Prosessitekniikka vai kemia?

hhhh3

Pitäisi siis valita prosessitekniikan ja kemian koulutusohjelman väliltä, molemmat Oulun yliopistossa.

Missä suhteessa prosessitekniikassa opiskellaan matematiikkaa, fysiikkaa ja kemiaa? Itsellä hajoili lukiossa pää eniten juuri matikkan ja fysiikkan kanssa, joten kannattaako prosessia edes harkita? Kemia oli sitten vahvin osa-alue ja myös miellyttävintä opiskella.

Toisaalta olen ymmärtänyt, että prosessitekniikka olisi ehkä monipuolisempi valinta. Voisiko siinä keskittyä eniten juuri kemiaan tietyllä suuntautumisella?

Prosessitekniikka vaikuttaa myös jollain tapaa "arvostetummalta", vaikka sinne olikin aika helppo päästä. Palkka ilmeisesti DI:llä yleensä parempi? Kummankaan alan työllisyysnäkymistä en hirveän ruusuista kuvaa ole kuitenkaan saanut...

3

322

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • noloelämäni

      Kemiassa opiskellaan kemiaa ja voit valita org.kemia, epäorg. kemia, analyyttinen, kemialinen fysiikka, tai polymeerikemia tai radiokemia syventäväksi aiheeksi. Kemia on aika monelle aivan liian yleistä juttua ja usein prosessitekniikan DI kiinnostaa monia, myös naisia. Mun pohjakoulutus oli prosessiteknikko/laborantti ja valitsin kemian, vaikka prosessiakin olisi ollut tarjolla. olen ehkä hieman katunut, sillä usein yliopisto ei vastaa odotuksia. Aloitan 5 opiskeluvuoden yliopistossa ja kadun syvästi, että tärvelin tähän näin paljon aikaa, sillä apua siitä ei tule olemaan. Tärkeimmät osaalueet oppii jo toisella asteella. Kemia on lähinnä kaupallista vrt. matematiikka ja fysiikka. En silti vaihtaisi alaa, mutta syventävä tutkiskelu aiheesta kismittää.

    • yksi maisteri

      Ainakin omana opiskeluaikana luonnontieteellisen ja prosessin kemian kurssit olivat ekana vuonna samat eli sama kumman valitset. Lukion kemia on pintaraapaisu ensimmäisen vuoden kemian kursseista eli käytännössä lukion 3 vuoden opinnot eivät kovin syvällistä osaamista tarjoa kemian sivuaineopinnoillekaan.

    • Opinto-opas auki

      Aika turhaa taitaa olla mikään DI-linja, jos matikasta ei diggaa, kun se kuitenkin menee reilusti yli lukion pitkän matikan. Etenkin diffis ja numeeriset menetelmät on todellakin karmeita kursseja, jos ei matikka älytön nappaa. Tosiaan proselle on helppo päästä, mutta sieltä on helvetin vaikea päästä pois (melkeempä miltä tahansa DI-linjalta). Ota opinto-opas auki ja kato mitä kursseja prosella on vaikka ekana vuonna, sitten googlettaa kursseja. Nimittäin joillakin Yliopistolla on jonkin verran verkossa aineistoa, jotka ei oo salasanan takana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1445
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1281
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1235
    4. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1184
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1175
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1073
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1064
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1053
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1042
    Aihe