Lattialämmityksen sähkönkulutus

9+14

Olen harkinnut vuokraavani n.25m2 yksiön, johon on vasta asennettu sähkötoiminen lattialämmitys kylpyhuoneeseen. Kooltaan kylpyhuone ei ole kovin iso (max. muutamia neliöitä).
Paljonkohan sähköinen lattialämmitys kylpyhuoneessa mahtaa kuluttaa sähköä?

26

4088

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kari789

      Vastuksen teho saattaa olla esim 200 W. Jos se olisi jatkuvasti päällä, niin kuukaudessa kuluisi sähköä 30 x 24 h x 0,2 kW = 144 kWh. Se maksaa noin 22 €.
      Termostaatti saattaa kuitenkin katkoa tuota lämmitystä, jolloin kulutus on pienempi.

    • tee se itse

      Moni lämmittää kerrostalon kylpyhuonetta lattialämmityksellä kuin saunaa. On aivan turha pitää sitä aina päällä. Jos haluaa pientä kulutusta niin säätää termostaatin sopivasti ja asunnon ollessa tyhjä ei lämmitä lattiaa ollenkaan.

      • eioleollutongelmia

        Viiteen vuoteen en ole pitänyt kylpyhuoneeni lattialämmitystä päällä. Suihkun jälkeen kuivaan lätkällä seinät ja lattian. Lattiakaivon päällä pidän "kantta" ettei sieltä haihdu vesilukosta koko ajan kosteutta sisätiloihin.
        Asuntoni on yksiö. Talvella kylppärin ovea pidän auki. Jos tulee vieraita suljen oven.


    • Itse asun kerrostalon pohjakerroksessa, jossa alapuolella on tyhjä lämmittämätön tila eli maapohja. Talo on umpisokkelilla ympäröity (tuuletus kai on sokkeliin). Edes talvella en käytä lattialämmitystä, koska lattiat ovat lämpimiä. Asuntooni kuuluu koneellinen ilmanvaihto, jossa on lämmön talteenotto. Jotenkin tuntuu aivan turhalta tässä asunnossa lattialämmitys.

      • Illi1

        Se lattialämmitys onkin pääasiassa kosteuden poistoon ja lisänä tulee mukavuus.


      • Remontti Reiska

        Mikä V*T*N Sokkeli? Kerro nyt ammattilaiselle mikä se semmonen on. Olen ollut alalla jo 34 vuotta ja nyt ekan kerran kuulen tästä.


      • ex-timpuri/mittamies
        Remontti Reiska kirjoitti:

        Mikä V*T*N Sokkeli? Kerro nyt ammattilaiselle mikä se semmonen on. Olen ollut alalla jo 34 vuotta ja nyt ekan kerran kuulen tästä.

        Reiskan pitää tehhä vaan rakoliitereitä irtokivien päälle ei tarvii sokkelia.
        Jokainen timpuri on tehnyt talot sokkelin päälle, jossa yleensä 100mm styroks halkaisu, sokkelin päältä tehdään ulkorunko. Permanto yleensä, jos maavarainen, alla eriste ja muovi. Turha selittää ymmärtämättömille, rakennesuunnittelija on kuvat piirtäny, niihin mukaan myös rakennetaan. Reiska ei sit ensimmäisenä revi niitä kuvia.


      • Theo2013
        Remontti Reiska kirjoitti:

        Mikä V*T*N Sokkeli? Kerro nyt ammattilaiselle mikä se semmonen on. Olen ollut alalla jo 34 vuotta ja nyt ekan kerran kuulen tästä.

        Sokkeli ja kivijalka,talon perustukset,lienevät yhteneviä? taasko murre sana.


      • ml213.
        Remontti Reiska kirjoitti:

        Mikä V*T*N Sokkeli? Kerro nyt ammattilaiselle mikä se semmonen on. Olen ollut alalla jo 34 vuotta ja nyt ekan kerran kuulen tästä.

        >Sokkeli? Kerro nyt ammattilaiselle mikä se semmonen on. Olen ollut alalla jo 34 vuotta ja nyt ekan kerran kuulen tästä. <

        Ihan naurahduttaa ja siten hyvä ajanviete näin helteellä.


      • jpp6dee
        Remontti Reiska kirjoitti:

        Mikä V*T*N Sokkeli? Kerro nyt ammattilaiselle mikä se semmonen on. Olen ollut alalla jo 34 vuotta ja nyt ekan kerran kuulen tästä.

        Jos saan kysyä niin millä alalla olet ollu 34v?


      • essonbaaria taas
        Illi1 kirjoitti:

        Se lattialämmitys onkin pääasiassa kosteuden poistoon ja lisänä tulee mukavuus.

        Tainnu liika kosteus päästä mädättämään sahanpurusi...

        Vaaditaanko rak. määräyksissä lattiaan a) vedeneristys b) lämmitys?

        Että jotta tämä "kuivataan lämmityksellä" on vain vanhojen mörskien, missä ei ole vedeneristystä tai se jo vähän vuotaa, tekohengitystä. Niin, ja painovoimainen ilmanvaihto toimii lämpötilaerolla. Jos ulkona on 28 ja sisällä 28, ilma ei liiku. Eli on pakko lämmittää sisätila ulkoilmaa lämpimämmäksi, jotta ilman saa liikkeelle ja paikat kuivumaan.

        Jos ilmanvaihto on kunnossa (koneellinen) ja vesieristykset myös, niin lämmitys on vain ja ainoastaan mukavuusjuttu. Mikäli tarkenee ilmankin, niin parempi näin;

        - säästyy energiaa
        - lattian vesieristeet vanhenee nopeammin, jos lattiaa pidetään kuumana
        - ylilämmitetty KPH tuppaa lämmittämään muutakin asuntoa


    • 0lli

      minun mielestäni lämmityskuluun vaikuttaan paljonko vastuksen alapuolella on eristettä,lämpöhän nousee ylöspäin,mutta jos alapuolella on vaikka kylmä rossipohja,tai maapohja,niin harkoille lämmität.

    • tintti6

      Meillä menee kylpyhuoneen lattialämmitys talonyhtiön sähköihin eli ei maksa meille mitään..Termostaatilla itse säädellään.

      • Voi äitiiii

        Ehkä kannattaisi tutustua siihen kuka taloyhtiön kulut maksaa, niin voisit hämmästyä.


    • maijakaisa

      Vuokralaiselle ilmoitettiin, että kylppärin lattian sähkölämmitys menee taloyhtiön piikkiin. Tuli kuitenkin sähkölasku aivan posketon, n. 20 euroa kk. Maksan vuokrassa 6 m2 tilasta vuokraa 67 euroa, joten maksan kylpyhuoneen ja wc käytöstä kuukaudessa 87 euroa. Jos laittaa lattialämmityksen pois päältä, niin kylmässä kärvistelet ja pidemmän päälle saattaa alkaa homeet kukkimaan
      Taloyhtiön kulut maksaa taloyhtiön asukkaat käyttämiensä asumis-neliöiden mukaan.

      • oho 3

        Kumpi sinulle lähettää 20€/kk sähkölaskuja vuokkraisntä/emäntä vai sähkölaitos ????
        Jos sähkölaitos niin se on sinun kuluttama sähkön hinta.


    • ml213.

      "Paljonkohan sähköinen lattialämmitys kylpyhuoneessa mahtaa kuluttaa sähköä? "

      Niin, itse lattialämmityksen teho, ei vaikuta miten paljon kylpyhuone kuluttaa sähköä. kulutukseen vaikuttaa säädetty huoneen lämpötila ja siinä lämpötilassa oleva lämpöhäviöt.

      • $$$$$$

        Sittenhän kannattaa asentaa vain sitä kaikkein lyhintä lattialämmityskaapelia, jos sen teho ei vaikuta sähkön kulutukseen.

        Miksi ihmeessä niitä eritehoisia edes valmistetaan ?


      • ml213.
        $$$$$$ kirjoitti:

        Sittenhän kannattaa asentaa vain sitä kaikkein lyhintä lattialämmityskaapelia, jos sen teho ei vaikuta sähkön kulutukseen.

        Miksi ihmeessä niitä eritehoisia edes valmistetaan ?

        Katsos. Huoneiden koko ja lämpöhäviöt vaikuttavat suoraan minkä tehoisia vastuksia tulee asentaa. Ylisuuret eivät ole ongelma ja ei vaikuta sähkön kulutukseen. Suhteessa energiatarpeeseen, alitehoisilla ei mahdollistuta saavuttamaan haluttua huoneen lämpötilaa.


      • diei
        ml213. kirjoitti:

        Katsos. Huoneiden koko ja lämpöhäviöt vaikuttavat suoraan minkä tehoisia vastuksia tulee asentaa. Ylisuuret eivät ole ongelma ja ei vaikuta sähkön kulutukseen. Suhteessa energiatarpeeseen, alitehoisilla ei mahdollistuta saavuttamaan haluttua huoneen lämpötilaa.

        Nämä uudet vievät kokonaisen vatin. Remppa just tehty, suosittelen.


      • 3+20
        diei kirjoitti:

        Nämä uudet vievät kokonaisen vatin. Remppa just tehty, suosittelen.

        Kukahan on pöllinyt midän saunasta vatin? Edellisellä kerralla siellä oli kaksi vatia. Tänään muijan kanssa käytiin siellä, ja löydettiin vain yksi.


    • puupöllö

      Paljonkohan sitten mahtaa maksaa 85 neliön lämmittäminen , lattialämmitys, joka paikassa. Olisi vaan leuto talvi ihan ton lämmityksenkin kannalta. Olemme vuokralla.... ja silleen . Plussana on kiviuunin takka ja leivinuuni, mutta totuttelua se lämmitys ja maksaahan ne puutkin .

    • eevan tyttö

      Säädä termostaatti n.15 asteeseen,kesät talvet...sähkömies mittasi mittarilla laitteen kulutuksen,laattamies myös kehoittaa pitämään lämmön päällä,koska sähköähän ei kulu kun huone on lämpimämpi kuin ilma...laattojen saumausaine alkaa rakoilla,kun on kylmänä ja lämmitys jälleen aloitetaan....homehaitat...tätä ohjetta olen noudattanut ja hyväksi havainnut...ei ole suuria sähkölaskuja,eikä tule tehtyä vahinkoa itse kiinteistölle...

    • Hei, olen myymässä nissenin lahjakorttia jonka arvo on 79e tai 129e niin 50 eurolla, koska minulla itselläni ei ole tarvetta siihen ja saisin rahaa vastineeksi. Toimi nopeasti koska lahjakortti on voimassa vain 15.8.2014 asti. Tämä siis on rahaa kun käyt nissenillä ostamassa silmälasit.

      http://www.tori.fi/uusimaa/Nissen_lahjakortti_arvo_79e_tai_129e_13289190.htm?ma=1

    • EI MYYNTIPALSTA

      VAROKAA HUIJARIA!!!!
      Myy takaisin nissenille, kai ne lunastaa pikkuhinnalla.

    • Järkeä

      Jos pidät sitä lattialämmitystä pienellä, eli siis niin ettei lattia tunnu kylmälle jalan alla, muttei kuumallekkaan, niin heittäsin että kympin kuussa keskimäärin.

      Huvittavaa tuo kun sähkölämmitystä pidetään kalliina. Ei se kaukolämpökään ilmaista ole. Todennäköisesti vuokra olisi kovempi jos lattia lämpiäisi kaukolämmöllä, koska silloin asunnon vastike olisi kovempi. Helpommin tämä toki käy ilmi jos asuu omassa asunnossa ja maksaa näin ollen vastikkeenkin.

      Pesuhuoneen lattialämpöä pitää pitää päällä myös siksi että se kuivattaa lattiaa. Jos lattiassa on laatat niin laattojen saumat ei ole pitävät vaan niistä pääsee vähän vettä läpi. Lämmitys kuivattaa veden pois. Jos lattiassa ei ole vesieristystä ja lämmöt ei ole päällä niin kosteus menee pikkuhiljaa betoniin, eli voi tulla lievä kosteusvaurio. Jos on vesieristys niin selviää sillä että laattojen väri voi muuttua. Itse laitoin vuokralla pitämääni asuntoon ehdoksi että lattialämmitys pidettävä päällä aina. Jos lattiassa on muovimatto niin sillon mitään vahinkoa ei synny vaikka lämmitystä ei pitäisi päällä. Kymppi kuussa ei minusta ole paljon siitä että lattia ei tunnu kylmälle ja ei huonolla tuurilla tule tuhansien eurojen remonttia seurauksena.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6263
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4006
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2416
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1960
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1413
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      971
    Aihe