Omaishoitajuuteni sai onnellisen lopun,

sain miehelleni kunnallisen kodinomaisen hoitopaikan.
Huoneen kalustin viikonloppuna ja tänään hän siirtyy vuodeosastolta omaan viihtyisään kotiinsa.
Hänen klaffipiironkinsa on kunniapaikalla ja keinutuolit sun muut tykötarpeet ovat löytäneet niille sopeutetun paikkansa.
Taisteluun joutui osallistumaan tyttärenikin,että mieheni pääsi tälle vihreälleoksalle.

Kuntien säästötoimenpiteet ovat jopa uhka potilasturvallisuudelle,sen sain tuta käydessäni tätä taistoa.

16

227

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voi miten mukavaa, naatihan sie nyt :)

      • Kiitos ristiina1 se paikka tuli todella,kuin salama kirkkaalta taivaalta.Kun sen ilosanoman sain kuulla paikanpäällä siellä vuodeosatolla,käsivarsieni karvat nousivat pystyyn ja siitten tuli itkua,halauksia ja taas itkua.Se oli kuin myllynkivi olisi kaulalta otettu pois.


    • parhaani koitan

      Toivon että elämäsi jatkuu onnellisena.
      Paloin loppuun, en meinaa millään päästä irti omaishoidon vastuusta.

    • Siitä onnellisuudesta en tiedä,mutta aion alkaa etsimään sitä.
      Eihän omaa elämää tarvitse haudata hoidettavan mukana.
      En aio istua täällä kädet raamatun päällä ja odottaa kuinka sairaus etenee.
      Käyn häntä katsomassa ja tuomme häntä tänne kotiin,kun nuorin tyttäreni tulee Tampereelta.
      Minulla ei ole enää omaa autoa,joten taksilla kulku on senverran tyyristä,kun sinne hoitokotiin on matkaa reilut parikymmentä kilometriä,että en pysty joka viikko käymään.

      Viimeksi siellä käytyäni mummot lupasivat pitää miehestäni hyvää huolta,siellä on vähän vaareja,joten mieheni on suosionsa huipulla.
      Olen akupunktiolekurilla hoidattanut omia jännitystilojani kaularangassa ja luulen,että alkaa helpottamaan toi jännitysniska tensionneck

    • Samma här, ei elämästään pidä luopua, eikä haudata se puolison mukana.Vaikeeta se välillä on, mut mikäpä ei olisi tässä elämässä. Paljon uuttakin oppinut tässä vuosien saatossa, esim.veneily, on se mieltä ylentävää kun pärjää veneellä tuolla suurella Saimaalla, kissa seurana. Kyllä olisi mieheni ylpeä miusta jos ymmärtäis.
      Hän ei koskaan olisi halunnut että suren ja unohdan elää.Voihan miestään käydä levänneenä katsomassa, paljon antoisampaa.

    • Olet uskomattoman vahva persoona ristiin1.Näen sielunisilmin sinut huristelemassa veneelläsi kotijärvelläsi Saimaalla.
      Minulla olisi sähkömoottori tohon minun veneeseeni,mutta akkua en ole saanut ostettua,joten käytän airoja.
      Tämä on pieni rutakko Saimaaseen verrattuna.

      Ihailen taitoasi suhtautua asioihin järkevästi,et ole haihattelija,vaikka nuori oletkin.
      Sinä annat tilaa toisten ajatuksille,et ole kaavoihinkangistunut omaishoitaja.
      Me vanhat usein vaadimme toisia elämään niiden tapojen tai oppien mukaan,jotka ovat vallalla omassa elinpiirissänme,se on pikkusieluisuutta mielestäni.
      Meiidän oma elinpiirimme on tietysti kaventunut hoitotehtävien myötä,ystävät kaikonneet,olet jäänyt loukkuun sen hoidokkisi kanssa.
      Oma henkinenvireys,on nolla toleranssia,niin minulla oli ainakin.
      Ei täältä korvesta minnekään kulttuuririentoihin päässyt.
      Mummotaksilla kirkolle ruokakauppaan joka toinen vikko ,siinä oli minun ulkopuoliset kontaktit.

      En kaipaa sitä aikaa lainkaan.Seis maailma tahdon ulos!

    • toinen ritu

      Toivon onnellista omaishoidon jälkeistä elämää rituliini.
      Ei omaishoito aika koskaan unohdu. Vieläkin pitkän ajan jälkeen herään yöllä kuuntelemaan, monesti menen unen pöpperössä katsomaan miehen huoneeseen.
      En edes ole varma olenko helpottunut kun siellä ei olekaan ketään.
      On kai jonkinlainen omaishoidon jälkeinen masennus.

    • Kovasti kyllä saanut taistella, niinkuin sinäkin rituliini. Olen koittanut etten katkeroidu, enkä myöskäänhalua ikuisest surra menetettyjä asioita. Eteenpäin pitää mennä, kun on aikansa surrut. Eihän Myrskyluodon Maijakaan jäänyt riutumaan vaikka elämässä oli paljon surua ja taistelua. eikä moni äiti tai vaimokaan , silloin kun Suomi sodasssa.
      Tekemällä ja elämällä pääsee eteenpäin, jopa suru ja luopuminen vaatii työnsä, mutta etiäpäin, elämä jatkuu, kantaa ja asiat muuttuu mielessäkin.
      Sydän saa laastarin ja arvet vaan muistona.

      • Tänään kävin katsomassa miestäni,kun kaikki asionnit suoritin samalla reissulla.
        Ei hän tuntenut,oletti Helsingistä minun tulleen,kuka lienenkin ollut hänen mielestään.

        Ehkä me teenme kunnille liian helpoksi alistumalla omaishoitajiksi.kuntien resulssit ovat minimaalliset joissain kunnissa,hoitaa vanhuksia.
        Jos hakisinme ajoissa laitospaikkaa,niin ehkä kunta satsaisi enemmän omaishoitajiin ja saisinme edes kohtuullisen korvauksen.
        Minä en enää ole omaishoitaja,mutta minkätähen pitää taistella etuuksiensa puolesta,jotka kuitenkin ovat minimaalliset laitospaikan hintamääritelmässä.
        Kyllä toi omaishoitajuus syöpyy niin lujasti ihmisen psykeen,ettei se hevin unohdu.
        Minä sentään pääsin lyhyellä oppimäärällä läpi ja sain nopeasti miehelleni tämän paikan,kiitos tyttäreni aktiivisuuden


    • Aika on ...aikaa on

      "Onnea" Sinulle Rituliini. Itse onnittelen itseäni siitä, että hyvinvoiva yhteiskuntamme ja konkurssikuntamme myöntyivät vihdoin omaishoitajan hakemukseeni "positiivisesti" ja saan mahdollisuuden "nauttia" siitä korvauksesta, jota teen "arvokkaan työn duunarina" puolisoni "hoitajana".
      Aika hoitaa sitten aikanaan....ja päättäjiemme mieliksi toivon, että "olisi jo aika"......

      • Niimpä,se pieni rahallinen korvaus,jonka saat kaikkien kiemuroiden jälkeen,onko se korvaus menetetystä omasta elämästäsi riittävä,no ei todellakaan.
        Kahdeksan vuotta pyöritin sitä venäläistärulettia ja viime syyskuusta sain omaishoidontukea,siis kymmenen kuukautta.
        Tämä viimeinen oli tynkätili,koska mieheni oli vuodeosastolla.
        Kuukaudeen hoitomaksut sensijaan tulivat täysimääräisinä vajaa 1200,00£
        Sanoin jo tyttärelleni,että kaiketi täytyy alkaa vanhantavarankauppiaaksi ja hommata rikas rakastaja,että olis jotain tolkkua tässä tilanteessa ja rahanpuutteessa.

        Älkää ajako ihmiset itseänne täysin loppuun,meillä on vain tämä yksi elämä


    • Juupa, miekin saan nyt hulppeat 420 e kk, työtön omaishoitaja olen. Käskivät menemään töihin :)
      Hyvä kun olemme sydämen asia, sanoi sairaanhoitopiirimme johtaja, kyllä särisi korviin.

      • Tässä onkin ristiriita,minä saan ja useinmat meistä työeläkkeen,joten sinä ristiina1 jäät ihan tyhjän päälle.
        Eläkekerymää jos syntyy niin tosi vähän.toi on todella väärin.
        Teitä nuoria työikäisiä omaishoitajia on paljon,hoitaako kukaan teidän etuuksianne?
        Tasaarvoinen palkkaus laahaa tällä sektorilla täysin.
        Kyllä silloin,kun työikäinen ryhtyy omaishoitajaksi palkkauksen kuuluisi olla eri luokkaa.
        Voi hitsi,kun olen liian vanha pyrkimään kansanedustajaksi??
        Kyllä kirveellä olis töitä


    • Juu, enpä mie ees saanut korkeampaa tukea, koitin nätisti anoa, kun mies niin vakavasti sairas, ja ympäri vuorokauden valvottava, mut ei ...miun pitää olla tyytyväinen kun saan edes 420 e, " olemme väliinputoajia ja ei mahda mitään " sain korviini.Oishan se kivaa, käydä töissä, kun on tuo opiskeleva tytärkin, hänetkin pitäisi elättää.Vaikka kuin puhuu näille Lappeenrannan virkamiehille, ei ne tajua, että en voi käydä 8 h töissä, silloin kun mies kotona, laitospaikasta ei tietoa vielä.Mieheni eläkkeestä menee jo 600- 700 e kk , hoitkokuluihin, elätä sit perhettä siinä samal.
      Hassua että mun vakavasti sairas mies elättää eläkkeellään perhettään, jotenkin väärin...mut tällasta tää.Jospa voittais kenossa, siihen laitan joskus 50 centtiä.

      • Kuka keksi omaishoitajuuden minimaalista palkkaa maksamalla?
        Kuntien resulssit evät kestäneet ihmistenikarankenteiden muutosta,joten siitä yli mistä aita matalin.
        Alettiin käyttää omaisistaanhuolehtivia,alistuvia,rakastavia,niinsanotusti väärin.
        Tekaistiin heille virkanimitys omaishoitaja ja niin taas vaalimenestys oli taattu seuraavissa vaaleissa.

        Kuka keksi rakkauden laulaa Kaija Koo,mutta kuka keksi omaishoitajuuden ja sen että kaiken maksamamme sosiaalituen joka liittyy meidän vanhuusiän hoitoomme olenmme maksaneet palkannauttijoina,uskomaton tulonsiiro kunnille


    • ilmainen omaish.

      Ehkä olisi syytä muistaa, miten oli 100 v sitten. Silloinkin oli puolison jotenkin järjestettävä hoito, eikä silloiset kunnat siihen osallistuneet. Myötä ja vastoinkäymisessä rakkaus tunnistetaan, se vaan on niin!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6629
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4283
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2700
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2060
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1588
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1417
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1121
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1084
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1041
    Aihe