keskiverto vl huono enkussa

suupermann

Keskiverto vanhoillislestadiolainen on kohtuuttoman huono enkussa. Syy johtuu televisiottomuudesta. Televisio tekstitettyine tv-sarjoineen ja elokuvineen on tehokasta kielikylpyä lukutaidottomalle viikarille. Lapsen täytyy keskittyä vain puheen kuunteluun. Myös lukemaan oppinut vesseli altistuu kielikylvylle, vaikka lukee jo tekstit. Normisuomalainen kuulee päivittäin runsaasti enkkua. Sitä kuulee telkun lisäksi musiikissa. Jo päiväkoti-ikäiset mukulat osaa joitain enkunkielisiä biisejä. Tavan vl kuulee vain siionin lauluja, virsiä ja annitanneja.

Harmittaa, ku oon kielissä niin surkee. Olen ollut töissä, jossa tarttetaan enkkua. En oo suoriutunu niistä, ku sormi tahtoo mennä suukkuun jo yhestäki lauseesta. Oon ruvennu kattoon elokuvia ja kuuntelen enkunkielisiä biisejä. Menee varmaan väh. 8 vuotta, ku tällä tavoin opin edes alkeet.Samassa ajassa on ehtiny mennä usko moneen kertaan!

8

111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sasse##

      Toinen ongelma, josta on haittaa vl-nuorille, on vanha raamatunkäännös ja siihen perustuva vanhahtava saarnojen kieli. Monikohan lukiolainen on saanut huonon arvosanan siitä syystä, että on käyttänyt suomenkielen kokeissa jotain korvaan tarttunutta vanhaa ilmaisua? Nämähän ovat ruotsinkielestä johtuvia väännöksiä.

      • minulla 10

        Minun Raamatun tiedon kurssin arvosana oli 10 ja Biblia on!


    • Kymppilesta

      Että muka vl nuoret ei osais enkkua, ei pidä paikkaansa!

      • totta on

        Pojat ei tahdo osata. Tämän olen huomannut ihan työelämässä.
        Opiskeluun ei näet kehoiteta.


      • stor kukkerna

        Ruotsi riittää kuulemma nuoren persesilmän saantiin ulkomailta, vaikka Alajärvi on jo niin sisäsiittoinen ettei siellä osata enää edes sitäkään.


      • Suupermann

        En väittänyt, että kaikki vl:t eivät osais. Vanhoillislestadiolaisena vain täytyy tehdä moninkertainen työ oppiakseen enkku. Monet vl:t ovatkin toimineet mm. au paireina. Kaikkien rohkeus ei siihen riitä. Useat vl:t ovat oppineet enkun myös vaihdossa. Jos enkunkieli on lähtökohtaisesti olematon, kynnys lähteä vaihtoon on luonnollisesti korkeampi. Vaatii lujaa luonnetta, että kestää alun kangertelut.

        Meitä on monenlaisilla lahjoilla siunattu. On olemassa myös vanhoillislestadiolaisia, jotka ovat täysin päteviä enkussa, vaikkeivät koskaan olisi olleetkaan vaihdossa tai au paireina. Joillakin on lähtökohtaisesti suurempi motivaatio enkun oppimiseen ja jaksavat kuunnella kielikasetteja, sekä päntätä kielioppia. Kaikki eivät opi tällaisella tavalla, tai vähintään motivaatio siihen puuttuu. Monet ovat yrittäneet hakata itelle motivaatiota, että nyt se enkunkieli sitten on pakko oppia, mutta tulokset ovat laihoja: mitään ei jää päähän.
        Jos otetaan keskiverto-otannalla, uskallan väittää, että vanhoillislestadiolaisilla on selkeästi huonompi kielitaito, kun suomalaisilla yleensä! On epävl:illä kuitenkin melkoinen etulyöntiasema, kun ovat saaneet tutti-ikäisestä asti kielikylpyä kotona.


    • Saarnageneraattori.

      Vanha maallikkosaarnaaja kun paahtaa "saarnageneraattori"
      tavalla, kuin 50 v. sitten.
      On siinä nuoren taitojen oppimista nykytavoille vaikea hahmottaa. Kun vielä uhkaillaan, että syntiä on jos toisin ajattelee, kuin ME. Kielitaito ei penkissä nouse.
      Mitä oppimista siinä on, että joka viikko 5 h pakotetaan jo lapsesta istuun saarnapenkissä. Sosiaalitaitoja kun saadaan jo kouluissakin. Synnit saa anteeksi kuunneltuaan "kasetilta saarnamiehen geraattorisaarnaa". Jossa nimitetään toiset hel.ettiin ja vain me taivaaseen.

    • talar du svensko

      Ruotsi sen sijaan sujuu sutjakasti. Olivat perkele esimerkiksi Luulajassa huudelleet kiljupöhinässä havanalaisia sauhutellessaan "stor kukkia" nuorisolle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      297
      3276
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1619
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1331
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1240
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1220
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1151
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      157
      1034
    Aihe