Millä tulen toimeen??? / Uusi liitto

kummajuttu?

Haaveilemme miesystäväni kanssa yhteen muutosta. Kätevintä olisi että muuttaisi minun ja kahden lapseni luo, mihin hän on suostuvainen. Hän maksaisi neljäsosan vuokrasta ja laskuista ja lupasi maksaa puolet ruokakustannuksista, koska syö paljon.

Selvittelin asiaa ja onko tosiaan niin että en saakaan lainkaan asumistukea ja yksinhuoltajalisää enää tämän muuton jälkeen? Kelasta sanoivat että uusi kumppani vaikuttaa asiaan ja hänen tulonsa ovat sen verran korkeat etten saa. Lastenvalvojan mukaan elareitakaan ei voi tämän takia nostaa, ennemmin laskea, mikä on tietenkin ymmärrettävää. Mitä oikeutta minun lapsillani on uuden miehen rahoihin???

Eihän tässä kannata heittäytyä vähääkään tukiviidakon ulkopuolelle, kun menen puille paljaille siitä. Asumistuki on ollut noin puolet vuokrasta ja siihen vielä YH-lisä päälle. En kehtaa sanoa uudelle kumppanille että yhteenmuuttoa ei tule, koska se vie rahaa liikaa, mutta pakko kai se on. En odota rikastumista, mutta luulin että se olisi auttanut rahallista tilannettani positiivisesti, ei päinvastoin.

21

243

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Isä

      Tuttua juttua, mutta koska asutte yhdessä olette perhe, ja perheen tulot kun lasketaan yhteen, niin se menee näin.

      Itse aikoinani kun muutin tulevan lapseni äidin kanssa yhteen, niin hänellä oli yksi lapsi silloin. Kun minä muutin heille, niin tuet putosivat ja hoitomaksu kasvoi enemmän kuin lapsen isä maksoi elatusmaksuja. Ja tämän vajeen minä tietenkin maksoin osan safkasta.

      Tavallaan siis minä maksoin lapsesta enemmän kuin lapsen oikea isä. Mutta toisaalta ei se mua harmittanut, sainhan nauttia myös lapsen seurasta enemmän.

    • Isä

      Ja muuten, kyllähän nuo muutekset nyt luulisi silti olevan vähemmän kuin miehen nykyinen vuokra, joka siis jää pois maksettavista laskuista. Jos näin on, niin tokihan yhteenmuutto parantaa taloutta.

    • kummajuttu?

      No joo... Asun pk-seudulla neliössä, jossa on vuokrakin sen mukainen. Mies tosiaan säästäisi kivasti kun maksaisi vaan tästä neljäsosan. Mä jäisin 400/kk miinukselle, nykytilanteeseen nähden. Ja nytkään ei jää mitään sukanvarteen. Toisaalta en voi uutta kumppania pakottaa maksamaan lapsien kustannuksia, muttei hänkään kyllä mua sitten muuttamaan näillä ehdoin yhteen. Tarkemmin mietittynä uskon että hän ymmärtää. Jos ei ymmärrä, niin onneksi ei sitten muutettu.

      • Jotain järkee touhuu

        Mieshän yrittää selvästikin sinun siivelle asumaan. Ja hänellä siis hyvät tulot itsellään.

        Eihän tuossa ole mitään järkeä. Liian halvalla reitesi siis levität tälle casanovalle.

        Mikä ihmeen 1/4 osa vuokra? laita vaan ihan reilusti 1/2 osa vuokra, ja sähkö, netit, puhelimet sun muut maksut kans.

        Jos ootte yhdessä niin molempien tulot samaan läjään, ja menot kans, ja loput rahat puoliks käyttöön kummallekin. SE ON RAKKAUTTA. Sanot sille vaan, että ota tai jätä.


      • TosiMiesIsolla
        Jotain järkee touhuu kirjoitti:

        Mieshän yrittää selvästikin sinun siivelle asumaan. Ja hänellä siis hyvät tulot itsellään.

        Eihän tuossa ole mitään järkeä. Liian halvalla reitesi siis levität tälle casanovalle.

        Mikä ihmeen 1/4 osa vuokra? laita vaan ihan reilusti 1/2 osa vuokra, ja sähkö, netit, puhelimet sun muut maksut kans.

        Jos ootte yhdessä niin molempien tulot samaan läjään, ja menot kans, ja loput rahat puoliks käyttöön kummallekin. SE ON RAKKAUTTA. Sanot sille vaan, että ota tai jätä.

        tuo on taas miehen huijaamista. Kyse on omista kuluista mitä ITSE kuluttaa, ei mamman tekemät entiset lapset.

        Kyse on siitä että mies maksaa oman kulutuksen ja äiti oansa ja lastensa kulutuksen. JOS EI raha riitä, pitää mamman tehdä töitä LISÄÄ.

        Lisätyökeikkaa siivoojana tai mainoksien jakajana 3 euroa tunti. Jos miehellä on enempi rahaa ja vara mennä kavereineen tai yksin kaljalle,risteiylle tai etelään, ni ei se siltä äidiltä ole itään pois. Tärkeää että mies ei kärsi naisen entisestä elämästä ja siitä tulleista lapsista.

        Saahan YH sentään itselleen miehen ja säännöllisen seksielämän. Ei kai hän nyt h.uoraksi rupee ja vaatimaan mieheltä rahaa ? sellasia en baltialaiset ovat mutta kyllä nykypäivän suomalainen nainen pärjää omillaan...eikös juu ?

        Lasten jälkeeen tärkein työ YH:llä on uuden miehen seksitarpeiden tyydyttäminen ja BlowJobin opettelu. Silloin ei ole pelkoa että mies käy vieraissa ja yväksyy YH:n lapsineen elämäänsä.


    • ei kannata yhteenmuu

      Näin se suomessa on, eroperitä ja yh perheitä autetaan, mutta ei kokonaisia pehreitä. Ei kannata koskaan elää miehen kanssa jos on lapsia, sillon rahallisesti häviää. Kokonaista perhettä ei auteta edes tilapäisissä rahapulassa, ei koskaan.

      Mutta kun eroat, saat uudet pesukoneet, uudet harrastuvälineet... niinpä, suomi suosii eroperheitä.

      • ilmaista elämääkö?

        Älä puhu potaskaa. Mistä ihmeestä tuo kateus yksinhuoltajia kohtaan tulee?

        Mistä yksinhuoltaja saa uudet pelit ja vehkeet ilmaiseksi? Ei yhtään mistään. En minä ainakaan ole koskaan saanut muuta kuin yksinhuoltajakorotuksen lapsilisään. Se ei todellakaan paikkaa sitä, että perheessä onkin vain yksi aikuinen tienaamassa kahden sijaan
        Elareillakaan ei ole päässyt elämään leveästi niin kuin monet elatusvelvolliset kuvittelevat äidin tekevän. Saan vain kelan maksaman elatustuen lapsestani kun isällä ei mielestään ole mitään velvollisuuksia lasta kohtaan.
        Vanhemmat lapset ovat jo aikuisia.

        Pienituloinen olen ollut aina ja jossain vaiheessa työttömänäkin, mutta kyllä minä olen aina ihan itse kustantanut omat ja lasteni menot. Ja kustannan edelleen nuorimmaiseni opiskelun ja elämisen. Ei sitä kukaan muu tee.
        Omista menoistani nipistän jatkuvasti. Seuraavaksi lopetan syömisen kun kun ei muusta enää voi tinkiä.
        Mutta näillä mennään.


    • kummajuttu?

      Alkuperäinen vastaa...

      No en kyllä itse ole saanut muuta kuin YH-korotuksen lapsilisään ja asumistuen. Tietysti päivähoitomaksut ja muut ovat olleet aika olemattomia, kun tulot eivät ole niin suuret.

      Pitänee jutella miesystävän kanssa. Kuten jo aiemmin totesin - jos hän ei tätä ymmärrä, niin hyvä ettei ehditty lyödä muuttopäätöstä lukkoon.

      • kookk1

        Selainen asia on keksitty kuin työnteko, ei tarvitse elellä yhteiskunnan ja exän tuloilla...kokeile niin voit positiivisesti yllättyä.


      • työ ei kannata
        kookk1 kirjoitti:

        Selainen asia on keksitty kuin työnteko, ei tarvitse elellä yhteiskunnan ja exän tuloilla...kokeile niin voit positiivisesti yllättyä.

        Mutta entä jos ne yhteiskunnan tulot ovat suuremmat kuin nykyisin työnteosta saatu palkka?

        Niin kyllä meillä ainakin on raha ratkaissut, et jos tuilla elät paremmin kuin työnteolla, niin ei ole kuin yksi vaihtoehto, elämme tuilla. Näin olemme myös tehneetkin, ja se on täysin laillista hommaa.


    • t20

      Yhteiskunnan tuilla ei ole tarkoitus elää (kuin korkeintaan väliaikaisesti).

      Yksinhuoltajanaiseksi elät lastesi kanssa todella leveästi, neliössä.

      Uusi puoliso saattanee pudottaa tulojasi, tilanne on siis raha vastaan rakkaus.

      • t20

        Joskus kannattaa menettää rahaa jotta saisi jotakin muuta.


    • Röitä

      Hei Ap.Mitäs jos lähtisit vaikka töihin?

      • onhansetöissä!

        Läheppä ite. Röitä itelles!
        Onhan hieno idea kolmen lapsen äidin painaa esim. kahta vuoroa töitä arkisin, jotta saa paljon rahaa. Kyllä jo leikki-ikäinenkin pystyy lihapiirakan mikrolla lämmittämään ja itse hoitamaan asiansa sillä välin kun äiti tienaa rahaa, vai?


      • showtimed
        onhansetöissä! kirjoitti:

        Läheppä ite. Röitä itelles!
        Onhan hieno idea kolmen lapsen äidin painaa esim. kahta vuoroa töitä arkisin, jotta saa paljon rahaa. Kyllä jo leikki-ikäinenkin pystyy lihapiirakan mikrolla lämmittämään ja itse hoitamaan asiansa sillä välin kun äiti tienaa rahaa, vai?

        niinpä! Jos jäisi edes käymisen ilo, mutta kun ei sitäkään. Mietippä vähän, hoitoalalla esim koululaisten ip-hoitaja...sille jää noin tonni käteen...päivähoitomaksut kolmesta lapsesta,jotai yki kakssataa, liki kolme, voi joutua käyttämään seutulippua, se on ainakin satasen, siinä on jo liki neljäsataa...kolmelle lapselle ilta-ja aamuruuat, ja itelle kanssa...ainakin kakskymppiä päivä...ai juma, unohtui vuokrakin...jos on neliö...se on ainaskin tonni...noo, onhan hieno asumistuki ja lapsilisät juu...sähkölasku ja puhelin...


    • kummajuttu?

      Osa onkin jo osannut täällä vastata puolestani...

      Kyllä, olen hoiva-alalla... 8-16 on työaikani ja sen lisäksi en muita hommia ala tekemään. Lapsille pitäisi hankkia niitä varten hoitaja, joten rahallinen hyöty vs. haitat on ihan nolla. Nykyinen asuntonikin on melko edullinen, ollakseen pk-seudulla ja neliö. Asunnonvaihto ei tule kyseeseen, koska samalla rahalla saisin muuta kautta vain kolmion. Kuitenkin näillä tuloilla kolminumeroinen summa on iso raha. Asumistukea saavat sadat tuhannet muutkin työssäkäyvät ihmiset, etenkin pk-seudulla jossa asumiskustannukset ovat kovat.

      En ole tässä tilanteessa myöskään muuttamassa kauemmaksi, koska koko ns. "tukiverkostoni" on täällä, lisäksi lasten kaverit, tutut ympyrät jne.

      Jos loukata halusitte, niin epäonnistuitte. En suostu tässä tilanteessa uhriutumaan. Mullahan pyyhkii ihan hyvin. Töitä riittää, lapset voi hyvin ja minä itse voin hyvin. ;) En siis ala voivottelemaan tai häpeämään asumistuen saantia.

      Miehen kanssa juttelin ja hän sanoi heti suoriltaan puolittavansa kaikki kulut kanssani ja enemmänkin jos tarvitsee.

    • ghjklö

      Samaa miettinyt, mutta minulla tulotaso muuttuisi vielä enemmän...

      Olen opiskelija, ja tällä hetkellä saan siis opintotuen lisäksi asumistukea (omistusasuntoon), yh-korotuksen kahden lapsen lapsilisään sekä ilmaisen tarhan lapsille.

      Olen seurustellut rakkaani kanssa nyt vajaa 1,5 vuotta. Haluaisimme muuttaa yhteen, mutta siinä tapauksessa tarhamaksut nousisivat lähes 600e/kk, asumistuki lähtisi pois ja yh-korotus lähtisi pois. Käytännössä siis pelkät tarhamaksut veisivät sen jälkeen lähes kaikki tuloni!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      En aio edes harkita yhteenmuuttoa siksi ennen kuin pääsen töihin. Ei ole mahdollista. Ja senkin jälkeen on siinä ja siinä, miten pystyn maksamaan puolet asumisesta, tarhamaksut yms... No, elämisen taloudellinen laatu tuskin tulee nousemaan yhteen muuton myötä. Muulla tavoin elämän laatu tosin varmasti on parempaa, kun saa tärkeät ihmiset samaan kotiin.

      Tilanne on surkea, kun käytännön eämä kahdessa osoitteessa on kuitenkin haasteellista. Miehelläkin on lapsia.

      • srrr

        Minä olen kans todennut sen, et yksin kolmen lapsen kanssa pärjäisin taloudellisesti paremmin kuin huonotuloisen ukkoni kanssa. Itse koko aika työssä ja ukko kohta vetelee peruspäivärahaa kelasta, eikä mitään tukia siihen meille tule. Jos yksin lasten kans asusin, saisin asumistuet ja lapsista minimi elarit, eikä tarvis köyhää ukkoa elätellä siin sivussa. Eli yhteiskunta ei tue perheitä vaan yksihuoltaja perheitä. Kannustetaan eroamaan. Tai toinen on se marttyyri, joka elättää koko sakin.


      • killop
        srrr kirjoitti:

        Minä olen kans todennut sen, et yksin kolmen lapsen kanssa pärjäisin taloudellisesti paremmin kuin huonotuloisen ukkoni kanssa. Itse koko aika työssä ja ukko kohta vetelee peruspäivärahaa kelasta, eikä mitään tukia siihen meille tule. Jos yksin lasten kans asusin, saisin asumistuet ja lapsista minimi elarit, eikä tarvis köyhää ukkoa elätellä siin sivussa. Eli yhteiskunta ei tue perheitä vaan yksihuoltaja perheitä. Kannustetaan eroamaan. Tai toinen on se marttyyri, joka elättää koko sakin.

        Pienennä menoja, mene töihin, opiskele, kerää metsän marjat ja sienet, pyöri kirpputoreilla, hae ruokakassit leivänjako paikoilta....siinä nyt alkuun neuvoja elintason päivittämiseen..


    • piparminttu

      Avo- ja avioliitto on saman arvoisia. Ei sitä rahaa ajatella kun yhteen mennään. Et voi olla noin naivi.

      Jos raha ratkaisee niin paras pysyä yksinhuoltajana

    • yh-äiti

      Niin on aika kinkkinen juttu.Mun eksä löysi eron jälkeen aika nopeasti uuden naisen,joka oli yh.Hänen" lastensa" raha-asioista en tiedä mitään eikä kiinnosta.Mutta mun eksälleni tuli ainakin yllätyksenä se että ei hän voi omia lapsiaan noin vain unohtaa kun nykyisen muijan lapsia hoitelee..mullehan ei kuulu jos mies on niin tyhmä (tai viisas) että muuttaa yhn kanssa yhteen makselemaan Yhteisiä kuluja.Sit makselee meidän yhteisistä lapsista elareita ja mulle mutisee kun rahat ei riitä.Onko mun ongelma,ei ole.
      Seuraavaksi varmaan alkaa vaatimaan (jos miehen joskus tähän otan) että se makselee sitten mun ja eksäni lapsien kuluja,niin väärässä on.
      Kyllä se mulla menee niin että jos miehen löydän,niin pidän huolen siitä että menot jaetaan tasan se on ok,mutta toki lasten vaatteet yms sellaiset kulut täytyy sitten vanhempien hoitaa.Mulla ja eksällä oli vaikeuksia rahan kanssa aina,mutta itse pidän nyt puoleni koska muutenhan saan maksella kaiken itse.
      Kovin heppoisesti en sinuna lähtisi uus-perhe kuvioon,koska jos joku niistä riidoista ja eroista kärsii niin on lapset.Mulle on omat lapset niin tärkeitä,et ite en lähtis kovin helposti tätä arkea sotkemaan.En sano että sinä olisit,mutta mun eksän nykyinen on ainakin niin hyötyjä kun olla ja voi (joka kevät uus asukki)...Ja minä kun en periks anna niin tiedän että siellä on riitoja tiedossa.Mutta ei haittaa,mun lasten ei sitä tarvi kuunnella.
      Mutta mieti tarkkaan,minä en ilman asumistukea pärjäisi ja sen rahan jos olisimme eksän kanssa saaneet,niin luulen ettemme mekään oltais erottu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      362
      4399
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1839
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1580
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1380
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1351
    7. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1345
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      53
      1333
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1225
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe