Luther näki herätyksessä ollessaan uskovien yleisen pappeuden

Baltasar ei kirj.

Ja oli sen kannalla eikä hyväksynyt mitään erityistä papillista "ordoa", joka olisi yksinoikeutettu jakamaan esim. ehotoollista, vaan hän näki kaikki uskovat siis maallikotkin pappeina, ja tunnusti siis uskovien yleisen pappeuden. Vasta kun hän joutui kohtaamaan tämän radikaalin totuudellisuuden vaikutukset: vanhan kirkkokäsityksen hölynpölynä taivaan tuuliin rajäyttävänä uskalluksena, hän tuli katumapäälle, peläten koko kirkkoruhtinasvetoisen ihmisten alistamisjärjestelmän romahamisen seurannaisvaikutuksia, ja palasi katoliseen kirkkojärjestykseen, ja refomi päättyi taantumiseen - siis takaisin vanhaan antikristilliseen kirkkojärjestykseen.

Koskaan hän ei nähyt uskovia kuninkaallisina pappeina - Jeeusuken Kristuksen tekona sellaisiksi asetettuina: Ei hän ei tuntenut Melkisedekin taivaallista ja ikuista kuningaspappeutta, koko uuden liiton voimaanastumisen perustana, ja voimana, eikä hänen iankaikkista katomamatonta kuningapappeutta josta Jeesus teki siis kaikki uudenliiton pyhät osallisiksi.

39

65

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Baltasar ei kirj.

      Luther todennäköisesti pelasti vain omaan alkoholille ja hyville ruuille person laiskurinvatsansa, luopuessaan todellisesta raamatullisesta reformista, asettuen itseään suojelleiden ruhtinaiden vallankäytön uskonnollisekis lakejaksi.

      • uno

        Balttis!

        'Ihanteesi on rosvo ja kapinallinen Mynrzer, joka pilkkasi Lutheria liiallisesta Sanaan pitäytymisrestä - "kanan syömistä höyhenineen", lapsikastekäytännöstä valehtelemuseen, mistä on todisteita hyvinkin laajalti, on vastuussa ehtoollisen karnevalisoinnsta, epäraamatullisesta synnittömyysopista ja lakianarkiasta.
        Mitenkähän lasitalossa lienet heitelläksesi toisia juoppoussyytteestä. Kyllä toisinaan teksti shammaldaa pahasti ja näpäimet sekoittuvat.


      • Lukija2

        "Luther todennäköisesti pelasti vain oman alkoholille ja hyville ruuille person laiskurinvatsansa, luopuessaan todellisesta raamatullisesta reformista, asettuen itseään suojelleiden ruhtinaiden vallankäytön uskonnolliseksi lakeijaksi."

        Millä perusteella väität tuommoista? Luther oli teologian tohtori ja Wittenbergin yliopiston Raamatun selitysopin professori. Ei tuohon aikaankaan kukaan "alkoholille ja hyville ruuille perso ( perso = ahne ) laiskuri"olisi opiskellut missään yliopistossa, valmistunut sieltä, väitellyt an tohtoriksi ja toiminut sen jälkeen minkään yliopiston professorina. Miten niin Luther olisi asettunut " itseään suojelleiden ruhtinaiden vallankäytön uskonnollisekis lakeijaksi"? Minun mielestäni historian henkilöitä ei tulisi rakastaa eikä vihata, vaan suhtautua heihin asiallisesti. Noin ainakin olen itse yrittänyt tehdä. Pelkäänpä pahoin, että jos olisit opiskellut yliopistossa yleistä historiaa ja vastannut tenteissä subjektiivisen viha/rakkaus-tyylisi mukaan, niin olisit reputtanut joka tentin. Tällainen kirjoituspalsta ei ole tietenkään mikään tenttimispalsta, mutta minun käsittääkseni tulisi täälläkin suhtautua histotrian henkilöihin neutraalisti ja asiallisesti.


    • Täsä sulle Lukija2

      Luther sai Hessenin Filipiltä tynnyrillisen viiniä lahjuksena, kun antoi Filipille luvan pitää salavuoteudessa jalkavaimoa, eli huo-raa ja kun Filip marssitti sitten tämän naisen rinallaan julkisuuteen vastoin Lutherin toivomusta, kaverusten välit rkkoutuivat ja he kävivät aiheesta julkistakin kirjeenvaihtoa. Luther joi saksalaista olutta noin 3-litraa päivässä, ja kai hänen lihava olemuksensakin kieli myös hyvän ruuan ystävyydestä.

      • uno

        Balttis!

        Tämähän on sinun keppihevosesi -tuhannesti toistettu juoru, mutta kelpaa panettelun välineeksi. Unohtuu vain sanomatta , että keski-ajalla vini ja olut olivat nykyiseen maitoon verrattavia juomia, tai puhtaaseen veteen, Niitä käytettiin runsaasti ja käytetään yhä. Balttiksen historiankäsitys! Hui-hai!!!
        Kaikesta muusta Balttis onkn Lutheria syyttänyt, muttei YK:n ihmisoikeuksien peruskirjan rikkomisesta, Ehkä siksi, että silloin tulilinjalle joutuisivat myös hänen uskonveljensä. Balttis käsittelee historiaa, kuin Stalin "oikeutta".
        Sen varjolla on mukavaa tekaista näytösoikeudenkäyntejä ja julistaa ensin tuomio ja sitten keksiä "todisteita"!


      • Lukija2

        "Luther sai Hessenin Filipiltä tynnyrillisen viiniä lahjuksena, kun antoi Filipille luvan pitää salavuoteudessa jalkavaimoa, eli huo-raa..."

        "Luther joi saksalaista olutta noin 3-litraa päivässä, ja kai hänen lihava olemuksensakin kieli myös hyvän ruuan ystävyydestä."

        Annapa linkki asiallisille sivuille, joilla kerrotaan juuri noin.


      • Ja perehdy asiaan
        Lukija2 kirjoitti:

        "Luther sai Hessenin Filipiltä tynnyrillisen viiniä lahjuksena, kun antoi Filipille luvan pitää salavuoteudessa jalkavaimoa, eli huo-raa..."

        "Luther joi saksalaista olutta noin 3-litraa päivässä, ja kai hänen lihava olemuksensakin kieli myös hyvän ruuan ystävyydestä."

        Annapa linkki asiallisille sivuille, joilla kerrotaan juuri noin.

        Luehan itse kirkkohistoriaa.


      • uno
        Ja perehdy asiaan kirjoitti:

        Luehan itse kirkkohistoriaa.

        rollana on hyvä olla! Balttis!

        Mikään itseään kunnioittava historioitsija ei mene tällaisia sammakoita päästelemään! Luultavasti ei sekään Vapaan kristillisyyden runoilija, jota Balttis mieluusti siteeraa.
        Ja oinhan se tosin modernia tietoa 50-luvun syvyyksistä, jolloin YYA, Moskvitsit, Volgat ja Trabantit olivat "must" ja edistyksen huippua!


      • Lukija2
        Ja perehdy asiaan kirjoitti:

        Luehan itse kirkkohistoriaa.

        "Luehan itse kirkkohistoriaa."

        Opiskelin Hgin yliopistossa yleistä historiaa cumun verran. Ei ainakaan yleisen historian tenttikirjoissa mitään tuommoista kerrottu, että Luther olisi juonut saksalaista olutta kolme litraa päivässä ja että hänellä olisi ollut lihava olemus. Ei myöskään noissa historian kirjoissa kerrottu mitään tuommoista, että "Luther sai Hessenin Filipiltä tynnyrillisen viiniä lahjuksena, kun antoi Filipille luvan pitää salavuoteudessa jalkavaimoa, eli huo-raa". Jos jossakin yliopiston kirkkohistorian tenttikirjassa kirjoitetaan noin, niin eipä tuo kovin asialliselta vaikuta.


      • Faktista historiaa
        Lukija2 kirjoitti:

        "Luehan itse kirkkohistoriaa."

        Opiskelin Hgin yliopistossa yleistä historiaa cumun verran. Ei ainakaan yleisen historian tenttikirjoissa mitään tuommoista kerrottu, että Luther olisi juonut saksalaista olutta kolme litraa päivässä ja että hänellä olisi ollut lihava olemus. Ei myöskään noissa historian kirjoissa kerrottu mitään tuommoista, että "Luther sai Hessenin Filipiltä tynnyrillisen viiniä lahjuksena, kun antoi Filipille luvan pitää salavuoteudessa jalkavaimoa, eli huo-raa". Jos jossakin yliopiston kirkkohistorian tenttikirjassa kirjoitetaan noin, niin eipä tuo kovin asialliselta vaikuta.

        Mutta historiankirjoissapa kerrotaakin nämäkin aisiat joten laajennahan tietojasi.

        Luther jopa itsekin vitsaili omasta "lihavasta ruumiistaan, jonka hän ennusti antavansa matojen ruuaksi", hiukan ennen kuolemaansa - mikä toteutui hänen omien ennustustensa mukaisesti - ja kerrankin Luther profetoi oikeaan osuvasti.


      • uno
        Faktista historiaa kirjoitti:

        Mutta historiankirjoissapa kerrotaakin nämäkin aisiat joten laajennahan tietojasi.

        Luther jopa itsekin vitsaili omasta "lihavasta ruumiistaan, jonka hän ennusti antavansa matojen ruuaksi", hiukan ennen kuolemaansa - mikä toteutui hänen omien ennustustensa mukaisesti - ja kerrankin Luther profetoi oikeaan osuvasti.

        faktista valhetta! Balttis!

        'Jos Lutherista olisi valokuva, voisi asiasta jotain sanoa! Tuon ajan ihanne, joka mahtimiehestä voitiin ja haluttiin esittää, oli lihava tursos, tai mittava venus,
        Kun tietää ajan menun, erittäin epäterveellisen ,läpisuolatun ja pilaantuneen lihan, oluen runsauden, ilman lintujen kasvisruokaa ja hedelmiä, ainakaan talvella, ei ihme. että suola sitoi vettä ja kasvatti mahaa ja toi esiin kaikki mahdolliset sisäelinvaivat, kihdistä ja ummetuksesta lähtien.
        Saisit nyt pyytdettäessä esittää edes yhden "historiankirjan", muun kuin anabaptistien sylttytehtaalta lähteneen, Tämä "sampohan" jauhaa ja on hyvässä iskussa dollarivetoisena, mutta taitaa olla nyt vähissä vitsit, kun tämänkaltainen kelpaa levitykseen,


      • Lukija2
        Faktista historiaa kirjoitti:

        Mutta historiankirjoissapa kerrotaakin nämäkin aisiat joten laajennahan tietojasi.

        Luther jopa itsekin vitsaili omasta "lihavasta ruumiistaan, jonka hän ennusti antavansa matojen ruuaksi", hiukan ennen kuolemaansa - mikä toteutui hänen omien ennustustensa mukaisesti - ja kerrankin Luther profetoi oikeaan osuvasti.

        "Mutta historiankirjoissapa kerrotaankin nämäkin asiat joten laajennapa tietojasi."

        Manitsepa jokin asiallinen historian kirja, jossa kerrotaan juuri noin kuin sinä kirjoitit.


    • Täsä sulle

      Kyllä Luther ja häntä tukeneet katolisen papit, sekä munkit perustivat uuden kirkon ja nimeomaan Lutherin kehoituksesta, sillä hän kehoitti: hengellisiä säätyjä "ordoa" eli paistoa v.1520 sanoutumaan irti Roomasta, ja perustamaan kansallisen kirkon Mainzin arkkipiispan johdolla.

      • uno

        balttis!

        Sille faktallehan et voi mitään, että Luther ei lähtenyt alussa kumoamaan katolista kirkkoa, eikä pystyttämään omaansa, ja karttoi jopa luterilaisuus-nimeä. Mutta paavin bulla ei ole mikään laskiaispulla, ja kirkonkirous practical joke, vaan tuossa vaiheessa oli pakko koota liike jotenkin yhteen,
        Analogia on sopiva kristityihin. Tätä nimeähän käyttivät kokonaan muut. kuin kristityt, joita haukuttiin lahkoksi. Runsaasti pappeja, eli ordoa tuli kuuliaiseksi totuuden sanalle, aivan kuin Lutherin aikana!


    • (Lut)erilainen

      "Koskaan hän ei nähyt uskovia kuninkaallisina pappeina "
      - Suosittelen tutustumaan Lutherin ajatuksiin sen verran, ettet väärin perustein kritisoisi.

      "Mutta Kristus kaikkine kristittyineen on pappi; 110. psalmissa sanotaan: "Sinä
      olet pappi iankaikkisesti, Melkisedekin järjestyksen mukaan". Tätä pappeutta ei aseteta eikä järjestetä; ei tässä ole tekemällä tehtyä pappia: hänen täytyy olla syntyänsä pappi, mukanansa siitä syntymästä perinnöllinen pappeus. Minä tarkoitan uutta syntymää, vedestä ja Hengestä: siinä kaikki kristityt tulevat tällaisiksi papeiksi, korkeimman papin, Kristuksen, lapsiksi ja osaperillisiksi."
      - Martti Luther: Kirkkopostilla. Toinen osa. S. 2. (Suom. A. E. Koskenniemi. Kustannus Oy Arkki. Vaasa 2009.)

      • Tästä on selitys

        Tämä Psalmin 110 kohta ei osoita Lutherin tunteneen tätä KRISTUKSEN SALAISUUTTA; todellisesti Matt.22:41-46, eikä sellaisia johtopäätöksiä voi tehdä tämän perusteella, ja Luther kytkee tässä toki uskovien yleistä pappeutta, uudestisyntymän perusteella mutta ei osoita suinkaan tuntevansa sitä taivaallista kuningaspappia jonka ilmestyminen teki kaikki papistot maan päällä turhiksi ja työttömiksi: Hebr.10:11-18; vrt. Hebr.8:8,9. Se että: Luther pidättäytyi itseasissa katoliseen pappiskäsitykseen, osoittaa ettei hän ymmätänyt, Jeesuksen Kristuksen eli Melkisedekin työn taivaallista täydellisyyttä, lainkaan. Hänelle tie kaikkien pyhimpään oli vielä imoittamatta, eli tämä siksi että: hän piti kirkkojen alttareiden sakramentteja jonkin, vaikka ne ovat täysin arvontonta pakanuutta, jopa ohi Jumalan sanan kirkkojen "alttareiden sakramenteissa", - ja näitä toimitetaan vain uskonnollisen lihan tyydyttämiseksi: Kol.2:16-23; Hebr.6:6.


      • Baltasar ei kirj.
        Tästä on selitys kirjoitti:

        Tämä Psalmin 110 kohta ei osoita Lutherin tunteneen tätä KRISTUKSEN SALAISUUTTA; todellisesti Matt.22:41-46, eikä sellaisia johtopäätöksiä voi tehdä tämän perusteella, ja Luther kytkee tässä toki uskovien yleistä pappeutta, uudestisyntymän perusteella mutta ei osoita suinkaan tuntevansa sitä taivaallista kuningaspappia jonka ilmestyminen teki kaikki papistot maan päällä turhiksi ja työttömiksi: Hebr.10:11-18; vrt. Hebr.8:8,9. Se että: Luther pidättäytyi itseasissa katoliseen pappiskäsitykseen, osoittaa ettei hän ymmätänyt, Jeesuksen Kristuksen eli Melkisedekin työn taivaallista täydellisyyttä, lainkaan. Hänelle tie kaikkien pyhimpään oli vielä imoittamatta, eli tämä siksi että: hän piti kirkkojen alttareiden sakramentteja jonkin, vaikka ne ovat täysin arvontonta pakanuutta, jopa ohi Jumalan sanan kirkkojen "alttareiden sakramenteissa", - ja näitä toimitetaan vain uskonnollisen lihan tyydyttämiseksi: Kol.2:16-23; Hebr.6:6.

        Sillä missä maalliset papistot vielä seisovat palvelustaan suorittamatta alttareillaan, on tie kaikkein pyhimpään todellisesti vielä ilmoittamatta, eli ei ole paljastunut asianosaisille.


      • (Lut)erilainen
        Tästä on selitys kirjoitti:

        Tämä Psalmin 110 kohta ei osoita Lutherin tunteneen tätä KRISTUKSEN SALAISUUTTA; todellisesti Matt.22:41-46, eikä sellaisia johtopäätöksiä voi tehdä tämän perusteella, ja Luther kytkee tässä toki uskovien yleistä pappeutta, uudestisyntymän perusteella mutta ei osoita suinkaan tuntevansa sitä taivaallista kuningaspappia jonka ilmestyminen teki kaikki papistot maan päällä turhiksi ja työttömiksi: Hebr.10:11-18; vrt. Hebr.8:8,9. Se että: Luther pidättäytyi itseasissa katoliseen pappiskäsitykseen, osoittaa ettei hän ymmätänyt, Jeesuksen Kristuksen eli Melkisedekin työn taivaallista täydellisyyttä, lainkaan. Hänelle tie kaikkien pyhimpään oli vielä imoittamatta, eli tämä siksi että: hän piti kirkkojen alttareiden sakramentteja jonkin, vaikka ne ovat täysin arvontonta pakanuutta, jopa ohi Jumalan sanan kirkkojen "alttareiden sakramenteissa", - ja näitä toimitetaan vain uskonnollisen lihan tyydyttämiseksi: Kol.2:16-23; Hebr.6:6.

        Näyttää siltä, että jos sinun väitteesi Lutherin opetuksista ovat Lutherin omien opetusten kanssa ristiriidassa, silloin Lutherin täytyy olla väärässä.


      • uno
        (Lut)erilainen kirjoitti:

        Näyttää siltä, että jos sinun väitteesi Lutherin opetuksista ovat Lutherin omien opetusten kanssa ristiriidassa, silloin Lutherin täytyy olla väärässä.

        eriluttilainen!

        Balttiksen täytyy olla varma sukupuustaan, ettei siellä vaan ole, sukupolvien päässä, mustia lampaita - niin, jopa murhamiehiä. Jos olisi , hän silloin tietysti käyttäisi logiikkaansa itseensä, ja hän olisi tietysti itse syyllinen murhaan, eikä mitään anteeksiantoa maan päällä olisi.
        Tämänhän me tiedämme Lutheriin ja hänen seuraajiinsa suhteutettuna!


      • Baltasar ei kirj.
        (Lut)erilainen kirjoitti:

        Näyttää siltä, että jos sinun väitteesi Lutherin opetuksista ovat Lutherin omien opetusten kanssa ristiriidassa, silloin Lutherin täytyy olla väärässä.

        Luther ei olisi koskaan ryhtynyt määrittelemään mitään perusteita erityiselle papistolle, "ordolle" joka erotettiin maallikoista, jos hän olisi tajunnut Jeesuksen tehdeen taivaallisena ylipappina Melkisedekin järjestyksen mukaan kaikista uudestisyntyneistä uskovista kuninkallisia pappeja Jumalalle ja Isälleen: Ilm.1:6.


      • erkki.
        Baltasar ei kirj. kirjoitti:

        Luther ei olisi koskaan ryhtynyt määrittelemään mitään perusteita erityiselle papistolle, "ordolle" joka erotettiin maallikoista, jos hän olisi tajunnut Jeesuksen tehdeen taivaallisena ylipappina Melkisedekin järjestyksen mukaan kaikista uudestisyntyneistä uskovista kuninkallisia pappeja Jumalalle ja Isälleen: Ilm.1:6.

        No hyvänen aika, eihän niitä kristinuskon mukaan kukaan ihminen valitse, senhän Jeesus on luvannut seuraajilleen.
        Ei se tee Luterista mitenkään poikkeusta, päinvastoin, hän ei ylentänyt itseään siihen asemaan, eli oli nöyrä kristty.


      • erkki.
        erkki. kirjoitti:

        No hyvänen aika, eihän niitä kristinuskon mukaan kukaan ihminen valitse, senhän Jeesus on luvannut seuraajilleen.
        Ei se tee Luterista mitenkään poikkeusta, päinvastoin, hän ei ylentänyt itseään siihen asemaan, eli oli nöyrä kristty.

        korj. Lutherista.


      • Baltasar ei kirj.
        erkki. kirjoitti:

        No hyvänen aika, eihän niitä kristinuskon mukaan kukaan ihminen valitse, senhän Jeesus on luvannut seuraajilleen.
        Ei se tee Luterista mitenkään poikkeusta, päinvastoin, hän ei ylentänyt itseään siihen asemaan, eli oli nöyrä kristty.

        Luther perusti uskonnon nimeltään luterilaisuus ja häntä tuki siinä tehtävässä, sekä luterilaisen uskonnon valinneet ruhtinaat, että 200 katolista papppia ja 94 munkkia, ja heidän tehtäväkseen jäi maakirkkojen niiden alaisten pitäjien läänittäminen kirkkoherrakunniksi, uskonnollis-poliittisen herravallan jatkeena, ja tätä työtä tuki heidän omaksumansa vanha- ja uudistumaton katolinen virkapappeuskäsitys, - jonka Luther vaihtoi uskovien yleisen pappeuden sijaan, sillä hän näki sen vallanpitäjien näkökulmastakin liian radikaaliksi kirkkouudistukseksi. Herätys tyssäsi siihen ja muuttui uskontofasistiseksi vallan vahvistamiseksi.


      • erkki.
        Baltasar ei kirj. kirjoitti:

        Luther perusti uskonnon nimeltään luterilaisuus ja häntä tuki siinä tehtävässä, sekä luterilaisen uskonnon valinneet ruhtinaat, että 200 katolista papppia ja 94 munkkia, ja heidän tehtäväkseen jäi maakirkkojen niiden alaisten pitäjien läänittäminen kirkkoherrakunniksi, uskonnollis-poliittisen herravallan jatkeena, ja tätä työtä tuki heidän omaksumansa vanha- ja uudistumaton katolinen virkapappeuskäsitys, - jonka Luther vaihtoi uskovien yleisen pappeuden sijaan, sillä hän näki sen vallanpitäjien näkökulmastakin liian radikaaliksi kirkkouudistukseksi. Herätys tyssäsi siihen ja muuttui uskontofasistiseksi vallan vahvistamiseksi.

        Laitatko jonkin linkin väitteellesi ?

        Väitän, ettei Luther perustanut luterilaista kirkkoa.


      • Baltasar erkille
        erkki. kirjoitti:

        Laitatko jonkin linkin väitteellesi ?

        Väitän, ettei Luther perustanut luterilaista kirkkoa.

        Christenssen-Görnansson: Kirkkohistoria 2; siv.148. se että: Luther kohoitti perustamaan "kansallisen kirkon Manzin arkkipiistan johdolla, >> siv. 129.


      • Lukija2
        Baltasar ei kirj. kirjoitti:

        Luther perusti uskonnon nimeltään luterilaisuus ja häntä tuki siinä tehtävässä, sekä luterilaisen uskonnon valinneet ruhtinaat, että 200 katolista papppia ja 94 munkkia, ja heidän tehtäväkseen jäi maakirkkojen niiden alaisten pitäjien läänittäminen kirkkoherrakunniksi, uskonnollis-poliittisen herravallan jatkeena, ja tätä työtä tuki heidän omaksumansa vanha- ja uudistumaton katolinen virkapappeuskäsitys, - jonka Luther vaihtoi uskovien yleisen pappeuden sijaan, sillä hän näki sen vallanpitäjien näkökulmastakin liian radikaaliksi kirkkouudistukseksi. Herätys tyssäsi siihen ja muuttui uskontofasistiseksi vallan vahvistamiseksi.

        "Luther perusti uskonnon nimeltään luterilaisuus..."

        Tuo ei pidä paikkaansa. Luther ei perustanut mitään uskontoa. Luther oli teologian tohtori ja Wittenbergin yliopiston Raamatun selitysopin professori. Luther vastusti anekauppaa.

        Luterilaiset on nimitys, joka otettiin käyttöön siitä protestanttien ryhmästä, joka nojaa erityisesti Augsburgin tunnustukseen.


      • Baltarar ei kirj.
        Lukija2 kirjoitti:

        "Luther perusti uskonnon nimeltään luterilaisuus..."

        Tuo ei pidä paikkaansa. Luther ei perustanut mitään uskontoa. Luther oli teologian tohtori ja Wittenbergin yliopiston Raamatun selitysopin professori. Luther vastusti anekauppaa.

        Luterilaiset on nimitys, joka otettiin käyttöön siitä protestanttien ryhmästä, joka nojaa erityisesti Augsburgin tunnustukseen.

        >> Ennen vuoden 1530 valtoipäiviä humanistisesti suuntautunut uskonpuhdistaja Melanchthon on kirjoitti opillisen yhteenvedon evankeelisesta kirkkoreformaatiosta. Sen tarkoituksena ei ollut mikään tarkan opin luominen, vaan sen selvittäminen (maailmalle) keisarille ja valtiopäiville, että evankelisten toimeenpanema kirkon uudistus ei ole ristiriidassa evankeliumin tai katolisen kirkon kanssa, vaan tähtäsi kirkon puhtauden palauttamiseen. Tästä syystä tämä yhteenveto, Confessio Augustana, tähdentää toisaalta yhteyttä katoliseen kirkkoon, toisaalta kirkon uudistuksen tarvetta, siis vanhan kirkon jälkeen syntyneiden väärinkäytösten poistamista... --> Tätä pyrkimystä yhteyden palauttamiseen Melachthon noudatti myös (katolisen) Kaarle V:n sihteerin ja paavin legaatin kanssa käydyissä neivotteluissa. Pappien avioliiton ja maallikkojen kalkin nauttimisen suhteen hän oli valmis yksimielisyyteen katolisten reformistien ehdoilla.

        Myönnytykset, joita Melachthon teki korjatakseen ennelleen kirkon rikkoutuneen ykseyden (keisari vetoisena katolisena "unum corpus christianum´ina" Saksaan) eivät saaneet (kapinallisen) Lutherin tukea (koska hänet oli julistettu valtakunnankiroukseen, hän seurasi neuvotteluja syrjästä) eivätkä evankelisilta ruhtinailta. Neljä Etelä-Saksan kaupunkia laati oman tunnustuksensa.


      • uno
        Tästä on selitys kirjoitti:

        Tämä Psalmin 110 kohta ei osoita Lutherin tunteneen tätä KRISTUKSEN SALAISUUTTA; todellisesti Matt.22:41-46, eikä sellaisia johtopäätöksiä voi tehdä tämän perusteella, ja Luther kytkee tässä toki uskovien yleistä pappeutta, uudestisyntymän perusteella mutta ei osoita suinkaan tuntevansa sitä taivaallista kuningaspappia jonka ilmestyminen teki kaikki papistot maan päällä turhiksi ja työttömiksi: Hebr.10:11-18; vrt. Hebr.8:8,9. Se että: Luther pidättäytyi itseasissa katoliseen pappiskäsitykseen, osoittaa ettei hän ymmätänyt, Jeesuksen Kristuksen eli Melkisedekin työn taivaallista täydellisyyttä, lainkaan. Hänelle tie kaikkien pyhimpään oli vielä imoittamatta, eli tämä siksi että: hän piti kirkkojen alttareiden sakramentteja jonkin, vaikka ne ovat täysin arvontonta pakanuutta, jopa ohi Jumalan sanan kirkkojen "alttareiden sakramenteissa", - ja näitä toimitetaan vain uskonnollisen lihan tyydyttämiseksi: Kol.2:16-23; Hebr.6:6.

        balttis!

        Sinun Melkisedek oppisi on johtanut älyttömyyksiin. eli koko kristillsen tradition, Jeesuksen ja Paavalin opetusten karnevalisointiin ja teatraalistamiseen," muka-pelastukseen", joka faktisesti oli loppuunsuoritettu jo ennen Aabrahamia ja Moosesta.
        Tämän jälkeen koko lakirumba ja ristiinnaulitseminen ovat pölhojen höynäytystä ja lain noudattaminen kuolemansynti, vert anti-nomismi.


      • NOU TASAPÄISYYDELLE
        uno kirjoitti:

        balttis!

        Sinun Melkisedek oppisi on johtanut älyttömyyksiin. eli koko kristillsen tradition, Jeesuksen ja Paavalin opetusten karnevalisointiin ja teatraalistamiseen," muka-pelastukseen", joka faktisesti oli loppuunsuoritettu jo ennen Aabrahamia ja Moosesta.
        Tämän jälkeen koko lakirumba ja ristiinnaulitseminen ovat pölhojen höynäytystä ja lain noudattaminen kuolemansynti, vert anti-nomismi.

        Ei kaikille ole annettu ymmärrystä, ja oikeastaan vain aika harvoille.


      • Mieti sitäkin
        NOU TASAPÄISYYDELLE kirjoitti:

        Ei kaikille ole annettu ymmärrystä, ja oikeastaan vain aika harvoille.

        Saata-na jakelee mielellään "hölynpölytietoa", mutta ymmärrystä se ei jakele.


      • uno
        NOU TASAPÄISYYDELLE kirjoitti:

        Ei kaikille ole annettu ymmärrystä, ja oikeastaan vain aika harvoille.

        no,no!

        Eipä sitä vaaditakaan, vaan on olemassa highway, valtatie pelastukseen, joka on Jesajan mukaan niin yksinkertainen, ettei siltä eksy hullukaan!
        Viisasten ymmärryksen käy kakkaisesti!


      • Luehan sekin
        uno kirjoitti:

        no,no!

        Eipä sitä vaaditakaan, vaan on olemassa highway, valtatie pelastukseen, joka on Jesajan mukaan niin yksinkertainen, ettei siltä eksy hullukaan!
        Viisasten ymmärryksen käy kakkaisesti!

        Maalisesti ja omissa silmissään viisaiden käy toki lopulta varsin kehvelisti, kun luottavat omaan ymmärräykseensä, ikäänkuin hiellä itsellää olisi kyky ajatella jotakin --- ., niinkuin Jumalan tuntemisessa vaaditaan: 1 Kor.2-luku.


      • uno
        Mieti sitäkin kirjoitti:

        Saata-na jakelee mielellään "hölynpölytietoa", mutta ymmärrystä se ei jakele.

        mietin mietin! Balttis!

        Saa-tana on siis parempi kuin sinä- jakelee sentään tietoaan. Sulta ei saa kuin saman jodlauksen kerta toisensa jälkeen, ilman mitään lähdetietoja,


      • uno
        Luehan sekin kirjoitti:

        Maalisesti ja omissa silmissään viisaiden käy toki lopulta varsin kehvelisti, kun luottavat omaan ymmärräykseensä, ikäänkuin hiellä itsellää olisi kyky ajatella jotakin --- ., niinkuin Jumalan tuntemisessa vaaditaan: 1 Kor.2-luku.

        balttis!

        Aivan . mutta kuinkahan sulle käy, kun yrität tuntea Jumalan väittämällä Sanaa vastaan - niissä tunnetuissa puoilenkymmenessä asiassa, jotka hyvin tiedät.


      • uno
        Baltasar ei kirj. kirjoitti:

        Luther ei olisi koskaan ryhtynyt määrittelemään mitään perusteita erityiselle papistolle, "ordolle" joka erotettiin maallikoista, jos hän olisi tajunnut Jeesuksen tehdeen taivaallisena ylipappina Melkisedekin järjestyksen mukaan kaikista uudestisyntyneistä uskovista kuninkallisia pappeja Jumalalle ja Isälleen: Ilm.1:6.

        balttis!

        Jo Paavali alkoi eritellä palvelusvirkoja, eikä ole mitään sanaa, että kaikista olisi kaikenlaiseen virkaan. Kun Jeesus ei tullutkaan, eriytyminen jatkui edelleen, nyt diakonian ja laupeudentyön puolelle,Historia kertoo, että väen lisääntyessä ja monipuolistuessa kirkkolaitoskin alkoi kehittyä,. Se on vanhatestamentillistä, juutalaista jatkumoa, jossa hierarkisoitunut papisto sääteli tarkasti koko kansan elämää ja uskonnollinen ja maallinen kietoutui toisiinsa, Samaan aikaan tasa-arvo yhteiskunnallsena ilmiönä nosti päätään ja kampesi syrjään tyranniaa, jota alkukristitytkään eivät suuremmin vierastaneet. Onko. Balttis . demokratia siis jumalaton trendi, Silloin myös demokraattisten viestimien käyttö ilman säädettyä virkatietä hallintoalamaisena ja erityisesti nimetön parjaaminen internetin välityksellä, on sitä.
        Laskepa, montako lainkohtaa tulee täten rikotuksi. Jos niistä kannattaisi välittää!


    • Baltasar ei kirj.

      Mutta tarkoitin en vain tätä mainintaa Melkisedekin pappeudesta, vaan lähinnä sitä että: Luhter ei olisi asettanut mitään erityispappeutta koskaan kirkonvirkoina toimintansa perustaksi, jos hän olisi todellisesti ymmätänyt ettei kahta papillista jäjestelmää voi olla samanaikaan viomassa, ja että: se ikuinen armoliitto joka astui kaikkien Aabarahamillekin annettujen lupausten täyttymyskenä voimaan Jeesuksen Kristuksen, eli Melkidekin uhratessa itsensä taivaallisena kuningaspappina joka vahvisti tämä papin oman veren kautta: "ihmisen veri sovituksena ihmisestä" sekä "viaton vääräin puolesta"; sen että: Jeesus Kristus teki yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi täydelliseksi Jumalan edessä ne jotka pyhitetään, - eli teki uskovista kuninkaallista papistoa nimeomaa Melkisedekin järjestyksen mukaisena pappeutena.

      Jos Luther olis tajunnut tämän ei hän olisi enää hyväksynyt minkäänlaisia kirkkojen papistoja, ja niiden turhia uhreja ja alttaritoimia: Hebr.10:11-18.

      Hän puhui Melkisedekistä todellisesti kuitenkaan tajuamatta tämä TAIVAALLISEN KUNINGASPAPIN suorittamaa täydellistä yhtä ainoaa Jumalanpalvelusta MEIDÄN LUNASTAMISEKSMME, - siis Melkisedekin järjestyksen astuessa voimaan, GOLGATALLA TÄMÄN UHRIPAPIN VEREN VUODATTAMISEN MYÖTÄ - IKUISENA JA UUTENA VOIMAANASTUNEENA LIITTONA, JOKA SYRJÄYTTI KAIKKI PAPISTOT TURHINA MAAN PÄÄLLÄ.

      Luther ei olisi koskaan höpissyt joutavia "alttarin sakramentista kirkoissa" - jos hän olisi todellisesti tuntenut Melkisedekin, joka on Jeesus taivaallisessa kirkkaudessaan - sama eilen, ja tänään ja iankakikisesti: Hebr.13:8.

      • uno

        Balttis!

        Tämä on sinun "historiaasi" sovellettuna tähän aikaan, 1920-luvun Vienan retkien urhot hankkivat Suomelle itsenäisyyden ja toinen maailmansota onkin bluffia!
        Tai kun Itävallan Ferdinant uhrattiin, Hitlerin ei olisi sitä tarvinnut enää tehdä omalla kohdallaan, uhria sodalle!


      • uno

        balttis!

        'Lutherin ja muiden reformistien sopu kaatui riitaan : "onko Jumala tosiaan sanonut! Eli Luther ei kyninyt kanaa höyhenistä, mistä häntä arvosteltiin, eli sukinut Sanaa edustuskelpoiseksi, vaan piti siitä kiinni sellaisenaan --" Ehtoollinen ON Kristuksen ruumis..!" Mutta "hokkus-pokkus" kun tuosta inhottavasta rajauksesta päästiin eroon, päästiin myös tuhansiin erilaisiin tulkintoihin, MITÄ ihmettä ehtoollinen sitten on! Vajaamielisen vapaata kristillisyyttä tosiaan, Symboliseen melkisedek varianttiin.


      • modus operandi
        uno kirjoitti:

        balttis!

        'Lutherin ja muiden reformistien sopu kaatui riitaan : "onko Jumala tosiaan sanonut! Eli Luther ei kyninyt kanaa höyhenistä, mistä häntä arvosteltiin, eli sukinut Sanaa edustuskelpoiseksi, vaan piti siitä kiinni sellaisenaan --" Ehtoollinen ON Kristuksen ruumis..!" Mutta "hokkus-pokkus" kun tuosta inhottavasta rajauksesta päästiin eroon, päästiin myös tuhansiin erilaisiin tulkintoihin, MITÄ ihmettä ehtoollinen sitten on! Vajaamielisen vapaata kristillisyyttä tosiaan, Symboliseen melkisedek varianttiin.

        Polaroid!

        Balttiksen, kuten monen muunkin iskulause on -takaisin alkuun! Ja sitä heille edustaa heidän mielessään muhinut snapshot-kuva alkuseurakunnan pysähtyneestä historiasta. Noin silloin-noin aina ja hyvä tulee!
        Kuva on samanlainen, kuin oli luonnonromantikkojen, jopa kansallisromantikkojen haaveissa, että on jokin hetki noilla, jolloin kaikki kaunis, aito ja luonnollinen puhkesi kukkaan. Kuva on täysin väärä, sillä villi ja vapaa on poikkeuksetta raaka ja alkeellinen.
        Alkuseurakunnan ensimmäisiä vuosia ei kuvaa mikään dokumentti. Paavalin Ja varsinkin apostolien tekstit kirjaavat jo perinnettä, eli kehittynyttä käytäntöä. Apostolien teot oikeastaan antavat hyviä viitteitä, miten hakusessa yhteinen oppi oli. Ja miten hakuseen se oli joutuva.
        Pitikö pakanoille julistaa evankeliumia lainkaan, lakien asema ja pitkä vetkuttelu aiheesta, joka päättyi kaikkien aikojen nahkapäätökseen, tulemaan, jota välittömästi alettiin rikkoa, Jehut riitelivät kuin "ihmiset ainakin" suuttuivat, toimvat vähän yleisön mukaan, kuten esim Paavali. Kaikista keskeisistä opinkapoaleista nousi riita, Annetaan ymmärtää, että Paavalin linja voitti, mutta historia kertoo toista.
        Seurakunta ja sen hoitaminen alkoi joutua yhä enemmän valittujen harteille, kaikesta yleispappeuskalkatuksesta huolimatta ja osalle seurakuntaa sanottiin suoraan : " nokka umpeen"! "Virkoihin" hakijoilta alettiin vaatia ominaisuuksia, hyveitä jotka luulisi alkeelisinkin kristitty täyttäneen,. Mutta näissähän riittää riitelemistä ja suosikkien hakua! Vaikka alun idea lienee ollut yleinen ja vapaa kaiken arviointi.
        Kun tätä "neitseellistä" tilaa käytetään mallina, niin sen ristiriidoista johtuen älämölöä tulee ja ameebamaista jakautumista korvasyyhyn mukaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5118
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3347
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1482
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1317
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1026
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      928
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe