasvatettua erilaiseksi/ei aktivoiden jotain viettiä vahvasti jne.


      • edellinen
        sakun kanssa herkkää kirjoitti:

        Tottahan se että spk on kaksiviettinen. Minulla taasen sekalinjainen, pääpainotteisesti käyttis sakupoika, joka ilmeisemmin vahvasti saalisviettinen mutta ei kauhean suojeluviettinen. Tosin, vaikea arvioida tuota jälkimmäistä kun nuori koira ja oma osuuteni ollut ratkaisevaa eli olen pennusta pitäen harjoituttanut ei-aggresiota aktivoivaa kasvatus/koulutusta. Olen tehnyt ison työn sosiaalistamisen eteen ja näin ollen koira sitten onkin ns. joka paikan höylä. Mutta erilaisella kasvatuksella/koutuksella koira olisi erilainen, tosin luontaisia viettejä voi vaan herättää, jalostaa jne eli geenistö kasvatus/koulutus on summa summarum, tosin siinä on liikumavaraa, heikkoviettisen voi saada hyvä kouluttaja/kasvattaja toimimaan parhaimman mukaan opetusti ja viettejään optimiin katsoen, vahvaviettisen voi saada muokattua/kasvatettua erilaiseksi/ei aktivoiden jotain viettiä vahvasti jne.

        Tosin tarpeen vaatiessa kuitenkin suojeluviettiäkin. Viime kesänä Kallion läpi illalla mennessämme humalainen mieslauma alkoi "haukkua" koiralle ja yksi valopää keksi lähteä rymyämään ja hyökkäämään kuin hirviö kohti (siis matki jotain hirviötä eli halusi kännisenä ärsyttää/pelleillä) samalla tehden raivokasta haukuntaa. No, silloinpa saku kääntyi katsomaan taakseen ja nousi takajaloilleen ja päästi semmoisen saksanpaimenkoiravahtihaukun että tuli varmaan selväksi.... ja selväksi tuli, jatkettiin matkaa. Saku katsoi minuun sen jälkeen hirveän iloinen ilme kasvoillaan, "tilleen." Ja sitten kotijo.


      • sakun kanssa herkkää
        uunoturhapuro9 kirjoitti:

        Enpä ole mitään varsinaista tutkimusta noista vietikkyyksistä nähnyt, eipä semmosta taida ollakkaan? Oma kokemukseni on se, että noita viettipommeja ei moni käyttisihminenkään halua ja taas toisaalta ei sen koiran mikään lapatossukaan tarvi olla, elikkä semmonen keskitien saksanpaimenkoira on varmasti kiva.

        Semmoista minäkin hain, keskivertosakua. Ehkä jotkut tosissaan harrastavat ja käyttisihmiset haluavat harrastuksia, käyttöä katsoen oikein vietikkään mutta liian vietikäs voi olla sekin liikaa tai jos hermot eivät kestä viettien mukana. Monasti tuntuu kuin ihmiset hakisivat täydellistä koiraa, mitä se sitten kullekin on, selväähän se on että jos oikein vietikästä hakee niin haasteikasta saattaa olla. Lieveilmiöitä on joka juttuun, harvassa on täydelliset koirat. Kaikenlaisia tulkintoja siitäkin jos saku erehtyy piippaamaan tohkeissaan tai turhautuessaan ja että vain piippaamattomat olisivat mahtikoiria ja hyvähermoisia. Minä en tuohon ihan usko, itselläni hyvähermoinen koira joka kyllä piippaa tohkeissaan esim. ennen lenkille lähtöä. Semmosta se on kun innostuu, en ole siitä kummempaa yhtälöä hermoheikkouteen vetänyt, kun selvää on ollut arjessa että on hyvähermoinen ja ei vähistä välitä mitään.

        Keskitie riittää meille. Mummeli jolla ollut sakuja miehensä kanssa sanoi lenkillä että "siinä on tyypillinen saku". No ei tätä moni tunnista edes sakuksi nykyihmisistä, kun on vanhanmallinen ja -näköinen (30-luvun sakutyyli). Semmoikseki on ihmisten käsitys mennyt sakuista, olen monasti kertonut kuinka aikoinaan tämän näköisiä olivatkin ja siitä sitten "vähän" jalostettu.


      • söpöö
        pösöö kirjoitti:

        ja laitetaas vielä kennel bacteroidesin sivuilta lisää teoriaa:
        .."Aggressio on erittäin tärkeä koiran hengissä selviytymisen kannalta luonnossa. Ellei koira ole aina valmis puolustamaan itseään (reaktiivinen aggressio eli puolustusvietti), kun se kohtaa uhkaa, niin koiran elämä loppuu kyllä aika nopeasti.... Aggressio on olennainen osa luonnollista koiraa ja sitä kautta koiran perimää.... Aggressio vapauttaa koirassa energiaa..... Aggressiota ei voida kouluttaa koiraan, vaan voidaan vain vahvistaa koiran perimässä olevaa aggressiota..."
        ja ihan pikkuvinkkinä, ellet ole joku uus cesar millan, niin ei kannata itteänsä nolata ja lähteä väittämään vastaan mitä tämän kennelin sivuilla kirjoitellaan.

        Bacteroidesin sivua ei tarvitse lukea kuin raamattua. Koirat ovat linjoista riippumatta yksilöitä. Nyt ei sitäpaitsi puhuta mistään villeistä luonnossa elävistä eläimistä, joiden on hengissä säilyäkseen oltava tarvittaessa aggressiivisia.

        Sillä jos ilmaisen oman näkemykseni asiasta ei ole mitään tekemistä itseni nolaamisen kanssa. Itseasiassa minulle on täysin sama, kuka olettaa minun nolaavan itseni kun esitän oman kantani aiheesta. Joo, enkä ole mikään ihan kokematon koiranomistaja/kouluttaja vaan takana on 45 v palveluskoirien parissa oleilua.


      • seuraava.
        edellinen kirjoitti:

        Tosin tarpeen vaatiessa kuitenkin suojeluviettiäkin. Viime kesänä Kallion läpi illalla mennessämme humalainen mieslauma alkoi "haukkua" koiralle ja yksi valopää keksi lähteä rymyämään ja hyökkäämään kuin hirviö kohti (siis matki jotain hirviötä eli halusi kännisenä ärsyttää/pelleillä) samalla tehden raivokasta haukuntaa. No, silloinpa saku kääntyi katsomaan taakseen ja nousi takajaloilleen ja päästi semmoisen saksanpaimenkoiravahtihaukun että tuli varmaan selväksi.... ja selväksi tuli, jatkettiin matkaa. Saku katsoi minuun sen jälkeen hirveän iloinen ilme kasvoillaan, "tilleen." Ja sitten kotijo.

        Minä hoidan tuollaiset tapaukset eri tavalla. Vielä tähän mennessä kukaan koskaan ei ole käynyt kimppuuni vaikkei koirani metelöikään noin. Olen tähän mennessä selviytynyt vastaavanlaisista tilanteista puhumalla vaikka kuka tahansa känniääliö yrittäisi koiraani tahallaan ärsyttää.so


      • pösöö
        söpöö kirjoitti:

        Bacteroidesin sivua ei tarvitse lukea kuin raamattua. Koirat ovat linjoista riippumatta yksilöitä. Nyt ei sitäpaitsi puhuta mistään villeistä luonnossa elävistä eläimistä, joiden on hengissä säilyäkseen oltava tarvittaessa aggressiivisia.

        Sillä jos ilmaisen oman näkemykseni asiasta ei ole mitään tekemistä itseni nolaamisen kanssa. Itseasiassa minulle on täysin sama, kuka olettaa minun nolaavan itseni kun esitän oman kantani aiheesta. Joo, enkä ole mikään ihan kokematon koiranomistaja/kouluttaja vaan takana on 45 v palveluskoirien parissa oleilua.

        sitä suuremmalla syyllä voi ihmetellä että miten et käsitä luontaisen aggression olevan olennainen ja tärkeä osa koiraeläintä. joo eikä se mikään raamattu ole. mutta helvetisti parempaa tekstiä mitä täällä sinä suollat


      • sakun kanssa herkkää
        seuraava. kirjoitti:

        Minä hoidan tuollaiset tapaukset eri tavalla. Vielä tähän mennessä kukaan koskaan ei ole käynyt kimppuuni vaikkei koirani metelöikään noin. Olen tähän mennessä selviytynyt vastaavanlaisista tilanteista puhumalla vaikka kuka tahansa känniääliö yrittäisi koiraani tahallaan ärsyttää.so

        Käsititkö jotain väärin? Koirani ei ollut se joka metelöi alun alkaen vaan mieslauma. Ja kuule aivan vastaavia ja paljon muuta käy joka päivä kun cityssa asutaan, olen selvinnyt lukemattomista tilanteista puhumalla ja itse suojaamalla koiraani, mm. huumeaineissa hyökkääjän käden pysäyttämällä itse lennosta omalla kädelläni samalla kun koirani ollut muina miehinä.

        Että näin. Mun kakka on parempaa kuin sun, jatketaanko. :)

        Ja yo.jutut muuten tosia, minähän se olen suojelija kaksikostamme, koira saa sanoa sanottavansa kun niikseen on. Mutta 99% ei sano juurikaan mitään.

        Aina tällaista täällä palstalla, pakko vaan olla parempaa, mutta ollaan sitten.....


      • sakun kanssa herkkää
        sakun kanssa herkkää kirjoitti:

        Käsititkö jotain väärin? Koirani ei ollut se joka metelöi alun alkaen vaan mieslauma. Ja kuule aivan vastaavia ja paljon muuta käy joka päivä kun cityssa asutaan, olen selvinnyt lukemattomista tilanteista puhumalla ja itse suojaamalla koiraani, mm. huumeaineissa hyökkääjän käden pysäyttämällä itse lennosta omalla kädelläni samalla kun koirani ollut muina miehinä.

        Että näin. Mun kakka on parempaa kuin sun, jatketaanko. :)

        Ja yo.jutut muuten tosia, minähän se olen suojelija kaksikostamme, koira saa sanoa sanottavansa kun niikseen on. Mutta 99% ei sano juurikaan mitään.

        Aina tällaista täällä palstalla, pakko vaan olla parempaa, mutta ollaan sitten.....

        Siis ei sano juurikaan mitään, jos ei tarve. Unohdetaan prosentit ja sanotaan periaate.

        Ollaan tyytyväisiä pojan kanssa, näin meitillä.


      • söpöö
        pösöö kirjoitti:

        sitä suuremmalla syyllä voi ihmetellä että miten et käsitä luontaisen aggression olevan olennainen ja tärkeä osa koiraeläintä. joo eikä se mikään raamattu ole. mutta helvetisti parempaa tekstiä mitä täällä sinä suollat

        Miksi koiran tulisi olla aggressiivinen normaalissa arjessa? Mitä minä en käsitä mielestäsi? Sitäkö, että aggressiopainotteiset saksanpaimenet ovat vähän väliä lehdissä raadeltuaan jonkun lapsen? Osaamattomiin käsiin ei tällaisia koiria tulisi missään nimessä myydä eikä niitä jalostaa, villieläimet ovat erikseen.
        Ja vaikka olisi osaavakin omistaja kyseessä eikä koiraan voi 200 prosenttisesti luottaa, miksi sellaisia koiria pitää jalostaa jos ne eivät mene samantien viranomaiskäyttöön? Tosin viranomaiskäyttöönkään ei tällaisia hermokimppuja kukaan tahdo. Satun olemaan hyvinkin perehtynyt aiheeseen.

        Mikä siinä suojeluharrastuksessa on niin hienoa että sitä pitää puolustella jatkuvasti joka paikassa. Koiran kanssa voi harrastaa vaikka mitä muutakin käytännössä hyödyllistä kuin suojelu. Koira voi olla todella hyvä koira ja elää onnellisen pitkän koiranelämän ilman "aggressiopainotteisuutta"kin.


      • tyhmyys on pahe
        söpöö kirjoitti:

        Miksi koiran tulisi olla aggressiivinen normaalissa arjessa? Mitä minä en käsitä mielestäsi? Sitäkö, että aggressiopainotteiset saksanpaimenet ovat vähän väliä lehdissä raadeltuaan jonkun lapsen? Osaamattomiin käsiin ei tällaisia koiria tulisi missään nimessä myydä eikä niitä jalostaa, villieläimet ovat erikseen.
        Ja vaikka olisi osaavakin omistaja kyseessä eikä koiraan voi 200 prosenttisesti luottaa, miksi sellaisia koiria pitää jalostaa jos ne eivät mene samantien viranomaiskäyttöön? Tosin viranomaiskäyttöönkään ei tällaisia hermokimppuja kukaan tahdo. Satun olemaan hyvinkin perehtynyt aiheeseen.

        Mikä siinä suojeluharrastuksessa on niin hienoa että sitä pitää puolustella jatkuvasti joka paikassa. Koiran kanssa voi harrastaa vaikka mitä muutakin käytännössä hyödyllistä kuin suojelu. Koira voi olla todella hyvä koira ja elää onnellisen pitkän koiranelämän ilman "aggressiopainotteisuutta"kin.

        Vahvan aggression omaava koira ei missään nimessä tarkoita että se on aggressiivinen normaali arjessa. Tietämättömyys on kai se joka saa aggression tuntumaan viettinä pahalta.


      • pösöö
        söpöö kirjoitti:

        Miksi koiran tulisi olla aggressiivinen normaalissa arjessa? Mitä minä en käsitä mielestäsi? Sitäkö, että aggressiopainotteiset saksanpaimenet ovat vähän väliä lehdissä raadeltuaan jonkun lapsen? Osaamattomiin käsiin ei tällaisia koiria tulisi missään nimessä myydä eikä niitä jalostaa, villieläimet ovat erikseen.
        Ja vaikka olisi osaavakin omistaja kyseessä eikä koiraan voi 200 prosenttisesti luottaa, miksi sellaisia koiria pitää jalostaa jos ne eivät mene samantien viranomaiskäyttöön? Tosin viranomaiskäyttöönkään ei tällaisia hermokimppuja kukaan tahdo. Satun olemaan hyvinkin perehtynyt aiheeseen.

        Mikä siinä suojeluharrastuksessa on niin hienoa että sitä pitää puolustella jatkuvasti joka paikassa. Koiran kanssa voi harrastaa vaikka mitä muutakin käytännössä hyödyllistä kuin suojelu. Koira voi olla todella hyvä koira ja elää onnellisen pitkän koiranelämän ilman "aggressiopainotteisuutta"kin.

        herranjumala kuka täällä on mitään suojelusta puhunut???? puhuttiin VIETEISTÄ ja siittä että saksanpaimenkoiran tulisi olla KAKSIVIETTINEN koira ja ne vietit ovat aggressio ja saalis, piditpä sinä siittä tai et.
        sinä olet niin pihalla tästä aiheesta, että annetaan olla...... kun koira raatelee jonkun ihmisen puhutaan helvetisti paljon muustakin kuin aggressiivisuudesta. siinä tulee mukaan mm. koiran hermorakenne ja terävyys. ehdotan että luet ajatuksella kennel bacteroidesin teoriaa ja tulet vasta sitten pätemään. tai lue edes se saksanpaimenkoiraliiton lehti... ehkäpä sitten olet paremmin perillä asioista


    • Flick.

      Minä olen samaa mieltä, eli mitä jauhaa jatkuvasti jostain linjoista, pääasia että koira ja omistajan voivat hyvin ja harrastelevat jotain mistä kumpikin osapuoli saa jotain mielihyvää, ovat teettämättä pelkän rahan vuoksi pentueita vaikka juuri oma koira sattuisi olemaan priimaa. Minulta usein eläinlääkärit ovat kysyneet miksen teetä koirallani pentuja. Olen sanonut, etten tahdo olla mikään kasvattaja ja että minulle koiran terveys on sekä fyysisellä että hermorakenteellisella puolella kaiken a ja o. Koska en koirani sukun sen kummemmin tunne usean sukupolven takaa, en teetä koirallani pentuja, vaikka oma koirani olisi kuinka terve tahansa kaikin puolin. Mielestäni jokaisen koiranomistajan, joka harkitsee koiransa suvulle jatkoa, tulisi miettiä hyvin tarkkaan eri näkökulmista suvunjatkamisen sekä hyviä että huonoja puolia.

      • hyvä valinta

        On hyvä, että olet tuota mieltä koirasi jalostukseen käytöstä, koska koirasi suku on melkoista p.askaa.

        http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoira.aspx?RekNo=FIN29584/03&R=166.2

        Moni noista koirista on niin lapamatoja luonteeltaan, että yllätys kasvattajalle ja omistajalle, kun perimä pompsattaisi esiin, ja koiraa ei saisi sohvasta irti, kuin paistinlastalla.


      • <<<
        hyvä valinta kirjoitti:

        On hyvä, että olet tuota mieltä koirasi jalostukseen käytöstä, koska koirasi suku on melkoista p.askaa.

        http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoira.aspx?RekNo=FIN29584/03&R=166.2

        Moni noista koirista on niin lapamatoja luonteeltaan, että yllätys kasvattajalle ja omistajalle, kun perimä pompsattaisi esiin, ja koiraa ei saisi sohvasta irti, kuin paistinlastalla.

        Tunnetko koirani irl? Kuvauksesi ei nimittäin koske minun koiraani ollenkaan. Eiköhän se ole pitkälti omistajasta kiinni millainen koirasta tulee. En olisi noin jyrkkä kannanotoissani mitä sinä, nimittäin olen saanut tavallista terveemmän ja pitkäikäisemmän koiran tuosta suvusta kuin mitä yleisesti sakemannit ovat nykyisin (tai olivat jos 10 v sitten).


      • ps.
        <<< kirjoitti:

        Tunnetko koirani irl? Kuvauksesi ei nimittäin koske minun koiraani ollenkaan. Eiköhän se ole pitkälti omistajasta kiinni millainen koirasta tulee. En olisi noin jyrkkä kannanotoissani mitä sinä, nimittäin olen saanut tavallista terveemmän ja pitkäikäisemmän koiran tuosta suvusta kuin mitä yleisesti sakemannit ovat nykyisin (tai olivat jos 10 v sitten).

        Minä en henkilökohtaisesti pidä siitä, että jotain sukua aletaan täällä haukkua ja puida. Kaikki päättävät itse mistä koiransa ostavat.Joskus käy hyvä, joskus huono tuuri. Etsin alunperin käyttölinjaista viidestä eri kennelistä, kaikkien suvut olivat sairaita vaikka alunperin toisenlaisen kuvan niistä olin saanut kasvattajien kertoman perusteella. Ovat ihan tunnettuja kenneleitä, osa isoja osa pieniä. En niiden nimiä täällä viitsi mainita, mutta tämä kuitenkin on fakta.
        Koirani on erittäin taitava jäljessä ja haussa, siksipä olemme harrastelleet ihan omaksi iloksemme mm. noita lajeja. Siksen ole hakenut pokaaleja kilpailemalla, koska en ole kovin kiinnostunut kilpailuista. Aiemman koirani kanssa jonkin verran myös kilpailin tosin. Ovatko kilpailutulokset tärkeintä silloin, jos koiraa ei ole aiottu jatkojalostaa ja jos se on suhteellisen terveestä suvusta mistä löytyy useita tuloksia tehneita koiria? Tulokset kun eivät kerro välttämättä koiran fyysisistä sairauksista juuri mitään. Mielestäni on tärkeintä, että koira on yhteiskuntakelpoinen ja suhteellisen terve kaikin puolin.


    • sakun kanssa herkkää

      Olen samoilla linjoilla ps.:n kanssa. Tärkeintä on minulle se, että koira on yhteiskuntakelpoinen ja suhteellisen terve kaikin puolin.

      Olen ylpeä siitä että koirani on yhteiskuntakelpoinen ja tähän mennessä ollut terve. Kuten sanottua, koirasta olisi saanut myös yhteiskuntakelvottoman, sen verran kuitenkin kovapäinen ja villi kaveri pentuna.

      Ymmärtää myös jo tässä vaiheessa erittäin paljon puhetta, siinäkin oma vaikutus suurta, epätyypilliseen saku-ihmistapaan olen paljolti höpöttäväinen eläinihminen, tosin tarpeen ja tilanteen mukaan.

      Palsta on niin riitaisa, ettei täällä kannata mennä siihen vipuun, että kertoo mistä kennelistä, haukkuminen alkaa mistä vain kennelistä. Eihän täällä tarvitse edes nostaa ilmoille päivänpalavia asioita, kun jo muutenkin koko ajan joku nokkii ja kolmas pätee mihin välin vain, hyvä esimerkki oma kertomukseni känniääliöistä, johon taas jonkun spk-pätijän tili tulla pätemään, kun jokin oli alkanut nyppiä, ehkä sitten se ettei oma sakuni ollutkaan näyttis ja mainitsin että vanhan ajan sakua.

      Silleen se menee.

      Mainitsinko että liitossa aiemmin hallitsevassa asemassa ollut hlö tapasi meidät ja kehui koiraa. Tämä voi nyt olla jo liikaa…. Mutta repikää siitä.

      Loistokoira ja kiitos itseni että kennelin/geenistön.

    • granio145

      Flickin kanssa olen harvoin samaa mieltä mistään, mutta nyt olen.
      Meidän rodussa on kaksi linjaa - ne ovat hyvin erilaisia keskenään. Kummallakin on omat sairautensa, luonteensa ja koulutettavuutensa. Niitä ei kannata verrata keskenään. Kummassakin linjassa löytyy hyviä, huonoja, terveitä, sairaita.
      Koira on silloin hyvä, kun omistaja on siihen tyytyväinen.
      Kun aletaan puhumaan kasvattamisesta niin silloin pitää suhtautua enemmän kuin kriittisesti omaan koiraan ja mielellään muihinkin. Silti - koira joka ei ole hyvä jalostuskoira voi olla oikein mainio koira muuten.
      Kuvaavaa ehkä on esim. n. 20 nartusta vain muutama on olleet sellaisia että niillä kannattaa jatkaa sukua. Niissäkin on ollut vikansa niinkuin kaikissa koirissa, mutta jokainen kasvattaja tekee ne päätökset siitä mitkä virheet koirassaan ja sen suvussa hyväksyy... ja toivottavasti kantaa siitä vastuun.
      hyviä linjoja molemmat - kuka sitten mistäkin tykkää..... itselle se on käyttölinja.

    • Flick.

      Oletteko ottaneet huomioon sitä, että mitä harvemmin terveistä suvuista lähtöisin olevia sakuja myydään asiantunteville (=pitkä kokemus sakuista ja yleensäkin eri rotuisista koirista) ostajille, sen enemmän sairaiden koirien pentutehtailijamyyjät pennuttavat koiriaan lähes ihan millä tahansa yhdistelmillä ja nämä jotka aidosti osaisivat koiran kunnolla kouluttaa yhteiskuntakelpoiseksi, he eivät välttämättä koskaan saa tietoa näistä terveistä suvuista ja sortuvat ostamaan jostain muualta koiransa? Jos tervesukuisten koirien kasvattajat ottaisivat tarkkaan selvää jokaisen ostajan taustoista sekä koirankoulutustaidoista ennen pentujen myyntiä kenelle tahansa, vähenisivät varmasti huomattavasti useat ongelmat ainakin käytösongelmien sekä koirankierrätyksen saralla. Saksanpaimenta ei saisi myydä osaamattomalle omistajalle, jolloin on suuri vaara pilata koko koira,vaikka se alunperin olisikin ihan kelvokas, ja edesauttaa saksanpaimenkoiran jo muutenkin negatiivista mainetta yleisellä tasolla.

      • sakun kanssa herkkää

        Osittain samaa ja osittain eri mieltä. Samaa mieltä siinä että spk ei ole jokaisen koira vaan vaatii vähintäänkin perustuntemuksen/tietämyksen koirista eli peruskoira-asiat hallussa ja jotain tietoa taikka kokemusta rodusta. Samaa mieltä siinä että kasvattajien pitäisi arvioida mihin myydä koiria.

        Mutta eri mieltä siinä että pitäisi olla pitkän linjan kokemusta, sen sijaan korostaisin peruskoira-asioiden hallintaa ja sellaista tilannekohtaista arviointia ihmisestä. Asiat eivät ole aivan suoraviivaisia. On sellaisiakin jotka voivat sanoa omaavansa pitkän linjan kokemusta, mutta koirat vaihtuneet taikka sitten vaan ollut spk-koiria mutta kasvatus/koulutus ei välttis ok. Tapauskohtainen arviointi tärkeää.

        Amerikkalaisten spk-nettisivuilla näkee laajalti sitä ilmiötä, joka vallitsee kulttuurissaan että hommaillaan koira ja ei tiedetä oikeastaan koirista juuri mitään, ajatellaan että kotona olo sisällä ja pihalla riittää jne.

        Suomessa tunnutaan yleisellä tasolla käsitettävän että spk ei ole mikään marsu, täällähän välillä oikein ihmiset kehtaavat tulla "avautumaan" asioista, esim. koiran pentuaikoina muutamakin ulkopuolinen ihminen tuli "haastattelemaan" että mihin kentille ja kurssile viet. Aliarviointia kun vissiin mielletään että spk uros tarttisi olla 200 kiloisella körmyllä vähintäin. Jätin kauheaan "hyvät hysssykät"-tilaan avautujan kun sanoin asiallisesti että itse kasvatan ja koulutan, että hyvää päivän jatkoa vaan.


    • Eipäsjuupasjaharasoo

      Hetihän se menee sakuporukalla kätinäksi.. ;D
      Sitälinjaa ja tätälinjaa .... että silleen..

    • Flick.

      Ei mene, nytkin täällä on keskustelut ihan asiaa. Asioista saa olla montaa mieltä eikä se tarkoita sitä, että pitäisi mennä henkilökohtaisuuksiin.Juurikin tuota tarkoitin, että peruskoira-asiat pitäisi olla hallinnassa sekä hiukan faktatietoa ihmisen taustoista.

      • ps.

        ps. vielä; kasvattajalla on ensisijainen vastuu,ostajalla toissijainen, joskin lähes yhtäläinen loppujenlopuksi, mikäli kasvattaja pennun myynnissä on ollut täysin rehellinen erityisesti koiran suvun terveystilanteen suhteen sekä selvästi kertonut ostajalle minkälaisia ongelmia mahdollisesti voi ilmetä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      25
      1451
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1281
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1245
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1185
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1184
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1073
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1064
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1053
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1042
    Aihe