Linjalla 18 kulkee Helsingissä niin tajuttoman kovaäänisiä busseja, että tästä meiningistä ei tule enää mitään. Bussit kulkevat yöaikaan yms, ja kuulen saapuvan bussin Munkkivuoressa jo melkein kilometrin päästä, kun muuten on hiljaista. Bussi humisee tai hurisee, ihan kuin joku 10m tuuletin pyörisi täysiä auton kiihdyttäessä.
Tästä asiasta on annettu palautetta HSL:lle, mutta homma ei etene mihinkään.
Olisiko ideoita mihin seuraavaksi voisi ottaa yhteyttä, tai mitä voisi tehdä tämän paskan lopettamiseksi.
Jumalattoman kovaäänisiä busseja linjalla 18
36
299
Vastaukset
- Asiatkoliianhyvin
Muuta muualle..
- maisteriäo163
Osta korvatulpat ääliö.
- Gorilla King Kong
Tunge peruna mölybussin pakoputkeen.
- maisteriäo163
Pojat täällä puhuu kuin miehet ja siihen se jääkin. Ostakaa vain korvatulpat ääliöt jos melu häiritsee.
- maisteriäo163
Tuo huoraaja pärjäis hyvin tuolla vitsifetsivaaleilla takahikiällä puheet kuin rahattomalla lehmän ostajalla. Toista se on mulla wisky virtaa ja banjot soi. Ja strippari tanssii.
Ei se nyt ihan 10-metrinen se tuuletin ole mutta vähän toista metriä kuitenkin... Ja näillä helteillä kyllä pyörii aika lailla täysillä... Ja ei valitus ei varmasti etene kun mitään vikaa niissä autoissa ei huminasta huolimatta ole :)
- suunnittelukysymys
miksi bussien jäähdytin pitää ahtaa moottoritilaan jossa siihen tarvitaan helvetinmoinen puhallin pieneen tilaan ja silloin sen on pyörittävä lujaa ja meteli on kauhea sekä melunlähde on matalalla sivulle suuntautuneena ja kapeilla kaduilla se oikein kaikuu talojen seinistä.
onhan katolla pinta-alaa sijoittaa jäähdytyskennoja vaikka millä mitalla ja puhallinmelu saadaan pois kun tehdään suuremmat kennot jolloin pinta alaa on enemmän missä jäähdyttää.
ja kennot sijoitettaisiin pystysuunnassa niin bussin kulkiessa luonnollinen ilmavirta jäähdyttäisi niitä eikä puhaltimia tarvitisis pyörittää kuin auton seisoessa. ja tyhjäkäynnillä tuskin tarvitaan täyttä jäähdytystehoa jolloin riittäisi vain pieni tuuletus. - suojaisessa paikassa
suunnittelukysymys kirjoitti:
miksi bussien jäähdytin pitää ahtaa moottoritilaan jossa siihen tarvitaan helvetinmoinen puhallin pieneen tilaan ja silloin sen on pyörittävä lujaa ja meteli on kauhea sekä melunlähde on matalalla sivulle suuntautuneena ja kapeilla kaduilla se oikein kaikuu talojen seinistä.
onhan katolla pinta-alaa sijoittaa jäähdytyskennoja vaikka millä mitalla ja puhallinmelu saadaan pois kun tehdään suuremmat kennot jolloin pinta alaa on enemmän missä jäähdyttää.
ja kennot sijoitettaisiin pystysuunnassa niin bussin kulkiessa luonnollinen ilmavirta jäähdyttäisi niitä eikä puhaltimia tarvitisis pyörittää kuin auton seisoessa. ja tyhjäkäynnillä tuskin tarvitaan täyttä jäähdytystehoa jolloin riittäisi vain pieni tuuletus.Helsingissä liikkuu varsinkin öisin paljon hämäräveikkoja joilla voi olla kättä pidempää tai jopa tuliaseita mukana niin ymmärrät varmaan mitä katolla pystyssä oleville kennoille kävisi?
suunnittelukysymys kirjoitti:
miksi bussien jäähdytin pitää ahtaa moottoritilaan jossa siihen tarvitaan helvetinmoinen puhallin pieneen tilaan ja silloin sen on pyörittävä lujaa ja meteli on kauhea sekä melunlähde on matalalla sivulle suuntautuneena ja kapeilla kaduilla se oikein kaikuu talojen seinistä.
onhan katolla pinta-alaa sijoittaa jäähdytyskennoja vaikka millä mitalla ja puhallinmelu saadaan pois kun tehdään suuremmat kennot jolloin pinta alaa on enemmän missä jäähdyttää.
ja kennot sijoitettaisiin pystysuunnassa niin bussin kulkiessa luonnollinen ilmavirta jäähdyttäisi niitä eikä puhaltimia tarvitisis pyörittää kuin auton seisoessa. ja tyhjäkäynnillä tuskin tarvitaan täyttä jäähdytystehoa jolloin riittäisi vain pieni tuuletus.Jaa että jäähdyttimet katolle ja vielä pystyyn... just, lisää hyviä ideoita...
- suunnittelukysymys
helbkuski kirjoitti:
Jaa että jäähdyttimet katolle ja vielä pystyyn... just, lisää hyviä ideoita...
no kerro toki mikä siinä olisi ongelmama? onhan siellä nyt jo ilmastoinnin lauhduttimet ollut iät ja ajat eikä niissäkään ole mitään ylitsepääsemätöntä ongelmaa tullut.
ja katso tarkasti vaikka moottorijunan katolle, mitä siellä onkaan? http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f1/Dm12_4416.jpg
vaakatasossa jäähdytykseen tarvitsee aina tuulettimia mutta pystyasennossa helsingissä vallitseva merituuli ja bussin kulkiessa luonnollinen ilmavirta jäähdyttää kennoja ja puhaltimia ei tarvitse juuri ollenkaan.
kaikista hulluinta on kyllä lykätä se kuumaan moottoritilaan ahtaaseen paikkaan moottorin viereen jolloin tarvitaan helvetinmoinen puhallin ja sen täytyy pyöriä lujaa! suunnittelukysymys kirjoitti:
no kerro toki mikä siinä olisi ongelmama? onhan siellä nyt jo ilmastoinnin lauhduttimet ollut iät ja ajat eikä niissäkään ole mitään ylitsepääsemätöntä ongelmaa tullut.
ja katso tarkasti vaikka moottorijunan katolle, mitä siellä onkaan? http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f1/Dm12_4416.jpg
vaakatasossa jäähdytykseen tarvitsee aina tuulettimia mutta pystyasennossa helsingissä vallitseva merituuli ja bussin kulkiessa luonnollinen ilmavirta jäähdyttää kennoja ja puhaltimia ei tarvitse juuri ollenkaan.
kaikista hulluinta on kyllä lykätä se kuumaan moottoritilaan ahtaaseen paikkaan moottorin viereen jolloin tarvitaan helvetinmoinen puhallin ja sen täytyy pyöriä lujaa!Lähes kaikissa kuorma-autoissa jäähdytin on pystyssä aivan auton edessä ja tarvitsee silti flektin. Meinaatko että ruuhkassa matelevaan bussiin sun merituulen voima riittää jäähdyttämään? Mitäs jos katolla olevaan jäähdyttäjään tulee vanhemmiten vuoto ja katto vuotaa niin että tulikuumat jäähdytin nesteet valuu matkustajien niskaan? Siinä muutama syy miksi ne ei ole katolla
- suunnittelukysymys
helbkuski kirjoitti:
Lähes kaikissa kuorma-autoissa jäähdytin on pystyssä aivan auton edessä ja tarvitsee silti flektin. Meinaatko että ruuhkassa matelevaan bussiin sun merituulen voima riittää jäähdyttämään? Mitäs jos katolla olevaan jäähdyttäjään tulee vanhemmiten vuoto ja katto vuotaa niin että tulikuumat jäähdytin nesteet valuu matkustajien niskaan? Siinä muutama syy miksi ne ei ole katolla
pyöriikö siellä kuorma autossa hellepäivänä jäähdyttimen tuuletin täydellä teholla niin että jumalaton meteli kuuluu satojen metrien päähän kuten busseissa käy.
eihän ruuhkassa matelevassa bussissa tarvita täyttä jäähdytystehoa. jos kennoja on tarpeeksi niin kyllä ne jäähtyy ilman hirveää puhallustakin ja mahdolliset tuulettimet voi olla hitaammin pyöriviä jos jäähdytyspinta alaa on enemmän ja näin ei tule melua.
mitäs jos ilmastointikojeen lämmityspattereihin tulee vuoto ja tulikuumat jäähdytysnesteet valuu kattokanavien kautta sisälle matkustajien niskaan? tai jos matkustamon patteriin tulee vuoto ja kuuma neste suihkuaa matkustajien jalkoihin?
tai jos kylmäpatteriin tulee äkillinen suuri vuoto ja ilmastointikoje puhaltaa kaikki kylmäaineet suoraan matkustamoon ja myrkyttää matkustajat.
kaikki nuo skenaariot on paljon todennäköisempiä kuin se, että katolla olevat jäähdyttäjät vuotaisivat ja vielä samaan aikaan katto vuotaisi niin paljon että kaikki nesteet suorastaan valuisivat sisään.
sanoppa miksi ilmastoinnin lauhduttimet on sitten katolla eikä moottoritilassa samassa yhteydessä jäähdytysnesteen jäähdyttimen kanssa kuten henkilöautossa on? suunnittelukysymys kirjoitti:
pyöriikö siellä kuorma autossa hellepäivänä jäähdyttimen tuuletin täydellä teholla niin että jumalaton meteli kuuluu satojen metrien päähän kuten busseissa käy.
eihän ruuhkassa matelevassa bussissa tarvita täyttä jäähdytystehoa. jos kennoja on tarpeeksi niin kyllä ne jäähtyy ilman hirveää puhallustakin ja mahdolliset tuulettimet voi olla hitaammin pyöriviä jos jäähdytyspinta alaa on enemmän ja näin ei tule melua.
mitäs jos ilmastointikojeen lämmityspattereihin tulee vuoto ja tulikuumat jäähdytysnesteet valuu kattokanavien kautta sisälle matkustajien niskaan? tai jos matkustamon patteriin tulee vuoto ja kuuma neste suihkuaa matkustajien jalkoihin?
tai jos kylmäpatteriin tulee äkillinen suuri vuoto ja ilmastointikoje puhaltaa kaikki kylmäaineet suoraan matkustamoon ja myrkyttää matkustajat.
kaikki nuo skenaariot on paljon todennäköisempiä kuin se, että katolla olevat jäähdyttäjät vuotaisivat ja vielä samaan aikaan katto vuotaisi niin paljon että kaikki nesteet suorastaan valuisivat sisään.
sanoppa miksi ilmastoinnin lauhduttimet on sitten katolla eikä moottoritilassa samassa yhteydessä jäähdytysnesteen jäähdyttimen kanssa kuten henkilöautossa on?Oletkos pannut merkille minkä kokoinen paketti se bussin ilmastointilaite siellä katolla kokonaisuudessaan on?
- kysymys väliin
helbkuski kirjoitti:
Oletkos pannut merkille minkä kokoinen paketti se bussin ilmastointilaite siellä katolla kokonaisuudessaan on?
Onko tässä kuvassa iso musta oikeassa reunassa mihin menee kahdella hihnalla veto niin ilmastoinnin kompressori: http://farm5.static.flickr.com/4135/4737624155_40cbf2a189_b.jpg
kysymys väliin kirjoitti:
Onko tässä kuvassa iso musta oikeassa reunassa mihin menee kahdella hihnalla veto niin ilmastoinnin kompressori: http://farm5.static.flickr.com/4135/4737624155_40cbf2a189_b.jpg
On
- vaitiolovelvollisuus
helbkuski kirjoitti:
On
Ja miksihän sinun piti tähänkin vastata? mistä voit tietää että mihin kyseinen henkilö tietoa ylipäätänsä tarvitsee?
KENENKÄÄN muun kuin bussiasentajien ei tarvitse tietää MITÄÄN bussin moottoritilasta. ja ammattimiehet ei suomi24:ssä sitä kysele. EDES kuljettajat ei tarvitse kyseistä tietoa.
Ylimääräisen tiedon jakaminen näin julkisesti on vain omaan nilkkaan kusemista. jos joku henkilö tulee vaan yhtäkkiä kysymään jotain tuollaista ja liitteenä on jokin tuntematon kuvakin vielä, ja sitten vastaat kysymykseen niin tietoa saatetaan käyttää ties mihin tarkoitukseen.
Saatat jopa kannustaa rikokseen tällä kommentilla. kohta joku alkaa yöllä vaivihkaa irroittelemaan kompressoreita ja kuljettaa niitä johonkin rajan taakse myytäväksi. - ..........
vaitiolovelvollisuus kirjoitti:
Ja miksihän sinun piti tähänkin vastata? mistä voit tietää että mihin kyseinen henkilö tietoa ylipäätänsä tarvitsee?
KENENKÄÄN muun kuin bussiasentajien ei tarvitse tietää MITÄÄN bussin moottoritilasta. ja ammattimiehet ei suomi24:ssä sitä kysele. EDES kuljettajat ei tarvitse kyseistä tietoa.
Ylimääräisen tiedon jakaminen näin julkisesti on vain omaan nilkkaan kusemista. jos joku henkilö tulee vaan yhtäkkiä kysymään jotain tuollaista ja liitteenä on jokin tuntematon kuvakin vielä, ja sitten vastaat kysymykseen niin tietoa saatetaan käyttää ties mihin tarkoitukseen.
Saatat jopa kannustaa rikokseen tällä kommentilla. kohta joku alkaa yöllä vaivihkaa irroittelemaan kompressoreita ja kuljettaa niitä johonkin rajan taakse myytäväksi.Hmmm.kyllä perus teknikan tuntemus on yksi vaatimus jotta voi kutsua itseään oikeaksi kuljettajaksi eikä ajoneuvorakenteen tuntemus koskaa tee huonoksi kuljettajaksi... ...voi ja uskaltaa jopa päästää sellaisen kuljettajan kehäIII:n ulkopuolellekin kun tietää että pärjää maailmalla (ja kuskit kiertäkää te sitä puurokauhaa kun kuljettajat tekee sen edustustyön).
- nuijahelbkuski
.......... kirjoitti:
Hmmm.kyllä perus teknikan tuntemus on yksi vaatimus jotta voi kutsua itseään oikeaksi kuljettajaksi eikä ajoneuvorakenteen tuntemus koskaa tee huonoksi kuljettajaksi... ...voi ja uskaltaa jopa päästää sellaisen kuljettajan kehäIII:n ulkopuolellekin kun tietää että pärjää maailmalla (ja kuskit kiertäkää te sitä puurokauhaa kun kuljettajat tekee sen edustustyön).
Tän HELBKusKin vois lähettää Afrikkaan
- provopetteri
vaitiolovelvollisuus kirjoitti:
Ja miksihän sinun piti tähänkin vastata? mistä voit tietää että mihin kyseinen henkilö tietoa ylipäätänsä tarvitsee?
KENENKÄÄN muun kuin bussiasentajien ei tarvitse tietää MITÄÄN bussin moottoritilasta. ja ammattimiehet ei suomi24:ssä sitä kysele. EDES kuljettajat ei tarvitse kyseistä tietoa.
Ylimääräisen tiedon jakaminen näin julkisesti on vain omaan nilkkaan kusemista. jos joku henkilö tulee vaan yhtäkkiä kysymään jotain tuollaista ja liitteenä on jokin tuntematon kuvakin vielä, ja sitten vastaat kysymykseen niin tietoa saatetaan käyttää ties mihin tarkoitukseen.
Saatat jopa kannustaa rikokseen tällä kommentilla. kohta joku alkaa yöllä vaivihkaa irroittelemaan kompressoreita ja kuljettaa niitä johonkin rajan taakse myytäväksi.No kylläpä nyt on päässyt vuotamaan äärimmäisen salaista tietoa julkisuuteen :DD
provopetteri kirjoitti:
No kylläpä nyt on päässyt vuotamaan äärimmäisen salaista tietoa julkisuuteen :DD
Juu, kyllä nyt häviää ilmastoinnin kompressorit kaikista busseista viimeistään ens yönä, ne varkaat odottaa että just näille sivuille tulee tärkeitä vinkkejä... ;)
Ei se bussin ääni häiritse ei ollenkaan vaan yleensä tietoisuus että busseja on olemassa... ...jopa tamperen bussit häiritsee alottajaa
- paskasakki pois
Kyllä linja-autojen olemassaolo häiritsee minuakin. Koska linja-autoilla kulkevat vain köyhät ja muu rupusakki
- Asiaton viesti
paskasakki pois kirjoitti:
Kyllä linja-autojen olemassaolo häiritsee minuakin. Koska linja-autoilla kulkevat vain köyhät ja muu rupusakki
Hyvä idea. Voineet näyttää esimerkkiä poistumalla ekaksi itse
paskasakki pois kirjoitti:
Kyllä linja-autojen olemassaolo häiritsee minuakin. Koska linja-autoilla kulkevat vain köyhät ja muu rupusakki
Bay bay joko menit ihmisen kuvatus!!!
- ajomies14
HelBkuskin Gädilläkissäkin on tuuletin
- Ari Kähärä
Tuo meteli ongelma on pääsääntöisesti Scanian ja Scalan (Lahden koritehtaan) vaunuissa. Jostain kumman syystä tuota äänenvoimakkuutta ei ole kyetty sitomaan sellaiseksi, että se olisi neutraali. Volvon busseissa tuota samaa äänimaailmaa ei vastaavaa ole. Samassa yhteydessä voidaan todeta, että em. Scanian kone myös savuttaa enempi ja on siten anti ympäristöystävällinen. Mittaristossa on tavan takaa huomautus moottoritehon alentamisesta liikapäästöjen vuoksi. No ei aloituksessa ollut kyse merkkien välisistä eroavaisuuksista, mutta todennäköisesti ko. linjalla käytetään juuri noita Scania/Scala vaunuja.
Onko työntutkija Taavetti samaa mieltä? :D - talkoo-taavetti
Joo mä tuun kusiruutan kanssa hoitamaan asian.
- adsfgfdsgdsgsdfgsdgf
>>>Olisiko ideoita mihin seuraavaksi voisi ottaa yhteyttä, tai mitä voisi tehdä tämän paskan lopettamiseksi.
1) Alat kampanjoimaan että lippujen hintoja nostetaan 20%
2) HSL painostaa linja-autojen valmistajia tekemään toisenlaisia lähes äänettömiä jäähdytysratkaisuja muutostöinä nykyisiin busseihin. Matkustajat siis maksaisivat
3) Todennäköisesti erikoisratkaisu on jokin kompromissi joka kenties ei kuitenkaan kestä tai vaatii jatkuvasti huoltoa esim. paljon kennojen pesua (kallista), jolloin alat valittamaan kun ei niitä busseja tule ajallaan pysäkille kun piiputtavat. :D
Ja nyt sitten aloittaja tietysti sanoo ettei mitään ole mistään valmis maksamaan 2 kuukauden(?) meluongelman takia, mutta kaikki pitäisi saada? :D
Mitenkäs olisi jos aloittaja ostaisi ilmastointilaitteen, pitäisi ikkunat visusti kiinni kuumalla ja laittaa korvatulpat päähänsä?
Tai:
1) Kaivat kaiken maailman tieteellisiä tutkimuksia että nimenomaan sinun asuinalueellasi on niin karmeaa melusaastetta että se vaikuttaa terveyteen.
2) Terveysviranomaiset tarkistavat ja toteavat sinun olevan oikeassa... päättävät että nykyisessä osoitteessa on liian vaarallista asua laittaen asuntosi asumiskieltoon ja sinut pakotetaan muuttamaan. *wirn*
Onko aloittaja ajatellut koskaan muuttavansa maalle?- Addressia kehiin
Siitä vaan addressia perustamaan kunhan ensin keksit vaihtoehtoisen ratkaisun nykyisen tilalle, jonka markkinoit taitavasti kansalle.
http://www.adressit.com/ - .........
4. Kansalais poliisit siperiaan kyttämään porojen kuksimista 5. Pikkumaisille ihmisille 2metriä köyttä ja pala saippuaa.
Bussit on nykyään hiljaisempia kuin n.10 vuotta sitten ja kuulijalla on jotain
Psyykkisiä ongelmia - kierroksia
......... kirjoitti:
4. Kansalais poliisit siperiaan kyttämään porojen kuksimista 5. Pikkumaisille ihmisille 2metriä köyttä ja pala saippuaa.
Bussit on nykyään hiljaisempia kuin n.10 vuotta sitten ja kuulijalla on jotain
Psyykkisiä ongelmiaTaitaapi automaattivaihteiston säätö olla pielessä tai jopa tumpelo kuljettaja kytkenyt vaihteen valitsimen estämään suuremmat vaihteet pois, ajaa kierroksilla. Kyllä nykyajan bussit mennä loksottaa pienilläkin moottorin kierroksilla oikein säädettynä, toista oli Sisu ajanjaksona ne kävi kuin smirkeli ja oli tehty ilman jousia.
Keventäkää kaasujalkaa, tällöin on aikataulujakin kevennettävä. kierroksia kirjoitti:
Taitaapi automaattivaihteiston säätö olla pielessä tai jopa tumpelo kuljettaja kytkenyt vaihteen valitsimen estämään suuremmat vaihteet pois, ajaa kierroksilla. Kyllä nykyajan bussit mennä loksottaa pienilläkin moottorin kierroksilla oikein säädettynä, toista oli Sisu ajanjaksona ne kävi kuin smirkeli ja oli tehty ilman jousia.
Keventäkää kaasujalkaa, tällöin on aikataulujakin kevennettävä.Ensinnäkin Scalan flekti on hydraulitoiminen, pyörii jo matalillakin kierroksilla kovaa jos lämpötila korkea. Ja tuletko näyttämään minulle miten vaihteenvalitsimella kytketään suuremmat vaihteet pois pelistä? Napit D,N ja R...
- kierroksia
helbkuski kirjoitti:
Ensinnäkin Scalan flekti on hydraulitoiminen, pyörii jo matalillakin kierroksilla kovaa jos lämpötila korkea. Ja tuletko näyttämään minulle miten vaihteenvalitsimella kytketään suuremmat vaihteet pois pelistä? Napit D,N ja R...
Ei liikennöitsijät ole koko kalustoonsa kerralla uusineet, ehkä löydät enempikin noita vaihteen valitsin nappeja yhtiösi kalustosta ilman minun tulematta sinua perehdyttämään yhtiösi linja-autoihin.
Tuossa ajeletta perätysten samoille pysäkeille, sininen Helpinkuskin rele menee pienillä kierroksilla, enkä kuule edes tuulettimen huminaa, mutta Nopinan rele huutaa ylikierroksilla pysäkille tullessa ja siitä lähtiessään.
Jaksamista helbkuskille tumpeloimatta. kierroksia kirjoitti:
Ei liikennöitsijät ole koko kalustoonsa kerralla uusineet, ehkä löydät enempikin noita vaihteen valitsin nappeja yhtiösi kalustosta ilman minun tulematta sinua perehdyttämään yhtiösi linja-autoihin.
Tuossa ajeletta perätysten samoille pysäkeille, sininen Helpinkuskin rele menee pienillä kierroksilla, enkä kuule edes tuulettimen huminaa, mutta Nopinan rele huutaa ylikierroksilla pysäkille tullessa ja siitä lähtiessään.
Jaksamista helbkuskille tumpeloimatta.Mun jaksamisessa ei ole ongelmia, olen 5 viikon kesälomalla ;D
- maisteriäo163
Jaaha nytkö ne helbin 18 linjan autot on niin hiljaiseksi muuttuneet ja tilalle tulleet nobinan autot huutamaan ! Monina vaikkei linjaa 18 edes aja. Voi teitä pikku älyisiä reppanoita.
- kierroksia
Reppanamaisteri, ei ainoastaan 18 linjan ongelma ole älytön moottorin kierrosmelu. Lentomelualueellakin jopa bussin päästämä melu voittaa monet lentokoneet.
Kyllä ne on saaneet tekniikan toimimaan niin että kun bussi jarruttaa pysäkille tullessaan moottori ottaa ylikierroksia hidastimen ansiosta ja lähtö talla tiskissä on rajun tuntuinen vaikka lähtö onkin vetelä. 40 km alueella tuntuu moottori kiertävän joillakin mestareilla 2000 kierrosta.
Käväsinpä Ruotsissa Uumajassa, Nopinan jo käytetyn näköiset nivelbussit mennä loksotteli pienillä kierroksilla tyylikkäästi vanhassa kaupungissa.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta
Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä502749Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!
1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille5122582- 481815
- 311709
Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?
Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.1171693SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat
SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka3011639Tappo Kokkolassa
Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap91222Ketä ammuttu ?
Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?221062Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari
Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,541057Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu
Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.641040