Mitä te äidit teette

joskus pitkästyttävä

sillä aikaa kun lapset ovat päivähoidossa? Minä olen itse työtön ja en keksi mitään tekemistä välillä viikollakun lapset ovat 8-16-00 päiväkodissa. Joskus päivä menee nopeesti, kun tekee käisitöitä tai shoppailee, muta aina ei viitti,. En pidä lapsia kotona, kun en jaksa leikkiä niiden kanssa, ja tarhassa niillä on aina tekemistä ja kavereita.

Joskus käyn kirjastosta hakemassa kirjoja ja luen 4-6 tuntia joskus käyn kavereilla kahvilla tai sittenmennään rannalle..mut joskus on tylsää. Kesällä voi olla kaupasa tai rannalla, mut talvella on päitä aina pitkä ilman lapsia, mutta kun on systeemi tehty sitä pitää käyttää.

Toiset pitää lapset kotona kun on työttömiä, mutta minä ajattelen lasteni parasta, kaverit ja tekeminen on etusijalla.

55

918

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eisen ihmeellisempää

      Mul lapsi kotona. Herätään 8-10 välil, syödään ja katotaan tv. Käydään pesulla, ja lähetään kauppaan, minun ystävälleni, tai kirppiksel/keskustaan. Jos ollaan vaan kotona, niin lapsi leikkii ja katsoo tv, ja itse häärään sillä välin, tai katson tv, ja mietin että mitä sitä keksis :D sit illal käydää ulkoileen.

    • ......

      "En pidä lapsia kotona, kun en jaksa leikkiä niiden kanssa"

      Miksi teit lapsia jos et jaksa niitä edes silloin, kun olisi aikaa?

      Se on kyllä totta, että lasten on varmasti parempi saada ikäistään seuraa ja muitakin ihmiskontakteja kuin äitinsä. Vähän vaan kummastuttaa toi, että omat mukulat ei kiinnosta.

    • laiskuutta korville

      Rupeapa siivoamaan! Milloin pesit viimeksi ikkunat? Entä onko verhot ja matot, tyynyt ja peitteet pesty? Missä kunnossa pakastimesi ja jääkaappisi on? Entä uuni ja mikro? Puhdistapa ne oikein loistokuntoon. Onko sinulla sauna? Käypä kuuraamassa lauteet. Samalla voit jynssätä kylpyhuoneenkin lattiakaivoja unohtamatta. Siivoa myös auto, autotalli ja varasto. Sitten voitkin käydä kaappien ja kirjahyllyn kimppuun. Käy vaatekaapit läpi vaatekappale vaatekappaleelta, poista tahrat, pese, korjaa rikkonaiset kohdat, pane pois ne, joita ei enää käytetä. Entä kengät? Ovatko kaikki puhtaita, ehjiä ja kiiltäviä? Siivoa parveke. Putsaa huonekasvien lehdet ja ruukut, poista kuivuneet lehdet. Imuroi asuntosi seinät ja katot, pese lattiat, pyyhi pölyt. Puhdista kattilat ja muut keittoastiat kunnolla. Keitä teräsastioissa soodavettä, niin saat ne kirkkaiksi.
      Tutki kauppojen mainokset ja etsi halpoja ja herkullisia ruoka-aineita. Käy kaupassa ja valmista kotiin tultuasi maittava ateria. Leivo myös ruokaleipää. Tee itse viili ja kotijuusto.
      Lähde marjametsään. Nyt ovat mustikat parhaimmillaan. Poimi joka päivä edes muutama litra, puhdista ja säilö marjat sekä leivo mehevä mustikkapiirakka. Koeta kerätä sen verran marjoja, että ne riittävät koko talveksi. Mustikoiden lisäksi vadelmia ja sitten puolukoita. Kulje metsään pyörällä, siinäkin menee vähän aikaa ja kunto nousee.
      Sitten voit siirtyä pihatöihin, joko oman pihan tai taloyhtiön pihan.
      Jos aika tulee pitkäksi ja muutenkin voit tarjota apua naapurissa asuville vanhuksille. Eiköhän se siitä.

      • kohta rannalle

        En siivoa kuin kerRan viikossa. IkkuNat on pesty, kyllä, matot on tältä kesältä pesty ja vaihdettu, pakastin ja jääkaappi on pesty ennenkuin laitoin marjat sinne... jääkaappi on putsattu, ei pesty, pesen sen joka toinen kuu.
        Sauna on pesty juhannuksena, auto imuroitu, ei pesty, talli lakastu, siellä ei muuta kun talvirenkaat, helppo siivota, kaappeja en siivoo kun kerran vuodessa, ruokakaapit useammin, talvivaatteet ullakolla siististi omissa laatikoissaan, ampiais pestä hajoitettu, hiiriä ei ole.
        Kaupassa käyn kerran viikossa, torstaisin tarjouslehtien tullessa, ja kyllä kierrän tarjoukset tarkkaan ja ostan isoja määriä.
        Metsässä en käy, ostan marjat torilta,pelkään käärmeitä ja ötököitä...kuntoa nostan juoksumatolla alakerrassa.
        Pihalla leikkaan nurmikon kerran viikossa (rivitalo) ei suuri, laatat lakastu...
        Juuri hain viisi kirjaa kirjastosta, ja pulla on uunissa... TULE KAHVILLE!


      • laiskuutta korville

        Jatkoa:

        Kun irtain ja kiinteä omaisuutesi on kunnossa, voit siirtyä seuraavaan vaiheeseen, eli työnhakuun.
        Etsi työtä aktiivisesti. Etsi työvoimatoimiston ja muiden rekrypalvelujen sivuilta, tee avoimia hakemuksia eri yrityksiin, ilmoittaudu eri vuokratyöfirmoihin. Tiedustele te-toimistosta mahdollisuuksia työharjoitteluun ja -kokeiluun sekä palkkatuettuun työhön. Tee tätä jatkuvasti pitkällä aikavälillä. Kelpuuta lyhyetkin työjaksot ja osa-aikatyö. Sinunhan on helppo lähteä lyhyelläkin varoitusajalla, kun lapsesi kerran ovat päivähoidossa. Muista, että jokainen työkokemus on sinulle iso plussa.
        Jos sinulla ei ole ammattikoulutusta, hanki sellainen. Ota selvää tarjolla olevista työvoimapoliittisita kursseista, ja hakeudu sellaiselle. Hae useammalle kurssille kerrallaan, niin ainakin jokin niistä voi tärpätä. Hae sellaisille ammattikursseille, joilta valmistuneilla on kysyntää työelämässä.


      • laiskuus on kivaa
        laiskuutta korville kirjoitti:

        Jatkoa:

        Kun irtain ja kiinteä omaisuutesi on kunnossa, voit siirtyä seuraavaan vaiheeseen, eli työnhakuun.
        Etsi työtä aktiivisesti. Etsi työvoimatoimiston ja muiden rekrypalvelujen sivuilta, tee avoimia hakemuksia eri yrityksiin, ilmoittaudu eri vuokratyöfirmoihin. Tiedustele te-toimistosta mahdollisuuksia työharjoitteluun ja -kokeiluun sekä palkkatuettuun työhön. Tee tätä jatkuvasti pitkällä aikavälillä. Kelpuuta lyhyetkin työjaksot ja osa-aikatyö. Sinunhan on helppo lähteä lyhyelläkin varoitusajalla, kun lapsesi kerran ovat päivähoidossa. Muista, että jokainen työkokemus on sinulle iso plussa.
        Jos sinulla ei ole ammattikoulutusta, hanki sellainen. Ota selvää tarjolla olevista työvoimapoliittisita kursseista, ja hakeudu sellaiselle. Hae useammalle kurssille kerrallaan, niin ainakin jokin niistä voi tärpätä. Hae sellaisille ammattikursseille, joilta valmistuneilla on kysyntää työelämässä.

        En ahe töitä, saan ansiosidonnaista joten naatin siitä, tykkäänolla vaan. Vuokratyöjuttuihin en lähde mukaan, ne on firmoja joita ei saisi ollakkaan...huijareita kaikki.

        Mulla on ammatti, olen asianajaja..ja puheterapeutti joten siivoomaan ja hoitoalalle en lähde,e nkä kokkaileen lähde...

        Mä etsin vaan omaa alaa ja teen käsitöitä, koruja ja savikippoja ym lapasia sensemmoisia, ja myyn kirpparilla, kaikkki on verotonta.. kerrans ain 6 lapset kun möin niin 70 e... aattele.. langat makso 3 e kerä josta tulee lapsille kuudet ja aikuisille kolmet lapset... kaulahuivit menee 12 e kappalehintaan... sullakin voi olla mun kutoma huivi kaulasa tai tuubi.
        Voisin kultasepäksi hakeakin... se kiinnostaa, otappa hei selvää missä on kultasepän koulutus???? mä en jaksa ettii.


      • Hahhah!
        laiskuus on kivaa kirjoitti:

        En ahe töitä, saan ansiosidonnaista joten naatin siitä, tykkäänolla vaan. Vuokratyöjuttuihin en lähde mukaan, ne on firmoja joita ei saisi ollakkaan...huijareita kaikki.

        Mulla on ammatti, olen asianajaja..ja puheterapeutti joten siivoomaan ja hoitoalalle en lähde,e nkä kokkaileen lähde...

        Mä etsin vaan omaa alaa ja teen käsitöitä, koruja ja savikippoja ym lapasia sensemmoisia, ja myyn kirpparilla, kaikkki on verotonta.. kerrans ain 6 lapset kun möin niin 70 e... aattele.. langat makso 3 e kerä josta tulee lapsille kuudet ja aikuisille kolmet lapset... kaulahuivit menee 12 e kappalehintaan... sullakin voi olla mun kutoma huivi kaulasa tai tuubi.
        Voisin kultasepäksi hakeakin... se kiinnostaa, otappa hei selvää missä on kultasepän koulutus???? mä en jaksa ettii.

        Kerrohan, että mistä saat noin halpaa lankaa?
        Ai niin, sinullahan on siellä rivarin pihalla muutama lammas, joista itse keritset villat ja teet langoiksi...


      • Kriitikko xxx
        kohta rannalle kirjoitti:

        En siivoa kuin kerRan viikossa. IkkuNat on pesty, kyllä, matot on tältä kesältä pesty ja vaihdettu, pakastin ja jääkaappi on pesty ennenkuin laitoin marjat sinne... jääkaappi on putsattu, ei pesty, pesen sen joka toinen kuu.
        Sauna on pesty juhannuksena, auto imuroitu, ei pesty, talli lakastu, siellä ei muuta kun talvirenkaat, helppo siivota, kaappeja en siivoo kun kerran vuodessa, ruokakaapit useammin, talvivaatteet ullakolla siististi omissa laatikoissaan, ampiais pestä hajoitettu, hiiriä ei ole.
        Kaupassa käyn kerran viikossa, torstaisin tarjouslehtien tullessa, ja kyllä kierrän tarjoukset tarkkaan ja ostan isoja määriä.
        Metsässä en käy, ostan marjat torilta,pelkään käärmeitä ja ötököitä...kuntoa nostan juoksumatolla alakerrassa.
        Pihalla leikkaan nurmikon kerran viikossa (rivitalo) ei suuri, laatat lakastu...
        Juuri hain viisi kirjaa kirjastosta, ja pulla on uunissa... TULE KAHVILLE!

        Miksi kakrut on vieraan hoidossa? Miksi riität lapsilta oiekuden äitiin ja kotihoitoon..pahinta mitä voit tehdä lapsille-unohdat ne vieraan hoitoon ja stressaavaan hoitoympäristöön..


    • wererwe

      etpä todellakaan ajattele lastesi parasta tai sitten lapsesi ovat niin vieraantuneet jo sinusta etteivät enää edes halua leikkiä ja olla kanssasi. Ajattelet vain omaa etuasi kun pääset helpommalla, vihaan tuollaisia yhteiskunnan pummeja, jotka ovat itse kotona ja lapset aina tarhassa! Miksi teit lapsia? Mulla on tulossa kolmas lapsi ja aion pitää vanhemmat lapset 4 ja 5-v myös kotona ja eivät taatusti tylsisty (he haluavat olla mieluummin kotona kuin hoidossa), lapset leikkivät keskenään, leivomme, ulkoilemme, käyvät seurakunnan kerhossa ja näkevät myös päivittäin niitä muita lapsia ja oikein odotan sitä, ettei tartte enää kohta viedä lapsia hoitoon.

    • Ei jummarra

      En käsitä tuollaista touhua. Onko tämä provo? Jos yhteiskunta maksaa oleskelusi, niin miksi et hoida omia lapsiasi? Eikö Sinulla ole turha olo? kannattaisi varmaan miettiä edes jokin sellainen ratkaisu, jossa lapset ovat osan ajasta hoidossa ja osan kotona.

      • Piste

        En ymmärrä todellakaan tätä aloitusta!!! Melkein nousi tukka pystyyn, kun luin tekstin. oletko ihan tosissasi vai provoiletko?

        Ehdottomasti päivähoito-oikeus pois vanhemmilta, jotka ovat kotona!!! Piste.


      • äitikkä ihana on
        Piste kirjoitti:

        En ymmärrä todellakaan tätä aloitusta!!! Melkein nousi tukka pystyyn, kun luin tekstin. oletko ihan tosissasi vai provoiletko?

        Ehdottomasti päivähoito-oikeus pois vanhemmilta, jotka ovat kotona!!! Piste.

        Joo olen samaa mieltä. Mutta niin kauan kun näin on, käytän oikeuteni viedä lapset hoitoon. En näe siinä väärää, en tee väärin, käytän vain oikeuteni mihin olen oikeutettu. Jos en saa lapsiani hoitoon sitten pidän ne kotona.

        Laki on nyt tämä.


      • Äitikkäpä hyvinkin
        äitikkä ihana on kirjoitti:

        Joo olen samaa mieltä. Mutta niin kauan kun näin on, käytän oikeuteni viedä lapset hoitoon. En näe siinä väärää, en tee väärin, käytän vain oikeuteni mihin olen oikeutettu. Jos en saa lapsiani hoitoon sitten pidän ne kotona.

        Laki on nyt tämä.

        Äidin oikeus siis menee ohi lapsien hyvinvoinnin? Muistahan sitten kun lapset ovat vanhempia tämä elämänarvo kun vievät sinut laitokseen ja myyvät kotisi alta; sehän on ollut vain sinun kotisi.


    • Etävanhempi

      Ongelmahan voi tietysti olla jo noin lyhyistä eroista lapsiin, enkä tarkoitukseni ole ollenkan sitäkään vähätellä.

      Vaan ovatko arvon lähivanhemmat koskaan miettineet, mitä työtön etävanhempi tekee niinä 11 vuorokautena viikossa kun joutuvat olemaan erossa jälkikasvustaan? Näitä palstoja seuranneena, meillä on kuulemma aina tosi hauskaa ja hurvitonta menoa, kun ei tarvitse edes lapsista huolehtia.

      Totuus on aivan toinen.

      • meillä näin

        Etsii toivottavasti töitä. Minun ex elää toimeentulotuella, koska ei halua mennä työllistämistoimiin. Pelaa sitten netissä kaiket päivät, myös ne kun lapset on siellä.


    • Tunneköyhät

      Provoiletko?
      Et käytä parasta aikaa lapsiesi kanssa olemiseen. Kun he aikanaan ovat teini-iässä, saat välinpitämättömyytesi takaisin monin kerroin.
      Kuvitteletko, että lapsesi haluavat olla sinun kanssasi kun he voivat tehdä valintoja?

      Toisaalta - koska lapset ilmiselvästi ovat vahinkolapsia, on heille ehkä parempikin, että sitoutuvat muualle kuin kotiin, missä ovat aina olleet liikaa.

    • Ihmettelen1334

      ja siivouksen, pyykinpesun sekä silityksen lisäksi.
      Laitat varmaankin lapsille aamupalat, välipalat, lounaan ja iltaruuan, sekä leivot.
      Käytte päivällä ulkoilemassa (miksi lapset tarhassa??).

      Lisäksi sinä voit tehdä työhakemuksia, soitella yrityksiin, suorittaa avoimen yliopiston kursseja, lukea kirjoja, tehdä käsitöitä, puutarha/lumityöt ym. Ei tosiaan ole mikään ongelma saada aikaa kulumaan. Jos olette kotona, niin siivoa vähintään kolme kertaa viikossa? Siihenkin menee kokonainen päivä kun käy talon läpi huolellisesti lattiasta kattoo, ikkunat, kaapit ym.

      • laiskuus on kivaa

        Joo olen hyvä äiti, lapset hyvin hoidettu, aamupalta syöty ja siistit vaatteet ja sitten tarhaan. Koti on siisti ja haetaan sovitusti kotiin. Ihan normaali äiti olen, teen kotityöt mutta joskus vaan on vapaata liikaa. Lpaset vviihtyy tarhassa kun on kavereita, ja en keksi niin paljon tekemistä kun he haluavat. Kun haluan oll ahyvä äiti, niin olen sitä kun tarjoan heille virikkeitä, jos ei kotona ole niin tarhassa on.
        Kun lapset ovat kotona, enyleensä laiskottele.

        Meille voi tulla yllärikäynnille koska vaan, aina on siistiä. Siitä ei ole kyse. Tykkään vaan olla ja laiskotella, ei siinä pahaa..Laiskuus on luonne.
        Jokapiviäinen siivoominen menee hullunhommaksi, kerta viikkoa riittää.


      • laumasielu4
        laiskuus on kivaa kirjoitti:

        Joo olen hyvä äiti, lapset hyvin hoidettu, aamupalta syöty ja siistit vaatteet ja sitten tarhaan. Koti on siisti ja haetaan sovitusti kotiin. Ihan normaali äiti olen, teen kotityöt mutta joskus vaan on vapaata liikaa. Lpaset vviihtyy tarhassa kun on kavereita, ja en keksi niin paljon tekemistä kun he haluavat. Kun haluan oll ahyvä äiti, niin olen sitä kun tarjoan heille virikkeitä, jos ei kotona ole niin tarhassa on.
        Kun lapset ovat kotona, enyleensä laiskottele.

        Meille voi tulla yllärikäynnille koska vaan, aina on siistiä. Siitä ei ole kyse. Tykkään vaan olla ja laiskotella, ei siinä pahaa..Laiskuus on luonne.
        Jokapiviäinen siivoominen menee hullunhommaksi, kerta viikkoa riittää.

        mut miks herrajjestas koko hek´lkutin päiväksi, oisit ottanu vaikka lampaan niitten lasten tekemisten sijaan...lyhennä edes sitä päivää...eihän siellä päiväkodissa edes tapahdu mitään välipalan jälkeen!
        Kaikki hauska jää päiväkotihenkilökunnalle...ethän edes tunne omia lapsiasi...laitat kai nukkumaankin jo het seittemältä!


    • Entinen pakkotyötön

      Tälläisten ihmisten takia työssäkäyvien lapset eivät pääse hoitoon ja toinen vanhempi joutuu pakosta jäämään lasten kanssa kotiin. Törkeää touhua.

      • Minusta se on

        Ei ole törkeää, jokaisella lapsella on oikeus kavereihin ja lapsen maailmaan, tekemään ja harrastamaan. Jos päiväkodissa on lapselle kivampaa tekemistä ja kavereita, niin eikö se ole hyvä asia?


      • Tuohtununeisiin liittyvä
        Minusta se on kirjoitti:

        Ei ole törkeää, jokaisella lapsella on oikeus kavereihin ja lapsen maailmaan, tekemään ja harrastamaan. Jos päiväkodissa on lapselle kivampaa tekemistä ja kavereita, niin eikö se ole hyvä asia?

        Onko vanhempien maailma näin mustavalkoinen. Tarha tai kotona koko päivä ainoat vaihtoehdot muka? On leikkipuistoja, kerhoja, muskareita, liikuntaleikkikouluja yms vaikka millä mitalla! Meidän lapset olivat kotona eskariin menoon asti ja kavereita on aina ollut jokaisella. Huonoja vanhempia ovat ne, jotka eivät vain viitsi hiukan tehdä lastensa kanssa.


    • multis.

      Olet typerä provo. Olet ennenkin kirjoitellut ennenkin näitä. Yrität epätoivoisesti väittää ihmisille, että tuilla elävät ovat laiskoja.

    • Kolmen äiti.....

      Minä olin kotiäitinä yhteensä 5 2 vuotta (kahdessa jaksossa) ja voi kuinka kaipaan sitä tekemisen meininkiä ja ihanaa yhdessäoloa. SInulla tietenkin nuo tuntemukset uupuvat kun viet lapsesi laitokseen päivittäin.

      Meillä aamu alkoi hitaasti heräilemällä, yhteisellä aamupalalla, ulkoilulla, vierailuilla, kerhokäynneillä, yhdessä leikkimisellä tai lukemisella jne. jne. Tekemistä oli ja välillä vain oltiin yhdessä ja hassuteltiin. Rakastin tuota aikaa. Vanhimmat lapseni menivät tarhaan vasta eskariin ja nuorin aloitti tarhan noin 2-vuotiaana puolipäiväisenä.

      Laitos eli päiväkoti on täynnä ohjattua toimintaa ja kellonaikoja eli syödään olipa nälkä tai ei, ulkoillaan tiettynä aikana jne. tätä kutsutaan laitostumiseksi.

      • äiti39

        Omat lapseni keräävät mustikoita myyntiin. Ovat kolmena vuonna saneet peräkkäin noin 350 euroa. Ovat ostaneet niillä xpoxin maahankaivettavan uima-altaan. Nyt mieheni tekee terassia siihen. 8 lasta kun poimii ja perkaa niin eise ole kuin yhden päivän homma. Tietenkin siihen päälle keräämme omat 150 litraa mustikoita.


      • lapset tienaamaan
        äiti39 kirjoitti:

        Omat lapseni keräävät mustikoita myyntiin. Ovat kolmena vuonna saneet peräkkäin noin 350 euroa. Ovat ostaneet niillä xpoxin maahankaivettavan uima-altaan. Nyt mieheni tekee terassia siihen. 8 lasta kun poimii ja perkaa niin eise ole kuin yhden päivän homma. Tietenkin siihen päälle keräämme omat 150 litraa mustikoita.

        Äiti laittaa lapset töihin, ettei itse tarvi ostella lapsille tarvikkeita, voi nekin rahat käyttää kaljaan ja tupakkaan.


      • äiti38
        lapset tienaamaan kirjoitti:

        Äiti laittaa lapset töihin, ettei itse tarvi ostella lapsille tarvikkeita, voi nekin rahat käyttää kaljaan ja tupakkaan.

        Olen työssäkäyvä perheen äiti... Lapset vain tykkäävät poimia marjoja. Kolme vuotta sitten keksivät että niillähän voisi alkaa tienaamaan. Myymme kylän vanhoille asukkaille. Sielä taitaa kateellinen olla kirjottelemassa kun tuommosta höpöttää...


    • lusmuuuu

      Etsi töitä.

    • eräs äiti

      Minä sain osa-aikatöitä..ja tuntuu kauheelta viedä laps hoitoon niinä päivinä kun menen töihin.
      Ei johdu siitä etteikö viihtyisi, mielellään hän sinne menee. Mutta kyllä tuollaisdn pienen paikka ois kotona eikä vieraitten tätien hoidettavana.
      Eikös kohta tule sekin voimaan, että myös työttömät joutuu maksamaan päivähoidosta? Näin olen kuullut....

    • Laiskat, hyi h......

      Haha. Kohta laki muuttuu, eikä voi enää levyttää tumput suorana ja viedä lapsia hoitoon. VAAN jos on itse kotona, on myös päiväkoti-ikäinen lapsi kotona ;). Eiks oo kauheeta. Jos vanhemmat tai toinen vanhemmista on kotona, lapsi saa vain rajallisen päivähoito-oikeuden, Tyyliin 4 pvää viikosta tai 4 tuntia päivässä. Siinäkin on liikaa minusta 100 prosenttia.

      Pahaa tekee tällä hetkellä katsella, kun naapurit kuskaa alle 2-vuotiasta kokopäivähoitoon ja sitten ollaan vauvan kanssa kotona. Mitähän lisäarvoa se alle 2-v. saa siellä päikyssä, no ainakin sen, että on hirvee huuto ja meteli.

      • Ihana äiti ja lapset

        Onneksi sitten on päiväkerhoja joka pivä, sinne voi viedä, sitten onkaksimummulaa.. sinne voi viedä, taikummit ja muut sukulaiset.. kyllä sitä aina joku ottaa lapset, innokkaita hoitajia on miellä joka suunnassa.

        Päiväkerhoja on neljänä pivänä viikossa meidän kaupungissa, yksi kerho on 9.00-13, leikki ikäisille. Ihan hyvä aika. Ei se tuntimäärä oo tärkee, vaan että lapsella on tekemistä ja kavereita.

        Onkko sinusta sitten kiva katsella kun lapset pelaa ja loisii koko päivän kotona? Enemmän niille on virikkeitä ikäistensä seurassa kun äidin. Meillä 5 v lukee kohta, ei lukisi jos olisi ollut mun kanssa kotona. Ei se lukeminenkaan ole tärkeetä tuossa iässä, mutta sinulle vaan vertaus, mitenlapset kehittyy eritavalla, kun on tekemistä ja ohjattua semmoista.

        Se kuka ei vie, on hänen oma asiansa, ja se kuka vie hoitoon, on hänen asiansa, kummassakin on hyvä ja huonot puolensa.

        Missä se kova huuto ja meteli on? Oletko käynyt katsomassa sen metelin???? Arvaatko vaan ja provosoit?


      • hulttio olet
        Ihana äiti ja lapset kirjoitti:

        Onneksi sitten on päiväkerhoja joka pivä, sinne voi viedä, sitten onkaksimummulaa.. sinne voi viedä, taikummit ja muut sukulaiset.. kyllä sitä aina joku ottaa lapset, innokkaita hoitajia on miellä joka suunnassa.

        Päiväkerhoja on neljänä pivänä viikossa meidän kaupungissa, yksi kerho on 9.00-13, leikki ikäisille. Ihan hyvä aika. Ei se tuntimäärä oo tärkee, vaan että lapsella on tekemistä ja kavereita.

        Onkko sinusta sitten kiva katsella kun lapset pelaa ja loisii koko päivän kotona? Enemmän niille on virikkeitä ikäistensä seurassa kun äidin. Meillä 5 v lukee kohta, ei lukisi jos olisi ollut mun kanssa kotona. Ei se lukeminenkaan ole tärkeetä tuossa iässä, mutta sinulle vaan vertaus, mitenlapset kehittyy eritavalla, kun on tekemistä ja ohjattua semmoista.

        Se kuka ei vie, on hänen oma asiansa, ja se kuka vie hoitoon, on hänen asiansa, kummassakin on hyvä ja huonot puolensa.

        Missä se kova huuto ja meteli on? Oletko käynyt katsomassa sen metelin???? Arvaatko vaan ja provosoit?

        Miksi hankit lapsia toisten hoidettaviksi?


      • siksipä siksi
        hulttio olet kirjoitti:

        Miksi hankit lapsia toisten hoidettaviksi?

        Että ihmisllä olisi töitä! Jos kukaan ei veisi lapsia päivähoitoon tai kerhoihin ja harrastuksiin, ei olis suurella osalla töitä.-

        Katso rahasta se meillä ei ole kiinni. Voisin hommata vaikka kotiapulaisen kotiimme, mutta en halua, että vieras ihminen sotkisi kodissamme, ja kun tykkään itse tehdä kotityöt.


      • pk tätinä ollut

        Ei ole kauheeta vaan reilua. Hoitopaikkoja tarvii toiset ihan oikeastikin, joilla molemmat vanhemmat töissä tai opiskelemassa. Minusta kotiäidit joiutaa hoitaa itse lapsensa. Niin minäkin teen, kun olen kotiäidiksi halunnut jäädä joiksikin vuosiksi.

        Kyllä päiväkodeissa töitä riittää, vaikka kotiäidit pitää lapsensa kotona.


      • Hohoijaa vaan
        Ihana äiti ja lapset kirjoitti:

        Onneksi sitten on päiväkerhoja joka pivä, sinne voi viedä, sitten onkaksimummulaa.. sinne voi viedä, taikummit ja muut sukulaiset.. kyllä sitä aina joku ottaa lapset, innokkaita hoitajia on miellä joka suunnassa.

        Päiväkerhoja on neljänä pivänä viikossa meidän kaupungissa, yksi kerho on 9.00-13, leikki ikäisille. Ihan hyvä aika. Ei se tuntimäärä oo tärkee, vaan että lapsella on tekemistä ja kavereita.

        Onkko sinusta sitten kiva katsella kun lapset pelaa ja loisii koko päivän kotona? Enemmän niille on virikkeitä ikäistensä seurassa kun äidin. Meillä 5 v lukee kohta, ei lukisi jos olisi ollut mun kanssa kotona. Ei se lukeminenkaan ole tärkeetä tuossa iässä, mutta sinulle vaan vertaus, mitenlapset kehittyy eritavalla, kun on tekemistä ja ohjattua semmoista.

        Se kuka ei vie, on hänen oma asiansa, ja se kuka vie hoitoon, on hänen asiansa, kummassakin on hyvä ja huonot puolensa.

        Missä se kova huuto ja meteli on? Oletko käynyt katsomassa sen metelin???? Arvaatko vaan ja provosoit?

        Asianajaja ja puheterapeutti, mutta kirjoittaa et osaa. Joku ei nyt tässä provossa täsmää. Liikaa aikaa sulla tuntuu olevan.


    • huh huh provoajaa

      Kavereita ja tekemistä nyt saa muullakin konstilla, jos haluaa kuin päiväkotiin viemällä. On olemassa kerhot, lähiöissä yleensä jopa leikkipaikoilla saa kavereita niin lapsista kuin vanhemmistakin joiden kanssa voi tavata.

      Itse olin lapsuuteni ennen koulua kotona ja äitini oli talonmiessiivoojana. Kyllä mulla tekemistä ja kavereita riitti siinä kerrostalon pihassakin. Naapureista tuli kavereita ja jopa naapuritalojen lapsista löytyi kavereita. Ei sen takia päiväkotia mihinkään tarvita.

    • Lehdellä soittajat

      Onneksi sulla on ne lapset, niin ei tarvitse kärvistellä työpaikalla tuntikausia. Kun tekee nuorena mukulat, tyrkkää ne päivähoitoon ja kouluun, niin saa itse nauttia elämästä ilman työpaikan luomaa oravanpyörää.
      Muutaman vuoden kuluttua ollaankin siinä iloisessa tilanteessa, että työpaikkaa ei löydy, kun on niin monen vuoden työtön aika takana, niin että pääsee työttömyyspäivärahalle ja lapsien ansiosta saa asumistuet ja muut ihan luonnostaan.

      Suomi on hieno maa, sen myöntää moni muukin.

      • enkä ole ainoa

        Näin kävi mulle. Lapset oli pieniä, olin kotona varmaan 20 vuotta...nyt ei tötä löydy sitten kirveelläkään, onneksi.

        Kun nyt vertaa työpalkkoja, niin kyllä tuilla elää lapsiperhe parhaiten. Ainakin itse. Palkkatuella jos meet, se on lähes työttömyyskrovauksen kokoinen tulo, jonka saat viakka olisit kotona. Enempi siitä käteen jää.

        Mutta jos saat kunnon palkkaa etkä 9 e päivä, niin toki se kannattaa. Ota huomioon et työpalkasta maksat päivähoidot, ja työmatkat... joten miinukselle jäät.


      • vanha äiti
        enkä ole ainoa kirjoitti:

        Näin kävi mulle. Lapset oli pieniä, olin kotona varmaan 20 vuotta...nyt ei tötä löydy sitten kirveelläkään, onneksi.

        Kun nyt vertaa työpalkkoja, niin kyllä tuilla elää lapsiperhe parhaiten. Ainakin itse. Palkkatuella jos meet, se on lähes työttömyyskrovauksen kokoinen tulo, jonka saat viakka olisit kotona. Enempi siitä käteen jää.

        Mutta jos saat kunnon palkkaa etkä 9 e päivä, niin toki se kannattaa. Ota huomioon et työpalkasta maksat päivähoidot, ja työmatkat... joten miinukselle jäät.

        Mitä tarkoitat tällä: "Palkkatuella jos meet, se on lähes työttömyyskrovauksen kokoinen tulo, jonka saat viakka olisit kotona."
        Palkkatuelle ei mennä, vaan palkkatuki on tuki, joka maksetaan työnantajalle, joka työllistää vaikeasti työllistettävän henkilön. Työttömälle henkilölle sitä ei siis makseta, eikä siitä siten voi jäädä mitään käteenkään.


      • palkkatuki, ei kiito
        vanha äiti kirjoitti:

        Mitä tarkoitat tällä: "Palkkatuella jos meet, se on lähes työttömyyskrovauksen kokoinen tulo, jonka saat viakka olisit kotona."
        Palkkatuelle ei mennä, vaan palkkatuki on tuki, joka maksetaan työnantajalle, joka työllistää vaikeasti työllistettävän henkilön. Työttömälle henkilölle sitä ei siis makseta, eikä siitä siten voi jäädä mitään käteenkään.

        No sitä juuri tarkoitin. Tiedän mikä on palkkatukityö, olen kerran ollut ja toivottavsti toista kertaa ei tule. Se ei kannata jos on pieniä lapsia, se on niin pieni ettei sillä lapsiperhe elä.
        Yhdistykset yleensä haluaa tämmisen työläisen, kun niiden ei tarvi maksaa sitä palkkaa vaan te keksus maksaa, ja näin ollen olet yhidsytkselle ilmainent yöntekijä. He teeettävät juuri sin 20 tuntia viikko, ettei tarvi maksaa ylimenevältä osalta palkkaa... hyväksikäyttäjiä.

        Onneksi olen päässyt niistä eroon kun työhaastattelussa leikkii vähän tyhmää. Jos mulle ei makseta kunnon palkkaa, en mene. Töihin haluan, muta en halua itse maksaa siitä että olen töissä.


      • vanha äiti
        palkkatuki, ei kiito kirjoitti:

        No sitä juuri tarkoitin. Tiedän mikä on palkkatukityö, olen kerran ollut ja toivottavsti toista kertaa ei tule. Se ei kannata jos on pieniä lapsia, se on niin pieni ettei sillä lapsiperhe elä.
        Yhdistykset yleensä haluaa tämmisen työläisen, kun niiden ei tarvi maksaa sitä palkkaa vaan te keksus maksaa, ja näin ollen olet yhidsytkselle ilmainent yöntekijä. He teeettävät juuri sin 20 tuntia viikko, ettei tarvi maksaa ylimenevältä osalta palkkaa... hyväksikäyttäjiä.

        Onneksi olen päässyt niistä eroon kun työhaastattelussa leikkii vähän tyhmää. Jos mulle ei makseta kunnon palkkaa, en mene. Töihin haluan, muta en halua itse maksaa siitä että olen töissä.

        Nyt en ymmärrä ollenkaan.
        Mikä kumma on "niin pieni ettei sillä lapsiperhe elä"? Palkkatukiko? Mutta sehän maksetaan työnantajalle eikä työntekijälle.
        Loppuosa viestistäsi on niin sekava, etten osaa edes kysyä siitä mitään.
        Sinun kannattaisi ottaa asioista selvää, eihän tuollaisesta tule mitään.


      • montako provoa
        palkkatuki, ei kiito kirjoitti:

        No sitä juuri tarkoitin. Tiedän mikä on palkkatukityö, olen kerran ollut ja toivottavsti toista kertaa ei tule. Se ei kannata jos on pieniä lapsia, se on niin pieni ettei sillä lapsiperhe elä.
        Yhdistykset yleensä haluaa tämmisen työläisen, kun niiden ei tarvi maksaa sitä palkkaa vaan te keksus maksaa, ja näin ollen olet yhidsytkselle ilmainent yöntekijä. He teeettävät juuri sin 20 tuntia viikko, ettei tarvi maksaa ylimenevältä osalta palkkaa... hyväksikäyttäjiä.

        Onneksi olen päässyt niistä eroon kun työhaastattelussa leikkii vähän tyhmää. Jos mulle ei makseta kunnon palkkaa, en mene. Töihin haluan, muta en halua itse maksaa siitä että olen töissä.

        Hyvä yritys....taas


    • huono provo

      Minkä ihmeen takia pidät lapsiasi päiväkodissa kun itse olet kotona? Hyvin on teillä päin asiat, jos päivähoitopaikkoja riittää myös niille lapsille, joiden vanhemmista toinen on kotona. Kun hoitaisit lapset kotona, niin joku enemmän paikkaa tarvitseva saisi lapsensa päivähoitoon.
      Sä oot mun mielestä laiska ja itsekäs. Lapset on pieniä vain vähän aikaa ja heidän kanssaan on mukava viettää aikaa. Sä vaan luet ja lorvit kaupoissa, huh. Sä voisit viedä heitä johonkin kerhoon, jossa tapaisivat muita lapsia. Tai leikkikentälle, uimaan, kirjaston satutunneille yms.
      Onneksi oot vaan provo

    • Katara

      Niin selkeä trolli, että ei tohon voi edes sano mitään =D

    • Ei subjektiivista

      Kyllä ainakin pk-seudulla on viime vuosina tarkasteltu koko ajan enemmän, että miksi se lapsi sitä päivähoitoa tarvitsee. Voi joutua ihan selvittämään, onko töissä tai opiskelemassa ;). Uusi vauva kotona on nyt enemmänkin aihe kotihoitoon eikä päivähoitoon isommalle lapselle. Kyllä päivähoito-oikeus pitää ehdottomasti saada pois kotiäideiltä. Rikkaat hoitakoot lapsensa omalla rahalla. Ja kyllä; jos on varaa olla kotiäitinä, täytyy olla rikas mies saman katon alla.

    • velkarahoilla elätti

      Kyllä sulla todellakin taitaa olla parempi, että lapset on hoidossa.
      Provoltahan tämä vaikuttaa, mutta totista totta kuitenkin.

      Sitten kun lapset on teinejä, ei ne ole tottunut olemaan kotona, eikä viihdy kotona, kun ei ole aiemminkaan oltu, eikä äidin ja iskän kanssa ole totuttu toimimaan.
      Alkaa ostareilla hilluminen, ja sehän on paljon kivempaa, hillua vaan, kuin koulussa käydä. Eikä silloin mutsi eikä fatsi enää "voi" mitään.
      Koulut jää ja tulee uusi sukupolvi valtion elättejä.

      Näinhän se menee, tämän asian periytyminen.

    • kokemistaon

      laita pystyyn vastaanotto miehille
      saat viihdettä ja taskurahaakin
      jos otat pienen korvauksen
      paras tietty jos onnat ilmaiseksi
      toki päiväkahveista voi veloittaa
      vähän
      Ei käy aika pitkäksi kun teet varaus-
      listan et saat hetu uuden miehen
      kun edellinen lähtee

      • voi sinua ressukkaa

        Sulla varmaan kauhean paha olla, kun tuommosia ehdottelet? Vai onko sulla itselläsi tuommonen harrastus kotonasi, ja ehdottelet samaa muillekin?

        Mene hakemaan apua, saat varmasti... ei lapsia päivähoitoon vievä äiti tarkoita sitä, että alkaisi alhaiseksi ihmisiseksi...muille kuin sinulle.


      • pois vaan
        voi sinua ressukkaa kirjoitti:

        Sulla varmaan kauhean paha olla, kun tuommosia ehdottelet? Vai onko sulla itselläsi tuommonen harrastus kotonasi, ja ehdottelet samaa muillekin?

        Mene hakemaan apua, saat varmasti... ei lapsia päivähoitoon vievä äiti tarkoita sitä, että alkaisi alhaiseksi ihmisiseksi...muille kuin sinulle.

        no on se aika alhaista että ensin tekee lapset, vie hoitoon ja makaa itse kotona työttömänä!!

        olisi ajatellut kaksi kertaa ennenkuin alkaa lisääntymään.
        lapsille olisi varmasti parempi jos heidät huostaanotettaisiin tuollaiselta yhteiskunnan loiselta..eipähän saa huonoja esimerkkejä elämään.

        jos on itse kotona, niin miksi ne lapset pitää hoitoon viedä?


      • päivähoitaja
        pois vaan kirjoitti:

        no on se aika alhaista että ensin tekee lapset, vie hoitoon ja makaa itse kotona työttömänä!!

        olisi ajatellut kaksi kertaa ennenkuin alkaa lisääntymään.
        lapsille olisi varmasti parempi jos heidät huostaanotettaisiin tuollaiselta yhteiskunnan loiselta..eipähän saa huonoja esimerkkejä elämään.

        jos on itse kotona, niin miksi ne lapset pitää hoitoon viedä?

        Niinkö siin luki että makailee kotona? Lueppas uudelleen. Täysin fiksulta vaikuttaa. Yhteiskunta on mahdollistanut sen että lapset voi viedä päiväkotiin halutessaan, ei niitä sinne kukaan saa väkisin. Turha syyllistää ihmisiä, jotka käyttää sitä oikeutta, syyllistä sitä joka semmoisen lain on aikaan saanut.


      • pois vaan
        päivähoitaja kirjoitti:

        Niinkö siin luki että makailee kotona? Lueppas uudelleen. Täysin fiksulta vaikuttaa. Yhteiskunta on mahdollistanut sen että lapset voi viedä päiväkotiin halutessaan, ei niitä sinne kukaan saa väkisin. Turha syyllistää ihmisiä, jotka käyttää sitä oikeutta, syyllistä sitä joka semmoisen lain on aikaan saanut.

        ensisijaisesti pitäisi hoitopaikkoja tarjota työssäkäyville perheellisille, eikä kotona makoileville "mammoille", jotka mukavuudenhalussaan haluavat että joku muu hoitaa heidän lapsensa samalla kun sikiävät lisää jonkun naapurin "jampan" kanssa ettei töihin tarvi mennä.

        tuet kokonaan pois tuollaisilta niin alkaa vastuu ja työtkin maistua.


    • kauhistunut22222

      mitä jos menisit töihin tai hoitaisit itse lapsesi

      • lakimies nainen

        Miten tuo yhtälö toimii, menet töihin ja hoidat lapsesi???
        Jos olet perhepäivähoitaja tai maatilallinen, niin sitte onnistuu. mutta entä esim sairaanhoita... kaupanmyyjä... opettaja... miteän hän hoitaa työnsä ja hoitaa lapset siinä samassa?


    • lapset kotona

      Minulla on lapset (3) kotona, eikä aika käy pitkäksi. Puuhataan kaikenlaista lasten kanssa aamusta alkaen, ja kun saan lapset johonkin omaan leikkiinsä tai askarteluun, teen sillä välin kotitöitä. Kotitöitä tehdään myös lasten kanssa. Luen myös aika paljon heille ääneen, jutellaan, lauletaan ja lenkkeillään. Välillä vien heidät kavereiden seuraan puistoon tai kylään, ja naapuristakin löytyy pari kaveria. Välillä ohjaan kaveripiirinkin leikkejä, välillä vain vahdin ja annan heidän leikkiä keskenään.

      On ihanaa seurata lasten kehitystä ja vastailla heidän kysymyksiinsä. Kuinka luulet että päiväkoti pystyy antamaan lapsille jotain parempaa kuin oma äiti?

      • mömelöhömelö

        Päiväkoti pystyy antamaan kavereita, kehitystä vastaavaa toimintaa.. tomimaan ryhmässä, odottamaan vuoroa..

        Myös irrottautumaan äidistä, mikä on tulevaisuudessa vaikeaa, jos ei ole koskaan vieraan ihmisen kanssa. Omille lapsille antaa paljon periksi, myös pöytätavat oppii tarhassa.

        Koti on toki hyvä paikka, mutta lapsen kehityksen kannalta, lapsi tarvii toimintaa kodin ulkopuolella, luottamusta viieraaseen ihmiseen. Tavallaankotia ja päiväkotia ei voi verrata kumpi on parempi... molemmat on hyviä, mutta erilailla.
        Kun sinä joskus väsyt lapsiin, saatat raivota... kun päiväkodissa väytään laspiin, siellä on aina joku toinen tukena.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe