Kun vanha ihastus herää henkiin

confusing

Rakastuin vuosia sitten hyvin pakkomielteisesti yhteen tyttöön ja näin jälkikäteen ajateltuna se oli hyvin epätoivoista ja takertuvaa. Pari vuotta kärvistelin kunnes kerroin tunteistani. Sain pakit ja meidän välit viileni täysin moneksi vuodeksi. Ymmärrän nyt kuinka vaikee, epälooginen ja takertuva olen aikoinaan ollut. Mulla oli paljon odotuksia ja toivieta meidän ystävyyden suhteen, mikä ei ollut luonnollista ja todellakaan molemminpuolista. Olin todella läheisriippuvainen.

Nyt vuosien jälkeen elämät ajautu sattumien myötä yhteen ja meistä on tullut hyviä kavereita. Nyt näyttäisi kuitenkin siltä, että olen rakastumassa häneen uudelleen, mikä vaaraantaa väliemme tasapainon. Tilanne on mielestäni perseestä, koska en halua pilata taas kaikkea. Siinä ihmisessä on vaan se jokin. Emme ole puhuneet vanhoista ajoista ja tapahtumista ollenkaan, enkä koe syytä että pitäisikään. Mutta tuntuu vähän epäreilulta häntä kohtaan, että mulla ei taida olla edelleenkään puhtaat jauhot pussissa. Pitäskö tää asia ottaa uudestaan puheeksi? Pitäskö mun ottaa kerralla etäisyyttä? Mä oikeesti pelkään, että vanha läheisriippuvainen käyttäytymismalli ottaa taas otteen, mikä tuleen pilaan meidän välit. Mitä mun pitäisi tehdä?

9

354

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • justsomethoughts*

      Jos mulla olis tuo tilanne, niin luultavasti ottaisin etäisyyttä, koska olen liian herkkis ja ujo kertomaan ajatuksistani toiselle. Jos vain on mahdollisuus ottaa etäisyyttä, joita ei selittelisi.
      On myös vaihtoehtona odottaa ja kahtella tilanteen kehittymistä. Itsellä ollut sellaisiakin tilanteita, että loppujen lopuksi tajuaa, ettei rationaalista pohjaa ja tulevaisuutta suhteelle edes olisi. Se saattaa heräillä henkiin ja palata taas maan alle, mutta se on semmoista mukavaa kihelmöintiä.
      Tosiaan.. Jos kutsut itseäsi läheisriippuvaiseksi, niin kannattaa ehkä perehtyä tietoihin, joita kyseisestä asiasta löytyy ja pohtia tätä asiaa ennemmin kuin ihastumista.

      Voit myös toki kertoa syysi etäisyyden ottamiselle, hän luultavasti ymmärtää. Kunhan puistat olla itsekurinen, etkä perehdy hänen asioihinsa, vaikka kuinka tekisi mieli. Ajan myötä näihinkin asioihin voi perehtyä neutraalisti.
      Mutta vaikka otat etäisyyttä, se tuskin poistaa ongelmaa lopullisesti. Kehotan pohtimaan ja hulluttelemaan sopivassa suhteessa.

    • confusing

      Etäisyyttä on kyllä mahdollista ottaa sulavastikkin ja enköhän tule nyt niin tekemään. On tää kyllä vaan sääli, mutta jostain ne tunteet vaan kumpus uudelleen pinnalle ja niille ei ole tässä tapauksessa käyttöä. Hulluttelemaan en jaksa lähtee, koska koko tilanne oli aikoinaan niin raastava ja varsinkin mun osalta kieroutunut, että en nää siinä enää mitään mieltä. Oikeastaan mitä enemmän ajattelen tätä tilannetta, sitä enemmän oon sitä mieltä, että pakko ottaa irtiotto.

      • elämänanteja?

        Entä jos olet vaan rakastunut? Rakkaus ei yleensä ole kovin järkevää, mutta sitä voi järkeillä ja pohtia puhki. Ootko jumissa läheisriippuvuusanalyysiisi? Joskus menneet pitää osata jättää taakse, että uusia juttuja voi tulla elämään. Entä jos nyt onkin parempi aika?


    • confusing

      niin en ole enää yhtä takertuvan rakastunut kuin sillon, mutta silti. Edelleen on kyllä hetkiä, jotka on hyviä, mutta en usko että hän tarvitsee mua samalla tavalla elämäänsä.

      • aiempi

        Mihin sinä tarvitset häntä? Turha arvuutella toisen tunteita, jos ette ole puhuneet. Jos teillä oli vuosia väliä, niin tuskin sulla mitään riippuvuutta on. Se, miten käyttäydyit silloin, ei tee tyhjäksi sun tunteita, silloisiakaan. En yritä rakentaa mitään pilvilinnoja sun puolesta, vaan yritän kai sanoa, ettei asiat ole mitenkään joko tai. Se, että joku käyttäytyy suhteessa takertuvasti ei tarkoita, että hänen tunteissa toista kohtaan olisi jotain vialla. Takana voi olla suurta rakkautta, mutta syystä tai toisesta se ei kanavoidu rakentavalla tavalla.
        Opetteluahan tämä elämä on. Ole armollinen itsellesi äläkä pelkää menneitä asioita. Ota takataskuusi oppi, mutta älä mieti, mitä olet tehnyt "väärin". Anna tunteille tilaa ja ajan näyttää missä mennään. Elä samaan tahtiin sydämen kanssa: jos tunnet iloa ja onnea, ole sitä ja anna sen näkyä. Mutkat suoriks ja turha älylasti kierrätykseen.


    • confusing

      Kiitos tsemppaavasta vastauksesta. Niin en tiedä mihin mä häntä tarvitsen, mutta epäilemättä vertaan häntä muihin tapaamiini ihmisiin ja varsinkin sitä minkälaista meillä voisi olla. Joka tapauksessa olen osannut olla ilmankin. Ehkä mä en enää ole niin takertuva, mutta ongelma on se, että energia kanavoituu väärään ihmiseen. Oon hänen tunteistaan sataprosenttisen varma, vaikkei olla asiasta nyt puhuttukkaan. Sen energian pitäis mennä eteenpäin ja mun kans.

      • ei tarvitse olla

        Tiedän tuon tunteen ehkä vähän liiankin hyvin. Ei se kanavoidu väärään ihmiseen, en usko että ihmistä voi valita. Voisi miettiä sitä mikä siinä ihmisessä oikein kiehtoo.
        Voi olla aika yllättäviäkin asioita.
        Haluat olla hänen ystävänsä, miksi? Haluat olla enemmän selvästi.
        Sinun täytyy puhua hänen kanssa mitä tunnet.
        Jos se loppuu siihen niin se on parempi kuin jäädä siihen.
        Paras jos selviäisi kuinka hän ajattelee asiasta niin saisit selvyyden siitä mikä on meno.
        Jos et tee sitä on täysin epävarmaa pystytkö hallitsemaan rakastumista häneen.
        Selvitä asia oman itsesi takia, sitten on paljon helpompaa elää tunteiden kanssa.
        Et ole varma hänen tunteista ellet kysy.
        Tunteet voi olla oikeasti mitä tahansa. Ei pelkästään rakastumista vaan jotain muuta.
        Kun tiedät olet sitten paljon viisaampi, puhu hänen kanssa asiasta.
        Jos menee pieleen niin sitten menee.


    • confusing

      Puhuin hänen kanssaan asiasta ja tunne ei ollut edelleenkään molemminpuolinen. Nyt vain eteenpäin.

      • 13+10

        Olit harvinaisen rohkea.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      1888
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe