Explicit

Mistä alkaa kohtuus

kaksi päällekkäistä
monologia
puhelimen täristessä
holtittomuuttaan

silmäluomien
sulkeutuneisuus

sielun tarve
purkaa kaunojaan

juoruamalla

psyykkisen riippuvuuden
kolkuttaessa oveen



------------------------------------------------------------



se kuristaa
kuin murut
tai neste jonka
vetäisee henkeen

en jaksanut
tänään haaveilla

ajatella kiintymystä
pitäessäni
hajurakoa kaikkeen
fyysiseen

nostin vain
purjeet ja
annoin katseen
harhailla rinkilän
muotoisiinpilviin

poistuin hetkeen
pois
fyysisestä maailmasta

vain sekunneiksi
ja aika hukkui
silittäen maahan
eksyneitä kiviä

olinko alttarilla
hakien siunausta
kaikille
maallisille haluille

olinko luopumassa
identiteetistäni,
itsevarmuudestani

tykistön tulittaessa
juopaa todellisuuden
ja hallusinaation
välimaastossa

traumat olivat
nousseet alitajunnasta

haluten peseytyä
ja säteillä
auransa soluni
ympäristöön

tämän ajan
paradoksaalisuus
tunki itsensä
eturiviin

nautti egoni
murtamisesta ja
loi moninaiset
limittäiset todellisuudet
harhaksi



-------------------------------------------------------




niellä
unenomaisia käskyjä

ei se ollut
alkoholin tuottamaa
maniaa

ei
olin hukannut
eilisen,
turvallisuuden

osan impulsiivisuutta,
telepaattisen kyvyn
nähdä kasvojen liikkeestä
elämää

uskonnollisuus,
vaistot ja
rationaalisuus
sotivat keskenään

rikkoen
kokonaisvaltaista
ihmistä

luovuuden ja intuition
levittäessä siipensä
ympärilleni

en nähnyt
enää maailmaa
ikkunani takana

kuulin vain
hormonieni ja
mielialojeni
keskustelevan

mielenrakenteiden
kiihottuessa
tunnekylmyydellä

tyyntä julmuutta
nostaa hyinen vesi
polviin ja
kohta se jo
saavuttaa
keskuksen

jonka pitäisi hallita

oliko tämä
maailmani,
sen jonka
halusin

minä

joka soudan
aina omilla airoillani
vastarannalle ja
takaisin

valmiina tarttumaan
mihin vain
ollakseni
onnellinen

sametilla, joka
olisi pehmeää
kävellä,
tuntea iholla


---------------------------------------------------------------------


minä

eloton nukke,
jonka kasvot
ovat naamioituneet

annoin pelon
nakertaa
inhimillisyyttä

epäinhimillisyyden
kasvattaessa
teräksistä suojusta

kutsutaanko sitä
kunnioitukseksi?

kaksi vierasta ihmistä
saman katon alla

etsimässä jotain
liikkuvaa

ja vaikka olisin lyönyt
kasvoni siihen
onneen

en olisi tunnistanut



-------------------------------------------------------------------------


onko minusta tullut
pelkkä sanansaattaja
laupeudentyö ruhtinas

aikakoneen kyky
luoda ristiriitoja
epävarmuutta

luikerrella
avoimista
aukoista
aivoihin

yhdestäkään
halkeamasta
ei tulvinut
valoa tai
ääntä

olinko
vajonnut alas
sairauteen?

pisteeseen, jossa
tuhat ja
yksi yötä näytti
nuorelta

sieluni murskaamassa
kaikkea keräämääni
kuonaa,
alitajuntani vapaata
toimintaa

vaaleanpunaisten lasien
läpi kerättyä
kiihkoa

olinko enää
olemassa,
olinhan aivan
tyhjä

ontto

kukaan ei näe
samalla tavalla
lakanan makaavan
kehon päällä

syö minut
ehjäksi ja
järjestä elämä
pieniksi
palasiksi
eteeni, jotta
tunnistaisin

maailman värit
kyvyn tehdä
oikeita ratkaisuja

antaisi kyvyn
saada koettelemuksista
kuori ja
jalostua ihmisen muotoon

eihän mieleen
saa tunkeutua,
ihmisen pyhimpään

????????





---------------------------------------------------------------



olisin tahtonut
seurata sanomaa,
koodia

todellisen minäni
kuiskausta ja
sen mahtia

onnen avainta,
joka kääntää
avainta


hoputtaa
halutonta ratsua
kulkemaan tuulen selässä

sammumaan sydämen
huokauksiin

sisimpään rakkauteesi,
hellään viestiin, jolla
on julma välimatka

etäisyys maan äärestä
harppomassa mieleni
syövereissä

loistaen hämärässä
illan hämyyn
vajavaiseen kuvaani




-----------------------------------------------------------------------




oletko rakas
vai
murheeni


risti joka
on kannettava
vai
tappion suloinen
tarina


pieni sievä
rikos, joka
ei vanhene

se vaan pukeutuu
ja hymyilee kauniisti

kiusaa
kiusauksella,
poven pyöreydellä

kesyttömänä
nuoruudessaan ja
rikkoo jokaisen
vannotun valan

mutta maistettuani
en luovu
vaikka se pistäisi
ja kuolisin rakkaudessani

sinua jolle
polvistun,
hulluus joka
minulle on annettu


http://www.youtube.com/watch?v=HkhfL0pnMPQ

8

149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Loistavat! Tosi itsekriittisiä runoja, paljaita, aseistariisuvia. Aivan ihanat, sanoinko jo, loistavat...

      Mitkään tennarit, tossut tai miesten juhlakengät ei mene jalkaan avaamatta solmuja.

      Pyydän anteeksi näin etukäteen, mutta mun on nyt rutattava sua.

      • Mistä alkaa kohtuus

        Siinä biisissä on muuten sairaan hyvä intro ;)
        (menee kuoren sisään, että kolahtaa)

        Olin eilen uimassa vedessä, joka ei viilentänyt, se on vähän kuin lukisi kirjaa tai tekstiä, joka ei anna mitään...sielulle. Ja jos solmuttomia haluaa on vaihdettava crokseihin, mutta kukas sitä nyt sellaisilla haluaa kulkea, kunnon murhe päivässä pitää tylsistymisen poissa näköpiiristä ;)

        Kiitos sinulle.


      • Mistä alkaa kohtuus kirjoitti:

        Siinä biisissä on muuten sairaan hyvä intro ;)
        (menee kuoren sisään, että kolahtaa)

        Olin eilen uimassa vedessä, joka ei viilentänyt, se on vähän kuin lukisi kirjaa tai tekstiä, joka ei anna mitään...sielulle. Ja jos solmuttomia haluaa on vaihdettava crokseihin, mutta kukas sitä nyt sellaisilla haluaa kulkea, kunnon murhe päivässä pitää tylsistymisen poissa näköpiiristä ;)

        Kiitos sinulle.

        Huomenta.

        Mitähäh, lämmin vesihän on kuin linnunmaitoa :)) voi vaan kellua ja kerrankin päästää kontrollin menemään. Kokeile ;))

        Aamun musta kahvini sai miettimään ja tarttumaan näppikseen. Mikähän siinä on ihmisluonnossa, että hän mieluummin juoksee kuin puhuu. Villieläin meissä? Mulla on paljon teorioita siitä miksi traumatisoituneet ihmiset eivät puhu demoneistaan, mutta olkoon nyt.. tää mun yksi kahvikupillinen ei riitä :) Avain on kuitenkin puhuminen. Tai muuttuu kylmäksi kiveksi. Sitä ehkä demonilla ratsastava vähän hakeekin, kun ei halua tuntea enää kaikkea sitä kipua mitä on vuosikaudet kantanut mukanaan. Ja koska sellaisella ihmisellä on syvyys jota ihan jokaisella ei ole, hän koskettaa muita vähän syvemmin, satuttaa, ja tappaa jälleen pienen osan itsestään. Onhan se tie, yksi yksityinen yksinäinen tie. Hehe, varo, kofeiinitöyssy tiellä :))) Joka tapauksessa, se tie vie suoraan ikimetsään, kohti erakkomökkiä. Vai mitä?

        Mutta onhan se toinen tie. Puhuminen, avautuminen. Olen tänä kesänä puinut erään sukulaisen kanssa traumoja joita en tajunnut olevan edes ennen kuin aloin puhumaan. Halusin suojella häntä, se on joku ihme lukko ihmisen mielessä joka sanoo että pitää olla urhea ja kärsiä eikä kaataa se toisen niskaan. Mutta kun on puhumattomana, auttaa samalla myös toista kiristämään vaan solmuja kireämmälle. Eikä avaamaan.

        Sama hommahan toimii pienimissä traumoissa, kuten avioliitossa :))) Haastetta onkin saada kumpaakin osapuolta avautumaan, yleensä se joka tuntee eniten häpeää sulkeutuu. Ja ennen kuin saa häpeän umpisolmut löysiksi, avioliitto ehtii kuolla. Tämä nyt vaan sivuheittona, ollakseni tasapuolinen rakkausrunopalstalainen.

        Ja kun on puhunut, jollekin, kelle vaan, voi laulaa kuten Gyllenhammar :))

        http://www.youtube.com/watch?v=lt0iQORQaaU


      • Mistä alkaa kohtuus
        hmp.f kirjoitti:

        Huomenta.

        Mitähäh, lämmin vesihän on kuin linnunmaitoa :)) voi vaan kellua ja kerrankin päästää kontrollin menemään. Kokeile ;))

        Aamun musta kahvini sai miettimään ja tarttumaan näppikseen. Mikähän siinä on ihmisluonnossa, että hän mieluummin juoksee kuin puhuu. Villieläin meissä? Mulla on paljon teorioita siitä miksi traumatisoituneet ihmiset eivät puhu demoneistaan, mutta olkoon nyt.. tää mun yksi kahvikupillinen ei riitä :) Avain on kuitenkin puhuminen. Tai muuttuu kylmäksi kiveksi. Sitä ehkä demonilla ratsastava vähän hakeekin, kun ei halua tuntea enää kaikkea sitä kipua mitä on vuosikaudet kantanut mukanaan. Ja koska sellaisella ihmisellä on syvyys jota ihan jokaisella ei ole, hän koskettaa muita vähän syvemmin, satuttaa, ja tappaa jälleen pienen osan itsestään. Onhan se tie, yksi yksityinen yksinäinen tie. Hehe, varo, kofeiinitöyssy tiellä :))) Joka tapauksessa, se tie vie suoraan ikimetsään, kohti erakkomökkiä. Vai mitä?

        Mutta onhan se toinen tie. Puhuminen, avautuminen. Olen tänä kesänä puinut erään sukulaisen kanssa traumoja joita en tajunnut olevan edes ennen kuin aloin puhumaan. Halusin suojella häntä, se on joku ihme lukko ihmisen mielessä joka sanoo että pitää olla urhea ja kärsiä eikä kaataa se toisen niskaan. Mutta kun on puhumattomana, auttaa samalla myös toista kiristämään vaan solmuja kireämmälle. Eikä avaamaan.

        Sama hommahan toimii pienimissä traumoissa, kuten avioliitossa :))) Haastetta onkin saada kumpaakin osapuolta avautumaan, yleensä se joka tuntee eniten häpeää sulkeutuu. Ja ennen kuin saa häpeän umpisolmut löysiksi, avioliitto ehtii kuolla. Tämä nyt vaan sivuheittona, ollakseni tasapuolinen rakkausrunopalstalainen.

        Ja kun on puhunut, jollekin, kelle vaan, voi laulaa kuten Gyllenhammar :))

        http://www.youtube.com/watch?v=lt0iQORQaaU

        Moro

        Samoilla linjoilla ...

        Niin pelon ilmapiirissä joutuu kasvotusten psyykkisen kivun sietämisen ja selviytymisen kanssa. Kun pelkojaan ei voi mitenkään paeta, niiden kanssa pitää sitten oppia elämään.

        Ihmisessä on paljon positiivista sisäistä voimaa ja kun tämän voiman saa käyttöönsä, selviytyy mistä tahansa kovasta paikasta. Kun rohkenee vain olla oman pahan olonsa kanssa silmätysten sitä kieltämättä, mitätöimättä ja pakenematta, pelko muuttuu vähitellen voimavaraksi ja ahdistus kyvyksi selviytyä.

        Vaikenemisen aika on ohi, vaiettua tuskaa ei ole järkeä kantaa monenlaisena psyykkisenä kipuna. Kaikkien olisi opittava puhumaan ahdistavista tunteistaan ääneen. Kun tuska tulee piiloistaan esille, se menettää valtansa ja uuden elämän lähteet alkavat virrata vuolaasti.

        On rakennettava avoimuutta, joka korostaa ihmisyyttä, vilpittömyyttä, rehellisyyttä ja hyvää tahtoa. Ei se aina helppoa ole, mutta jollain tavoin se tunne on purettava (jos ei puhuen, niin on niitä muitakin keinoja) ja loukkaamatta kuitenkaan koskaan toista ihmistä.


    • Tämä runoilukin on tietynlaista tunteiden purkamista. Ei kuitenkaan korvaa ihmistä, koska vuorovaikutus on yksisuuntaista. Puhuminen puhumisen vuoksi ei kuitenkaan aina toimi. Mutta luulisin kuitenkin ymmärtäväni, mitä tarkoitatte; tuskan ja ahdistuksen tasoa on kuitenkin toisen ihmisen vaikea määritellä. Lähipiirissä on ollut tapauksia, jolloin tunteista/patoutumista puhuminen on tuottanut enemmän surua kuin helpotusta. Tai ehkä helpotusta puhujalle, mutta kuulijalle ei. Kaikkea ei tarvitse oksentaa ulos. Ihmisen tulee osata käsitellä traumaattisiakin tunteita ja kestää ne osana itseään.

      Tälle ajalle on ominaista traumojen ja ahdistusten purkaminen ammattilaisten ohjauksessa – kriisiapua. Välillä minusta tuntuu, että ihminen ei enää selviä ilman kriisiapua. Eli tunteita ei osata itse käsitellä vaan jokaiseen ahdistukseen vaaditaan ammattilaisapua. Miten ihmeessä me olemme selvinneet ilman kriisiapua tähän saakka! Jotenkin olen sitä mieltä, että tällainen vain lisää ahdistusta, lisää avuntarvetta. Apua pyydetään ehkä helpommin ja kynnys terapiaan mataloituu. Toisaalta mikä minä olen tätä kritisoimaan. Hyvähän se on, että apua on tarjolla. Kriisiavusta ja kaikenmaailman terapioista huolimatta ihmiset voivat kuitenkin tällä hetkellä huonommin kuin aikaisemmin. Tämä tosin vain ”mutu”-tietoa, tutkimuksia ei kai tästä aiheesta ole tehty. Olemmeko siis tässäkin – tunteiden käsittelyssä – jotenkin uusavuttomia.

      Tässä tätä ajatuksen virtaa – saattoi jo poiketa aiheestakin 
      Ahdistavan helteisin (kriisiapua!) tunnelmin silti nauttien…

      • Iltaa Marian siskolle :) En malta olla kirjoittamatta, koska ihmisten selviytymistarinat ja traumat ovat mun lempiaiheita vaikka se onkin vähän kahjoa, ja varsinkin kuulostaa siltä :)) Tarkoitus ei siis ole tunkea itteäni mihinkään väliin, vaan vain keskustella. Äläkä yhtään kato tuota mun viinilasillista tietsikan vierestä, se on syytön ;D

        Olen sun kanssa osittain samaa mieltä noista kriisiavuista. Nykyihminen tavoittelee niin kovasti sitä onnea ja sen tilaa, ettei kestä yhtään alavirettä tai se on heti masennus nimeltään ja vaatii pillereitä ja saikkua ja terapiaa. Toisaalta elämä on muuttunut fyysisestä hyvinkin psyykkiseksi. Ihmiseltä vaaditaan nykyisin niin paljon hengellisellä tasolla jo töissä. Jaksamisongelma on yhä tavallisempaa.

        Toisaalta on ihmisiä joilla on huonot eväät annettu jo lapsuudessa - väkivaltaa, hyväksikäyttöä, narsistinen isä ja sosiopaatti-äiti... Ei näistä ennen puhuttu, ne annettiin vaan perinnöksi seuraavalle sukupolvelle hyvässä ja pahassa. Jos lapsella on onnea, hän saa yliempaattisen vanhemman. Jos menee paskasti lapsi saa kokea saman kohtalon kuin äiti tai iskä. Ja kun tuo toinen vaihtoehto kasvaa ja menee naimisiin, hän siirtää perintönsä taas eteenpäin puolisolle ja omille lapsille, jne. No laimeneehan tuo lopulta, jos joka toisesta lapsesta tulee yliempaattinen ja joka toisesta narsisti :))) mutta entäs kaikki ihmiset sen matkan varrella...

        Ja siitä avautumisesta.. kamppailin itse joskus eron kanssa, tehdä vai ei. Kerroin kotioloista naapurinrouvalle, ja hän parahti mulle että tuohan on persiistä ja vasta silloin tajusin itsekin että miten voin hyväksyä tuollaista. Jääköön nyt erittelemättä mitä, se on sivuseikka. Mutku yleensä asiat tapahtuu elämässä ikään kuin vaivihkaa, ensin hyväksyt pienet asiat ja siitä vähän isommat kunnes oot jo kaulaa myöten. Toisen pienikin kommentti saattaa palauttaa sut alkuasetelmaan.

        Suosittelen noin muutenkin että kertoo vaikeista asioista, traumoista ja muusta, täysin ulkopuolisille. En edes ymmärrä miksi pitää selvittää kasvotusten asioita, ellei tarkoitus ole pyytää anteeksi omaa käytöstä. Häpeä ja syyllisyys ovat vahvoja tunteita, vähän ehkä liiankin vahvoja kantaa yksin. Mutta ihmeen usein (aina?) uhrikin kantaa näitä, ja niitä on johonkin jaettava tai purettava. Se voi olla tyhjä paperi. Tai toinen ihminen. Tai kuten minä, miljoonia ihmisiä netissä :)) Se juju on siinä, että kun ne kirjoittaa tai lausuu, sä et enää pysty kiertämään ongelmaa, siihen on tartuttava. Siitä tulee ikään kuin esine, se kissa. Kun omassa mielessään vaan miettii, ajatukset harhailee ja miettii puolesta ja vastaan, haahuilee. Mieli ei tartu siihen samalla tavalla. Se on jokseenkin ihmeellinen prosessi, mutta kehotan jokaista kokeilemaan. Pelkästään omalle tietokoneelle voi kertoa paljon, ja sekin puhdistaa. Ei kuitenkaan samalla tavalla kuin ihminen, mutta jostain pitäisi aloittaa.


    • Olet oikeassa siinä, että ihmiset, joilla on noin traumaattisia kokemuksia, tarvitsevat tietenkin ns. kriisiapua. Heidän mielenterveytensä on syvästi järkkynyt ja voidaan puhua jo sairaudesta, johon ehdottomasti tarvitaan hoitoa.

      Minun tarkoitukseni oli kuitenkin kuvata ihmisiä, jotka ovat ihan tavallisia tallaajia ja eläneet suht normaalin elämän. Ihmisiä, jotka jatkuvasti hakevat apua itsensä ulkopuolelta huomaamatta, että onni on heissä itsessään. Että he itse pystyvät vaikuttamaan siihen ovatko onnellisia ja tyytyväisiä. Näin myös ns. kriisin kohdatessa. Kyky käsitellä vaikeitakin asioita omassa itsessään on tärkeä. Tälle ajalle kun on niin tyypillistä uskoa, että aina on se "joku", joka voi viedä minut onneen ja joka voi auttaa. Täytyy myöntää, että saatan olla hieman kyyninen ja kärjistävä, mutta joka tapauksessa minua kiusaa ihmisten henkinen laiskuus - ajattelun velttous.
      No, tämä foorumi ei ehkä ole paras mahdollinen ryhtyä tämän syvällisempiin pohdintoihin, mutta kiitos sinulle mietteistäsi.


      Mukavaa loppukesää :))

      • Mistä alkaa kohtuus

        Niin minunkin tarkoittamani avuntarve ei ollut suunnattu ammattiauttajiin tai palkattuihin työntekijöihin vaan enemmänkin kaihoisasti huokailin menneeseen aikaan, jossa "perheet" olivat tukena ja turvana. Samaa mieltä hmpf kanssa siitä, että
        kiire ja stressi ovat lisääntyneet. Aijat ovat muuttuneet, ei ole enää samalla lailla viikolla järjestettävissä illanistujaisissa osallistujia. Ihmiset ajattelevat tehokuutta ja työpäivä vie mehut, ettei tarvitse välttämättä enää porukassa hifistellä iltaa.

        Tarvittaisiin enemmän ihmisille aikaa kasvattaa lapsiaan (kuten mielestäni ennen se tehtiin paremmin). Samoin työyhteisössä kunnollinen kemia saavutetaan yhteisissä illoissa tekemällä ( tai olla tekemättä) jotain kivaa. Pääasia on, että tutustaan ihmisiin ja ymmärretään erilaisessa elämänvaiheessa olevien ihmisten erilaiset tarpeet. Siellä ei puhuta työstä eikä työasiaa vaan tutustaan ihmisiin ja heidän harrastuksiinsa ja elämäänsä (jokainen kertoo sen minkä haluaa).

        Jos perheissä ja työpaikoilla tuetaan ja kannustetaan niin se on parasta eheyttävää terapiaa mitä ihminen voi saada. Lapsella pitäisi olla vanhemmat, jotka ohjaavat ja samalla toimivat keskustelukumppaneina. Pelkät rajat eivät riitä tarvitaan keskustelua ja kuuntelijaa, ongelmat eivät ole välttämättä isoja, mutta jos niille saa perspektiiviä, on lapsella aina paremmat henkiset mahdollisuudet tulla vahvemmaksi ja toimia myöhemmin omillaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      15
      1148
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1089
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      2
      1086
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1068
    6. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1065
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1064
    8. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1062
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1057
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      0
      1055
    Aihe