Ajo-oikeudetta ajo

Ei näin

Moro, olen 16-vuotias, eilen sain kevari ja tänään ajelin sillä pari tuntia illasta, nyt siinä sit ajettii porukalla poliisin ratisiaan ja meinasin karkuun lähtee mutta ei ku olin unohtanu oikeen kilven paikoilleen. Kyllähän tämä toki vituttaa kun ajattelin lukion jälkeen itsekkin poliisiksi mennä ja niin edespäin, mutta kertokaahan että mitä näissä katotaan lieventävästi ja pahentavasti, paljonko yleensä tulee sakkoja ja sitä ajokieltoa.

12

82

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 10+13

      Alle 18-vuotiaan rangaistus on 3/4 siitä, mitä 18 vuotta täyttäneen, joten arviolta 15 päiväsakkoa. Kun tuloja ei ole, niin sakon kokonaismäärä on 15 x 6 euroa = 90 euroa.
      Ajokieltoa määrätään 1-6 kuukautta, mutta sillä ei ole merkitystä, koska seuraa vuoden karenssi. Eli, mitään korttia ei myönnetä, ennen kuin kortitta-ajosta on kulunut vuosi.
      Lisäksi jompi kumpi vanhemmistasi saa sakot moottoriajoneuvon luovuttamisesta ajo-oikeudettoman kuljetettavaksi.

      • 6+7

        Vähän sinnepäin. On siinä ajokiellossa ja karenssiajassa sellainen ero, että ajokiellon aikana ei voi ajaa autokoulussa ajotunteja, olkoon sitten mikä tahansa korttiluokka, mutta ajokiellon päätyttyä voi. Toisekseen ei ole mitenkään selvää, että jompi kumpi huoltajista saisi sakon moottoriajoneuvon luovuttamisesta ajo-oikeudettomalle. Voihan kevarin antaa lahjaksi tms., mutta on hyvin voitu kieltää sillä ajaminen kunnes kortti on fikkassa.


      • 6+7

        Niin ja viimeseksi, ei se ole mikään automaagio etteikö 16-vuotiaalla voisi olla tuloja. Aika paljon olettamuksia vastauksessa; se meni kyllä oikein, että päiväsakkoja tulee se 15, nimittäin ensimmäisestä ajo-oikeudetta ajosta täysi-ikäiselle tulee 20 pvs, toisesta 24 pvs, kolmannesta 28 pvs jne. ja siitä sitten se 3/4 alaikäiselle.


      • 10+13
        6+7 kirjoitti:

        Vähän sinnepäin. On siinä ajokiellossa ja karenssiajassa sellainen ero, että ajokiellon aikana ei voi ajaa autokoulussa ajotunteja, olkoon sitten mikä tahansa korttiluokka, mutta ajokiellon päätyttyä voi. Toisekseen ei ole mitenkään selvää, että jompi kumpi huoltajista saisi sakon moottoriajoneuvon luovuttamisesta ajo-oikeudettomalle. Voihan kevarin antaa lahjaksi tms., mutta on hyvin voitu kieltää sillä ajaminen kunnes kortti on fikkassa.

        Älä viitsi naurattaa. Jos tuon 16 vuotiaan huoltaja selviää sakoitta, niin silloin hänen täytyy todistaa, että 16 vuotias varasti/otti luvatta pyörän käyttönsä. Moottoriajoneuvo kun on liikenteessä joko luvallisesti, tai luvatta. Muita vaihtoehtoja ei ole.
        Jos todistetaan, että varasti/otti luvatta, niin silloin mennään jo rikoslain puolelle, eikä poliisin antamilla sakoilla enää selviä.
        Onkohan rikoslaki jäänyt opiskelematta, kun sen soveltamisessa näyttää olevan aukkoja.


      • 900+50
        10+13 kirjoitti:

        Älä viitsi naurattaa. Jos tuon 16 vuotiaan huoltaja selviää sakoitta, niin silloin hänen täytyy todistaa, että 16 vuotias varasti/otti luvatta pyörän käyttönsä. Moottoriajoneuvo kun on liikenteessä joko luvallisesti, tai luvatta. Muita vaihtoehtoja ei ole.
        Jos todistetaan, että varasti/otti luvatta, niin silloin mennään jo rikoslain puolelle, eikä poliisin antamilla sakoilla enää selviä.
        Onkohan rikoslaki jäänyt opiskelematta, kun sen soveltamisessa näyttää olevan aukkoja.

        Nyt sä olet kyllä vähän pihalla. No ensinnäkin, eihän tuo edellinen vastaus mitenkään poistanut sitä mahdollisuutta, etteikö 16-vuotias voisi saada syytettä moottorikulkuneuvon käyttövarkaudesta. Toisekseen on mahdollista, että kevari on ostettu hänelle lahjaksi, tai kenties hän on ostanut sen omilla rahoillaan ja perheessä on sovittu, ettei sillä lähdetä ajamaan. Ei siitä silloin käyttövarkautta tule, mutta ei siitä kumpikaan huoltaja todellakaan välttämättä sakkoja saa.


      • 10+11
        900+50 kirjoitti:

        Nyt sä olet kyllä vähän pihalla. No ensinnäkin, eihän tuo edellinen vastaus mitenkään poistanut sitä mahdollisuutta, etteikö 16-vuotias voisi saada syytettä moottorikulkuneuvon käyttövarkaudesta. Toisekseen on mahdollista, että kevari on ostettu hänelle lahjaksi, tai kenties hän on ostanut sen omilla rahoillaan ja perheessä on sovittu, ettei sillä lähdetä ajamaan. Ei siitä silloin käyttövarkautta tule, mutta ei siitä kumpikaan huoltaja todellakaan välttämättä sakkoja saa.

        Ei näköjään riitä, että halkaiset pilkunkin, jaat sen ainakin 64 eri osaan.


      • procureur
        10+13 kirjoitti:

        Älä viitsi naurattaa. Jos tuon 16 vuotiaan huoltaja selviää sakoitta, niin silloin hänen täytyy todistaa, että 16 vuotias varasti/otti luvatta pyörän käyttönsä. Moottoriajoneuvo kun on liikenteessä joko luvallisesti, tai luvatta. Muita vaihtoehtoja ei ole.
        Jos todistetaan, että varasti/otti luvatta, niin silloin mennään jo rikoslain puolelle, eikä poliisin antamilla sakoilla enää selviä.
        Onkohan rikoslaki jäänyt opiskelematta, kun sen soveltamisessa näyttää olevan aukkoja.

        Ei epäillyn tarvitse mitään todistaa, pitäisi olla rikosoikeuden perusjuttuja. Ja vaikka 16 vuotias olisikin ottanut pyörän luvatta käyttöön, tuskin vanhemmilla olisi rangaistusvaatimusta lastaan kohtaan. Kyse olisi asianomistajarikoksesta lähisukulaisuuden vuoksi.


    • 7trhytgr

      Oletko mielestäsi poliisiksi sopiva, jos sellaiset asiat kuin ajo-oikeudetta ajaminen ovat sinulle yhdentekeviä, olit alunperin suunnitellut ajavasi ilman kilpiä, ja suunnittelit vielä kaahavasi poliisia karkuun kun käry on käynyt?

      Itse en haluaisi kohdalleni poliisia, jonka asennemaailma on tuollainen, ja onneksi polamkissakin katsonevat ajo-oikeudetta ajamisen jo aika rankaksi puuhaksi. Nuhteettomia hakijoita kun on yllinkyllin.

      • 15+18

        Sinulla hinkkaa hihna tyhjää. Kyse on lapsesta. Saahan lapsi haaveilla mitä haluaa.
        Älä ota kaikkea tosissasi !


      • 7trhytgr
        15+18 kirjoitti:

        Sinulla hinkkaa hihna tyhjää. Kyse on lapsesta. Saahan lapsi haaveilla mitä haluaa.
        Älä ota kaikkea tosissasi !

        Kyllä minä tiesin 16-vuotiaana mitä haluan "isona" tehdä. Pelasin jo silloin asiani niin, että en sulkenut ovia edestäni, ja nyt olen koulutukseltani ja ammatiltani sitä mitä halusin.

        Jos sinä olet ollut 16-vuotiaana vielä sellainen lapsi, jolla ei ole mitään tulevaisuudensuunnitelmia eikä realistisia ammattihaaveita, niin älä yleistä sitä muihin.


      • 14+4
        7trhytgr kirjoitti:

        Kyllä minä tiesin 16-vuotiaana mitä haluan "isona" tehdä. Pelasin jo silloin asiani niin, että en sulkenut ovia edestäni, ja nyt olen koulutukseltani ja ammatiltani sitä mitä halusin.

        Jos sinä olet ollut 16-vuotiaana vielä sellainen lapsi, jolla ei ole mitään tulevaisuudensuunnitelmia eikä realistisia ammattihaaveita, niin älä yleistä sitä muihin.

        Tuliko sinusta lakaisukoneen kuljettaja ? Sehän on yleisin haave 16 vuotiailla.


      • 7trhytgr
        14+4 kirjoitti:

        Tuliko sinusta lakaisukoneen kuljettaja ? Sehän on yleisin haave 16 vuotiailla.

        Minusta ei tullut lakaisinkoneen kuljettajaa, enkä sellaiseksi ole koskaan halunnutkaan. En edes 16-vuotiaana. En tiedä sitten olenko tässä suhteessa poikkeava, mutta en jaksa uskoa, että lakaisinkoneen kuljettaja olisi 16-vuotiaiden yleisin toiveammatti.

        Taas kerran, jos sinun haaveesi 16-vuotiaana oli tulla lakaisinkoneen kuljettajaksi, niin ei se tarkoita sitä, että kaikki muutkin haluaisivat.

        Pääsitkö muuten lakaisinkoneen kuljettajaksi?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      346
      3895
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1719
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1510
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      60
      1480
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1318
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1285
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1231
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1167
    Aihe