Vauvan kastamisetsa kysymys ?

Tihkusadetta

Lapsikaste - niin.

Eipä taida suoranaista esimerkkiä olla Raamatussa.

Miten vauvalla voi olla usko Kirstukseen kun hänelle ei sitä kukaan ole opettanut eikä vauva vielä ymmärrä siitä mitään ?

Jeesus puhuu lapsenomaisesta tavasta;


Luuk. 18:17

Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."

Jeesus käski päästää lastentulemaan hänen luokseen ja siunasi heitä -mutta kastamisen esimerkkiä ei tainnut olla

Mark. 10:14

Mutta kun Jeesus sen näki, närkästyi hän ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.

Onko vauvan kastaminen siis ennenaikaista - siis pitääkö kuitenkin olla tietoinen ymmärrys lapsella mihin hänet kastetaan ?

41

116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi näitä

      No eikö se nyt jo esikoulujärkikin sano, ettei kukaan voi ola mitään mieltä mistään Jumalan asioista ennenkuin oman sydämensä ja ymmärryksensä kautta tajuaa mitä hänelle ollaan tarjoamassa !

      Yhtä hoopoa on väittää että pikkuvauva on buddalainen tai tuhannen muuta uskonkäsitystä sen lisäksi.

      Kun Jeesus puhui kaikki puheensa kansanomaisilla vertauksilla siksi että aikuinenkin kuulilja tajuisi mistä on kyse, niin täällä joku porukka kehtaa esittää että vauvalla on jo usko heti synytessään.

      kaikkea sitä ihminen voikin uskoa !

      Sammon takominen ei ole yhtään sen hassumpi ajatus.

      • lapsen usko

        Raamattukaan ei tunnusta vauvojen uskoa, vaan:
        "Usko tulee kuulemisesta",
        "Kuinka kukaan voi uskoa, ellei julisteta" Room 10

        VL..lät kehittivät tuon sadun vauvojen uskosta, koska ymmärsivät, että ilman
        omaa uskoa ei ketään voida kastaa.

        Isompi lapsihan voi uskoa, jos hänelle kerrotaan Jeesuksesta. Näinhän kävi noille lapsille, jotka olivat kuuntelemassa Jeesuksen opetusta.


      • Onon.

        Kesitaksella on myös esikoulu kirjoitustaito.


    • Oretna2

      Ne, jotka ovat Jumalalle kelvollisessa sieluntilassa, ovat myös kelvolliset kastettaviksi. Vauvat eivät ole vielä tehneet syntiä, joka erottaa Jumalasta. Vanhempien ihmisten, jotka ovat joutuneet eroon Jumalasta syntien vuoksi, tarvitsee uskoa evankeliumi syntien anteeksisaamiseksi. Kaste on hyvän omantunnon liiton merkki.

      • omituista oppia

        Ompa sekavaa:
        "Ne, jotka ovat Jumalalle kelvollisessa sieluntilassa, ovat myös kelvolliset kastettaviksi. "

        Jos vauvat ovat "Jumalalle kelvollisessa sieluntilassa" niin MIHIN HE TARVITSEVAT
        KASTETTA?????


      • 1+4

        >>Vauvat eivät ole vielä tehneet syntiä, joka erottaa Jumalasta>>


        Järki erottaa ihmisen Jumalasta ja kaikesta. Lapsella järki puuttuu.


      • 1+4 kirjoitti:

        >>Vauvat eivät ole vielä tehneet syntiä, joka erottaa Jumalasta>>


        Järki erottaa ihmisen Jumalasta ja kaikesta. Lapsella järki puuttuu.

        Järjen suuruutta Raamatussa ihannoidaan lähes sata kertaa, tyhmät joutuvat kadotukseen, kuten ne muutamat neitseet?

        Kannattaako olla tyhmä, kuten VL saarnaajat saarnaa; Järki vangiksi ottakaatte, tehkää lapsia??

        Kyllä äiti kestää?


      • 1+4
        Kesitas kirjoitti:

        Järjen suuruutta Raamatussa ihannoidaan lähes sata kertaa, tyhmät joutuvat kadotukseen, kuten ne muutamat neitseet?

        Kannattaako olla tyhmä, kuten VL saarnaajat saarnaa; Järki vangiksi ottakaatte, tehkää lapsia??

        Kyllä äiti kestää?

        Kysyinkö taaskaan sinulta tyhmä helluntailainen kattorakennemulkoilun ylipappi EDELLEENKÄÄN mitään?

        Tässä lisää Teistä:!

        Elokuussa Helsingin käräjäoikeus langetti HELLUNTAISEURAKUNNAN EVANKELISTANA aiemmin toimineelle miehelle viiden vuoden vankeustuomion.
        Elokuussa Helsingin käräjäoikeus langetti HELLUNTAISEURAKUNNAN EVANKELISTANA aiemmin toimineelle miehelle viiden vuoden vankeustuomion.

        Jos maamme uskonnollisissa piireissä pyörisi ainoastaan helluntailaisia sirkuspellejä, tilanne olisi kaoottinen! Kauhulla katson näitä sairaita helluntailaisia kirjoituksia täällä. Toisaalta heitä pitäisi myös ymmärtää, sillä elämä helluntaipedofilien, muiden vankien ja tyhjien valtakunnanSalemsalien sisäpiirissä on kauhea jo ajatuksena ja yksinmulkoilu tylsistyttää koko elämän. Sirkuspellen rooli ei ole helppo.
        Kun katselee tai lukee noiden helluntailaisten, esim melperin ja sen toisen version klovni Kesiin aivopieruja palstalla, niin helposti herää kysymys, että epäonnistuiko Jumala ihmisen kohdalla ja Hänelle sattui joku suunnitteluvirhe? Toki, on muutki, mutta jotenkin tuossa kaksikossa kulminoituu ihmisen loputon ahdistus ja kärsimys, hirvittävä tuska ja siitä kärsii eniten ympäristö. Narsismia.

        Ihminen on kummallinen, paitsi että usein ihminen kärsii, mutta kaksinverroin aiheuttaa kärsimystä toisille, jopa viattomille lapsille.

        Tässä pelottava esimerkki UskonLahkon luottamushenkilöiden tavasta aiheuttaa helve.tillistä,tuskaa. Turha siinä on helluntailaisten syytellä luciferusta kun omaa lahkoa pyörittävät rikolliset.

        Nosto alhaalta:

        Viime toukokuussa HELLUNTAISEURAKUNNAN KUORONJOHTAJA sai puolentoista vuoden vankeustuomion oman lapsensa seksuaalisesta hyväksikäytöstä.

        Elokuussa Helsingin käräjäoikeus langetti HELLUNTAISEURAKUNNAN EVANKELISTANA aiemmin toimineelle miehelle viiden vuoden vankeustuomion.

        Syynä oli lapsen törkeä seksuaalinen hyväksikäyttö.

        Lokakuussa Iltalehti uutisoi tunnetun HELLUNTAIPASTORIN saamasta puolen vuoden ehdollisesta vankeustuomiosta. Asian käsittely jatkuu hovioikeudessa, jonne valitti syyttäjä, ei tuomittu.

        Julkisuudessa kerrotut tapaukset ovat Muhosen mukaan ”JÄÄVUOREN HUIPPU”.
        http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa

        Jos maamme uskonnollisissa piireissä pyörisi ainoastaan helluntailaisia sirkuspellejä, tilanne olisi kaoottinen! Kauhulla katson näitä sairaita helluntailaisia kirjoituksia täällä. Toisaalta heitä pitäisi myös ymmärtää, sillä elämä helluntaipedofilien, muiden vankien ja tyhjien valtakunnanSalemsalien sisäpiirissä on kauhea jo ajatuksena ja yksinmulkoilu tylsistyttää koko elämän. Sirkuspellen rooli ei ole helppo.
        Kun katselee tai lukee noiden helluntailaisten, esim melperin ja sen toisen version klovni Kesiin aivopieruja palstalla, niin helposti herää kysymys, että epäonnistuiko Jumala ihmisen kohdalla ja Hänelle sattui joku suunnitteluvirhe? Toki, on muutki, mutta jotenkin tuossa kaksikossa kulminoituu ihmisen loputon ahdistus ja kärsimys, hirvittävä tuska ja siitä kärsii eniten ympäristö. Narsismia.

        Ihminen on kummallinen, paitsi että usein ihminen kärsii, mutta kaksinverroin aiheuttaa kärsimystä toisille, jopa viattomille lapsille.

        Tässä pelottava esimerkki UskonLahkon luottamushenkilöiden tavasta aiheuttaa helve.tillistä,tuskaa. Turha siinä on helluntailaisten syytellä luciferusta kun omaa lahkoa pyörittävät rikolliset.

        Nosto alhaalta:

        Viime toukokuussa HELLUNTAISEURAKUNNAN KUORONJOHTAJA sai puolentoista vuoden vankeustuomion oman lapsensa seksuaalisesta hyväksikäytöstä.

        Elokuussa Helsingin käräjäoikeus langetti HELLUNTAISEURAKUNNAN EVANKELISTANA aiemmin toimineelle miehelle viiden vuoden vankeustuomion.

        Syynä oli lapsen törkeä seksuaalinen hyväksikäyttö.

        Lokakuussa Iltalehti uutisoi tunnetun HELLUNTAIPASTORIN saamasta puolen vuoden ehdollisesta vankeustuomiosta. Asian käsittely jatkuu hovioikeudessa, jonne valitti syyttäjä, ei tuomittu.

        Julkisuudessa kerrotut tapaukset ovat Muhosen mukaan ”JÄÄVUOREN HUIPPU”.
        http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa


    • weha on

      erikoistunut noihin kastelujuttuihin.

      • Sakramentti

        Kaikki kansat syntyvät Siionissa . Tämä lause löytyy jostain kohti Raamattua eli siis jokainen lapsi, syntyi hän missä maailmankolkassa tahansa syntyy Jumalalle kelvollisena, siis uskovaisena. Me saamme viedä pienokaisemme uskovaisena kasteen armoliittoon eikä niin kuin jotkut valitettavasti vielä meidänkin ev.lut. kirkossamme opettavat , että kasteessa on otettu jumalanlapseksi seuraavat pienokaiset. Ensin usko ja sitten kaste.


      • Sakramentti kirjoitti:

        Kaikki kansat syntyvät Siionissa . Tämä lause löytyy jostain kohti Raamattua eli siis jokainen lapsi, syntyi hän missä maailmankolkassa tahansa syntyy Jumalalle kelvollisena, siis uskovaisena. Me saamme viedä pienokaisemme uskovaisena kasteen armoliittoon eikä niin kuin jotkut valitettavasti vielä meidänkin ev.lut. kirkossamme opettavat , että kasteessa on otettu jumalanlapseksi seuraavat pienokaiset. Ensin usko ja sitten kaste.

        Se löytyy mm Paavalin kirjeistä.

        Paavali kirjoittaa Korinttiin;

        1. Kor. 13:11 Kun minä olin lapsi, niin minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli, ja minä ajattelin kuin lapsi; kun tulin mieheksi, hylkäsin minä sen, mikä lapsen on.

        Tässä Paavali mainitsee olleensa ennen Jeesuksen löytämistä lapsi, sekä puhdas.

        Aikuiseksi tullessa Hän alkoi ymmärtää, että ristitettyjä tulee tappaa, Jumalan nimessä.

        Mutta Jeesus pysäytti Hänet ja Hän tuli Jeesuksen opetuslapseksi ja lapsuus tuli mieleen Hänelle Pyhinä aikoina, joka kelpaa Jumalalle.

        Lapsi on aina perillinen, Isänsä ja Äitinsä, mutta myös JUMALAN armon Pojassaan.

        Pave printtaa Galatiaan tästä luonnostaan pelastuvasta ihmisestä, eli lapsesta.

        Hän kirjoittaakin

        Gal. 4:7 Niinpä sinä et siis enää ole orja, vaan lapsi; mutta jos olet lapsi, olet myös perillinen Jumalan kautta.

        Lapsi ei ole synnin orja, ei saata..nan orja, kuten ei uudestisyntynytkään, mutta uskon ratkaisu on tehtävä, otettava vastaan Jeesus omana Herranaan, siinä ei lahkoilla ole juuri varaa, eihän lapsikaan sitoudu seurakuntaan, muuta kun tyhmien vähempien ripottelulla?

        Mitään Pyhää siinä ei ole, vain uusi veronmaksaja.


    • Vauveleille suoritetaan pakanallista alkuperää oleva rituaali ja pappi väittää sen jälkeen hänen olevan taivaskelpoinen. Huuhaata koko juttu, mutta massa uskoo että niin se on.

      • Toivomus

        Soisin niin mielelläni, että Jumala ottaisi kiinni tuon lappixinkin vielä niin että hänellä herää tarve kysyä; mitä minun pitää tekemän, että minä autuaaksi tulisin?


    • Kunhan kerrot kuka on se Raamatun jumala, johon itse uskot. Kuka näistä?

      2. Moos. 6:2
      Jumala sanoi Moosekselle: "Minä olen Jahve, Herra

      2. Sam. 7:26
      Silloin sinun nimesi on ikuisesti oleva suuri, näin kuuluva: 'Herra Sebaot, Israelin Jumala', ja palvelijasi Daavidin suku pysyy aina sinun edessäsi.

      1.Moos.33.
      18 Ja Jaakob saapui matkallansa Mesopotamiasta onnellisesti Sikemin kaupunkiin, joka on Kanaanin maassa, ja leiriytyi kaupungin edustalle.
      19 Ja hän osti sen maapalstan, johon hän oli pystyttänyt telttansa, Hamorin, Sikemin isän, pojilta sadalla kesitalla.
      20 Ja hän pystytti siihen alttarin ja antoi sille nimen Eel, Israelin Jumala.

      • Osasinko selittää

        Kolmiyhteinen Jumala Isä, Poika ja Pyhä Henki. Isä loi, poika lunasti ja Pyhä Henki pyhittää. Poika on lunastanut sinunkin epäuskoisen lappixin kaikki synnit ristinkuolemallaan ja ylösnousemisellaan ja taivaaseen astumisellaan ja siksi Hänen nimessään ja veressään sinulla on lupa uskoa kaikki syntisi anteeksi sen epäuskonkin, joka on kaikkien syntien äiti. Tämän anteeksiantamuksen saarnan Hän jätti omilleen Jumalan valtakuntaan, joka on täältä maan päältä löydettävissä. Pyhän hengen valtuuksin täällä jumalanlapset saarnaavat Jumalan valtakunnan lähestymistä ja kehoitusta parannuksen tekemiseen ja uskomaan evankeliumi, jonka ydin on syntien anteeksiantamuksen saarna.


      • Osasinko selittää kirjoitti:

        Kolmiyhteinen Jumala Isä, Poika ja Pyhä Henki. Isä loi, poika lunasti ja Pyhä Henki pyhittää. Poika on lunastanut sinunkin epäuskoisen lappixin kaikki synnit ristinkuolemallaan ja ylösnousemisellaan ja taivaaseen astumisellaan ja siksi Hänen nimessään ja veressään sinulla on lupa uskoa kaikki syntisi anteeksi sen epäuskonkin, joka on kaikkien syntien äiti. Tämän anteeksiantamuksen saarnan Hän jätti omilleen Jumalan valtakuntaan, joka on täältä maan päältä löydettävissä. Pyhän hengen valtuuksin täällä jumalanlapset saarnaavat Jumalan valtakunnan lähestymistä ja kehoitusta parannuksen tekemiseen ja uskomaan evankeliumi, jonka ydin on syntien anteeksiantamuksen saarna.

        Hyvä kirjoitus, muitta pientä tarkennusta.
        Isä lunasti Pojallaan, poika sovitti omalla verellään.
        Tämä on olennaista.
        Samoin uskoa synnit anteeksi? Parempi uskoa, jos pelastusta hakee, Jeesus Herraksi, joka sovitti synnit jo 2000 v. sitten.
        Pelkällä synnin anteeksi uskomisella ei kukaan pelastu, Raamatun mukaan.
        Jumalan Valtakunta ei ole vielä täällä, se on lähellä ja uudestisyntyneiden sydämissä.
        Miksi kirjoitat ristiriitaisesti? >>Tämän anteeksiantamuksen saarnan Hän jätti omilleen Jumalan valtakuntaan,** Kuka Hän? ja sitten mainostat PH;ta joka valtuuttaa?
        Onko jotain kohtaa esittää asiasi tueksi Raamatussa.
        Kes.


    • Helppo homma.

      Kaikki on oikein, mikä Raamatussa kerrotaan, muu on ihmisen mielen tuotetta.

      Raamatussa ei kasteta yhtään vauvaa? Joten se on selkeä veromerkintä ripottelu.

      Hyvin pakanallista, sillä on vain kaksi puolta, Jeesus ja saa..tana. Jos ei tule Jeesuksesta, niin tulee sitten saata..nasta.

      Uskovien kaste taas on Jeesuksesta, se on Raamatussa, muut on saat..nasta.

      Kes.

    • vl-mies

      Lapsikasteen halveksunta on lapsen uskon halveksimista. Pienellä lapsella on syntymälahjana usko. Uskolla päästään taivaaseen. Jopa helluntailaiset tunnustavat vastasyntyneellä olevan uskon, kun opettavat, että jos vastasyntynyt kuolee, niin hän pääsee taivaaseen. Taivaaseen päästään vain, jos on uskossa.

      • Ei ole lapsen, VAAN AIKUISEN, joka teettää lapselle tämän pakanallisen operaation, ohi Raamatun opin.

        Kirjoitat;Taivaaseen päästään vain, jos on uskossa.
        Mutta mitä mieltä Raamatun kasteesta tämän jälkeen;

        1. Piet. 3:21 Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus

        Valehteleeko Jeesuksen opetuslapsi.

        Muista myös se, että kadotukseen pääsee,,, tekemättä mitään.

        Kes.


      • Sitä et vaan älyä
        Kesitas kirjoitti:

        Ei ole lapsen, VAAN AIKUISEN, joka teettää lapselle tämän pakanallisen operaation, ohi Raamatun opin.

        Kirjoitat;Taivaaseen päästään vain, jos on uskossa.
        Mutta mitä mieltä Raamatun kasteesta tämän jälkeen;

        1. Piet. 3:21 Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus

        Valehteleeko Jeesuksen opetuslapsi.

        Muista myös se, että kadotukseen pääsee,,, tekemättä mitään.

        Kes.

        Kesitas rauhoitu ja mieti miten vanhan testamentin aikanakin ympärileikattiin seitsemän päivän ikäisenä lapsi ja se ympärileikkaus oli esikuva uuden testamentin kasteesta.


      • vl-mies
        Kesitas kirjoitti:

        Ei ole lapsen, VAAN AIKUISEN, joka teettää lapselle tämän pakanallisen operaation, ohi Raamatun opin.

        Kirjoitat;Taivaaseen päästään vain, jos on uskossa.
        Mutta mitä mieltä Raamatun kasteesta tämän jälkeen;

        1. Piet. 3:21 Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus

        Valehteleeko Jeesuksen opetuslapsi.

        Muista myös se, että kadotukseen pääsee,,, tekemättä mitään.

        Kes.

        Lapsikasteen halveksunta on harhaoppi. Toista kastetta ei aikuisena tarvitse palatessa tuhlaajapohjan teiltä, jos on kerran lapsena kastettu. Älä aliarvioi pienen lapsen uskoa. Jeesus varoittaa tästä harhaopista. Kesitas, usko on lahja Jumalalta. Uskon saa vain lahjana. Ei omilla teoilla. Jos ihminen voisi tehdä toisen uskovaiseksi, niin silloin kaikki ihmiset tehtäisiin uskovaisiksi. Vain uskolla pelastutaan. Pieni lapsi on syntyessään Jumalan lapsi eli uskossa Jeesukseen. Siksi kaste sopii erittäin hyvin pienelle lapselle. Tätä tukee myös piene lapsen vähäsyntisyys ellei peräti synnittömyys, kun ei ole vielä ehtinyt synnintekoon. Myös apostolisena aikana, kun kokonaisia perheitä tuli uskoon, niin kaikki perheenjäsenet kastettiin, niin sylilapsetkin. Aikuisenakin voi kastaa, jos kaste on pienenä lapsena jostakin syystä jäänyt suorittamatta. Muistakaamme kuitenkin, että kaste sinänsä ei pelasta. Jos lapsena kastettu myöhemmin hylkää uskon, niin silloin ei ole pelastusta, ennen kuin tekee parannuksen.


      • Sitä et vaan älyä kirjoitti:

        Kesitas rauhoitu ja mieti miten vanhan testamentin aikanakin ympärileikattiin seitsemän päivän ikäisenä lapsi ja se ympärileikkaus oli esikuva uuden testamentin kasteesta.

        Älä viitsi.

        Sillä ei ole mitään tekemistä kasteen kanssa?

        Etkö lue Raamattua.

        1 Moos 17:

        7 Ja minä teen liiton sinun kanssasi ja sinun jälkeläistesi kanssa, sukupolvesta sukupolveen, iankaikkisen liiton, ollakseni sinun ja sinun jälkeläistesi Jumala,


        8 ja minä annan sinulle ja sinun jälkeläisillesi sen maan, jossa sinä muukalaisena asut, koko Kanaanin maan, ikuiseksi omaisuudeksi; ja minä olen heidän Jumalansa."


        9 Ja Jumala sanoi Aabrahamille: "Mutta sinä pidä minun liittoni, sinä ja sinun jälkeläisesi, sukupolvesta sukupolveen.


        10 Ja tämä on minun liittoni sinun ja sinun jälkeläistesi kanssa; pitäkää se: ympärileikatkaa jokainen miehenpuoli keskuudessanne.


        11 Ympärileikatkaa esinahkanne liha, ja se olkoon liiton merkki meidän välillämme, minun ja teidän.


        12 Sukupolvesta sukupolveen ympärileikattakoon jokainen poikalapsi teidän keskuudessanne kahdeksan päivän vanhana, niin hyvin kotona syntynyt palvelija kuin muukalaiselta, keneltä tahansa, rahalla ostettu, joka ei ole sinun jälkeläisiäsi.

        Ympärileikkaus oli merkki omistetusta maasta ja Israelin sekä Jumalan välisestä liitosta,,, huomaa, polvesta polveen.

        Mistä omistat maata Israelista??

        Toisaalta, jos ripottelet lapsesi EvLut kirkon jäsenyyteen, kuten se kuuluu? Mitä merkkejä siinä on polvesta polveen?

        Täysin eri asioita, kuten Mopo ja lehmä.

        Kes.


      • Kesitas kirjoitti:

        Älä viitsi.

        Sillä ei ole mitään tekemistä kasteen kanssa?

        Etkö lue Raamattua.

        1 Moos 17:

        7 Ja minä teen liiton sinun kanssasi ja sinun jälkeläistesi kanssa, sukupolvesta sukupolveen, iankaikkisen liiton, ollakseni sinun ja sinun jälkeläistesi Jumala,


        8 ja minä annan sinulle ja sinun jälkeläisillesi sen maan, jossa sinä muukalaisena asut, koko Kanaanin maan, ikuiseksi omaisuudeksi; ja minä olen heidän Jumalansa."


        9 Ja Jumala sanoi Aabrahamille: "Mutta sinä pidä minun liittoni, sinä ja sinun jälkeläisesi, sukupolvesta sukupolveen.


        10 Ja tämä on minun liittoni sinun ja sinun jälkeläistesi kanssa; pitäkää se: ympärileikatkaa jokainen miehenpuoli keskuudessanne.


        11 Ympärileikatkaa esinahkanne liha, ja se olkoon liiton merkki meidän välillämme, minun ja teidän.


        12 Sukupolvesta sukupolveen ympärileikattakoon jokainen poikalapsi teidän keskuudessanne kahdeksan päivän vanhana, niin hyvin kotona syntynyt palvelija kuin muukalaiselta, keneltä tahansa, rahalla ostettu, joka ei ole sinun jälkeläisiäsi.

        Ympärileikkaus oli merkki omistetusta maasta ja Israelin sekä Jumalan välisestä liitosta,,, huomaa, polvesta polveen.

        Mistä omistat maata Israelista??

        Toisaalta, jos ripottelet lapsesi EvLut kirkon jäsenyyteen, kuten se kuuluu? Mitä merkkejä siinä on polvesta polveen?

        Täysin eri asioita, kuten Mopo ja lehmä.

        Kes.

        Jäi muuten sanomatta, orvoksi juutalaiset tekevät sen vieläkin.

        Heille Jumala on Herra.

        Kes.


      • vl-mies kirjoitti:

        Lapsikasteen halveksunta on harhaoppi. Toista kastetta ei aikuisena tarvitse palatessa tuhlaajapohjan teiltä, jos on kerran lapsena kastettu. Älä aliarvioi pienen lapsen uskoa. Jeesus varoittaa tästä harhaopista. Kesitas, usko on lahja Jumalalta. Uskon saa vain lahjana. Ei omilla teoilla. Jos ihminen voisi tehdä toisen uskovaiseksi, niin silloin kaikki ihmiset tehtäisiin uskovaisiksi. Vain uskolla pelastutaan. Pieni lapsi on syntyessään Jumalan lapsi eli uskossa Jeesukseen. Siksi kaste sopii erittäin hyvin pienelle lapselle. Tätä tukee myös piene lapsen vähäsyntisyys ellei peräti synnittömyys, kun ei ole vielä ehtinyt synnintekoon. Myös apostolisena aikana, kun kokonaisia perheitä tuli uskoon, niin kaikki perheenjäsenet kastettiin, niin sylilapsetkin. Aikuisenakin voi kastaa, jos kaste on pienenä lapsena jostakin syystä jäänyt suorittamatta. Muistakaamme kuitenkin, että kaste sinänsä ei pelasta. Jos lapsena kastettu myöhemmin hylkää uskon, niin silloin ei ole pelastusta, ennen kuin tekee parannuksen.

        >>Lapsikasteen halveksunta on harhaoppi. ** Minä halveksun kaikkea, kuten Sinä usein sanot,, ihmisoppeja.
        Se ei ole Jeesuksesta, päättele mistä se sitten on.
        Olen kysynyt sinulta ainakin kymmenen kertaa, missä se on Raamatussa, kuka lapsi siellä kastettiin.
        Tuon pakanallisen kiitin otti Katolinen Rooma pari sataa vuotta JKR;n syntymän jälkeen.
        Raamattuun tuli heille ikään kuin uusi lehti.
        >>Toista kastetta ei aikuisena tarvitse palatessa tuhlaajapohjan teiltä, jos on kerran lapsena kastettu. ** Miksi sitten opetuslapista yli puolet kastettiin kahdesti? Ensin Johannekseen, SITTEN Jeesuksen kasteella.
        Miksi Jeesusta ei kastettu vauvana?
        >>Älä aliarvioi pienen lapsen uskoa. Jeesus varoittaa tästä harhaopista. ** Missä?
        Vauvathan kastetaan muutaman kuukauden iässä, ja lapset, joita Jeesus käytti uskon esikuvina olivat luokkaa 8- 12 vuotiaita.
        >>Kesitas, usko on lahja Jumalalta. ** Siksi ihmettelen, miksi ei lestadiolinen sitä julista, ja hieman epäselvääkin on nykyisissä lestadiolaisissa, KENEEN USKOO, Sinähän et siihen ole vastannut.
        Minä uskon, että Jeesus on Kristus, Messias ja Kaikkivaltias Herra.
        Päätöksen olen tehnyt itse.
        Muuten ihmetyttää kun viime viikolla eräs VL saarnaaja sanoi minulle kun evankelioin; - Kukaan ei ole tullut uskoon julistuksella??
        Kysyin sitä, että sehän oli Jeesuksen yksi kolmesta viimeisestä sanomasta, Hän totesi; Ne ajat on menneet, ja ovet kiinni?
        Kamalaa todella, näin teillä opetetaan.
        Nimen voin antaa omassa postissani.
        >>Ei omilla teoilla. ** Mitä mieltä olet siitä Paavalista, Hänhän tunnusti Jeesuksen Herrakseen ja mitä mieltä, mitä Jeesuksen veli sanoo.
        Olet usein pitänyt heitä valehteloina;
        Jaak. 2:26
        Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut.

        >>Jos ihminen voisi tehdä toisen uskovaiseksi, niin silloin kaikki ihmiset tehtäisiin uskovaisiksi. ** Miksi sitten joka päivä kastetaan maailmassa, lähinnä lähetystyön kautta n 100 tuhatta ihmistä?
        Yhtään heistä ei ole VL;iä????
        >>Myös apostolisena aikana, kun kokonaisia perheitä tuli uskoon, niin kaikki perheenjäsenet kastettiin, niin sylilapsetkin.** Tätä odotinkin.
        Lue tarkemmin,, PERHEKNNITTAIN, johon kuuluu Isä äiti, iältään laskettavat lapset, eli yli 13-15 vuotiaat, isovanhemmat, sekä palvelusväki.
        Älä väärennä meidän historiaamme.
        Lue tarkoin ja tutustu Josefuksen sanomaan, he nauraisivat Sinulle.
        >> Aikuisenakin voi kastaa, jos kaste on pienenä lapsena jostakin syystä jäänyt suorittamatta.** Oletko joskus pitänyt sylissä niitä? Painaa vissiin?
        >>Muistakaamme kuitenkin, että kaste sinänsä ei pelasta. ** Kai Jeesuksen opetuslapsi valhtelee;
        1. Piet. 3:21
        Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus
        Aikamoisia valehtelijoita Raamattu täynnä, lestadiolaisten mielestä?

        Kes.


      • helluntailaisellle:
        Kesitas kirjoitti:

        >>Lapsikasteen halveksunta on harhaoppi. ** Minä halveksun kaikkea, kuten Sinä usein sanot,, ihmisoppeja.
        Se ei ole Jeesuksesta, päättele mistä se sitten on.
        Olen kysynyt sinulta ainakin kymmenen kertaa, missä se on Raamatussa, kuka lapsi siellä kastettiin.
        Tuon pakanallisen kiitin otti Katolinen Rooma pari sataa vuotta JKR;n syntymän jälkeen.
        Raamattuun tuli heille ikään kuin uusi lehti.
        >>Toista kastetta ei aikuisena tarvitse palatessa tuhlaajapohjan teiltä, jos on kerran lapsena kastettu. ** Miksi sitten opetuslapista yli puolet kastettiin kahdesti? Ensin Johannekseen, SITTEN Jeesuksen kasteella.
        Miksi Jeesusta ei kastettu vauvana?
        >>Älä aliarvioi pienen lapsen uskoa. Jeesus varoittaa tästä harhaopista. ** Missä?
        Vauvathan kastetaan muutaman kuukauden iässä, ja lapset, joita Jeesus käytti uskon esikuvina olivat luokkaa 8- 12 vuotiaita.
        >>Kesitas, usko on lahja Jumalalta. ** Siksi ihmettelen, miksi ei lestadiolinen sitä julista, ja hieman epäselvääkin on nykyisissä lestadiolaisissa, KENEEN USKOO, Sinähän et siihen ole vastannut.
        Minä uskon, että Jeesus on Kristus, Messias ja Kaikkivaltias Herra.
        Päätöksen olen tehnyt itse.
        Muuten ihmetyttää kun viime viikolla eräs VL saarnaaja sanoi minulle kun evankelioin; - Kukaan ei ole tullut uskoon julistuksella??
        Kysyin sitä, että sehän oli Jeesuksen yksi kolmesta viimeisestä sanomasta, Hän totesi; Ne ajat on menneet, ja ovet kiinni?
        Kamalaa todella, näin teillä opetetaan.
        Nimen voin antaa omassa postissani.
        >>Ei omilla teoilla. ** Mitä mieltä olet siitä Paavalista, Hänhän tunnusti Jeesuksen Herrakseen ja mitä mieltä, mitä Jeesuksen veli sanoo.
        Olet usein pitänyt heitä valehteloina;
        Jaak. 2:26
        Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut.

        >>Jos ihminen voisi tehdä toisen uskovaiseksi, niin silloin kaikki ihmiset tehtäisiin uskovaisiksi. ** Miksi sitten joka päivä kastetaan maailmassa, lähinnä lähetystyön kautta n 100 tuhatta ihmistä?
        Yhtään heistä ei ole VL;iä????
        >>Myös apostolisena aikana, kun kokonaisia perheitä tuli uskoon, niin kaikki perheenjäsenet kastettiin, niin sylilapsetkin.** Tätä odotinkin.
        Lue tarkemmin,, PERHEKNNITTAIN, johon kuuluu Isä äiti, iältään laskettavat lapset, eli yli 13-15 vuotiaat, isovanhemmat, sekä palvelusväki.
        Älä väärennä meidän historiaamme.
        Lue tarkoin ja tutustu Josefuksen sanomaan, he nauraisivat Sinulle.
        >> Aikuisenakin voi kastaa, jos kaste on pienenä lapsena jostakin syystä jäänyt suorittamatta.** Oletko joskus pitänyt sylissä niitä? Painaa vissiin?
        >>Muistakaamme kuitenkin, että kaste sinänsä ei pelasta. ** Kai Jeesuksen opetuslapsi valhtelee;
        1. Piet. 3:21
        Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus
        Aikamoisia valehtelijoita Raamattu täynnä, lestadiolaisten mielestä?

        Kes.

        Kattorakennemulkoilun ammattilainen hoi, sinun ei tarvitsisi tietää kasteestakaan kuin ja vain seuraavan totuuden:

        lainaus:
        Kesitas, usko on lahja Jumalalta. Uskon saa vain lahjana. Ei omilla teoilla. Jos ihminen voisi tehdä toisen uskovaiseksi, niin silloin kaikki ihmiset tehtäisiin uskovaisiksi.


        Noin, aamulla taas mulkoillaan uusia satuja tyhmän helluntailahkosi iloksi ;)


      • ev.lut. itsekin.
        helluntailaisellle: kirjoitti:

        Kattorakennemulkoilun ammattilainen hoi, sinun ei tarvitsisi tietää kasteestakaan kuin ja vain seuraavan totuuden:

        lainaus:
        Kesitas, usko on lahja Jumalalta. Uskon saa vain lahjana. Ei omilla teoilla. Jos ihminen voisi tehdä toisen uskovaiseksi, niin silloin kaikki ihmiset tehtäisiin uskovaisiksi.


        Noin, aamulla taas mulkoillaan uusia satuja tyhmän helluntailahkosi iloksi ;)

        ## lahja Jumalalta. Uskon saa vain lahjana. ##

        Totta, VAIN lahjana! Ja kun näin on, ei ole merkitystä missä iässä lahjan saa. Mutta tottakai lapsen usko on suurin jo siitä syystä, ettei sitä ole vielä järki turmellut, kuten Esim Kesitaksella joka on, hänen omia sanoja lainaten "järjen vanki". Toisaalta järjelliseksi äärettömän tyhmä ja jollain tapaa pahasti "pipikin"...

        Aikuinenkin voi saada uskon lahjana, oikeasti lahja on; ymmärrys uskosta ja ihminen tuon ymmärryksen johdosta tekee mielen muutoksen.
        Uskon lahja on mielen muutos!


      • 13+13
        vl-mies kirjoitti:

        Lapsikasteen halveksunta on harhaoppi. Toista kastetta ei aikuisena tarvitse palatessa tuhlaajapohjan teiltä, jos on kerran lapsena kastettu. Älä aliarvioi pienen lapsen uskoa. Jeesus varoittaa tästä harhaopista. Kesitas, usko on lahja Jumalalta. Uskon saa vain lahjana. Ei omilla teoilla. Jos ihminen voisi tehdä toisen uskovaiseksi, niin silloin kaikki ihmiset tehtäisiin uskovaisiksi. Vain uskolla pelastutaan. Pieni lapsi on syntyessään Jumalan lapsi eli uskossa Jeesukseen. Siksi kaste sopii erittäin hyvin pienelle lapselle. Tätä tukee myös piene lapsen vähäsyntisyys ellei peräti synnittömyys, kun ei ole vielä ehtinyt synnintekoon. Myös apostolisena aikana, kun kokonaisia perheitä tuli uskoon, niin kaikki perheenjäsenet kastettiin, niin sylilapsetkin. Aikuisenakin voi kastaa, jos kaste on pienenä lapsena jostakin syystä jäänyt suorittamatta. Muistakaamme kuitenkin, että kaste sinänsä ei pelasta. Jos lapsena kastettu myöhemmin hylkää uskon, niin silloin ei ole pelastusta, ennen kuin tekee parannuksen.

        Hei vl-mies.

        Kerroppa miksi Jeesus ei kastanut vauvoja/lapsia vaan siunasi. Eikä kehottanut opetuslapsiaankaan kastamaan.

        Luulisi että jos se olisi ollut must juttu ei sitäkään olisi jätetty selkeästi kertomatta ja vahvistettu useammassa evankeliumissa niin kuin tärkeä asiat siellä tehtiin.

        Minutkin on lapsena kastettu ja on OK, mutta Raamatun esimerkit ovat uskonsa tunnustavien kasteesta.


    • 39+33

      ¤¤¤¤ Vanhempien ihmisten, jotka ovat joutuneet eroon Jumalasta syntien vuoksi, tarvitsee uskoa evankeliumi syntien anteeksisaamiseksi. ¤¤¤¤¤

      Tarkoitat evankeliumilla synninpäästöä. Eli pitää uskoa synninpäästöön. En löydä Raamatusta sellaista, vaan pitää uskoa Jeesukseen Kristukseen syntien anteeksisaamiseksi!

      • Väärä usko

        ja sen voi tehdä tuosta vaan ihan itsekseen niinkö? ja missä paikassa ja millä aikaa tahansa. Nyt siis päätän uskoa Jeesukseen Kristukseen syntien anteeksisaamiseksi! Sovin siis kahden kesken Jumalan kanssako? Ja sen jälkeen muutan elämääni jonkin verran synnittömämpään suuntaanko?


    • herääätys jo

      nämä veeälsepitykset ovat kyllä niin lapsellisia ja naiveja ettei tahdo jaksaa lukea mitä muutamat tosiotsassa kirjoittavat.

      kuten nuokin veeälmiehen tarut vauvojen uskoista Jeesukseen !

      se on samanarvoista kuin väittäisi että vauva uskoo Nokiaan, kun vauva ei tiedä mitään eikä voi uskoa mitään kun ei ol emitään tajuia mistään muusta kuin huutaa t...ssiä ja koliikkia.

      eli koittakaa nyt nyt hyvät ihmiset alkaa jo tulla järkiinne pikkuhiljaa, enkä tarkoita naapurin pikkutyttöä.

    • 39+33

      ¤¤¤¤ ja sen voi tehdä tuosta vaan ihan itsekseen niinkö? ja missä paikassa ja millä aikaa tahansa. Nyt siis päätän uskoa Jeesukseen Kristukseen syntien anteeksisaamiseksi! ¤¤¤¤¤

      Miten niin päätän? Älä sekoile! Kun on saanut Pyhän Hengen kautta uskon Jumalan sanasta, niin voi uskomalla Jeesukseen Kristukseen saada synnit anteeksi. Totta ihan itsekseen ja missä paikassa ja mihin aikaan tahansa! Ei Raamattu sitä rajoita!

      • Väärin

        Siis vaikka lukemallako itsekseen Jumalan sanaa saa Pyhän Hengen ja sen kautta uskoo Jeesukseen Kristukseen ja saa synnit anteeksi. Tätäkö yrität selittää?


      • raamatullinen
        Väärin kirjoitti:

        Siis vaikka lukemallako itsekseen Jumalan sanaa saa Pyhän Hengen ja sen kautta uskoo Jeesukseen Kristukseen ja saa synnit anteeksi. Tätäkö yrität selittää?

        Putoaisikohan vl-opilta pohja pois, jos he luopuisivat tuosta epäraamatullisesta
        "vauvojen usko"-opistaan?
        Sehän oli Lutherin keksimä veruke, jolla puolustettiin pakollista vauvakastetta.

        RAAMATTU EI TUNNE MITÄÄN syntymäuskoa eli vauvojen uskoa.
        Mihin vauvat tarvitsevat uskoa, koska he elävät vielä Jumalan sylissä ja ovat
        autuaita?
        "Autuaita ovat puhdassydämiset, sillä heidän on taivasten valtakunta."

        Kun ihminen luopuu tuosta tilastaan hän tarvitsee uskoa, jotta voisi palata Ju-
        malan yhteyteen ja Jumala itse vaikuttaa uskon sellaisen kuulijan sydämessä, joka nöyrästi tunnustaa sitä tarvitsevansa:
        "Se on Jumalan teko, että uskotte Häneen, jonka Jumala on lähettänyt."
        Joh 6:29

        "Usko tulee kuulemisesta" Room 10, eikä syntymisestä.


      • raamatullinen kirjoitti:

        Putoaisikohan vl-opilta pohja pois, jos he luopuisivat tuosta epäraamatullisesta
        "vauvojen usko"-opistaan?
        Sehän oli Lutherin keksimä veruke, jolla puolustettiin pakollista vauvakastetta.

        RAAMATTU EI TUNNE MITÄÄN syntymäuskoa eli vauvojen uskoa.
        Mihin vauvat tarvitsevat uskoa, koska he elävät vielä Jumalan sylissä ja ovat
        autuaita?
        "Autuaita ovat puhdassydämiset, sillä heidän on taivasten valtakunta."

        Kun ihminen luopuu tuosta tilastaan hän tarvitsee uskoa, jotta voisi palata Ju-
        malan yhteyteen ja Jumala itse vaikuttaa uskon sellaisen kuulijan sydämessä, joka nöyrästi tunnustaa sitä tarvitsevansa:
        "Se on Jumalan teko, että uskotte Häneen, jonka Jumala on lähettänyt."
        Joh 6:29

        "Usko tulee kuulemisesta" Room 10, eikä syntymisestä.

        raamatullinen

        Onnistuit muistuttamaan ainakin minua uskon perimmäisestä olemuksesta.
        Meillä ei lopultakaan ole mitään, mitä emme ole saaneet. Usko on täydellisesti Jumalan lahja.
        Se, että uskoo, onkin kuulemista ja niin kauan kuin kuulemme Hyvän Paimenen äänen, meillä on toivoa tässä ajassa.


      • 311+487
        Väärin kirjoitti:

        Siis vaikka lukemallako itsekseen Jumalan sanaa saa Pyhän Hengen ja sen kautta uskoo Jeesukseen Kristukseen ja saa synnit anteeksi. Tätäkö yrität selittää?

        Se on ihan mahdollista, koska usko tulee Jumalan sanasta ja Raamattu on Jumalan sanaa!


    • haloo taas

      Lause Raamatusta, "Se on Jumalan teko, että uskotte Häneen, jonka Jumala on lähettänyt." (Joh 6:29), on satiiria, jopa ironiaa alituisille "mitä me tekisimme...-tyyliin" kyselijöille !

      Eikä taatusti tarkoita sitä mit'ä siit sanatarkasti luemme.

      Jumala ei usko kenenkään puolesta eikä varsinkaan puoliväkisin uskota sit' ihmisellä.

      • raamatullinen

        Nimim "haloo taas" ei tainnut ymmärtää tuota Raamatun kohtaa, että "Usko on Jumalan teko".

        Eihän se sitä tarkoita, että Jumala uskoo meidän puolestamme!!!!

        Toisessa kohdassa tarkennetaan:
        "Usko, jonka Jeesus vaikuttaa..."

        Todellisuudessa Pyhä Henki vaikuttaa uskoa kuulijan sydämessä, jos tämä ottaa
        sanan vastaan!
        Vauat eivät tarvitse eivätkä voi uskoa.


      • valoa on
        raamatullinen kirjoitti:

        Nimim "haloo taas" ei tainnut ymmärtää tuota Raamatun kohtaa, että "Usko on Jumalan teko".

        Eihän se sitä tarkoita, että Jumala uskoo meidän puolestamme!!!!

        Toisessa kohdassa tarkennetaan:
        "Usko, jonka Jeesus vaikuttaa..."

        Todellisuudessa Pyhä Henki vaikuttaa uskoa kuulijan sydämessä, jos tämä ottaa
        sanan vastaan!
        Vauat eivät tarvitse eivätkä voi uskoa.

        Kyllä ymmärän mutta ne jotka sitä hokevat ikäänkuin vapautuksena itselleen, että kun ei ole uskoa niin sitä ei ole siksi että jumala ei ole sitä antanut !

        niin sellaiseen ei tuo Raamatunkohta anna mitään tukea.

        Jeesus sanoi Tuomakselle ihan yksinkertaisesti älä ole epäuskoinen vaan uskovainen, eikä siis sanonut että odota että Jumala antaa uskon sinulle !


    • valoakin olisi

      Siis on olemassa näköjään ihmisiä, jooille ei ole tullut vielä kaiketi mieleenkään, että Jumalan Henki ei tarvitse ihmistä puhdistaakseen synneistään ja uudestisynnyttääkseen syntisen ihmisen !!

      Näin se on ilmeisesti ymmärrettävä kun näitä lukee.

      Ja se johtuu vain ja ylsin siitä että he ovat saaneet aiheesta kaiken ikänsä vain väärää opetusta joka kantaa hedelmää tokikin kuten täältä luemme sen.

    • valoa on

      Siihen samaan sarjaan se menee sekin kauan sitten nuorena miehenä kun innokkaana selitin eräälle veeälukolle kuinka minäkin olen tullut uskoon ja uudestisyntynyt !

      Niin tämä pussihousu alkaa sopottaa ettei sillä ole mitään merkitystä kun ei kukaan veeällä ole ollut päästämässä, siis kätilönä !!!

      asiasta on neljäkyummentä vuotta, ja pelastukseni on yhtä tuore kuin silloin alussa, eikä ole maan päällä ihmistä joka voi tulla minun ja minun JUMALANI väliin tekemään tyhjäksi Golgatan työn kohdallani.

      Uskoni on tuore kuin aamuinen lämmin leipä, ja JUmalasuhteeni on juurtunut kuin tammi enkä koskaanluovu siitä.

      Ja siihen ei tarvittu ketään veeälliä, Jeesuksen veri riitti ja riittää edelleen.

      • ei jaksa käsittää

        Uskomisensa on tälläkin miesraukalla jo aikoja sitten muuttunut näkemiseen sanoin kuin emännällänsäkin, joka tuskion elonsa aikana muuta luki kuin päivämiestä ääneen minullekkin uskoon tulleelle, jotta pääsisin heidän oppinsa mukaiseen uskomiseen !

        voi hyvä taivaan isä tätä yksinkertaisuuden määrää.

        ja kun Jeesuksessa on kaikki viisauden ja tiedon avaimet kätkettyinä, niin mikä ihme se oikein pitää nuppineulan kokoisessa käsityksessä kokonaisia sukupolvia ja ihmisjoukkoja !!?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1595
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1234
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1157
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1076
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1062
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1029
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      950
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      922
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      816
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      731
    Aihe