Jugurttihirmu

Kaks tahvoa..

Mun on kyllä pakko kysyä tällaista asiaa, kuin että mites herkkä kissa on sokerille ja ylipäätään makealle?
Koirahan ei kestä käytännöllisesti yhtään makeaa, kun sen kroppa ei pysty käsittelemään sokeria.
Ei muuten, mutta mun kissa on ihan hullu makeiden jugurttien perään vaikka syö kyllä maustamattomiakin mielellään, joita sille aina annan.
Mutta nuo makeat jugurtit, joissa on sokeria olis sille ihan pakko saada-tasoista herkkua.
Paras on tää Pirkan ruis-pähkinän makuinen AB-jugurtti, mitä itse syön, niin kissani sekoaa ihan totaalisesti, kun näkee mun syövän sitä.
Tulee nenä pitkällä viereen tuijottamaan, nielee tyhjää ja "mällää" suullaan jo valmiiksi, kun vissiin syö sitä ajatuksissaan valmiiksi. Ja välillä suurin piirtein väkisin tulee siihen kipolle, että se on jonkin asteista känää jo siitä, et kumpi sitä saa.
Oon kyllä vähän antanutkin näitä sille (tosiaan hyvin pieniä määriä, eikä ole oireillut mitenkään), mutta tosiaan haluaisin varmistaa asiaa. Käsittääkseni sokeri/makea ei sovi kissallekaan sen enempää, kuin koirallekaan.
Ihme katti kyllä muutenkin (hyvällä tavalla), mutta sitten nää jotkut jutut hänellä kyllä menee vähän yli mun hilseen. Kun ei nyt lihansyöjän luulis ainakaan tykkäävän ruispähkinä-jugurtista..

9

92

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kissat syö kaikkea

      Syöttelin omalle kissalleni loppuaikoina kermajäätelöä. Sai rasvaa ja vähän
      sokeriakin, mutta kun itse söi, oisko ollu myrkkyä?

    • Labbiskoira

      Mitä ongelmia koiralle makean syönnistä tulee ? Minun labbari söi kaiken tarjottavan ja luvattomasti esim. Tukkalenkkejä oksensi varsin vaivattomasti mikä ei läpi menny. Rotukysymys varmasti.

    • KiteCatKit

      Suolisto- ja virtsatieongelmat on sellaisia mitä eläimelle tulee tosi herkästi jos saa sokerista tai paljon hiilihydraatteja sisältää ruokaa tai makupaloja suht usein ja tasaisin väliaijoin. Joillekkin tulee toki herkemmin/"vaikeammin", että on aikalailla tosiaan varmaan rotukysymys, kun geenit vaikuttaa siihen tosi voimakkaasti. Ei saa kumminkaan luottaa siihen ettei sekarotuiselle tulisi mitään, kun silläkin erilaista geeniperimää.

      Sitten on se perus 2 tyypin diabetes, eli tasapaino kehossa on jo mennyt kuin rikki sen takia kun on saanut liikaa jonkinlaista hiilihydraattia sisäänsä ravintoa.

      Suorastaan vaarallisia nuo ei yleensä ainakaan ole, mutta osa erittäin kivuliaita ja elämää haittaavia.

      Luulen, (en siis tiedä,) että asiaa voi pitää aika hyvin silmällä ja kurissakin, jos käy joka vuosi vuositarkastuksessa, ja tarkastaa samalla kakka- virtsa- ja verinäytteet, vaikka ei olisi mitään oireilua. Niin saa tietää missä mennään ja pitääkö lopettaa makupalojen anto yms.

      Labbiskoira, ulkopuolisena tuohon on vaikea sanoa mitään, mutta oletteko yrittäneet sisustaa uusiksi, niin ettei koira pääse tiettyihin tavaroihin käsiksi?

      • Labbiskoira

        Labradorinnoutaja kantaa halutessaan tavaroita ihan omatoimisesti ja saattaa sit epähuomiossa syödäkin jotain ei ruokaa. Ei se sitä pahuuttaan tee noutaja kuin on kantaminen, pureskelu ja syönti kiinnostaa.


    • Smillu

      Kissat ei maista makeaa

    • Kaks tahvoa..

      Tuohon koira-asiaan vain sen verran, että kyse olikin sokerista eikä esim tukkalenkeistä. Koiran elimistö/ruuansulatus ei kuulemma pysty käsittelemään sokeria, niin kuin sitä kuulisi, minkä vuoksi koiralle ei sitä saisi antaa. Ainakin näin mulle koiranomistajat ovat puhuneet.
      Enkä mä nyt tälle kissalleni syötä makeita ja muutenkin olen kyllä noudattanut sillä mahdollisimman tarkasti näitä kissalle kuuluvaa ruokavalioo. Että nämä kissan herkutkin on aina niitä, mitä kissa voi syödäkin turvallisesti enkä niitäkään anna kuin silloin tällöin.
      Että lähinnä ajattelin vain varmistaa, että onko kissa kuinka tarkka tällasissa asioissa.
      Nämäkin kerrat, kun olen antanut sille ko jugurttia, niin annan korkeintaan teelusikallisen verran ja hyvin harvoin. Eli sillä periaatteella, että kissa rauhoittuu sitten ja antaa mulle ruokarauhan, kun sillä on mieli hyvä saatuaan samaa herkkua, kuin mullakin on.

      • Labbiskoira

        Nyt karkaa keskustelu osaltani labbariin ei ruuansulatus kaikkea sulata vaikka läpi meneekin kuidut, tukkalenkit.
        Siirryn koirapuolelle.


    • yhteinen herkku

      Meidänki kissa tykkää viilistä ja jogurtista, Saa aina nuoleskella jämät purkista.

      • Kaks tahvoa..

        Juu nää on aika useillekin kissoille herkkua.
        Mäkin tosin muuten annan viiliä ja tavallista maustamatonta jugurttia omalleni niin paljon, kun se vaan tykkää syödä.
        Ja onhan tuollainen jääkaappiviileä/kylmä jugurtti tällaisilla helteillä kissalle hyväksikin, viilentää ehkä vähän ja saa kuitenkin myös kosteutta kroppaan muutenkin kuin vedestä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1585
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1234
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1076
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1047
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      582
      1015
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      930
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      912
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      796
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      710
    Aihe