Kaksi kysymystä uskovaisille

kyselijä vain

Olen itsekin uskovainen, mutta halusin jo otsikossa rajata kysymykseni pelkästään uskovaisille, koska tällä palstalla vierailee jonkin verran ei-uskovaisia trolleja.

Ensinnä, uskotteko suojelusenkeleihin? Suojelusenkelillä tarkoitan jokaisen ihmisen henkilökohtaista yksittäistä enkeliä, joka kulkee suojelemassa, ohjaamassa ja varjelemassa häntä läpi elämän.

Toiseksi, mistä johtuu, että monet teologit (jotka tyypillisesti eivät ole julkisuuteen tuoneet omaa uskoaan tai uskomattomuuttaan) käyttävät lähes pelkästään Jeesuksesta nimitystä 'Kristus'? Jotkut kristityiksi tietämäni henkilötkin tekevät niin. Aivan kuin Kristus olisi heille eri henkilö kuin Jeesus. Muutama päivä sitten juttelin uskosta ja Jumalasta kristityn tuttavani kanssa. Hän jopa oikaisi minua käyttämään Jeesuksesta nimitystä Kristus (kreikk. 'voideltu', sama kuin hepr. 'messias').

En tietenkään pidä huonona nimityksiä Kristus tai varsinkaan alkup. nimitystä Messias, mutta en ymmärrä, miksi jotkut teologit ja kristitytkin _aina_ käyttävät sitä nimitystä eivätkä koskaan Jeesus-nimeä. Itse käytän lähes aina Jeesus-nimeä, mutta minulla ei ole ongelmia 'Kristuksen' tai 'Messiaankaan' kanssa.

Viime kesänä kuuntelin Radio Deistä jonkun teologian dosentin tai tutkijan haastattelun, ja siinäkin tämä tutkija oikaisi haastattelijaa pari kertaa, mutta ainoastaan sivulauseessa totesi ohimennen puhuvansa 'Kristuksesta' eikä 'Jeesuksesta'. Häh? Eivätkö Kristus ja Jeesus viittaa samaan henkilöön, ihmiseksi syntyneeseen Jumalaan ja siten pelastusprofetioiden täyttäjäksi hengellisesti voideltuun henkilöön??

Kiitos vastauksesta!

11

72

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siinäpä sitä !

      Jeesuksessa on hyvä käyttää lisänä Kristus,eli (voideltu) koska Jeesus nimiä on käytetty myös muiden ihmisten nimenä ja sillä nimen lisänä kohdistetaan se oikeaan osotteeseen ,minä käytän Rukouksessa aina Jeesus Kristus yhdistettä ja sillä on suuri vaikutus!
      Ihminen joka on Uudesti syntynyt ylhäältä se omistaa Pyhänhengen ja sen ansiosta on myös Jumalan enkelikin läheisyydessämme,mutta se ei kulje kannaillamme,vaan pyhänhengen ansiosta on meidän yhteys myös Jumalan sanansaattajiin ja palvelusenkeleihin läheinen,jos meille on tapahtumassa jotakin ,niin meidän Pyhänhengen vaikutus saa ilmoituksen pahasta ja se saapuu paikalle silmänräpäyksessä,mutta enkeleihin me emme saa rukousta kohdistaa,ne tekee vaan työtään Jumalan tahdossa ja hänen aidot palvelijat ,me ihmiset olemme kerran Taivaassa ja Enkelit on meidän alapuolellamme,niin suuri on meidän arvostus Jumalan silmissä ! Ari

      • voideltu mies

        Vai että suuri vaikutus. Onko tehty tieteellisiä testejä siitä, miten rukousvastaukset erovat käyttäessään Jeesus / Jeesus Kristus? Itse olen käyttänyt kumpaakin vaihtoehtoa, mutra vastakset eivät eroa sattumasta millään tavalla.


    • Yksi nimi pelastaa

      Olet jo saanut aivan hyvät vastaukset, mutta vastaan vielä omasta puolestani. Israelin kansa odotti Messiasta, tulevaa kuningasta, joka vapauttaa kansansa sen synneistä. Juutalaiset odottavat edelleen tulevaa Messiasta, eli Kristusta. Sana Kristus on peräisin kreikan sanasta Χριστός kʰristos, ja käännös heprean sanasta Messias, voideltu eli siunattu. Sanaa voideltu käytetään Vanhassa testamentissa alkujaan Israelin kuninkaista. Myöhemmin sana vakiintui tarkoittamaan nimenomaan profeettojen ennustamaa tulevaa vapauttajakuningasta. Kristus-nimestä johdettiin myöhemmin Kristuksen seuraajia tarkoittava nimitys kristitty. Jeesus on meidän kuninkaamme, meidän Herramme, Vanhan Testamentin luvattu voideltu Vapahtaja.

      Teologit puhuvat mielellään nimenomaan Kristuksesta, jolloin korostuu Jeesuksen tehtävä toimia meidän kuninkaanamme, ylimmäisenä pappina ja profeettanamme. Koska olet uskova, olet varmaan toistuvasti törmännyt uskovien käyttämään yhdistelmään Jeesus Kristus; sanapari kuvaa, että Marialle ja Josefille syntynyt Jeesus-niminen lapsi ei ollut kuka tahansa Jeesus-poika, vaan Herran voideltu, Messias, Kristus - syntiemme sovittaja.

      Puhuessaan Jeesuksesta evankeliumit käyttävät koko ajan nimeä Jeesus – ”Jeesus meni”, ”Jeesus sanoi”, ”Jeesus kosketti” jne. Se on Hänen ristimänimensä ja itse käytän Jeesus nimeä rukoillessani. Apostolien teoissa on kohta, jossa sanotaan, että me pelastumme Jeesuksen Kristuksen nimessä (Apt. 13): ”niin olkoon teille kaikille ja koko Israelin kansalle tiettävä, että Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimen kautta, hänen, jonka te ristiinnaulitsitte, mutta jonka Jumala kuolleista herätti, hänen nimensä kautta tämä seisoo terveenä teidän edessänne. Hän on 'se kivi, jonka te, rakentajat, hylkäsitte, mutta joka on kulmakiveksi tullut'. Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman."

      Me uskovat uskomme myös enkeleihin, koska Raamattu enkeleistä kertoo. Raamattu ei puhu siitä, että jokaiselle on olemassa yksi, henkilökohtainen suojelusenkeli vaan enkeleistä, enkelijoukoista. Joissakin erityistilanteissa, esim. viime sodan aikana, jotkut ovat saaneet enkelinäyn ja saaneet vahvistusta, että Taivaan Isä heitä suojelee ja varjelee. Se on kuitenkin poikkeuksellista; me uskomme enkeleihin Raamatun Sanan vuoksi. Vain erittäin harvoin ajattelen enkeleitä ja heidän läsnäoloaan. Kohdistan ajatukseni aina Jeesukseen, kun tarvitsen apua ja tukea taisteluissani.

      Siunausta päivääsi!

    • hellari...

      Kyllähän me uskovaiset tiedämme ketä me lähestymme ja tarkoitamme puhuessamme Jeesukselle ja hänelle.
      Minulle on kuitenkin syöpynyt mieltymä, että käytän tätä Jeesus Kristus yhdistelmää kun esittelen uskoni kohdetta tai todistan uskomattomille tai rukoilen jonkun puolesta.
      Itämailla on ollut Jeesus ollut ja lienee vieläkin hyvin yleinen nimi miehen nimi. Jos Jeesus ei olisi Kristus, niin hän olisi vain yksi nimi nimien joukossa.
      Kyllä jokaisella uskovaisella on oma suojelusenkeli.

      • EiYliKirjoitusten

        "Kyllä jokaisella uskovaisella on oma suojelusenkeli"

        Opetetaanko noin Raamatussa?


      • Nähdäkseni ei !
        EiYliKirjoitusten kirjoitti:

        "Kyllä jokaisella uskovaisella on oma suojelusenkeli"

        Opetetaanko noin Raamatussa?

        Mutta Raamatussa lukee kyllä seuraavaa:

        Heprealaiskirje 1
        13 Kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi"?
        14 Eivätkö he kaikki ole palvelevia henkiä, palvelukseen lähetettyjä niitä varten, jotka saavat autuuden periä?

        Itselleni tämä Sanankohta on ollut yksi vahvistus asemastani, sillä Herra lähetti enkelinsä, kun tarvitsin apua, joten tuossa kun sanotaan, että "palvelukseen lähetettyjä niitä varten, jotka saavat autuuden periä" niin se siis vahvisti uskoani kun olin heikoimmillani, ja sen avun kautta olen saanut siis vahvistuksen Herralta asemastani Hänen edessään !


      • Jla tuntee omansa
        EiYliKirjoitusten kirjoitti:

        "Kyllä jokaisella uskovaisella on oma suojelusenkeli"

        Opetetaanko noin Raamatussa?

        Kyllä Raamattu opettaa selkeästi, että meillä on suojelusenkeli, joka jopa näyttää samalta kuin me itse, vai mitä sanotte seuraavasta Raamatun kohdasta;

        Apt 12:

        13 Ja kun Pietari kolkutti eteisen ovea, tuli siihen palvelijatar, nimeltä Rode, kuulostamaan;

        14 ja tunnettuaan Pietarin äänen hän iloissansa ei avannut eteistä, vaan juoksi sisään ja kertoi Pietarin seisovan portin takana.

        15 He sanoivat hänelle: "Sinä hourit." Mutta hän vakuutti puheensa todeksi. Niin he sanoivat: "Se on hänen enkelinsä."

        Myös seuraavassa kohdassa puhutaan Jumalan antavan käskyn enkeleilleen suojella meitä:

        Ps 91:11 Sillä hän antaa enkeleilleen sinusta käskyn varjella sinua kaikilla teilläsi.


      • Väärä johtopäätös
        Jla tuntee omansa kirjoitti:

        Kyllä Raamattu opettaa selkeästi, että meillä on suojelusenkeli, joka jopa näyttää samalta kuin me itse, vai mitä sanotte seuraavasta Raamatun kohdasta;

        Apt 12:

        13 Ja kun Pietari kolkutti eteisen ovea, tuli siihen palvelijatar, nimeltä Rode, kuulostamaan;

        14 ja tunnettuaan Pietarin äänen hän iloissansa ei avannut eteistä, vaan juoksi sisään ja kertoi Pietarin seisovan portin takana.

        15 He sanoivat hänelle: "Sinä hourit." Mutta hän vakuutti puheensa todeksi. Niin he sanoivat: "Se on hänen enkelinsä."

        Myös seuraavassa kohdassa puhutaan Jumalan antavan käskyn enkeleilleen suojella meitä:

        Ps 91:11 Sillä hän antaa enkeleilleen sinusta käskyn varjella sinua kaikilla teilläsi.

        He eivät uskoneet Roden sanoja, että Pietari oli tullut. Selitykseksi he tarjosivat sitä, että siellä olisi Pietarin näköinen enkeli. Tulija ei ollut kuitenkaan enkeli, vaan itse Pietari. Selitys oli siis väärä, joten ajatus "meidän näköisistä enkeleistä" perustuu tuohon väärään selitykseen.


      • Äänen perusteella
        Väärä johtopäätös kirjoitti:

        He eivät uskoneet Roden sanoja, että Pietari oli tullut. Selitykseksi he tarjosivat sitä, että siellä olisi Pietarin näköinen enkeli. Tulija ei ollut kuitenkaan enkeli, vaan itse Pietari. Selitys oli siis väärä, joten ajatus "meidän näköisistä enkeleistä" perustuu tuohon väärään selitykseen.

        Niin, ja Rode ei edes nähnyt Pietaria, vaan ainoastaan kuuli hänen äänensä! Me olemme oman näköisiämme ja enkelit ovat enkeleiden näköiset. Ääni osoittautui Pietrin ääneksi ja tulija myös ulkonäöltään Pietariksi, kuinkas muutenkaan.


      • Enkeli ei näytä !
        Jla tuntee omansa kirjoitti:

        Kyllä Raamattu opettaa selkeästi, että meillä on suojelusenkeli, joka jopa näyttää samalta kuin me itse, vai mitä sanotte seuraavasta Raamatun kohdasta;

        Apt 12:

        13 Ja kun Pietari kolkutti eteisen ovea, tuli siihen palvelijatar, nimeltä Rode, kuulostamaan;

        14 ja tunnettuaan Pietarin äänen hän iloissansa ei avannut eteistä, vaan juoksi sisään ja kertoi Pietarin seisovan portin takana.

        15 He sanoivat hänelle: "Sinä hourit." Mutta hän vakuutti puheensa todeksi. Niin he sanoivat: "Se on hänen enkelinsä."

        Myös seuraavassa kohdassa puhutaan Jumalan antavan käskyn enkeleilleen suojella meitä:

        Ps 91:11 Sillä hän antaa enkeleilleen sinusta käskyn varjella sinua kaikilla teilläsi.

        Enkelit eivät näytä meiltä itseltämme !

        Oman kokemukseni kautta voin sen sanoa, kun olen enkelin ihan läheltä nähnyt !

        Hän oli valtavan kaunis, en voinut kuin ihastella !

        Se mitä Raamattu opettaa ja kertoo on paljon suurempaa:

        Matt. 28:20 Ja katso, Minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

        Ja seuraava samasta aiheesta:

        Joh. 14:16 Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti,

        Nämä puhuvat paljon SUUREMMISTA asioista, eikö totta ???


    • ...m...

      Minä sanon yleensä Kristus-Perkele, tai Voi ristus sentään! Miesten voiteleminen ei ole heteromiesten hommaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      4020
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3872
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      606
      3794
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      17
      2518
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      74
      2380
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      329
      2017
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      123
      2000
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      188
      1839
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1529
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1392
    Aihe