Sairaslomalle lukiosta

Apua,kaipaan

Onko kokemusta lukion jättämisestä kesken toistaiseksi, siirtyen sairaslomalle, syömishäiriön vuoksi? Tai minun tapauksessani syömishäiriön lisänä masennus ja ahdistuneisuushäiriö.

Olen 17-vuotias, ja asun yksin yksiössä, rahat toosi tiukilla. Äiti kuitenkin auttaa vuokrassa yms...

Törkkääkö mielummin lääkärit suoraan laitokseen? Vai pääseekö sairaslomalle suht helposti?

Viime keväänä olin 3 viikkoa sairaslomalla, koska henkisesti (ja ehkä sitten fyysisestikkin) olin niin rikki, etten jaksanut käydä koulua. Osastolla en ole ikinä ollut, en ole suostunut. Bmi ei ole alle pakkohoitorajan 13 (ainakaan punnituksissa...), mutta siinä lähellä joka tapauksessa liikutaan.

Onko täällä ihmisiä sairaslomalla?

5

249

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • stoopid

      Olen ollut sairaslomalla jo 1,5vuotta 4kk (osastolla ollut), palailen kouluun nyt tänä syksynä.
      Osastolle joudut jos olet todella heikko kuntoinen ja arjesta selviäminen on hankalaa. Jos on itsetuhoisia ajatuksia on osastolle joutuminen 100% varmaa.
      Itsellä ei ollut, mutta erehdyin sanomaan, että olin niin pettynyt itseeni ahmimiskohtausten jälkeen että voisin tappaa itseni. Se oli menoa sitten.
      Ala nyt syömään kunnolla. Paraneminen vie aikaa (jopa vuosia) ja vaatii kärsivällisyyttä.
      Ja sinä et liho loputtomasti, alun nopea painon nousu on vain turvotusta/nestettä joka lähtee kyllä nopeasti. Rasvaa tulee yöhemmin paljon vatsaan ja reisiin, mutta ne tasoittuvat kehoon ajan kanssa. Keho ei rakenna lihaksia takaisin ennen kuin on kerännyt tietyn määrän rasvaa ja rasvakin sulaa pois kun lihaksisto kasvanut takaisin. Keho ampuu painon n.10% yli tavoitepainonsa, mutta se tippuu itsekseen vuoden, parin aikana.
      Olet oikeutettu sairaslomaan ja sairaspäivärahaan. Hae ne.
      Opiskelupaikka kyllä odottaa.
      Ja jaksamisia parantumiseen.

      • Apua,kaipaan

        Kiitos tosi paljon viestistä ja vastauksesta! Paljon tsemppiä sulle koulun alkuun ja tulevaisuuteen!


    • stoopid

      Itsekkään en kertonut totuutta kenellekkään sillä häpesin laihduttamistani.
      Ajattelin että laihduttaminen on naisten hommaa, miehethän ei laihduttele.
      Lääkärit sitten etsivät syöpää ym. vikaa minusta, kun paino vaan tippui.

      Alkujaan olin vakavasti ylipainoinen (syy:länträsin viinan kanssa ja söin sontaa/eineksiä mielettömästi) ja pudottelin painoa 70kiloa n.vuoden aikana.
      Bulimisia piirteitä minulla ei koskaan ollut tai tullut.
      Olin lopuksi niin huonossa kunnossa, että lääkäritkin sanoivat että viikon parin päästä olisin kuollut. Nukkuessa näytin kuulema muumiolta.

      Suosittelisin sinua karsimaan kaikki stressitekijät minimiin.
      Anna aikaa itsellesi. Ole perheesi kanssa, he ovat sinulle parhain tuki koko maailmassa tämän vitsauksen selättämisessä. Halaa lähimmäisiä, käy lyhyellä ja kevyellä kävelyllä tai silittele lemmikkiä, kun kaikki näyttää varjoisalta. Ja epätoivo ja tuska alkavat vallata mieltäsi.

      Sinun pitää hyväksyä, että tullaksesi taas normaaliksi sinun pitää alkaa syödä. Itse söin melkein 2kk ihan mitä halusin, milloin halusin (esim.iltapala kilo mämmiä, puolilitraa maitoa ja vähän pashaa. Oli pääsiäinen. Tai heräsin yöllä nappaamaan pari bratwurstia donitsien ja maidon kera) eikä paino juurikaan noussut. Niin paljon olin vahingoittanut itseäni ja kehoni oli myös hypermetabolisoitunut. Alussa on ihan sama mitä syöt. Kehosi tahtoo vain energiaa korjatakseen vahingot. Luota minuun sinusta ei tule sairaalloisen lihavaa, kun vain elät normaalisti. Ja alussa tulevat lällykät/pöhötys eivät ole läskiä vaan vettä, joka lähtee pois paranemisen jatkuttua.
      Rasva tulee myöhemmin ja se on paranemisen kannalta tärkeää. Lihakset eivät rakennu takaisin ennen kuin kehossa on tietty määrä rasvaa. Ja kuten edellisessä kirjoitin sekin alkaa sulaa kuin itsekseen, kun lihaksisto on korjattu. Lopuksi tulee henkinen parantuminen ja sinne asti kannattaa painaa.
      Ero kuin yöllä ja päivällä (tunnen taas iloa, pystyn nauramaan ja tytötkin kiinnostaa taas). Anoreksista mieltä voisi verrata kirjaimellisesti vajaa-älyisyyteen. Kaikki aivojen osat eivät pelitä täysillä.

      Tuohon kämppä juttuun en osaa neuvoa, mutta sinun kannattaa nyt hakea ja ottaa sitä sairaslomaa ja kertoa lääkäreille asiat niin kuin ne ovat.
      Äläkä hemmetti soikoon mietikkään tekeväsi itsellesi mitään.
      Sinua tarvitaan täällä ja ihmisiä jäisi kaipaamaan sinua. Anna itsellesi aikaa, paraneminen ei tapahdu tuosta vaan naps hetkessä vaan vaatii pitkän ajan.

    • yemms

      kävin lukiota yhteensä 5 vuotta. yhden vuoden olin kokokaan saikulla ja sit pari muutaman kk pätkää. virallisesti masennuksen ym takia mutta sh oli myös yksi diagnoosi. osastolle ei laitettu. en halunnut, eikä tosiaan voitu laittaa ku en ollu hengenvaarassa. sain toipua kotona ja kävin aktiivisesti avoihoidossa. terapiassa ym.

    • nainen 32v.

      Rohkasen sua puhumaan koulussa, esim. terveydenhoitajan ja luotettavan opettajan kans asiasta. Itselläni oli jo lukioaikana vakava syömishäiriö ja myös masennus ja ahdistus. Puhuin asiasta opettajan ja kouluterveydenhoitajan kans ja koska mulla kirjotukset oli jo niin lähellä, niin lopulta mä sain sellasen terveystodistuksen, että jos kirjotuksissa kesken kokeen multa lähtee taju tai pyörryn tai jotain, niin sitä koetta ei hylätä kuitenkaa ja saa sen tehä uudestaan. Onneks niin ei kuitenkaa käyny ja selvisin lopulta lukiosta. Mut jos susta tuntuu, että opinnoista ei vaan tuu mitään, niin uskon, että myös sairaslomaa voi koulusta saada ja vaikka osastolla olisitkin niin sekään ei kuitenkaan vaikuta haittaavasti kouluun. Mulla oli yks kaveri, joka kirjotti ylioppilaaksi ollessaan osastolla, osastolta käsin ja pääsi ylioppilaaksi. Käsittääkseni hän oli ensimmäinen joka siinä on onnistunu. Joten aika rohkaseva hänen tarinansa! Mutta siis, rohkasen sua puhumaan asioista ja näin ollen toisten ihmisten tuella ja avulla löytämään sulle paras ratkasu! On helpompaa, ku yrittää pähkäillä asioita yksin. Tsemppiä sulle tosi paljon ja voimia taistelussa syömishäiriön ja muiden ahdistavien asioiden kanssa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1699
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1584
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1458
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      54
      1435
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      51
      1349
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1298
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      79
      1217
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1158
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe