Peukalo kipeä - osteoporoosin syytä ?

oikeakätinen

Yritin päivällä aukaista suojakaasupakattua jauhelihapakettia niin että puristin voimalla kelmun reunan peukalon ja etusormen väliin ja vedin. Peukalon tyveen sattui ja lopetin homman. Nyt illemmalla peukaloa särkee ja voiman käyttäminen ei onnistu (esim. auton käynnistäminen virta-avaimesta aiheuttaa peukalon juureen voimakasta kipua). Kipu ei tunnu lihaskivulta. Jos luusto on ikääntymisen myötä haurastunut, niin voiko omalla lihasvoimalla kenties saada peukaloon luunmurtuman? Jos ei siitä ole kysymys, niin mistä sitten? Ei raavasta miestä tällainen pieni haaveri sinällään lannista, mutta mietityttää, onko kysymys jostain isommasta? Onko syytä kysyä lääkäriltä vai nauraako ne pihalle?

13

1642

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Peukalo

      Mitähän teet työksesi? Itse olen tehnyt aina käsillä työtä ja aikalailla joutunut niitä rasittamaan. Nyt on nivelrikkoa sormissa ja peukalossa hyvin samantapaista kipua. Alkuun todella hankala, mutta nyt, ehkä pari kolme vuottavälissä, vähän helpompaa.
      Eivät naura, lääkäriin vaan.

    • siipirikkoinen

      Minulla on ajoittain vastaavanlaisia kipuja milloin missäkin nivelessä. Olen 58 v nainen ja eläkkeellä polvien nivelrikon vuoksi. Sen verran tiedän että jos nivelrikkoa on yhdessä nivelessä niin sitä on muissakin, siis olen omat tulevat ja menevät nivelkipuni laittanut nivelrikon piikkiin.
      Minulla on ollut juuri peukalon tyvinuvelessä usei tuo päivän tai kaksi kestävä tulehtuneen tuntuinen kipu. Myös se kohta missä sormien luut kiinnittyvät kämmeneen on joskus turvonnut ja kipeä. Isovarpaan tyvinivel ja sormien pikkunivelet myös. Rasutusvammaksikin joskus sanottiin näitä.

    • punttis

      Aikaisemmin, kun pitemmän tauon jälkeen aloitin punttitreenit, olivat peukaloni tyvinivelet riivatun kipeät parin viikon ajan.
      Johtui sormilukolla vetämisestä.

      Viime vuosina en ole enää pystynyt vetämään ilman remmejä.
      Tämä ei ole kysymys vaan ennakkotieto minun kaltaisilleni harrastajille todennäköisestä tulevaisuudesta.

    • D-vitamiinia 100µg

      " Jos luusto on ikääntymisen myötä haurastunut"

      Ikä EI haurastuta luuta vaan ravintoaineiden puutokset.

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/kalsium.htm

      Peukalosi vain venähti ja kipu lakkaa viikon sisällä.

      Avaa paketit jatkossa terävällä veitsellä.

      • se aloittaja

        Venähdys se ei ollut, sillä kipu oli eri tavalla vihlaiseva. Ei ollut lihaksessa.

        Toisekseen, D-vitamiinin puute on vain osteoporoosin yksi osatekijä. Ikääntymisellä on selvä yhteys osteoporoosiin.

        Mutta itsekin olisin ehkä taipuvainen luonnehtimaan tapausta nivelen kivuksi. Ans kattoo nyt sitten. Jos oireet eivät lievene niin täytyy näyttää läkärille.

        Sen sijaan kaikenmaailman remeleiden tietoon en uskalla luottaa.


      • ei maitoo
        se aloittaja kirjoitti:

        Venähdys se ei ollut, sillä kipu oli eri tavalla vihlaiseva. Ei ollut lihaksessa.

        Toisekseen, D-vitamiinin puute on vain osteoporoosin yksi osatekijä. Ikääntymisellä on selvä yhteys osteoporoosiin.

        Mutta itsekin olisin ehkä taipuvainen luonnehtimaan tapausta nivelen kivuksi. Ans kattoo nyt sitten. Jos oireet eivät lievene niin täytyy näyttää läkärille.

        Sen sijaan kaikenmaailman remeleiden tietoon en uskalla luottaa.

        Osteoporoosia on lapsillakin.

        Mulla kans peukalonivel väänty, mutta se parani ajan kans.

        Syö D vitamiinia, niin terveys ja luusto kiittää.


      • D-vitamiinia 100µg
        se aloittaja kirjoitti:

        Venähdys se ei ollut, sillä kipu oli eri tavalla vihlaiseva. Ei ollut lihaksessa.

        Toisekseen, D-vitamiinin puute on vain osteoporoosin yksi osatekijä. Ikääntymisellä on selvä yhteys osteoporoosiin.

        Mutta itsekin olisin ehkä taipuvainen luonnehtimaan tapausta nivelen kivuksi. Ans kattoo nyt sitten. Jos oireet eivät lievene niin täytyy näyttää läkärille.

        Sen sijaan kaikenmaailman remeleiden tietoon en uskalla luottaa.

        "Sen sijaan kaikenmaailman remeleiden tietoon en uskalla luottaa."

        Ei tietenkään, vaan tutkittuun tietoon ;)

        Lue tutkimuksia.


    • lastentauti

      Suuri osa lapsista ja nuorista saa liian vähän D-vitamiinia, ja moni liikkuu kasvuiässä liian vähän. Nykyiset viralliset D-vitamiinin saantisuositukset ovat liian alhaisia.

      Tutkimuksissa on huomattu, että lasten ja nuorten luunmurtumat ovat lisääntyneet huomattavasti.

      Luuston haurastuminen on asiantuntijoiden arvion mukaan syynä yli 40 000 murtumaan vuodessa. Vain 14% :lla murtumapotilaista on ollut normaali luuntiheys.

      Tuoreen tutkimuksen mukaan huonokuntoiset varusmiehet saavat helpommin lonkkamurtuman keski-iässä kuin hyväkuntoiset.

      Luuston voi pitää kunnossa huolehtimalla siitä, että saa riittävästi C-vitamiinia, D-vitamiinia, magnesiumia sekä K2-vitamiinia. Liikunta ennaltaehkäisee luukatoa parhaiten lapsena ja nuorena, mutta aikuisenakin kannattaa jatkaa liikuntaharrastusta, sillä liikunta auttaa myös tasapainon säilyttämisessä ja luustoa tukevan lihaksiston ylläpidossa.

      Lähde: Suomen Osteoporoosiliitto ry 2013


      Luuston haurastuminen vaivaa yhä useammin jo lapsuusiässä. Tuoreen tutkimuksen mukaan esimerkiksi helsinkiläislasten luunmurtumat ovat selvästi lisääntyneet. Luuston haurastumisen syynä on D-vitamiinin puutos.

      Lastenlääkäri Dosentti Outi Mäkitie ennustaa, että osteoporoosista on tulossa merkittävä lastensairaus. Hänen mukaansa helsinkiläislapsista noin puolella on vakava D-vitamiininpuutos jo vastasyntyneenä. Ja hän vaatiikin, että lasten virallinen D-vitamiinin saantisuositus nostetaan 50µg:aan päivässä läpi vuoden pikkulapsilla.

      Mäkitien arvelee myös, että Suomessa on suuri joukko nuoria aikuisia, joilla on merkittävä riski sairastua osteoporoosiin jo ennen keski-ikää.

      Hauras luusto on riskitekijä osteoporoosin lisäksi myös varhaiselle nivelrikolle ja muille tuki- ja liikuntaelinsairauksille.

      Ympärivuotisen ja riittävän D-vitamiinin lisäksi luuston normaali kehitys vaatii liikuntaa.

      D-vitamiini on erittäin halpaa (maksaa pari euroa kuukaudessa).

      Suomessa auringonvaloa on riittävästi D-vitamiinin valmistukseen vain toukokuun alusta elokuun loppuun eli kun UVB-indeksi on vähintään 3. Joskus lähes koko kesä on niin pilvinen, kylmä tai sateinen, että pelkästään auringosta on vaikea saada riittävästi D-vitamiinia. Auringosta saat D-vitamiinia, mutta vain silloin kun varjosi on lyhyempi kuin sinä itse. Siis lyhyen aikaa keskipäivällä, noin kello 10-16 vähintään kädet ja jalat paljaina 30 minuuttia päivittäin.

      http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo99587.pdf

    • vale-ortopedi

      CMC- nivel
      Peukalon tyvinivelen rappeumaa, normaalia sinänsä paljon käsillä töitä tehneillä

      • D-vitamiinia 100µg

        Mulla vaan muljahti ja parani ajan kanssa.


    • Se alkuperäinen

      Nyt olen todennut, että myös vasemman käden etusormi tai keskisormi kipuilee, jos sormella yrittää puristaa voimakkaasti tai vaikkapa painaa sormea pöytää vasten. Viitannee niveliin. Ei ole lihaskipua.

      • Peukalo

        Kuulostaa nivelrikolta, vastasin tuolla aiemmin... Oli ja on edelleen sähköiskumaisia tuikkauksia etu-ja keskisormessa jos joutuu vääntöön. Olen joutunut keventämään työtä ja harrastuksia. Tarkoitus on lohduttaa että vaikka nyt tilanteesi ehkä vähän huononeekin, niin kivut helpottavat myöhemmin. Jos teet käsillä raskasta työtä, varmaan olis aihetta helpottaa kuormitusta jos voi.


      • Se alkuperäinen
        Peukalo kirjoitti:

        Kuulostaa nivelrikolta, vastasin tuolla aiemmin... Oli ja on edelleen sähköiskumaisia tuikkauksia etu-ja keskisormessa jos joutuu vääntöön. Olen joutunut keventämään työtä ja harrastuksia. Tarkoitus on lohduttaa että vaikka nyt tilanteesi ehkä vähän huononeekin, niin kivut helpottavat myöhemmin. Jos teet käsillä raskasta työtä, varmaan olis aihetta helpottaa kuormitusta jos voi.

        Noo, ei tässä sinällään mitään hätää, eläke jo häämöttää. Polvikin joskus aikaisemmin jo otti nokkiinsa ja siellä jotain tulehtui, nyt se on ihan ok. Täytyy vaan hyväksyä, että paikat rapistuu. ja jos ei sormet kestä vääntöä niin täytyy hommata apuvälineitä...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      3744
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2274
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2005
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1287
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    Aihe