Luusereista

; )

" Ne jotka eivät painonhallinnassa onnistu, tekevät jotain väärin"

Usein näkee itseään jonkinlaisena laihduttamisen asiantuntijana pitävien syyttävän lihavia ihmisiä luusereiksi ja epäonnistuneiksi. Samaiset "asiantuntijat" selittävät miten laihduttaja on tehnyt jotain väärin, jos hänellä on nälkä.
Kaikkihan tietävät, että mediassa laihduttaneilla on ollut tällaisia mainittuja asiantuntijoita apuna, siitä huolimatta heillä on ollut nälkä. Tässä kohta voisikin kysyä miksi totuuden sanominen on niin kova pala nöille "asiantuntijoille".

"Jos on "iso ruokahalu", pitää miettiä, miksi on näin. Vaikka lääkärin avulla jos se ei muuten selviä"

Tämä on siis niin iso vitsi, etten ole isompaa hetkeen aikaan lukenut. Ihan oikein l ä ä k ä r i n kanssa. Joopa joo.
Kaikilla nyt vaan ei ruokahalun säätely toimi samoin kuin toisilla.

"Tuo viimeisin erottaa aika pitkälti onnistujat epäonnistuvista, kyky reagoida näläntunteeseen"

Reaktio näläntunteeseen on syömisen tarve. Se on normaalia ja kuuluu ihmisen toimintaan. Kirjoittaja tekee normaalista tarpeesta jotain epänormaalia ja kaiken lisäksi haukkuu normaalin tarpeen vuoksi ihmiset luusereiksi.
Kirjoittaja on tyypillinen esimerkki ihmisestä, joka pitää itseään alan ammattilaisena, mutta joka ei oikeasti omaa mitänä kokemusta ylipainosta, saati siitä eroon pääsemisestä.
Lisäksi kirjoittaja itsekin toteaa, että syömisen tarvetta aiheuttavat monet asiat, en siis puhu nyt nälästä vaan syömisen tarpeesta. Nämähän ovat kaksi eria asiaa mutta silti hänen mielestään sama asia.

Lainaukset ovat peräisin kirjoituksesta

http://keskustelu.suomi24.fi/node/12374754#comment-68949282

Ihan pienenä palautteena salimimmille:

- oikeastiko odotat, että joku on kiinnostunut saamaan sinun hyväksyntäsi kuulumalla kategoriaan "onnistuneet laihduttajat"? Miksi ihmeessä???

Omasta mielestäni laihduttajan tulisi ensimmäisenä viitata kintaalla juuri tuollaisille jotka mollaavat, mitätöivät ja alistavat ihmisiä ylipainon perusteella.
Yksi tapa päästä eroon tunnesyömisestä on heittää hevon kuuseen ajatus siitä, että tulisi jotenkin paremmaksi ihmiseksi mielistelemällä itsetään liikoja luulevaa kusipäätä. Väitän, että itselleen paremmaksi ihmiseksi tulee kun ei piittaa tuollaisista ja saattaa jopa päästä osasta tunnesyömisestä eroon tällä tavoin.

6

91

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • salimimmi

      Vastaampa nyt tähän, koska kyseessä oli minun kommenttini. Mutta oli kyllä mielenkiintoista, miten päädyit lainaamaan juuri nuo tietyt lauseet kommentistani.

      Ensinnäkin, en ole haukkunut ylipainoisia luusereiksi. Olisi mukava, jos et lukisi rivien väleistä jotain sellaista, jota siellä ei ole. Toiseksi, olen ollut ylipainoinen, aina teini-iästä saakka. Kolmanneksi, en odota kenenkään haluavan hyväksyntääni, en ole asemassa, jossa hyväksyn tai olen hyväksymättä ihmisiä joidenkin saavutusten vuoksi. Jos joku onnistuu pudottamaan painoa ja se on ollut ko ihmiselle tärkeää, peukutan kyllä. Jos joku ei onnistu, tarjoan tukea ja neuvoja, jos ko. ihminen haluaa vaikka kokeilla uudelleen. Epäonnistumisissa ei ole mitään vikaa, harva on onnistuu joka asiassa, mutta fiksu ihminen oppii virheistä eikä enää toista niitä.

      Jos olisit sisäistänyt kommentistani mitään (tai edes lukenut kommenttini avoimin mielin), olisit ymmärtänyt, että nälkään ja syömishimoon voi valita miten reagoi. Jos syömistään taas ei voi hallita lainkaan, tulee selvittää miksi on näin. Tähän taas ei aina omat keinot riitä, vaan toisinaan voi tarvita ammattiapua ravitsemusterapeutilta, lääkräiltä tai psykologilta (esimerkiksi BED). Kuitenkin isolla osalla riittää, että nälän tulessa syö tasapainoisen ja terveellisen aterian karkkipatukan, pullan tai roskaruuan sijaan ja syömishimon iskiessä pyrkii viemään ajatuksiaan muuhun mielekkääseen tekemiseen. Tähän voi JOKAINEN oppia, jos haluaa. Kommentissani taisin myös mainita, että ruokahalun säätely ei tosiaan toimi kaikilla aivan samalla tavalla. Siksi juuri on tärkeä tiedostaa, mistä liikasyöminen johtuu, JOTTA ASIAAN VOI LÖYTÄÄ SOPIVAN RATKAISUN. Taisin myös mainita, että nälkä on kehon normaali reaktio, mutta mikä ei taas ole normaalia, on vastata nälkään syömällä epäterveellistä ja ravinneköyhää ruokaa ja liikaa.

      "Yksi tapa päästä eroon tunnesyömisestä on heittää hevon kuuseen ajatus siitä, että tulisi jotenkin paremmaksi ihmiseksi mielistelemällä itsetään liikoja luulevaa kusipäätä. Väitän, että itselleen paremmaksi ihmiseksi tulee kun ei piittaa tuollaisista ja saattaa jopa päästä osasta tunnesyömisestä eroon tällä tavoin."

      Tuossa asiassa olet aivan oikeassa. Tunnesyömisestä pääsee usein eroon vähentämällä stressiä, joka johtuu esimerkiksi siitä, että välittää liikaa muiden ihmisten mielipiteistä ja antaa toisten mielipiteiden ohjata omaa toimintaa. Se on sitä vastuun ottamista omasta onnellisuudestaan ja aktiivista otetta oman elämänsä hallinnasta, mikä on avainasia elämänmuutoksessa. En kuitenkaan koe alistaneeni tai mitätöineeni kommentillani ketään, joten en aio hyväksyä kyseistä syytöstä. Jos et ole asiasta samaa mieltä, olisit voinut mielipiteesi ilmaista asiallisemmin ja perustellummin.

      Ottakaa selvää, kokeilkaa, opetelkaa ja keskustelkaa ja jakakaa kokemuksianne. Tukea on monenlaista, sellaista joka nyökkäilee vaikka menisi päin seiniä ja sellaista joka kannustaa, mutta korjaa jos huomaa, että jotain menee pieleen. Minä tiedän kumman itse valitsisin, jos vielä joutuisin laihdutusurakkani uudellen käymään läpi.

    • 5,14

      "Epäonnistumisissa ei ole mitään vikaa, harva on onnistuu joka asiassa, mutta fiksu ihminen oppii virheistä eikä enää toista niitä."

      Yliapainoisuus ei ole virhe. Ylensyömisen syyt ovat moninaiset ja tutkitusti perimällä on osansa asiaan. Sopivasti syöminen nyt vaan on toisille vaikeampaa kuin toisille, vaikka syytätkin taas virheiden tekemisestä ja toistamisesta ylipainoisia.

      " fiksu ihminen oppii virheistä eikä enää toista niitä"

      Sinun mieletäsi siis jojoilijat ovat vähemmän fiksuja. Olen eri mieltä.

      "Jos olisit sisäistänyt kommentistani mitään"

      Jos olisit lukenut kirjoitukseni et olisi turhaan toistanut samoja asioita joita jo kommentoin.

      "Kommentissani taisin myös mainita, että ruokahalun säätely ei tosiaan toimi kaikilla aivan samalla"

      Todellako?

      " En kuitenkaan koe alistaneeni tai mitätöineeni kommentillani ketään, joten en aio hyväksyä kyseistä syytöstä. Jos et ole asiasta samaa mieltä, olisit voinut mielipiteesi ilmaista asiallisemmin ja perustellummin. "

      Et ilmeisesti itsekänä tajua mitä kirjoitat, etkä ymmärrä lukemaasi. Muistutat kovasti palstan trollia tässä suhteessa.

      "Ottakaa selvää"

      Suosittelen sitä sinulle vahvasti. Opettele myös ymmärtämään se, että kaikki ovat yksilöitä.

      "tiedän kumman itse valitsisin"

      Kirjoituksestasi päätyy kyllä toisenlaiseen johtopäätökseen. Toki se on sinun ratkaisusi, siihen en ota kantaa.

      • salimimmi

        Minä tiedän, että ihmiset on yksilöitä. Siksi tiedän myös, että esimerkiksi samanlainen ruokavalio, ruokarytmi tai liikunta ei kaikille sovi. On tiettyjä periaatteita, miten tutkitusti esimerkiksi ruokavalio kannattaa koostaa tai millaista liikuntaa kannattaa harrastaa, mutta ihmisillä on omia mielilajeja tai joitakin rajoituksia (liikuntarajoitteet, allergiat), jotka vaikuttavat tottakai.

        Puhuin kommentissani nälkää säätelevistä ja ruokahaluun vaikuttavista hormoneista, kuten myös psykologisista tekijöistä, jotka vaikuttavat syömiskäyttäytymiseen. Mutta ilmeisesti et joko huomannut tai et halunnut huomata. Ylipainoisuus ei ole virhe, enkä näin ole sanonut, mutta se on pääosin seuraus epäterveellisistä elämäntavoista. Jos haluaa elää normaalipainoisena ja terveenä, epäterveelliset elämäntavat silloin virheellisiä ja vääriä tapoja.

        "
        Et ilmeisesti itsekänä tajua mitä kirjoitat, etkä ymmärrä lukemaasi. Muistutat kovasti palstan trollia tässä suhteessa."

        Ymmärsin kyllä kommenttisi pointin, jossa pääosin haukuit minut mitään mistään tietämättömäksi ja tyhmäksi. Mutta et perustellut mielipidettäsi etkä kerro mitään faktaa, jolla osoitat minun olevan ylipäätään väärässä.

        "Sinun mieletäsi siis jojoilijat ovat vähemmän fiksuja. Olen eri mieltä."

        Kyllä ja ei. Jos ei halua jojoilla, kannattaa paneutua ruokavalio- ja liikunta-asioihin. Ylipäätään samojen samojen asioiden toistaminen odottaen eri lopputulosta ei ole ainakaan mitenkään fiksua. Pikemminkin resurssien tuhlaamista. Mikäli niin haluaa elää, kuka minä olen siihen mitään sanomaan. Mutta oletusarvoisesti laihdutuspalstaa lukevat ja tänne kirjoittavat eivät halua jojoilla.

        Mutta mikäli mielestäsi lihavuus/ylipaino eivät ole yksilöstä itsestään johtuvia, eikä yksilö itse pysty painoonsa vaikuttamaan tai ole painonpudotuksestaan itse vastuussa, ole hyvä ja perustele kantasi. Koska tällaisen käsityksen sinun kirjoituksistasi saa. Että mitään ei olisi tehtävissä. Kyllä on, aina on jotain tehtävissä, aina voi pyrkiä elämään paremmin.


    • BED-daami

      Minulla on ahmimishäiriö (BED), mutta voin laihduttaa ilman nälkää. Se ei ole nälkä, jota tunnen. Se on psykologinen tarve ahtaa ruokaa sisuksiin niin paljon, että sattuu ja tulen toimintakyvyttömäksi. Tämä on hirvittävä tila, mutta silti voin laihduttaa ilman nälkää. Olen tällä hetkellä laihtunut jo 15kg riippumatta syömishäiriöstäni. Ainoa ero ns. normaaliin laihduttajaan on se, että minun psyykettäni tämä koettelee vielä noita terveitä laihduttajia enemmän. Kukaan, jolla tätä tilaa ei ole, ei voi arvata miten hirvittävän ponnistuksen takana jokainen onnistunut päivä on ollut. Vielä on 10kg normaalipainoon ja sitä kohti ollaan kovasti menossa. Ahmimisen tarve ei ole kadonnut, mutta olen oppinut hallitsemaan sitä.

      • -öp

        " Kukaan, jolla tätä tilaa ei ole, ei voi arvata miten hirvittävän ponnistuksen takana jokainen onnistunut päivä on ollut."

        Näin se varmasti on. Samahan koskee montaa muutakin asiaa, myös laihdutuksessa. Onnittelut sinulle saavutuksistasi!


      • salimimmi

        "Ahmimisen tarve ei ole kadonnut, mutta olen oppinut hallitsemaan sitä. "

        Ja tästähän siinä on kysymys.

        Tsemppiä jatkoon ja toivottavasti vielä jonakin päivänä pääset siitä syömisen tarpeestakin kokonaan eroon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1495
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1301
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1282
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1227
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1204
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1106
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1087
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1076
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe