Hälytyskorvaus hoitoalalla?

Kuka vastaa?

Kuinka suuri on hoitoalan hälytyskorvaus ja millä perusteella sitä maksetaan? Saako työntekijä ns. hälyrahan, jos henkilö:
- Kutsutaan vapaapäivänään työvuoroon?
- Pidentää työvuoroansa?
- Tulee aikaisemmin töihin?
- Muu peruste?

8

10414

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hälytetty

      Jos kutsutaan vapaapäivänä töihin, niin silloin saa. Joskus kun jäin aamuvuorosta iltavuoroon kun iltalainen oli sairastunut (tein siis tuplavuoron) sain hälyrahan.

    • 15+16

      Meillä maksetaan hälyraha (kunnallinen) seuraavasti:

      Arkipäivät: 60e
      Viikonloppu/pyhä: 80e

      Korvaus maksetaan vakkareille/sijaisille, ei keikkalaisille. Hälyraha tulee maksuun mikäli saman päivän aikana pyydetään töihin vapailta/jäät jatkamaan seuraavaa vuoroa putkeen. Esim. jäät saman päivän aikana aamusta iltaan tekemään pitkää tms.

      Itse olen "tienannut" pelkästään kesä-heinäkuun aikana hälyrahoja n. 400e edestä, joten ihan mukava lisä sekin palkkapussiin. Tokihan siitä(kin) menee verot, mutta kyllähän tuo sinällään on ihan kohtuullinen korvaus varsinkin viikonloppuisin ja pyhäpäivinä.

      • hälytys

        Meillä hälyraha on verotonta tuloa!


      • verokarhuton???
        hälytys kirjoitti:

        Meillä hälyraha on verotonta tuloa!

        Miten siitä saadaan verotonta? Olisi tervetullutta muillekin.


    • 14+12

      Piti asia oikein tarkistaa palkkatoimistosta varmuuden vuoksi. Ainakin tämän työntekijän mukaan kunnallisen työehtosopimuksen alaisena hälyraha on verotettavaa tuloa, mutta ehkä eri kunnilla/yksityisillä tms. on jotkin muut käytännöt? Tai jos kuuluisi olla verotonta, niin mielellään kuulen itsekin asiasta paremmin tietäviltä? Ajattelin vain, että jos tässä(kin) asiassa kunta yrittää viilata linssiin säästämällä...

    • 11231

      Saan hälytyskorvauksen sijaisena jos lähden tyyliin heti töihin kun soitetaan: esim lauantaiaamuna klo 6 soitto ja 7 alkaa työt. Noin tunnin palkan verran korvaus.

    • 1+10

      Liitot hei!
      Olisi kiva jos joku liiton jäsenistä näkisi tämän kysymyksen ja vastaisi tyhjentävästi. Todella kiva juttu olisi :).

    • 12345654321

      Noista hälytyskorvauksista on luultavasti tehty aina paikalliset sopimukset, joten ei siihen mitään tyhjentävää vastausta ole. Kysele asiasta töissä niin varmaan joku osaa sanoa, onko teillä hälytysraha käytössä, millä perusteella sitä maksetaan ja paljonko se on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      412
      4205
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      235
      2078
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1540
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      157
      1357
    5. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      66
      1029
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1015
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      131
      988
    8. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      232
      967
    9. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      923
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      898
    Aihe