Mistä aloittaa?

kuumeileva

Mistä lähteä liikkeelle, kun epäilee hometta? Minulla ei ole aikaa lähteä "itseopiskelemaan" asioita, parempi kun joku asiantuntija tutkii ja hutkii. Otan vain yhteyttä asumisterveysliittoon?

16

127

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keinot vähissä ovat

      mistä aloittaa?
      - Lakikirjasta oikeudet ja velvollisuudet. Kukaan ei ole puolellasi ja mistään et saa oikeutta jollet tiedä oikeuksiasi ja lain määräyksiä homeongelmissa. Myös joitakin ennakkotapauksia kannattaa lukea läpi.
      - Mikrobiologiaa, jotta ymmärrät mistä on kyse.
      - Lääketiedettä, jotta alat itse ymmärtää mistä sairastumisesi johtuu. Lääkärit tulevat sen jopa kieltämään.
      -Rakennustekniikkaa ja rakentamisen määräyksiä. Sinullehan isännöinnin,talonmiehien,rakennusvalvonnan ja jopa terveystarkastajien toimesta tullaan selittämään että rakennuksessa jossa oireilet ei ole mitään vikaa.
      -psykologiaa. jos et tarvitse vielä psykiatria, niin lääkärit tulevat ongelman löytämään päästäsi, kuten viranomaisetkin. Aluksi tarvitset psykologian ymmärrystä sille että muutat maailmankuvaasi, ja ymmärrät ettei asiat toimi yhteiskunnassa kuten kauniissi luullaan, ja annetaan ymmärtää. Hometaistelusi loppuvaiheessa olet sekä psykologi että potilas.
      - Omaa järkeä ja toimintaa. Jos alat tutkimaan ongelmaa, tai etsimään siihen vastauksia, tai jopa oikeutta itsellesi, niin neuvo 1. unohda tuo kaikki aikaisempi, ja pakene asunnosta jossa tunnet oireilevasi. Todennäköisimmin olet juurikin oikeassa etkä tarvitse kenenkään vahvistusta sille.

      Toisinsanoen, mikään taho ei selvitä ongelmaasi ilmaiseksi tai edes sinun etuasi ajatellen, joten tutki ja toimi, - - - tai pakene terveellisiin tiloihin nopeasti, ennenkuin sairastut(te) pahasti.

      • Hyvä kirjoitus

        Kiitos !
        keinot vähissä ovat. Näitä tämän tasoisia kirjoituksia tänne tarvitaan. Täyttä asiaa!
        Oma apu paras apu!


      • Tasokasta
        Hyvä kirjoitus kirjoitti:

        Kiitos !
        keinot vähissä ovat. Näitä tämän tasoisia kirjoituksia tänne tarvitaan. Täyttä asiaa!
        Oma apu paras apu!

        "pakene"

        "täyttä asiaa"


        Nyt on kyllä oikeat ihmiset kohdanneet... Vai liekö yksinpuhelija taas liikkeellä...


      • toivoa on
        Tasokasta kirjoitti:

        "pakene"

        "täyttä asiaa"


        Nyt on kyllä oikeat ihmiset kohdanneet... Vai liekö yksinpuhelija taas liikkeellä...

        Valitettavasti edellisen viestin ohjeet ovat asiaa.

        jos olet vuokralla, lähde pois! Ilmoita vuokranantajalle ongelmista, jotta hän voi edistää asiaa, mutta älä jää odottelemaan itse, koska sairastut vain pahemmin. Jos on mahdollista hommaa tavaroille varasto ja muuta uuteen kotiin minimaalisella tavaramäärällä. Näet sitten mitä tavaroita voit säilyttää. Usko kehoasi! Itse en kestänyt homeasunnon jälkeen mm. vanhaa kahvinkeitintä tai lainkaan loisteputkilamppuja. Sen sijaan tekstiilejä sain putsattua ja vanhat kengät eivät aiheuttaneet mitään oireita. Uusien tavaroiden hankinnassa on oltava tarkkana kemikaalien takia, parasta olisi jos saisit pyyhkeitä, petivaatteita tms. lahjoituksena ihmisiltä joiden kotona et oireile.

        Jos asunto omasi, tilanne on vaikeampi. Samat ohjeet muutosta, mutta joudut maksamaan kahta asuntoa ja selvittämään asioita itse. Mutta kaikesta rahanmenosta huolimatta järjestä itsesi tiloihin, joissa voit olla normaalisti. Selvittele asioita sieltä käsin.

        Usko omia tuntemuksiasi, vain siten voit parantua. Itse olen saanut astman, ihonpalamista, silmätulehduksia, kasvojen turvotusta ja puutumista, horkkakohtauksia, ihottumaa, päänsärkyä, äänen menetyksen, kuristumisen tunteen, nenäverenvuotoa... Jotka katoavat ulkona ja kunnollisissa rakennuksissa ja palaavat taas sairaissa rakennuksissa. Nyt kun kotini on Suht. OK en oireile niin monissa paikoissa. Jossain vaiheessa ruokakauppa, kirjasto saati vaate tai huonekalukuppa oli ihan tuskaa.

        Tsemppiä!


    • Riippuu asumismuodosta.

    • kuumeileva

      tämä on omakotitalo, jossa olen asunut jo 7 vuotta. Asun yksin, joten sairastelua on vaikea yhdistää rakennukseen, koska ei ole muita jotka oireilevat samalla tavalla.

      Tarvitsen asinatuntijan arvion, kannattaako korjata vai purkaa koko paska. Kylppäri pitää rempata joka tapauksessa.

    • Mitä perusteita Sinulla on epäillä hometta? Millaisia oireita? Entä onko rakennuksessa jotain mikä on herättänyt epäilyksiä?

      • rusinaksi

        Soittele terveystarkastajalle ja kerro oireet. Kerro myös talon kaikki tiedot ja miten se on rakennettu jos tiedossa.
        Kiinteistövälittäjä käy ilmaiseksi katsomassa ja arvioimassa onko talolla mitään arvoa. En tiedä onko siitä mitään hyötyä.
        Muuta muualle mahdollisimman vähillä tavaroilla ja katso helpottaako oireet. Terveystarkastaja tekee käyntinsä jälkeen jonkunlaisen raportin joka saattaa auttaa vähän.


      • Hieno homma tsemppii

        Onhan täällä toisiakkii ossaajii ;) en ole siis enään ainoa t:v-e.
        Jos oireita sisällä ja oven ulkopuolella ei niin omakotitalosi pitää tutkia ja puolueettomasti mikä oireet aiheuttaa. "Tarvitsen asiantuntijan arvion, kannattaako korjata vai purkaa koko *****."
        Parasta hommata asiantuntija sinne paikan päälle, näiltä palstoilta oikeaa apua et ongelmaasi välttämättä saa. Ja kylppärin rempan voit siis aloittaa vaikka huomen aamulla jos ammattilaisen siihen hätääsi saat. Jos peukalo keskellä kännyä, niin ei kannata hätäillä ainakaan omin nokkineen. Jos oireita ja sairasteluja, niin poishan sieltä häätyy lähtiä ennenkuin menettää täysin terveytensä.

        Nimimerkillä (toivoa on) on myös hyvä kirjoitus. Se on hyvä vain, että porukat alkaa oppimaan jo pikkuhiljaa laajemminkin. Kertaus on opintojen äitee.


    • Ei kannata hosua neuvoissa. Täytyy malttaa kysyä taustoja ensin, ne kun vaihtelevat jokaisella kysyjällä.

      • Otahan vakavasti

        Ei kannata pitää kiirettä jos terveystarkastajien ohjeistukseen vähänkään uskoo jos ja kun aloitat aivan turhilla sisäilmamittauksilla, niin niitä nyt ei vaan terveystarkastajien ohjeistusten mukaan passaa ottaa siellä etelässä hyvällä lykyllä kuin vasta joulukuussa. Pohjoisessa ja Lapissa ehkä muutaman viikon aikaisemmin.
        Suosittelen kuitenkin häippäseen ajoissa jos sisällä oireita. Seuraile nyt tarkkaan alkaako täällä vielä lisää keuliin itseoppineilla ohjeistajilla. Hätiä ei mitiä jos ei oireita ja sairasteluja. Muuten on kovastikin.


      • Otahan vakavasti kirjoitti:

        Ei kannata pitää kiirettä jos terveystarkastajien ohjeistukseen vähänkään uskoo jos ja kun aloitat aivan turhilla sisäilmamittauksilla, niin niitä nyt ei vaan terveystarkastajien ohjeistusten mukaan passaa ottaa siellä etelässä hyvällä lykyllä kuin vasta joulukuussa. Pohjoisessa ja Lapissa ehkä muutaman viikon aikaisemmin.
        Suosittelen kuitenkin häippäseen ajoissa jos sisällä oireita. Seuraile nyt tarkkaan alkaako täällä vielä lisää keuliin itseoppineilla ohjeistajilla. Hätiä ei mitiä jos ei oireita ja sairasteluja. Muuten on kovastikin.

        Iänikuinen "häippäse"-neuvosi on toki hyvä. Niille joille sellanen on mahdollista.

        Vaan kun ei ole kaikille mahdollista lähteä tosta noin vaan sutimaan.


      • kertaus on opin äite
        miss.007 kirjoitti:

        Iänikuinen "häippäse"-neuvosi on toki hyvä. Niille joille sellanen on mahdollista.

        Vaan kun ei ole kaikille mahdollista lähteä tosta noin vaan sutimaan.

        Varojen mukaan häippäsee tai jää kitumaan. Yksi vaihtoehto toki on sekin, että paljon ulkona ja pois kotoa jos pahoja oireita, mutta mitä asumista se sitten oikeastaan on edes homeomakotitalossa.
        Kannattaa kuitenkin vähän seurailla miten näillä tämän palstan itseoppineilla ohjeistajilla alkaa keulimaan. Muutama vaikea tapaus on ollut ihmeen hiljakseen, mutta kauhulla odottelen mitä taasen saavat päähänsä kun UV-valoa liikaa yläkertaan saavat näillä helteillä...


      • toivoa on
        miss.007 kirjoitti:

        Iänikuinen "häippäse"-neuvosi on toki hyvä. Niille joille sellanen on mahdollista.

        Vaan kun ei ole kaikille mahdollista lähteä tosta noin vaan sutimaan.

        Hei,

        hysteerisyyteen ei tosiaan kannata sortua, vaan pyrkiä olemaan mahdollisimman rauhallinen. Kuitenkin neuvon ensi sijaisesti kuuntelemaan omaa kehoa. Itse olin oireillut eri asteisesti jo pitkään oppilaitoksissa, työpaikoissa ja jälkikäteen ajatellen joissain asunnoissakin. Todellinen romahdus seurasi kun muutimme pahoin vaurioituneeseen taloon. Kuukaudessa terveyteni romahti ja minulla kesti yli kaksi vuotta toipua suhteellisen normaaliin elämään. Mulla oireet oli niin rajuja, ettei asiassa ollut itselleni ja läheisilleni mitään epäselvää. normaaliin elämään toipuminen vaati valtavasti töitä: muuttoja, tavaroiden uusimista moneen kertaan, lääkkeitä, elämäntapamuutoksia, oikeiden arkikemikaalien etsintää. Yritän vain sanoa, että lyhyt raju altistus voi olla valmiiksi herkistyneelle kohtalokasta. Henkisesti myös niin raskasta aikaa, etten toivo sitä kanssaeläjille.

        jos siis vakavasti epäilet kotonasi olevan jotain pielessä, lähde evakkoon puhtaaksi uskomaasi paikkaan vaikka kuukaudeksi ja katso onko vaikutusta oloosi. Yksin Se on helpompi toteuttaa, samoin tavaroiden testaus, itse olen viettänyt kiertolaiselämää lapset kainalossa ja joutunut viemään lasteni lelut kun en ole niitä sietänyt. Mutta olen valmis tekemään oman ja lasteni eteen mitkä tahansa materiaaliset uhraukset. Muutto- ja tavararuljanssi on kannattanut: tällä hetkellä kukaan perheestämme ei herää keskellä yötä yskään tai tukehtumisen tunteeseen.

        Edelleen voimia ja hyviä hermoja kohtalotovereille


      • toivoa on viel paljo
        toivoa on kirjoitti:

        Hei,

        hysteerisyyteen ei tosiaan kannata sortua, vaan pyrkiä olemaan mahdollisimman rauhallinen. Kuitenkin neuvon ensi sijaisesti kuuntelemaan omaa kehoa. Itse olin oireillut eri asteisesti jo pitkään oppilaitoksissa, työpaikoissa ja jälkikäteen ajatellen joissain asunnoissakin. Todellinen romahdus seurasi kun muutimme pahoin vaurioituneeseen taloon. Kuukaudessa terveyteni romahti ja minulla kesti yli kaksi vuotta toipua suhteellisen normaaliin elämään. Mulla oireet oli niin rajuja, ettei asiassa ollut itselleni ja läheisilleni mitään epäselvää. normaaliin elämään toipuminen vaati valtavasti töitä: muuttoja, tavaroiden uusimista moneen kertaan, lääkkeitä, elämäntapamuutoksia, oikeiden arkikemikaalien etsintää. Yritän vain sanoa, että lyhyt raju altistus voi olla valmiiksi herkistyneelle kohtalokasta. Henkisesti myös niin raskasta aikaa, etten toivo sitä kanssaeläjille.

        jos siis vakavasti epäilet kotonasi olevan jotain pielessä, lähde evakkoon puhtaaksi uskomaasi paikkaan vaikka kuukaudeksi ja katso onko vaikutusta oloosi. Yksin Se on helpompi toteuttaa, samoin tavaroiden testaus, itse olen viettänyt kiertolaiselämää lapset kainalossa ja joutunut viemään lasteni lelut kun en ole niitä sietänyt. Mutta olen valmis tekemään oman ja lasteni eteen mitkä tahansa materiaaliset uhraukset. Muutto- ja tavararuljanssi on kannattanut: tällä hetkellä kukaan perheestämme ei herää keskellä yötä yskään tai tukehtumisen tunteeseen.

        Edelleen voimia ja hyviä hermoja kohtalotovereille

        Hyvä kirjoitus jälleen "toivoa on". Sitä todellakin on. Nyt varsinkin verrattuna vuoteen 2009 jouluun.
        Paljon on alkanut selviämään vääryyksiä. Sinulla on vielä paljon annettavaa tänne "toivoa on".


    • Edelleen voimia joo

      "Edelleen voimia ja hyviä hermoja". Siitäkin huolimatta, että alkaa ymmärtämään mitä maamme sisäilmasirkuksessa todella tapahtuu.
      Näillä palstoilla uskentelee "pikkukaloja" niitä mitättömiä selittelijäitä näiden kanssa ei kannata ainakaan menettää hermojaan. Ei kyllä niiden isokenkäistenkään kanssa jotka siirtävät vastuuta toiselle ja selittelevät sekä käsiään levittelevät kun jotain asiaa kysytään missä vastuuta pitäisi jonkun ottaa ihan oikeesti.
      Nimimerkki (toivoa on) pukkaa kyllä hyvää tekstii. Annahan palaa vaan jatkossakin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      3578
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2201
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1985
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1662
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe