Pyyhkeiden ja petivaatteiden peseminen

Apua!

Olen tähän asti pessyt pyyhkeet ja lakanat 40 asteessa, mutta luin äsken, että ne pitäisi pestä 60 asteessa.. Tästä lähtien aion siis pestä ne 60 asteessa.

Voinko kuitenkin pestä pyyhkeet pikaohjelmalla? Täysi 60 asteen ohjelma kestää koneessani 2h30min, pikaohjelman tunnin.

Voiko petivaatteet pestä 60 asteessa hienopesuohjelmalla?

40

13896

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kjhdfgh

      vaatteetkin nykysuosituksen mukaan pestään 60 asteessa.
      petivaatteet 90 asteessa,

    • nainen5

      mihin sinulla on kiire?

    • pyöritä vaan

      Petivaatteita ei kannata pestä hienopesuohjelmalla. Linkousteho on tavallista ohjelmaa matalampi ja pyykit jäävät turhan kosteiksi. Pikaohjelma on tarkoitettu sellaiseen huuhtaisuun, joten pyyhkeet, joissa on rasvaa ihosta, pesuainetta jne eivät puhdistu. Laita täysiä koneellisia, niin ei tarvitse koko ajan pestä pyykkiä. Sillä aikaa voi tehdä jotain muuta, ei se ajankäyttö ole kuin järjestelykysymys.

      • Apua!

        OK, kiitos tiedosta! Olenkin aina pessyt petivaatteet ihan tavallisella puuvillalle tarkoitetulla pesulla, ja aion siis tehdä niin edelleen.


      • SanttuPanttu

        Eikai kukaan nyt petivaatteita tai pyyhkeitä hienopesussa pese???

        Pyyhkeet ja värilliset petivaatteet: 60 kirjopesu
        Valkoiset petivaatteet: 95 valkopesu

        Erityisesti pyyhkeet, jotka ovat todellisia bakteeripesiä, pitää pestä 60:ssä, koska 40 asteen pesu on lähinnä ihanteellinen bakteerihautomo. Pyyhkeet pitää myös lingota mahdollisimman hyvin, jotta ne kuivuvat nopeasti eivätkä ala haista.


    • Hyvin menee

      Minä olen pessyt 60 asteessa hienopesuohjelmalla, mutta käyttänyt tehokkaampaa linkousta pesuohjelman päätteeksi.

    • HHUHHUH

      Tietty 60 astetta ja valkoset voi pistää 90 asteeseen, samalla puhdistuu koneen sisuksetkin
      Ja mitä tuohon kestoon tulee, niin mikä siinä mättää? Ethän sinä niitä nyrkkipyykillä väännä. Jos kuvittelet säästäväsi sähkössä, niin se on yks hailee, kunhan muistat pestä täysiä koneellisia. Tämä lienee sitä uusavuttomuutta

    • illat on lyhyitä

      Kyllä se 2,5 h on liian pitkä aika 60, jos aikoo pestä enemmän kuin yhden koneellisen työpäivän jälkeen.

      • illat on lyhyitä

        Siis liian pitkä aika 60 asteen pesulle.


      • HHUHHU

        Pyörii se kone yöaikaankin


      • Apua!
        HHUHHU kirjoitti:

        Pyörii se kone yöaikaankin

        Asun kerrostalossa, ja hiljaisuus alkaa klo 22.


      • .........

        Meidän talossa henkilö jonka pesukone käy vähän ennen klo 22.
        Miksi ei voi ladata konetta aamulla ja laittaa sen heti käyntiin kun tulee töistä?
        Onhan 2,5 tuntia melko pitkä, kunhan ajattelen mitä järkeä on huilata töiden jälkeen ja vasta sitten miettiä töitä. Todella kun on pakko saada jotain aikaan miettii järkeistämistä.


      • exclamation_mark
        Apua! kirjoitti:

        Asun kerrostalossa, ja hiljaisuus alkaa klo 22.

        No, itse asiassa, kun sinulla tuntuu olevan niin suuri vastahankaisuus pitkien pesuaikojen ja kuumempien vesien käyttöön, niin ketä se liikuttaa, millä ohjelmalla sinä peset! Omathan ovat pyykkisi!

        Mutta suositus on että petivaatteet pestäisiin 60 asteessa kirjo- tai valkopesussa.
        Niin, voihan se olla että koneesi ohjelma kestää, mutta se kestääkö vai eikö kestä kauan, niin se taas ei kerro koneesi pesutehosta yhtään mitään!

        Sun pyykkis, tee mitä lystäät!


    • materiaalitietou

      Riippuu missä käytössä ovat.
      Tuossa kyse on siitä, että 40 astetta ei tapa kaikkia bakteereita. Ja 100% hyvälaatuisen puuvillan/pellavan ollessa kyseessä, materiaali itseasiassa "tykkää" korkeammasta asteesta ja varsinkin pellava pysyy parempana.

      Pikaohjelmaa en suosittele, kuin siinä hädässä että pitää äkkiä saada pestyä.

      Kyllä niitä lakanoita voi pestä 40 asteessakin silloin tällöin, mutta se 60 astetta puhdistaa paremmin. Matalampi lämpötila kun ei tapa kaikkia bakteereita. Jos materiaali vain kestää, niin joskus kannattaisi pestä myös 90 asteessa
      (myös pesukone puhdistuu samalla, siksi kannattaisikin pyykkivolyymista riippuen pestä kerran pari kuussa 90 asteen ohjelma, vaikka sitten kone tyhjillään jos sitä kestävää pyykkiä ei ole - pesukoneesi käyttöikä kasvaa!)

      Sanotaan nyt näin, että jos olet itse nukkunut viikon lakanoissasi yksin, niin voit ihan hyvin heittää ne vaikka vaatepyykin sekaan 40 asteeseen, kunhan aina silloin tällöin käytät ne myös 60 pesussa.

      Mutta jos vieraanasi on ollut nuoripari - tai olette itse se pari - niin ne lakanat kannattaa suosiolla heittää 60 pesuun jossa on vain muita 60 kestäviä liinavaatteita... jos ymmärrät, mitä tarkoitan

      • amis

        Siis jos köyrii usein, on pestävä riittävän kovilla tehoilla. Mikäli ehkäisy on kunnossa, eli "saaks laskee sissää", riittää kun pesee neljässä kympissä.


    • materiaalitietou

      ai niin unohdin pyyhkeet... siitä tulee mieleen se parin vuoden takainen hesarin mainos, jossa kysyttiin "miksi pyyhkeitä pitää pestä? Mehän ollaan aina puhtaita kun käytetään niitä"

      Eli kyllä pyyhkeet voi hyvin pestä matalammassakin lämpötilassa, ja jotkut uudet pyyhkeet sitä vaativatkin. Mutta taasen, jos tahdot olla varma puhtaudesta, niin 60 astetta on paras.

    • ihan vaa tiedoks vit

      Mitä vittua mä pesen ainakin omani 95 asteessa niissä on ohjeenakin se

    • mummo neuvoo

      Älkääpäs uusavuttomat alkako tärisemäänja polttamaan päreitänne turhan päiten, tärkestä asiasta on kysymys? Silloin tälllin kehoitetaan koneella pesemään 90 asteessa jo koneenkin huollon kannalta, mutta tuo 60 astetta riittää mainiosti lakanoille ja kodin tekstiileille. Itsellä on Singerin kuumasilitysprässi, jolla prsässään kaikki pyykit sukista teepaitoihin. Lakanatkin pysyvät pedissä siistinnäköisenä, kun prässää ne kuumasilitysprässillä. En tulisi toimeen tuota laitetta, koska tykkään silitetyistä ja hyvin viikatuista vaatteista.

      Marimekon tekstiilit säilyttävät hyvin värinäs, kun pesee ne 60 asteessa. Tämä taitaa olla oikein kehoitus, valkoinen pysyy valkoisena ja musta mustana. Näin ovat Marimekon myyjätkin opastaneet, kun olen ostanut valkomustaraitaisia vaateita. Ovat säilyttäneet värinsä vuosikausia ja aina siistin näköisiä.

    • p.k.

      Pesen pyyhkeet, lakanat ym. vuodevaatteet 60 asteessa, silloin pölypunkit ja bakteerit kuolevat. Vaatteet aina pesuohjeen mukaan.

      • thats right

        Loistavaa ! LÖytyihän se oikea ja vielä perusteltu vastaus vihdoinkin.
        Näinhän hän ne kotitaloustietämystä opiskelleet juuri kertovat.


      • Apua!

        Luin jostain siivousta käsittelevästä artikkelista, että jos petivaatteet vaihtaa muutaman viikon välein (kuten itse teen), 40 asteen pesu riittää. Pyyhkeet tosin olen nyt alkanut pestä 60 asteessa.


    • JÄNKHÄ-JHOONAS

      MIE EN PESE OLLENKHAA!!! EI TUE TURUHAA IHMMEISSET PÖRRÄILEMMÄÄ YMPHÄRILLE KU PASKO HAISSOO JA PALALAIKKA SOI

    • reska

      Mistä niitä bakteereita muka lakanaan tulisi, onhan niitä joka paikassa koko ajan ympärillä, ei maailma bakteerittomaksi tule lakanoita pesemällä.

    • Jormat suihkuun

      ...no katsos..kun räkäisenä rähmit yöllä tyynyliinaasi... tietämättäsi... tai jalkasieni aiheuttaa omat kutinansa... tai... pääsi hilseilee...naapurin Jorma ei ole muistanut käydä suihkussa ...

    • älyhoitaas

      Teillä kaikilla tuntuu olevan kovin jyrkkä mielipide asiasta. Mistäs löytäisitte laborantin jolla mahtaa olla minkäänlaista tietämystä asiasta missä lämpötilassa mikäkin lakanassa elävä bakteeri oikeasti kuolee tai vaikka liukeneeko eri tahrat eri lämpötiloissa paremmin, siihen vielä murheeksi eri aineet, jälkihuuhteluaineet vai ei, mitä väliä kauanko linkoat eli kauemmin kuivatat.. Kyllä se bemari kulkee kovempaa vitosella kuin nelosella, oli siinä sitten viis tai seittemän vaihdetta.

    • tratataaaaaaaaaaaaaa

      En ole ikinä pessyt 60 asteessa enkä tule pesemään, mutta kuitenkin silitän. Ei mistään pöpöpelko syystä vaan, että vaatteet olisi sileät. Olen aika siisti ihminen, mutta en ymmärrä niitä kaikkia suosituksi, miksi pitäisi...

    • ErnieRotten

      "Kyllä niitä lakanoita voi pestä 40 asteessakin silloin tällöin, mutta se 60 astetta puhdistaa paremmin. Matalampi lämpötila kun ei tapa kaikkia bakteereita."

      Ei se 60 astettakaan välttämättä kaikkin bakteereihin tehoa. Ja lakanoissa on yhtä sun toista joka bakteereita ruokana kiinnostaa jos niillä lakanoilla on vietetty vaikkapa sukupuolista kanssakäymistä.

      Kun panet niin 90 astessa lakanat peset voisi olla ihan hyvä perussääntö.

      Mutta suositus että vuodevaatteet pestäisiin 60 asteessa perustuu siihen että pölypunkit joita on jokaisessa vuoteessa miljoonia, kuolevat 60 asteisessa vedessä, mutta selviävät 40 asteisesta pyykistä.

      Nimenomaan pölypunkkien takia 60 astetta on minimilämpötila vuodevaatteiden pyykkäämiseen.

      Pölypunkkien määrän vähentäminen on myös pääsyy siihen miksi suositellaan vuodevaatteita tuuletettavaksi ja mattopiiskalla paukutettavaksi ulkona pakkasessa. Pakkanen tappaa pölypunkeista enimmät.

      • sitroen.

        Pölypunkkeja ei tutkimusten mukaan ole Suomessa. Syynä liian kuiva ilma (talvisin?) niitten hyvinvoinnille.


    • Lakanakonsultti

      Ennen ensimmäistä käyttöä kun pesee lakanat 90 asteessa niin sitten ei tarvitse pestä kuin kolmen kuukauden päästä seuraavan kerran olettaen että käyttää päivittäin. Jos harvemmin lakanoilla nukkuu niin luonnollisesti se kolmen kuukauden raja siirtyy häilyvämmäksi. Mutta johan järkikin sanoo että missään tapauksessa ei yli neljää kuukautta saa pesuväli olla.

    • huoltovapaa kone

      Perinteisesti meillä on pesty lakanat ja tyynyliinat 90 asteen vedessä. Tämä perinne meille tuli jo vanhalta ajalta, sotavuosina isoäiti ja äiti pesi valkopyykkiä saunan padassa jossa vesi oli lähes tulkoon kiehuvan kuumaa.
      Jos pesukone ei kestä näin kuumaa vettä niin se pesukone kannattaa vaihtaa. Kirjopyykki on hieman ongelmallisempaa koska kaikki värit ja kuidut eivät kestä kuumaa vettä. Tällöin on käytettävä tätä 60 asteen lämpötilaa.
      Pesukonetta kannattaa välillä käyttää "tyhjänä" 90 asteen vesipesulla, pitää koneen kunnossa kun pesuaineet eivät tuki konetta.

      • miespyykkäri

        Itse kanssa pesen lakanat ja tyynyliinat sekä pyyheliinat yleensä 90 asteisessa ! Itse pesen kaikki pyykit pulsaattoripesukoneella niin toi asti ei niin tarkkaan tiedossa mutta kuitenkin vesi on kiehuvaa kun laitan koneeseen!


    • tyhmeliina kysyy!!!

      Voisiko joku selittää tämän asian yksinkertaisesti, jotta meikäläisenkin kaltainen tampio tajuaa asian? Lapsuudenkodissani sekä myös nyt omassa taloudessani lakanat ja pyyhkeet on aina pesty 40 asteen normaalipesussa. Ainoastaan jos on ollut vatsatautia, niin silloin on pesty 60 asteessa. Poikkeuksen tekee keittiöpyyhkeet, jotka pesen silloin tällöin 90 asteessa tai liotan kloritessa, koska niistä ei rasva lähde pois 40 asteessa. Ai niin ja kerran tuli päiväkodista ilmoitus, että siellä on todettu täitä, joten muistaakseni silloin pistin lakanat parvekkeelle yöksi ja sen jälkeen pyykkiin.

      Mitä haittaa siitä on, jos en pese liinavaatteita korkeammassa lämpötilassa? Meidän kaksilapsisessa taloudessa ei ole ollut flunssaa, allergioita, vatsatautia tms yhtään sen enempää kuin muuallakaan.

      En myöskään silitä liinavaatteita (ellei nyt ole asuntonäyttö tai lakkiaiset tms. merkittävä tapaus, jolloin haluaa, että asunto on tiptop) ja mankelia en edes omista.

      Pesukone on noin 12-v vanha edestätäytettävä. Välillä pesen esim. pari keittiöpyyhettä 90 asteessa, jotta pesukoneesta lähtee zeoliitit tiivisteistä ja että pyyhkeistä lähtee rasva.

      Liinavaatteista vanhimmat (kotimaisia puuvillaisia esim. Finlaysonia) ovat lähes 20 vuotta vanhoja, pehmeäksi kuluneita, mutta minä en ainakaan näe niissä pinttymää. En myöskään vaihda liinavaatteita joka viikko, vaan tyynyliinat 2 viikon välein ja muut 4 viikon välein.

      Olisi kiva tietää, että mikä on se terveydellinen syy, minkä takia pitäisi siirtyä 40 asteesta 60:een. Minulle kyse on ekologisuudesta sekä ajan ja rahan säästöstä.

      • ....................

        Meillä ainakin tyynyliinat rasvoittuvat siihen tahtiin, että ne on pestävä 60 asteessa (vaihdan viikon, max kahden välein), 40 astetta ei riitä rasvan poistoon. Aluslakanat vaihdan tyynyliinojen kanssa samaan aikaan (ja pesen 60 asteessa), pussilakanat saatan vaihtaa harvemmin ja pestäkin matalammassa lämmössä, jotta saan täysiä koneellisia.


      • 1 + 10

        Lue aikaisempia viestejä, siellä on selitetty moneen kertaan miksi 60 astetta on petivaatteille parempi kuin 40.


    • 6+6

      Pesen kaikki pyykit 60 asteessa. En jaksa silittää. Näillä mennään.

    • Apua!

      Yksi kysymys minulla vielä olisi. Minulla on siitä tyhmä, että siinä ei ole puolen koneen pesumahdollisuutta lainkaan (kuten monissa vanhemmissa koneissa). Koneeni on myös 6 kg:n pyykille tarkoitettu, ja koska asun yksin, tuo 6 kg harvemmin täyttyy. Minun on siis pakko pestä täyden koneen ohjelmalla pienikin määrä..

      Vai onko tähän joku muu ratkaisu? Pikapesu?

      • Apua!

        Siis siitä tyhmä KONE


    • seggs

      Jopa minun kiinalaisessa Matsui halpiskoneessa on vajaapesu erikseen. Ainakin ohjekirja sanoo kulutukset erikseen täydelle ja vajaalle lastille.

      Tällä tosin ei taideta tyynyjä pestä kun hienopesun saa vain korkeintaan 40 asteessa ja viimeksi meni tyynyt ainakin ihan möykkyisiksi normi 60 pesussa vaikka pistin narulla kasaan niin ettei pumpulit sisällä kovin sekoaisi. Ei kai siinä 40 asteessa mitkään pöpöt kuole niin turha pestä.

    • MiehenAlku28v

      Totean vain tähän monen vuoden ketjun inaktiivisuuden jälkeen, että tämä keskustelu paitsi että opetti, niin vitusti myös nauratti. 6/5 Suomen kansalle, olette kaikki erinomaista väkeä.

      • SamaMiehenAlku

        Mitä tästä opimme tai minkälainen mielikuva ainakin minulle jäi:

        -Pese liinavaatteet 60 asteessa niin pöpöt murhaantuu tehokkaammin
        -Oikein romanttisten hetkien jälkeen ja välillä muutenkin voi törpätä 90 asteeseen, josta myös pesukone tykkää
        -Nyrkkisääntönä pese lakanat ja tyynyliinat parin viikon välein, pussilakanat kuukauden välein
        -Kannattaa välillä panna oikein kunnolla, niin pysyy pesukone puhtaana

        Case closed.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6263
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4006
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2416
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1960
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1413
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      971
    Aihe