1. vaiheessa jo kaksi ylinopeutta

nainen187372

hei! Olen siis 18-vuotias ja olen jo jäänyt täyttä tyhmyyttäni kiinni peltipoliisille ylinopeudesta (molemmat tosin vahinkoja) ja tiedän että nyt lähtee kortti. ekalla oli ylinopeutta 22 km ja nyt n. 15 km/h eli mitä nyt tapahtuu? odotanko kirjettä postiin ja saan vielä ajaa? miten saan korttini takaisin? kuinka kauan se on poissa? sakkojwn välissä oli n. 6 viikkoa väliä. Pitääkö minun mennä poliisiasemalle tunnistamaan itseni kuvasta? Apua.

11

144

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nainen1787

      niin ja lisäkysymys että kum sain tuon ensimmäisen sakon ja tuli se kysely ja täytin siihen oman näkökulman yms. mutta sen jälkeen ei ole tullut mitään. Mistä tämä johtuu? olen lähettänyt sen n. kk sitten.

      • 1+6

        Ensimmäinen on mennyt päiväsakkojen puolelle ja jälkimmäinen rikesakko. Oletan, että päiväsakkojen määrä oli korkeintaan 16 (oliko 12pvs?) Jos oli niin kortti lähtee n. 6 viikon ajaksi, liukuma on 1-2kk. Jos päiväsakkoja tuli yli 16 niin sitten kortti on poissa 2-4kk.

        Aikaa voi mennä useita kuukausia ennen kuin sinuun otetaan yhteyttä. Joudut käydä sitten poliisilaitoksella palauttamassa korttisi ja samalla sinua kuullaan. Sieltä tulee siis aikanaan kirje kotiin, mutta aikaa voi mennä 1-9kk. Tässä juuri taannoin yksi kaveri ihmetteli samaa asiaa, kun vasta yli 8kk päästä tapahtuneesta sai kirjeen.

        Ajokiellon päätyttyä voit hakea korttisi takaisin, jos se on vielä voimassa silloin. Joudut käydä kuljettajantutkinnon uudestaan ja myös seuraava kortti on lyhytaikainen. Ajokiellon aikana kuljettajantutkinnon ajokoeosuutta ei voi suorittaa, muuten sen voi suorittaa aikaisintaan 6kk ennen kortin voimassaolon loppumista.


    • Eri kuin ap

      Joutuuko siis koko kuljettajatutkinnon käymään alusta, vai pelkän inssin ja teorian?

      Mitä tarkoitetaan ajokiellon liukumalla?

      • 1+6

        Kuljettajantutkinto on yhtä kuin teoria- ajokoe. Liukuma taas on se väli, missä ajokiellon aika voi liikkua tapauksesta riippuen.


    • sakkoja vaan

      Ei tuosta välttämättä tule edes ajokieltoa. Mulla oli 3 ylinopeussakkoa 1 vaiheessa eikä kortti mennyt. Kaikki riippuu siitä että millainen keli ollut ajohetkellä, oliko muuta liikennettä, millainen tie ja poliisisedän mielentilasta.

      • 1+6

        Oletko varma? Jos olet saanut pitkäaikaisen kortin niin sitten ajokieltoa ei ole tullut. Ykkösvaiheessa kaksi ylinopeussakkoa vuodessa tai kolme kahdessa johtaa ajokieltoon kyllä, mutta toki poliisiasemalla on voinut käydä mokakin eduksesi.


      • sakkoja vaan
        1+6 kirjoitti:

        Oletko varma? Jos olet saanut pitkäaikaisen kortin niin sitten ajokieltoa ei ole tullut. Ykkösvaiheessa kaksi ylinopeussakkoa vuodessa tai kolme kahdessa johtaa ajokieltoon kyllä, mutta toki poliisiasemalla on voinut käydä mokakin eduksesi.

        Juu kyllä olen varma. Enpä saanu ajokieltoo...toki siitä on jo päälle kymmenen vuotta aikaa. Kait se vain sattu polliisisetä oleen hyvällä päällä ja sain korttini piettää


      • 15+19
        sakkoja vaan kirjoitti:

        Juu kyllä olen varma. Enpä saanu ajokieltoo...toki siitä on jo päälle kymmenen vuotta aikaa. Kait se vain sattu polliisisetä oleen hyvällä päällä ja sain korttini piettää

        Joo, se meni niin, että silloin hyvällä selityksellä saattoi välttää ajokiellon, mutta sen jälkeen Eduskunta on muutanut lakia niin, että poliisi on lähes pakotettu määräämään ajokielto 1-6 kuukaudeksi.
        Vain ns. rikesakkojutuissa, eli tolppakameran ylinopeuksissa saattaa selvitä varoituksella. Tällöin edellytetään, että tekijän ei ole katsottu osoittavan piittaamattomuutta tieliikennesääntöjä kohtaan ja ajo-oikeus on hänelle välttämätön toimeentulon ja liikkumistarpeen vuoksi.


      • 80+90
        sakkoja vaan kirjoitti:

        Juu kyllä olen varma. Enpä saanu ajokieltoo...toki siitä on jo päälle kymmenen vuotta aikaa. Kait se vain sattu polliisisetä oleen hyvällä päällä ja sain korttini piettää

        Aika typerää tulla tänne "tietämään" jollain v1tun yksittäistapauksella, josta on vielä yli kymmenen vuotta aikaa. Ensinnäkin lait ja poliisihallituksen ohjeet ovat siitä muuttuneet ja toisekseen yksittäistapaus voi olla yksinkertaisesti virhe. Sanoit, että kaikki riippuu siitä että millainen keli ollut ajohetkellä, oliko muuta liikennettä, millainen tie ja poliisisedän mielentilasta. Sanon sulle takaisin, että sillä ei ole hevon v1tun merkitystä. Tässä sulle lakitekstiä:

        Tieliikennelain 75 §:n 2 momentin 5 kohdan mukaan ajo-oikeuden haltija on määrättävä ajokieltoon, jos hän on moottorikäyttöistä ajoneuvoa kuljettaessaan syyllistynyt vähintään neljästi kahden vuoden kuluessa tai kolmasti vuoden kuluessa
        1. tieliikennelain mukaan rangaistavaan tekoon,
        2. liikenneturvallisuuden vaarantamiseen (rikoslain (39/1889) 23:1),
        3. liikennepakoon tieliikenteessä (rikoslain 23:11),
        4. ajoneuvolain (1090/2002) 96 §:n 2 mom. mukaiseen ajoneuvorikkomukseen,
        5. kuljettajan ammattipätevyyssäännösten rikkomiseen (kuorma- ja linja-
        autonkuljettajien ammattipätevyydestä annetun lain (273/2007) 24 §) tai
        6. paljastinlaiterikkomukseen (laki liikennevalvontaa vaikeuttavien laitteiden kieltämisestä (546/1998) 3 § 1 kohta)

        Uusia kuljettajia koskevat säännökset ovat ankarampia: lyhytaikaisen ajo-oikeuden haltija on määrättävä ajokieltoon, jos hän syyllistyy edellisessä kappaleessa mainittuun tekoon kolme kertaa kahden vuoden kuluessa tai kaksi kertaa vuoden kuluessa.


    • Nillittäjä.

      Pieni tarkennus tähän:

      "olen jo jäänyt täyttä tyhmyyttäni kiinni peltipoliisille ylinopeudesta"

      Ei näin, vaan:

      "olen jo täyttä tyhmyyttäjäni ajanut ylinopeutta"

      Kiinnijääminen ei ole tyhmyyttä.

      Samoin:


      "(molemmat tosin vahinkoja)"

      Ei näin, vaan:

      "(molemmat tosin huolimattomuuttani)"

    • NILLITTÄJÄ

      Pieni tarkennus tähän:

      "ja tiedän että nyt lähtee kortti."

      Ei näin, vaan:

      "ja kanssa-autoilijat ovat onnekkaita koska nyt lähtee kortti."

      Kiinnijääminen ei ole tyhmyyttä.

      Samoin:

      "miten saan korttini takaisin? kuinka kauan se on poissa? "

      Ei näin, vaan:

      "toivottavasti en saa enää ikinä korttia takaisin, enhän? en ansaitse sitä eikä muut elävät olennot tapaturmaista kuolemaa"

      olen puhunut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1459
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1358
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      32
      1340
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      41
      1283
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1228
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1126
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe