runKONOpeus

39uuty

Mietiskelin vain, että jos runkonopeus on hyvin karkeasti maileina vesilinjan pituus, niin miksi suuret laivat eivät kulje kahta sataa?

Paljonko 13 metriä pitkään fiskariin täytyy laittaa konetehoa, että se saavuttaa runkonopeutensa?

Sori kun on epäselvää, mutta niin on kaljakion.

19

451

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aalto

      Runkonopeus 6 solmua pätee kuuden metrin vesilinjalle mutta 10 metrin vesilinlalla se on jo paljon alle 10 solmua ja niin edelleen. Ei 200 metrin laiva tee keulallaan veteen niin pitkää kuoppaa eli aaltoa veteen että sen perän painuminen aallon pohjalle aiheuttaisi sille sen johdosta runkonopeuden jonka yli se pääse.

    • Joakim1

      200 m vesilinjalla runkonopeus on 34 solmua. Laivat eivät yleensä aja lähellekkään runkonopeutta, koska se vaatii paljon enemmän tehoa kuin 30-50% alempi nopeus.

      Veneellä runkonopeuden saavuttaminen vaatii sulavilla runkomuodoilla 3-5 hv/tonni.

      • Karamelli Kai

      • costamera

      • 2 x kad44
        Karamelli Kai kirjoitti:

        Miksi tuossa Linssenissä sitten on niin helkkaristi tehoa?

        http://www.linssenyachts.com/en/new-yachts/grand-sturdy-series/grand-sturdy-500-ac-variotop.html

        14,98 x 4,88 x 1,35 m
        28.000 kg

        Vetus-Deutz Turbo Diesel
        Twin: 2 x DET66
        6 cyl. 125 kW (170 HP)

        Johtuisiko tuulipinta-alasta, että tarvitaan hieman pelivaraa... itselläni oli joskus 33 jalkainen purjevene jolla ei päässyt kovalla tuulella aallokossa juuri eteen päin, pysyi kyllä 7,5hv paikoillaan.


    • Puoliplaanari

      Ota vesilinjan pituudesta neliöjuuri ja kerro se luvulla 2,43 niin saat runkonopeuden solmuissa. Sen 13 metriä pitkän fiskarin vesilinja mahtaa olla luokkaa 12 metriä ja sen perusteella runkonopeus 8,4 solmua.

      • pläkässä koneella

        Mikä on polttoainetaloudellisesti edullisin nopeus jos vesilinja on 7m? Runkonopeudella 6.4kn perä uppoaa rumasti ja konettakin pitää huudattaa. Tuollainen 5.5kn menee sujuvasti.


      • Bossu
        pläkässä koneella kirjoitti:

        Mikä on polttoainetaloudellisesti edullisin nopeus jos vesilinja on 7m? Runkonopeudella 6.4kn perä uppoaa rumasti ja konettakin pitää huudattaa. Tuollainen 5.5kn menee sujuvasti.

        Varmaan aika lähellä tyhjäkäyntiä.


      • pläkä..
        Bossu kirjoitti:

        Varmaan aika lähellä tyhjäkäyntiä.

        Tyhjäkäynnillä vauhti on 2.5kn. Tuollako pääsisi pisimmälle tankillisella?


      • Joakim1
        pläkä.. kirjoitti:

        Tyhjäkäynnillä vauhti on 2.5kn. Tuollako pääsisi pisimmälle tankillisella?

        Kyllä, ainakin tyynessä. Vastatuulessa tyhjäkäynnillä nopeus voi olla olematon. Esimerkkinä Kipparissa 2011 mitattu Linssen 25.9 (7,6 m ja 6 tn uppoumarunkoinen tasaperäinen moottorivene) kuluttaa seuraavasti
        2,0 solmua 0,32 l/mpk
        2,9 0,32
        3,5 0,34
        4,3 0,38
        4,9 0,4
        5,2 0,55
        5,6 0,7
        6 0,9
        6,5 1,14

        7 m vesilinjaiselle purjeveneelle tyypillisemmät arvot ovatehkä 1/3 noista, mutta trendi on samanlainen eli kulutus on jo voimakkaasti noussut runkonopeudella ja kasvaa jatkuvasti nopeuden mukana.


      • 20+15
        Joakim1 kirjoitti:

        Kyllä, ainakin tyynessä. Vastatuulessa tyhjäkäynnillä nopeus voi olla olematon. Esimerkkinä Kipparissa 2011 mitattu Linssen 25.9 (7,6 m ja 6 tn uppoumarunkoinen tasaperäinen moottorivene) kuluttaa seuraavasti
        2,0 solmua 0,32 l/mpk
        2,9 0,32
        3,5 0,34
        4,3 0,38
        4,9 0,4
        5,2 0,55
        5,6 0,7
        6 0,9
        6,5 1,14

        7 m vesilinjaiselle purjeveneelle tyypillisemmät arvot ovatehkä 1/3 noista, mutta trendi on samanlainen eli kulutus on jo voimakkaasti noussut runkonopeudella ja kasvaa jatkuvasti nopeuden mukana.

        Uppoumarunkoisen kulutus vaan nousee lisäämällä tehoa runkonopeuden saavuttamisen jälkeenkin nopeuden nousematta juuri lainkaan.


      • periaatteessa ...
        pläkä.. kirjoitti:

        Tyhjäkäynnillä vauhti on 2.5kn. Tuollako pääsisi pisimmälle tankillisella?

        Jos oikeasti haluat päästä tyynessä pisimmälle tankillisella tarvitset suurempi nousuisen potkurin. Sellaisen jolla kone ei ota täysiä kierroksia kaasu pohjassa.
        Myös pienempään koneeseen vaihtamisesta olisi luultavasti etua tässä tavoiteessa. Oikeasti tietysti tankillisella pääsee pisimmälle kun sammuttaa koneen ja purjehtii perille.

        Kaikki ylläoleva huonontaa kuitenkin muita veneen ominaisuuksia, esim vastatuulessa et välttämättä pääse etenemään järkevssä ajassa jos ollenkaan, etkä ainakaan polttoainetaloudelliseti koneella ajettaessa. Myös koneesi käyttöikä voi kärsiä, jos polttoainetalouden optimointi viedään loppuun asti.


      • pläkässä....
        periaatteessa ... kirjoitti:

        Jos oikeasti haluat päästä tyynessä pisimmälle tankillisella tarvitset suurempi nousuisen potkurin. Sellaisen jolla kone ei ota täysiä kierroksia kaasu pohjassa.
        Myös pienempään koneeseen vaihtamisesta olisi luultavasti etua tässä tavoiteessa. Oikeasti tietysti tankillisella pääsee pisimmälle kun sammuttaa koneen ja purjehtii perille.

        Kaikki ylläoleva huonontaa kuitenkin muita veneen ominaisuuksia, esim vastatuulessa et välttämättä pääse etenemään järkevssä ajassa jos ollenkaan, etkä ainakaan polttoainetaloudelliseti koneella ajettaessa. Myös koneesi käyttöikä voi kärsiä, jos polttoainetalouden optimointi viedään loppuun asti.

        Mikä merkitys on jos pyrkii ajamaan kierroksilla joille on ilmoitettu edullisin polttoaineen kulutus/kw? Olettaisin että potkuri on yritetty mitoittaa siten että matkavauhti osuu noille kietoksille.


      • että näin,
        pläkässä.... kirjoitti:

        Mikä merkitys on jos pyrkii ajamaan kierroksilla joille on ilmoitettu edullisin polttoaineen kulutus/kw? Olettaisin että potkuri on yritetty mitoittaa siten että matkavauhti osuu noille kietoksille.

        Veneissä käytettävät paikallismoottorityyppiset dieselit on suunniteltu käytettäväksi n. 70% kierrosnopeudelle. Pienillä kierroksilla sylinterin kaasunvaihto jää liian hitaaksi, männänrekaat tahtovat pikeentyä jne.


      • 6 + 4
        pläkässä.... kirjoitti:

        Mikä merkitys on jos pyrkii ajamaan kierroksilla joille on ilmoitettu edullisin polttoaineen kulutus/kw? Olettaisin että potkuri on yritetty mitoittaa siten että matkavauhti osuu noille kietoksille.

        Kuka on ilmoittanut?
        Veneen vai koneen valmistaja vai joku muu taho?

        Todellisuudessa moottorin hyötysuhde ja siten ominaiskulutus riippuu kierrosten lisäksi myös kuormituksesta, eli siitä kuinka suuren vääntömomentin kone kyseisillä kierroksilla tuottaa. Siis autossa kaasupolkimen asennosta ja veneessä hallintalaitteen asennosta.

        Veneen taloudellisuuteen taas vaikuttaa moottorin lisäksi veneen kulkuvastus, mikä tietenkin riippuu sekä nopeudesta että olosuhteista. (tuuli, aallokko, virtaus) ja tietysti se potkuri.
        Toki pienellä koneella laturin kuormituskin vaikuttaa olennaisesti, tyhjällä akulla sähkölaitteet päällä kone kuluttaa siis enemmän kuin täydellä akulla ilman virrankulutusta.

        Yleensä potkuri on purjeveneissä mitoitettu maksiminopeuden mukaan annetulla välityssuhteella ja koneteholla sekä vieläpä hinta huomioituna.


      • Joakim1
        6 + 4 kirjoitti:

        Kuka on ilmoittanut?
        Veneen vai koneen valmistaja vai joku muu taho?

        Todellisuudessa moottorin hyötysuhde ja siten ominaiskulutus riippuu kierrosten lisäksi myös kuormituksesta, eli siitä kuinka suuren vääntömomentin kone kyseisillä kierroksilla tuottaa. Siis autossa kaasupolkimen asennosta ja veneessä hallintalaitteen asennosta.

        Veneen taloudellisuuteen taas vaikuttaa moottorin lisäksi veneen kulkuvastus, mikä tietenkin riippuu sekä nopeudesta että olosuhteista. (tuuli, aallokko, virtaus) ja tietysti se potkuri.
        Toki pienellä koneella laturin kuormituskin vaikuttaa olennaisesti, tyhjällä akulla sähkölaitteet päällä kone kuluttaa siis enemmän kuin täydellä akulla ilman virrankulutusta.

        Yleensä potkuri on purjeveneissä mitoitettu maksiminopeuden mukaan annetulla välityssuhteella ja koneteholla sekä vieläpä hinta huomioituna.

        Venedieseleissä kaasuvivun asento määrää kierrosluvun. Vääntömomentti tulee tarpeen mukaan eli kaasuvivun asennosta ei voi päätellä vääntömomenttia.

        Moottorin hyötysuhde on yleensä parhaimmillaan suurella kuormituksella ja keskikierroksilla. Siihen ei pääse mitenkään pienellä vauhdilla ellei laita veneeseen todella pientä moottoria. Yleensä suuremmissa moottoreissa on parempi hyötysuhde, joten sekään ei auta.

        Tuollaisella 2-4 solmun nopeudella 7 m vesilinjainen purjevene ei tarvitse edes hevosvoiman tehoa eli 10 hv antaa jo tyhjäkäynnillä liikaa tehoa, jos ottaa moottoria halutaan kuormittaa.


      • 14+2

        Tämä laskukaava tuntuisi ainakin purkkarissa pitävän paikkansa. Oman veneeni vesilinja on 12 metriä, ja nopeus, johon vene purjeilla sivutuulessa tai sivumyötäisessä kiihtyy kevyesti on 8.2-8.4 solmua. 8.4 yli ei mene enää herkästi. Jos tuulee tarpeeksi, nousee nopeus kyllä yli yhdeksänkin, mutta yleensä vain hetkellisesti. Moottorilla (50 hv) en ikinä ole edes kokeillut ajaa lähellekään tuota nopeutta. Ikinä en ole nostanut kierroksia yli kahden tuhannen. Matkakierroksina pidän normaalisti 1800, ja tuolla nopeus asettuu 6.5 ja 7 solmun välille.


      • Huippumiäs
        14+2 kirjoitti:

        Tämä laskukaava tuntuisi ainakin purkkarissa pitävän paikkansa. Oman veneeni vesilinja on 12 metriä, ja nopeus, johon vene purjeilla sivutuulessa tai sivumyötäisessä kiihtyy kevyesti on 8.2-8.4 solmua. 8.4 yli ei mene enää herkästi. Jos tuulee tarpeeksi, nousee nopeus kyllä yli yhdeksänkin, mutta yleensä vain hetkellisesti. Moottorilla (50 hv) en ikinä ole edes kokeillut ajaa lähellekään tuota nopeutta. Ikinä en ole nostanut kierroksia yli kahden tuhannen. Matkakierroksina pidän normaalisti 1800, ja tuolla nopeus asettuu 6.5 ja 7 solmun välille.

        Mitkä ovat koneen huippukierrokset?


    • Repikää, repikää

      Kun ajelin vanhalla fiskarilla jossa oli 16-18 hv Wickström koneena, kulki se täydellä kaasulla 8 solmua, puolella kaasulla 7 solmua ja tyhjäkäynnillä 6 solmua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1906
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe