mansikat,herneet,perunat,porkkanat

helppoutta kiitos

Miksi ei ylläolevia ruokia myydä kilohinnalla vaan litra,kappa,nippu,erä,yms,olis hintavertailu helpompaa.Kalliita ovat kainenkaikkiaan,laaduissakin eroja mutta ostaminen ja hintavertailu olisi helpompaa.

14

149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Palkonen

      En tiedä mutta hirvittää hinnat. Herneet kympin kilo, jos joku olisi sanonut markka aikana et 60 markkaa herne kilo, niin olis pyllylleen lentänyt.

      • Kallista herkuttelua

        Niin ja kuivatut hedelmät irtotavarana ostettuna vasta kalliita ovatkin.
        Pöntön kannessa on hinta 2.50€/100g. Se tuntuu pienemmältä hinnalta kun katsoo tuota 2.50€, mutta kilohintana on 25€.
        Jotkin viikunat ja papaijat yms. ovat aikas painavia, joten äkkiä tulee hintaa. Mun edellä oli kassalla kerran mies jonta ostokset tekivät 120€.
        Mullakin vaikka kuinka yritän ottaa kohtuullisen määrän niitä joita olen tottunut ostamaan, niin 30€ tulee laskuksi. :(
        S-marketin pakatutkin tulee halvemmaksi. kuin tämä irtotavara. Pitää katsoa että onko siellä missään vaakaa että vois ottaa välipunnituksia että ei tulisi yllätyksiä kassalla. Tietenkin se on kauppiaan etu että mahdollisimman reilulla kädllä kauhotaan näitä ostoksia.


    • mansikkaaa..

      Minä olen ostanut mansikkani kaupasta, 500gr. tai 5 kiloa.

    • no kaikella hintansa

      Meillä kyllä lukee kaupassa hyllyn reunassa vertailuhinta, minkä verran maksaa kilo, jos niputtain tai kappaleittain hinnoitetaan.
      Perunat meillä nyt aina myydään kiloittain muutenkin.

      Torilla eri juttu, mutta siellä nyt pystyy painossa olemaan sormet mukaan punnittuina. Monesti huomannut, kun olen kotona punninnut uudestaan, että mukavasti on tomaattien paino pudonnut kotimatkalla.

      • natisevaa ihanaa

        Kaupasta ostin leipäjuuston palasen, painoksi oli merkitty 335 gr.
        Punnitsin kotona, painoi 405 gr. tarkkuusvaa'alla.
        Kerran niinkin päin, varsinkin kun oli herkusta kyse.


    • bessie*

      Tuleeko mansikoiden osto 'helpommaksi' kilohinnan vertailua helpottamalla?

      Kiloittain ostaminenhan on mahdollista ja aivan tavallista, ainakin pääsesongin alettua. Jos kuitenkin haluaa ostaa paikasta jossa myyjällä ei ole vaakaa niin eikö olisi helpointa hyväksyä se, että nyt ostan litran tai rasiallisen? Mikäli ajatus 'oikeasta' hinnasta kovasti kaihertaa mieltä niin voihan lähteä siitä, että litra mansikoita painaa n. 500 gr., litra mustikoita n. 700 gr. jne..

      Tavallaan teemme ostopäätöksiä noinhintojen perusteella aika usein, joten luulisi sen nyt kesäisen sesonkiherkunkin kohdalla olevan ihan ok.?

    • ...

      Pitäähän sitä torikauppiaankin elää.

      Totta, että pieniä mansikoita menee litraan kiloissa paljon enemmän, kuin isoja. Vaan, sadon parantuessa hinnatkin muuttuvat. Jossain jutuissa se ja sama, mikä kilohinta, kukaan ikinä udellut jäätelökauppiaalta, mikä on yhdenpallon jätskin kilohinta? Sitä ihan varmasti tutkittu. Tykkään toisaalta ostaa jotain silakoita periaattella, että myyjä latoo vaaalle voipaperille ja kun määrä mun mielestä näyttää sopivalta, käsken punnita. Vaikka nyt silakoita nyt kilohinnalla myydäänkin.

      Mulla jokakesäinen kepponen kiusata ostarin paikallista torimyyjää. Jotain mansikkaa myynnissä, menen, utelen kilohintaa. Vastaus aina sama "myydään litroittain". Totean, että en maksa ilmasta, käyn viereisestä kaupasta hakemassa rasian mansikoita ja ohi kulkiissani mainitsen, että tuolla tiesivät myytävän tavaran hinnan. Se kun mun käsittääkseni torimyyjänkin on kerrottava kilohinta, vaikka myisikin litran mitalle ja maksun pitäisi olla kilohinnalla. Vaan, se veisi katetta myyjältä ja siksi välttelevt viimeseen asti kilohintoja. Ihan ymmärrettävääkin, eoi torikauppiaat mun käsittääkseni mitenkään maapallon suurinta pisnestä tee.

      Ainiin. Kuka lie ikinä snakarilla udellut hampurilaisen kilohintaa, tuskin monikaan. Sen muodostus muuten hämmästyttävä. Muutaman kerran törrmännyt "tee itse hampurilainen" paikkoihin, missä itse tehdään hampurilainen ja sitten vaaalta katotaan paino ja maksu sen mukaan. Tulee muuten tomaatit, kananmunat, ketsuppi, sipuli jne melkoisiin kilohintoihin, joa samalla hinnalla joutuisi muuten ostamaan. Jauhelihapihvit ja sämpylät varsin kohtuuhintaisia :D

      =DW=

      • humpurkilainen

        Meillä on usein tapana vaa'ita nakkarin tuotteet, kotiin kulkeutuneet.
        Kuin pitsatkin.
        Vaikka kädessään toki jo tuntee, mitkä on tehty olemattomasta, ja missä on ainetta.


      • bessie*

        "Myydään litroittain" on riittävä ja oikea vastaus, =DW=, jos kerran asia näin on.

        Mistä olet saanut päähäsi, että myyjän pitäisi ilmoittaa kilohinta, ja miten hän edes pystyisi (ilmoitettavaksi kelpaavan) kilohinnan laskemaan?


      • ...
        bessie* kirjoitti:

        "Myydään litroittain" on riittävä ja oikea vastaus, =DW=, jos kerran asia näin on.

        Mistä olet saanut päähäsi, että myyjän pitäisi ilmoittaa kilohinta, ja miten hän edes pystyisi (ilmoitettavaksi kelpaavan) kilohinnan laskemaan?

        Kaupanalan yleinen suositus, jota torikauppiaita ei ole pakotettu noudattamaan.

        Vielä. Asia on etenemässä jossain vaaituslaissa tms ja lopputulos tulee oleman aikanaan, että kilohinnan on oltava näkyvissä ja sillä pitää myydä, jos asiakas niin haluaa.

        Nykyisin on jo olemassa torimyyjiä paljonkin, joilla myös kilohinnat. Se on kilpailuvaltti. Asiakkaat ääänestävä jaloillaan, jos myyjä ei osaa kertoa kilohintaa ja naapurilla se on, eipä oikein vaikuta luotettavalta kauppakumppanilta. Elikkäs tämä perinteinen ilmanmyyminen toreilla on katoava kansanperinne. Lsillista toki toistaiseksi, kertoo enemmän myyjästä ja rehellisyydestään kuin ostajista.

        Kai tiesit, ei , tuottajat, välitysportaa, myyjät mittaile satojaan litroissa, kaikki kyllä pyörii kiloissa, vasta myyntikioskilla käytetään litrahintaa. Kuluttajan pettämiseksi ja harhaanjontamiseksi.

        Asiasta varmaankin netistä löytyy paljon tietoa. Mun käsitys asiasta on, litrahinnoilla myyminen vetelee viimeisiään näinä vuosina, tulevaisuus erilainen.

        Ikinä muuten ajatellut jotain kaupan valmissalaattia vaikkapa Valitset tilavuusmitan, muovitölkin koon. Sitten myyjä lappaa salaattia rasiaan ja ostaja sanoo, milloin sopiva määrä. Joka kerta myyjä kysyy, laitetaanko nestettä myös ja lisätäänkö kastiketta. Sitten tuote punnitaan ja sen mukainen hintalappu liimataan rasiaan. Noh, mainitaan suutarinlohet, sama systeemi. Tulee muuten etikkavedelle hontaa, jos haluaa kerroksen kaloja uppeluksiin liemeensä. Samaa monessa muussakin asiassa, kuten viesteissä kertoillut. Mutta ilman myyminen, se mun mielestä epäeettistä, moraalitonta, pelkkää laillista rikollisuutta.

        =DW=


      • -.,,.-++
        ... kirjoitti:

        Kaupanalan yleinen suositus, jota torikauppiaita ei ole pakotettu noudattamaan.

        Vielä. Asia on etenemässä jossain vaaituslaissa tms ja lopputulos tulee oleman aikanaan, että kilohinnan on oltava näkyvissä ja sillä pitää myydä, jos asiakas niin haluaa.

        Nykyisin on jo olemassa torimyyjiä paljonkin, joilla myös kilohinnat. Se on kilpailuvaltti. Asiakkaat ääänestävä jaloillaan, jos myyjä ei osaa kertoa kilohintaa ja naapurilla se on, eipä oikein vaikuta luotettavalta kauppakumppanilta. Elikkäs tämä perinteinen ilmanmyyminen toreilla on katoava kansanperinne. Lsillista toki toistaiseksi, kertoo enemmän myyjästä ja rehellisyydestään kuin ostajista.

        Kai tiesit, ei , tuottajat, välitysportaa, myyjät mittaile satojaan litroissa, kaikki kyllä pyörii kiloissa, vasta myyntikioskilla käytetään litrahintaa. Kuluttajan pettämiseksi ja harhaanjontamiseksi.

        Asiasta varmaankin netistä löytyy paljon tietoa. Mun käsitys asiasta on, litrahinnoilla myyminen vetelee viimeisiään näinä vuosina, tulevaisuus erilainen.

        Ikinä muuten ajatellut jotain kaupan valmissalaattia vaikkapa Valitset tilavuusmitan, muovitölkin koon. Sitten myyjä lappaa salaattia rasiaan ja ostaja sanoo, milloin sopiva määrä. Joka kerta myyjä kysyy, laitetaanko nestettä myös ja lisätäänkö kastiketta. Sitten tuote punnitaan ja sen mukainen hintalappu liimataan rasiaan. Noh, mainitaan suutarinlohet, sama systeemi. Tulee muuten etikkavedelle hontaa, jos haluaa kerroksen kaloja uppeluksiin liemeensä. Samaa monessa muussakin asiassa, kuten viesteissä kertoillut. Mutta ilman myyminen, se mun mielestä epäeettistä, moraalitonta, pelkkää laillista rikollisuutta.

        =DW=

        Lisätäänköhän marinoituihin lihapaketteihin lientä painon tasaamiseksi.
        Jotkut uivat, joissakin on tuskin lainkaan.


      • bessie*
        ... kirjoitti:

        Kaupanalan yleinen suositus, jota torikauppiaita ei ole pakotettu noudattamaan.

        Vielä. Asia on etenemässä jossain vaaituslaissa tms ja lopputulos tulee oleman aikanaan, että kilohinnan on oltava näkyvissä ja sillä pitää myydä, jos asiakas niin haluaa.

        Nykyisin on jo olemassa torimyyjiä paljonkin, joilla myös kilohinnat. Se on kilpailuvaltti. Asiakkaat ääänestävä jaloillaan, jos myyjä ei osaa kertoa kilohintaa ja naapurilla se on, eipä oikein vaikuta luotettavalta kauppakumppanilta. Elikkäs tämä perinteinen ilmanmyyminen toreilla on katoava kansanperinne. Lsillista toki toistaiseksi, kertoo enemmän myyjästä ja rehellisyydestään kuin ostajista.

        Kai tiesit, ei , tuottajat, välitysportaa, myyjät mittaile satojaan litroissa, kaikki kyllä pyörii kiloissa, vasta myyntikioskilla käytetään litrahintaa. Kuluttajan pettämiseksi ja harhaanjontamiseksi.

        Asiasta varmaankin netistä löytyy paljon tietoa. Mun käsitys asiasta on, litrahinnoilla myyminen vetelee viimeisiään näinä vuosina, tulevaisuus erilainen.

        Ikinä muuten ajatellut jotain kaupan valmissalaattia vaikkapa Valitset tilavuusmitan, muovitölkin koon. Sitten myyjä lappaa salaattia rasiaan ja ostaja sanoo, milloin sopiva määrä. Joka kerta myyjä kysyy, laitetaanko nestettä myös ja lisätäänkö kastiketta. Sitten tuote punnitaan ja sen mukainen hintalappu liimataan rasiaan. Noh, mainitaan suutarinlohet, sama systeemi. Tulee muuten etikkavedelle hontaa, jos haluaa kerroksen kaloja uppeluksiin liemeensä. Samaa monessa muussakin asiassa, kuten viesteissä kertoillut. Mutta ilman myyminen, se mun mielestä epäeettistä, moraalitonta, pelkkää laillista rikollisuutta.

        =DW=

        Kovin menisi jäykäksi ja sanoisinko myös ilottomaksi monikin tämän tapainen asia lakeja ja määräyksiä (ja byrokratiaa) lisäämällä. Jopa mahdottomaksi toteuttaa tai vähintäänkin liian hankalaksi.

        Totta kai tiedän, että ne myyjät jotka myytävänsä ostavat, ostavat kiloittain kun esim. marjoista puhumme. Sehän ei tarkoita, että heidän kiloittain pitäisi myydä.
        "Kuluttajan pettämiseksi ja harhaanjohtamiseksi", hohhoijaa taas...

        Ostaminen ei ole pakollista, kuten varmaan tiedät. Myöskään kaikki ostajat (ja ihmiset yleensäkään), eivät ole tyhmiä, tilannetajuttomia, uusavuttomia, ahdasmielisiä, epäluuloisia, jne., kuten sinä tunnut ajattelevan.

        Jos mieleni tekee ostaa vain kerralla syötävä annos mansikoita, niin ostan, kilohintaa miettimättä. Jos minua huvittaa maksa ravuista 5 euroa kappale, niin minä maksan. En vaadi kilohintaa tai ahdistu maksaneeni puuttuvista senteistä vertailumittanani se isoin rapu. Jos olen persauki niin jätän ostamatta.

        Kalleimmat ostamani mansikat olivat ehdottomasti hintansa arvoisia. Heinään pujotettuja metsämansikoita n. 15 mansikkaa per heinä. Myyntitiskinä oli kyläkaupan baarin puolelta lainattu tuoli jossa tuotteet olivat raparperinlehtien päällä ja myös niillä suojattuina. Kolme pientä myyjää olivat kaikki niin ujoja, etteivät pystyneet sanallisesti markkinoimaan tuotteitaan ollenkaan ja hinnankin sanominen tuotti vaikeuksia, joten päätin itse sopivan hinnan. En enää muista montako markkaa ja penniä annoin, mutta myyjiä ja ilmeitään en taida unohtaa koskaan.


      • ...
        bessie* kirjoitti:

        Kovin menisi jäykäksi ja sanoisinko myös ilottomaksi monikin tämän tapainen asia lakeja ja määräyksiä (ja byrokratiaa) lisäämällä. Jopa mahdottomaksi toteuttaa tai vähintäänkin liian hankalaksi.

        Totta kai tiedän, että ne myyjät jotka myytävänsä ostavat, ostavat kiloittain kun esim. marjoista puhumme. Sehän ei tarkoita, että heidän kiloittain pitäisi myydä.
        "Kuluttajan pettämiseksi ja harhaanjohtamiseksi", hohhoijaa taas...

        Ostaminen ei ole pakollista, kuten varmaan tiedät. Myöskään kaikki ostajat (ja ihmiset yleensäkään), eivät ole tyhmiä, tilannetajuttomia, uusavuttomia, ahdasmielisiä, epäluuloisia, jne., kuten sinä tunnut ajattelevan.

        Jos mieleni tekee ostaa vain kerralla syötävä annos mansikoita, niin ostan, kilohintaa miettimättä. Jos minua huvittaa maksa ravuista 5 euroa kappale, niin minä maksan. En vaadi kilohintaa tai ahdistu maksaneeni puuttuvista senteistä vertailumittanani se isoin rapu. Jos olen persauki niin jätän ostamatta.

        Kalleimmat ostamani mansikat olivat ehdottomasti hintansa arvoisia. Heinään pujotettuja metsämansikoita n. 15 mansikkaa per heinä. Myyntitiskinä oli kyläkaupan baarin puolelta lainattu tuoli jossa tuotteet olivat raparperinlehtien päällä ja myös niillä suojattuina. Kolme pientä myyjää olivat kaikki niin ujoja, etteivät pystyneet sanallisesti markkinoimaan tuotteitaan ollenkaan ja hinnankin sanominen tuotti vaikeuksia, joten päätin itse sopivan hinnan. En enää muista montako markkaa ja penniä annoin, mutta myyjiä ja ilmeitään en taida unohtaa koskaan.

        "Ostaminen ei ole pakollista"

        Sen kyllä huomaavat ne torikauppiaat, jotka viimeisinä mohikaaneina myyvät mansikoitaan litrahinnoilla. Tokikin asian voisi ilmaista "Kaikista ei ole yrittäjiksi", siitähän torikaupassakin erittäin kyse, pitääpi niinkuin mennä ostajan ehdoilla. Se ja sama, mitä myy ja millä hinnalla, tarpeetonta touhua, kun kauppa ei vaan käy. Sitten voikin nettipalstoilla noitua pyrokraatteja ja valittaa yrittämisen vaikeutta, kun ei ole vaan pärjännnyt kilpailussa :DDD

        Siis, kyllä mä ostan litratavaraa ja sen sellaista useinkin, mua vaan tympii tollot torimyyjät, jotka koittavat petää asiakkaita noin lapsellisin konstein. Nykyajan kuluttaja tietääkin jotain, sillä vara ja oikeus valita, missä ja kenen kanssa tekee kauppaa. Noin siististi ilmaistuna. Olkoon kuin hyvä tuote myynnissä ja myyjä vastenmielinen ja kusetuksen makua, etsin toisen kauppiaan.

        =DW=


    • ...

      Unohtui.

      Liekö joku palstan saivartelijoista ikinä punninnut juustoja? Siis näitä tehdaspakattuja, joita myydään kappalehinnalla ja kilohinta näkyy myös lapussa. Ne voi painaa ihan mitä tahansa. Net on linjalla kalibroitu menenään silleen, että jotain reikäjuustoa tehdään aikansa sopivab kokoista palaa ja sille määritellään keskimääröinen kilohinta.

      Riippuupi täysin palasesta, minkä sattuu valitsemaan, saako siinä sitten minkä verran juustoa ja paljonko ostaakin reikiä. :DDDDD

      =DW=

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6599
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4253
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2670
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2050
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1578
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1407
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1121
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1074
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1041
    Aihe