Mitä jos raamattu ei olekaan totta?

esLes-85

Aloin tänään tätä pohtimaan...

Mistä me voimme tietää että se on Jumalan sanaa ja totuus?

Ahdistavaa.

76

189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Epäuskon tila onneto

      Kyllähän sen testata voi, onko Raamattu totta vai ei. Me jotka olemme jo vuosikymmeniä uskossa eläneet, tiedämme että Raamattu on totta. Seuraat
      vain niiden elämää jotka eivät usko, ja vertaat uskovien elämään, niin asia
      selkenee nopeasti.

      Epäuskoinen ei valitettavasti voi Jumalalta mitään anoa testimielessä koska hän ei saa mitään epäuskonsa vuoksi. Uskossa elävät saavat sen mitä he JUmalalta anovat. Myös kaikki ajalliset tarpeet tulevat ajallaan, kuin Manulle illallinen.

      • esLes-85

        Mistä te sen tiedätte? Ja miten niin asia todistuisi vertaamalla uskovien ja ei-uskovien elämiä keskenään? Rehellisesti sanoen en ymmärrä.


    • voi jo

      Mikä arvo tuolal sinun tittelilläsi on kun et ole edes uskovainen, eli et ole uudestisyntynyt ?

      eikö teillä opeteta Raamatullista Hengestä syntymää ollenkaan vai miten olet noin tietämätön ei käsitä !?

      olette siis tavoille opetettuja ja oppineita fariseuksia, niinkö ?!

      • esLes-85

        No okei, olen sitten varmaan pakana enkä muuksi muutu kun en ymmärrä miten voin raamattuun varmana uskoa.


      • teu,

        Minä koetan selitytää , koska nyt ES/lESTAISET on tilanteessa , että kun he
        esittävät sitä lapin veikkojen tumaa tilannetta , johon minä en voi millään yhtyä
        eli Minun on uskottava siihen mitä on jäljellä , jka se on Juuri Raamattu , miten
        sen tietää Aloita , lukeminen 2 Mooseksen kirjasta EXODUS , LÖYTYY KAIKKI .
        ei voi olla mitään parenpaa, sitten tietenkin muita ,,

        Tässä on monta asiaa (kymmeniä) jotka sopii Jopa JÄRKEEN. Mooses oli jollain
        tyavalla HERRAN mieleinen jo syntymästä , Ei ole kertomusta oikeesti ennen .
        Koulu ikää , mutta sitten on Hän kävi koulun Egyptin Prinssin kansa ja oli Faaraon
        siskon kasvatti jota ei paljastettu koulu aikana se kesti 6-30 ikävuoteen ja he olivat
        kuin kaksi parasta kaveria, Mutta aika tuli ja mooses laitettiin sotimaan , hän tuli 4 vuoden kulutta Palatsiin , ja sanoi Faaraolle, viholliset on kukistettu EKYPTISTÄ .

        Sen jälkeen he sopivat että kunpi rakentaa RAMSEKSEN koska se olisi vanhalle
        faaraolle LAHJA. sentulisi olla 100 voutis lahja . Sitä oli rakennettu jo miltei 6V .-
        kun Mooses joutui Egyptiläisen kanssa kärhämään ja joutui pakenemaan ,
        Midianiin , löysi Pappi : Jetron ja asui siellä 1487-1447.Ja Jetron oli tyytyväinen
        häneen kaikessa ,.

        Nyt oli ollut palava pensas ja seuraavana tuli Joosua häntä hakemaan , mutta
        hän tarvitsi Jumalan puuttumisen asiaan , vasta sen jälkeen Moos . oli valmis
        lähtemään takaisin Egyptiin,Siellä oli monta tapausta ennen kuin he pääsi ..
        Sieltä vapautettuina , ja kaiken kaikkiaan 1447 eKr, oli monien päätöksien
        vuosi , ja kaikkiaan ne tapaukset löytyy 480 vuoden päästä kun Salomon
        alkoi rakentaa Temppeliä ..-vuonna 967,eKr.

        Kaikki oli toteutunut niin kuin ne oli kirjoitettu. Jumalan sanan kirjoitus alkoi
        1447 eKr, ja Mooses sai Pyhän Hengen avukseen ja HÄN ja Moos, kirjoitti
        1 Moos 1-50 joka oli 4195 vuotta pitkä kertomus . Se oli Jumalan lahja
        meille . Hänen kanssaan , tätä kirjaa He kirjoittivat noin 6,vuotta .

        ja kaikkia muita varten , oli 8- tai 9 vuotta (koska niihin oli aikaa n.34v.
        Exodus oli jo siltä ajalta että Moos tunsi ajan ja PH: ei ollut kokoaikaa apuna .
        Nämä on mielenkiintoisia , ja tarpeellisia koko aika olen ollut kiitollinen
        että niin paljon on asiallista asiaa jäljellä . .


      • esLes-85 kirjoitti:

        No okei, olen sitten varmaan pakana enkä muuksi muutu kun en ymmärrä miten voin raamattuun varmana uskoa.

        "No okei, olen sitten varmaan pakana enkä muuksi muutu kun en ymmärrä miten voin raamattuun varmana uskoa."

        Mitä ihmettä? Etkö pysty uskomaan puhuviin käärmeisiin ja aaseihin, olemattomiin vedenpaisumuksiin, taivaalle pysähtyneeseen aurinkoon, kolme päivää valaan vatsassa viettäneeseen ja sitten vahingoittumattomana ulos putkahtaneeseen Joonaan? Jumalaan joka epäonnistui ihmisen luomisessa ja vieritti syyn ihmisen niskoille? Jumalaan joka ei kadu mutta sitten kuitenkin katuu?

        Johan nyt...


      • kaiken tietäjälle
        exhellari86 kirjoitti:

        "No okei, olen sitten varmaan pakana enkä muuksi muutu kun en ymmärrä miten voin raamattuun varmana uskoa."

        Mitä ihmettä? Etkö pysty uskomaan puhuviin käärmeisiin ja aaseihin, olemattomiin vedenpaisumuksiin, taivaalle pysähtyneeseen aurinkoon, kolme päivää valaan vatsassa viettäneeseen ja sitten vahingoittumattomana ulos putkahtaneeseen Joonaan? Jumalaan joka epäonnistui ihmisen luomisessa ja vieritti syyn ihmisen niskoille? Jumalaan joka ei kadu mutta sitten kuitenkin katuu?

        Johan nyt...

        noin puhuu miehenalku jolla riittää yks hiussuonen katkeaminen siellä mistä tuokin pöljä ajatus nousi, ja pääset uskosi mukaiseenpaikkaan.

        ja joka kovalla ponnistuksella saa pompattua puoli metriä itseään valmiista tyhjässä riippuvasta maapollista ylöspäin !

        hänelle on ylivoimaista ajatellakkaan mitään jota hän ei ymmärrä eikä osaa edes ajatella.

        kerro nyt alkuun mistä vehnänjyvään tuli elämä ja muoto tuossa suuressa viisaudessasi.

        voi näitä p..päitä.


      • Kalifi
        teu, kirjoitti:

        Minä koetan selitytää , koska nyt ES/lESTAISET on tilanteessa , että kun he
        esittävät sitä lapin veikkojen tumaa tilannetta , johon minä en voi millään yhtyä
        eli Minun on uskottava siihen mitä on jäljellä , jka se on Juuri Raamattu , miten
        sen tietää Aloita , lukeminen 2 Mooseksen kirjasta EXODUS , LÖYTYY KAIKKI .
        ei voi olla mitään parenpaa, sitten tietenkin muita ,,

        Tässä on monta asiaa (kymmeniä) jotka sopii Jopa JÄRKEEN. Mooses oli jollain
        tyavalla HERRAN mieleinen jo syntymästä , Ei ole kertomusta oikeesti ennen .
        Koulu ikää , mutta sitten on Hän kävi koulun Egyptin Prinssin kansa ja oli Faaraon
        siskon kasvatti jota ei paljastettu koulu aikana se kesti 6-30 ikävuoteen ja he olivat
        kuin kaksi parasta kaveria, Mutta aika tuli ja mooses laitettiin sotimaan , hän tuli 4 vuoden kulutta Palatsiin , ja sanoi Faaraolle, viholliset on kukistettu EKYPTISTÄ .

        Sen jälkeen he sopivat että kunpi rakentaa RAMSEKSEN koska se olisi vanhalle
        faaraolle LAHJA. sentulisi olla 100 voutis lahja . Sitä oli rakennettu jo miltei 6V .-
        kun Mooses joutui Egyptiläisen kanssa kärhämään ja joutui pakenemaan ,
        Midianiin , löysi Pappi : Jetron ja asui siellä 1487-1447.Ja Jetron oli tyytyväinen
        häneen kaikessa ,.

        Nyt oli ollut palava pensas ja seuraavana tuli Joosua häntä hakemaan , mutta
        hän tarvitsi Jumalan puuttumisen asiaan , vasta sen jälkeen Moos . oli valmis
        lähtemään takaisin Egyptiin,Siellä oli monta tapausta ennen kuin he pääsi ..
        Sieltä vapautettuina , ja kaiken kaikkiaan 1447 eKr, oli monien päätöksien
        vuosi , ja kaikkiaan ne tapaukset löytyy 480 vuoden päästä kun Salomon
        alkoi rakentaa Temppeliä ..-vuonna 967,eKr.

        Kaikki oli toteutunut niin kuin ne oli kirjoitettu. Jumalan sanan kirjoitus alkoi
        1447 eKr, ja Mooses sai Pyhän Hengen avukseen ja HÄN ja Moos, kirjoitti
        1 Moos 1-50 joka oli 4195 vuotta pitkä kertomus . Se oli Jumalan lahja
        meille . Hänen kanssaan , tätä kirjaa He kirjoittivat noin 6,vuotta .

        ja kaikkia muita varten , oli 8- tai 9 vuotta (koska niihin oli aikaa n.34v.
        Exodus oli jo siltä ajalta että Moos tunsi ajan ja PH: ei ollut kokoaikaa apuna .
        Nämä on mielenkiintoisia , ja tarpeellisia koko aika olen ollut kiitollinen
        että niin paljon on asiallista asiaa jäljellä . .

        Kun kerran Teulle ei kelpaa Lapin opetus, niin hänelle jää kaikki samat mitä tuhlaaja pojan vanhemmalle veljelle. Kaikki mikä 0n minun on sinun omaisuuttasi. Täytä sinä poika lakia viimeistä piirtoa myöten niin perille pääset todella ahkeroimalla.


      • esLes-85
        exhellari86 kirjoitti:

        "No okei, olen sitten varmaan pakana enkä muuksi muutu kun en ymmärrä miten voin raamattuun varmana uskoa."

        Mitä ihmettä? Etkö pysty uskomaan puhuviin käärmeisiin ja aaseihin, olemattomiin vedenpaisumuksiin, taivaalle pysähtyneeseen aurinkoon, kolme päivää valaan vatsassa viettäneeseen ja sitten vahingoittumattomana ulos putkahtaneeseen Joonaan? Jumalaan joka epäonnistui ihmisen luomisessa ja vieritti syyn ihmisen niskoille? Jumalaan joka ei kadu mutta sitten kuitenkin katuu?

        Johan nyt...

        Rauhoitu hyvä mies, toki nuo asiat (ja varsinkin teodikean ongelma) epäilyttävät, mutta tahdon nyt rauhassa tarkastella tätä asiaa. Ehkä kyse on juutalaisesta kansanperinteestä, ehkä Jumalalta peräisin olevasta ilmoituksesta. Nämä ovat kuitenkin elämää suurempia kysymyksiä, ja siksi yritän parhaani mukaan niihin tarvittavalla hartaudella paneutua.


      • esLes-85
        kaiken tietäjälle kirjoitti:

        noin puhuu miehenalku jolla riittää yks hiussuonen katkeaminen siellä mistä tuokin pöljä ajatus nousi, ja pääset uskosi mukaiseenpaikkaan.

        ja joka kovalla ponnistuksella saa pompattua puoli metriä itseään valmiista tyhjässä riippuvasta maapollista ylöspäin !

        hänelle on ylivoimaista ajatellakkaan mitään jota hän ei ymmärrä eikä osaa edes ajatella.

        kerro nyt alkuun mistä vehnänjyvään tuli elämä ja muoto tuossa suuressa viisaudessasi.

        voi näitä p..päitä.

        Missä rakkaus lähimmäistä kohtaan?
        Nämä asiat minua myös surettavat. Toisia solvataan ja halvennetaan muka uskon nimissä ja oikeutetusti.


        "Mutta minä sanon teille: jokainen, joka on vihoissaan veljelleen, on ansainnut oikeuden tuomion. Samoin jokainen, joka sanoo veljelleen: 'Senkin hölmö', on ansainnut Suuren neuvoston tuomion, ja se, joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen."


      • teu,
        Kalifi kirjoitti:

        Kun kerran Teulle ei kelpaa Lapin opetus, niin hänelle jää kaikki samat mitä tuhlaaja pojan vanhemmalle veljelle. Kaikki mikä 0n minun on sinun omaisuuttasi. Täytä sinä poika lakia viimeistä piirtoa myöten niin perille pääset todella ahkeroimalla.

        ""kaliffi""

        Sinulla ei ole mitään tietoa kuinka Usko saadaan , jos sen kysyjä ei tiedä mistä
        saadaan usko , Se on selitettävä niin , että sen voi tietää varmasti , Siksitoiseksi
        Vanhemmalle pojalle jäi vain viha ja katkeruus , Vaikka vanha isä meni lempeäsati
        puhuttelemaan Poikaansa ulos. niin hän sai täys laidallisen erilaisia asioita vastaan
        Onhan sanottu , että viha on Mrhan synti, vai etkö muistanut .

        Kerroin tuon Mooseksen jutun siksi , että kaikki teot ja ajat ja kirjoitukset pitää
        paikkansa , ja on helpoin tapa tehdä uskonsa todeksi , totta kyllä tarvitaan siihen
        Jumalaakin ,,mutta en tarkoita että sinun on uskottava niin koska et varmaan pysty , kun sinulla on noin paljon asioita raamattuas vastaan .
        Lueppa Apt. 12: 23. se saa sinutkin toiseen mietteeseen,


      • teu.
        Kalifi kirjoitti:

        Kun kerran Teulle ei kelpaa Lapin opetus, niin hänelle jää kaikki samat mitä tuhlaaja pojan vanhemmalle veljelle. Kaikki mikä 0n minun on sinun omaisuuttasi. Täytä sinä poika lakia viimeistä piirtoa myöten niin perille pääset todella ahkeroimalla.

        ""kalifi""

        lain täyttämisetä ei ollut kyse , vaan ja todella aloittaja ei ,ei kysynyt uskon
        asiaa sinäänsä , vaan miten uskoo että Raamattu on oikaea , ja minä
        vastasin siihen ,jos osasin , ilmeisesti en .

        Mutta eipä Kalifikaan .


      • teu.
        teu, kirjoitti:

        Minä koetan selitytää , koska nyt ES/lESTAISET on tilanteessa , että kun he
        esittävät sitä lapin veikkojen tumaa tilannetta , johon minä en voi millään yhtyä
        eli Minun on uskottava siihen mitä on jäljellä , jka se on Juuri Raamattu , miten
        sen tietää Aloita , lukeminen 2 Mooseksen kirjasta EXODUS , LÖYTYY KAIKKI .
        ei voi olla mitään parenpaa, sitten tietenkin muita ,,

        Tässä on monta asiaa (kymmeniä) jotka sopii Jopa JÄRKEEN. Mooses oli jollain
        tyavalla HERRAN mieleinen jo syntymästä , Ei ole kertomusta oikeesti ennen .
        Koulu ikää , mutta sitten on Hän kävi koulun Egyptin Prinssin kansa ja oli Faaraon
        siskon kasvatti jota ei paljastettu koulu aikana se kesti 6-30 ikävuoteen ja he olivat
        kuin kaksi parasta kaveria, Mutta aika tuli ja mooses laitettiin sotimaan , hän tuli 4 vuoden kulutta Palatsiin , ja sanoi Faaraolle, viholliset on kukistettu EKYPTISTÄ .

        Sen jälkeen he sopivat että kunpi rakentaa RAMSEKSEN koska se olisi vanhalle
        faaraolle LAHJA. sentulisi olla 100 voutis lahja . Sitä oli rakennettu jo miltei 6V .-
        kun Mooses joutui Egyptiläisen kanssa kärhämään ja joutui pakenemaan ,
        Midianiin , löysi Pappi : Jetron ja asui siellä 1487-1447.Ja Jetron oli tyytyväinen
        häneen kaikessa ,.

        Nyt oli ollut palava pensas ja seuraavana tuli Joosua häntä hakemaan , mutta
        hän tarvitsi Jumalan puuttumisen asiaan , vasta sen jälkeen Moos . oli valmis
        lähtemään takaisin Egyptiin,Siellä oli monta tapausta ennen kuin he pääsi ..
        Sieltä vapautettuina , ja kaiken kaikkiaan 1447 eKr, oli monien päätöksien
        vuosi , ja kaikkiaan ne tapaukset löytyy 480 vuoden päästä kun Salomon
        alkoi rakentaa Temppeliä ..-vuonna 967,eKr.

        Kaikki oli toteutunut niin kuin ne oli kirjoitettu. Jumalan sanan kirjoitus alkoi
        1447 eKr, ja Mooses sai Pyhän Hengen avukseen ja HÄN ja Moos, kirjoitti
        1 Moos 1-50 joka oli 4195 vuotta pitkä kertomus . Se oli Jumalan lahja
        meille . Hänen kanssaan , tätä kirjaa He kirjoittivat noin 6,vuotta .

        ja kaikkia muita varten , oli 8- tai 9 vuotta (koska niihin oli aikaa n.34v.
        Exodus oli jo siltä ajalta että Moos tunsi ajan ja PH: ei ollut kokoaikaa apuna .
        Nämä on mielenkiintoisia , ja tarpeellisia koko aika olen ollut kiitollinen
        että niin paljon on asiallista asiaa jäljellä . .

        "" teu ""

        Täällä kuitenkin tuon vieläkin asian esiin , sinä kysyit Raamatun oikeellisutta.'

        Laitetaan vielä avoimuus, että kaikki Raamattuun kohdistuva asia tieto ei ole
        Uskon, Uskosta kysymys ennen kuin olet ominut Raamatun ,, Ymmärätkö ..

        Sitten myöhemmin kyllä , se tulee kuin itsestään , mitä Jeesus on Tarkoitttanut
        sillä ja sillä, olen varma että ymmärrät ja sinä Raamattua .. Miksi Jumala
        käski kirjoittaa sen 1447eKr. Se oli lahja ihmiskunnalle, Ja se tapahtui PYHÄN
        HENGEN Kanssa . EGYPTISTÄ ,lähdettyä. .


      • Et osaa vittuilla
        kaiken tietäjälle kirjoitti:

        noin puhuu miehenalku jolla riittää yks hiussuonen katkeaminen siellä mistä tuokin pöljä ajatus nousi, ja pääset uskosi mukaiseenpaikkaan.

        ja joka kovalla ponnistuksella saa pompattua puoli metriä itseään valmiista tyhjässä riippuvasta maapollista ylöspäin !

        hänelle on ylivoimaista ajatellakkaan mitään jota hän ei ymmärrä eikä osaa edes ajatella.

        kerro nyt alkuun mistä vehnänjyvään tuli elämä ja muoto tuossa suuressa viisaudessasi.

        voi näitä p..päitä.

        "kerro nyt alkuun mistä vehnänjyvään tuli elämä ja muoto tuossa suuressa viisaudessasi."

        Kehoituksesi on mieletön. Vehnänjyvään ei tullut elämää mistään (ellei puhuta mahdollisista loisista), vaan oli elossa muodostumisestaan alkaen kuolemaansa saakka. Sen muoto on evoluution tulosta, jotakin mikä toimii.


    • gepeu

      Kysymyksessä on uskon vaan ei tiedon asia.

      • esLes-85

        Niin... eipä tässä varmaan voi muuta kuin odottaa jos Jumala uskon antaisi. Enpä tiedä antaako, eihän Hän noille muillekaan miljardeille ihmisille sitä (uskoa) ole suonut, niin miksi minua erityisemmin armahdettaisiin.


      • teu.

        ""aloittaja 22

        kysyi , mistä minä tiedän että Raamattu on varma , silloin ei hän vielä kysynyt '¨mitään uskostansa , se onkin kinkkisempi juttu , siitä hyvin
        'kirjoittaa ' sefu .

        olen kyllä huomannut että täällä koetetaan , saada toinen varaan ilman
        mitäänm sielulliosta vahinkoa , joten se siitä.


      • lovelies
        esLes-85 kirjoitti:

        Niin... eipä tässä varmaan voi muuta kuin odottaa jos Jumala uskon antaisi. Enpä tiedä antaako, eihän Hän noille muillekaan miljardeille ihmisille sitä (uskoa) ole suonut, niin miksi minua erityisemmin armahdettaisiin.

        ..miksi armahdettaisiin..pitää sisällään jo tietyn määreen Jumalasta,eli uskon raamatun tarinoihin. Miksei Jumala voisi pelastaa kenet tahtoo ja miksi ainainen helvetin-pelko?sairaalla pohjalla tulkinnat siitä,mikä on rakkauden käsky,jos joku muka voisi pelastuksensa MITENKÄÄN pyhityksellä tai teoillaan ansaita..raamattu kumoaa sellaisen täysin;kaikki on suljettu synnin alaisuuteen,jotta armo suureksi tulisi.


    • herää unestasi jo

      Jumala on sen antnut jo aikoja sitten siellä Golgatalla, koko taivas odottaa että alat huutaa avuksi Herran nimeä että Hän voisi uudestisynnyttää sinut.

      vai odotatko jotain samaa kuin Paavalille tapahtui?

      • esLes-85

        Tässä olen muutaman päivän ahdistuksessa rukoillut, mutta kovin vaikeassa noidankehässä ollaan kun on mahdotonta vilpittömästi rukoilla jotakin mihin ei ole oikeaa uskoa. Sitä paitsi olen käsittänyt että usko on Jumalan lahja, eikä ihminen sitä voi mitenkään teoillaan ansaita. Tietysti olen silti yrittänyt löytää Jumalan puhuttelua raamattua lukemalla, mutta mitä enemmän sitä luen, sitä vahvemmaksi kasvaa käsitykseni että se on yksin ihmisten kirjoittamaa.


      • esLes-85
        esLes-85 kirjoitti:

        Tässä olen muutaman päivän ahdistuksessa rukoillut, mutta kovin vaikeassa noidankehässä ollaan kun on mahdotonta vilpittömästi rukoilla jotakin mihin ei ole oikeaa uskoa. Sitä paitsi olen käsittänyt että usko on Jumalan lahja, eikä ihminen sitä voi mitenkään teoillaan ansaita. Tietysti olen silti yrittänyt löytää Jumalan puhuttelua raamattua lukemalla, mutta mitä enemmän sitä luen, sitä vahvemmaksi kasvaa käsitykseni että se on yksin ihmisten kirjoittamaa.

        Ainoa mihin voin luottaa on se, että jos Jumala on olemassa, niin totisesti Hänen tahtonsa tapahtuu. Ehkä pitäisi vain olla levollisin mielin ja laskea sieluni (jos sellainen minulla on) Herran huomaan.


    • valoa on

      Lue miten Jeesus sanoi Tuomakselle joka oli epäilijä.

      ei siinä puhuta mitään parannuksen armoista eikä uskon lahjoittamisista, vaan moititaan miksi epäilet jne..mutta lue itse ja tee samoin.

      Se on jo Jumalan lähestymistä että yleensä mietit asioita.

      • esLes-85

        Ei Tuomaskaan olisi uskonut ellei Jeesus olisi näyttänyt haavojaan hänelle.


    • esles-85. Mietin vuosia sitten samaa asiaa. Ja sitäkin, onko Jumalaa lainkaan olemassa. Se oli todella ahdistavaa. Aivan kuin olisit yksin maailmankaikkeudessa. Tai aivankuin olisit yksin pimeässä kuopassa ja kansi päällä. Kun kuolet niin lakkaat vain olemasta - raukeat tyhjiin. Ei ollut helvettiä - ei taivasta - vain tyhjyys edessä. Sellainen ihminen, jolla on hitunenkin uskoa, ei ajattele noin. Hän ajattelee, että olen tehnyt syntiä, kelpaanko silti. Mutta sellainen, joka ei usko Jumalaan, on kuin elävä kuollut. Sitä vaan kaipaa jotain, mutta ei edes tiedä mitä oikein kaipaa.

      esLes-85, tässä on neuvo: Ota Raamattu käteen ja avaa se. Anna sen rauhassa puhua sinulle. Raamatussa on sanottu, että sen sisältämä sana herättää uskon Kristukseen. Sanahan on itse Kristus. Lue Johanneksen evankeliumi. Lue Jesajan kirja, ainakin luku 53. Lue psalmit ja sananlaskut 22. Muista siis että Raamattu ei ole vain uusi testamentti. Jos haluat ymmärtää mitä luet, pyydä samalla Jumalalta uskoa ja ymmärrystä. Pyydä edes kokeeksi, eli pyydä vaikka jos et uskoisikaan Jumalaan. Minulla tuollainen "kokeilu" auttoi. Sanoin Jumalalle, että jos olet siellä jossain, nyt pyydän että teet niin kuin lupaat Raamatussa. Vastaus oli järisyttävän selkeä. Ei mitään epäselvää. Vastaus ei vaan tullut aivan heti. Sitä piti odottaa. Se tuli silti.

      Kristus on ennustettu satoja vuosia ennen tulemistaan. Vanha testamentti on täynnä ennustuksia Kristuksesta. Sellaista määrää ennustuksia ei kukaan ihminen voi keksiä, eikä kukaan ihminen voi toteuttaa vaikka tietäisi tarkkaan ennustukset. Tämä osoittaa Raamatun jumaluuden.

      Raamatussa ilmoitetaan Jumalan pelastussuunnitelma. Kristus on kuollut sinunkin puolestani. Sinun ei siis tarvitsekaan kuolla. Ja sinua odotetaan kotiin. Ja tässä odotellessa voit lukemalla Raamattua kuunnella mitä Jumala haluaa sanoa sinulle.
      Eli kun pyydät Isältä mitä ikinä haluat, niin saat sen.
      (Kyse on tietenkin hengellisistä asioista - lottovoittoa on turha pyytää)

      • esLes-85

        Kiitos sinulle tästä viestistä, ja siitä että jaksat kantaa huolta minustakin. Oikeasti arvostan kovasti, tekstisi iski suoraan sydämeen. Tosiaankin, teen niin kuin neuvoit. Minulla on vain pelko siitä, että itsesuggestio ajaa minut sokeasti uskomaan johonkin mikä ei olekaan totta. (Tiedän, että tämä saattaa teistä uskossa vahvoilta kuulostaa itsetuhoiselta ja typerältä ja paholaisen työltä, mutta siltä se vain minusta tuntuu, ja vaikea on irti päästä.)

        Kiitos vielä kerran, tyhmelin!


      • esLes-85 kirjoitti:

        Kiitos sinulle tästä viestistä, ja siitä että jaksat kantaa huolta minustakin. Oikeasti arvostan kovasti, tekstisi iski suoraan sydämeen. Tosiaankin, teen niin kuin neuvoit. Minulla on vain pelko siitä, että itsesuggestio ajaa minut sokeasti uskomaan johonkin mikä ei olekaan totta. (Tiedän, että tämä saattaa teistä uskossa vahvoilta kuulostaa itsetuhoiselta ja typerältä ja paholaisen työltä, mutta siltä se vain minusta tuntuu, ja vaikea on irti päästä.)

        Kiitos vielä kerran, tyhmelin!

        Pikku korjaus edelliseen. Tarkoitin, lue Psalmit, erityisesti 22 ja Sananl. 8. luku.


      • julia.

        """"Raamatussa on sanottu, että sen sisältämä sana herättää uskon Kristukseen."""""

        Raamatussa sanotaan: Usko tulee kuulosta, kuuleminen Jumalan sanasta, sana käy ulos Pyhän Hengen kautta Isästä ja Pojasta.

        Lukeminen on itsessään hyvä, vaikka sanoma ei aina avaudu lukiessa.
        Kuinka ymmärtäisin kun kukaan ei selitä..................


      • esLes-85
        julia. kirjoitti:

        """"Raamatussa on sanottu, että sen sisältämä sana herättää uskon Kristukseen."""""

        Raamatussa sanotaan: Usko tulee kuulosta, kuuleminen Jumalan sanasta, sana käy ulos Pyhän Hengen kautta Isästä ja Pojasta.

        Lukeminen on itsessään hyvä, vaikka sanoma ei aina avaudu lukiessa.
        Kuinka ymmärtäisin kun kukaan ei selitä..................

        Seuroissa käyn lähes viikottain, mutta saarnat kuulostavat minusta tyhjiltä. En kykene uskomaan, että se olisi puhdasta Jumalan sanaa. Lopussa julistettavaa armoevankeliumiakaan en osaa omalle kohdalle uskoa, koska minulla ei ole synnintuntoa.


      • esLes-85
        julia. kirjoitti:

        """"Raamatussa on sanottu, että sen sisältämä sana herättää uskon Kristukseen."""""

        Raamatussa sanotaan: Usko tulee kuulosta, kuuleminen Jumalan sanasta, sana käy ulos Pyhän Hengen kautta Isästä ja Pojasta.

        Lukeminen on itsessään hyvä, vaikka sanoma ei aina avaudu lukiessa.
        Kuinka ymmärtäisin kun kukaan ei selitä..................

        Seuroissa käyn lähes viikottain, mutta saarnat kuulostavat minusta tyhjiltä. En kykene uskomaan, että se olisi puhdasta Jumalan sanaa. Lopussa julistettavaa armoevankeliumiakaan en osaa omalle kohdalle uskoa, koska minulla ei ole synnintuntoa.


      • julia. kirjoitti:

        """"Raamatussa on sanottu, että sen sisältämä sana herättää uskon Kristukseen."""""

        Raamatussa sanotaan: Usko tulee kuulosta, kuuleminen Jumalan sanasta, sana käy ulos Pyhän Hengen kautta Isästä ja Pojasta.

        Lukeminen on itsessään hyvä, vaikka sanoma ei aina avaudu lukiessa.
        Kuinka ymmärtäisin kun kukaan ei selitä..................

        Joh 20:30-31
        Paljon muitakin tunnustekoja, joita ei ole kirjoitettu tähän kirjaan, Jeesus teki opetuslastensa nähden; mutta nämä ovat kirjoitetut, että te uskoisitte, että Jeesus on Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä uskon kautta olisi elämä hänen nimessänsä.

        Joh. 5:39 Te tutkitte kirjoituksia, sillä teillä on mielestänne niissä iankaikkinen elämä, ja ne juuri todistavat minusta;

        2. Tim. 3:15 ja koska jo lapsuudestasi saakka tunnet pyhät kirjoitukset, jotka voivat tehdä sinut viisaaksi, niin että pelastut uskon kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.

        Eikä tässä kaikki tähän liittyvät raamatunpaikat.

        Raamattu itse todistaa, että se on viisautta ja uskoa herättävä.


    • matkamies maan

      sinun nimimerkki on esLES-85 etkö ole koetellut armonjärjestystä? vai onko nimimerkki tuulesta temmattu? pitää myös muistaa että vihollinen tekee koko aika työtään ettei yksikään uskoisi jumalaan,sentähden voi tulla voimakkaita olotiloja ettei varmaan mitään jumalaa ole olemassakaan.kehoitan myös sinua lukemaan lestadiuksen saarnoja ja kristillisyyden vanhinten kirjoja ja raamattua vaikka täällä nauretaan kun mainitsee nimen lestadius,mutta se on merkki sokeudesta ja vihollinen ei sois että niitä lukee.

      • Ei täällä kaikki naura Laestadiukselle. Eikä täällä kaikki naura parannuksen saarnaamiselle.

        Minulla olisi kysymys.

        Kerropa mitä itse ymmärrät termillä "koetella armonjärjestystä" ?


      • esLes-85

        Nimimerkki on mikä on koska olen esikoislestadiolaisesta perheestä. Kai jonkinlainen tapakristitty. Essulessuksi itseni olen kuitenkin mieltänyt. Uskon että on muitakin kaltaisiani "hengellisesti kuolleita" seurakunnassamme.

        Mikäs se armojärjestys olikaan? Sekö että pitäisi aluksi tulla tuntemaan syntisyytensä? Olen Jumalalta synnintuntoakin yrittänyt pyytää, mutta vielä en ole saanut. Seurojen parannussaarnat eivät pure.


      • esLes-85 kirjoitti:

        Nimimerkki on mikä on koska olen esikoislestadiolaisesta perheestä. Kai jonkinlainen tapakristitty. Essulessuksi itseni olen kuitenkin mieltänyt. Uskon että on muitakin kaltaisiani "hengellisesti kuolleita" seurakunnassamme.

        Mikäs se armojärjestys olikaan? Sekö että pitäisi aluksi tulla tuntemaan syntisyytensä? Olen Jumalalta synnintuntoakin yrittänyt pyytää, mutta vielä en ole saanut. Seurojen parannussaarnat eivät pure.

        Pyydä ensin uskoa. Kun uskon "moottori" käynnistyy, ehdit kyllä tuntemaan syntisyyttä ihan riittävästi. Syntisyydellä et pelastu, vaan uskolla siihen, että Kristus on kuollut puolestasi.

        Se, mitä tarvitaan, on oikeastaan sellaisen asian sisäistäminen, että omalla yrittämisellä ei tästä kuopasta nousta eli ei selvitä elämästä hengissä. Mikään oma temppu ei auta. Ei auta parhaansa yrittäminen. Tehtävä on ihmiselle mahdoton. Silloin tulee vaan luovuttaa vastuu pelastuksesta Kristukselle: Tapahtukoon sinun tahtosi, Jeesus. Se tarkoittaa täydellistä antautumista - nosta kädet ylös ja sano: vaikka joutuisin hel.vettiin niin jos se on tahtosi niin ok. Pyydä uskoa kärsivällisesti - et pety, sillä kasteen armolupaus on pitävä. Sinut tullaan hakemaan takaisin kasteen armoliittoon, vaikka miten olisit menettänyt uskosi. Lue vaikkapa tuhlaajapojan vertaus. Isä armahti jo kaukaa ja tuli itse vastaan. Ei sinun tarvitse mennä ensin pönttöön tai jonkun kaulaan tekemään parannusta eli mennä ensin palvelijan luo. Synnintunnustuksen aika on myöhemmin - sitten kun usko antaa siihen voiman.


    • Κέρβερος

      "Mistä me voimme tietää että se on Jumalan sanaa ja totuus?
      Ahdistavaa."
      Niinpäniin. Ei kai sitä voi kukaan meistä oikeasti tietää. Uskomisella on tässä tilanteessa pakko mennä eteenpäin. Ei ole olemassakaan sellaista tietäjää, kuka sanoisi Raamatun olevan totisinta totta. Tottamooses täällä essupalstalla tällain sanotaan tuhkatiheään, mutta kaikki tuo perustuu uskomiseen, eikä suinkaan joihinkin näyttöihin todellisuudessa. Ihmismieli kaipaa ja haluaa suurta tuntematonta, niinkuin ehkä minäkin, johon voisi perustaa elämänarvot tai jotain saavutettavaa tässä kaikessa nykykylläisyydessä ja materialismissa.
      Mielestäni esittämäsi kysymys ei olekaan se tärkeä asia "Mitä jos raamattu ei olekaan totta?", vaan se, mihin todella haluat uskoa. Raamatun selityksiä on tehty satoja vuosia ja esim. exhellari on aika tietäväinen puhumaan Raamatun pikku kompastuskivistä ja knopeista, mitkä osoittavat tuon aikalaistensa kirjoitelmaksi. Voi siinä olla silti syvempää sanomaa huolimatta pienistä kummallisuuksista nykytietämykseen.
      Esittäisin, että erotat halusi puhtaaseen tieteelliseen Raamatun ymmärtämiseen ja vaihdat sen vilpittömään Jumalan sanan lukemiseen. Jumalan sanaahan on Raamattu ihan täynnään. Tiedekirjaksi asti Raamatusta ei sensijaan siis ole.
      Uskontojen määrä on ihan valtava ja kaiketi vaan lisääntymään päin. Miten pirussa siis voisi tuosta sekamelskasta siis valita sen ainoan oikean?
      Ja tästähän ei taaskaan ole kyse, vaan siitä puhtaasta uskomisesta. Joku jo ehdotti uudestisyntymistä jne. Kysymyksesi Raamatun todellisuudesta siis kulminoituu omaan haluusi uskoa judeokristilliseen jumaluuteen - tai sitten ei. Raamatulla ei ole siis suoranaista merkitystä kysymyksessäsi.
      Viiselin (käyttää nyk. nimmaria Tyhmelin) vastasi mielestäni aika hienosti tuossa alempana, jos haluat oikeasti Jumalan lapseksi.
      Itse tyydyn hiukan vähempään.
      Olen agnistikko ja se on mielestäni rehellistä, mutta myös toivotonta uskonasioissa.
      Ateistinen agnostikko tuskin viettäisi aikaa herätysliikkeen parissa, mutta on täällä ajoittain kokomukavaakin. Lienen siis jotain muuta kuin ateistinen agnostikko - tiedähäntä???.
      Lie viduttaa palstalaisia, mutta rehellisesti kerron, että olen saanut jonkinlaista mielenrauhaa ja tyyneyttä ateistisista (nimeämättömistä) uskonnoista ja todennut tuollaiset elämänarvojani vastaaviksi. En silti hylkää esim. Jeesusta oppi-isäkseni, koska hänen esittämät elämänarvot ovat mielestäni kunnioitettavia.
      En tiedä, että auttoiko tämä sekamelska yhtään ajatuksiasi, mutta kysymyksesi oli siis turhanpäiväinen.
      Raamattu on todentotta todellinen ja oikeassaoleva syvästi uskoville. Itse poimin lähinnä Jeesuksen sanomaa Raamatusta ilman sen kummempaa Raamatun todeksiosoittamisentarvetta - vaan elämänoppeja kuunnellessa.

      • esLes-85

        Ilahduin viestistäsi. :D

        Kaunista luettavaa, ja jotenkin rehellisyys paistaa läpi (ei sillä etteikö muittenkin viesteistä). Ajattelen (tällä hetkellä, tilanne elää) sisimmässäni suunnilleen samalla tavalla, mutta kun ympärilläni ihmiset ovat vakaita kristittyjä, ja minä en, niin on pakottava tarve tutustua tähän, ja koetella sitä. Luulen että löytäisin rauhan muualtakin, jokunen kuukausi sitten olin esimerkiksi buddhalaisuudesta hyvin innoissani (paholaisen eksytystä?).


      • Vähän samalla tavalla ajattelen kuin tuonen koirakin.

        Jos vastoin odotuksia ja todennäköisyyksiä joku jumala kuitenkin olisi olemassa, se olisi jotain ihan muuta kuin mitä me voimme kuvitella. Vai miten sinusta tuntuu se että jumalan kuvaillaan raamatussa katuvan (vaikka jumala ei mitään kadu), kostavan, mököttävän, suuttuvan/vihastuvan ja mitä kaikkia inbimillisiä tunteita jumalalle nyt raamatussa kuvataankin.

        Olemme melko pieniä osia maailmankaikkeudessa, asukkaita yhdellä noin 70 000 000 000 000 planeetasta (takavuosien valistunein arvaus). Nyt kun tällä pikku planetaalla heinäladossa kaksi geiniä mjhinoo, tämä jumala suuttuu iille ihan hirmuisesti, tämä jumala jinka ajatellaan pitävän yllä tuota planeettahässäkkää.

        Melkoista mikrojohtamista


      • matkamies maan
        exhellari86 kirjoitti:

        Vähän samalla tavalla ajattelen kuin tuonen koirakin.

        Jos vastoin odotuksia ja todennäköisyyksiä joku jumala kuitenkin olisi olemassa, se olisi jotain ihan muuta kuin mitä me voimme kuvitella. Vai miten sinusta tuntuu se että jumalan kuvaillaan raamatussa katuvan (vaikka jumala ei mitään kadu), kostavan, mököttävän, suuttuvan/vihastuvan ja mitä kaikkia inbimillisiä tunteita jumalalle nyt raamatussa kuvataankin.

        Olemme melko pieniä osia maailmankaikkeudessa, asukkaita yhdellä noin 70 000 000 000 000 planeetasta (takavuosien valistunein arvaus). Nyt kun tällä pikku planetaalla heinäladossa kaksi geiniä mjhinoo, tämä jumala suuttuu iille ihan hirmuisesti, tämä jumala jinka ajatellaan pitävän yllä tuota planeettahässäkkää.

        Melkoista mikrojohtamista

        vaikka niin pieniä olemme maailmankaikkeudessa niin silti luulemme tietävämme niin paljon. SUURET OVAT HERRAN TYÖT ja kuka niistä ottaa vaarin,hänellä on sula riemu niistä jo pelkästään luonnon valtakunnassa. katsele ulos mitä näet silmilläs ja tunne itsesi pieneksi. tyhjästä ei mitään tule vaikka kuinka odottais.katsele kukkia kedolla kuinka ne kukoistaa ja kuitenkin niin pian lakaistuvat,niin se on ihmisenkin elämä tämän maan päällä,aika turha ellei jotakin suurempaa olisi odotettavana.


      • matkamies maan kirjoitti:

        vaikka niin pieniä olemme maailmankaikkeudessa niin silti luulemme tietävämme niin paljon. SUURET OVAT HERRAN TYÖT ja kuka niistä ottaa vaarin,hänellä on sula riemu niistä jo pelkästään luonnon valtakunnassa. katsele ulos mitä näet silmilläs ja tunne itsesi pieneksi. tyhjästä ei mitään tule vaikka kuinka odottais.katsele kukkia kedolla kuinka ne kukoistaa ja kuitenkin niin pian lakaistuvat,niin se on ihmisenkin elämä tämän maan päällä,aika turha ellei jotakin suurempaa olisi odotettavana.

        Malliesimerkki ulkoa opitusta hengellisestä liirumlaarumista.

        Luontoa ja avaruutta tarkastellessa tuntee kyllä pienuutensa mutta ei siihen tarvitse jumalien liittyä millään lailla.


      • teu,
        exhellari86 kirjoitti:

        Vähän samalla tavalla ajattelen kuin tuonen koirakin.

        Jos vastoin odotuksia ja todennäköisyyksiä joku jumala kuitenkin olisi olemassa, se olisi jotain ihan muuta kuin mitä me voimme kuvitella. Vai miten sinusta tuntuu se että jumalan kuvaillaan raamatussa katuvan (vaikka jumala ei mitään kadu), kostavan, mököttävän, suuttuvan/vihastuvan ja mitä kaikkia inbimillisiä tunteita jumalalle nyt raamatussa kuvataankin.

        Olemme melko pieniä osia maailmankaikkeudessa, asukkaita yhdellä noin 70 000 000 000 000 planeetasta (takavuosien valistunein arvaus). Nyt kun tällä pikku planetaalla heinäladossa kaksi geiniä mjhinoo, tämä jumala suuttuu iille ihan hirmuisesti, tämä jumala jinka ajatellaan pitävän yllä tuota planeettahässäkkää.

        Melkoista mikrojohtamista

        ""exhellari""

        Ei tuommoista lukua olekkaan että 70 miljardia .-
        se pitää olla 7.000.000.000 ja ei sekään ole aivan oikein ,vaan
        se on tällä hetkellä n. 7.400.000.000. as. seuraava täyttyy.
        2020 ("8.000.000.000 as, ) Tottahan , Ymmärsit ..


      • johonkin uskot
        exhellari86 kirjoitti:

        Malliesimerkki ulkoa opitusta hengellisestä liirumlaarumista.

        Luontoa ja avaruutta tarkastellessa tuntee kyllä pienuutensa mutta ei siihen tarvitse jumalien liittyä millään lailla.

        kehitysoppi on varmaan helppo uskoa ,niin pääsee vapaammin nauttimaan elämästä


      • johonkin uskot kirjoitti:

        kehitysoppi on varmaan helppo uskoa ,niin pääsee vapaammin nauttimaan elämästä

        Miten ne liittyvät toisiinsa? Millä tavalla se, että pitää evoluutioteoriaa oikeana, lisää tai vähentää elämästä nauttimista?


      • teu, kirjoitti:

        ""exhellari""

        Ei tuommoista lukua olekkaan että 70 miljardia .-
        se pitää olla 7.000.000.000 ja ei sekään ole aivan oikein ,vaan
        se on tällä hetkellä n. 7.400.000.000. as. seuraava täyttyy.
        2020 ("8.000.000.000 as, ) Tottahan , Ymmärsit ..

        "Tietokonesimulaatiot planeettakuntien synnystä viittaavat siihen, että oma planeettajärjestelmämme ei ole kovin epätyypillinen. Eli näillä nurkilla maailmankaikkeutta on muutaman kertaluvun tarkkuudella yhteensä 10 x 10^11 x 10^11 = 10^23 planeettaa. Suupalassa suklaata on muuten suunnilleen yhtä monta atomia." (Avaruus.fi)

        10^23 tarkoittaa 100 000 000 000 000 000 000 000. Hyvä että pääsin tarkentamaan. Kyse on siis arvioidusta maailmankaikkeuden planeettojen lukumäärästä.


      • tietty
        exhellari86 kirjoitti:

        Miten ne liittyvät toisiinsa? Millä tavalla se, että pitää evoluutioteoriaa oikeana, lisää tai vähentää elämästä nauttimista?

        jos uskoo raamatun niin siellä kielletään kaikki lihan himo.myös varoitetaan iankaikkisesta kadotuksesta.ethän silloin pysty nauttimaan synnistä,kun omatunto kolkuttaa


      • tietty kirjoitti:

        jos uskoo raamatun niin siellä kielletään kaikki lihan himo.myös varoitetaan iankaikkisesta kadotuksesta.ethän silloin pysty nauttimaan synnistä,kun omatunto kolkuttaa

        Mikä ihmeen kuvitelma tuo on että elämästä nauttiminen olisi jotain hillittömyyttä tai irstautta? Luuletko että herätysliikkeenne ulkopuolella kaikki elävät promiskuiteetissa, naiden ristiin kaikki toisiaan, juoden ja rellestäen?


      • matkamies maan
        exhellari86 kirjoitti:

        Mikä ihmeen kuvitelma tuo on että elämästä nauttiminen olisi jotain hillittömyyttä tai irstautta? Luuletko että herätysliikkeenne ulkopuolella kaikki elävät promiskuiteetissa, naiden ristiin kaikki toisiaan, juoden ja rellestäen?

        raamattu näyttää tiukemman kurin kuin äsken mainitsemasi. siellä lukee: lihan himo,silmäin pyyntö elämän koreus ei se ole isästä vaan maailmasta. maailma katoo jne... paavalista löytyy monta paikkaa mikä on ihmis haluja vastaan.se on kyllä tosi ettei elämästä nauti sillä elämällä mitä mainitsit,sillä mielikarvautta ,murhetta,ikävää,pettymystä tuo sellainen elämä jälkeen.


      • Κέρβερος
        esLes-85 kirjoitti:

        Ilahduin viestistäsi. :D

        Kaunista luettavaa, ja jotenkin rehellisyys paistaa läpi (ei sillä etteikö muittenkin viesteistä). Ajattelen (tällä hetkellä, tilanne elää) sisimmässäni suunnilleen samalla tavalla, mutta kun ympärilläni ihmiset ovat vakaita kristittyjä, ja minä en, niin on pakottava tarve tutustua tähän, ja koetella sitä. Luulen että löytäisin rauhan muualtakin, jokunen kuukausi sitten olin esimerkiksi buddhalaisuudesta hyvin innoissani (paholaisen eksytystä?).

        "Luulen että löytäisin rauhan muualtakin,"
        Toki se on täysin mahdollista.
        Olet kuitenkin, kai, juurtunut esikoisuuteen ja tässä olisi tarjolla se lähinnä oleva hengellinen koti. Jos olosi silti tuntuu vieraalta ja et löydä oikeata "säveltä", niin vasta tämän jalkeen kannattaisi ajatella muita vaihtoehtoja. Tuo ei olisi siis sittenkään se aito hengellinen kotisi. Käsitän hengellisen kodin sellaiseksi ilmapiiriksi, missä voi vapaasti ja pelkäämättä toteuttaa uskontoaan samoin ajattelevien ryhmässä nimenomaan itsellesi hyväksymilläsi tavoilla ja koet myös tämän ympäristösi tärkeäksi ja rakentavaksi ja sentähden käyttäisin sitä taikasanaa: "koti".
        Kannattaa miettiä tarkkaan ja ehkä yrittääkin tosissaan.
        Viisammat palstalaiset antavat toivottavasti lisää ohjeita tuon syvän hengellisyyden löytymiseen. Itselläni ei ole tarjota muuta, kuin omasta itsestäsi huoltapitämisen. Elämän arvot kertovat kyllä sinulle, mitä sinä itse oikeasti arvostat. Jos joku ilmapiiri on ahdistavaa, niin ei se silloin voi olla se oikea. Jos vilpittömästi kunnioitat hengellistä kotiasi ja haluat vaikkapa taistella sen puolesta, niin olet jo oikeilla jäljillä.
        Väliinpitämättömyys ja turhautuneisuus sensijaan kertoo muutoksen tarpeesta.
        Mainitsemasi "paholaisen eksytys" lienee rajuhko ilmaus, mutta on myös totista totta essupiireissä. Puhutaan jopa epäjumalista - turhaan kylläkin. Tuosta et kaiketi tule löytämään uskonnon korviketta, mutta jos tyydyt uskontoon tykkänään ilman jumalhahmoa, niin voit sieltä löytää elämänarvoja. Äläkä missään nimessä ala kultaisia vasikkoja kumartelemaan - sitä ei ole buddhalaisuus.


      • essulessu
        matkamies maan kirjoitti:

        raamattu näyttää tiukemman kurin kuin äsken mainitsemasi. siellä lukee: lihan himo,silmäin pyyntö elämän koreus ei se ole isästä vaan maailmasta. maailma katoo jne... paavalista löytyy monta paikkaa mikä on ihmis haluja vastaan.se on kyllä tosi ettei elämästä nauti sillä elämällä mitä mainitsit,sillä mielikarvautta ,murhetta,ikävää,pettymystä tuo sellainen elämä jälkeen.

        Tässä taitaa nyt mennä sekaisin elämä ja synti. Vaan voipi olla että se ei tapahdu vahingossa, vaan joillainsikoisilla on se käsitys, että elämästä nauttiminen on yhtä kuin kuin synnistä nauttimista. Samanlainen käsitys jäi tästä lapin kierroksesta: kaikki mikä tuottaa iloa, on synnillistä.


      • Κέρβερος
        Κέρβερος kirjoitti:

        "Luulen että löytäisin rauhan muualtakin,"
        Toki se on täysin mahdollista.
        Olet kuitenkin, kai, juurtunut esikoisuuteen ja tässä olisi tarjolla se lähinnä oleva hengellinen koti. Jos olosi silti tuntuu vieraalta ja et löydä oikeata "säveltä", niin vasta tämän jalkeen kannattaisi ajatella muita vaihtoehtoja. Tuo ei olisi siis sittenkään se aito hengellinen kotisi. Käsitän hengellisen kodin sellaiseksi ilmapiiriksi, missä voi vapaasti ja pelkäämättä toteuttaa uskontoaan samoin ajattelevien ryhmässä nimenomaan itsellesi hyväksymilläsi tavoilla ja koet myös tämän ympäristösi tärkeäksi ja rakentavaksi ja sentähden käyttäisin sitä taikasanaa: "koti".
        Kannattaa miettiä tarkkaan ja ehkä yrittääkin tosissaan.
        Viisammat palstalaiset antavat toivottavasti lisää ohjeita tuon syvän hengellisyyden löytymiseen. Itselläni ei ole tarjota muuta, kuin omasta itsestäsi huoltapitämisen. Elämän arvot kertovat kyllä sinulle, mitä sinä itse oikeasti arvostat. Jos joku ilmapiiri on ahdistavaa, niin ei se silloin voi olla se oikea. Jos vilpittömästi kunnioitat hengellistä kotiasi ja haluat vaikkapa taistella sen puolesta, niin olet jo oikeilla jäljillä.
        Väliinpitämättömyys ja turhautuneisuus sensijaan kertoo muutoksen tarpeesta.
        Mainitsemasi "paholaisen eksytys" lienee rajuhko ilmaus, mutta on myös totista totta essupiireissä. Puhutaan jopa epäjumalista - turhaan kylläkin. Tuosta et kaiketi tule löytämään uskonnon korviketta, mutta jos tyydyt uskontoon tykkänään ilman jumalhahmoa, niin voit sieltä löytää elämänarvoja. Äläkä missään nimessä ala kultaisia vasikkoja kumartelemaan - sitä ei ole buddhalaisuus.

        S24-palstalla on hienoa se, että asia alkaa rönsyilemään ja tuottaa sivussa ihan
        uusia ajatuksia. Olet huomannut, että varsinainen kysymyksesi on poikinut hedelmällisiä keskusteluja noinniinkuin uskomisesta yleensä - mukavaa.
        Näistä syvällisemmistä uskonnon tulkitsemisen puheenvuoroista kaipaisin silti juuri esittämääsi asiaa koskevia kommentteja.
        Henkilökohtaisesti toivoisin erään älykkään opponentin tiukkasanaista ja viiltävän terävää analyysia esittämääsi asiaan. Itsen jään hänelle häviölle tuhkatiheään. Vaan sitä oppia on siis tarjolla meille itsekullekin.


    • mat 5

      kahdeksaa autuuden tuntomerkkiä joista ei yksikään saa jäädä pois,aljetaan hengellisellä vaivasuudella ja päätetään vainolla ja kun sitä selitetään eikö aina jostakin kohdasta saa kiinni että näin minäkin olen koetellut mutta ei pidä ymmärtää niin että ne kohdat joka kerta avautuvat selvästi

      • Oletko tietoinen siitä, että tuo opetus on vastoin oppi-isämme Lutherin opetusta. Hän nimenomaan torjuu autuuden tikapuu-opin. Luepa Lutherin kirjoittama vuorisaarnan selitys.


      • matkamies maan
        tyhmelin kirjoitti:

        Oletko tietoinen siitä, että tuo opetus on vastoin oppi-isämme Lutherin opetusta. Hän nimenomaan torjuu autuuden tikapuu-opin. Luepa Lutherin kirjoittama vuorisaarnan selitys.

        lestadiud on tämän etsikkoajan enkeli ja hänen kirjoituksensa on suuresta jumalan armosta puhtaana.kirkkopostilla saarna nro:69 selitetään vähän kahdeksaa autuuden tuntomerkkiä,mutta lutteruksen nimen alla on niin paljon kirjoituksia ettei voi olla varma mikä on puhdas.en usko lutterilla ja lestadiuksella olevan erilaista armon järjestystä mutta vihollinen on aina tahtonut väärentää puhtaan jumalan sanan,ettei olisi autuutta kaipaavilla sieluilla puhdasta jumalan sanaa mistä vois pitää kiinni hädän hetkellä.sitten tulee eri lohkoja ja lahkoja kun ei pysytä sanassa kiinni.raamatussa on puhdas jumalan sana mutta niitä ymmärretään yhtä moneen laihin pian kuin on ihmisiäkin,jokainen oman järkensä jälkeen,koettelemus selittää raamattua,mutta ei tahdo saada kiinni se on vaikeaa langenneelle ihmiselle kun vihollinen sotkee järjen kautta.


      • matkamies maan kirjoitti:

        lestadiud on tämän etsikkoajan enkeli ja hänen kirjoituksensa on suuresta jumalan armosta puhtaana.kirkkopostilla saarna nro:69 selitetään vähän kahdeksaa autuuden tuntomerkkiä,mutta lutteruksen nimen alla on niin paljon kirjoituksia ettei voi olla varma mikä on puhdas.en usko lutterilla ja lestadiuksella olevan erilaista armon järjestystä mutta vihollinen on aina tahtonut väärentää puhtaan jumalan sanan,ettei olisi autuutta kaipaavilla sieluilla puhdasta jumalan sanaa mistä vois pitää kiinni hädän hetkellä.sitten tulee eri lohkoja ja lahkoja kun ei pysytä sanassa kiinni.raamatussa on puhdas jumalan sana mutta niitä ymmärretään yhtä moneen laihin pian kuin on ihmisiäkin,jokainen oman järkensä jälkeen,koettelemus selittää raamattua,mutta ei tahdo saada kiinni se on vaikeaa langenneelle ihmiselle kun vihollinen sotkee järjen kautta.

        Laestadius ei ole mikään elävä enkeli vaan hän oli tavallinen ihminen joka eli 1800-luvulla. Eikä ole olemassa mitään "tätä etsikkoaikaa".

        Luther ei missään opeta kahdeksaa autuuden tuntomerkkiä tikapuina kristityksi, vaan tuomitsee sellaisen opetuksen. Lutherin vuorisaarnan selitys on aito. Laestadiuksen olisi pitänyt tuntea Lutherin opetus tästä, mutta ei ilmeisesti ollut saanut sitä käsiinsä koska keksi oman selityksen. Loppujen lopuksi, voit itse lukea Raamatusta, ei vuorisaarnassa ole mitään askelmerkkejä tai tikapuita joita pitkin tulet kristityksi.

        On valehtelua selittää heti oppi-isä Luther väärennetyksi jos hänen selityksensä ei sovi omaan oppiin. Alatko myös selittää Raamatun väärennetyksi - sehän on vielä vanhempi. Ei sielläkään ole mitään sanottu lestadiolaisten erityisopinkappaleista. Hiukan yleistäen väitän: kaikki opit mitkä tekevät lestadiolaisuuden lestadiolaisuudeksi ja erottavat lestadiolaisuuden luterilaisuudesta, ovat erheitä ja virheellisiä tulkintoja ja muuttuvan tradition luomuksia. Useimmilla erityisopeilla pyritään samaan tavoitteeseen: varmistamaan eksklusiivinen seurakuntaoppi, jossa vain oma porukka pelastuu ja muut jäävät rannalle ruikuttamaan..

        On synti väittää toisia langenneiksi - se on poisleikkaamista. Tee siitä parannus. Raamatun mukaan Jumala YKSIN näkee toisen sydämeen. Siihen sinulla ei ole oikeutta. Henkien haistelukin on taitolaji. Se on muuten eri asia kuin toisten sanominen langenneiksi.

        Pysy sinäkin "matkamies maan" Sanassa ja vain siinä.


      • matkamies maan
        tyhmelin kirjoitti:

        Laestadius ei ole mikään elävä enkeli vaan hän oli tavallinen ihminen joka eli 1800-luvulla. Eikä ole olemassa mitään "tätä etsikkoaikaa".

        Luther ei missään opeta kahdeksaa autuuden tuntomerkkiä tikapuina kristityksi, vaan tuomitsee sellaisen opetuksen. Lutherin vuorisaarnan selitys on aito. Laestadiuksen olisi pitänyt tuntea Lutherin opetus tästä, mutta ei ilmeisesti ollut saanut sitä käsiinsä koska keksi oman selityksen. Loppujen lopuksi, voit itse lukea Raamatusta, ei vuorisaarnassa ole mitään askelmerkkejä tai tikapuita joita pitkin tulet kristityksi.

        On valehtelua selittää heti oppi-isä Luther väärennetyksi jos hänen selityksensä ei sovi omaan oppiin. Alatko myös selittää Raamatun väärennetyksi - sehän on vielä vanhempi. Ei sielläkään ole mitään sanottu lestadiolaisten erityisopinkappaleista. Hiukan yleistäen väitän: kaikki opit mitkä tekevät lestadiolaisuuden lestadiolaisuudeksi ja erottavat lestadiolaisuuden luterilaisuudesta, ovat erheitä ja virheellisiä tulkintoja ja muuttuvan tradition luomuksia. Useimmilla erityisopeilla pyritään samaan tavoitteeseen: varmistamaan eksklusiivinen seurakuntaoppi, jossa vain oma porukka pelastuu ja muut jäävät rannalle ruikuttamaan..

        On synti väittää toisia langenneiksi - se on poisleikkaamista. Tee siitä parannus. Raamatun mukaan Jumala YKSIN näkee toisen sydämeen. Siihen sinulla ei ole oikeutta. Henkien haistelukin on taitolaji. Se on muuten eri asia kuin toisten sanominen langenneiksi.

        Pysy sinäkin "matkamies maan" Sanassa ja vain siinä.

        turhaanko niitä postilloita on painettu? olis tyydytty lutteruksen postilloihin.ne on sitten olleet kaikki mettässä jotka esikoisuuteen jäi lestadiuksen jälkeen sillä ne on opettaneet niinkuin lestadius armonjärjestyksen,ja sen on myös katuvainen ryöväri koetellut ennen kuolemaansa ja on paradiisissa eikä kuka ties ollut edes kastettu


      • matkamies maan kirjoitti:

        turhaanko niitä postilloita on painettu? olis tyydytty lutteruksen postilloihin.ne on sitten olleet kaikki mettässä jotka esikoisuuteen jäi lestadiuksen jälkeen sillä ne on opettaneet niinkuin lestadius armonjärjestyksen,ja sen on myös katuvainen ryöväri koetellut ennen kuolemaansa ja on paradiisissa eikä kuka ties ollut edes kastettu

        Kristinopin perusopetuksia puuttuu esikoisilta. Tiesitkö, että ryöväriä ei voitu kastaa uuden liiton kasteella, koska Kristus oli vielä ihmisenä maan päällä. Oli vielä vanhan liiton aika. Uuden liiton aikana Kristus on sanassa eli sakramenteissa ja saarnassa.

        Laestaduiksen postilloita ei ole turhaan painettu. Muistutan, että Luther on oppi-isä ja Laestadius alistettuna hänen opetukselleen on vain opetusisä eikä mikää puolijumala. Näin on meilä aina ENNEN opetettu. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että jos näiltä kahdelta löytyy eri opetusta, Luther voittaa. Lutherin opetuksen voi kumota vain Raamatulla.


      • matkamies maan
        tyhmelin kirjoitti:

        Kristinopin perusopetuksia puuttuu esikoisilta. Tiesitkö, että ryöväriä ei voitu kastaa uuden liiton kasteella, koska Kristus oli vielä ihmisenä maan päällä. Oli vielä vanhan liiton aika. Uuden liiton aikana Kristus on sanassa eli sakramenteissa ja saarnassa.

        Laestaduiksen postilloita ei ole turhaan painettu. Muistutan, että Luther on oppi-isä ja Laestadius alistettuna hänen opetukselleen on vain opetusisä eikä mikää puolijumala. Näin on meilä aina ENNEN opetettu. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että jos näiltä kahdelta löytyy eri opetusta, Luther voittaa. Lutherin opetuksen voi kumota vain Raamatulla.

        koska aina ennen OPETETTU? en ole kuitenkaan löytänyt samuel vettasjärven,franas larssonin,isak kuoksun,isak nikun ym kirjoituksista sellaista ja niitä kirjoituksia on paljon.jos on opetusisä niin kyllä sen opetuksista pitää ottaa vaarin.raattamaa käskee ottamaan vaarin LLL saarnoista. lue kirkkopostilla esipuhe. ja edelleen mistä tiedät lutterin kaikista kirjoituksista kuka niitä on väärentänyt. ja kyllä jo vapahtajan aikana kastettiin...entä jos ryöväri olis ollut pietarin kanssa ristinpuussa vapahtajan kuoleman jälkeen ja olis rukoillut anteeksi ja pietari olis todistanut olisiko tarvittu vielä vesikaste autuuteen


      • teu,
        matkamies maan kirjoitti:

        koska aina ennen OPETETTU? en ole kuitenkaan löytänyt samuel vettasjärven,franas larssonin,isak kuoksun,isak nikun ym kirjoituksista sellaista ja niitä kirjoituksia on paljon.jos on opetusisä niin kyllä sen opetuksista pitää ottaa vaarin.raattamaa käskee ottamaan vaarin LLL saarnoista. lue kirkkopostilla esipuhe. ja edelleen mistä tiedät lutterin kaikista kirjoituksista kuka niitä on väärentänyt. ja kyllä jo vapahtajan aikana kastettiin...entä jos ryöväri olis ollut pietarin kanssa ristinpuussa vapahtajan kuoleman jälkeen ja olis rukoillut anteeksi ja pietari olis todistanut olisiko tarvittu vielä vesikaste autuuteen

        ""Matkamies maan "".

        Sinunm pitää muistaa , että Joel Ahonen , oli melkein kaikkien vanhinten kirjojen
        ja julkaisujen oma toimikunnassa . Jos se ei läpäissyt kontrollia , sitä ei julkaistu .
        Siispä asioita on seurattava siltä pohjalta,
        Kyllä niitä on , Mutta ne on J:Purnun taisissa ,. Ja S, Wettasjärven itsenä takana
        Koska hän vähätteli itseään siis SW. ja kukahan se seuraava Sanan viejä 0li ..
        kirjoitan tässä muistin varassa , menen kohta meidän Rukouspiiriin . se ei ole
        minulle yuhtään (synti) kuin joku Lapin veikko kailotti ,vaan se on Rakkautta .
        niitä kohtaan jotka on tarpeen .

        Kyllä jos Ryoväri olisi ollut Pietarin kanssa Ristin puussa vapahtajan kuoltua
        niin siinä olisi käynyt niin kuin JA. raakkamat kirjoitukset , mutta Jeesushan
        sanoi että kukaan ihminen ei voi tulla Hänen kanssa Tuomitsemaan ei kukaan
        Ei JA: n eikä Pietari , eikä kukaan , toivon että sait tästä jotain .

        Muistui mieleen se Nousiaisen sana , kun hän oli rahavaikeukisissa , ja päätti
        soittaa Joonas Karhulle , kun asia oli esitetty , sanoo Joonas ykskantaan ,
        eihän minulla tässä näpeissä mitään ole , sano vain Vaimolle terveisiä .
        ja laittoi luurin kiinni .

        Nyt , ajatteli emppui minä suutin nyt Joonaksen, , kului kolme päivää , tuili postiosoitus , postissa oli 100.000 vanhaamarkkaa / vanhaahaa mk. n.50luku
        aikaa , emppu sanoo mielessäänj ei se Joonas suuttunutkan ..ja kiitti
        jumalaa ,


      • matkamies maan
        teu, kirjoitti:

        ""Matkamies maan "".

        Sinunm pitää muistaa , että Joel Ahonen , oli melkein kaikkien vanhinten kirjojen
        ja julkaisujen oma toimikunnassa . Jos se ei läpäissyt kontrollia , sitä ei julkaistu .
        Siispä asioita on seurattava siltä pohjalta,
        Kyllä niitä on , Mutta ne on J:Purnun taisissa ,. Ja S, Wettasjärven itsenä takana
        Koska hän vähätteli itseään siis SW. ja kukahan se seuraava Sanan viejä 0li ..
        kirjoitan tässä muistin varassa , menen kohta meidän Rukouspiiriin . se ei ole
        minulle yuhtään (synti) kuin joku Lapin veikko kailotti ,vaan se on Rakkautta .
        niitä kohtaan jotka on tarpeen .

        Kyllä jos Ryoväri olisi ollut Pietarin kanssa Ristin puussa vapahtajan kuoltua
        niin siinä olisi käynyt niin kuin JA. raakkamat kirjoitukset , mutta Jeesushan
        sanoi että kukaan ihminen ei voi tulla Hänen kanssa Tuomitsemaan ei kukaan
        Ei JA: n eikä Pietari , eikä kukaan , toivon että sait tästä jotain .

        Muistui mieleen se Nousiaisen sana , kun hän oli rahavaikeukisissa , ja päätti
        soittaa Joonas Karhulle , kun asia oli esitetty , sanoo Joonas ykskantaan ,
        eihän minulla tässä näpeissä mitään ole , sano vain Vaimolle terveisiä .
        ja laittoi luurin kiinni .

        Nyt , ajatteli emppui minä suutin nyt Joonaksen, , kului kolme päivää , tuili postiosoitus , postissa oli 100.000 vanhaamarkkaa / vanhaahaa mk. n.50luku
        aikaa , emppu sanoo mielessäänj ei se Joonas suuttunutkan ..ja kiitti
        jumalaa ,

        silti kaikista vanhinten kirjeistä saa sen käsityksen että ne ovat pitäneet LLL saman arvoisena kuin lutterin.olen (kuullut) että fransi tutki paljon myös lutterin kirjoitukksia,mutta ei hän silti vesikasteeseen uuttasyntymistä käsittänyt eikä helluntaihin ja piti LLL saarnat oikeina opetuksina.koska itse tunnen että on ymmärryksen puutetta niin löydän suuren armon siinä kun on samat koettelemukset kun on ollut LLL:lla ja vanhimmilla. Olemmehan lestadiolaisia?


      • teu,
        matkamies maan kirjoitti:

        silti kaikista vanhinten kirjeistä saa sen käsityksen että ne ovat pitäneet LLL saman arvoisena kuin lutterin.olen (kuullut) että fransi tutki paljon myös lutterin kirjoitukksia,mutta ei hän silti vesikasteeseen uuttasyntymistä käsittänyt eikä helluntaihin ja piti LLL saarnat oikeina opetuksina.koska itse tunnen että on ymmärryksen puutetta niin löydän suuren armon siinä kun on samat koettelemukset kun on ollut LLL:lla ja vanhimmilla. Olemmehan lestadiolaisia?

        "" matkam. maan""

        Kyllä minäkin sellaisen käsityksen olen saaanut ,,mutta kun huomkasin LLL,
        kirjoittamassa saarnasa nro178 että kaikki ei mennyt oikein , tutki muuten
        on aivan selvä että hän toimi tuomarina ,ja mta siitä on sanottu .

        LLL.:n teki saarnan Joh 3:1-7,

        On harvinäine teksti joka ei selviä kuin 1-21,
        Näitä saman tyyppisiä , on muutama muukin niistä joskus lisää.
        On kerrottu että LLL: joutui tekemaan jonkinm saarnman kannonj
        päällä , kun ei matkat sopinut yksiin , Kuitenkin jotkut saarnat on
        avivankuin pilkalla tehty. Jos tunnet saarnakartan ehkä tiedät mitä
        tarkoitan , hänellä oli erilaisia saarnan osia matkassa , ja siitä seurasi
        edellä kerrottuja virheitä. .


      • matkamies maan
        teu, kirjoitti:

        "" matkam. maan""

        Kyllä minäkin sellaisen käsityksen olen saaanut ,,mutta kun huomkasin LLL,
        kirjoittamassa saarnasa nro178 että kaikki ei mennyt oikein , tutki muuten
        on aivan selvä että hän toimi tuomarina ,ja mta siitä on sanottu .

        LLL.:n teki saarnan Joh 3:1-7,

        On harvinäine teksti joka ei selviä kuin 1-21,
        Näitä saman tyyppisiä , on muutama muukin niistä joskus lisää.
        On kerrottu että LLL: joutui tekemaan jonkinm saarnman kannonj
        päällä , kun ei matkat sopinut yksiin , Kuitenkin jotkut saarnat on
        avivankuin pilkalla tehty. Jos tunnet saarnakartan ehkä tiedät mitä
        tarkoitan , hänellä oli erilaisia saarnan osia matkassa , ja siitä seurasi
        edellä kerrottuja virheitä. .

        monessa saarnassa LLL sulkee josefin ja nikodemuksen ulos,mutta minkäs teet kun asia niin on.tässä pieni katkelma: Mutta Josef ja Nikodemus tahtovat Pilatuksen kanssa puhdistaa itsensä,etteivät he ole suostuneet muitten tekoon ja neuvoon.Mutta onkos nämät miehet menneet Vapahtajan puoleen?Onkos yksikään heistä puhunut Pilatukselle,sanoen;Tämä on hurskas mies ja Jumalan Poika."Eipä ole kuulunut,että he olisit puhuneetyhtään sanaa Jesuksen viattomuudesta ja vanhurskaudesta,he ovat silloin olleet mykät koirat,koska heidän olis pitänyt haukkuman saatanan joukkoa jne... tämä on LLL ymmärrys enkä uskalla olla vastaan,enkä haluakkaan.


    • su***

      Täällä su: n totuuden tietotoimisto.

      Mikä on Jumala, millainen on Jumala, missä on Jumala?

      Jumala on hengellinen johon voimme saada yhteyden. Jumala on kaikkialla. Hän on meidän lähellämme aina. Hän on hyvä, armias, suojeleva ja palkitseva.

      Aikojen alussa, jolloin ihminen piti kaikenlaisia Jumalia, puita aurinkoa, kuuta ynnä muita mitkä katsoin Jumalaksi. Nämä budda, islami , sekä kristinuskon eri haarat, ovat tämän saman Jumalan voimia. Heillä on vain erillainen käsitys ja luulo Jumalan olemuksesta ja tehtävästä. Kaikki tähtää ihmisen onnellisuuteen ja hyvään lopputulokseen. Joskus sekoittuu sekaa joillakin pahan voima.

      Kaikilla on vastakohdat, kuten hyvä ja paha. Jumala on hyvä. Mutta Hänelläkin on vastakohta paha, joka on pahan voima, erillaisilla nimityksillä.

      Ihminen saa palkkansa aina sen mukaan mitä tekee. Jos teet hyvää se palkitaan jotenkin. Jos tee pahaa, saat varmaan palkkiosi siitäkin vastaavasti. Nämä ovat Jumalan sääntöjä. Jumala ei maksa pahaa pahalla vaan, paha on maksamassa sitä

      Uskooko raamattuun? Raamattu on kirjoitettu juuri apostolien ja muiden "pyhien miesten" ajatuksista Jumalalasta ja hänen voimistaan. Nämä sen kirjoitukset ovat todella ihmisen kirjoittamia, johon hän on pannut myös oman käsityksensä Jumalasta, siinä ajassa ja siinä paikassa. Kun ihminen on tietäväinen omasta hyvyydestään, hän on ruvennut ojentamaan toisia omilla Jumalkäsityksillään. Raamattuu liittyy paljon itämaista magiaa, jota he ovat sekoittaneet Jumalakäsitteeseensä. Tällöin on syntynyt ihmetekoja ja mielikuvituksellisia tarinoita. Myös vastakkaisia ajatuksia on ollut kansan johdon, eli kuninkaiten ja keisareiden kanssa.

      Ja on todettava, että raamattuun täysin uskovat ja olettavat elävänsä sen mukaan täysin, ovat monesti ristiriidassa siitä ulkopuolistensa kanssa kanssa. Jopa samaa raamattua tulkitsevat riitelevät keskenään sen oikeudellisuudesta ja totuudesta, unohtaen kuitenin ohjeita mitä se kirja opettaa.Totuutta haetaan raamatustakin, mikä totta, mikä tarua. Mikä on Jumalasta, mikä on sen kirjan kirjoittajasta.

      Raamattu on ollut ruoska kristilliselle ihmiskunnalle vuosisatoja. Se on ollut monelle tarpeen, monelle tarpeeton. Jumalan on voima, ilman raamattuakin, joka on vain tehnyt jossain kohtaa vinoutumia Jumalan suhteen kaikkivaltiaana ja loputilin antajana. Usko Jumalan voimaan, niin hän uskoo sinuun.

    • valoakin olisi

      Lue mode joskus lutterisi rakas saarna toinen sunnuntai loppiaisesta, jossa hänellä on kirkkaampi päivä ja silmä ei niin sumea, jolloin todellisuuden pieni pilkahdus on päässyt saarnaansa mukaan.

      Siinä hän puolivahingossa kaiketi kertoo miten vauvakasteeseenkin olisi suhtauduttava jotta Raamatussakin vaihteeksi pysyttäisiin.

      • Liljakaroliina

        Hei esLes-85!

        Jeesus kutsuu sinuakin: "Katso, minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän minun kanssani." Ilm.3:20

        Ja Jeesus sanoo myös näin: "Tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen." Joh.17:3

        Tätä ihanaa iankaikkista elämää ja Jeesuksen, Vapahtajamme, tuntemista rukoilen sinulle esLes-85!

        Herra siunatkoon sinua ja varjelkoon sinua; Herra valistakoon kasvonsa sinulle ja olkoon sinulle armollinen; Herra kääntäköön kasvonsa sinun puoleesi ja antakoon sinulle rauhan.


      • muuttis
        Liljakaroliina kirjoitti:

        Hei esLes-85!

        Jeesus kutsuu sinuakin: "Katso, minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän minun kanssani." Ilm.3:20

        Ja Jeesus sanoo myös näin: "Tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen." Joh.17:3

        Tätä ihanaa iankaikkista elämää ja Jeesuksen, Vapahtajamme, tuntemista rukoilen sinulle esLes-85!

        Herra siunatkoon sinua ja varjelkoon sinua; Herra valistakoon kasvonsa sinulle ja olkoon sinulle armollinen; Herra kääntäköön kasvonsa sinun puoleesi ja antakoon sinulle rauhan.

        Liljakaroliina
        22.7.2014 11:35

        Yhdyn rukoukseesi.


    • suntt.

      Jeesus opetti, Isämeidän joka olet taivaassa.....

      • teu,

        Ilmoituskirja . 3:19-24. Lue tekstiksi ..

        Mitä se on , HYVÄN OMANTUNNON , saamiseksi ja säilyttämiseksi on tarpeen :
        1. Parannus ja syntien anteeksisaminen Jeesuksen veressä 1joh. 1:9, 7. .
        2. Jumalan sananan ahkera viljely ja kilvoitus elämään kaikessa sille kuuliaisena
        ... ( Ps. 119:1-11 ; Hebr. 13:18. Jos, u7skovan omatunto , siitä huolimatta on levoton ja syyttää häntä hänenviallisuuttaan ja syntisyytensä tähden , kuten usein tapahtuu , hän saa ja hänen tulisi muistaa , että hänellä on Jeesuksen veressä sovitus /
        Lunastus. kaikista synneistä , ja hän saa panna siihen täyden turvansa /Luottamuksensa kun laki syyttää ja tekee omantunnon pelokkaaksi .

        LUTHER: " rohkaisee uskoovaa, upottamaan sen Kristksen haavoihin ja vereen , Hänen kuolemaansa , ylösnousemuksensa ja voittoioinsa " näin paeten Jeesuksen Veriarmon turviin . WA,40, I, 563. )).

        Hänelle voi myös rtatkaisevaksi avuksi se, että hän puhuu asiasta jollekulle uskovalle , ystäväller ja /sielun hoitajalle vieden sen Rukouksessa HERRALLE ja saaden synnin päästön /vakuutuksen anteeksiantamuksesta Jeesuksen nimessä
        ja veressä ,sekä muita LUMALAN sanan lohdutulsia ja neuvoja..


    • mie itte

      Totta, tai sitten ei, Sitten kun me sen TIEDÄMME on myöhäistä rypistellä. Sillä tämä selviää meille vasta kuolemassa.

      • teu,

        "" mie itte""

        Ei kuulu tieto tähän ,VAAN USKO , Paavali sanoi jossakin´kohtaa, että
        kun me kuolemme , ensin loppuu tieto , sitten taito , viimein vain Rakkaus
        vie meítä perille ... Kenen Rakkaus ei meidän vaan Jeeuksen Rakkaus..


      • mie itte
        teu, kirjoitti:

        "" mie itte""

        Ei kuulu tieto tähän ,VAAN USKO , Paavali sanoi jossakin´kohtaa, että
        kun me kuolemme , ensin loppuu tieto , sitten taito , viimein vain Rakkaus
        vie meítä perille ... Kenen Rakkaus ei meidän vaan Jeeuksen Rakkaus..

        Ystäväni teu.

        Uskon varassa menemme tämän meille annetun elämän läpi.
        Yksin uskosta, yksin armosta Jeesuksen Kristuksen tähden.
        Näin minä uskon.


      • teu,
        mie itte kirjoitti:

        Ystäväni teu.

        Uskon varassa menemme tämän meille annetun elämän läpi.
        Yksin uskosta, yksin armosta Jeesuksen Kristuksen tähden.
        Näin minä uskon.

        ""mie itte ""

        aivan oikein , niin se on . kun ehdit lue HERRAN SINAUS ,.


    • suntt.

      Niin emme sitä tiedä. Abraham ja muut VT "pyhät ihmiset" saivat kottia syntiensä anteeksi antamisesta Jeesukselta. Ehkä me saamme sen jälkikäteen katuvaisina.

      ,,ja anna meidän syntimme anteeksi, niin kuin mekin annamme meitä vastaa rikkoneille... näin Jeesus käski meidän rukoilla.

    • Usko Oleta tai Tiedä

      Lyhyesti selitettynä: Pyhät kirjat kuten Koraani, Raamattu, Mormonien kirja yms. sisältävät kunkin uskontokunnan perusopin ja arvot. Jokainen valtauskonto on jakautunut useisiin jopa tuhansiin eri yhteisöihin (lahkoihin). Tämä hajaantuminen jota voidaan kutsua myös pirstaloitumiseksi johtuu yksinkertaisesti ihmismielen ominaisuudesta. Tässä on varma luonnonlakiin perustuva havainto, ettei Jumala johda kansoja, vaan ihminen elää yksin Tellus nimisellä planeetalla ilman yliluonnollista johtajaa. Hajaannus on seurausta Jumalakontrollin puuttesta.

      Pyhyä kirjoja tarvitaan uskon perusteeksi. Uskoa voi mihin tahansa ja mitä tahansa rituaaleja noudattaen, joilla ei ole valitettavasti mitään yhteyttä absoluuttisen totuuden kanssa. Jos usko johonkin onkin totta, se ei ole enää uskoa vaan tietoa (tiedettä). Yhteenvetona voidaan todeta, että voi uskoa tai olla uskomatta. Kuoleman jälkeen kaikilla ihmisillä on sama kohtalo. Tietoisuus katoaa ja ruumimme hajoaa ikuiseen materiaalin kirtokulkuun.

      • Korjattu Versio

        Lyhyesti selitettynä: Pyhät kirjat kuten Koraani, Raamattu, Mormonien kirja yms. sisältävät kunkin uskontokunnan perusopin ja arvot. Jokainen valtauskonto on jakautunut useisiin jopa tuhansiin eri yhteisöihin (lahkoihin). Tämä hajaantuminen jota voidaan kutsua myös pirstaloitumiseksi johtuu yksinkertaisesti ihmismielen ominaisuudesta. Tässä on varma luonnonlakiin perustuva havainto, ettei Jumala johda kansoja, vaan ihminen elää yksin Tellus nimisellä planeetalla ilman yliluonnollista johtajaa. Hajaannus on seurausta Jumalakontrollin puutteesta.

        Pyhiä kirjoja tarvitaan uskon perusteeksi. Uskoa voi mihin tahansa ja mitä tahansa rituaaleja noudattaen, joilla ei ole valitettavasti mitään yhteyttä absoluuttisen totuuden kanssa. Jos usko johonkin onkin totta, se ei ole enää uskoa vaan tietoa (tiedettä). Yhteenvetona voidaan todeta, että voi uskoa tai olla uskomatta. Kuoleman jälkeen kaikilla ihmisillä on sama kohtalo. Tietoisuus katoaa ja rumiimme hajoaa ikuiseen materiaalin kiertokulkuun.


    • suntt.

      Usko ja sen rituaalit, ne ovat tarpeen herättämään kuulija ajattelemaan yli oman ajatuksensa ja uskomuksensa. Huomaamme sen, jos olemme kirkossa. Urut alkavat soida, se tuntuu hyvin juhlalliselta soitollta Jumalan kunniaksi. Urkujen soitto on esimerkillinen rituaali, että saadaan Jumala tunnetta ja kuulija sille tasolle, että pystyy kuuntelemaan papin rukouksia, messua ja saarnaa.

      Lestadiolaisten kokouksissa kai ei ole urkujen soittoa,ja ei paljon muutakaan veisuun säestystä. Mutta oletan, että siellä "pätevä saarnamies" astuessaan pömpeliinsä voi tarjota eleillään ja ensisanojen siunauksellaan tunnelman kuulijoille. Myös yhteisveisuu, antaa yhteenkluuluvaisuuden tunnetta ja samalla latinkia sanan kuulemiseen.Hyvä saarnamies palkitaan hallelujalla. Nämä ovat niitä uskon rituaaleja.

      Kun yksinäinen ihminen iltarukoustaan yrittää virittää. Hän pyrkii aluksi rauhallisuuden tunteeseen, saadakseen kosketusta Jumalaan. Jos hänellä on kiitettävää päivän askareista ja muista tapahtumista, hänellä on helppo alkaa rukoiúksensa kiitoksella. Jos hänellä on hätä ja päivän tapahtumat painavat, hänellä on tunne avunsaamisesta ja se helpottaa rukouksen alkua. Siinä ei muita rituaaleja tarvita. Kaikki muu on turhaa. On vain asiaa Jumalalle yksinkertaisesti. Kirjojen absoluuttisten totuuksien kanssa, siinä ei ole mitään tekemistä. Ei tule sitä tunnetta, että olen olen parempi rukoilija kuin muut.

      • Usko Oleta tai Tiedä

        Hyvin kirjoitit. Minun on helppo olla kanssasi samaa mieltä. Tuli rauhallisen hyvä olo tasapainoisesta mielipiteestäsi. Kiitos!


      • Leiff.

        "" voiko suntt ""

        kertoa vähän muutakin - kuten siitä joka vaijuttaa ajatyuksiimme

        Jotain sellaista joka johtaa Elävään Uskoon esimerkiksi ..

        milloin sinä sait uskon en ota uskoa pois sinulta , koska onhan sinulla oltava

        Ja kuinka paljon , se on erijuttu , niin että tämän sorttisia aiheita ..


    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe