Tampere, maamme törkyisin kaupunki!

katujyrä

Tampere on eittämättä Suomen törkyisin kaupunki. Olen hiljattain kiertänyt maamme suurimmat kaupungit ja niiden katukuva oli kauttaaltaan siisti. Kun palasin kotimaan kaupunkikierrokseltani Tampereelle, kauhistuin toden teolla.

Asuuko täällä sikoja vai ihmisiä? Jäljistä päätelleen sikoja, koska jätettä on joka paikka väärällään, erityisesti Keskustorilla. En enää yhtään ihmettele, että tupakan tumppeja Keskustorilta kerännyt eläkeläispariskunta pakeni Hämeenlinnaan.

Edellinen pormestari Timo P. Nieminen vannoi katusiisteyden nimeen, mutta siitä ei ollut pidemmällä tähtäyksellä hyötyä, koska lopputulos on sellainen kun on.

Mitä me kaikki voisimme tehdä katusiisteyden eteen? Roskaajille tuntuva 150 euron sakko? Siisteyttä edistävän tiedotuksen lisääminen oppilaitoksissa? Omatoiminen siivous?

14

92

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sotkua piisaa

      Minä henkilökohtaisesti en heitä roskaakaan maahan, se on oma päätökseni, mutta muiden tekemisiin en voi juurikaan vaikuttaa. Surullisen sotkuinen on Tampereen katukuva, kertonee vain asukkaidensa mielentilasta :(

    • että tällaista

      Kai siinä on vikaa niin sysissä kuin sepissä. Roskaajat eivät pidä väliä. Sama vika on arvostelijoissa - eivät voi pahimpia epäkohtia korjata - kulkevat vain nokka solmussa ohi.

      • sellaistahan se

        Meinaatko, että "arvostelijoiden" pitäisi ruveta ilmaisiksi kadunlakaisijoiksi? Vai miten ne epäkohdat voi korjata, jos ei itse roskaa ympäristöään? Eiköhän kyse ole lähinnä ihmisten asennevammasta - siivotkoot muut minun sotkuni...


      • liikunta ja siisteys
        sellaistahan se kirjoitti:

        Meinaatko, että "arvostelijoiden" pitäisi ruveta ilmaisiksi kadunlakaisijoiksi? Vai miten ne epäkohdat voi korjata, jos ei itse roskaa ympäristöään? Eiköhän kyse ole lähinnä ihmisten asennevammasta - siivotkoot muut minun sotkuni...

        Jess! Siitä se lähtee. Kun ne, jotka eivät itse roskaa - ja luulisin, että heitä on paljon, ohimennessään heittävät katuroskia koriin ja ihan ilmaiseksi, parantaa se samalla näiden roskaajien asennevammaa. Huomataan, että olemme samaa yhteisöä ja haluamme elää inhimillisellä tavalla.


    • Aloittaja siivoamaan

      Aloittajan olisi hyvä mennä siivoamaan keskustaan

    • Kaljat kioskeihin!

      Miksi sinne keskustorille pystytetään aina sellainen kaljateltta?
      Eikö sitä voisi joskus jättää pystyttämättä?

    • Roska Rudolf

      On monia paikkoja, joissa ei ole roskakoreja. Miksi niitä ei voitaisi laittaa siten, että ihmisillä olisi tieto, missä lähin roskakori on? Koreihin sellaiset isot merkit, että ne näkyvät. Ja sitten niille osuuksille, joille roskakori on jätetty asentamatta, tehtäisiin pohdinta siitä tulisiko sellainen asentaa? Tai tulisiko paikalle asentaa opastuskyltit siiitä missä lähin roskakori on?

      Roskaiset paikat, jotka tarvitsevat em. järjestelyä on helppoa havaita siitä, että ne ovat roskaisia.

      • pyörille tilaa

        Samaa mieltä: lisää roskakoreja. Juottoloita tai terasseja pois kadulta ja tilalle roskakoreja. Katu on kaavoitettu liikkumista varten, ei epämääräiselle ryypiskelylle ja meluamiselle.


    • Kanta-astunta

      Mikäs sota ja liikennekannallepano sinulle tuli. Katua on aina käytetty kusémiseen, astumiseen, roskienlevittelyyn, kaatuilemiseen ja sammuilemiseen. Saavutettuja etuja ei tulla poistamaan. Yleinen maan tapa on tehnyt tämän oikeaksi ja ainoaksi.
      Häiritsee kusemista tollaset kävellen liikkeellä olevat.
      JA VAATIISI KAAVAMUUTOKSEN.
      5.2.1999/132 1_ luku Yleiset säännökset. 1 § Lain yleinen tavoite

    • katujen kunto

      Toivottavasti tupakointi siirtyy talojen edustalta ja kaduilta tupakkapaikoille. Olen samaa mieltä että roskaa on kaduilla ja muuta järkyttävää sotkua, joka saa lokit paikalle. Onko suomessa mitään lakeja näihin asioihin? Eduskunta säätää lait. Sinne viestiä.

      • Kotikaupunki

        Paljon maailmaa kiertäneenä en ole tällaista siivottomuutta kaduilla
        nähnyt kuin on Tampereella.
        Siis miljoonakaupungeissa Euroopassa ja USA:sa.
        Meillä Tampereella meno on vuosi vuodelta pahentunut ja kaupunkimme
        on kuin sikolätti.
        Herää kysymys miten turistit tämän kokee kun katselevat esim.keskustorin elämää?


    • Huikkanen

      Joko Raatihuoneen kivijalkaan pian saamme kaljabaarin? Muistaakseni joku kaupunkimme johtajista vihjaili sellaista - olis eurooppalaista tyyliä. Niin, ja asiakkaita keskustorin seutuvilla riittänee. Vaimokin kertoi, että muutama viikko sitten pari kundia hiippaili keskustorilla. Ja kun oli sateista, menivät Raatihuoneen rappusille ja ottivat omasta pullosta.

    • Wilhelm von Nottbeck

      Hyvä ehdotus. Baarille annetaan perinteinen nimi, Rathaus Keller.
      Lähestyttäessä lännen suunnasta sekä Hämeenkadulta että Kauppakadulta kaupungintalon seinään pultataan kyltit Um die Ecke.
      Suihkulähteen patsaan kruunu poistetaan, Brysselistä tuodaan Manneken Pis pronssipatsas tilalle. MUUALLE EI SITTEN KUSESKELLA.

      Onpa rahaa ja viihtyisyyttä lisäävä ehdotus. Vielä toteuttaja on passiivimuotoinen. Kuka alkaa aktiivisesti kaupunkikehittäjäksi.

    • 1268€/kk

      Eikös Tampere ole keskiansioltaa Suomen kunnista vasta 59.
      N. 20 % tamperelaisista elää alle 10 000 €/vuosituloilla.
      http://www.lahti.fi/www/images.nsf/files/454BECD90400E5B1C2257B7400264B6C/$file/tilastokatsaus2013_3.pdf
      seuraava 21 % alle 17 000€/vuosi.

      Niin sanotulla keskiluokalla on tarve nokittaa huonampiaan eli pullot tölkit ja muu roska heiteään tyhjenemis paikalla köyhemmille sosiaaliturvaksi. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2941
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      2065
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2024
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1845
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe