Suomalainen uimataito

...

Monesti ennenkin mietityttänyt.

Palasi mieleen, kuin luin suuresti arvostamani Roman Schatzin kolumnin iltapäivälehdestä. Suomessa vettä piisaa, ällistyttävän harva osaa uida, ei pitäisi nyt ainakaan harjoittelupaikoista olla puutetta. Luonnonvesien lisäksi vielä uimahallitkin. No on juu Jani Sievinen ja pari muuta entistä ja nykyistä ammattiuimariakin, mutta omienkin kokemuksieni mukaan tuntunut aina, että uimataito ei ole ollenkaan yleissivistykseen kuuluva taito, vaikka joku isämeitin rukous kaikkien pitääkin osata. Onko se sitten niin, että täällä luotetaan enenpi pyhään henkeen, kuin vaivaduttaisiin uimataidon opettelemista, en tiedä.

Ei sen puoleen, osaan jotenkin räpiköidä, tiedä sitten voiko sitä uimiseksi noin virallisesti kutsua. Mutta pystyn operoimaan vedessä, tekniikka ei ehkä häävi, mutta en helpolla uppoa, ja jos uppoan pystun jotenkuten sukeltamaankin. Ongelma lähinnä kehnossa kunnossa, hetken toimii, sitten loppuu voimat. Onko suomen suurten hukkumiskuolemien määrä johtuvaa kansalaisten kehnosta yleiskunnosta enenpi, kuin uimataidottomuudesta?

Inrissä aikanaan oli hupaisa tapaus. Ei meille uimakoulua pidetty, otettiin, että uimataito on niinkuin jokaisen osattava kansalaistaito. Joku kerta räpiköitiin, udeltiin uimataidottomia, ei ollut yhtään. Sitten oli aika suorittaa uimamerkki. Yllättäen löytyi kymmenkunta nuorukaista, jotka ei voineet osallistua, koska eivät osanneet uida. Noh, muut kävi polskimassa kehnoja tuloksia altaassa, niin meitsikin. Mutta kapiainen komensi kymmenkunta nuorta uimataidottonta varusmiestä polskimaan lastenaltaaseen :DD

Noh, nämä mun jorinoita. Laitan linkin Schatzin kolumniin, terävä kundi, seurailen hommailujaan ja luen mieluusti kolumninsa. Kandee muuten lukiessa muistaa, kundi oli täysin kielitaidoton mamu, kun ilmaantui suomeen aikoinaan. Monikohan palstalaisista onnistuu kirjoittamaan vieraalla kielellä yhtä hienon artikkelin, kuin Scatz tässä suomelsi, kundi muuten puhuu lähes täysin aksentitonta suomea:

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288715801007.html

=DW=

19

117

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eriävä mielipide

      Omaan ystäväpiiriini ei taida kuulua yhtään uimataidotonta, eikä sukulaisiinkaan.
      Uskon Suomessa hukkumisien syyksi useimmiten kylmät vedet, sauna/kylmävesi=sairaskohtaus, alkoholi ja vielä uimataidottomat lapset. Täällä myös uidaan paljon vielä vanhuksinakin.

      Niin, ja kyllä sen saksalaisen mielipideautomaatin puheesta selvästi heti erottaa ettei ole kantaväestöä.

      Huono itsetuntoko se panee uskomaan ulkomaanhemmon jatkuvaa Suomalaisuuteen liittyvää arvostelua.

      • ...

        Neil Hardwick?

        Siinä muuten toinen erittäin mielenkiintoinen suomalaistunut mamu. Erittäin suosittu käsikirjoittaja Suosion suuri syy oli mielestäni se, että ulmomailta muuttaneena, osasi kiinnittää huomiota suomalaisten erityispiirteisiin, ihan sama kuin Schatzillakin.

        Ihan syntyperäisenä suomalaisena tehnyt itsekin usein samaa, kyllä suomalaisista löytyy niin paljon sketsihahmoksi sopivia kansallispiirteitä, että ei tosikaan. Pitääpi muistaa, Pasanen, Petelius, Kinnunen, Lastumäki, ties ketkä käyttäneet äärettömän paljon materiaalinaan nimenomaan perussuomalaisen juntin stereotypiaa.

        Mun mielestä kommentissasi oli se piirrre, mistä ei niin paljon ole puhuttukaan, se on niin yleinen. Omituinen sekoitus alemmuuskpleksia, joka käännetään ylemmyskompleksiksi ulkoasultaan ja jokin piilotettu häpeä siitä, että suomi on nuori maa, eikä meillä ole häävi historia. Pitääpi muistaa suomituristit verkkareissaan kun viimein päsivät ulkomaille, kaikkea arvosteltiin ja kaikkea ivattiin, kaikkea, mikä oli outoa. Sellaisia ovat metsäsuomalaiset.

        Parissa komentissa oli tyypillistä suomalaista itsekehua. "Minä ja kaikki tuttavani ja sukulaiseni osaavat uida". Typerimpiä väitteitä, mitä aikoihin näkynyt. Minä nimittäin tunnen paljon ihmisiä, jotka eivät osaa uida. Ja sen päälle ne, jotka ehkä osanneetkin uida aikoinaan, mutta melko täydellä varmuudella hukkuisivat hetkessä, kun veneestä laidan yli heitettäisiin. Myönnetään, useampi vuosi itselläkin siitä, kun käynyt uimassa, elikkäs oma uimataito pikapuoliin teoreettinen ja fyysinen kunto kun otetaan huomioon, nykyinen uimataito todella huono.

        Yks syy hukkumisiin mun miestä vuodenajat, uiminen monille sesonkihommaa, harvat kulkee talvisin uimahalleissa, siitä kun pitää rahaakin muka maksaa. Kun muutama kesä jäkin väliin ja sitten kossun ja saunan päälle hyppää järveen, entisestä uimamaisterista tulee hepolla nykyinen hukkunut tilastoihin.

        Uiminen kyllä suosittu kuntoilu ja liikuntalaji. Monikohan tälläkään palstalla harrastaa uimista säännöllisesti vuoden ympäri, oletan, jotkut, mutta suurin osa ei.


        =DW=


    • simmari

      Kyllä lähipiirissä kaikki ovat uimataitoisia. Perinteenä on ollut, että lapset menevät uimakouluun 5-vuotiaina.
      Romanilla on hauska tapa kirjoittaa/puhua. Kyllä hän kritisoi myös saksalaisia.

    • "..."

      Saksa on aina ollut mielestäni Suomen veljes-kansa.
      Vaikka he kiroilevatkin ukon-ilmalla.
      Ja kielensä kuulostaa känniseltä Tanskalaiselta.
      Onkohan Roman mu*talainen?
      Minä olen Maisteri parilla lusikalla.
      Vaikka valehtelin hypänneeni 5 metristä.
      Hyppäsin kyllä kympistä myöhemmin montakin kertaa, kun hävetti niin paljon arkuuteni.
      Nykyään sitä varoo vanhoja luitaan moisesta.
      Broidi ei osaa.
      Hän on aina halunnut, mutta hoitamaton sielullinen trauma lapsuudessa tekee yli
      30-senttiä syvästä vedestä hänelle ylitse-käymättömän.
      Hän on kuitenkin parempi pyörimään kuin yksikään Hylje.
      Edelleen menee kroolilla 5 X 50m. ilman jalkoja minulta.
      Pitempään ei kärsivällisyyteni riitä.

      Ja joo, minäkin luen nautinnolla Roman Schatzin pakinoita.
      Hän on mielestäni luonnossa mukavasti elähtäneen Suomalaisen, nuorehkon miehen näköinen. On oluen ystäväkin.

      H.

    • puli puli....

      Joskus kauan sitten olkapäävamman jälkeen lekuri suositteli uintia.
      OK, simmarit ja pyyhe kassiin ja halliin. Ajattelin että uin muutaman altaanmitan (25m) ja menen bastuun. Heh, meinasin hukkua ennen altaan päätyä:))
      Parin viikon jälkeen onnistuin uimaan altaan päästä toiseen ilman taukoa.
      Parin kuukauden jälkeen meni 200m.
      Jos nyt pitäisi uida 200m, tuskin onnistuisi.

    • valkoinen valas

      Kuinka lie kattava tutkimus. En itse allekirjoita.
      Tosin meitä pätkän pinnalla pysyviä ollaan lähes kaikki, mutta kunnon uimataitoa mitataan metreissä.
      Oliko lukema jotain 100/300 ?
      Ihmetyttää, kun joku ei osaa uida muutamaa metriäkään. Vesi kannattelee, vaikkei mitään teekään.
      Sitä paremmin vaikka kellunnassa, mitä enemmän on ihravarastoa.

      • "valkoinen valas"

        Pientä virhettä havaittavissa.
        Hyljekin uppoaa, jos se ei mitään tee estääkseen.
        Katsos kun eläin ei ole pelkästään vettä.
        Eikä siinä voi olla vettä enempää suolaakaan.
        Ymmärrän kyllä halusi Hallien haukkumiseen.
        Ja muuhun sellaiseen.

        H.


    • eppu2

      Kesäuimari olen.
      Kyllä tuo DW:n mainitsema huono fyysinen kuntokin varmaan joillain merkitsee. Ainakin sen, että itse pitäisi tietää rajansa, miten pitkälle ui. Jos vaikka joutuu vedenvaraan, eikä jaksakaan rantaan ja sillä hetkellä ei muuta vaihtoehtoa ole.
      Jos olen yksin, uin vain rannan suuntaisesti, että jalat ulottuvat pohjaan.

      • jakolasku

        Jos uintitaito puuttuu aikuisena sitä on vaikea hankkia vanhempana. Aikuisten uimakouluja ei useinkaan ole.
        Olen itse opettanut aikuisia ja lapsia, lapset oppii nopeasti kun ikävät ennakkoluulot puuttuu. Aikuiset on ehtineet hankkia sata fobiaa joista yksi on vesipelko.
        Täällä päin osataan uida.


      • eppu2
        jakolasku kirjoitti:

        Jos uintitaito puuttuu aikuisena sitä on vaikea hankkia vanhempana. Aikuisten uimakouluja ei useinkaan ole.
        Olen itse opettanut aikuisia ja lapsia, lapset oppii nopeasti kun ikävät ennakkoluulot puuttuu. Aikuiset on ehtineet hankkia sata fobiaa joista yksi on vesipelko.
        Täällä päin osataan uida.

        Itse opin uimataidon lapsena.
        Muistan, kun soudettiin vanha ruuhi keskemmälle jäveä, kaadettiin se nurin ja hypittiin päältä.
        Nyt tuolla vastarannalla tekevät ihan samaa, niillä on vaan vene.


      • -----
        jakolasku kirjoitti:

        Jos uintitaito puuttuu aikuisena sitä on vaikea hankkia vanhempana. Aikuisten uimakouluja ei useinkaan ole.
        Olen itse opettanut aikuisia ja lapsia, lapset oppii nopeasti kun ikävät ennakkoluulot puuttuu. Aikuiset on ehtineet hankkia sata fobiaa joista yksi on vesipelko.
        Täällä päin osataan uida.

        "jakolasku"

        Myöskin aikuisille järjestetään uimakouluja.


      • jakolasku
        ----- kirjoitti:

        "jakolasku"

        Myöskin aikuisille järjestetään uimakouluja.

        Niin järjestetään, ei vaan niin suuressa mittakaavassa kun lapsille. Olen pitänyt aikuisille myös uimakoulua.


    • demeter1

      Mulla on tuttu, joka ui yleensä kilometrin milloin altaaseen/järveen sattuu. Hän ei kuitenkaan ole uimataitoinen, koska ei osaa uida selkää. Jännä juttu. Eli uimataitovaatimuksiin kuuluu 200 m uintia, josta 50 m selkää, tarkistin sen vielä googlesta.
      Minulta ja muulta perheeltä tuo sujuu, itse osaan joka kellua veden pinnalla. Mutta kuten joku jo totesi: kylmä vesi kangistaa ja jos jäihin putoat, uimataito ei välttämättä pelasta...

      Sellainen kokemus minullakin on, että aikuisista löytyy paljon uimataidottomia. Uimahalleissa näkee myös paljon niitä, jotka uivat juoksuvyön kanssa - varmuuden vuoksi ?

      • ---

      • ?? ??

        Miksi ihmeessä uimataitoiseksi ei lueta jokaista, joka pystyy uimaan tietyn matkan, ja pelastamaan itsensä ja ehkä jonkun muunkin kriisitilanteessa?
        Miksi pitää uida selällään saadakseen moisen arvion?

        Sitä helpompi on kellua, mitä suurempi on rasvaprosentti.


      • demeter1
        ?? ?? kirjoitti:

        Miksi ihmeessä uimataitoiseksi ei lueta jokaista, joka pystyy uimaan tietyn matkan, ja pelastamaan itsensä ja ehkä jonkun muunkin kriisitilanteessa?
        Miksi pitää uida selällään saadakseen moisen arvion?

        Sitä helpompi on kellua, mitä suurempi on rasvaprosentti.

        Minäkin olen ihmetellyt tuota selkäuintivaatimusta. Hukkuvaa pelastettaessa selkäuintitaito on kyllä tarpeen, olisko siitä kyse ?

        Heh, korkeasta rasvaprosentistako tuo kellumisen helppous tulee ? Olen normaalipainoinen, mutta minulla on aina ollut korkea rasvaprosentti.
        Olen kuvitellut olevani niin rento tyyppi, että pysyn pinnalla vähällä vaivalla..))

        Juoksuvyö ei tosiaan ole pelastusliivi. Ymmärrän, että ne, jotka sitä uidessa käyttävät kokevat uimisen keveämmäksi sen avulla.


      • ...
        demeter1 kirjoitti:

        Minäkin olen ihmetellyt tuota selkäuintivaatimusta. Hukkuvaa pelastettaessa selkäuintitaito on kyllä tarpeen, olisko siitä kyse ?

        Heh, korkeasta rasvaprosentistako tuo kellumisen helppous tulee ? Olen normaalipainoinen, mutta minulla on aina ollut korkea rasvaprosentti.
        Olen kuvitellut olevani niin rento tyyppi, että pysyn pinnalla vähällä vaivalla..))

        Juoksuvyö ei tosiaan ole pelastusliivi. Ymmärrän, että ne, jotka sitä uidessa käyttävät kokevat uimisen keveämmäksi sen avulla.

        Ehkä auttaa.

        En ole perehtynyt rasvaprosentteihin. Mutta itsellä varmaan toistakin prosenttia ja kellun oikein hyvin. Mun mielestä ehkä enenpi kyse laajasta pinta-alasta ja jos isot keuhkot, kellukkeista. kellukkseista puhuen, jotenkin käsitys, suomessa hukkuu paljon enemmä miehiä, kuin naisia. Nopeesti vois ajatella, että naisilla tissit kellukkeina ja pinta-alaa lisäävinä härpäkkeinä ja ne uppoaa huonommin, kuin miehet.

        =DW=


      • jakolasku
        demeter1 kirjoitti:

        Minäkin olen ihmetellyt tuota selkäuintivaatimusta. Hukkuvaa pelastettaessa selkäuintitaito on kyllä tarpeen, olisko siitä kyse ?

        Heh, korkeasta rasvaprosentistako tuo kellumisen helppous tulee ? Olen normaalipainoinen, mutta minulla on aina ollut korkea rasvaprosentti.
        Olen kuvitellut olevani niin rento tyyppi, että pysyn pinnalla vähällä vaivalla..))

        Juoksuvyö ei tosiaan ole pelastusliivi. Ymmärrän, että ne, jotka sitä uidessa käyttävät kokevat uimisen keveämmäksi sen avulla.

        Hädässä oleva uimari ei jaksa uida vatsallaan pitkiä matkoja siksi on syytä osata kelluminen ja selkäuinti.


    • simmari

      Hmph!
      Luulenpa, että he jotka juoksuvyötä uimahallissa käyttävät uimiseen eivät osaa vesijuoksua :(
      Oma olettamus on että selkäuintitaitoa tarvittaisiin kovassa allokossa esim. merellä veden varaan joutuneella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      154
      2696
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1996
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1796
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe