Koettele profetiat näin

Totuutta

Koettelemme sanomamme, täyttääkö se neljän R:n säännön eli onko se Raamatullinen, Rohkaiseva, Rakkaudellinen ja Rakentava. Ellei näin ole, ja uskomme silti saaneemme oikean profetian, meidän on syytä ennen profetian julkistamista keskustella siitä esimerkiksi seurakunnan pastorin tai jonkun muun kokeneen uskovan kanssa.
Ote: Telaranta.

12

87

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaukoranta

      On kaikenlaisia profetioita, jotka eivät täytä noita kriteereitä. Osa niistä on ollut niin päivänselviä juttuja, kuten osa noita kriteerejä täyttävistäkin, että niitä on tapahtunut ja loput jääneet tapahtumatta kriteereistä piittaamatta.

      • ---

        Hyvin erilaisista lähtökohdista on profetioiden tutkiminen lukijoilla. Uskoville selviää jotenkin todellisuus. Uskomaton ihan pihalla kun ei ymmärrystä ko. asioista lainkaan.


    • Rantalaituri

      Oikeuslaitos on erikseen. Sinun pitää tuntea raamattusi ja olla uskossakin, että koet ja erotat oikean ja väärän. Totta on, että psyk.pot. kokee usein olevansa vaikka mitä, profeettakin. Oikean tunnistat kyllä raamatullisuudesta. Sitä paitsi Jumalalla on kaikki valta, eikä Joonaan merkkikään aina toteudu. Jos kansa tekee parannuksen ja kääntyy syntisiltä teiltään, voi Herra perua tulevan koetuksen.

    • oikein on

      Amen.

    • juha gabel

      totuutta vastaus.
      Ei näillä sinun neuvoillasi ole mitään merkitystä. Kyllä ne ovat harhaanjohtavia neuvoja. Kyllä kuka hyvänsä raamattua tunteva voi itse sepitellä profetioita jotka sisältävät namä sinun kriteerisi. Eikä se silti ole Jumalasta,kun se on itsesepitetty.
      Profetiat täytyy aina tarkistaa raamatun osoittamalla tavalla,ovatko ne Jumalasta vaiko ei. Ja siihen Johannes antaa pätevät ohjeet. Muunlaista tarkistustapaa ei olekkaan,joka antaisi 100%,sen varmuuden Olisi kiva kun tietäisit asiasta,ennenkuin alat neuvomaan toisia.. Sanon tämän vaan ihan lempeästi ja toivossa,että ottaisit asioista selvän. Ja unohda omat mielipiteesi. Ei niillä ole mitään arvoa.

      • totuutta vastaus

        juha gabel

        Mitä sie, hyvä immeinen, sotket hyvvää asiaa sekaseks.
        Nääthän sie onneton, että aloituksen lopussa on teksti - Ote:Telaranta.
        Mie olen Telarannan kaa samaa mieltä ja sinä voit tuoda tekstiin oman lisäsi ja mielipiteesikin. Minun neuvoilla ei todellakaan ole mitään merkitystä kun en ole neuvoja antanutkaan.
        Komppaan Telarantaa. Alla linkki jos haluat väitellä hänenkin kanssaan. Palstalla paljon siteerattu papin poika on Reijo. Pidän häntä luotettavana kirjoittajana.


        http://www.reijotelaranta.fi/reijon_blogi/miten_arvioida_profetian_luotettavuus_-_profetioiden_koetteleminen/


      • ...
        totuutta vastaus kirjoitti:

        juha gabel

        Mitä sie, hyvä immeinen, sotket hyvvää asiaa sekaseks.
        Nääthän sie onneton, että aloituksen lopussa on teksti - Ote:Telaranta.
        Mie olen Telarannan kaa samaa mieltä ja sinä voit tuoda tekstiin oman lisäsi ja mielipiteesikin. Minun neuvoilla ei todellakaan ole mitään merkitystä kun en ole neuvoja antanutkaan.
        Komppaan Telarantaa. Alla linkki jos haluat väitellä hänenkin kanssaan. Palstalla paljon siteerattu papin poika on Reijo. Pidän häntä luotettavana kirjoittajana.


        http://www.reijotelaranta.fi/reijon_blogi/miten_arvioida_profetian_luotettavuus_-_profetioiden_koetteleminen/

        ...


    • Rukoilija

      Profetia myös nuhtelee,ja silloin se ei lie täytä Rakkaudellisuutta koska toinen saattaa siittä loukkkaantua.Eikä s eole rohkaisevaakaan sille jolle nuhde tulee.

      Ensimmäin Kuningasten kirja jae 13.

      13. Ja sanansaattaja, joka oli mennyt kutsumaan Miikaa, puhui hänelle sanoen: "Katso, kaikki profeetat ovat yhdestä suusta luvanneet kuninkaalle hyvää; olkoon sinun sanasi heidän sanansa kaltainen, ja lupaa sinäkin hyvää".

      14. Mutta Miika vastasi: "Niin totta kuin Herra elää, sen minä puhun, minkä Herra minulle sanoo".

      15. Kun hän tuli kuninkaan eteen, sanoi kuningas hänelle: "Miika, onko meidän lähdettävä sotaan Gileadin Raamotiin vai oltava lähtemättä?" Hän vastasi hänelle: "Lähde, niin saat voiton; Herra antaa sen kuninkaan käsiin".

      16. Mutta kuningas sanoi hänelle: "Kuinka monta kertaa minun on vannotettava sinua, ettet puhu minulle muuta kuin totuutta Herran nimessä?"

      17. Silloin hän sanoi: "Minä näin koko Israelin hajallaan vuorilla niinkuin lampaat, joilla ei ole paimenta. Ja Herra sanoi: 'Näillä ei ole isäntää; palatkoot he kukin rauhassa kotiinsa'."

      18. Niin Israelin kuningas sanoi Joosafatille: "Enkö minä sanonut sinulle, ettei tämä koskaan ennusta minulle hyvää, vaan aina pahaa?"

      19. Mutta hän sanoi: "Kuule siis Herran sana: Minä näin Herran istuvan istuimellansa ja kaiken taivaan joukon seisovan hänen edessään, hänen oikealla ja vasemmalla puolellansa.

      20. Ja Herra sanoi: 'Kuka viekoittelisi Ahabin lähtemään sotaan, että hän kaatuisi Gileadin Raamotissa?' Mikä vastasi niin, mikä näin.


      -----------------------------------------------------------------------------
      21. Silloin tuli henki ja asettui Herran eteen ja sanoi: 'Minä viekoittelen hänet'. Herra kysyi häneltä: 'Miten?'
      -------------------------------------------------------


      22. Hän vastasi: 'Minä menen valheen hengeksi kaikkien hänen profeettainsa suuhun'. Silloin Herra sanoi: 'Saat viekoitella, siihen sinä pystyt; mene ja tee niin'.

      23. Katso, nyt Herra on pannut valheen hengen kaikkien näiden sinun
      profeettaisi suuhun, sillä Herra on päättänyt sinun osaksesi onnettomuuden."

      24. Silloin astui esille Sidkia, Kenaanan poika, löi Miikaa poskelle ja sanoi: "Mitä tietä Herran henki on poistunut minusta puhuakseen sinun kanssasi?"

      25. Miika vastasi: "Sen saat nähdä sinä päivänä, jona kuljet huoneesta huoneeseen piiloutuaksesi".

    • 777

      Lisäisin vielä näihin moniin hyviin kommentteihin, että profetia voi myös varoittaa mm syntielämässä elävää synnin seurauksista.

      Profetia ei jätä kuitenkaan koskaan pelon valtaan ihmistä, vaan siinä on aina mukana rohkaiseva ja/tai lohduttava elementti.

    • -jarmo-

      Profetia on usein seuraavan kaavan mukainen, joita Raamattu sisältää useita:

      Ensin profeetta kertoo synnintekijän teot ja synnit, sekä tuomitsee sen Jumalan sanalla, sitten profeetta kertoo mahdolliuudesta tehdä parannustekoja ja jos ei tee, niin profeetta kertoo mitä tuleman pitää.

      Tämä on se peruskaava.

    • ---

      No, koetteletko profetiat?

    • Kyllä/ei

      Osaatko koetella profetiat, että onko todellisia?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1655
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      17
      1517
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      68
      1429
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      40
      1384
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      50
      1323
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1258
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1126
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1114
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1102
    Aihe