Lapsen syömään oppiminen

Suuri huoli pienestä

Hei,

Minulla on 1v9kk tytär. Olemme antaneet lapsen syödä omalla lusikalla 1-vuotiaasta lähtien. Olen erittäin huolissani, kun lapsi ei osaa vielläkään syödä laisinkaan. Varsinkin ruoan saaminen lusikkaan / haarukkaan on täysin mahdotonta. Anamme lapsen syödä itse, mutta hän on hyvin hoikka, joten lopulta joudumme auttamaan häntä, että tyttö saisi edes jotakin ruokaa suuhuun. Tällöinkin auttamme häntä seisomalla lapsen takana ja pitämällä yhdessä lusikasta kiinni, jotta tekniikka tulisi tutuksi, mutta tämäkään ei ole auttanut. Sormilla hän osaa syödä.

Olen myös huomannut hiekkalaatikolla ettei lapsi saa lapiolla kerättyä hiekkaa ämpäriin tai kasaan, vaan heittää sitä eteenpäin. Myöskään tornin rakentaminen ei tahdo onnistua. Olemme kokeilleet hänen syödä erilaisia ruokia erilaisilla lusikoilla ja haarukoilla, mutta kaikki tippuu syliin ja pöydälle. Asia huolestuttaa kovasti ja pelkään hienomotoriikaassa olevan häiriötä.

Kiittäen vastaukseta

6

150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Ehkä kannattaisi lähteä siitä mitä lapsi osaa ja sitten lapsen tahdissa edetä. Kuulostaa jotenkin siltä että olette jatkuvasti yrittäneet liikaa liian varhain juuri oman lapsenne kohdalla, opimme asioita niin omalla tavallamme. Oletteko antaneet tyttönne syödä sornin esim. Tästä se tavallisesti alkaa. Tsemppia!

    • Äitee78

      Hei meillä ihan samanikäinen poika ja sama juttu eli n. vuoden ikäisestä saakka harjoiteltu itsenäistä syömistä ruokailuvälineillä ja ilman. Vaihtelevaa on meilläkin vielä onnistuminen! Välillä kieltäytyy kokonaan käyttämästä välineitä ja mättää ruokaa käsin suuhun. Syöminen lähinnä sinä että alussa poika jaksaa keskittyä ja saa tuurilla pari lusikallista suuhun. Joskun laitan toisella lusikalla ruokaa pojan lusikkaan ja hän saa sitten vaan kipata sen suuhunsa. Jokaisen lusikallisen jälkeen tietysti sitten kovat kehut päälle :) Pahimman nälän mentyä alkaa meillä sitten yleensä pelleilyt, jolloin joudun yleensä omimaan pojan lautasen itselleni ja hoidan syöttämisen loppuruokailun ajan. Luotan että armeijaan mennessä jo ruoka menee oikeilla välineillä omaan suuhun :)

      • ...

        Mallioppimisellakin on melkoinen merkitys. Kun syödään yhdessä eikä erityisesti kiinnitetä huomiota lapsen syömiseen vain silloin jos ITSE apua pyytää. Useinmiten syömisvaikeudet liittyvät äidin liialliseen aktiivisuuteen lapsen syömisen suhteen. Lapset jotka syövät yhdessä perheen, vanhempien kanssa oppivat syömään itse tosi nopeasti. Vanhemman huoli siitä ettei lapsi saa riittävästi ravintoa on usein suurin syy vaikeuksiin. On vaikea äidin uskoa että kyllä lapsi syö kun on nälkä.


    • 2 v oppi

      Meilläkin lusikkaharjoittelu alkoi 1 vuotiaana, mutta syöminen alkoi sujua kunnolla vasta 2 vuotiaana.
      Rakentelee kyllä torneja ja hiekkakakkuja, mutta huomaan kyllä ettei ole niin näppärä kuin monet yli 2 vuotiaat on.
      En kuitenkaan jaksa uskoa että jotain olisi vialla, eiköhän näissäkin asioissa ole paljon eroja niin kuin esim puheasioissa.
      Jotkut eivät sano kuin pari sanaa 2 v ja jotkut puhuvat jo pitkiä lauseita, silti molemmat ihan normaaleja.

      Jos teillä muuten kehitys ok niin tuskin tarvitsee huolestua, harjoitusta vaan kyllä se siitä sitten!!!

    • äiti itsekin

      Oma 1,5v syö ihan itse jo suurimman osan ellei ole väsynyt tai kiukkuinen (uhmaikä päällä). Mutta annoimmekin hänelle heti 6kk lähtien lusikan omaan käteen myös syöttäessä joten ehkä tuo on vauhdittanut syömään oppimista. Kokeilepas jättää lapsi itsekseen syömään jos syöttötuoli on siinä mielessä turvallinen (tukevarunkoinen ettei kaadu ja turvavyöllä varustettu). Joskus lapsi yrittää vain "passuuttaa" vanhempiaan koska on tottunut saamaan palvelua. Tsekkailet jostain nurkan takaa alkaako maittamaan vai tarvitseeko pieni apua. Harjoituksen kanssa tuo lähtee sujumaan. Niin ja toki pitää rohkaista ja kehua joka kerta kun lusikka menee edes suuta kohti ja vaikka antaa aplodit kun lusikka menee suuhun saakka. Jopa sellaista ylitsevuotavaa riemuitsemista niin lapsi ymmärtää, että teki oikein ja se on hyvä juttu :)

    • Niiiiiiiina

      Miksi vajaa 2 v. lapsen pitäisi onnistua syömään itse? Tai osaavan täytellä hiekkalapiolla täydellisesti kippoja? Vain sen tähden kuin joku muukin vajaa 2 v. lapsi niin tekee? Antakaa niiden lasten kehittyä ja kasvaa omaa tahtiaan. Jokainen on niin erilainen. Jos lapsi ei kouluun mennessä osaa syödä itse ehkä kandee huolestua, mutta 2v. Hei haloo?!?! Ja hoikka lapsi ei tarkoita sitä, että hän on jäänyt ilman ruokaa. Lapset syövät eri verran. Hoikalle lapselle ehkä kannattanee antaa vähän ja useammin ruokaa :) -kokemusta on ;)

      Relax, äidit! Kyllä se lapsi kasvaa kasvattamattakin. Ja antakaa lasten olla lapsia, etenkin 2 v. Se on vielä ihan pienen pienen pieni :) älkää odottako niiltä koululaisen taitoja :) voimia kaikille äideille!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      68
      6783
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4400
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2813
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2100
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1663
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1447
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1151
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      305
      1135
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1124
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1091
    Aihe