Tietoturva ja omat tiedot mol.fi

Tiedot korjaukseen

Eikös asiakkaalla ole oikeus poistattaa rekisteristä oma tili kokonaan ja luoda sitten vaikka heti perään uusi? Pitääpi kysellä tietosuojavaltuutetulta.
Ärsyttää ne tiedot siellä mitä haluaisi pois. Virkailija pystyy vain jotain muuttamaan, mutta ei kaikkea. Jos ne tiedot saadaan laitettua sinne, niin ne myös pystytään poistamaan vaikka ministeriöstä asti. Lain mukaan rekisterinpitäjän on korjattava tiedot niin kuin asiakas vaatii.

10

178

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 167-176

      Tee korjausvaatimus, lomake löytyy tietosuoijavaltuutetun sivuilta. On aivan sama miten ne tiedot korjaavat kunhan korjaavat. Kai jollain on laajemmat valtuudet korjata tietoja kun tavallisella virkailijalla, ihme ellei ole. Olisipa aika surkuhupaisa selitys tietojen korjaamattomuudelle se ettei kellään ole siihen valtuuksia, vaikka ei mitään ihmettä enää puutu työvoimahallinnon touhuista.

    • Ei poista ei

      Näin oon tehnytkin. Soittivat kerran ja sanoivat, että ei he voi muuttaa tietoja, pitää sitten kysyä ministeriöstä asti tietojen poistoa/muokkausta. Asia jäi siihen, mutta ei mulla mikään kiire tässä ole. Vaadin kieltäytymistä seuraavaksi kirjallisesti.

    • 167-176

      Tyyypillisä vellipersevirkailjoita joita työkkäreissä riittää. Olisit sanonut että miksi soittavat sinulle eikä ministeriöön. Lain mukaan tietojen pitää olla oikeita joten ihan turhaan sinulle soittivat.

    • kansalaisuudeton

      Pahinta on se, ettei useimpiin järjestelmiin edes pysty rekisteröitymään antamalla oikeat tiedot. Esim kansalaisuus. Minulla ei ole minkään maan kansalaisuutta, koska olen syntynyt neuvostoliitossa. Sellaista vaihtoehtoa ei ole ja kansalaisuuden ei voi jättää täyttämättä. En pystynyt itse rekisteröitymään työvoimatoimistoon, koska se ei suostunut lähettämään tietoja, jos ei antanut kansalaisuutta, niin menin virkailijan luokse. Hän sitten sanoi, että laittaa ”joku” kansalaisuus, vaikka venäjän, niin se suostuu tallentamaan tiedot. Pitääkö minun siis VALEHDELLA? Minulla ei ole venäjän kansalaisuutta, en ole päiväkään edes asunut venäjällä, vaan neuvostoliitossa. Monet virkailijat jopa itse keksivät minulle kansalaisuuden, vaikka sanoin, ettei minulla ole kansalaisuutta.

      Ja sitten kun menin hakemaan muukalaispassia, poliisi syyttää minua, että olen antanut väärät tiedot ja vaatii, että minä korjaisin ne. Ja miten teen sen? Kun tietojärjestelmissä EI OLE tarjolla sellaista vaihtoa kuin ”ei kansalaisuutta”.

      • dfgfhfdjd

        Väitätkö siis asuneesi Suomessa laittomasti Neuvostoliiton hajoamisesta asti? Etkö ole hakenut Suomen kansalaisuutta vai eikö sinulle ole sitä myönnetty? Onko sinulla kuitenkin oleskelulupa? Miten usein joudut uusimaan sen?

        Vai oletko ymmärtänyt sanan 'kansalaisuus' väärin? Se ei tarkoita, missä valtiossa on syntynyt, vaan sitä, minkä valtion kansalainen nyt on. Siis ei syntyperää, vaan kansalaisuutta. Siis ei 'country of birth', ei 'ethnic origin', vaan tosiaan, missä maassa sinulla on oikeus äänestää ja minkä maan passiin sinulla on tällä hetkellä oikeus.

        Minulla on kahden maan kansalaisuus, Suomen ja Australian. Synnyinmaani on Suomi. Jos jossain lomakkeella on tilaa vain yhdelle, sanon 'suomi', jos olen suomalaisen viraston kanssa asialla, tai 'australialainen', jos kyseessä on sen puolen asioita. Kuten sanoit, eihän se täysi totuus ole, mutta mitä tuosta? Voin myös matkustaa kahdella passilla, eikä kukaan voi päättää puolestani, kumpaa käytän. Onko sinulla passia? Neuvostoliiton passi? Miten Neuvostoliiton passeille kävi valtion hajotessa? Joutuivatko kaikki kansalaiset uusimaan passinsa Venäjän passeiksi, vai pystyikö olemaan 'neuvostoliittolainen', kunnes passin voimassaoloaika umpeutui?


      • kansalaisuudeton
        dfgfhfdjd kirjoitti:

        Väitätkö siis asuneesi Suomessa laittomasti Neuvostoliiton hajoamisesta asti? Etkö ole hakenut Suomen kansalaisuutta vai eikö sinulle ole sitä myönnetty? Onko sinulla kuitenkin oleskelulupa? Miten usein joudut uusimaan sen?

        Vai oletko ymmärtänyt sanan 'kansalaisuus' väärin? Se ei tarkoita, missä valtiossa on syntynyt, vaan sitä, minkä valtion kansalainen nyt on. Siis ei syntyperää, vaan kansalaisuutta. Siis ei 'country of birth', ei 'ethnic origin', vaan tosiaan, missä maassa sinulla on oikeus äänestää ja minkä maan passiin sinulla on tällä hetkellä oikeus.

        Minulla on kahden maan kansalaisuus, Suomen ja Australian. Synnyinmaani on Suomi. Jos jossain lomakkeella on tilaa vain yhdelle, sanon 'suomi', jos olen suomalaisen viraston kanssa asialla, tai 'australialainen', jos kyseessä on sen puolen asioita. Kuten sanoit, eihän se täysi totuus ole, mutta mitä tuosta? Voin myös matkustaa kahdella passilla, eikä kukaan voi päättää puolestani, kumpaa käytän. Onko sinulla passia? Neuvostoliiton passi? Miten Neuvostoliiton passeille kävi valtion hajotessa? Joutuivatko kaikki kansalaiset uusimaan passinsa Venäjän passeiksi, vai pystyikö olemaan 'neuvostoliittolainen', kunnes passin voimassaoloaika umpeutui?

        Olen paluumuuttaja, isäni oli suomalainen kun jatkosodassa joutui Siperiaan, itse olen syntynyt Neuvostoliitossa, kansallisuuteni on suomalainen isäni mukaan ja kansalaisuuteni on neuvostoliito. Tietoni ja juureni on tarkistettu suomessa ennen muuttoa ja sain heti pysyvän oleskeluluvan kun tulin suomeen. Neuvostoliiton passi minulta otettiin ja tilalle annettiin suomen harmaa muukalaispassi.

        Vaikka oleskelulupa on pysyvä, niin se on voimassa niin kauan kuin (muukalais)passikin, eli se pitää uusia 5 vuoden välein. Sillä ulkomaalainen ei voi asua suomessa ilman passia, vaikka hänellä olisi pysyvä oleskelulupa.

        Äänestää voin vain kunnallisvaaleissa suomessa, muita äänioikeuksia minulla ei ole. Eduskunta tai presidenttivaaleissa en saa äänestää missään maassa.

        Suomen kansalaisuuden olen hakenut, mutta eivät antaneet. Väittivät, että kielitaso-5 todistus, jonka olen saanut, ei ole riittävä. Ja muille kursseille minua ei edes päästetty, kun sanovat, että minulla on aivan riittävä kielitaito työelämään. Maksullisille kielikursseille/kokeille minulla taas ei ole varaa mennä.

        Toista kertaa kansalaisuutta en enää aio hakea, ei ainoastaan siksi koska hakemuksen jättäminen maksaa lähes 600€ ja minulla ei yksinkertaisesti ole siihen varaa. Vaan myös periaatteesta, jos suomi ei halua antaa paluumuuttajalle, jonka tiedot on tarkistettu ja varmennettu, kansalaisuutta, niin ei sitten. Ja kun väittävät vielä, ettei minulla ole riittävää kielitaitoa pärjätäkseen suomessa, vaikka olen asunut ja pärjännyt kielitaidollani täällä jo yli 25 vuotta (ja tehnyt niin asiakaspalvelu kuin puhelintyötäkin suomen kielellä), niin puolestani voivat tunkea sen kansalaisuuden, en sano minne. Tässä iässä ei enää ole väliä minkävärinen passi on ja voin hyvin kuolla muukalaisenakin esi-isieni mailla ilman äänioikeuttakin.


    • 167-176

      Noissa viranoamisten lomakkeissa on paljon sellaisia puutteita joihin nimim. kansalaisuudeton on törmännyt. Hankalinta on se ettivät viranoamiset ole halukkaita korjaamaan noita epäkohtia. Maailma ei ole vielä valmis tuoltakaan osalta.
      Tuollaisissa tapauksissa pitäisi valita vaikka joku "vinkuintian" kansallisuus ja lisätiedoissa ilmoittaa että tietojärjestelmän puutteen vuoksi jouduin valehtelemaan kansalisuuteni koska "ei kansalaisuutta" vaihtoehtoa ei ollut.

      Paperilomakkeissa on sellainen hyvä puoli että niihin voi lisätä omia vaihtoehtoja. Kelna kanssa oli aikoinaan riitaa takaisinperinnästä ja lähettivät minulle lomakkeen jossa oli vaihtoehtoina vain se että maksan takaisinperiinän kerralla tai useammassa erässä. Yliviivasin molemmat vaihtoehdot ja kirjoitin siihen isolla EN MAKSA. Homma meni sitten Vakuutusoikeuteen saakka joka puolitti takaisinperinnän koska virhe oli Kelan. Aikaa siihen meni n. 3 vuotta ja makselin sitten sen puolikkaan useassa erässä takaisin.

    • alien

      Suomessa on paljon entisen Neuvostoliiton kansalaisia muukalaispassilla. Mikä sitten on kansalaisuus ko. passilla, niin ei ainakaan muukalainen. Tuota voisi kuitenkin yrittää esittää omaksi kansalaisuudekseen muukalaispassilla.

    • 167-176
    • vandavantaa

      Kelan sivulta löytyi heti ohje :

      http://www.kela.fi/etuuksien-maksu_tyottomyysturva

      Ote yo. linkin tekstistä :
      "Ennen ulkomaille lähtöä sinun tulee Suomessa ottaa yhteyttä työ- ja elinkeinotoimistoon, jossa tutkitaan ulkomaan työnhakuun liittyvien edellytysten täyttyminen."

      Että ei sitä niin vaan lähdetäkään "ulkomaille". Tuollekin toimelle tulee hankkia aamen työkkäristä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      154
      2646
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1996
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1991
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1786
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe