Toimeentulotuki ja opintolaina

auttakaa:(

Olen aloittamassa opinnot yliopistossa ja niiden perässä muutan toiseen kaupunkiin poikaystäväni kanssa, joka ei saanut tällä kertaa opiskelupaikkaa. Hänellä on kuitenkin suunnitelmissa suorittaa avoimen amkin kautta polkuopinnot eli 60op, jotta hän pääsisi ensi keväänä yrittämään sisään erillishaun kautta. Työmarkkinatukea hänen ei siis ole mahdollista saada (alle 25v). Viimeinen mahdollinen tukimuoto hänelle olisi asumistuen lisäksi siis toimeentulotuki? Jos olen ymmärtänyt oikein. Minä pärjäisin omalla opintotuella ja asumislisällä ilman lainaa oikein mainiosti, kun vuokra on ihan kohtuuhintainen. Osaako joku sanoa, että "pakotetaanko" minut ottamaan opintolaina jotta pystyisin elättämään poikaystäväni? Eikö se olisi ihan järjetöntä että henkilökohtainen laina pitäisi käyttää poikaystävän elättämiseen, ollaan kuitenkin vasta 18 vuotiaita? Avopuolisot kun ei lain mukaan kuitenkaan ole elatusvelvollisia mutta kelan mukaan ne rinnastetaan aviopuolisoihin?

23

1917

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 000ooo000

      Ei kukaan pakota, mutta yhteinen talous tarkoittaa toimeentulotuessa yhteisiä tuloja. Laina lasketaan teille tuloksi nostit sitä tai et. Järjetöntä tai ei, niin näin se menee. Minusta yhteiseen talouteen muuttaminen tarkoittaa toisista huolehtimista ihan riippumatta siitä onko suhteelle haettu papin aamen.

      Pelkkä ikä ei ole este työmarkkinatuen saamiselle. 18-vuotias voi tukea saada, jos ei ole kieltäytynyt työkkärin tarjoamista töistä/koulutuksista ja on hakeutunut itse riittävästi koulutukseen.

      • auttakaa:(

        Mutta työmarkkinatukea ei voi saada jos opiskelee avoimessa noin paljon (60op), vain yli 25 vuotiaat voivat tossa tapauksessa saada sitä. Pitäisi olla sivutoiminen opiskelija :/


      • kysyn vaan.
        auttakaa:( kirjoitti:

        Mutta työmarkkinatukea ei voi saada jos opiskelee avoimessa noin paljon (60op), vain yli 25 vuotiaat voivat tossa tapauksessa saada sitä. Pitäisi olla sivutoiminen opiskelija :/

        Miten pystytte maksamaan avoimen kursseista? Nehän ovat aika kalliita ja 60op maksaa satoja euroja, todennäköisesti reilusti yli tonnin. Aika vaikeata tuollaisia summia maksaa toimeentulotuesta.

        Jos poikaystäväsi olisi kirjoilla yliopistoestossa, niin kesän avoimen kurssit olisivat hänelle ilmaisia, mutta kesän jälkeen nekin muuttuisivat maksuullisiksi.


      • 123jejee
        kysyn vaan. kirjoitti:

        Miten pystytte maksamaan avoimen kursseista? Nehän ovat aika kalliita ja 60op maksaa satoja euroja, todennäköisesti reilusti yli tonnin. Aika vaikeata tuollaisia summia maksaa toimeentulotuesta.

        Jos poikaystäväsi olisi kirjoilla yliopistoestossa, niin kesän avoimen kurssit olisivat hänelle ilmaisia, mutta kesän jälkeen nekin muuttuisivat maksuullisiksi.

        Turussa vuoden opinnot maksaa amkissa 250e. :)


    • 8+7

      Tietysti helpommin sanottu, mutta kehottaisin varsinkin poikaystävää menemään töihin. Varsinkin avoimessa opiskelun rinnalla se on täysin mahdollista ilman, että opiskelut kärsivät liikaa. Itse en paljon opiskeluaikana töissä käynyt ja sitten olenkin valmistumisen jälkeen ollut yhteensä jo neljättä vuotta työttömänä ja pariin eri otteeseen. En suosittele kenellekään. Työkokemus on tärkeämpää kuin se tutkinto.

    • nuukailija

      Aika tiukkaa tekee, jos meinaat selvitä ilman lainaa edes yksin. Ottakaa 2 kämppää ja asutte sit vaan toisessa.

      • auttakaa:(

        Kyllä luulisin selviäväni kun vuokra johon kuuluu vesi sähkö ja netti on vähän päälle 200e, jos en selviä otan lainan sitten. Alallani on kuitenkin suhteellisen paljon töitä tarjolla..
        Onko kaikki siis täysin sitä mieltä, että toimeentulotukea ei tossa tapauksessa voi saada? Vaikka sivuilla lukee että he kilökohtaiset etuudet on ensin käytettävä, ja minun lainani ei kuitenkaan ole poikaystäväni henkilökihtainen etuus? :0


      • tukiloinen4
        auttakaa:( kirjoitti:

        Kyllä luulisin selviäväni kun vuokra johon kuuluu vesi sähkö ja netti on vähän päälle 200e, jos en selviä otan lainan sitten. Alallani on kuitenkin suhteellisen paljon töitä tarjolla..
        Onko kaikki siis täysin sitä mieltä, että toimeentulotukea ei tossa tapauksessa voi saada? Vaikka sivuilla lukee että he kilökohtaiset etuudet on ensin käytettävä, ja minun lainani ei kuitenkaan ole poikaystäväni henkilökihtainen etuus? :0

        Kyllä poikaystäväsi saa toimeentulotukea, mutta siitä sitten vähennettäisiin opintolainasi, nostat sitä tai et.

        Eli jos yksin asuvana hän saisi jotain 470€/kk toimeentulotukea, niin sun kanssa, jos voit esim nostaa opintolainaa 300€/kk, niin hän saisi tukea 470€-300€ = 170€.

        Eli joka tapauksessa kannattaa hakea sitä toimeentulotukea, sillä sossu maksaisi sen jälkeen sitten myös lääke ja lääkärimaksut.


    • Petu...

      "minun lainani ei kuitenkaan ole poikaystäväni henkilökihtainen etuus?"

      Se on kuitenkin yhteistaloutenne käytettävissä olevaksi tuloksi katsottavaa tuloa.

      Mutta se, että et nosta opintolainaa tarkoittaa vain, että saatte lainan verran vähemmän toimeentulotukea. Se että opiskelija ei nosta lainaa ei tarkoita, että toimeentulotukea ei tarvitsisi lainkaan myöntää.

      http://www.sosiaalitoimisto.net

    • suu säkkiä myöten

      Kun voidaan edellyttää sinun huolehtivan poikaystäväsi toimeentulosta, niin kyllä edellytetään myös, että poikaystäväsi on vastuussa sinun toimeentulostasi yhtäläisesti. Tulonne siis lasketaan yhteen ja opintolaina katsotaan tuloksenne, vaikka et sitä nostaisi.

      Poikaystäväsi olisi syytä hakeutua töihin. Ainakin hänen on oltava työkkärin kirjoilla, jotta saisi edes toimeentulotukea. Avoimessa yliopistossa opiskelu on maksullista (halpaa), ja siihen ei opintotukea saa. Sosiaalivirasto ei sitä myöskään maksa. Ongelma tässä on poikaystäväsi opiskelu päätoimisen luonteisesti (60 op), kun sitä ei kuitenkaan virallisesti katsota päätoimiseksi.

      • Petu...

        Toimeentulotukea saadakseen ei tarvitse olla työkkärin kirjoilla. Mutta jos on työkykyinen eikä ole työkkärin asiakas, eikä päätoiminen opiskelija, niin ko, henkilön toimeentulotuen perusosaa voidaan alentaa 20%/40%.

        Toisaalta on alle 25-vuotias eikä ole suorittanut toisen asteen tutkintoa niin vanhemmilla on velvollisuus tukea opintoja jos heillä on siihen varaa:
        http://www.toimeentulotuki.net/2009/ttt-18v.php


    • asdfgtrewq

      "Eikö se olisi ihan järjetöntä että henkilökohtainen laina pitäisi käyttää poikaystävän elättämiseen, ollaan kuitenkin vasta 18 vuotiaita?"

      18-vuotiaat ovat täysi-ikäisiä ja heillä on kaikki täysi-ikäisen oikeudet ja vastuut ja velvollisuudet. Eikö pitäisi olla? Pitäisikö olla vain oikeudet mutta ei vastuita ja velvollisuuksia? Ei hemmetti! Tervdtuloa oikeasti aikuisten maailmaan!

      • 123jejee

        No anteeks nyt vaan mutta työttämät istuessaan kotona saavat työttömyystukea tekemättä yhtään mitään. Sitten kun yrittää suoraan lukiosta tehdä kaikkensa sen eteen että ens kerralla pääsisi sisään opiskelemaan niin ei mitään? Tottakai hän töitä etsii mutta niitä ei niin helppo ole saada. Että ei hemmetti vaan sulle!


      • 123jejee
        123jejee kirjoitti:

        No anteeks nyt vaan mutta työttämät istuessaan kotona saavat työttömyystukea tekemättä yhtään mitään. Sitten kun yrittää suoraan lukiosta tehdä kaikkensa sen eteen että ens kerralla pääsisi sisään opiskelemaan niin ei mitään? Tottakai hän töitä etsii mutta niitä ei niin helppo ole saada. Että ei hemmetti vaan sulle!

        Ja yli 25vuotiaat samassa tilanteessa saisivat työmarkkinatukea, mutta 18-19vuotias ei mitään.


      • 123jejee

        Ja en tolla 18 iällä tarkottanut sitä että meitä pitäisi kohdella erilailla vaan yleisesti että avo-ja avioliitto on ihan eri asia, eikä avoliitossa olevien kuulu toisiaan elättää, lain mukaan.


      • ihanvaan
        123jejee kirjoitti:

        Ja yli 25vuotiaat samassa tilanteessa saisivat työmarkkinatukea, mutta 18-19vuotias ei mitään.

        Myöskään yli 25-vuotiaat eivät saa työmarkkinatukea, jos opiskelevat 60 op vuodessa, sillä silloin katsotaan, ettei ole työmarkkinoiden käytettävissä.


      • vielki
        ihanvaan kirjoitti:

        Myöskään yli 25-vuotiaat eivät saa työmarkkinatukea, jos opiskelevat 60 op vuodessa, sillä silloin katsotaan, ettei ole työmarkkinoiden käytettävissä.

        No poikkeuksia on. Mutta yleensä työmarkkinatuella ei opiskella missään iässä. Opiskelua varten on opintotuki ja aikuisopintotuki.

        Työmarkkinatuella opiskelevat ovat poikkeuksia. Silloin opiskelusta on sovittu työkkärissä etukäteen ja tuen perusteet on määrätty aika rajoittaviksi.


      • mutta kai
        123jejee kirjoitti:

        Ja en tolla 18 iällä tarkottanut sitä että meitä pitäisi kohdella erilailla vaan yleisesti että avo-ja avioliitto on ihan eri asia, eikä avoliitossa olevien kuulu toisiaan elättää, lain mukaan.

        Mutta kai avoliitossa elävätkin haluavat huolehtia toinen toisestaan? Ilman lakiakin.


    • neuvova

      Opintolainan kk-osuus on nykyisin 400e/kk. Haet sitä eli et. Toimeentulotuella ei avoimia opintoja kannata yrittää opiskella, sehän olisi luksusta, eikä verovaroilla tehtävää puuhastelua.

      Puoliso on nuori ja nuorisotakuun piikkiin hänet laitetaan välittömästi kuntouttavaan työtoimintaan. Paras ratkaisu on, että puolisosi menee töihin ja sinä nostat lainasi. Pärjäätte sitten omillanne. Ja se jos mikä on hienoa ja ylvästä.

    • näinpäin

      Toimeentulotuessa ei ole merkitystä sillä oletko naimisissa vai et. Olette astuneet avoliiton ihanaan satamaan ja se tarkoittaa sitä että olette velvollisia elättämään toinen toisenne.

    • mahotonta

      Pakko avautua. Itse olen myös tilanteessa, että lähden polkuopiskelijana avoimen amk:n kautta lukemaan Rakennustekniikkaa. Olen 21v ja minulla on pohjalla ylioppilastutkinto ja ammatti. En siis itsekkään saa opintotukea enkä työttömyysturvaa, vaan toimeentulotuella ja asumistuella on mentävä. Sosiaalitoimistossa sanoivat, ettei ole sanottua että saisin toimeentulotukea, kun on jo ammatti pohjalla, silloinhan pitää tehdä töitä... Kuitenkin valmistuin vasta kesän alussa, enkä keväällä hakenut kouluun. Syksyn haussa ei ole tekniikan aloja laisinkaan. Olisi siis sossun mukaan parempi, että olisin seuraavaan syksyyn asti työttömänä kotona ja keväällä hakisin, kuin että lähtisin avoimen kautta opiskelemaan ja parantamaan mahdollisuuksiani. Nykyisen alani hommat ei tule kyseeseen.
      Kuitenkin lopulta sosiaalityöntekijä selvitti asiaa ja saan toimeentulotukea, kunhan opinnot vain etenevät. Vaikka heillekkin on selvää, etten saa opintotukea, sieltä sanottiin, että he laskevat opintolainan tuloiksi (400€/kk), vaikken sitä oikeasti saakkaan. En tiedä voiko tämä oikeasti mennä näin, eihän siinä ole mitään järkeä..? Omia menojani laskematta asumismenojen enimmäiskustannukset on 470€ perusosa yksinasuvalla 480€ = 950€. Siitä jos vähentää opintolainan, jota ei voi saada, jää 550€. Itse en maksa sillä edes vuokraani :) Onneksi suomessa tuetaan alanvaihtoa ja korkeampia tutkintoja..

    • eiikä

      "Sosiaalitoimistossa sanoivat, ettei ole sanottua että saisin toimeentulotukea, kun on jo ammatti pohjalla, silloinhan pitää tehdä töitä... "

      Siis jos sulla on ammatti ja jos et ole saanut työpaikkaa, niin silloin olet työtön työnhakija ja saat peruspäivärahaa/työmarkinatukea, asumistukea sekä toimeentulotukea. Sossu tai Te-keskus ei voi rankaista sinua siitä, että kukaan ei ota sinua töihin, vaikka haluaisitkin. Miksi et saa työttömyystukea? Oletko kieltäytynyt vastaanottomasta töitä? Ei kannattaisi. Nimittäin nyt on niin paljon työpaikkoihin hakijoita, että vaikka haluaisit töitä, niin et todennäköisesti niitä saa paitsi, että olet nuori, niin olet kovaa valuuttaa työmarkkinoilla. Toisaalta jos sinulla ei ole koulutusta vastaavaa työkokemusta eikä suhteita, et saa töitä.

      Jos ajattelit opiskella Avoimessa, älä kerro siitä kenellekään!!! Älä missään nimessä mainosta sitä sossulle tai te-toimistoon. Opiskelet siellä hiljaa hissukseen.

      Et voi saada opintolainaa, koska et ole oikeutettu opintotukeen. Opintotukea ei saa avoimen opintoihin. Sossu ei voi vähentää sinulta opintolainaa vastaavaa summaa, koska sinä et ole oikeutettu opintolainaan. Pyydä välittömästi korjausta asiaan.

    • mahotonta

      Olen kyllä saanut työmarkkinatukea, asumistukea ja toimeentulotukea kesän ajan, mutta nyt kun lähden polkuopiskelijana amkiin, en voi saada enää työmarkkinatukea, sillä minun katsotaan olevan päätoiminen opiskelija. En siis voi olla työttömänä työnhakijana, kun opiskelen 5pv viikossa, normaalin opiskelijaryhmän mukana.
      Tämähän tässä juuri on outoa, te-toimiston silmissä olen opiskelija, mutta kelan näkökulmasta en. Hienoa, että on keksitty nämä polkuopinnot, mutta jotain on jäänyt suunnittelussa kesken..
      Itsekin kovasti ihmettelin, kuinka sossu voisi periä tuon opintolainan verran, kun tosiaan mitään mahdollisuutta sitä ei ole saada. Selvitin asiaa tänään toisen sosiaalityöntekijän kanssa, ja hän valaisi miten asia todellisuudessa on. Minulla on velvollisuus huolehtia omasta elatuksestani, ja tilanteessa jossa en voi saada opintotukea toisen ammatin hommaamiseen, minun on kuitenkin saatava ensisijaista tuloa, eli palkkaa. Jos laiminlyön velvollisuutta oman elatukseni huolehtimisesta (eli en käy töissä) voidaan toimeentulotuen perusosasta harkinnanvaraisesti vähentää 20-40%. Tämä kuulostaa jo sinänsä järkevämmältä, kuin opintolainan vähennys.
      Jos käyn töissä opintojeni ohella, toimeentulotuen alentamiselle ei ole perustetta, sillä huolehdin itse omasta elatuksestani. Kuitenkin jos enemmän tienaan niin toimeentulotuki tottakai vähenee, jottei vaan pääse rikastumaan :) onneksi työkokemus on aina plussaa, sitä tässä on ajateltava!

      En tiedä oliko sossujen puolella vain epätietoisuutta, vai koetettiinko umuttaa hyväuskoista, mutta lopulta sain kuitenkin kunnon vastauksen!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2251
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe