En ole koskaan tarkastanut rengaspaineita tai täyttänyt niitä. Nyt laina-auto vähän viistää toiselle puolelle, niin epäilen onko ominaisuus, vai olisko rengas tyhjentynyt, ja muutenkin pitäisi olla kunnossa kun lähdetään pidemmälle reissulle.
Mutta... miten se onnistuu?
Ne oikeat luvut sentään löysin siitä ovesta, mutta se täyttö.
Onko auton renkaan se tappi samanlainen kuin pyörässä, eli pitää äkkiä ruuvata auki ja kiinni tai ilma karkaa?
Onko siinä ilmajutussa joku varojuttu, että katkeaa automaattisesti jos meinaa täyttyä liikaa, vai voiko se rengas räjähtää jos täyttää väärin?
Ja kuinka lähelle niitä oikeita lukuja pitää päästä, jos pitää olla 2.3 niin onko pulassa jos onkin 2.2 tai 2.4 ?
Ja onko joka asemalla sellaisia ilmajuttuja, vai vain tietyillä, ja onko ne jotenkin kiinni seinässä, pitääkö auto osata parkkaa jotenkin täsmällisesti siihen viereen että ylettää kaikki renkaat?
Ahdistaa tehdä autoiluasioita ihmisten ilmoilla, tuntuu että aina siinä on joku ukkojengi naureskelemassa tyhmälle pikkutytölle (kuten viimeksi kun tankkasin laina-autoa ensimmäistä kertaa, ja tankki olikin "väärällä" puolella, jouduin ajamaan uudelleen siihen mittarille) mutta EI VOI TULLA AUTTAMAAN. On niin herrasmiehiä suomalaiset :(
Samasta syystä ahdistaa kyllä kirjoittaa tännekin, pelkään niitä urpoja jotka tulee haukkumaan tyhmäksi kun kehtaa tunnustaa, ettei jotain osaakaan vaikka ei ole ollut edes tarvetta osata.
Tää on niitä asioita mitä voisi autokoulussa opettaa. Tankkaamisenkin harjoittelun jouduin pyytämään, kun en ollut ikinä tehnyt tai kiinnittänyt kyytiläisenä huomiota.
TAI sitten toisaalta, nää on niitä asioita joista itse voisin vaikka jotain maksaa... Olisko noloa ajaa shellin palveluasemalle, ja tankkaamisen sijasta pyytää laittamaan rengaspaineet kuntoon?
Miten rengaspaineet saa kuntoon?
20
5740
Vastaukset
- dwert
Onko auton renkaan se tappi samanlainen kuin pyörässä, eli pitää äkkiä ruuvata auki ja kiinni tai ilma karkaa?
-Ei ole samanlainen juttu. Auton renkaiden ilmaventtiilit eivät ala päästämään ilmaa pihalle kun aukaiset käsin ilmaventtiilin päässä olevan korkin.
Onko siinä ilmajutussa joku varojuttu, että katkeaa automaattisesti jos meinaa täyttyä liikaa, vai voiko se rengas räjähtää jos täyttää väärin?
-Ei ole varoventtiiliä joten kyllä rengas voi räjähtää jos ilmanpaineet pääsevät liian korkeiksi.
-Siinä renkaantäyttö laitteessa/mittarissa on ison täyttöliipaisimen lisäksi sellainen pienempi nappi mitä painamalla liialliset rengaspaineet saadaan pois. Rengaspainemittarin näyttö on yleensä selkeä lukuinen, useimmiten analoginen(iso viisari). Auton ohjekirjasta voit lukea oikeat rengaspaineet.
Ja kuinka lähelle niitä oikeita lukuja pitää päästä, jos pitää olla 2.3 niin onko pulassa jos onkin 2.2 tai 2.4 ?
-Et ole yleensä pulassa jos ylität tehdasarvon mukaiset rengaspaineet 0,2-0,5 barrilla.
Ja onko joka asemalla sellaisia ilmajuttuja, vai vain tietyillä, ja onko ne jotenkin kiinni seinässä, pitääkö auto osata parkkaa jotenkin täsmällisesti siihen viereen että ylettää kaikki renkaat?
-Ei se niin tarkkaa ole, kuitenkin on suositeltavaa ajaa auto mahdollisimman lähelle. Ilmaletku on yleensä yli 6 metriä pitkä. - swert
Enpä ole pyörissäkään tavannut venttiileitä, joista ilma pääsee karkaamaan, jos korkin aukaisee.
- yks ajoneuvoins.
Ota rengas irti ja vie se korjaamolle, he tarkistavat paineet omilla laitteilla.
- ---
Joo ja ottavat samalla 20 euroa vaivanpalkkaa
- Pulassa:.
.
Pulassa on vasta jos rengas on silminnähden tyhjempi kuin muut
Tai paineet on alle 1,5 baria
Esim. jos on pakko ajaa vajaapaineisella pitää ajella hyvin lunkisti lähimmälle täyden palvelun huoltoasemalle (lue= ei kylmäasema) ja tiukkoja kurveja loiventaen
.
. - jsfsjfiogjiero
Tuohon "ei voi tulla auttamaan" kun olit ajanut auton väärinpäin tankkauspisteelle, mitä apua siinä olisit kaivannut kun huomasit varmaan itsekin virheesi. Sitäpaitsi se on auton haltijan / omistajan asia kääntää se auto niinpäin että tankkausletku yltää auton luukulle. Vai odotitko että miesporukka olisi ollut niin avulias että olisi kääntänyt sen koko bensa-aseman sinun autollesi sopivaksi...
Jos tarvitset apua esim. rengaspaineiden tarkastuksessa niin senkun pyydät, sitä pidetään niin yksinkertaisena toimena että ei kukaan mene tarjoamaan apua varsinkaan nuorelle naiselle, sehän on epäluottamuksen osoitus naisen selviytymistaitoja kohtaan ja jos sattuu vielä joku militanttifemakko olemaan niin seurauksia ei voi edes normaalimies ennustaa...- sfjsjfiogjer
Niin siitä polttoaineluukun sijainnista vielä, se voi sijaita yleisimmin joko vasemmalla tai oikealla, yleensä takapyörän kohdalla. Joissain vanhoissa amerikanraudoissa polttoaineen täyttöaukko saattaa sijaita takarekisterikilven takana.
Pääsääntönä näyttää olevan että euromerkeissä polttoaineen täyttöaukko sijaitsee auton oikealla kyljellä, japanilaismerkeissä vasemmalla. Tosin tiedätkö sinä edes sitäkään että mitkä on ns. euro- ja mitkä japsimerkkejä...
Jokatapauksessa alla olevasta autosta on hyvä tietää mm se että kummalla puolella tankkausaukko sijaitsee. - aloittaja1
sfjsjfiogjer kirjoitti:
Niin siitä polttoaineluukun sijainnista vielä, se voi sijaita yleisimmin joko vasemmalla tai oikealla, yleensä takapyörän kohdalla. Joissain vanhoissa amerikanraudoissa polttoaineen täyttöaukko saattaa sijaita takarekisterikilven takana.
Pääsääntönä näyttää olevan että euromerkeissä polttoaineen täyttöaukko sijaitsee auton oikealla kyljellä, japanilaismerkeissä vasemmalla. Tosin tiedätkö sinä edes sitäkään että mitkä on ns. euro- ja mitkä japsimerkkejä...
Jokatapauksessa alla olevasta autosta on hyvä tietää mm se että kummalla puolella tankkausaukko sijaitsee.oli ehkä hassusti ilmaistu, ei tietenkään tankkiasiassa voi tulla auttamaan, vaan ihan muihin juttuihin viitaten... jopa itse joutunut täysin tumpelona auttamaan toista tumpelompaa, kun nämä ammattikuljettajat vain veti röökiä ja naureskeli.
Eiköhän sen "militantin" näe milloin ei apua kaipaa, mutta jos joku ihan ulapalla pyörii eksyneen näköisenä ja näyttää olevan itkun partaalla niin voisi sitä ehkä apua tarjota.
Ja tässä taas näkee sen, mikä on toiselle yksinkertainen asia, ei ole sitä toiselle :) Musta ei ole ollenkaan yksinkertainen toimi joku rengaspaine, kun ei ole hajuakaan miten se toimii! Pitäneekö joku youtube tutoriaali varmaan katsoa samalla kun tekee...
Samalla lailla itsekin käskin kaverin itse ommella irronneen napin paitaansa, kun ei se minusta ole ollenkaan vaikeaa. Tulos oli onneton, onnistuipa saamaan veritahrankin paitaan kun vissiin pisti itseään niin pahasti siinä sählätessään... niin että, kaikki ei ole hakoja kaikessa, varsinkaan jos ei ole minkäänlaista kokemusta asiasta ennen... ja kun ei sitä omaa autoa ole koskaan ollutkaan niin on jääneet vähemmälle nämä huoltojutut.
mutta joo kiitos kaikille joiden kommenteista oli oikeasti apua :)
- Redneck Baboons
Polttoaineluukku on monesti eurooppalaisissa oikealla puolen ja japseissa vasemmalla puolen autoa. Tarkista paikka ennen mittarille ajoa.
Rengasfirmat ja palveluhuoltoasemat tarkistavat rengaspaineet, mikäli et itse osaa. Jos ovat todella fiksuja, opettavat tekemään homman ihan itsekin. Se olisi syytä hallita koska kyseessä on tärkeä perustaito. Eikä tarvitse olla ydinfyysikko sen osatakseen. Selkeä opettaja on kaikkein tärkein. Youtubesta voi löytyä jopa video hommasta...- Mittari kertoo
Se tankkaus korkin puoli on yleensä merkitty polttoainemittariin nuolella, niin ei tarvii arvailla. Ainakin 2000-luvun laitteissa on.
- Redneck Baboons
Mittari kertoo kirjoitti:
Se tankkaus korkin puoli on yleensä merkitty polttoainemittariin nuolella, niin ei tarvii arvailla. Ainakin 2000-luvun laitteissa on.
Kävinpä vikaisemassa omasta laatikosta joka on 2000-luvulta ja siinä ei tuollaista merkkiä ollut.
Tässä vielä aloittajalle yksi youtuben video paineiden tarkistamisesta:
http://www.youtube.com/watch?v=p-DPj5me200 - aloittaja1
Redneck Baboons kirjoitti:
Kävinpä vikaisemassa omasta laatikosta joka on 2000-luvulta ja siinä ei tuollaista merkkiä ollut.
Tässä vielä aloittajalle yksi youtuben video paineiden tarkistamisesta:
http://www.youtube.com/watch?v=p-DPj5me200jee kiitos :)
mulle ei sitä bensatankin paikkaa tullut edes mieleen katsoa etukäteen, luulin vissiin että se on vakio onhan se meinaan kuskin puoli loogisempi paikka sille ylipäänsä, mutta oon vissiin sitten aiemmin ajellut vain japsiautoilla.
Onneksi sentään on tapana aina avata se luukku ennen kuin alkaa tankata, niin ei tullut hätä ehtiä tankille, hetken vaan löi tyhjää kun tuijotin paikkaa, jossa luukun pitäis olla eikä sitä ollutkaan x) jenkkiautosta en varmaan edes löytäisi...
On enemmän kokemusta veneiden kuin autojen tankkaamisesta niin en jaksanut edes nolostua mokomasta...
Ja rengaspaineitahan ei veneissä tartte hirveesti tarkastellakaan... - auttaisin nauramatta
aloittaja1 kirjoitti:
jee kiitos :)
mulle ei sitä bensatankin paikkaa tullut edes mieleen katsoa etukäteen, luulin vissiin että se on vakio onhan se meinaan kuskin puoli loogisempi paikka sille ylipäänsä, mutta oon vissiin sitten aiemmin ajellut vain japsiautoilla.
Onneksi sentään on tapana aina avata se luukku ennen kuin alkaa tankata, niin ei tullut hätä ehtiä tankille, hetken vaan löi tyhjää kun tuijotin paikkaa, jossa luukun pitäis olla eikä sitä ollutkaan x) jenkkiautosta en varmaan edes löytäisi...
On enemmän kokemusta veneiden kuin autojen tankkaamisesta niin en jaksanut edes nolostua mokomasta...
Ja rengaspaineitahan ei veneissä tartte hirveesti tarkastellakaan...Japanissa ratti on oikealla puolella, euroautoissa vasemmalla puolella.
Loogisesti ajatellen on tarkoitus mahtua pois kuskin paikalta ilman että tarvitse kolhia oven kanssa sen jälkeen kun on auton ajanut lähelle sitä tankkauspistettä.
Mutta oikeasti sillä ei ole niin väliä, kunhan ei tankkaa dieseliä bensa-autoon tai päinvastoin. Sitäkin tapahtuu, ja se on rahalla maksettava moka. Sitäkin tapahtuu että ajetaan väärillä rengaspaineilla, se kuluttaa sekä polttoainetta että renkaita, ja vaikuttaa myös auton käyttäytymiseen ääritilanteissa.
- jösses
Pysyttele erossa autoista, jos olet noin urpo!
- gukilo
ja itse tiesit heti kehdossa kuinka ne katsotaan ilman muilta kysymistä? ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä vastauksia
- fjfsdjfiogje
valitettavasti se nyt vaan jotenkin tuppaa naurattamaan kun vain vähän aikaa sitten barbeilla leikkineellä nuorella tytöllä on kommelluksia auton kanssa :D
Tosin se on pidettävä nuortenkin kirkkaana mielessä että auto ei ole mikään leikkikalu, siihen on suhtauduttava vakavasti ja vastuullisesti sekä huolellisesti kuten myös liikenteessä liikkumiseen.
Siinä laina-autossasi voi toki olla muutakin vikaa kuin alhaiset rengaspaineet jos se "viistää" eli ilmeisesti puoltaa johonkin suuntaan. Jos puoltaminen ei korjaannu rengaspaineiden tarkastuksella ja mahdollisella tasauksella, ohjauskulmat voi olla persiillään ja se voi johtua esim. jos auton pyöräntuenta on saanut jonkinlaisen tällin.
Jos auto olisi oma niin toimittaisin sen korjaamolle tutkittavaksi ja korjattavaksi ennen pidempää matkaa. En lähtisi kovin pitkälle matkalle epäkuntoisella autolla, toisten autoja ei kyllä varmasti kukaan rupea korjauttamaan omalla kustannuksellaan, on se niin kallista huvia. - Redneck Baboons
"Pysyttele erossa autoista, jos olet noin urpo!"
Pysy sä pois täältä jollei ole muuta sanottavaa kuin tuo.
Aloittajalla näytti olevan hyvä visio:
"Samasta syystä ahdistaa kyllä kirjoittaa tännekin, pelkään niitä urpoja jotka tulee haukkumaan tyhmäksi kun kehtaa tunnustaa, ettei jotain osaakaan vaikka ei ole ollut edes tarvetta osata.!"
Nimimerkki "fjfsdjfiogje" on aivan oikeassa siinä että viallisella autolla ajaminen, varsinkin puutteellisin taidoin vikojen tunnistamisen suhteen, on erittäin vaarallinen yhdistelmä. Aloittajalta kysyisinkin vielä, että onhan se laina-autosi katsastettu?
Tuo rengaspaine asia on sen verran hunningolla tässäkin maassa että tuskin ne kohdallaan siinä autossa on. Mutta mikäli alhaiset paineet ajossa tuntuu, täytyisi renkaan olla melkein tyhjä. Niitäkin kyllä näkee päivittäin, kun autojen renkaita tarkkailee. - nainen_9999
Hei, mulla oli sama ongelma viime viikolla. Ne huoltsikoiden ilmantäyttö-pisteet ovat perseestä.
Tein sitten niin, että ostin motonetistä digitaaliden ilmanpainemittarin ja kompressorin. Kompressori pitää ääntä, mutta se on merkki siitä, että ilmaa puskee sinne renkaaseen. Todella helppo ja vaivatonta!
SUOSITTELEN!
t: ei koskaan huoltsikalle ilmaa täyttämään- Kompura hyvä
.
Kompura on hyvä olla muutenkin jos esim. huomaa vasta mökillä että rengas on tyhjä
. - jgjoerigjoer
Kompura on kyllä hyvä ostos, sille on muutakin käyttöä kuin renkaiden täyttö. Esim. jos vaihtelee tulppia ja on sellaiset poteron pohjalla sijaitsevat tulpat, paineilmalla on hyvä puhdistella pölyt poteron pohjalta pois ennen tulppien vaihtoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan
Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.1502531- 261980
Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus
Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha231968Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!
Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.891776Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?
Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?671530Sakarjan kirjan 6. luku
Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se201296Avaa sydämesi mulle
❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo371202Elia tulee vielä
Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan361188- 111188
Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k101167