Sipilä

ja lestadiolaisuus

Keskustan puheenjohtajuutta tavoitteleva, kansanedustaja Juha Sipilä kertoo Ilta-Sanomien haastattelussa keskiviikkona, ettei koe olevansa lestadiolainen.

Hämmennystä Sipilän lestadiolaisyhteyksistä on syntynyt, kun hän aiemmin Helsingin Sanomissa kertoi, ettei ole rauhanyhdistyksen jäsen, vaikka on lestadiolaisuuden valtauomasta 1934 eronneen Rauhan Sana –järjestön jäsen.

Sipilä tekee eron oman kristillisyytensä ja lestadiolaisuuden välille.

”Minulle kristillisyys on omantunnon vapautta. Lestadiolaisuudessa ei koeta, että tällainen omantunnon vapaus siihen sisältyy”, Sipilä sanoo Ilta-Sanomien haastattelussa.

Sipilä tarkentaa vielä, että lestadiolaisuus tarkoittaa ihmisille sitä, mitä rauhanyhdistys edustaa.

”Ja se on omalla kohdallani täysin väärä leima”, hän toteaa.

Sipilä kertoo, että jos on Pohjois-Suomesta lähtöisin, ”niin siellä kaikki on jollakin tavalla tekemisissä lestadiolaisuuden kanssa”.

Sipilä muistuttaa olevansa Rauhan Sanan ohella monen muunkin järjestön jäsen.

Omassa blogissaan Sipilä kirjoittaa olevansa mukana myös kansainvälisessä kristillisessä kauppakamarissa.

”Heistä monet ovat vapaiden suuntien edustajia, yhdistävä tekijä monille jäsenille on yrittäjyys”, Sipilä toteaa.

Sipilän mukana hän on oppinut kunnioittamaan toisten vakaumuksia ja puhumaan niistä avoimesti.

”Minulle ei siis ole ongelma puhua omastanikaan”, hän toteaa.

Sipilä kerto, että hänellä on henkilökohtainen vakaumus, jossa on mukana kristillisiä arvoja.

”En siis kuulu niin kutsuttuun vanhoillislestadiolaiseen liikkeeseen, mihin useammat lestadiolaisuuden liittävät, mutta minulla on ystäviä senkin liikkeen parissa ja olen oppinut arvostamaan heitä”, Sipilä kertoo.

Sipilän mukaan hän ei ole koskaan lokeroinut itsenään lestadiolaiseksi, vaan kristityksi, jonka juuret ovat rauhansanalaisuudessa.

”Usko on monille hyvin herkkä ja henkilökohtainen asia. Koen, että jokaisella on myös itse oikeus määritellä minkälainen on”, Sipilä tiivistää.

3

99

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuuliviirin lailla

      No jo oli monisanainen selitys jostain jota ei saanut sanottua.

      sitä se politiikka teettää. ainakin siinä nivelet pysyy notkeina kun joka suuntaan åitää kumartaa.

    • Varmatieto

      Sipilä on Kuningas!

    • ei taatusti

      EI ainakaan minun !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      192
      3291
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2151
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1925
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe